Het narcissenfeest ie Monireux Desorganisatie der Duitsche Spoorwegen Postvlucbten op Indië Dronken autobestuurder reed tegen lantaarnpaal Zonderling gedrag van een schipper Artis moet gered worden Auto in dc Weespervaart gereden UIT ONZE OOST Sportvliegtuig in tweeën Uit de Spaansche hel ontvlucht Onvoorzichtige bader in zee verdronken Schuilplaatsen hebben slechts beperkt nut SSai 17 Beroepen der Ossche marechaussee ongegrond verklaard Een flauwe grap 1 BLOEMENWEELDE EN CONFETTI-VELDSLAGEN. Praalwagens als sprookjes over den weg Onze bijzondere correspondent meldt ons uit Montreux: Het beroemde narcissenfeest werd na eenige jaren pauze wederom te Montreux gegeven, een toeken van opleving, dat met vreugde begroet werd. Dit feest is het twintigste van zijn soort. Merkwaardig is, dat het gevierd wordt in een tijd, waarin geen enkele narcis meer in de berg weiden boven Montreux te vinden is, want in de eerste weken van Juni is het met de narcissen al gedaan. Waren er echter geen narcissen, des te meer andere bloemen zag men, vooral op het prachtige bloemencor so. Hier waren wagens met een smaak ver sierd, waarvan men bij ons geen idee heeft. Wagens als sprookjes over den weg voort glijdend, mooi van teekening, mooi van kleur, getooid met bloemen en jonge meis jes, alles een lust voor het oog. Het corso trof gelukkig een droog hiaat in den regen dag. het openlucht zelfs tooneel en or kestruimte waren zonder eenige bedekking echter moest men wegens het ongunstige weer plotseling naar een zaal verhuizen en daar hier slechts de helft der 4000 zitplaat sen waren, moesten de voorstellingen ver dubbeld worden. Openluchttooneel. Eerst den 9 en 10 Juli kon het zelfde spel „Hades et Coré" op het daarvoor op het marktplein gebouwde openluchttooneel op gevoerd worden, zoodat toen de bekende danser Sakharoff, die op het podium in de zaal niet kon dansen, zijn gaven kon ont plooien. Het opgevoerde stuk is gedicht door den te Montreux wonende R. L. Piachaud, terwijl de daarbij behoorende muziek ge componeerd werd door den Montreuzen mu sicus Carlo Boller. Het zeer groote en goed zingende koor werd door alle lagen dér be volking geleverd, grootendeels gekleed in het typische kostuum; het groote orkest was samengesteld uit het Kursaal-orkest en dat van de Radio-Suisse, de sopraan en tenor kwamen van elders. Het ballet be stond deels uit beroepsdanseressen, deels uit amatrices. Het geheel stond onder lei ding van den somponist en voldeed én in vocaal én in musicaal opzicht ten volle. De balletten met de mooie kostuums waren een lust voor oogen. De geschiedenis van Hades en Coré is uit de mythologie bekend. De te midden van de bloemen met hare vriendinnen dansende Coré wordt door de god der onderwereld Hades naar zijn duister rijk meegesleurd (symbool van de verdwijnende zo mer), doch hij kan haar niet eeuwig vasthouden, want haar moeder De- xneter, wanhopig over haar lot, weet ten slotte van vader Zeus te verkrijgen, dat Coré slechts een half jaar in de onderwereld zal blijven en daarna weer een half jaar in het zonlicht verschijnt om gedu rende de mooie maanden daar bij haar moeder te leven. „Uit den dood ontspruit het leven en de dag is oorzaak van den nacht, terwijl de nacht weer den dag doet geboren worden" heet het in de inleiding van het libretto. Bergen weerkaatsen de slagen der donderbussen. Wat het feest verder betreft zoo behoeft niet als iets bijzonders vermeld te wor den, dat vele confetti-veldslagen geleverd werden en dat de straten van Montreux door een dikke laag veelkleurige snippers bedekt werden, terwijl de in hun hotels terugkeerende feestgangers daarin zooveel confetti in hun kleeding meebrachten, dat alleen de