Den Hélder-Alkmaar
/tyenda
v.v.
N*J*V*~zeekamp
loopt ten einde
Vrijdag 12 Augustus 1938
Tweede Blad
WxtdónitiiwJ
De Jubileum-wandeltocht
Rijdt U nog zonder
belastingsplaatje
Morgen wordt een heet
water centrale geopend
I
N.V. Autobusdienst
„NOORD-HOLLAND"
Aansluitende verbindingen
op de TESO booten en de
TREINEN te Alkmaar
Als de veldwachter een
praatje maakt!
Schout-bij-nacht tit.
J. J, Dikkers gaat heen
CRÈME
een weldaad
^nrUwhu/d
Autobus in de sloot
Burgerlijke Stand van Den Helder
Vrijdagavond worden
de jongens tot
pikbroek geslagen
Christelijke en Algemeene
Oranjevereeniging
De K.S.K.-filmvoorstelling
Willem Vogt heden
50 jaar
Wederom het Marsdiep
bedwongen
Reist per „ESONA"
De zaak loopt gesmeerd.
Zooals bekend, is één der onderdeelen van
de a.s. feesten ter herdenking van het 40-jarig
regeeringsjubileum van de Koningin, genoem
de wandeltocht.
Wij moesten gisterenavond ambtshalve een
bezoek brengen aan den heer Wiersma en dat
bezoek inspireerde ons tot het schrijven van
deze regelen.
Bij het betreden van de woonkamer hadden
we moeite den heer des huizes te ontdekken.
Een uitgelezen gezelschap, voor ons meest on
bekenden, zat rond de tafel. Wij informeerden
voorzichtig of wij de dames en heeren soms
atoorden.
„Niks hoor", was 't antwoord, „komt U
maar verder". Een stoel werd toegeschoven en
wij zetten ons neer. Na eenige oogenblikken
was het ons duidelijk wat hier gaande was.
Wij waren aangekomen in wat men zou kun
nen noemen „de machinekamer van het jubi
leum tochtschip".
Hier kwamen de leiders der gevormde-
en reeds bestaande wandelgroepen hun
aantal deelnemers opgeven. Lange, volge
schreven lijsten werden hierbij overgelegd.
Wij hoorden: 50 deelnemers, 30, 45 en o
wonder... 60 zelfs.
De heer Wiersma noteerde alles, ontving
kapitale bedragen, glimlachte maar steeds en
stak zoo nu en dan zijn sigaar eens aan. Na
tuurlijk ontbraken ook onze strijders in eerste
linie, waar het betreft de wandelsport, niet op
't appèl, n.1. de heeren Lücker en Lastdrager.
Beiden knikten goedkeurend. Eerstgenoemde
merkte op: „De zaak loopt gesmeerd, heeren".
Hiervan konden wij ons in dit kleine oogen
blikje niet overtuigen.
Maar dit staat bij ons vast: het aantal
deelnemers zal dat van den Februari-tocht
verre overtreffen. Bijna alle vereenigingen
ter plaatse hebben reeds ingeschreven of
hun toezegging gedaan. Van slechts enkele
was nog niets bekend, maar de verwach
ting was er, dat zij niet zouden achterblij
ven. Onze marine komt ook weer flink
voor den dag. Verder in details uit te wij
den, lijkt ons niet wenschelijk. Maar één
ding is zeker, men schrijft hier met plezier
in, men offert gaarne zijn inleggeld.
Zoo ja, schaft er dan direct één aan.
Zooals men in een bericht in ons nummer
van gisteren heeft kunnen lezen, hebben de
eerste razzia's op de ietsen zonder rijwiel-
belastingmerk reeds plaatsgevonden en ook
in onze stad zijn er diverse tientallen niet-
betalers ingeloopen. En voor dezulken kost
een plaatje al bijzonder duur.
