Het narcissenfeest
ie Monireux
Desorganisatie der Duitsche
Spoorwegen
Postvlucbten op Indië
Dronken autobestuurder
reed tegen lantaarnpaal
Zonderling gedrag van
een schipper
Artis moet gered worden
Auto in dc Weespervaart
gereden
UIT ONZE OOST
Sportvliegtuig in tweeën
Uit de Spaansche hel
ontvlucht
Onvoorzichtige bader
in zee verdronken
Schuilplaatsen hebben
slechts beperkt nut
SSai 17
Beroepen der Ossche
marechaussee
ongegrond verklaard
Een flauwe grap 1
BLOEMENWEELDE EN
CONFETTI-VELDSLAGEN.
Praalwagens als sprookjes over
den weg
Onze bijzondere correspondent meldt ons
uit Montreux:
Het beroemde narcissenfeest werd
na eenige jaren pauze wederom te
Montreux gegeven, een toeken van
opleving, dat met vreugde begroet
werd. Dit feest is het twintigste van
zijn soort. Merkwaardig is, dat het
gevierd wordt in een tijd, waarin
geen enkele narcis meer in de berg
weiden boven Montreux te vinden is,
want in de eerste weken van Juni
is het met de narcissen al gedaan.
Waren er echter geen narcissen, des
te meer andere bloemen zag men,
vooral op het prachtige bloemencor
so.
Hier waren wagens met een smaak ver
sierd, waarvan men bij ons geen idee heeft.
Wagens als sprookjes over den weg voort
glijdend, mooi van teekening, mooi van
kleur, getooid met bloemen en jonge meis
jes, alles een lust voor het oog. Het corso
trof gelukkig een droog hiaat in den regen
dag. het openlucht zelfs tooneel en or
kestruimte waren zonder eenige bedekking
echter moest men wegens het ongunstige
weer plotseling naar een zaal verhuizen en
daar hier slechts de helft der 4000 zitplaat
sen waren, moesten de voorstellingen ver
dubbeld worden.
Openluchttooneel.
Eerst den 9 en 10 Juli kon het zelfde spel
„Hades et Coré" op het daarvoor op het
marktplein gebouwde openluchttooneel op
gevoerd worden, zoodat toen de bekende
danser Sakharoff, die op het podium in de
zaal niet kon dansen, zijn gaven kon ont
plooien. Het opgevoerde stuk is gedicht door
den te Montreux wonende R. L. Piachaud,
terwijl de daarbij behoorende muziek ge
componeerd werd door den Montreuzen mu
sicus Carlo Boller. Het zeer groote en goed
zingende koor werd door alle lagen dér be
volking geleverd, grootendeels gekleed in
het typische kostuum; het groote orkest
was samengesteld uit het Kursaal-orkest en
dat van de Radio-Suisse, de sopraan en
tenor kwamen van elders. Het ballet be
stond deels uit beroepsdanseressen, deels
uit amatrices. Het geheel stond onder lei
ding van den somponist en voldeed én in
vocaal én in musicaal opzicht ten volle. De
balletten met de mooie kostuums waren
een lust voor oogen.
De geschiedenis van Hades en Coré
is uit de mythologie bekend. De te
midden van de bloemen met hare
vriendinnen dansende Coré wordt
door de god der onderwereld Hades
naar zijn duister rijk meegesleurd
(symbool van de verdwijnende zo
mer), doch hij kan haar niet eeuwig
vasthouden, want haar moeder De-
xneter, wanhopig over haar lot,
weet ten slotte van vader Zeus te
verkrijgen, dat Coré slechts een half
jaar in de onderwereld zal blijven
en daarna weer een half jaar in
het zonlicht verschijnt om gedu
rende de mooie maanden daar bij
haar moeder te leven. „Uit den
dood ontspruit het leven en de dag
is oorzaak van den nacht, terwijl de
nacht weer den dag doet geboren
worden" heet het in de inleiding
van het libretto.
Bergen weerkaatsen de slagen
der donderbussen.
Wat het feest verder betreft zoo behoeft
niet als iets bijzonders vermeld te wor
den, dat vele confetti-veldslagen geleverd
werden en dat de straten van Montreux
door een dikke laag veelkleurige snippers
bedekt werden, terwijl de in hun hotels
terugkeerende feestgangers daarin zooveel
confetti in hun kleeding meebrachten, dat
alleen de stofzuiger in staat bleek de ka
mer te reinigen.
