Een Noordhollander
KOPSTUKKEN
|^AAN DEN MAALTIJD
J
tusschen de wolkenkrabbers
Vliegende visschen en een stille douane
Als in het oude
Griekenland
NederL Spoorwegen
bestellen 20 Diesels
N
Weer Engelsch schip
gebombardeerd
Osendarp: 100 m* in
10*5 sec*
Van Klaveren toch
Europeesch kampioen
Statig vaart de „Nieuw Amsterdam"
de haven van New York binnen
Olympische Spelen 1940
De reis van
H. M. de Koningin
SPANJE
Bouman verbetert record 800 m*
Wij hadden Southampton begin Juni
dus verlaten en bevonden ons in
volle zee. Het werd stormachtig en
het schip begon weer hevig te
slingeren.
.Te kon haast niet loopen en je moest je
aan de railing vast houden. Des 's avonds
was er bioscoop maar er bestond niet veel
belangstelling voor, de meesten lagen ziek
te bed. Den volgenden morgen wilde ik op
staan maar toen ik er uit was voelde ik nu
niet lekker en ben toen blijven liggen tot
2 uur in don middag. Te belde in je hut
om den steward en die bracht je keurig je
eten.
Het bleef de geheele dag ruw, doch ik
begon er al aardig aan te wennen. De ver
onderstelling was dat het met Pinksteren
in Holland wel geen mooi weer zou zijn.
Het beste was het nog op het dek in de
frissche lucht. Des avonds aan het diner
waren nog velen abcent.
Den lsten Pinksterdag was het nog niet
vee} beter, nog steeds een bewolkte lucht
met een woelige zee. Schepen zie je niet,
Niets dan de woelige zee met de witschui
mende golven
Veel Joden aan boord.
Er zijn vele Joden aan boord, die in de
Nieuwe Wereld een bestaan trachten te
vinden. Er zijn er uit Duitschland. maar
ook uit Palestina. Zij moeten, indien ze
zelf niet bemiddeld zijn, borgstelling hebben
van hun verwanten.
De tweede Pinksterdag was het schitte
rend weer; dn zee geleek een groot meer
met zacht kabbelende golfjes.
Ik maakte kennis met den hoofd
ingenieur Haman en was in de ge
legenheid de machinekamers te be
zichtigen. De groote turbines waar
in de olie gestookt'werd. (5 van de
6 waren in werking) leverden een
prachtig gezicht op.
Men kon dus genoeg kracht ontwikkelen
om een snelheid van 2223 knoopen te be-
reiken. Den vorigen dag had het schip 544
mijl afgelegd. Men zag de groote dynamo s
voor opwekking van electriciteit. Men heelt
hier ook een groote personeelsbespanng m
afwijking met andere booten der maat
schappij.
Schildpadden-race.
Op het toeristendek waren ze bezig met
horsenrace en schildpaddenraces, dit waren
leuke attracties. De schildpadden bevonden
zich in een afgesloten ruimte en iedere
schildpad was voorzien van een nummer
en een bel. De schildpadden moesten
over een afrastering van 10 c.m. klimmen,
men zette geld op de nummers en diegene
die op de schildpad gezet had, die hot eerst
over de afrastering was, had gewonnen.
Tegen de avond verschijnt de Oceaanpost,
het nieuwsblad van de boot.
Ook heeft men bulletins waar de positie
van de boot staat aan gegeven. In de
avond zagen we vliegende visschen over
het water schieten en dan weer onderdui
ken.
Den Ssten Juni werd het zoo mistig, dat
je niets kon zien! En in die mist weer
klonk het eenzame gebrul van den mist
hoorn. Tegen den avond klaarde het op en
men kon nu hier en daar een boot ont
dekken. Tegen 9 uur gingen we voorbij het
eerste lichtschip en tegen half tien zagen
we de eerste lichten tegen de horizon.