Wij hebben ons in verband daarmede
gewend tot ue bevoegde instantie en ver
namen aldaar, dat het nog steeds ver
boden is het rijwielmerk in uen zak
of op een ander niet zichtbare plaats
bij zich te hebben. De Wet is in deze dui
delijk en zegt dat het op een duidelijk
zichtbare plaats aan het rijwiel beves
tigd moet zijn. Daar valt niet aan te
tornen, ook al blijkt thans, dat er wel
degelijk ook in ons land plaatsen zijn,
waar men de wet op andere wijze inter
preteert.
Wel is het ook hier mogelijk, dat men de
boete direct voldoet, zoodat men z'n rijwiel
niet behoeft achter te laten.
Dengene echter, die tot op heden rondrijden
met een fiets zonder plaatje, raden wij in hun
eigen belang het offer aan den Fiscus te bren
gen, opdat zij niet de kans loopen een dezer
dagen het plaatje dubbel te moeten betalen.
Van den heer Slotboom in de
Klaas Duitstraat.
Morgenmiddag, te vier uur, opent de heer
A. A. Slotboom in het perceel Klaas Duit
straat No. 47 een bedrijf, dat het eerste in
deze branche in onze stad is en wel een heet-
water-centrale.
Het is aan geen twijfel onderhevig, of tal
van huismoeders zullen van deze gelegen
heid gebruik maken en voor een gering be
drag hun heet water kant en klaar thuis
willen krijgen.
Door de firma Lafeber van de Weststraat
is een ketel geconstrueerd, die een zeer
groote hoeveelheid water kan bevatten en
hiermede hoopt de heer Slotboom de huis
vrouwen, die ervan gebruik zullen maken
het leven te vergemakkelijken.
Vertrek: Havenhoofd
DE NIEUWE COMMANDANT VAN
HR. MS. „JAVA".
De nieuwe commandant van Hr. Ms. „Java",
de kapitein-luitenant ter zee H. J. Bueninck,
die als zoodanig met ingang van 13 Augustus
benoemd is.
Behalve heet water kan men hier eveneens
aanschaffen alle soorten waschartikelen en
petroleum. De prijzen van het water en de
andere artikelen zijn uiterst laag, zoodat we
ervan overtuigd zijn, dat de heer Slotboom
succes met dit nieuwe bedrijf zal hebben.
Voor concurrentie behoeft hij in geen geval
te vreezen...
De angst voor de rjjwielplaatjes-
contróle.
Woensdagavond, juist toen de uittocht van
Helders burgerij van het strand te Huisdui
nen naar Den Helder een aanvang nam,
stond op den Duinweg een rijksveldwachter
een gezellig praatje met een dame te maken.
Het was voor den aandachtigen toeschouwer
vermakelijk om te zien, hoe en op welke
wijze het rijwiel huiswaarts-keerend publiek,
bevreesd als zij waren voor een rijwielplaatjes-
contröle, hierop reageerde. Sommigen, doch
dit waren uitsluitend de brave dames en hee
ren, die niet in overtreding waren, reden
kalm door; anderen zagen wij gauw in hun
broekzak of in andere bergplaatsen fromme
len om het plaatje op te diepen en volgens
het voorschrift zichtbaar te dragen. Doch
daar waren er ook, die ijlings terug keerden,
en dat waren wel de menschen, die óf geen
nieuw plaatje bezaten, öf wel, die het kope
ren kleinood thuis hadden laten liggen.
Nu stond die veldwachter daar niet voor
de rijwiel-controle, maar toch zouden wij er
het fietsend publiek nog eens op willen wij
zen, vooral zorg te dragen het rijwielbelas-
tingmerk altijd goed zichtbaar te dragen,
want er is dezer dagen in Den Helder al
door vele personen, die in overtreding waren,
een boete betaald. En zoo worden het dure
plaatjes!
