De uitbreiding der
Marinevloot
Vacantie-kiekjes
h, prebihbfurten
Mopoeeit 0 op dit blad
Brief voor Indië
Waarom geen 2 kruisers gelijk op stapel
Schuim den aanslag van Uw tanden weg met Ivorol
3 Motor kanonneerbooten
Nutsspaarbank tc Den Helder
Vischafslag IJmuiden
HELDEREN AFDRUK
De Nederl. Herv* Kerk
aan de Weststraat
Uit het politie-rapport
Vischafslag Den Helder
MfiCICTE FCTC
Vlootdemonstratie voor
Scheveningen
zoodat het mooie witte glazuur Uwer tanden weer te voorschijn komt. Tube 60,40 en 25 ct. (Oranje-verpakking met blauwe band.)
Al is het tempo, waarin onze vloot groeit,
ook naar verhouding bij lange na niet gelijk
aan het tempo, waarin de Britsche, Italiaan-
ache of Duitsche vloten worden uitgebreid,
het is een feit, dat nu althans ernst wordt ge
maakt met het inhalen van den in den loop
der bezuinigingsjaren ontstanen achterstand.
Moge het streven niet meer ontijdig verslap
pen!
21 Schepen, zjjn thans in aanbouw (waarbij
ook de flottieljeleider „Tromp" kan worden
gerekend, zoolang dit schip nog niet officieel
in dienst is gesteld), of althans op papier be
staan, doch waarvoor de eerste aanbouwter-
mijnen reeds zijn goedgekeurd. Wel zal het
nog geruimen tijd duren, vóór deze 21 sche
pen alle in dienst zullen zgn gesteld, doch in
de eerstvolgende twee tot drie jaren zal dit
programma toch wel grootendeels worden
afgewerkt. Aldus de Mar.-medewerker van
het „Hbl.".
De kruiser, een zwaardere uitgave van
Hr. Ms. „De Ruyter" wordt een schip, dat
den toets van vergelijking met buitenlandsche
aoortgenooten glansrijk zal kunnen doorstaan.
Deze nieuwste aanwinst voor de vloot... staat
echter niet op stapel. Met het maken van de
plannen is blijkbaar zeer veel tijd gemoeid,
hetgeen wel te verklaren valt, daar het hier
een geheel nieuw ontwerp betreft. Vergelijkt
men de eigenschappen van de „De Ruyter"
met die van den nieuwen kruiser, dan is het
duidelijk, dat het nieuwe schip méér gevechts-
waarde heeft. De lengte is grooter: 185 m;
Hr.Ms. „De Ruyter is 171 m. lang. In plaats
van 7 kanons van 15 cm, krijgt het schip er
10, en wel opgesteld in twee drieling en twee
dubbeltorens. De drielingtorens doen hiermede
voor het eerst hun intrede op onze vloot. Ook
de anti-lucht-batterjj is aanzienlijk zwaarder,
n.1. twee zelfstandige batterijen van 6 lucht-
afweermitrailleurs van 40 mm (Hr.Ms. „De
Ruyter" heeft zulk een batterij, bestaande
uit 10 mitrailleurs van 40 mm). En dan
komen er twee catapulten en bovendien 6 tor-
pedolanceerbuizen. Als maximum-vaart wordt
32 zeemijl per uur opgegeven, doch vermoe
delijk zal de proeftocht-snelheid wel belang
rijk hooger z(jn.
Deze goed gepantserde en bewapende
kruiser zal dus een groote aanwinst voor
de vloot z(jn; het is alleen maar jammer,
dat er niet tegelijkertijd twee schepen van
dit type worden gebouwd. Wij hopen nog
steeds, dat op de defensiebegrooting 1939
een eerste termijn voor zulk een derden
modernen kruiser zal worden gebracht,
doch de kans hierop schijnt niet groot te
zijn. En toch is het veel economischer, om
twee kruisers van hetzelfde type op sta
pel te zetten dan „series" van één schip
te bouwen met enkele jaren tusschen-
ruimte!
De flottieljeleider „Tromp" wordt binnen
kort in dienst gesteld. Hoewel de benaming
„lichte kruiser" veel juister zou zijn dan die
van flottieljeleider (de „Tromp" zal immers
geen flottielje te leiden krijgen, doch zuivere
kruisersdiensten verrichten), moet niet uit het
oog worden verloren, dat er tusschen de
„Tromp" en de Ruyter" een veel grooter ver
schil aan gevechtswaarde bestaat dan zou
zijn af te leiden uit de bewapeningen, die
elkaar niet veel ontloopen.