stofzuiger in staat bleek de ka mer te reinigen. Het geheel werd op 9 Juli besloten met oen buitengewoon fraai vuurwerk, afgesto ken van drie op het meer in de bocht van Territet geankerde lichters, waarbij de sla gen der donderbussen en raketten door de hooge bergen vele malen werden weder- kaatst en de prachtige lichteffecten zich spiegelden in het gladde water. Het scheen mij toe, dat onze vuurwerkkunstenaars nog heel wat in Zwitserland kunnen leeren; zoo iets technisch perfect zak ik nog nim mer. Trouwens de geheele organisatie van het feest was voortreffelijk en niet ten on rechte wordt dan ook voor deze feesten tot in het buitenland reclame gemaakt. Ernstig auto-ongeluk te Veendam. Gisteravond, omstreeks half twaalf, heeft zich een vrij errtsfig ongeluk voorgedaan op den weg, welke langs het Oosterdiep, haar Veendam loopt. Op dit oogenblik, reed een auto, bestuurd door een 24- jarigen garage houder te Emmen, die onder den invloed van sterken drank verkeerde, plotseling te gen een lantaarnpaal aan de kanaalzijde. Door den schok vlogen de chuffeur, als mede een passagier een 24-jarige tandtech- nieker uit Stadskanaal, die eveneens onder den invloed was, door de voorruit van de auto. Voor den chauffeur liep dit ongeval nog het beste af, daar hij slechts lichte snij- wonden in het gelaat opliep. Van den me- deinzittende echter werd een halsslagader doorgesneden, waardoor hij zeer veel bloed verloor. Spoedig na het ongeval waren drie artsen aanwezig, die directe overbrenging van den gewonde naar het ziekenhuis te Winschoten noodzakelijk achtten. Hier werd directe na aankomst operatief ingegrepen. Volgens den dokter, die den rit naar het ziekenhuis meemaakte is zijn toestand ernstig. De bestuurder werd, na verbonden te zijn, naar het politiebureau vervoerd, terwijl de gehavende wagen in beslag werd gentimen. De wegen bevielen hem niet. De aandacht van de bewoners van de ge annexeerde dorpen Ransdorp en Holiesloot werd Zondagavond getrokken door het zon derling gedrag van een man. die op zijn rij wiel reed op een der Gouwen. Blijkbaar bevielen de wegen hem niet, want op een gegeven oogenblik veranderde hij van rich ting en stapte met zijn karretje op den rug in de Wcstsloot, waadde door het modde rige water en bereikte op deze vreemde ma nier het weiland aan den overkant, Zoo vervolgde de man zijn weg van de ecne sloot in de andere tot ontsteltenis van de toeschouwers, die ten slotte aan deze zon derlinge manier van doen een einde maak ten. De man liet zich gewillig grijpen en van drooge kleeren voorzien zijnde, bracht men hem over naar het bureau aan den Ade- laarsweg. waar bleek, dat men te doen had met een 37-jarigen schipper, wonende aan de Geklersche Kade te Amsterdam. De man maakte den indruk aan godsdienstwaanzin te lijden. Hij is door den G.G D. naar het paviljoen van het Wilhelminagasthuis over gebracht. Loten spoedig uitverkocht. Het Artis Rcddings Comité deelt ons me de, dat de laatste loten van de op 20 April aangekondigde Artis Reddingsloterij spoe dig verkocht zullen zijn en dat het besloten heeft, de trekking, aanvankelijk bepaald op "1 October, aanzienlijk te vervroegen en te houden op een nader nauwkeurig bekend te maken datum tusschen 15 en 30 Augustus a.s. Hieruit blijkt wel overtuigend, dat er zeer groote belangstelling voor deze loterij is be toond, hetgeen vooral tot uiting komt, wan neer men verneemt, dat 60.000 loten in drie maanden tijds bijna zijn verkocht. Bestuurder verdronken. •.