De Staatscourant van gisteren bevat
het K.B., waarbij met ingang van 1 Sep
tember a.s. aan den schout-bü-nacht
titulair J, J. Dikkers, op zjjn verzoek,
wegens langdurigen dienst, eervol omslag
uit den zeedienst wordt verleend, onder
dankbetuiging voor de goede diensten
door hem aan den lande bewezen.
Schout-bij-nacht Jacob Jan Dikkers werd
te Meppel geboren op 11 November 1883. Op
1 September 1901 werd hij adelborst 3e kl.
te Willemsoord en luit. ter zee 2e kl. op 4
October 1907. Op 1 Febr. 1918 werd de heer
Dikkers luit. ter zee le klasse, op 16 Mei 1928
kapt. luit. ter zee, op 1 Febr. 1933 kapitein
ter zee en op 1 Januari 1936 benoemd tot
Schout-bij-nacht.
Op 4 Nov. 1905 kwam hij in West-Indië
aan als adelborst en vertrok van daar op 18
April 1907. Later, op 2 Jan. 1909, kwam hij
wederom in West-Indië om in datzelfde jaar,
op 27 April, weer van daar naar Nederland
terug te keeren. Ook naar Oost-Indië maakte
de heer Dikkers eenige reizen o.a. in 1909.
Hij keerde toen via China, Japan en Austra
lië naar het vaderland terug in 1911. Voorts
was de toenmalige le luit. ter zee van 1916
1919 wederom in Oost-Indië, om in dit laatste
jaar voor het laatst naar Nederland terug te
keeren.
De Schout-bij-nacht Dikkers heeft in ver
schillende commissies voor het afnemen van
examens zitting gehad.
Zijn verdiensten werden door de regeering
beloond met de benoeming van officier in de
orde van Oranje Nassau met de zwaarden.
Doos 20d
Chauffeur vergat de bocht!
Gisteravond te half twaalf heeft een der
chauffeurs van garage Van Koningsbruggen
een bijzonder onaangename ervaring gehad.
Toen hij op genoemd tijdstip van Huisduinen
naar Den Helder reed, gelukkig zonder pas
sagiers, heeft hij in zijn ijver om spoedig
thuis te zijn waarschijnlijk de bocht vergeten
en geraakte bij het nemen daarvan met vrij
groote snelheid in de sloot, ter plaatse van de
Roode Brug.
Het bleek dat de bestuurder niet gewond
was, terwijl ook de bus vrijwel onbeschadigd
gebleven was, hetgeen wel een wonder mag
heeten.
Men kan er van overtuigd zijn, dat de
chauffeur deze bocht nimmer meer vergeten
zal!
van 10 en 11 Augustus 1938.
BEVALLEN: D. van DeutekomPeters, z.;
H. P. KwakPlagmeijer, d.; G. Tydeman—
Kramer, d.; M. M. de Boer—Kuiper, z.
OVERLEDEN: Chr. Goes, (m.) 67 jaar; J.
Mooyman, (m.), 84 jaar.
GETROUWD: W. D. J. van Gestel en M. J.
ten Cate; W. W. Schoonhoven en H. Krijgs
man; T. Kossen C. te Paske; J. van den Berg
en C. Keijzerwaard; P. Bruin en G. M. Talens.
ONDERTROUWD: A. de Wilde en J. Nie-
len; J. Smit en A. van Dijk; E. H. de Langen
en J. Kamhoot; A. Drogt en G. van de Vaart;
A. A. van Oorschot en M. L. Schoeman; H.
Schinkel en J. Meeuwig; J. A. Snelleman en
M. Fokke; J. Wolbers en L. Bijl; K. P. Puhl
en M. E. Baus.
i
In kiellinie zijn wij naar Den Helder ge
varen, Woensdagmorgen, d.w.z. dat heb
ben de schippers van de marinesloepen
zoo goed mogelijk getracht, want er
stond een stevige bries en de wind zat
zoo gunstig, dat wij in twee uur van Den
Oever in Den Helder waren en dat daar
warempel de vloot nog in kiellinie bin
nenvoer. Het leek net een oude Geuzen-
vloot, zooals de scheepjes daar door het
Marsdiep kwamen aanzetten! Een koste
lijk gezicht! Aldus de N. R. Crt,
In Den Helder werd gemeerd en na een
korte pauze alles gereed gemaakt voor de
plechtigheid, die thans voor de derde maal
plaats had: de kranslegging van de N. J. V.