Het geheel werd op 9 Juli besloten met
oen buitengewoon fraai vuurwerk, afgesto
ken van drie op het meer in de bocht van
Territet geankerde lichters, waarbij de sla
gen der donderbussen en raketten door de
hooge bergen vele malen werden weder-
kaatst en de prachtige lichteffecten zich
spiegelden in het gladde water. Het scheen
mij toe, dat onze vuurwerkkunstenaars nog
heel wat in Zwitserland kunnen leeren;
zoo iets technisch perfect zak ik nog nim
mer. Trouwens de geheele organisatie van
het feest was voortreffelijk en niet ten on
rechte wordt dan ook voor deze feesten tot
in het buitenland reclame gemaakt.
Ernstig auto-ongeluk te Veendam.
Gisteravond, omstreeks half twaalf, heeft
zich een vrij errtsfig ongeluk voorgedaan op
den weg, welke langs het Oosterdiep, haar
Veendam loopt. Op dit oogenblik, reed een
auto, bestuurd door een 24- jarigen garage
houder te Emmen, die onder den invloed
van sterken drank verkeerde, plotseling te
gen een lantaarnpaal aan de kanaalzijde.
Door den schok vlogen de chuffeur, als
mede een passagier een 24-jarige tandtech-
nieker uit Stadskanaal, die eveneens onder
den invloed was, door de voorruit van de
auto.
Voor den chauffeur liep dit ongeval nog
het beste af, daar hij slechts lichte snij-
wonden in het gelaat opliep. Van den me-
deinzittende echter werd een halsslagader
doorgesneden, waardoor hij zeer veel bloed
verloor. Spoedig na het ongeval waren drie
artsen aanwezig, die directe overbrenging
van den gewonde naar het ziekenhuis te
Winschoten noodzakelijk achtten. Hier werd
directe na aankomst operatief ingegrepen.
Volgens den dokter, die den rit naar het
ziekenhuis meemaakte is zijn toestand
ernstig.
De bestuurder werd, na verbonden te zijn,
naar het politiebureau vervoerd, terwijl de
gehavende wagen in beslag werd gentimen.
De wegen bevielen hem niet.
De aandacht van de bewoners van de ge
annexeerde dorpen Ransdorp en Holiesloot
werd Zondagavond getrokken door het zon
derling gedrag van een man. die op zijn rij
wiel reed op een der Gouwen. Blijkbaar
bevielen de wegen hem niet, want op een
gegeven oogenblik veranderde hij van rich
ting en stapte met zijn karretje op den rug
in de Wcstsloot, waadde door het modde
rige water en bereikte op deze vreemde ma
nier het weiland aan den overkant, Zoo
vervolgde de man zijn weg van de ecne
sloot in de andere tot ontsteltenis van de
toeschouwers, die ten slotte aan deze zon
derlinge manier van doen een einde maak
ten.
De man liet zich gewillig grijpen en van
drooge kleeren voorzien zijnde, bracht men
hem over naar het bureau aan den Ade-
laarsweg. waar bleek, dat men te doen had
met een 37-jarigen schipper, wonende aan
de Geklersche Kade te Amsterdam. De man
maakte den indruk aan godsdienstwaanzin
te lijden. Hij is door den G.G D. naar het
paviljoen van het Wilhelminagasthuis over
gebracht.
Loten spoedig uitverkocht.
Het Artis Rcddings Comité deelt ons me
de, dat de laatste loten van de op 20 April
aangekondigde Artis Reddingsloterij spoe
dig verkocht zullen zijn en dat het besloten
heeft, de trekking, aanvankelijk bepaald op
"1 October, aanzienlijk te vervroegen en te
houden op een nader nauwkeurig bekend te
maken datum tusschen 15 en 30 Augustus
a.s.
Hieruit blijkt wel overtuigend, dat er zeer
groote belangstelling voor deze loterij is be
toond, hetgeen vooral tot uiting komt, wan
neer men verneemt, dat 60.000 loten in drie
maanden tijds bijna zijn verkocht.
Bestuurder verdronken.
•.-■j, -• ..Sii. at:.h". :p'i 1
Gistermorgen omstreeks kwart over
elf is aan de Weesperzijde, op den
weg naar Diemen, een personenauto
afkomstig uit Enschedé, in de Wees
pervaart gereden. De bestuurder van
dezen wagen, een 35-jarige heer, die
alleen in den wagen zat, is door ver
drinking om het leven gekomen.
