Een Noordhollander KOPSTUKKEN |^AAN DEN MAALTIJD J tusschen de wolkenkrabbers Vliegende visschen en een stille douane Als in het oude Griekenland NederL Spoorwegen bestellen 20 Diesels N Weer Engelsch schip gebombardeerd Osendarp: 100 m* in 10*5 sec* Van Klaveren toch Europeesch kampioen Statig vaart de „Nieuw Amsterdam" de haven van New York binnen Olympische Spelen 1940 De reis van H. M. de Koningin SPANJE Bouman verbetert record 800 m* Wij hadden Southampton begin Juni dus verlaten en bevonden ons in volle zee. Het werd stormachtig en het schip begon weer hevig te slingeren. .Te kon haast niet loopen en je moest je aan de railing vast houden. Des 's avonds was er bioscoop maar er bestond niet veel belangstelling voor, de meesten lagen ziek te bed. Den volgenden morgen wilde ik op staan maar toen ik er uit was voelde ik nu niet lekker en ben toen blijven liggen tot 2 uur in don middag. Te belde in je hut om den steward en die bracht je keurig je eten. Het bleef de geheele dag ruw, doch ik begon er al aardig aan te wennen. De ver onderstelling was dat het met Pinksteren in Holland wel geen mooi weer zou zijn. Het beste was het nog op het dek in de frissche lucht. Des avonds aan het diner waren nog velen abcent. Den lsten Pinksterdag was het nog niet vee} beter, nog steeds een bewolkte lucht met een woelige zee. Schepen zie je niet, Niets dan de woelige zee met de witschui mende golven Veel Joden aan boord. Er zijn vele Joden aan boord, die in de Nieuwe Wereld een bestaan trachten te vinden. Er zijn er uit Duitschland. maar ook uit Palestina. Zij moeten, indien ze zelf niet bemiddeld zijn, borgstelling hebben van hun verwanten. De tweede Pinksterdag was het schitte rend weer; dn zee geleek een groot meer met zacht kabbelende golfjes. Ik maakte kennis met den hoofd ingenieur Haman en was in de ge legenheid de machinekamers te be zichtigen. De groote turbines waar in de olie gestookt'werd. (5 van de 6 waren in werking) leverden een prachtig gezicht op. Men kon dus genoeg kracht ontwikkelen om een snelheid van 2223 knoopen te be- reiken. Den vorigen dag had het schip 544 mijl afgelegd. Men zag de groote dynamo s voor opwekking van electriciteit. Men heelt hier ook een groote personeelsbespanng m afwijking met andere booten der maat schappij. Schildpadden-race. Op het toeristendek waren ze bezig met horsenrace en schildpaddenraces, dit waren leuke attracties. De schildpadden bevonden zich in een afgesloten ruimte en iedere schildpad was voorzien van een nummer en een bel. De schildpadden moesten over een afrastering van 10 c.m. klimmen, men zette geld op de nummers en diegene die op de schildpad gezet had, die hot eerst over de afrastering was, had gewonnen. Tegen de avond verschijnt de Oceaanpost, het nieuwsblad van de boot. Ook heeft men bulletins waar de positie van de boot staat aan gegeven. In de avond zagen we vliegende visschen over het water schieten en dan weer onderdui ken. Den Ssten Juni werd het zoo mistig, dat je niets kon zien! En in die mist weer klonk het eenzame gebrul van den mist hoorn. Tegen den avond klaarde het op en men kon nu hier en daar een boot ont dekken. Tegen 9 uur gingen we voorbij het eerste lichtschip en tegen half tien zagen we de eerste lichten tegen de horizon. Daarop voeren we het laatste lichtschip de „Ambroze" voorbij. De lichten werden duidelijker en wel dra kon men de lichten van Coney Island zien', de boot maaktenu een bocht. We voeren langs licht boeien waarin een bel luidde. I-Iet was een schitterend gezicht, de groote lichtreclames die als een reusachtige vuurbal tegen den ho rizon afstaken. Tegen elf uur stop te de boot en kwam de loods aan boord. Een uur later kwamen we in de Hudson haai en men kon de hooge gebouwen flauw tjes in de verte onderscheiden Den volgenden morgen heel in de vroeg te kwam ik aan dek. Welk een schoon panorama bood New York! De zon kwam op en men zag de hooge wolkenkrabbers uit den nevel te voorscbiin komen. Lang zaam stoomde de boot de Hudson