-■j, -• ..Sii. at:.h". :p'i 1 Gistermorgen omstreeks kwart over elf is aan de Weesperzijde, op den weg naar Diemen, een personenauto afkomstig uit Enschedé, in de Wees pervaart gereden. De bestuurder van dezen wagen, een 35-jarige heer, die alleen in den wagen zat, is door ver drinking om het leven gekomen. De heer Suiskind kwam op genoemd tijd stip uit de richting Amsterdam. Waar schijnlijk door de gladheid van den weg het regende een beetje waren de wielen van den auto, een gesloten Chevrolet, gaan slippen. De bestuurder is hierdoor de macht over het stuur kwijt geraakt, tengevolge waarvan de auto in de Weespervaart reed. Deze is ter plaatse zeer diep, zoodat de wa gen geheel onder de oppervlakte van. het water verdween. Een bestuurder van een gemeentelijke autobus, die op het moment, dat de auto uit Enschedé te water reed, van de tegenover gestelde richting met zijn bus kwam aanrij den, en het ongeluk voor zijn oogen zag ge beuren, was de eerste, die te hulp snelde. Gekleed sprong hij te water, doch hoe hij ook probeerde, de portieren bleken onwrik baar vast te zitten. Weldra kwamen vele hulpvaardige voor bijgangers toeschieten. Mogelijk door de tui meling in het diepe water, waarbij het niet uitgesloten moet worden geacht, dat de auto een slag om de lengteas heeft gemaakt, za ten de portieren in zoo sterke mate ge klemd, dat 'men de pogingen ze te openen, tenslotte opgaf. Staande op het dak van den auto, maakte men een gat, waardoor het na veel moeite gelukte den bestuurder boven water té halen. Geneeskundige hulp mocht helaas niet meer baten, want hoewel de geneeskundige dienst nog geruimen tijd kunstmatige ademhaling toepaste, bleken de levensgeesten van het slachtoffer reeds ge weken te zijn. De brandweer, die ter assistentie was uit gerukt, behoefde geen dienst te doen. Een kraanwagen heeft den verongelukten wagen later op den wal gehaald. Het verkeer ter plaatse moest gedurende eenigen tijd worden omgelegd. Bestuurder zwaar gewond. Zaterdagmiddag om tien voor vijf is het nieuwe sportvliegtuig van mr. C. Laan, van dc firma Ancmaet en Co., bij het vliegveld Darmo, nabij Soerabaja. afgegle den. Het toestel brak in tweeën. De heer Laan, die het vliegtuig bestuurde, werd gewond. Golfspelers, die in de nabijheid waren, boden de eerste hulp, waarna spoedig de havenarts en een garnizoensarts ter plaatse waren. De heer Laan werd naar het hospitaal overgebracht. Verzoek om hulp aan Cor Dekker Ongetwijfeld zullen onze lezers zich nog de spannende reportage herinneren, die wij eenigen tijd geleden brachten over de sen- sationeele ontvluchting van Cor Dekker, den Helderschen jongen, uit de Spaansche hel. Een verhaal, waaruit weer eens duidelijk naar voren kwam welke onmenschelijke wreedheden thans in dit land begaan wor den. Cor Dekker was naar Spanje gegaan, om dat hem van zekere zijde beloofd was dat hij werk op de koopvaardij zou krijgen. De werkelijkheid was anders. Hij werd over de grens geronseld en kwam, zij het tegen zijn wil, aan het front van de regeeringspartij. Cor Dekker was fortuinlijker dan vele van z'n landgenooten bij de internationale brigade. Hij wist te vluchten en ook dit verhaal, van de bange tocht langs de vele consulaten, zal men nog niet vergeten zijn. Thans Ts Dekker in Holland, maar niet in staat in zijn behoeften te voorzien. Hij heeft hamelijk zijn Nederlanderschap ver loren, 'tengevolge waarvan hij bij het pogen werk te krijgen, overal de neus stoot. Hij heeft thans zijn bevindingen te boek gesteld en zal pogen deze beschrijving te verkoo- pen. Gaarne bevelen wij den schrijver en diens vlot-geschrevén boekje bij onze lezers aan, daar hij thans geen andere mogelijk heid heeft zijn brood te verdienen. De prijs van de schets bedraagt 50 cent. Ondanks herhaalde waarschu wingen te ver in zee gegaan. Gistermiddag kort na twee uur is bij het baden in zee te IJmuiden een veertigjarige Amsterdammer verdronken. De