De uitbreiding der Marinevloot Vacantie-kiekjes h, prebihbfurten Mopoeeit 0 op dit blad Brief voor Indië Waarom geen 2 kruisers gelijk op stapel Schuim den aanslag van Uw tanden weg met Ivorol 3 Motor kanonneerbooten Nutsspaarbank tc Den Helder Vischafslag IJmuiden HELDEREN AFDRUK De Nederl. Herv* Kerk aan de Weststraat Uit het politie-rapport Vischafslag Den Helder MfiCICTE FCTC Vlootdemonstratie voor Scheveningen zoodat het mooie witte glazuur Uwer tanden weer te voorschijn komt. Tube 60,40 en 25 ct. (Oranje-verpakking met blauwe band.) Al is het tempo, waarin onze vloot groeit, ook naar verhouding bij lange na niet gelijk aan het tempo, waarin de Britsche, Italiaan- ache of Duitsche vloten worden uitgebreid, het is een feit, dat nu althans ernst wordt ge maakt met het inhalen van den in den loop der bezuinigingsjaren ontstanen achterstand. Moge het streven niet meer ontijdig verslap pen! 21 Schepen, zjjn thans in aanbouw (waarbij ook de flottieljeleider „Tromp" kan worden gerekend, zoolang dit schip nog niet officieel in dienst is gesteld), of althans op papier be staan, doch waarvoor de eerste aanbouwter- mijnen reeds zijn goedgekeurd. Wel zal het nog geruimen tijd duren, vóór deze 21 sche pen alle in dienst zullen zgn gesteld, doch in de eerstvolgende twee tot drie jaren zal dit programma toch wel grootendeels worden afgewerkt. Aldus de Mar.-medewerker van het „Hbl.". De kruiser, een zwaardere uitgave van Hr. Ms. „De Ruyter" wordt een schip, dat den toets van vergelijking met buitenlandsche aoortgenooten glansrijk zal kunnen doorstaan. Deze nieuwste aanwinst voor de vloot... staat echter niet op stapel. Met het maken van de plannen is blijkbaar zeer veel tijd gemoeid, hetgeen wel te verklaren valt, daar het hier een geheel nieuw ontwerp betreft. Vergelijkt men de eigenschappen van de „De Ruyter" met die van den nieuwen kruiser, dan is het duidelijk, dat het nieuwe schip méér gevechts- waarde heeft. De lengte is grooter: 185 m; Hr.Ms. „De Ruyter is 171 m. lang. In plaats van 7 kanons van 15 cm, krijgt het schip er 10, en wel opgesteld in twee drieling en twee dubbeltorens. De drielingtorens doen hiermede voor het eerst hun intrede op onze vloot. Ook de anti-lucht-batterjj is aanzienlijk zwaarder, n.1. twee zelfstandige batterijen van 6 lucht- afweermitrailleurs van 40 mm (Hr.Ms. „De Ruyter" heeft zulk een batterij, bestaande uit 10 mitrailleurs van 40 mm). En dan komen er twee catapulten en bovendien 6 tor- pedolanceerbuizen. Als maximum-vaart wordt 32 zeemijl per uur opgegeven, doch vermoe delijk zal de proeftocht-snelheid wel belang rijk hooger z(jn. Deze goed gepantserde en bewapende kruiser zal dus een groote aanwinst voor de vloot z(jn; het is alleen maar jammer, dat er niet tegelijkertijd twee schepen van dit type worden gebouwd. Wij hopen nog steeds, dat op de defensiebegrooting 1939 een eerste termijn voor zulk een derden modernen kruiser zal worden gebracht, doch de kans hierop schijnt niet groot te zijn. En toch is het veel economischer, om twee kruisers van hetzelfde type op sta pel te zetten dan „series" van één schip te bouwen met enkele jaren tusschen- ruimte! De flottieljeleider „Tromp" wordt binnen kort in dienst gesteld. Hoewel de benaming „lichte kruiser" veel juister zou zijn dan die van flottieljeleider (de „Tromp" zal immers geen flottielje te leiden krijgen, doch zuivere kruisersdiensten verrichten), moet niet uit het oog worden verloren, dat er tusschen de „Tromp" en de Ruyter" een veel grooter ver schil aan gevechtswaarde bestaat dan zou zijn af te leiden uit de bewapeningen, die elkaar niet veel ontloopen. Het „inkasseervermogen" van de veel beter beschermde „De Ruyter" is echter aanzienlijk grooter, en ook zijn de kanons van de „Tromp" niet in pantsertorens opgesteld, doch staan achter schilden, die alleen bescherming geven tegen scherfwerking. De „Tromp" en het zus terschip, dat thans op stapel wordt gezet, mo gen dus wel zeer bruikbare aanwinsten heeten voor onze zeemacht, maar goedgepantserde, volwaardige kruisers zijn zij niet, en 't eenige voordeel van het bouwen van een tweede schip van dit type is dat er geen tijd verloren hoeft te gaan met hte maken van ontwerpen. De Jagers. De 4 in aanbouw zijnde torpedobootjagers van de begrootingen 1937 en 1938 worden grooter en zwaarder bewapend dan de 8 ja gers van de „Admiralen-klasse", die thans in Oost-Indische wateren dienst doen. Het heeft lang geduurd alvorens deze jagers kon den worden besteld; er moesten echter nieuwe plannen worden gemaakt. Dit heeft intusschen het voordeel, dat zij niet zullen onderdoen voor de jagers, welke voor buitenlandsche marines in aanbouw zijn. Een nieuw scheep* type voor onze vloot waarvan er binnenkort 3 in aanbouw zul- Opgave uitsluitend betreffende de Nutsspaar- bank te Den Helder, Polderweg 1, over de maand Juli 1938. Op spaarbankboekjes werd in den loop der maand Juli ingelegd 223.828.77 en terugbe taald 243.575,40, derhalve meer terugbetaald dan ingelegd 19.746, 63. Het aan inleggers verschuldigde kapitaal be draagt thans 3.258.247.51. In den maand Juli werden 117 nieuwe boek jes uitgereikt; het aantal in omloop zijnde boekjes steeg hiermede tot 11.649. Onder deze nieuwe boekjes zgn begrepen 15 boekjes voor jonggeborenen (op deze boekjes plaatst de Spaarbank een eersten Inleg van 1-). De lediging der spaarbusjes In den loop der maand leverde een bedrag van 2.887.68 aan kleine besparingen op. Het aantal in omloop zijnde busjes bedraagt thans 2300. len worden gegeven, ia de motorkanon- neerboot, bestemd voor locale defensie (verdediging van mijnversperring b(jv.), doch tevens zeer geschikt voor bescher ming van koopvaardijschepen tegen jager-, onderzeeboot- of viiegtuigaanvallen. Deze schepen zijn n.1. gepantserd en worden bewapend met 4 kan.ns van 12 cm, 4 luchtafweermitrailleurs van 40 mm, en dieptebommenwerpers, terwjjl de maxi mumvaart 18 zeemijl p.u. zal bedragen. Met het artillerie-instructieschip „Van Kins- bergen", dat in 1940 de taak van Hr. Ms. „Gelderland" zal overnemen, krijgt de marine er voor het eerst eens speciaal voor dat doel ontworpen rchip bij, dat echter ook zeer bruik baar zal zijn als bewakingsvaartuig of „es- corteur" van koopvaardijschepen. De „Van Kinsbergen" is n.1. gepantserd en krijgt een zeer behoorlijke snelheid: 25.5 zeemijl p.u.! De mijnenlegger „Willem van der Zaan", groot 1300 ton, zal tevens als opleidingsschip voor adelborsten worden gebruikt. Het wordt de eerste mijnenlegger voor de Nederlandsche maritieme defensie die een vliegtuig aan boord krijgt. Met de beide onderzeebooten K XIX en K XX, die bijna gereed zijn (de bouw heeft lang geduurd, doch het betreft hier een geheel nieuw type), verschijnen de eerste onderzeeboot-mijnenleggers in de vloot Zij voeren 40 mijnen mee, die gelanceerd kunnen worden, doch bovendien hebben zij, evenals alle K-booten, die na 1932 werden gebouwd, 8 torpedolanceerbuizen. De onder zeebooten K XXI t/XXVII worden weer iets grooter dan de booten der serie K XVIIK XVIII, hetgeen vooral den actie-radius en de bovenwatervaart ten goede komt. Behalve met de hiergenoemde schepen wc: „t de vloot in de eerstvolgende jaren bovendien versterkt met 48 zeer zeewaardige drie-motorige Dorniervliegbooten. Deze Dor- niers, die