rivier op langs het machtige Vrijheidsbeeld, dat je als het ware een welkom toeriep! Eindelijk werd de Nieuw Amsterdam door sleepbootcn naar de steiger van de Hol land Amerikaliin getrokken. Men had nu een goed gezicht op d£ drukke rivier en een aardig gezicht op het drukke autover keer langs de High-way. Tijdroovendc passcncontrole. Na ïle üokfersinspectie had een tijdroo- vende passencontrolc plaats. Allereerst wer den de Amerikaansche burgers geholpen Ik was gauw klaar en zonder eenige ver dere moeite kreeg ik verlof voor een ver blijf van fi maanden in Amerika. De emi gratie passagiers mochten niet eerder van boord. Heirna kwam een vertegenwoordi ger der Snoorwégen om mijn verdere reis in orde te maken. En bef was met hem dat ik van boord ging voor de con trole van de bagage. Ik moest voor wollen dekens en sigaren wat invoej'rechten betalen. Men mag 50 sigaren meenemen zonder invoerrechten te betalen, of 900 sigaretten of 4% pond fa- bak. Een Amerikaan die naar Chicago moest en van Holland kwam waar hij zijn De heer D. C. Geerligs te Anna Paulowna, wiens eersten reisbrief wij dezer dagen afdrukten, vertelt ons nu van zijn aankomst met het machtige zeekasteel de „Nieuw Amsterdam" in de haven van New York. De wereldstad maakt een grootschen indruk op den buiten lander, van wiens wedervaardighe den onze lezers zeker vol belang stelling zullen kennisnemen. familie had bezocht was mij behulpzaam We zouden samen reizen tot Chicago. Overval door een stille douane. Ik hoopte aan de kade een Hollander te ontmoeten voor wien ik enkele cadeautjes had meegenomen, maar hij was er niet en ik wilde reeds de bus nemien die ons naar het Grand Central Station zou brengen. Plotseling kwam iemand op me toe die me begon te betasten, het was een stille douane; hij pakte mijn camera en vroeg mij of ik deze had aangegeven. Ik zeide van niet. Mijn Amerikaansche vriend stond hem verder te woord; hij zeide dat het een gebruikte camera was. Ik had nu verder geen last en kon naar de bus gaan. Zoo gingen we langs de Hudson-rivier door de „Lincoln tunnel" naar het Cen tral Station. Het verkeer regelt zich in New York gemakkelijk door de zeer ruim ge bouwde straten. Men zag de groote wol kenkrabbers van dicht bij en zij maakten een overweldigenden indruk. Ik ontmoette in het station de kennissen uit New York zij noodigden mij uit een paar dagen te blijven, welk aanbod ik gaarne aannam. Gedurende bijna een week vertoefde ik in de wereldstad en daarover hoop ik U de volgende keer te vertellen. Geen moderne takken van sport te Helsingfors. Het gemeentebestuur van Helsingfors heeft in een speciale bijeenkomst de op dracht van het T.O.C. de Olympische Spelen in 1940 in de Finsche hoofdsta! te orga- niseeren in dank aanvaard. De vertegen woordiger van Finland in het T.O.C., Ernst Krogius. zal het Internationaal Olympisch Comité van dit besluit op de hoogte bren gen. In aansluiting op deze voor Finland zon belangrijke bijeenkomst werden onmiddel lijk twee commissies samengesteld, die zich met den bouw van het stadion en van het Olympisch dorp en verder met de financi- eeie zijde der Spelen zullen bezig houden. Ofschoon niet duidelijk omschreven mag men aannemen, dat bet bier alleen de Zomerspelen van 1940 betreft. We Winterspe len zullen in een der eerstvolgende dagen wel aan Oslo worden gegeven. Ernst Krogius heeft zich" nog te legrafisch tot graaf de Baillet Ia- tour gewend, waarin hij den T.O.C.- president mededeelt, dat Helsing fors de organisatie der Spelen in 1940 aanvaardt. Het ligt in de be doeling deze Spelen te beperken tot de traditioneele takken van sport, zooals die ook in het oude Grieken land plaats vonden, dus met uit sluiting van de moderne spelen. Baron Schimmclpenninck aan het woord. Aan den president van het Nederlandse!» Olympisch Comité, mr. A. baron Schimmel nenninck van der Ove hebben w»» gevraagd wat precies de bedoeling van Finland in zake het in 1040 te verwerken pi-ogramma zou kunnen zijn. De N.O.C.