man was met zijn 'fatnrlie gftan zwemmen. Herhaalde malen hadden andere zwemmers, die gezien hadden, dat hij de zwemkunst niet geheel 'machtig was, hem gewaarschuwd niet te ver in zee te gaan, waaraan de man geen gevolg blijkt te hebben gegeven. Zijn familie, die het water reeds verlaten had, toen het ongeluk geschiedde, heeft van het gebeurde niets bemerkt. Gisteravond laat was het lijk nog niet aangespoeld. Regeering voelt niets voor aan leg op grooten schaal. Met den aanmaak van volksgasmaskers begonnen. Ten aanzien van het standpunt door de regeering ingenomen op het punt van den bouw van openbare schuilplaatsen, wordt er in een nota allereerst op gewezen, dat aanleg daarvan op groote schaal, nimmer in de bedoeling heeft gelegen, ook al is bij den aanvankelijken opzet der te treffen voorzieningen aan de zen bouw een voorname plaats toe gedacht. Dat de regeering te dien aanzien haar standpunt heeft gewijzigd, vindt zijn grond allereerst in de practische ervaringen, met gebruik van strijdgassen in het buitenland opgedaan, en voorts in de overweging, dat de beschikbare gelden voor het geheele land zooveel mogelijk effect dienen af te wer pen. En, het behoeft geen betoog, de gelden, noodig voor den aanleg van schuilplaat sen, werpen slechts beperkt plaatselijk nut af, terwijl dezelfde bedragen, voor outillage van diensten aangewend, in het bijzonder in het huidige stadium, in veel ruimeren kring effect kunnen hebben. De factoren, noodig voor het ver vaardigen van een deugdelijk volks gasmasker zijn thans- aanwezig; met de productie is een aanvang gemaakt. Er zij overigens op gewezen, dat de vraag naar gasmaskers van de bevolking zelf zal moeten uitgaan en dat de lands- overheid in beginsel ten opzichte van par ticulieren niet verder zal kunnen gaan dan te waken voor deugdelijke vervaardiging en doelmatige verspreiding. Het Hsb. deelt mede, dat er nog in 1938 door de regeering 6000 gasmaskers ver strekt zullen worden aan den Gemeente lijken Luchtbeschermingsdienst te Amster dam. Van deze zesduizend zijn, vijfduizend volk sgasmaskers van zeer goede kwali teit. De duizend overige zijn „groote" gas maskers, welke ook in het leger worden gebruikt, en die noodig zijn voor die hulp diensten, welke zich eventueel in dichte gasconcentraties zullen hebben te begeven (de gasverkennera bijvoorbeeld.) Vertrek ran Aankomst te Athene 17 Juli ;A'dam 17 Juli Band. 17 Juli Oehoe (terugreis) ^Ier Ijodhp. 17 Juli ricrugreis) I Basra 17 Juli Rang. 17 Juli Medan 17 Juli jRang. 17 Juli MINISTER GOSELING MAAKTE GEEN MISBRUIK VAN BEVOEGDHEID. TE WEINIG INZICHT EN BELEID BIJ DE BRIGADELEDEN. MARECHAUS SEES GAAN IN HOOGER BEROEP. Het Ambtenarengerecht te 's-Gra- venhage heeft de beroepen van de leden der voormalige Ossche mare chaussee-brigade in zake ontneming der opsporingsbevoegdheid en over plaatsing ongegrond verklaard. Aan de zeer uitvoerige motiveering van de uitspraak van het ambtenarengerecht in zake de beroepen van de leden der voorma lige Ossche marechaussee-brigade ontleent het Hsbl. als enkele der voornaamste over wegingen, dat „de beslissing van verweer- Wielewaal rodhp 17 Juli (heenreis) I Buizerd (terugreis) Pelikaan Uthene 17 Juli Basra 17 Juli (heenreis) I der (den minister van Justitie), waarbij aan klager zijn qualiteit van opsporingsambte naar niet is ontnomen, doch hem slechts tijdelijk het instellen van opsporingsonder zoeken wordt verboden, voorzoover daarme de niet door de Procureur-Generaal bij het Gerechtshof belast, op grond van vorige overwegingen niet geacht kan worden te strijden met artikel 141 van het Wetboek van strafvordering. Evenmin wordt strijd met art. 154 van het Wetboek van Strafvordering aanwezig