Zeekampers bij het monument ,.Voor hen die
vielen", dat vlak bij, de haven is opgericht, om
de herinnering levendig te houden aan hen,
die tijdens den wereldoorlog in dienst van de
Nederlandsche marine zijn gevallen. In een
langen stoet marcheerden de jongens naar
het monument. Voorop een tamboer en vier
hoornblazers, die het tempo aangaven.
In den middag volgde een bezoek aan den
onderzeedienst in Den Helder en voor mor
gen staat een bezoek aan het vliegkamp De
Mok op het programma. Alle jongens
hebben dien dag ook nog gebruikt om
Hr. Ms. Sumatra, die, zooals men weet, thans
voor herstellingen in de haven van Den Hel
der ligt, te bezoeken, en gisteravond heeft
Bestevaer aan boord van de Buffel de film
van de Mariniers vertoond. Wij vermelden
dat, om te doen uitkomen, hoezeer de deel
nemers in dit kamp de beteekenis van de
marine en het leven aan boord van de vloot
gaan verstaan! Er zal wel geen jongen meer
zijn na afloop van het kamp (en het einde
komt reeds in zicht) of hij weet, dat men een
schip van de marine met de vlag behoort te
groeten of die, als hij ooit nog eens op zee of
op binnenwateren zou vertoeven, 's avonds de
vlag zou laten wapperen. In dat opzicht werkt
het kamp nog instructief ook!
Zoo vliegen de dagen voor de jongens om!
Vrijdagavond worden zij, der gewoonte van
twee vorige zeekampen getrouw, tot pikbroe
ken geslagen, en dan blijft Zaterdag Beste
vaer met eenige schipper over om de Buffel
weer over te dragen aan de marine. Dan zal
het stil zijn in de verblijven, die in deze da
gen getrild hebben van de jolijt die 150 jon
gens met elkaar wisten te scheppen. Dan zul
len zij geen last of laten wij liever zeggen
verantwoordelijkheid opleggen aan Bestevaer.
Bestevaer, die daartoe geassisteerd door
Betere vaer, den ondercommandant, als het
ware naast de leiding voor de jongens een
vraagbaak, een raadgever, een steun is, die
tientallen vragen heeft op te lossen, honderd
en één moeilijkheden uit den weg weet te rui
men, altijd met zijn duidelijke stem, die over
de zee schalt, met onverwoestbaren drogen
humor aanwijzingen geeft, is geknipt als
commandant van kampen als dit. Het Nat.
Jong. Verbond mag zich gelukkig prijzen
zoo'n kampleider gevonden te hebben, want
zijn geest, gezond-nationaal-Nederlandsch, be
zielt het geheele kamp.
En de jongens zullen teruggekeerd in hun
woonplaatsen nog vele dagen later voelen de
deining van de zee, die zij gezien hebben, de
golven die om de booten klotsten, en den
wind, die de zeilen bolde. Zij zullen terug
denken aan het varen bij nacht en 's morgens
vroeg, als de maan het eenige licht gaf en
op klaarlichten dag. Z ij weten nu het
schoone van Nederland, wat het niet in be
zit heeft en toch heeft: het water, de wolken
en den wind. En zij verlangen, schoonste i?s-
looning voor de leiding van het zeekamfJ,
reeds naar het komende jaar. naar het nieu
we kamp. En tot zoolang leeft in hun harten
de herinnering aan een schoonen tijd, aan een
t(jd op het water, aan de zee!