-voorzifter deelde ons mede. dat men zich slechts kan verbeuren op het feit dat de Snelen, vooral nu zij in een klein land worden gehouden, een eenvoudiger op zet zullen krijgen, dan de laatste malen hel geval is geweest. Dat zal de snort ten goede komen'. Maar wat Finland nrecies met de beperking van het aantal takken van snort bedoeld, is mij niet duidelijk. Zouden inderdaad de moderne tak ken te Helsingfors uitvallen, dan zouden b.v. voetbal en hockey nicl in het programma worden opgeno men evenmin bijv. kano, handbal, of polo, takken van sport, welk er de laatste tien jaren bij zijn gekomen. Indien voetbal en hockey zouden Naar men ons van officieele zijde meldt is H.M. de Koningin Maandag per auto van Brieg naar Weisscnburg vertrokken en daar 's avonds aangekomen. verdwijnen zou ongetwijfeld een be langrijke attractie voor het publiek vervallen en het is de vraag, of dat wel wenschelijk mag worden geacht. Finland zal zich zoo spoedig mogelijk om trent zijn bedoelingen dienen uit te spre ken, want klaarheid op dit punt is ge- wenscht. Aan den anderen kant is het begrijpelijk dat Finland zijn programma wil beperken. Men heeft nog slechts twee jaar tijd en alles moet opnieuw worden georganiseerd. En hoe minder takken van sport, des te sneller zal dit in zijn werk kunnen gaan. Athletiek zal natuurlijk wel een voorname plaats innemen, maar ook zwemmen, bok sen, worstelen en de ruitersport zullen op de Spelen van 1940 te Hilsingfors dominee- ren. Order van vijf a zes milüoen. De -directie van de Nederlandsche Spoorwegen heeft gisteren enkele belangwekkende bijzonderheden me degedeeld omtrent een nieuwe, groote order van do N.S., die in de rnillioenen loopt. Het gaat om de aankoop van 20 nieuwe Diesel-elcc- trische treinen, waarvan men de motoren zeer onlangs heeft besteld. Bij Werkspoor worden 18 Mavbach- motoren, bij Stork twee Ganz-moto- ren aangemaakt. Teneinde een grooter contingent reizigers in deze nieuwe Diesels te kunnen vervoeren is het aantal wagens per eenheid, dat tot nu toe drie bedroeg, verhoogd tot vijf, meldt het Vsbl. Dat befoekent dus dat men met deze nieuwe treinstellen, die volgens de directie zullen dienen voor het vervoer op den langen afstand waarvoor men thans eigenlijk materiaal te kort komt, inderdaad veel meer passagiers per Diesel zal kunnen vervoeren dat met het huidige materieel De nieuwe Diesels zullen evenals de bestaande, uitsluitend tweede en derde klas zijn. In verband met wenschen, dia uit Ui.'é tv 'A het publiek zijn opgekomen, zullen' in de tweede klas van de niéuwe wagens enkele coupé's worden inge bouwd. Het bleek dat er reizigers waren, die het op prijs stelden, in afzonderlijke compartimenten te reizen. Voorts zal in de nieuwe Diesels een ruimere keuken zijn, die ook warme maaltijden zal kunnen opleveren. Overigens is het materieel gelijk aan het bestaande. De motoren zullen eind 1939 klaar zijn. omtrent het vervaardigen van de trein stellen is nog geen beslissing genomen. Het is dus mogelijk dat daar nog enkele nieuwe snufjes in zullen worden aangebracht. De order gaat om een totaal-bedrag dat ligt tusschen de vijf en zes millioen. STALIN HOUDT VAN SNOEPGOED, HITLER EET SLA MET EIEREN. MUSSOLINI OP DIËET. Hoezeer onze tijd ook moge ge lijken op dien van het oude Rome in een opzicht onderscheidt hij zich toch aanmerkelijk: de staatslieden van Europa en Azië en überhaupt de kop stukken van alle politieke richtingen, zijn wat betreft hun levenshouding zeer nuchter en verafschuwen de door de Ouden zoo geprezen luccu- lische maaltijden Men kan natuurlijk niet zeggen, dat alle politici in dit opzicht puriteiten zijn-maar ook die genen onder hen, die wel van een natje en een droogje houden, blijven toch altijd matig. Tot hen behoort bijvoorbeeld de vroegere minister president Léon Blum. Als schrijver en kunstminnaar houdt Léon Blum ervan, het leven van de aestheti- sche zijde te boschouwen, hij probeert de nuchtere zaken des levens althans nog met een schijn van poëzie te omgeven. Hij