Daarop voeren we het laatste
lichtschip de „Ambroze" voorbij. De
lichten werden duidelijker en wel
dra kon men de lichten van Coney
Island zien', de boot maaktenu
een bocht. We voeren langs licht
boeien waarin een bel luidde. I-Iet
was een schitterend gezicht, de
groote lichtreclames die als een
reusachtige vuurbal tegen den ho
rizon afstaken. Tegen elf uur stop
te de boot en kwam de loods aan
boord.
Een uur later kwamen we in de Hudson
haai en men kon de hooge gebouwen flauw
tjes in de verte onderscheiden
Den volgenden morgen heel in de vroeg
te kwam ik aan dek. Welk een schoon
panorama bood New York! De zon kwam
op en men zag de hooge wolkenkrabbers
uit den nevel te voorscbiin komen. Lang
zaam stoomde de boot de Hudson rivier
op langs het machtige Vrijheidsbeeld, dat
je als het ware een welkom toeriep!
Eindelijk werd de Nieuw Amsterdam door
sleepbootcn naar de steiger van de Hol
land Amerikaliin getrokken. Men had nu
een goed gezicht op d£ drukke rivier en
een aardig gezicht op het drukke autover
keer langs de High-way.
Tijdroovendc passcncontrole.
Na ïle üokfersinspectie had een tijdroo-
vende passencontrolc plaats. Allereerst wer
den de Amerikaansche burgers geholpen
Ik was gauw klaar en zonder eenige ver
dere moeite kreeg ik verlof voor een ver
blijf van fi maanden in Amerika. De emi
gratie passagiers mochten niet eerder van
boord. Heirna kwam een vertegenwoordi
ger der Snoorwégen om mijn verdere
reis in orde te maken. En bef was met
hem dat ik van boord ging voor de con
trole van de bagage.
Ik moest voor wollen dekens en sigaren
wat invoej'rechten betalen. Men mag 50
sigaren meenemen zonder invoerrechten te
betalen, of 900 sigaretten of 4% pond fa-
bak. Een Amerikaan die naar Chicago
moest en van Holland kwam waar hij zijn
De heer D. C. Geerligs te Anna
Paulowna, wiens eersten reisbrief
wij dezer dagen afdrukten, vertelt
ons nu van zijn aankomst met het
machtige zeekasteel de „Nieuw
Amsterdam" in de haven van New
York. De wereldstad maakt een
grootschen indruk op den buiten
lander, van wiens wedervaardighe
den onze lezers zeker vol belang
stelling zullen kennisnemen.
familie had bezocht was mij behulpzaam
We zouden samen reizen tot Chicago.
Overval door een stille douane.
Ik hoopte aan de kade een Hollander te
ontmoeten voor wien ik enkele cadeautjes
had meegenomen, maar hij was er niet en
ik wilde reeds de bus nemien die ons naar
het Grand Central Station zou brengen.
Plotseling kwam iemand op me
toe die me begon te betasten, het
was een stille douane; hij pakte
mijn camera en vroeg mij of ik deze
had aangegeven. Ik zeide van niet.
Mijn Amerikaansche vriend stond
hem verder te woord; hij zeide dat
het een gebruikte camera was. Ik
had nu verder geen last en kon
naar de bus gaan.
Zoo gingen we langs de Hudson-rivier
door de „Lincoln tunnel" naar het Cen
tral Station. Het verkeer regelt zich in New
York gemakkelijk door de zeer ruim ge
bouwde straten. Men zag de groote wol
kenkrabbers van dicht bij en zij maakten
een overweldigenden indruk. Ik ontmoette
in het station de kennissen uit New York
zij noodigden mij uit een paar dagen te
blijven, welk aanbod ik gaarne aannam.
Gedurende bijna een week vertoefde ik
in de wereldstad en daarover hoop ik U
de volgende keer te vertellen.
Geen moderne takken van sport
te Helsingfors.
Het gemeentebestuur van Helsingfors
heeft in een speciale bijeenkomst de op
dracht van het T.O.C. de Olympische Spelen
in 1940 in de Finsche hoofdsta! te orga-
niseeren in dank aanvaard. De vertegen
woordiger van Finland in het T.O.C., Ernst
Krogius. zal het Internationaal Olympisch
Comité van dit besluit op de hoogte bren
gen.