De heer Suiskind kwam op genoemd tijd
stip uit de richting Amsterdam. Waar
schijnlijk door de gladheid van den weg
het regende een beetje waren de wielen
van den auto, een gesloten Chevrolet, gaan
slippen. De bestuurder is hierdoor de macht
over het stuur kwijt geraakt, tengevolge
waarvan de auto in de Weespervaart reed.
Deze is ter plaatse zeer diep, zoodat de wa
gen geheel onder de oppervlakte van. het
water verdween.
Een bestuurder van een gemeentelijke
autobus, die op het moment, dat de auto uit
Enschedé te water reed, van de tegenover
gestelde richting met zijn bus kwam aanrij
den, en het ongeluk voor zijn oogen zag ge
beuren, was de eerste, die te hulp snelde.
Gekleed sprong hij te water, doch hoe hij
ook probeerde, de portieren bleken onwrik
baar vast te zitten.
Weldra kwamen vele hulpvaardige voor
bijgangers toeschieten. Mogelijk door de tui
meling in het diepe water, waarbij het niet
uitgesloten moet worden geacht, dat de auto
een slag om de lengteas heeft gemaakt, za
ten de portieren in zoo sterke mate ge
klemd, dat 'men de pogingen ze te openen,
tenslotte opgaf. Staande op het dak van den
auto, maakte men een gat, waardoor het na
veel moeite gelukte den bestuurder boven
water té halen. Geneeskundige hulp mocht
helaas niet meer baten, want hoewel de
geneeskundige dienst nog geruimen tijd
kunstmatige ademhaling toepaste, bleken de
levensgeesten van het slachtoffer reeds ge
weken te zijn.
De brandweer, die ter assistentie was uit
gerukt, behoefde geen dienst te doen. Een
kraanwagen heeft den verongelukten wagen
later op den wal gehaald.
Het verkeer ter plaatse moest gedurende
eenigen tijd worden omgelegd.
Bestuurder zwaar gewond.
Zaterdagmiddag om tien voor vijf is het
nieuwe sportvliegtuig van mr. C. Laan,
van dc firma Ancmaet en Co., bij het
vliegveld Darmo, nabij Soerabaja. afgegle
den. Het toestel brak in tweeën. De heer
Laan, die het vliegtuig bestuurde, werd
gewond.
Golfspelers, die in de nabijheid waren,
boden de eerste hulp, waarna spoedig de
havenarts en een garnizoensarts ter plaatse
waren.
De heer Laan werd naar het hospitaal
overgebracht.
Verzoek om hulp aan Cor Dekker
Ongetwijfeld zullen onze lezers zich nog
de spannende reportage herinneren, die wij
eenigen tijd geleden brachten over de sen-
sationeele ontvluchting van Cor Dekker, den
Helderschen jongen, uit de Spaansche hel.
Een verhaal, waaruit weer eens duidelijk
naar voren kwam welke onmenschelijke
wreedheden thans in dit land begaan wor
den.
Cor Dekker was naar Spanje gegaan, om
dat hem van zekere zijde beloofd was dat
hij werk op de koopvaardij zou krijgen. De
werkelijkheid was anders. Hij werd over de
grens geronseld en kwam, zij het tegen zijn
wil, aan het front van de regeeringspartij.
Cor Dekker was fortuinlijker dan vele
van z'n landgenooten bij de internationale
brigade. Hij wist te vluchten en ook dit
verhaal, van de bange tocht langs de vele
consulaten, zal men nog niet vergeten zijn.
Thans Ts Dekker in Holland, maar niet
in staat in zijn behoeften te voorzien. Hij
heeft hamelijk zijn Nederlanderschap ver
loren, 'tengevolge waarvan hij bij het pogen
werk te krijgen, overal de neus stoot. Hij
heeft thans zijn bevindingen te boek gesteld
en zal pogen deze beschrijving te verkoo-
pen. Gaarne bevelen wij den schrijver en
diens vlot-geschrevén boekje bij onze lezers
aan, daar hij thans geen andere mogelijk
heid heeft zijn brood te verdienen.
De prijs van de schets bedraagt 50 cent.
Ondanks herhaalde waarschu
wingen te ver in zee gegaan.