droeg bijv. aan zijn vrouw een kookboekje op, dat slechts in een gering aantal exemplaren gedrukt werd. Ook Roosevelt houdt wel van een lekker hapje, toch eet hij evenals de andere Ame rikanen zeer weinig. Hij geeft de voorkeur aan zelf geschoten fazanten en pairijzen. Na het eten gebruikt hij een kop mokka en dat is voor hem het cssentieele van den maaltijd. Ook zijn collega, de president van Brazilië houdt veel van sterke, geurige kof fie. Maar toch is dit een platonische liefde, want deze dictator heeft een zwak hart en het gebruik van de koffie is hem derhalve ten strengste verboden. Mussolini, zijn lotgenoot. Dezen dictator is ten strengste het gebruik van wijn verboden, het arti kel dat in Italië een zoo belangrijke plaats inneemt. Slechts bij bijzondere gelegenheden brengt hij het wijnglas aan zijn lippen, anders drinkt hij wa ter of koude melk. Bovendien is hij een consecfucnt vegetariër. Op zijn bureau staat altijd een schaal met fruit. Sedert verscheidene jaren heeft Mus solini niet de geringste hoeveelheid vleesch tot zich genomen. Hij werd evenwel niet uit pricipieele gronden vegetariër, maar ook hier hebben "de doktoren hun woordje mee gesproken. Voordat hij aan het bewind kw'am, verschilde het dagelijksch menu niet zoozeer van het huidige. Hij verzwolg ber gen matecaroni, at vleesch, dronk zoeten Si- ciliaanschen wijn. Maar toen hij goed en wel het bewind in handen hade begon Mus solini aan ernstige maagkrampen te lijden, de artsen sehreven een dieet voor en de machtige dorst niet te weerstreven. Hitier en de Linzer taart. Hitier neemt tegen zeven uur des mor gens zijn eerste ontbijt, hetgeen bestaat uit havermout. Zijn tweede maal is het middag maal, dat hij nuttigt temidden der kame raden. Als nagerecht gebruikt de Führer wat fruit, maar wijn, kpffie en tabak zijn voor hem contrabande.' Hitiers avondeten bestaat onveranderlijk uit salade en gekook- eieren. „Dikwijls eet ik eieren met salade en de overige keeren eet ik salade met eie ren", moet hij tegen een Engelsch journa list gezegd hebben. Toch heeft deze asceet nog een'lievelingsgerecht de Linzer taart en booze tongen beweren, dat dit de voornaam ste reden voör de Anschluss is geweest. De tafel van den Mikado. Deze onderscheidt zich door een eenvoud, die absoluut niet Oostersch is. Het ontbijt bestaat geheel volgens Europeesche gewoon te uit koffie of thee, eieren en vruchten. Maar de Mikado houdt wel van afwisseling f Nederlandsche waarnemer aan boord. Zware strijd aan het Levantfront. Het Britsche stoomschip „Stanland" is door vijf vliegtuigen gebombardeerd. Er ontstond brand aan boord. Het vuur kon later gebluscht worden, doch een deel van de brug is verbrand. De bemanning en de Nederlandsche en Italiaansche waarnemers van het bureau voor de niet-inmenging .bleven ongedeerd Acht havenarbeiders echter, die in de na bijheid aan het werk waren, werden gedood. Resultaten na twee jaren. Het kaartje geeft weer, welke vorderingen Franco's troepen in het tweede jaar van de revolutie hebben gemaakt. De vlakken met de kleine puntjes geven de gebieden weer, waar de linkschen in 1937 nog heer en meester waren en welke thans in Franco's handen zijn. De blanco gedeelten veroverde hij reeds eerder. De gestreepte deelen stellen het gebied voor, dat de link schen nog bezet houden. Van de fronten. De rechtsche troepen hebben opnieuw eenige dorpen veroverd aan het front van Castellon. Zij zijn Sagunto weer 8 K.M. dich ter genaderd. Het communiqué van het ministerie van landsverdediging meldt, dat de regeerings- troepen in alle sectoren van het Levante- front de hevige aanvallen van den vijand weerstaan. Twaalf Fiat-vliegtuigen en een Messerschmidt werden neergehaald. Alicante en Barcelona zijn weer gebom bardeerd. De verliezen waren niet groot, en zoo wordt zijn middagmaal den eenen dag geserveerd in Japanschen stijl, den vol genden dag in Amerikaanschen of Europee- schen stijl. Deze maaltijd bestaat uit ten hoogste twee gangen. Men zal zelden vleesch op