In aansluiting op deze voor Finland zon
belangrijke bijeenkomst werden onmiddel
lijk twee commissies samengesteld, die zich
met den bouw van het stadion en van het
Olympisch dorp en verder met de financi-
eeie zijde der Spelen zullen bezig houden.
Ofschoon niet duidelijk omschreven mag
men aannemen, dat bet bier alleen de
Zomerspelen van 1940 betreft. We Winterspe
len zullen in een der eerstvolgende dagen
wel aan Oslo worden gegeven.
Ernst Krogius heeft zich" nog te
legrafisch tot graaf de Baillet Ia-
tour gewend, waarin hij den T.O.C.-
president mededeelt, dat Helsing
fors de organisatie der Spelen in
1940 aanvaardt. Het ligt in de be
doeling deze Spelen te beperken tot
de traditioneele takken van sport,
zooals die ook in het oude Grieken
land plaats vonden, dus met uit
sluiting van de moderne spelen.
Baron Schimmclpenninck aan
het woord.
Aan den president van het Nederlandse!»
Olympisch Comité, mr. A. baron Schimmel
nenninck van der Ove hebben w»» gevraagd
wat precies de bedoeling van Finland in
zake het in 1040 te verwerken pi-ogramma
zou kunnen zijn.
De N.O.C.-voorzifter deelde ons mede. dat
men zich slechts kan verbeuren op het feit
dat de Snelen, vooral nu zij in een klein
land worden gehouden, een eenvoudiger op
zet zullen krijgen, dan de laatste malen hel
geval is geweest. Dat zal de snort ten goede
komen'. Maar wat Finland nrecies met de
beperking van het aantal takken van snort
bedoeld, is mij niet duidelijk.
Zouden inderdaad de moderne tak
ken te Helsingfors uitvallen, dan
zouden b.v. voetbal en hockey nicl
in het programma worden opgeno
men evenmin bijv. kano, handbal,
of polo, takken van sport, welk er de
laatste tien jaren bij zijn gekomen.
Indien voetbal en hockey zouden
Naar men ons van officieele zijde meldt
is H.M. de Koningin Maandag per auto
van Brieg naar Weisscnburg vertrokken en
daar 's avonds aangekomen.
verdwijnen zou ongetwijfeld een be
langrijke attractie voor het publiek
vervallen en het is de vraag, of dat
wel wenschelijk mag worden geacht.
Finland zal zich zoo spoedig mogelijk om
trent zijn bedoelingen dienen uit te spre
ken, want klaarheid op dit punt is ge-
wenscht.
Aan den anderen kant is het begrijpelijk
dat Finland zijn programma wil beperken.
Men heeft nog slechts twee jaar tijd en
alles moet opnieuw worden georganiseerd.
En hoe minder takken van sport, des
te sneller zal dit in zijn werk kunnen gaan.
Athletiek zal natuurlijk wel een voorname
plaats innemen, maar ook zwemmen, bok
sen, worstelen en de ruitersport zullen op
de Spelen van 1940 te Hilsingfors dominee-
ren.
Order van vijf a zes milüoen.
De -directie van de Nederlandsche
Spoorwegen heeft gisteren enkele
belangwekkende bijzonderheden me
degedeeld omtrent een nieuwe,
groote order van do N.S., die in de
rnillioenen loopt. Het gaat om de
aankoop van 20 nieuwe Diesel-elcc-
trische treinen, waarvan men de
motoren zeer onlangs heeft besteld.
Bij Werkspoor worden 18 Mavbach-
motoren, bij Stork twee Ganz-moto-
ren aangemaakt.