ge acht. Het 'Ambtenarengerecht zegt ver der in zijn overwegingen, dat het niet deelt de klacht inzake strijd van de beslissing met art. 140 van het W. S. en art. 3 van het Rijkspo- litiebesluit, dat slechts de Procu reur-Generaal bij het Gerechtshof te 's Hertogenbosch en niet de Minis ter deze beslissing had kunnen ne men. Het Ambtenarengerecht overweegt voorts, dat de Minister van Justitie door het ne men der bestreden beslissing niet in strijd is gekomen met de doork lager aangevoer de bepalingen en dat ook overigens niet van strijd met eenig ander toepasselijk alge meen verbindend voorschrift is gebleken. Zonder af te dalen in een ge detailleerde beoordeeling van het op treden der Ossche brigade, spreekt het Ambtenarengerecht wel als overtuiging uit, dat in bepaalde op zichten de brigadeleden kennelijk te kort geschoten zijn in het voor op sporingsambtenaren vereischte in zicht en beleid. Intusschen erkent het ambtenarengerecht anderzijds ook het verdienstelijke werk van de Ossche brigade, onder constateering van tekortkomingen. Bevoegdheidsmisbruik door den Minister van Justitie, waarvan in de klachten sprake was, acht het Ambtenarengerecht niet aan wezig. Op deze en andere overwegingen ver klaarde het Ambtenarengerecht tenslotte de ingestelde beroepen ongegrond. Naar het blad verneemt, zullen de mare chaussees van de brigade van Oss' in hoo- ger beroep gaan van de uitspraak van het ambtenarengerecht. Bedreiging met een overval. De portier van het kantoor der B.P.M. aan de overzijde van het IJ te Amsterdam, is Zondagavond door een onbekende opgebeld met de boodschap dat er een overval zou worden gepleegd als het niet ophield. Hoe wel de portier van deze „tip" niet veel be greep en ook niet kon gissen waaraan een einde zou moeten komen, achtte hij het toch raadzaam de politie van deze bood schap in kennis te stellen. Tegen midder nacht was er evenwel van eenigen overval nog geen sprake. Hoogste functies in handen van onbekwame baantjesjagers der Nazi-partij. Het aantal ongelukken sterk gestegen. Hitier overbelast de oorlogsnijverheid! EEN OPZIENBAREND GEHEIM RAPPORT. Reeds eerder wezen wij er op, dat door de vastlegging van de koers van den Rijksmark, de gebruikelijke vei ligheidsklep in Duitschland ont breekt, die de exhorbitant hooge uit gaven voor leger en vloot en voor de herbouw van geheele steden, zou remmen door ineenstorting van de koers der munt, zooals b.v. onder het socialistische bewint van Blum in Frankrijk geschiedde. De infering van dynamisch kapitaal in Duitschland moet zich dan ook daar op an dere wijze demonstreeren dan in landen met vrije valuta en enkele maanden geleden be toogden wij dan ook reeds dat de kapitaal- voorraad in het Derdo Rijk langzaam maar zeker werd opgeteerd. Een merkwaardig voorbeeld hier van blijkt uit de desorganisatie van de Duitsche spoorwegen, welke vol gens de Daily Express om linan- tieele redenen, te kort aan grond- - stoffen en overbelasting der nijver heid met ander werk, niet in staat zijn geweest behoorlijk te voorzien in het onderhoud van gebouwen, qrondbanen en rollend materiaal. Het blad ontleend zijn uitvoerige bijzon derheden, zegt de Msb. aan een te Berlijn verschenen rapport, dat bestemd is voor circulatie in beperkten kring, en dat aan het Duitsche publiek onthouden is. Het is uitgebracht door het beheer der spoorwe gen en „versterkt nog ten zeerste de reeds bestaande teekenen, die erop wijzen, dat de tijd voor militaire avonturen op groote schaal voor Ilitler nog ver verwijderd is. Het rapport beslaat 200 bladzijden tekst en 80 bladzijden statistiek. In Januari werd in het wekelijksche bulletin van het ministe rie van transport „Die Reichsbahn", een