Marine Uniformen
Vertrouwd adres.
LAGE PRIJZEN
Piet Schmidt, Ruijghw.74
Zooals men zich nog herineren zal, werd
eenigen tijd geleden zoowel in het Rialto- als
fivoli-theater een filmvoorstelling gegeven,
waarvan wij schreven, dat de baten zouden
zijn voor het Centraal Oranje-Comité.
Wij vernemen thans dat dit een onjuistheid
was, aangezien het de Alg. Oranjevereeni
ging is voor wie de opbrengst bestemd was.
Een en ander berust op een misverstand,
hetwelk wij hier gaarne even recht zetten.
Bijna 400 bezoekers.
Bijna 400 stadgenooten hebben gisteren
avond gehoor gegeven aan de uitnoodiging
van het Comité K.S.K. om in Rialto de goed
koopste voorstelling van t,Romeo en Julia"
bij te wonen. Een behoorlijk aantal, als m<n
rekening houdt met het feit, dat het weer
absoluut beter geschikt was voor het strand
en de zee.
De vierhonderd hebben anders geen spijt
van hun gang gehad, want het verfilmde
drama van William Shakespeare heeft van be
gin tot einde zeer geboeid.
Naar wij vernemen, zal het Comité elke
drie maanden een filmvoorstelling organisee-
ren, wat mede ten aanzien van de kas, wel
een goed besluit zal blijken te zijn.
Een Heldersche jongen, die 't ver
bracht.
Vandaag is Willem Vogt, geestelijke
vader van de AVRO vijftig jaar gewor
den.
Het is aan geen enkelen twijfel onder
hevig of het geheele leden-legioen dezer
vereeniging zal dit feit heden gedenken.
Gedenken hoezeer deze man bewezen
heeft voor de Nederlandsche omroep in
het algemeen en voor de AVRO in het
bijzonder te wezen de rechte man op de
rechte plaats.
Willem Vogt is een bescheiden mensch. Hij
heeft geweigerd zich te laten interviewen op
deze dag, geweigerd het relaas van zjjn leven
weer te geven, omdat het, volgens hemzelf,
geen kunst is den vijftig-jarigen leeftijd tf
bereiken. Ieder gezond mensch kan die presta
tie, alweer volgens Volgt zelf, bereiken.
Maar het lijkt ons gewenscht bij het be
reiken van deze mijlpaal er toch even op te
wijzen hoezeer hier een Heldersche jongen zich
als self made man vooruit gebracht heeft in
de wereld en een positie verworven, die slechts
voor enkele weggelegd is.
Veel heeft de Nederlandsche radio aan Vogt
te danken en het is goed op dezen dag dien
dank in herinnering te brengen.
Na een inspannenden strijd tegen stroom,
golven en wind werd gisteren door 10
H.Z.V.'s en een gast in 1 uur 45 min. het
Marsdiep weder overgezwommen.
Deze tocht was uitzonderlijk zwaar, wat zijn
oorzaak vond in de schietoefeningen van Wier-
hoofd. De gewone route mocht derhalve niet
worden genomen.
Gestart werd om 2.45 u. van fort Harssens.
De begeleidende vaartuigen sprongen als
jonge veulens en veel zeemanschap was noodig
dezein bedwang te houden, hetgeen aan
schipper Dekker volkomen toevertrouwd was.
Niet alzoo aan den leider van den tocht.
Deze verspeelde in den strijd met het water
zijn schip en moest terwille van de veilig
heid der zwemmers zijn vaartuig in den
steek laten en zich zwemmend naar een
andere boot begeven.
Het had er allen schijn van, dat het Marsdiep
met wind en stroom een verbond had gemaakt
om de zwemmers te beletten het strand te be
reiken, maarde eindoverwinning was aan
9 van de 11 zwemmers. Deze stapten na een
intensen strijd met het water, vermoeid maar
vol vreugde over de behaalde overwinning aan
land.