Het „inkasseervermogen" van de veel beter
beschermde „De Ruyter" is echter aanzienlijk
grooter, en ook zijn de kanons van de „Tromp"
niet in pantsertorens opgesteld, doch staan
achter schilden, die alleen bescherming geven
tegen scherfwerking. De „Tromp" en het zus
terschip, dat thans op stapel wordt gezet, mo
gen dus wel zeer bruikbare aanwinsten heeten
voor onze zeemacht, maar goedgepantserde,
volwaardige kruisers zijn zij niet, en 't eenige
voordeel van het bouwen van een tweede
schip van dit type is dat er geen tijd verloren
hoeft te gaan met hte maken van ontwerpen.
De Jagers.
De 4 in aanbouw zijnde torpedobootjagers
van de begrootingen 1937 en 1938 worden
grooter en zwaarder bewapend dan de 8 ja
gers van de „Admiralen-klasse", die thans
in Oost-Indische wateren dienst doen. Het
heeft lang geduurd alvorens deze jagers kon
den worden besteld; er moesten echter nieuwe
plannen worden gemaakt. Dit heeft intusschen
het voordeel, dat zij niet zullen onderdoen
voor de jagers, welke voor buitenlandsche
marines in aanbouw zijn.
Een nieuw scheep* type voor onze vloot
waarvan er binnenkort 3 in aanbouw zul-
Opgave uitsluitend betreffende de Nutsspaar-
bank te Den Helder, Polderweg 1, over de
maand Juli 1938.
Op spaarbankboekjes werd in den loop der
maand Juli ingelegd 223.828.77 en terugbe
taald 243.575,40, derhalve meer terugbetaald
dan ingelegd 19.746, 63.
Het aan inleggers verschuldigde kapitaal be
draagt thans 3.258.247.51.
In den maand Juli werden 117 nieuwe boek
jes uitgereikt; het aantal in omloop zijnde
boekjes steeg hiermede tot 11.649.
Onder deze nieuwe boekjes zgn begrepen 15
boekjes voor jonggeborenen (op deze boekjes
plaatst de Spaarbank een eersten Inleg van
1-).
De lediging der spaarbusjes In den loop der
maand leverde een bedrag van 2.887.68 aan
kleine besparingen op.
Het aantal in omloop zijnde busjes bedraagt
thans 2300.
len worden gegeven, ia de motorkanon-
neerboot, bestemd voor locale defensie
(verdediging van mijnversperring b(jv.),
doch tevens zeer geschikt voor bescher
ming van koopvaardijschepen tegen jager-,
onderzeeboot- of viiegtuigaanvallen. Deze
schepen zijn n.1. gepantserd en worden
bewapend met 4 kan.ns van 12 cm, 4
luchtafweermitrailleurs van 40 mm, en
dieptebommenwerpers, terwjjl de maxi
mumvaart 18 zeemijl p.u. zal bedragen.
Met het artillerie-instructieschip „Van Kins-
bergen", dat in 1940 de taak van Hr. Ms.
„Gelderland" zal overnemen, krijgt de marine
er voor het eerst eens speciaal voor dat doel
ontworpen rchip bij, dat echter ook zeer bruik
baar zal zijn als bewakingsvaartuig of „es-
corteur" van koopvaardijschepen. De „Van
Kinsbergen" is n.1. gepantserd en krijgt een
zeer behoorlijke snelheid: 25.5 zeemijl p.u.!
De mijnenlegger „Willem van der Zaan",
groot 1300 ton, zal tevens als opleidingsschip
voor adelborsten worden gebruikt. Het wordt
de eerste mijnenlegger voor de Nederlandsche
maritieme defensie die een vliegtuig aan
boord krijgt. Met de beide onderzeebooten
K XIX en K XX, die bijna gereed zijn (de
bouw heeft lang geduurd, doch het betreft
hier een geheel nieuw type), verschijnen de
eerste onderzeeboot-mijnenleggers in de vloot
Zij voeren 40 mijnen mee, die gelanceerd
kunnen worden, doch bovendien hebben zij,
evenals alle K-booten, die na 1932 werden
gebouwd, 8 torpedolanceerbuizen. De onder
zeebooten K XXI t/XXVII worden weer iets
grooter dan de booten der serie K XVIIK
XVIII, hetgeen vooral den actie-radius en de
bovenwatervaart ten goede komt.