zelfs bij ruwe zee kunnen landen en starten, en een zeer grooten actie-radius hebben, verhoogen de gevechtswaarde onzer vloot in aanzienlijke mate. In den Indischen archipel kunnen zij uitmuntende verkennlngs- en bewakingsdiensten verrichten, terwijl zij tevens als bommenwerpers kunnen worden gebruikt. Hoe de verdere aanbouwplannen er zullen uitzien, is nog niet bekend, doch het zou ons niet verbazen indien in de naaste toekomst ook de uitbreiding van de sterkte aan motor- torpedobooten ter hand zal worden genomen. Tarbot, per kg Tong, idem Groote Schol, per 50 kg Middel Schol, idem Zetschol, idem Kleine Schol, idem Schar, idem Wijting, per 50 kg Makreel, idem Haring, idem Koolvisch, per stuk Steurharing, per kantje 0.98— 0.68 1.65— 1.12 25.00—19.00 21.00—19.00 17.00—13.00 13.00— 5.00 4.70— 2.70 3.60— 0,75 1.90 2.10— 2.30 0.17 6.10— 5.50 Van Uw ziet U graag een Laat het bi) den vakman doen Ga naar Koningstraat 29 Volgend jaar bestaat zij 100 jaar. Wij verplaatsen on9 in het jaar 1828... De steeds sterke toeneming der bevolking van Den Helder was oorzaak, dat zich de be hoefte hoe langer hoe meer deed gevoelen aan een ruimer kerkgebouw, dan de Oude Kerk, die in de Oude Kerkstraat stond, die voor de behoefte dezer gemeente lang niet meer toe reikend was, of wel aan een tweede, dat meer in het zich steeds uitbreidende deel van onze stad, het Nieuwediep genaamd, zou ge sticht worden. Eenige personen vereenigden zich in 1828, ten. einde middelen te beramen ter bekoming van een nieuw Protestantsch kerkgebouw. Men kwam overeen een request aan Z.M. den Koning te richten, ter bekoming van een zoo danig gebouw. Den 22en Augustus 1828 werd er een bericht ontvangen van het Ministerie voor de zaken van den Hervormden Eere- dienst, dat het verzoek door Z.M. den Koning in gunstige overweging was genomen. De Minister werd gemachtigd, zich in loco te begeven, ten einde nader onderzoek te doen en bepaling te treffen, omtrent het gedaan verzoek. Omstandigheden echter beletten Z. Exc. over te komen, zoodat in December 1829 het verzoek is herhaald geworden, waarop den 28en Januari 1830, een nader besluit van den Minister voornoemd ontvangen werd, dat hij, Minister, als nu hoopte in den loop van dit jrir aan Den Helder te komen. De gebeurte nissen echter in 1830 schenen hierop een na- deeligen invloed uit te oefenen bedoeld zijn de strubbelingen in België), zoodat ter ver vanging van den Minister, de Heer Secretaris en Adviseur bij het Departement van Eere- dienst Janssen zich herwaarts heeft bege ven ten einde het noodige onderzoek daar te stellen. Door tusschenkomst nu van den Burgemeester dezer gemeente, den heer J. in 't Velt, in vereeniging met de Commissie, bestaande uit de Heeren N. A. de Vries, Ro bijn, Staring, Nagel en Ogelwight, ging men over tot het opmaken van een plan en bestek voor genoemd gebouw, hetwelk in 1831 aan het Gouvernement werd ingezonden. Na veel geschrijf verkreeg men in 1837 een Rijkssubsidie van f 26400,terwijl het Provinciaal Kerkbestuur en de Ge meente Den Helder respectievelijk f 6000. en f 2000 bijdroegen. De aanbesteding heeft plaats gehad in Mei 1838 te Haarlem voor f 39000.De eerste steen is gelegd door den Weleerwaarden Heer J. L. Kot- ting, toen Predikant, alhier, terwijl de in wijding heeft plaats gehad op den len December 1839 door den Predikant B. G. Clement, alhier. (Zij bestaat dus in 1939 100 jaar). De kerk is gebouwd door de aannemers Leewens en B. Verhey, onder opzicht van den plaatselijken Architect J. Borst Wzn. De keuze voor een nieuwen predikant be paalde zich op den Weleerwaarden Heer L. van Ledeboer, die van Kolhorn