Zij die den tocht volbrachten, waren:
Mevr. Scheurleer, mevr. C. Boschde Vrij,
mej. C. A. Franse en mej. G. v. d. Plas (15 j.);
J. Dienaar (13 j.), B. Bakker (14 j.), Th.
Kok, 13 j.), E. F. Stülberg en E. Heijblok (post
bode).
AANBESTEDING RIJKSWATERSTAAT.
De Rijkswaterstaat heeft gisterenmorgen
aanbesteed het leveren en storten van stort-
steen voor de dijk- en oeverwerken te Helle-
jvoetsluis, de Hoornsche hoofden, de hoofden
van de Marinehaven te Hellevoetsluis, voor de
havendammen te Middelharnis en voor de
.dijk-en oeverwerken te Tiengemeten, in drie
pcorceelen en in massa.
De voordeeligste inschrijvers waren J. M.
Dekker en Zn., te Papendrecht, n.1. 23.000.
voor 6062 ton.
AANRIJDING BIJ DE POSTBRUG.
Gisterenmiddag heeft bij de Postbrug een
aanrijding plaats gehad, die gelukkig nog al
goed afliep.
Een wielrijdster, die rechts van den Ka-
naalweg naar de Hoofdgracht wilde oprijden
werd ingehaald door een autobus, die even
eens in de richting van de Hoofdgracht wjlde
rijden.
De dame kreeg een duw van de bus en werd
tegen den grond gegooid. Haar hand werd
verwond. Proces verbaal is tegen den chauf
feur van de bus opgemaakt.
Bij K.B. is met ingang van den datum van
benoeming tot geneesheer bij het Provinciaal
Ziekenhuis nabij Santpoort, zijnde den 19den
Mei 1938: aan den officier van gezondheid der
le klasse P. van der Esch, op zijn verzoek eer
vol ontslag uit den zeedienst verleend en is hij
benoemd bij de Koninklijke Marine-reserve tot
officier van gezondheid der le klasse;
zijn met ingang van 4 Augustus bevorderd:
tot officier-vlieger der 2e klasse, de officieren
vlieger der 3de klasse: J. B. Sanders, G. F. Rijn-
ders, J. C. Sillevis, P. L. G. Adriani, J. C. Pet-
schi, P. van Waart, P. J. Lagendaal, J. H. Li-
bourel en J. L. den Hollander;
zijn met ingang van 8 Augustus bevorderd tot
hoofdofficier van den marinestoomvaartdienst
der 2e klasse, de officier van den marinestoom
vaartdienst der le klasse J. van Rugge en tot
officier van den marinestoomvaartdienst der le
klasse, de officier van den marinestoomvaart
dienst der 2e klasse D. Brouwer;
zijn met ingang van 15 Augustus 1938 bevor
derd:
tot luitenant ter zee der le klasse, de lui
tenants ter zee der 2e klasse V. Nedorost, H.
Bos, C. A. Lagaaij, G. A. Boegborn, G. Koudijs,
J. W. C. Calten Houwing, L. J. Goslings en W.
J. Kruijs;
tot luitenant ter zee der 2e klasse, de luite
nants ter zee der 3e klasse W. Langeraar, J. L.
Dencher, J. van Dapperen, S. H. de Boer en N.
J. A. C. Swellengrebel;
tot officier van den marinestoomvaartdienst
der 2e klasse de officieren van den marine
stoomvaartdienst der 3e klasse J. Ehrenburg,
K. Metz, W. Moreé, J. Scholten, J. de Bruijn, E.
Eilers, J. de Wit, C. A. Brinkhuis en G. A.
Lens;
tot officier van administratie der 2e klasse,
de officieren van administratie der 3e klasse
J. H. van de Wall, C. van der Stad, F. A. Bou-
man, L. M. Berger, J. B. de Groot en F. W. J.
ten Hoet.