Behalve met de hiergenoemde schepen
wc: „t de vloot in de eerstvolgende jaren
bovendien versterkt met 48 zeer zeewaardige
drie-motorige Dorniervliegbooten. Deze Dor-
niers, die zelfs bij ruwe zee kunnen landen
en starten, en een zeer grooten actie-radius
hebben, verhoogen de gevechtswaarde onzer
vloot in aanzienlijke mate. In den Indischen
archipel kunnen zij uitmuntende verkennlngs-
en bewakingsdiensten verrichten, terwijl zij
tevens als bommenwerpers kunnen worden
gebruikt.
Hoe de verdere aanbouwplannen er zullen
uitzien, is nog niet bekend, doch het zou ons
niet verbazen indien in de naaste toekomst
ook de uitbreiding van de sterkte aan motor-
torpedobooten ter hand zal worden genomen.
Tarbot, per kg
Tong, idem
Groote Schol, per 50 kg
Middel Schol, idem
Zetschol, idem
Kleine Schol, idem
Schar, idem
Wijting, per 50 kg
Makreel, idem
Haring, idem
Koolvisch, per stuk
Steurharing, per kantje
0.98— 0.68
1.65— 1.12
25.00—19.00
21.00—19.00
17.00—13.00
13.00— 5.00
4.70— 2.70
3.60— 0,75
1.90
2.10— 2.30
0.17
6.10— 5.50
Van Uw
ziet U graag een
Laat het bi) den vakman doen
Ga naar
Koningstraat 29
Volgend jaar bestaat zij 100 jaar.
Wij verplaatsen on9 in het jaar 1828...
De steeds sterke toeneming der bevolking
van Den Helder was oorzaak, dat zich de be
hoefte hoe langer hoe meer deed gevoelen aan
een ruimer kerkgebouw, dan de Oude Kerk,
die in de Oude Kerkstraat stond, die voor de
behoefte dezer gemeente lang niet meer toe
reikend was, of wel aan een tweede, dat
meer in het zich steeds uitbreidende deel van
onze stad, het Nieuwediep genaamd, zou ge
sticht worden.
Eenige personen vereenigden zich in 1828,
ten. einde middelen te beramen ter bekoming
van een nieuw Protestantsch kerkgebouw.
Men kwam overeen een request aan Z.M. den
Koning te richten, ter bekoming van een zoo
danig gebouw. Den 22en Augustus 1828 werd
er een bericht ontvangen van het Ministerie
voor de zaken van den Hervormden Eere-
dienst, dat het verzoek door Z.M. den Koning
in gunstige overweging was genomen. De
Minister werd gemachtigd, zich in loco te
begeven, ten einde nader onderzoek te doen
en bepaling te treffen, omtrent het gedaan
verzoek.
Omstandigheden echter beletten Z. Exc.
over te komen, zoodat in December 1829 het
verzoek is herhaald geworden, waarop den
28en Januari 1830, een nader besluit van den
Minister voornoemd ontvangen werd, dat hij,
Minister, als nu hoopte in den loop van dit
jrir aan Den Helder te komen. De gebeurte
nissen echter in 1830 schenen hierop een na-
deeligen invloed uit te oefenen bedoeld zijn
de strubbelingen in België), zoodat ter ver
vanging van den Minister, de Heer Secretaris
en Adviseur bij het Departement van Eere-
dienst Janssen zich herwaarts heeft bege
ven ten einde het noodige onderzoek daar te
stellen. Door tusschenkomst nu van den
Burgemeester dezer gemeente, den heer J.
in 't Velt, in vereeniging met de Commissie,
bestaande uit de Heeren N. A. de Vries, Ro
bijn, Staring, Nagel en Ogelwight, ging men
over tot het opmaken van een plan en bestek
voor genoemd gebouw, hetwelk in 1831 aan
het Gouvernement werd ingezonden.
Na veel geschrijf verkreeg men in 1837
een Rijkssubsidie van f 26400,terwijl
het Provinciaal Kerkbestuur en de Ge
meente Den Helder respectievelijk f 6000.
en f 2000 bijdroegen. De aanbesteding heeft
plaats gehad in Mei 1838 te Haarlem
voor f 39000.De eerste steen is gelegd
door den Weleerwaarden Heer J. L. Kot-
ting, toen Predikant, alhier, terwijl de in
wijding heeft plaats gehad op den len
December 1839 door den Predikant B.
G. Clement, alhier. (Zij bestaat dus in
1939 100 jaar).
De kerk is gebouwd door de aannemers
Leewens en B. Verhey, onder opzicht van
den plaatselijken Architect J. Borst Wzn.