voorloopige mededeeling opgenomen, welke zulk een opschudding verwekte in hooge nazi-kringen, dat gepoogd werd de oplage te onderdrukken. Te veel nummers waren echter reeds in het buitenland aangekomen. Sindsdien evenwel is de toestand voortdu rend slechter geworden. Bijgevolg is het volledige verslag over het jaar in twee vor men uitgegeven: één bestemd voor de tech nische afdeelingen, en één voor het pu bliek. Beiden bevatten verwonderlijke onthul lingen. maar het particuliere rapport is een van de meest uitgesproken documenten, die ooit onder het tegenwoordige regiem ge drukt mochten worden. Gezegd wordt: „De toestand dreigt een bijzonder ernstig karakter aan te nemen in verband met de groote taak welke de Lei der ons opgelegd heeft met betrekking tot het heropbouwen van Duitsche steden". Er wordt op gewezen, dat herbewa pening meer eischt van de spoor wegen, dan deze presteeren kunnen. Nieuwe luchthavens, kazernes, fa brieken voor synthetische grondstof fen en andere industrieën vergen uitbreiding van verbindingsspoorwe gen in alle richtingen. „Ronduit moet verklaard worden", zegt het rapport, „dat indien geen ernstige po ging aangewend wordt een oplossing te vin den voor het vraagstuk van handhaving der bestaande toerusting en het aanbren gen van uitgebreide vernieuwing, onherstel bare schade aangericht kan worden". Het aantal ongelukken sterk toe genomen. Ten einde deze waarschuwing kracht bij te zetten, wordt gewezen op de sterke toename van het aantal ongelukken. Daarvan wordt een zorg vuldige analyse gegeven wat de oor zaken betreft. Hieruit blijkt dat veel ongevallen het gevolg waren van het gebruik van „ersatz"-materiaal. Pij pen in stoomketels van locomotieven worden gemaakt van cement en as best inplaats van koper; kalkwater wordt gebruikt inplaats van smeer olie; synthetische harsen inplaats van speciaal staal. Locomotieven en goederenwagens die reeds als afval verkocht zouden worden, zijn op nieuw in dienst gesteld. In 1936 was besloten dat het dringend noodzakelijk was 3250 mij len rails te vernieuwen; in werkelijkheid zijn er slechts 875 mijlen vernieuwd, en veel van die „vernieuwingen" bestonden hierin, dat oude rails gelegd werd, die nog maar een jaar dienst zouden kunnen doen. Verder nam het aantal locomotieven af van 24.500 in 1929 tot 21.800 in het begin van dit jaar. Baantjes Er wordt bitter over geklaagd, dat de spoorwegen gebruikt zijn om baantjes aan leden der nazi-partij té verschaffen. In het rapport wordt gezegd: „Een aanzienlijk aan tal van de ernstiger ongelukken in het iif- gcloopen jaar Werd veroorzaakt door het feit, dat voorname technische ambtenaren aangesteld werden wegens hun politieke verdiensten,'en niet wegens hun bekwaam heid en ondervinding." Even later wordt vastgesteld. „Het vori ge jaar moesten de, spoorwegen werk ge ven aan 4100 personen, omdat zij verdienste lijke aanhangers waren van de nationaal- socialistische beweging terwijl 18.200 per sonen om dezelfde reden bevorderd zijn." Hieraan wordt toegevoegd: „Dit is een zeer gevaarlijke praktijk in een onderne ming zooals de Duitsche spoorwegen." Het rapport in zijn geheel noemt de „Ex press" een feitelijken aanval op den Leider zelf. Gezegd wordt, dat indien de regccring voortgaat met beslag te leggen op groote bedragen uit de inkomsten der spoorwegen, terwijl zij tegelijkertijd gebrek aan grond stoffen veroorzaakt door herbewapening op reusachtige schaal, en door zulk een weel de te dulden als het herbouwen van vijf van Duitschlands grootste sleden, zij zich ook niet verwonderen moet, indien in de naaste toekomst een spoorwegcrisis van den eersten rang ontstaat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2