Bij beschikking van den Minister van Defen
sie zijn de volgende plaatsingen gelast:
met 12 Augustus 1938 de officier van den
marinestoomvaartdienst der le klasse L. C. La
gaaij, geplaatst bij de Rijkswerf te Willems
oord;
met 29 Augustus 1938 de hoofdofficier van
gezondheid der le klasse L. Hendriks, eervol
ontheven van de betrekking van chef van het
marinehospitaal te Willemsoord;
de hoofdofficier van gezondheid der 2e klasse
P. de Mooy, belast met de betrekking van chef
van het marinehospitaal te Willemsoord;
met 1 September 1938 de kolonel der mari
niers C. J. O. Dorren, eervol ontheven van de
betrekking van chef van het korps mariniers te
Rotterdam;
de luitenant-kolonel der mariniers H. F. J. M.
A. von Frijtag Drabbe, belast met de betrek
king van chef van het korps mariniers te Rot
terdam;
met 2 September 1938 de kapitein der mari
niers L. Langeveld, ter beschikking gesteld;
met 26 September 1938 de luitenant ter zee
der 2e klasse C. Hos, bij het Koninklijk Insti
tuut voor de Marine te Willemsoord;
zijn op 8 Augustus benoemd:
tot luitenant ter zee der 3e klasse, de adel
borsten der le afdeeling voor den zee
dienst: E. H. van Rees, R. M. Eibers, A. J.
de Graaff, J. J. van Delden, jhr. H. de Jon
ge van Ellemeet, J. W. Schotel, A. van Sor-
ge, J. Doorenbos, J. van Hemert, W. J. van
Trigt, H. C. Jorissen, J. A. van Beusekom,
A. F. Eibers, J. E. Gobee, J. Ch. K. Leeks-
ma, J. A. Sillevis, P. Bussemaker, B. ter
Brake, J. G. Treffers, W. A. de Looze en
Th. Vermeijden;
tot tweede-luitenant der mariniers, de
adelborsten der le afdeeling voor het korps
mariniers: Q. Groene wegen, H. Sj. den Har-
tog, E. M. W. O. von Pohlreich;
tot officier van den marinestoomvaart
dienst der 3e klasse, de adelborsten der le
afdeeling voor den stoomvaartdienst: L.
Prinsen, J. van As, P. A. E. Veuger, J. W.
Wolters, D. R. de Jong, J. Ch. Stallknecht,
H. J. A. M. de Jong, N. G. J. W. van Marle,
B. C. Honig, B. P. A. Wamelink;
tot officier van administratie der 3e kl.,
de adelborsten der le afdeeling voor de ad
ministratie: J. Sluijter, A. L. Vriens, L. L.
Rietdijk en N. J. Backers.
naar Schoorl, Alkmaar, A'dam
Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek
geopend: dagelijks van 912 en van 13.30
17 u.. Zaterdag van 912 uur.
lederen Dag, 35, 79:
Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch
Genootschap „De Kop van Noord Holland".
BIOSCOPEN:
Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8:
..De Terugkeer van Sophie Lang" en „De
Kunst van te leven".
Rialto, Spoorstraat half 8:
„Parnel, de Strijd voor de Vrijheid".
Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8:
„Gevangene 317" en „De Vechtende
Speurder".
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen.
Barometerstand Den Helder 758.4
Temperatuur zeewater 20.0
Temperatuur leuht 20.1
Wind; richting: N.N.O. kracht 2
Licht op 9.io
Hoogste temp. lucht gisteren 25.7
Laagste temp. lucht gisteren 19.0
Hoogwater (heden) 21.23
Laagwater (heden) 15.25
Hoogwater (morgen) 9.1021.55
Laagwater (morgen) 3.0515.55
WAAR IS ZIJN KARRETJE GEBLEVEN.
Een persoon, die zijn rijwiel in het Juliana-
park had neergezet, deed op het Hoofdbureau
aangifte, dat men zijn fiets had meegenomen,