kwam. Het gebouw is langwerpig vierkant, rond om, behalve aan één zijde, voorzien van gaan derijen, rustende op verscheidene kolommen. Op het midden van de kerk bevindt zich 'n spitse toren, voorzien van slag- en uurwerk. Op de klok staat geschreven het jaar 1641. Zij beslaat eene ruimte van 33 bg 15 el buitenwerks. (De Oude Kerk stond in de Oude Kerkstraat, de kerk aan de Weststraat, waarover het bovenstaande artikel gaat, werd gebouwd in 1839. Vandaar de naam „Nieuwe Kerk". Eenige jaren later ontstond de Westerkerk en wel in 1845. Hierover in het volgend artikel.) K. F. O. Aanrijding op de Weststraat. Gisterenmorgen had op de Weststraat ter hoogte van den Schipperssteeg een aanrijding plaats tusschen een tweetal auto's. Een vrachtauto, die reed in d erichting van de Hoofdgracht wilde de Schippersteeg in rijden. Een personenauto, die achter den vrachtauto reed, bemerkte te laat, dat deze zijn richtingswijzer had uitgestoken, met het gevolg, dat een botsing niet te vermijden was. Beide auto's werden beschadigd. ePrsoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Verdacht individu aangehouden. Door de politie werd een persoon aange houden verdacht van het plegen van onzede lijke handelingen met kinderen in het Timor- park. Na verhoor is de man op vrije voeten gesteld. Procesverbaal zal worden opgemaakt. Den Helder, 5 Augustus 1938. Aangebracht door korders: Tongen per kg. 1.321.26 Slips 1.14—0.90 Tarbot 0.81 Schol le soort p. kist 7.004.15 Schol 2e soort 2.001.60 Schar 2.401.60 SUCCES VOOR ROME. In den Poolschen Sejm, werd een wetsont werp definitief goedgekeurd, waarbij de terug gave aan de Roomsch Katholieke kerk geregeld werd van zeer talrijke goederen in Congres- Polen en de oostelijke districten, die in de 19e eeuw na de Poolsche opstanden door het Cza- ristische Rusland van de Roomsch Katholieken waren afgenomen en in de lijn der toen inzet tende Russificeering aan de Orthodoxe kerk waren gegeven. Het betreft zeer uitgestrekte gronden alsmede honderden van kerkelijke ge bouwen. Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)' 's Avonds 6.30 uur. Ds. F. W. J. v. d. Poel (Deze dienst wordt uitgezonden door da V.P.R.O.). Westerkerk, (Helden der Zeeplein). Geen dienst. Geref. Kerk. (Julianapark). V.m. 9 uur, cand. W. P. Kramer van Velp. V.m. 10.45 uur W. P. Kramer. N.m. 5.30 uur Ds. A. A. v. d. Leer van Oosterend (T). Geref. Kerk (Kehoboth-Kerk). V.m. 10 uur Ds. A. A. v. d. Leer. N.m. 5.30 uur W. P. Kramer. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 nu? Leesdienst. Chr. Geref. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur, de heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.). 's Morgens 10.30 uur Ds. F. Visser van Den Burg (T.). Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). 's Morgens 10 upr Ds. P. J. Smidts. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur Kerkdienst Evangelisatie (Palmstraat). V.m. 10 uur Ds. R. C. W. J. Hoek van Wilp. Gebouw Middenstraat 117. 's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst Evangelisatiegebouw, Vijzelstraat: 's Morgens 10.30 uur Samenkomst. Zondagmiddag 4 uur, straatprediking. Molenplein. 's Avonds 8 uur, Samenkomst. Leger des Heils. 7.30 uur v.m. Bidstond 10 uur v.m. Heiligingsdienst 8 uur n.m Verlossingssamenkomst Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 6 uur Samenkomsten. Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat. Geen dienst. Ned. Herv. Gemeento. HUISDUINEN 's Morgens 10 uur: Ds. M. van Wichen. Ned. Herv. Gemeente. JULI AN ADORP Geen dienst. Zendingsgebouw „De Ster der Hope". 