Teneinde een grooter contingent reizigers
in deze nieuwe Diesels te kunnen vervoeren
is het aantal wagens per eenheid, dat tot
nu toe drie bedroeg, verhoogd tot vijf, meldt
het Vsbl. Dat befoekent dus dat men met
deze nieuwe treinstellen, die volgens de
directie zullen dienen voor het vervoer op
den langen afstand waarvoor men thans
eigenlijk materiaal te kort komt, inderdaad
veel meer passagiers per Diesel zal kunnen
vervoeren dat met het huidige materieel
De nieuwe Diesels zullen evenals de
bestaande, uitsluitend tweede en derde klas
zijn.
In verband met wenschen, dia uit
Ui.'é tv 'A
het publiek zijn opgekomen, zullen'
in de tweede klas van de niéuwe
wagens enkele coupé's worden inge
bouwd. Het bleek dat er reizigers
waren, die het op prijs stelden, in
afzonderlijke compartimenten te
reizen. Voorts zal in de nieuwe
Diesels een ruimere keuken zijn, die
ook warme maaltijden zal kunnen
opleveren. Overigens is het materieel
gelijk aan het bestaande.
De motoren zullen eind 1939 klaar zijn.
omtrent het vervaardigen van de trein
stellen is nog geen beslissing genomen. Het
is dus mogelijk dat daar nog enkele nieuwe
snufjes in zullen worden aangebracht.
De order gaat om een totaal-bedrag dat
ligt tusschen de vijf en zes millioen.
STALIN HOUDT VAN SNOEPGOED,
HITLER EET SLA MET EIEREN.
MUSSOLINI OP DIËET.
Hoezeer onze tijd ook moge ge
lijken op dien van het oude Rome in
een opzicht onderscheidt hij zich toch
aanmerkelijk: de staatslieden van
Europa en Azië en überhaupt de kop
stukken van alle politieke richtingen,
zijn wat betreft hun levenshouding
zeer nuchter en verafschuwen de
door de Ouden zoo geprezen luccu-
lische maaltijden Men kan natuurlijk
niet zeggen, dat alle politici in dit
opzicht puriteiten zijn-maar ook die
genen onder hen, die wel van een
natje en een droogje houden, blijven
toch altijd matig. Tot hen behoort
bijvoorbeeld de vroegere minister
president Léon Blum.
Als schrijver en kunstminnaar houdt
Léon Blum ervan, het leven van de aestheti-
sche zijde te boschouwen, hij probeert de
nuchtere zaken des levens althans nog met
een schijn van poëzie te omgeven. Hij droeg
bijv. aan zijn vrouw een kookboekje op,
dat slechts in een gering aantal exemplaren
gedrukt werd.
Ook Roosevelt houdt wel van een lekker
hapje, toch eet hij evenals de andere Ame
rikanen zeer weinig. Hij geeft de voorkeur
aan zelf geschoten fazanten en pairijzen.
Na het eten gebruikt hij een kop mokka en
dat is voor hem het cssentieele van den
maaltijd. Ook zijn collega, de president van
Brazilië houdt veel van sterke, geurige kof
fie. Maar toch is dit een platonische liefde,
want deze dictator heeft een zwak hart en
het gebruik van de koffie is hem derhalve
ten strengste verboden.
Mussolini, zijn lotgenoot.
Dezen dictator is ten strengste het
gebruik van wijn verboden, het arti
kel dat in Italië een zoo belangrijke
plaats inneemt. Slechts bij bijzondere
gelegenheden brengt hij het wijnglas
aan zijn lippen, anders drinkt hij wa
ter of koude melk. Bovendien is hij
een consecfucnt vegetariër.
Op zijn bureau staat altijd een schaal met
fruit. Sedert verscheidene jaren heeft Mus
solini niet de geringste hoeveelheid vleesch
tot zich genomen. Hij werd evenwel niet uit
pricipieele gronden vegetariër, maar ook
hier hebben "de doktoren hun woordje mee
gesproken. Voordat hij aan het bewind
kw'am, verschilde het dagelijksch menu niet
zoozeer van het huidige. Hij verzwolg ber
gen matecaroni, at vleesch, dronk zoeten Si-
ciliaanschen wijn. Maar toen hij goed en
wel het bewind in handen hade begon Mus
solini aan ernstige maagkrampen te lijden,
de artsen sehreven een dieet voor en de
machtige dorst niet te weerstreven.