Gistermiddag kort na twee uur is bij het
baden in zee te IJmuiden een veertigjarige
Amsterdammer verdronken. De man was
met zijn 'fatnrlie gftan zwemmen. Herhaalde
malen hadden andere zwemmers, die gezien
hadden, dat hij de zwemkunst niet geheel
'machtig was, hem gewaarschuwd niet te
ver in zee te gaan, waaraan de man geen
gevolg blijkt te hebben gegeven.
Zijn familie, die het water reeds verlaten
had, toen het ongeluk geschiedde, heeft van
het gebeurde niets bemerkt.
Gisteravond laat was het lijk nog niet
aangespoeld.
Regeering voelt niets voor aan
leg op grooten schaal. Met den
aanmaak van volksgasmaskers
begonnen.
Ten aanzien van het standpunt
door de regeering ingenomen op het
punt van den bouw van openbare
schuilplaatsen, wordt er in een nota
allereerst op gewezen, dat aanleg
daarvan op groote schaal, nimmer
in de bedoeling heeft gelegen, ook
al is bij den aanvankelijken opzet
der te treffen voorzieningen aan de
zen bouw een voorname plaats toe
gedacht.
Dat de regeering te dien aanzien haar
standpunt heeft gewijzigd, vindt zijn grond
allereerst in de practische ervaringen, met
gebruik van strijdgassen in het buitenland
opgedaan, en voorts in de overweging, dat
de beschikbare gelden voor het geheele land
zooveel mogelijk effect dienen af te wer
pen.
En, het behoeft geen betoog, de gelden,
noodig voor den aanleg van schuilplaat
sen, werpen slechts beperkt plaatselijk nut
af, terwijl dezelfde bedragen, voor outillage
van diensten aangewend, in het bijzonder
in het huidige stadium, in veel ruimeren
kring effect kunnen hebben.
De factoren, noodig voor het ver
vaardigen van een deugdelijk volks
gasmasker zijn thans- aanwezig;
met de productie is een aanvang
gemaakt.
Er zij overigens op gewezen, dat de
vraag naar gasmaskers van de bevolking
zelf zal moeten uitgaan en dat de lands-
overheid in beginsel ten opzichte van par
ticulieren niet verder zal kunnen gaan dan
te waken voor deugdelijke vervaardiging
en doelmatige verspreiding.
Het Hsb. deelt mede, dat er nog in 1938
door de regeering 6000 gasmaskers ver
strekt zullen worden aan den Gemeente
lijken Luchtbeschermingsdienst te Amster
dam. Van deze zesduizend zijn, vijfduizend
volk sgasmaskers van zeer goede kwali
teit. De duizend overige zijn „groote" gas
maskers, welke ook in het leger worden
gebruikt, en die noodig zijn voor die hulp
diensten, welke zich eventueel in dichte
gasconcentraties zullen hebben te begeven
(de gasverkennera bijvoorbeeld.)
Vertrek ran Aankomst te
Athene 17 Juli ;A'dam 17 Juli
Band. 17 Juli
Oehoe
(terugreis)
^Ier Ijodhp. 17 Juli
ricrugreis) I
Basra 17 Juli
Rang. 17 Juli
Medan 17 Juli jRang. 17 Juli
MINISTER GOSELING MAAKTE GEEN
MISBRUIK VAN BEVOEGDHEID.
TE WEINIG INZICHT EN BELEID BIJ
DE BRIGADELEDEN. MARECHAUS
SEES GAAN IN HOOGER BEROEP.
Het Ambtenarengerecht te 's-Gra-
venhage heeft de beroepen van de
leden der voormalige Ossche mare
chaussee-brigade in zake ontneming
der opsporingsbevoegdheid en over
plaatsing ongegrond verklaard.
Aan de zeer uitvoerige motiveering van
de uitspraak van het ambtenarengerecht in
zake de beroepen van de leden der voorma
lige Ossche marechaussee-brigade ontleent
het Hsbl. als enkele der voornaamste over
wegingen, dat „de beslissing van verweer-
Wielewaal rodhp 17 Juli
(heenreis) I
Buizerd
(terugreis)
Pelikaan Uthene 17 Juli Basra 17 Juli
(heenreis) I
der (den minister van Justitie), waarbij aan
klager zijn qualiteit van opsporingsambte
naar niet is ontnomen, doch hem slechts
tijdelijk het instellen van opsporingsonder
zoeken wordt verboden, voorzoover daarme
de niet door de Procureur-Generaal bij het
Gerechtshof belast, op grond van vorige
overwegingen niet geacht kan worden te
strijden met artikel 141 van het Wetboek
van strafvordering.