's Avonds 7.30 uur, de heer Jb. Bijlsma, van Den Helder. C~ PORTRET JAC I T AT •ptI:5<D TÊtlER PER'ÊD DUITSCHE MARINE-ROEIWEDSTRIJDEN OM DEN „ZILVEREN ADELAAR". Een aardig overzicht van de enkele dagen geleden gehouden marine roeiwedstrgden in de haven van Kiel. De sloepen der kruisers en pantserschepen van de Duitsche marine be kampen elkaar daarbij over een traject van 1500 meter, waarbij de winnaar in het bezit geraakt van den „Zilveren Adelaar". Op den achtergrond ziet men den kruiser „Köln". Beste Piet, Slecht9 het feit, dat we dezer dagen Hol- landsch tractement uitbetaald kregen deed me er aan herinneren dat we niet in Indië waren. Voor het overige wijst de thermome ter hier precies hetzelfde aan als 's middags om één uur op Kaliassin of Toendjoegan. En als we hier gossongs hadden dan zouden de hoeven van die paardjes hier evengoed in het smeltende asfalt blijven kleven als bij jullie in de Oost. Maar laat ik niet klagen, we hebben lang genoeg uitgekeken naar een paar mooie dagen en die zijn er nu. Ik gun het den Hollandschen vacantieganger en ho teleigenaar volkomen, maar panas is het. Je schrijfpapier bljjft hier evengoed aan je ontmouwde armen kleven als bij jullie het s. litje en „eskot" hier smaakt hier nu min stens evengoed als bij jullie op „Modderlust". Je hebt het dan ook aan dit tropische weer te danken, dat ik weer eens tot schrgven kom. Zoo in de zomermaanden wordt er heel wat afgevaren bij ons, zoowel in Vlissingen als in Nieuwediep zijn er zooveel marine kennissen, die je wel weer eens spreken wilt, dat er weinig tgd tot schrijven overblijft. Ik was den laatsten tijd veel in Nieuwediep, maar nog meer in onze Zuidelijke Marine basis, zoodat ik je van beide plaatsen weer het één en ander kan vertellen. Vlissingen in de zomer vooral bg een temperatuur als nu. is lang niet gek. Een boulevard als in Vlissingen missen we in Nieuwediep en Brittannia is nog altijd een stukje dichter bg het Marine-terrein, dan het zeebad Huisduinen bg het Havenplein. Toch worden beide gelegenheden druk door de Ma rine bezocht en op zomersche avonden is het op beide „platjes" heel genoeglijk zitten. Je ziet natuurlgk in Vlissingen heel wat vreemde jachten binnenkomen, doorschutten en door het kanaal gaan. Nog steeds is niet beslist wat of er met de „Falga" zal gebeu ren. De heer Smit, directeur van de Schelde" heeft met een bok het marinejacht van het „fort de Nolle" gelicht en nu staat het bg de „Schelde" op de helling. Misschien valt het nog te repareeren, maar in ieder geval is zeil- lievend marine Vlissingen voorloopig van een jachtje verstoken. We hebben hier ook Ker mis gehad, maar daar kan ik je weinig van vertellen omdat in dien tijd juist de manoeu vres waren, hetgeen de marinevrouwen zeker in huishoudgeld gescheeld zal hebben. De Zeeland-boot vervoert in deze vacantie tgd een maximum aantal passagiers heen en weer en dagelijks laten we ons door de „om- bak" die deze schepen in de Sardjjngeul ma ken, aan het strand natspoelen om daarna met vernieuwde moed ons te laten zonnen. Want in dat opzicht zijn we jullie hier nog altgd een slag voor. Hier werken de water druppels niet als lenzen voor een bijna lood recht staand zonnetje, hier kunnen we nog liggen braden zonder tegen den avond met hooge koorts en ontveld achter de klamboe te liggen. Het jaarlijksche evenement de Schelde- beker-wedstrijden hadden door slecht weer niet buiten plaats. Hierdoor verviel de vaartocht met Hr. Ms. „Hydra", door den Commandant maritieme middelen te Vlissin gen den notabelen aldaar aangeboden. De zwemwedstrijd werd in het kanaal naar Mid delburg gehouden, een gezellige instuif ver goedde de gasten van den kolonel