Hitier en de Linzer taart.
Hitier neemt tegen zeven uur des mor
gens zijn eerste ontbijt, hetgeen bestaat uit
havermout. Zijn tweede maal is het middag
maal, dat hij nuttigt temidden der kame
raden. Als nagerecht gebruikt de Führer
wat fruit, maar wijn, kpffie en tabak zijn
voor hem contrabande.' Hitiers avondeten
bestaat onveranderlijk uit salade en gekook-
eieren. „Dikwijls eet ik eieren met salade
en de overige keeren eet ik salade met eie
ren", moet hij tegen een Engelsch journa
list gezegd hebben. Toch heeft deze asceet
nog een'lievelingsgerecht de Linzer taart en
booze tongen beweren, dat dit de voornaam
ste reden voör de Anschluss is geweest.
De tafel van den Mikado.
Deze onderscheidt zich door een eenvoud,
die absoluut niet Oostersch is. Het ontbijt
bestaat geheel volgens Europeesche gewoon
te uit koffie of thee, eieren en vruchten.
Maar de Mikado houdt wel van afwisseling
f
Nederlandsche waarnemer aan
boord. Zware strijd aan het
Levantfront.
Het Britsche stoomschip „Stanland" is
door vijf vliegtuigen gebombardeerd. Er
ontstond brand aan boord. Het vuur kon
later gebluscht worden, doch een deel van
de brug is verbrand.
De bemanning en de Nederlandsche en
Italiaansche waarnemers van het bureau
voor de niet-inmenging .bleven ongedeerd
Acht havenarbeiders echter, die in de na
bijheid aan het werk waren, werden gedood.
Resultaten na twee jaren.
Het kaartje geeft weer, welke vorderingen
Franco's troepen in het tweede jaar van de
revolutie hebben gemaakt.
De vlakken met de kleine puntjes geven
de gebieden weer, waar de linkschen in 1937
nog heer en meester waren en welke thans
in Franco's handen zijn. De blanco gedeelten
veroverde hij reeds eerder. De gestreepte
deelen stellen het gebied voor, dat de link
schen nog bezet houden.
Van de fronten.
De rechtsche troepen hebben opnieuw
eenige dorpen veroverd aan het front van
Castellon. Zij zijn Sagunto weer 8 K.M. dich
ter genaderd.
Het communiqué van het ministerie van
landsverdediging meldt, dat de regeerings-
troepen in alle sectoren van het Levante-
front de hevige aanvallen van den vijand
weerstaan. Twaalf Fiat-vliegtuigen en een
Messerschmidt werden neergehaald.
Alicante en Barcelona zijn weer gebom
bardeerd. De verliezen waren niet groot,
en zoo wordt zijn middagmaal den eenen
dag geserveerd in Japanschen stijl, den vol
genden dag in Amerikaanschen of Europee-
schen stijl. Deze maaltijd bestaat uit ten
hoogste twee gangen. Men zal zelden
vleesch op zijn tafel aantreffen en nooit
wijn of likeuren.
Stalin houdt van snoepgoed.
De levenshouding van Stalin verschilt in
niets van die zijner volksgenooten. Zijn lieve
lingskostje is lamsvleesch, op specifiek Rus
sische wijze toebereid. Zooals alle Russen
houdt hij van zoetigheden maar heeft een
open plekje in zijn hart voor snoepgoed, dat
uit walnoten is bereid. Stalin is geen ge
heelonthouder en drinkt den donkeren Kau-
kasischen wijn uit zijn geboortestreek. Maar
ook hij veracht alle overdaad, alle luxe en
zijn maaltijden zouden den aan vijf gangen
gewenden Franschen haast armoedig toe
schijnen.
AihteüeJk
Ook van Beveren verricht een
uitstekende prestatie Interna
tionale wedstrijden te Berlijn.