Evenmin wordt strijd met art. 154 van het
Wetboek van Strafvordering aanwezig ge
acht.
Het 'Ambtenarengerecht zegt ver
der in zijn overwegingen, dat het
niet deelt de klacht inzake strijd
van de beslissing met art. 140 van
het W. S. en art. 3 van het Rijkspo-
litiebesluit, dat slechts de Procu
reur-Generaal bij het Gerechtshof te
's Hertogenbosch en niet de Minis
ter deze beslissing had kunnen ne
men.
Het Ambtenarengerecht overweegt voorts,
dat de Minister van Justitie door het ne
men der bestreden beslissing niet in strijd
is gekomen met de doork lager aangevoer
de bepalingen en dat ook overigens niet van
strijd met eenig ander toepasselijk alge
meen verbindend voorschrift is gebleken.
Zonder af te dalen in een ge
detailleerde beoordeeling van het op
treden der Ossche brigade, spreekt
het Ambtenarengerecht wel als
overtuiging uit, dat in bepaalde op
zichten de brigadeleden kennelijk te
kort geschoten zijn in het voor op
sporingsambtenaren vereischte in
zicht en beleid.
Intusschen erkent het ambtenarengerecht
anderzijds ook het verdienstelijke werk van
de Ossche brigade, onder constateering van
tekortkomingen.
Bevoegdheidsmisbruik door den Minister
van Justitie, waarvan in de klachten sprake
was, acht het Ambtenarengerecht niet aan
wezig.
Op deze en andere overwegingen ver
klaarde het Ambtenarengerecht tenslotte de
ingestelde beroepen ongegrond.
Naar het blad verneemt, zullen de mare
chaussees van de brigade van Oss' in hoo-
ger beroep gaan van de uitspraak van het
ambtenarengerecht.
Bedreiging met een overval.
De portier van het kantoor der B.P.M. aan
de overzijde van het IJ te Amsterdam, is
Zondagavond door een onbekende opgebeld
met de boodschap dat er een overval zou
worden gepleegd als het niet ophield. Hoe
wel de portier van deze „tip" niet veel be
greep en ook niet kon gissen waaraan een
einde zou moeten komen, achtte hij het
toch raadzaam de politie van deze bood
schap in kennis te stellen. Tegen midder
nacht was er evenwel van eenigen overval
nog geen sprake.
Hoogste functies in handen van
onbekwame baantjesjagers der
Nazi-partij.
Het aantal ongelukken sterk
gestegen. Hitier overbelast de
oorlogsnijverheid!
EEN OPZIENBAREND GEHEIM
RAPPORT.
Reeds eerder wezen wij er op, dat
door de vastlegging van de koers van
den Rijksmark, de gebruikelijke vei
ligheidsklep in Duitschland ont
breekt, die de exhorbitant hooge uit
gaven voor leger en vloot en voor
de herbouw van geheele steden, zou
remmen door ineenstorting van de
koers der munt, zooals b.v. onder het
socialistische bewint van Blum in
Frankrijk geschiedde.
De infering van dynamisch kapitaal in
Duitschland moet zich dan ook daar op an
dere wijze demonstreeren dan in landen met
vrije valuta en enkele maanden geleden be
toogden wij dan ook reeds dat de kapitaal-
voorraad in het Derdo Rijk langzaam maar
zeker werd opgeteerd.
Een merkwaardig voorbeeld hier
van blijkt uit de desorganisatie van
de Duitsche spoorwegen, welke vol
gens de Daily Express om linan-
tieele redenen, te kort aan grond-
- stoffen en overbelasting der nijver
heid met ander werk, niet in staat
zijn geweest behoorlijk te voorzien
in het onderhoud van gebouwen,
qrondbanen en rollend materiaal.
Het blad ontleend zijn uitvoerige bijzon
derheden, zegt de Msb. aan een te Berlijn
verschenen rapport, dat bestemd is voor
circulatie in beperkten kring, en dat aan
het Duitsche publiek onthouden is. Het is
uitgebracht door het beheer der spoorwe
gen en „versterkt nog ten zeerste de reeds
bestaande teekenen, die erop wijzen, dat de
tijd voor militaire avonturen op groote
schaal voor Ilitler nog ver verwijderd is.