het gemis van het vaartochtje, waarbij gezien de weersomstandigheden toch veel zeezieken gevallen zouden zijn. De manoeuvres bij IJmuiden vereenigden alle maritieme middelen van Noord en Zuid. De klein materieel vloot kwam hier wel op zijn best naar voren. De koopvaarders moesten ge durende den strijd zooveel mogelijk de Iichten- ljjn houden, maar menige gezagvoerder of loods zal toch nog wel wat „zwarte scheeps rompen" aan zich voorbij hebben zien trekken. Het waren de laatste manoeuvres die admi raal Kruys leidde. Kort daarop nam Zijne Ex cellentie afscheid van de Marine. Er was een hoofdofficiers diner op de club, na afloop dansen en gelegenheid tot afscheid nemen. Alweer een periode van 4 jaar afgesloten Piet? Ik ben benieuwd wanneer jjj zoover bent en of we elkaar dan. nog steeds brieven schrgven. Hopenlijk is dan zoowel de vloot als de haven uitgebreid. Aan de afstandmarschen nam wjeer een groot aantal marine-menschen deel. Ditmaal ook Marine-dames. Mevrouw van Foreest die de nachtelijke marschen in Indië ook meeliep mevrouw Westerouwen van Meeteren en mevrouw Schlamilch. Het zal niet lang meer duren of de heele „Singel" zal te Nijmegen meeloopen. Thans merk je weer overal de voorberei dingen voor de parades voor Hr. Ms.'s 'ver jaardag en het 40-jarig jubileum. Er staat een vlootrevue ook op het programma. Daar over zal ik je nog wel uitvoerig schrijven. Voorloopig gaan we met zomerverlof, wat jg er nu al weer op hebt zitten. Tot ziens, HENK. (Nadruk verboden). Zestien oorlogsschepen onder bevel van kapitein ter zee L. A. C. M. Doorman. De vlootdemonstraties te Scheveningen zul len worden gehouden op Zaterdag 3 September a.s. Zij omvatten demonstraties zoowel ter zee als te land. Aan de demonstraties op zee zullen zoowel oorlogsschepen als marine-vliegtuigen deelne men. De demonstreerende scheepsmacht zal, volgens „Onze Vloot", vermoedelijk bestaan uit: Hr. Ms. flotiteljeleider „Tromp" (vlagge- schip), de kruiser „Sumatra", 5 onderzeeboo ten, 3 torpedobooten, 2 mijnenleggers en 4 mij nenvegers. De demonstraties op zee zullen omvatten (wind en wedér dienende): op den A. M.: vaar- oefeningen, duikdemonsraties door onderzee booten, schieten met geschut, nevelschermen, lanceeren van torpedo's door vliegtuigen en strijken, vliegen en hijschen van boordvlieg- tuigen. Na zonsondergang: zoeklichtspel, schieten met enkele licht-granaten en lichtspoor-mu nitie, parachute-flares, geworpen door vlieg tuigen en afsteken van vuurwerk. De demonstraties te land zullen omvatten: Een défilé op de boulevard door adelborsten (met vaandel), matrozen en mariniers (met vaandel). Het is de bedoeling, dat achter de marine-troepen aansluiten leerlingen van zee vaartscholen en opleidingsschepen der koop vaardij om de soamhoorigheid tusschen de Kon. Marine en de Nederlandsche koopvaardij vloot te demonstreeren. Des avonds zal een taptoe worden uitge voerd door het stafmuziekkorps der K. M. en de tamboers en pijpers van het korps mari niers. Te Scheveningen zal op 3 Septembr eeen expositie worden gehouden van scheepsmodel len van Nederlandsche oorlogs- en koopvaar dijschepen. De marine-sciicpen en vliegtuigen, welke aan de demonstratie deelnemen, zullen onder commando worden gesteld van den kapitein ter zee L. A C. M. Doorman, commandant van Hr. Ms. flottieljeleider „Tromp". Het défilé zal geschieden onder bevel van den Luit.-Kolonel der mariniers F. Lugt. De deelnemend eoorlogsschepen zullen, na afloop van de demonstratie, opstoomen naar Amsterdam en daar uiterlijk Zondag 4 Sep tember ten 7 uur v.m. gemeerd liggen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6