zijn tafel aantreffen en nooit wijn of likeuren. Stalin houdt van snoepgoed. De levenshouding van Stalin verschilt in niets van die zijner volksgenooten. Zijn lieve lingskostje is lamsvleesch, op specifiek Rus sische wijze toebereid. Zooals alle Russen houdt hij van zoetigheden maar heeft een open plekje in zijn hart voor snoepgoed, dat uit walnoten is bereid. Stalin is geen ge heelonthouder en drinkt den donkeren Kau- kasischen wijn uit zijn geboortestreek. Maar ook hij veracht alle overdaad, alle luxe en zijn maaltijden zouden den aan vijf gangen gewenden Franschen haast armoedig toe schijnen. AihteüeJk Ook van Beveren verricht een uitstekende prestatie Interna tionale wedstrijden te Berlijn. Op de internationale athletiek- wedstrijden, welke gisteravond voor 20.000 toeschouwers te Berlijn wer den gehouden, won Osendarp de 100 meter in 10.5 sec. vóór de beste Duitsche sprinters. Een zeer fraai succes behaalde Bouman op de 800 meter. Hij slaagde er in, dank zij ook den geweldigen strijd welke hij met zijn concurrenten moest voe ren, het Nederlandsch record met 0.2 sec. te verbeteren en te brengen op 1 min. 54.2 sec. Het oude record stond eveneens op zijn naam met een tijd van 1 minuut 54.4 sec., ge vestigd op 15 Mei 1.1. te Kassei. Met deze prachtige verrichting werd onze landgenoot tweede achter den Pool Gassowski na een fel duel met Schu- macher. Van Beveren werd op de 200 meter twee de in 21.9 sec. achter den Duitschen sprinter Scheuring. De Duitschers hadden hun bes te loopers over de 100 en 200 meter ver deeld, waarop de T. C. van de K.N.A.U. besloten bad öbk Osendarp en van Beveren over beide nummers te verdeelen, en niet, zooals eerst in de bedoeling had gelegen beiden in de twee nummers te laten uitko men. Het gevolg was, dat èn Osiendarp èn van Beveren tegen de beste Duitsche cracks van het oogenblik werden geplaatst. Scheu ring bleek iets sneller te zijn dan de Am sterdammer, doch deze liet Gillmeister met flink verschil achter zich. Do Ruyter kwam op de 1500 meter uit. Waarschijnlijk was deze athleet nog wat vermoeid van de wedstrijden van Zondag j.1. te Amsterdam, in ieder geval kon hij het tempo van Jakob, van den Franschman Normand en van Schaumburg niet bijhou den. Deze drie loopers kwamen allen bin nen de vier minuten binnen. Op de 4 x 100 meter estafette werd de Nederlandsche ploeg, bestaande uit van Geenhuizen, Boersma, van Beveren en Osendarp derde in 42,3 sec. De Duitsche ploeg, waarin Kerch, Homberger, Necher- mann en Scheuring zaten en die dus kan worden beschouwd als de officiëele lan denploeg, werd eerste in 41.7 sec. Bij de dames viel de prestatie van Stella walasiewiecz op, die de 100 meter in 11,8 sec. aflegde. ï&O&ieJtl Scheidsrechter erkent ongelijk. Naar wij vernemen is in den loop van gisteren bij den prom. van Van Klaveren, den heer Huizenaar, be licht ingekomen, dat de Intenatio- nal Boxing Union (I.B.U.) de uit spraak van den Belgischen scheids rechter Borre deze verklaarde Zondag j.1. te Rotterdam de match tusschen van Klaveren en den Franschen titelhouder Tenet onbe-. slist, ondanks het feit, dat van Klaveren een winstpunt meer had zal annuleeren, zoodat onze land genoot den Europecschen kampioens titel in het middengewicht heeft verworven. De heer Borre schijnt zich te hebben ver gist met de Belgische reglementen; hij moest zijn ongelijk erkennen. Overigens won Wouters enkele maanden geleden te Brussel ook met slechts 1 winst punt verschil van Eder, zoodat het geval van Klaveren-Tenet geen novum beteekent. Tegen Christoforides. Naar wij voorts nog vernemen ligt het in de bedoeling vóór 2 October a.s. een titelgevecht om het Europeesch kampioen schap te organiseeren tusschen den offici- celen I.B.U.-uitdagen, den Griek Christofo rides en van Klaveren. Verder zijn onderhandelingen geopend met Freddy Steele, den wereldkampioen in het middengewicht voor een gevecht om den wereldtitel, dat dan in Nederland zou worden gehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 3