Op de internationale athletiek-
wedstrijden, welke gisteravond voor
20.000 toeschouwers te Berlijn wer
den gehouden, won Osendarp de
100 meter in 10.5 sec. vóór de
beste Duitsche sprinters. Een zeer
fraai succes behaalde Bouman op
de 800 meter. Hij slaagde er in, dank
zij ook den geweldigen strijd welke
hij met zijn concurrenten moest voe
ren, het Nederlandsch record met 0.2
sec. te verbeteren en te brengen op
1 min. 54.2 sec. Het oude record
stond eveneens op zijn naam met
een tijd van 1 minuut 54.4 sec., ge
vestigd op 15 Mei 1.1. te Kassei. Met
deze prachtige verrichting werd onze
landgenoot tweede achter den Pool
Gassowski na een fel duel met Schu-
macher.
Van Beveren werd op de 200 meter twee
de in 21.9 sec. achter den Duitschen sprinter
Scheuring. De Duitschers hadden hun bes
te loopers over de 100 en 200 meter ver
deeld, waarop de T. C. van de K.N.A.U.
besloten bad öbk Osendarp en van Beveren
over beide nummers te verdeelen, en niet,
zooals eerst in de bedoeling had gelegen
beiden in de twee nummers te laten uitko
men. Het gevolg was, dat èn Osiendarp èn
van Beveren tegen de beste Duitsche cracks
van het oogenblik werden geplaatst. Scheu
ring bleek iets sneller te zijn dan de Am
sterdammer, doch deze liet Gillmeister met
flink verschil achter zich.
Do Ruyter kwam op de 1500 meter uit.
Waarschijnlijk was deze athleet nog wat
vermoeid van de wedstrijden van Zondag
j.1. te Amsterdam, in ieder geval kon hij
het tempo van Jakob, van den Franschman
Normand en van Schaumburg niet bijhou
den. Deze drie loopers kwamen allen bin
nen de vier minuten binnen.
Op de 4 x 100 meter estafette werd de
Nederlandsche ploeg, bestaande uit van
Geenhuizen, Boersma, van Beveren en
Osendarp derde in 42,3 sec. De Duitsche
ploeg, waarin Kerch, Homberger, Necher-
mann en Scheuring zaten en die dus kan
worden beschouwd als de officiëele lan
denploeg, werd eerste in 41.7 sec.
Bij de dames viel de prestatie van Stella
walasiewiecz op, die de 100 meter in 11,8
sec. aflegde.
ï&O&ieJtl
Scheidsrechter erkent ongelijk.
Naar wij vernemen is in den loop
van gisteren bij den prom. van Van
Klaveren, den heer Huizenaar, be
licht ingekomen, dat de Intenatio-
nal Boxing Union (I.B.U.) de uit
spraak van den Belgischen scheids
rechter Borre deze verklaarde
Zondag j.1. te Rotterdam de match
tusschen van Klaveren en den
Franschen titelhouder Tenet onbe-.
slist, ondanks het feit, dat van
Klaveren een winstpunt meer had
zal annuleeren, zoodat onze land
genoot den Europecschen kampioens
titel in het middengewicht heeft
verworven.
De heer Borre schijnt zich te hebben ver
gist met de Belgische reglementen; hij
moest zijn ongelijk erkennen.
Overigens won Wouters enkele maanden
geleden te Brussel ook met slechts 1 winst
punt verschil van Eder, zoodat het geval
van Klaveren-Tenet geen novum beteekent.
Tegen Christoforides.
Naar wij voorts nog vernemen ligt het
in de bedoeling vóór 2 October a.s. een
titelgevecht om het Europeesch kampioen
schap te organiseeren tusschen den offici-
celen I.B.U.-uitdagen, den Griek Christofo
rides en van Klaveren.
Verder zijn onderhandelingen geopend
met Freddy Steele, den wereldkampioen in
het middengewicht voor een gevecht om
den wereldtitel, dat dan in Nederland zou
worden gehouden.