De keuze voor een nieuwen predikant be
paalde zich op den Weleerwaarden Heer L.
van Ledeboer, die van Kolhorn kwam.
Het gebouw is langwerpig vierkant, rond
om, behalve aan één zijde, voorzien van gaan
derijen, rustende op verscheidene kolommen.
Op het midden van de kerk bevindt zich 'n
spitse toren, voorzien van slag- en uurwerk.
Op de klok staat geschreven het jaar 1641.
Zij beslaat eene ruimte van 33 bg 15 el
buitenwerks.
(De Oude Kerk stond in de Oude Kerkstraat,
de kerk aan de Weststraat, waarover het
bovenstaande artikel gaat, werd gebouwd in
1839. Vandaar de naam „Nieuwe Kerk".
Eenige jaren later ontstond de Westerkerk en
wel in 1845. Hierover in het volgend artikel.)
K. F. O.
Aanrijding op de Weststraat.
Gisterenmorgen had op de Weststraat ter
hoogte van den Schipperssteeg een aanrijding
plaats tusschen een tweetal auto's.
Een vrachtauto, die reed in d erichting van
de Hoofdgracht wilde de Schippersteeg in
rijden. Een personenauto, die achter den
vrachtauto reed, bemerkte te laat, dat deze
zijn richtingswijzer had uitgestoken, met het
gevolg, dat een botsing niet te vermijden was.
Beide auto's werden beschadigd. ePrsoonlijke
ongelukken kwamen niet voor.
Verdacht individu aangehouden.
Door de politie werd een persoon aange
houden verdacht van het plegen van onzede
lijke handelingen met kinderen in het Timor-
park. Na verhoor is de man op vrije voeten
gesteld. Procesverbaal zal worden opgemaakt.
Den Helder, 5 Augustus 1938.
Aangebracht door korders:
Tongen per kg. 1.321.26
Slips 1.14—0.90
Tarbot 0.81
Schol le soort p. kist 7.004.15
Schol 2e soort 2.001.60
Schar 2.401.60
SUCCES VOOR ROME.
In den Poolschen Sejm, werd een wetsont
werp definitief goedgekeurd, waarbij de terug
gave aan de Roomsch Katholieke kerk geregeld
werd van zeer talrijke goederen in Congres-
Polen en de oostelijke districten, die in de 19e
eeuw na de Poolsche opstanden door het Cza-
ristische Rusland van de Roomsch Katholieken
waren afgenomen en in de lijn der toen inzet
tende Russificeering aan de Orthodoxe kerk
waren gegeven. Het betreft zeer uitgestrekte
gronden alsmede honderden van kerkelijke ge
bouwen.
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)'
's Avonds 6.30 uur. Ds. F. W. J. v. d. Poel
(Deze dienst wordt uitgezonden door da
V.P.R.O.).
Westerkerk, (Helden der Zeeplein).
Geen dienst.
Geref. Kerk. (Julianapark).
V.m. 9 uur, cand. W. P. Kramer van Velp.
V.m. 10.45 uur W. P. Kramer.
N.m. 5.30 uur Ds. A. A. v. d. Leer van
Oosterend (T).
Geref. Kerk (Kehoboth-Kerk).
V.m. 10 uur Ds. A. A. v. d. Leer.
N.m. 5.30 uur W. P. Kramer.
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat).
's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 nu?
Leesdienst.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur,
de heer J. Rebel.
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.).
's Morgens 10.30 uur Ds. F. Visser van
Den Burg (T.).
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
's Morgens 10 upr Ds. P. J. Smidts.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur Kerkdienst
Evangelisatie (Palmstraat).
V.m. 10 uur Ds. R. C. W. J. Hoek van
Wilp.
Gebouw Middenstraat 117.
's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst
Evangelisatiegebouw, Vijzelstraat:
's Morgens 10.30 uur Samenkomst.
Zondagmiddag 4 uur, straatprediking.
Molenplein.
's Avonds 8 uur, Samenkomst.
Leger des Heils.
7.30 uur v.m. Bidstond
10 uur v.m. Heiligingsdienst
8 uur n.m Verlossingssamenkomst
Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8
's Morgens 9.30 en 's avonds 6 uur
Samenkomsten.
Hersteld Apostolische Zending Gemeente
Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat.
Geen dienst.
Ned. Herv. Gemeento.
HUISDUINEN
's Morgens 10 uur: Ds. M. van Wichen.
Ned. Herv. Gemeente.