Het rapport beslaat 200 bladzijden tekst en
80 bladzijden statistiek. In Januari werd in
het wekelijksche bulletin van het ministe
rie van transport „Die Reichsbahn", een
voorloopige mededeeling opgenomen, welke
zulk een opschudding verwekte in hooge
nazi-kringen, dat gepoogd werd de oplage
te onderdrukken. Te veel nummers waren
echter reeds in het buitenland aangekomen.
Sindsdien evenwel is de toestand voortdu
rend slechter geworden. Bijgevolg is het
volledige verslag over het jaar in twee vor
men uitgegeven: één bestemd voor de tech
nische afdeelingen, en één voor het pu
bliek.
Beiden bevatten verwonderlijke onthul
lingen. maar het particuliere rapport is een
van de meest uitgesproken documenten, die
ooit onder het tegenwoordige regiem ge
drukt mochten worden.
Gezegd wordt: „De toestand dreigt een
bijzonder ernstig karakter aan te nemen in
verband met de groote taak welke de Lei
der ons opgelegd heeft met betrekking tot
het heropbouwen van Duitsche steden".
Er wordt op gewezen, dat herbewa
pening meer eischt van de spoor
wegen, dan deze presteeren kunnen.
Nieuwe luchthavens, kazernes, fa
brieken voor synthetische grondstof
fen en andere industrieën vergen
uitbreiding van verbindingsspoorwe
gen in alle richtingen.
„Ronduit moet verklaard worden", zegt
het rapport, „dat indien geen ernstige po
ging aangewend wordt een oplossing te vin
den voor het vraagstuk van handhaving
der bestaande toerusting en het aanbren
gen van uitgebreide vernieuwing, onherstel
bare schade aangericht kan worden".
Het aantal ongelukken sterk toe
genomen.
Ten einde deze waarschuwing
kracht bij te zetten, wordt gewezen
op de sterke toename van het aantal
ongelukken. Daarvan wordt een zorg
vuldige analyse gegeven wat de oor
zaken betreft. Hieruit blijkt dat veel
ongevallen het gevolg waren van het
gebruik van „ersatz"-materiaal. Pij
pen in stoomketels van locomotieven
worden gemaakt van cement en as
best inplaats van koper; kalkwater
wordt gebruikt inplaats van smeer
olie; synthetische harsen inplaats
van speciaal staal.
Locomotieven en goederenwagens die reeds
als afval verkocht zouden worden, zijn op
nieuw in dienst gesteld. In 1936 was besloten
dat het dringend noodzakelijk was 3250 mij
len rails te vernieuwen; in werkelijkheid
zijn er slechts 875 mijlen vernieuwd, en veel
van die „vernieuwingen" bestonden hierin,
dat oude rails gelegd werd, die nog maar een
jaar dienst zouden kunnen doen.
Verder nam het aantal locomotieven af van
24.500 in 1929 tot 21.800 in het begin van dit
jaar.
Baantjes
Er wordt bitter over geklaagd, dat de
spoorwegen gebruikt zijn om baantjes aan
leden der nazi-partij té verschaffen. In het
rapport wordt gezegd: „Een aanzienlijk aan
tal van de ernstiger ongelukken in het iif-
gcloopen jaar Werd veroorzaakt door het
feit, dat voorname technische ambtenaren
aangesteld werden wegens hun politieke
verdiensten,'en niet wegens hun bekwaam
heid en ondervinding."
Even later wordt vastgesteld. „Het vori
ge jaar moesten de, spoorwegen werk ge
ven aan 4100 personen, omdat zij verdienste
lijke aanhangers waren van de nationaal-
socialistische beweging terwijl 18.200 per
sonen om dezelfde reden bevorderd zijn."
Hieraan wordt toegevoegd: „Dit is een
zeer gevaarlijke praktijk in een onderne
ming zooals de Duitsche spoorwegen."
Het rapport in zijn geheel noemt de „Ex
press" een feitelijken aanval op den Leider
zelf. Gezegd wordt, dat indien de regccring
voortgaat met beslag te leggen op groote
bedragen uit de inkomsten der spoorwegen,
terwijl zij tegelijkertijd gebrek aan grond
stoffen veroorzaakt door herbewapening op
reusachtige schaal, en door zulk een weel
de te dulden als het herbouwen van vijf
van Duitschlands grootste sleden, zij zich
ook niet verwonderen moet, indien in de
naaste toekomst een spoorwegcrisis van den
eersten rang ontstaat.