JULI AN ADORP
Geen dienst.
Zendingsgebouw „De Ster der Hope".
's Avonds 7.30 uur, de heer Jb. Bijlsma,
van Den Helder.
C~ PORTRET
JAC I
T AT
•ptI:5<D
TÊtlER
PER'ÊD
DUITSCHE MARINE-ROEIWEDSTRIJDEN OM DEN „ZILVEREN ADELAAR".
Een aardig overzicht van de enkele dagen geleden gehouden marine roeiwedstrgden in de
haven van Kiel. De sloepen der kruisers en pantserschepen van de Duitsche marine be
kampen elkaar daarbij over een traject van 1500 meter, waarbij de winnaar in het bezit
geraakt van den „Zilveren Adelaar". Op den achtergrond ziet men den kruiser „Köln".
Beste Piet,
Slecht9 het feit, dat we dezer dagen Hol-
landsch tractement uitbetaald kregen deed
me er aan herinneren dat we niet in Indië
waren. Voor het overige wijst de thermome
ter hier precies hetzelfde aan als 's middags
om één uur op Kaliassin of Toendjoegan. En
als we hier gossongs hadden dan zouden de
hoeven van die paardjes hier evengoed in het
smeltende asfalt blijven kleven als bij jullie
in de Oost. Maar laat ik niet klagen, we
hebben lang genoeg uitgekeken naar een
paar mooie dagen en die zijn er nu. Ik gun
het den Hollandschen vacantieganger en ho
teleigenaar volkomen, maar panas is het.
Je schrijfpapier bljjft hier evengoed aan je
ontmouwde armen kleven als bij jullie het
s. litje en „eskot" hier smaakt hier nu min
stens evengoed als bij jullie op „Modderlust".
Je hebt het dan ook aan dit tropische weer
te danken, dat ik weer eens tot schrgven
kom. Zoo in de zomermaanden wordt er heel
wat afgevaren bij ons, zoowel in Vlissingen
als in Nieuwediep zijn er zooveel marine
kennissen, die je wel weer eens spreken wilt,
dat er weinig tgd tot schrijven overblijft. Ik
was den laatsten tijd veel in Nieuwediep,
maar nog meer in onze Zuidelijke Marine
basis, zoodat ik je van beide plaatsen weer
het één en ander kan vertellen.
Vlissingen in de zomer vooral bg een
temperatuur als nu. is lang niet gek. Een
boulevard als in Vlissingen missen we in
Nieuwediep en Brittannia is nog altijd een
stukje dichter bg het Marine-terrein, dan het
zeebad Huisduinen bg het Havenplein. Toch
worden beide gelegenheden druk door de Ma
rine bezocht en op zomersche avonden is het
op beide „platjes" heel genoeglijk zitten.
Je ziet natuurlgk in Vlissingen heel wat
vreemde jachten binnenkomen, doorschutten
en door het kanaal gaan. Nog steeds is niet
beslist wat of er met de „Falga" zal gebeu
ren. De heer Smit, directeur van de Schelde"
heeft met een bok het marinejacht van het
„fort de Nolle" gelicht en nu staat het bg
de „Schelde" op de helling. Misschien valt het
nog te repareeren, maar in ieder geval is zeil-
lievend marine Vlissingen voorloopig van een
jachtje verstoken. We hebben hier ook Ker
mis gehad, maar daar kan ik je weinig van
vertellen omdat in dien tijd juist de manoeu
vres waren, hetgeen de marinevrouwen zeker
in huishoudgeld gescheeld zal hebben.
De Zeeland-boot vervoert in deze vacantie
tgd een maximum aantal passagiers heen en
weer en dagelijks laten we ons door de „om-
bak" die deze schepen in de Sardjjngeul ma
ken, aan het strand natspoelen om daarna
met vernieuwde moed ons te laten zonnen.
Want in dat opzicht zijn we jullie hier nog
altgd een slag voor. Hier werken de water
druppels niet als lenzen voor een bijna lood
recht staand zonnetje, hier kunnen we nog
liggen braden zonder tegen den avond met
hooge koorts en ontveld achter de klamboe
te liggen.
Het jaarlijksche evenement de Schelde-
beker-wedstrijden hadden door slecht weer
niet buiten plaats. Hierdoor verviel de
vaartocht met Hr. Ms. „Hydra", door den
Commandant maritieme middelen te Vlissin
gen den notabelen aldaar aangeboden. De
zwemwedstrijd werd in het kanaal naar Mid
delburg gehouden, een gezellige instuif ver
goedde de gasten van den kolonel het gemis
van het vaartochtje, waarbij gezien de
weersomstandigheden toch veel zeezieken
gevallen zouden zijn.
De manoeuvres bij IJmuiden vereenigden alle
maritieme middelen van Noord en Zuid. De
klein materieel vloot kwam hier wel op zijn
best naar voren. De koopvaarders moesten ge
durende den strijd zooveel mogelijk de Iichten-
ljjn houden, maar menige gezagvoerder of
loods zal toch nog wel wat „zwarte scheeps
rompen" aan zich voorbij hebben zien trekken.
Het waren de laatste manoeuvres die admi
raal Kruys leidde. Kort daarop nam Zijne Ex
cellentie afscheid van de Marine. Er was een
hoofdofficiers diner op de club, na afloop
dansen en gelegenheid tot afscheid nemen.
Alweer een periode van 4 jaar afgesloten Piet?
Ik ben benieuwd wanneer jjj zoover bent en
of we elkaar dan. nog steeds brieven schrgven.
Hopenlijk is dan zoowel de vloot als de haven
uitgebreid.
Aan de afstandmarschen nam wjeer een groot
aantal marine-menschen deel. Ditmaal ook
Marine-dames. Mevrouw van Foreest die
de nachtelijke marschen in Indië ook meeliep
mevrouw Westerouwen van Meeteren en
mevrouw Schlamilch. Het zal niet lang meer
duren of de heele „Singel" zal te Nijmegen
meeloopen.
Thans merk je weer overal de voorberei
dingen voor de parades voor Hr. Ms.'s 'ver
jaardag en het 40-jarig jubileum. Er staat
een vlootrevue ook op het programma. Daar
over zal ik je nog wel uitvoerig schrijven.
Voorloopig gaan we met zomerverlof, wat jg
er nu al weer op hebt zitten.
Tot ziens,
HENK.
(Nadruk verboden).
Zestien oorlogsschepen onder bevel
van kapitein ter zee L. A. C. M.
Doorman.
De vlootdemonstraties te Scheveningen zul
len worden gehouden op Zaterdag 3 September
a.s. Zij omvatten demonstraties zoowel ter zee
als te land.
Aan de demonstraties op zee zullen zoowel
oorlogsschepen als marine-vliegtuigen deelne
men. De demonstreerende scheepsmacht zal,
volgens „Onze Vloot", vermoedelijk bestaan
uit: Hr. Ms. flotiteljeleider „Tromp" (vlagge-
schip), de kruiser „Sumatra", 5 onderzeeboo
ten, 3 torpedobooten, 2 mijnenleggers en 4 mij
nenvegers.
De demonstraties op zee zullen omvatten
(wind en wedér dienende): op den A. M.: vaar-
oefeningen, duikdemonsraties door onderzee
booten, schieten met geschut, nevelschermen,
lanceeren van torpedo's door vliegtuigen en
strijken, vliegen en hijschen van boordvlieg-
tuigen.
Na zonsondergang: zoeklichtspel, schieten
met enkele licht-granaten en lichtspoor-mu
nitie, parachute-flares, geworpen door vlieg
tuigen en afsteken van vuurwerk.
De demonstraties te land zullen omvatten:
Een défilé op de boulevard door adelborsten
(met vaandel), matrozen en mariniers (met
vaandel). Het is de bedoeling, dat achter de
marine-troepen aansluiten leerlingen van zee
vaartscholen en opleidingsschepen der koop
vaardij om de soamhoorigheid tusschen de
Kon. Marine en de Nederlandsche koopvaardij
vloot te demonstreeren.
Des avonds zal een taptoe worden uitge
voerd door het stafmuziekkorps der K. M. en
de tamboers en pijpers van het korps mari
niers.
Te Scheveningen zal op 3 Septembr eeen
expositie worden gehouden van scheepsmodel
len van Nederlandsche oorlogs- en koopvaar
dijschepen.
De marine-sciicpen en vliegtuigen, welke
aan de demonstratie deelnemen, zullen onder
commando worden gesteld van den kapitein
ter zee L. A C. M. Doorman, commandant van
Hr. Ms. flottieljeleider „Tromp".
Het défilé zal geschieden onder bevel van
den Luit.-Kolonel der mariniers F. Lugt.
De deelnemend eoorlogsschepen zullen, na
afloop van de demonstratie, opstoomen naar
Amsterdam en daar uiterlijk Zondag 4 Sep
tember ten 7 uur v.m. gemeerd liggen.