Indië is geen toevluchtsoord! IN SMAAK Neeltje mag niet bedelen ROOKT 1 CENT VIRGINIA DE TRIUMPHATOR" Span paarden door trein gegrepen Post vluchten op Indië Dreigbrieven aan Streicher Teleurstelling op de Karimata Graanwagen door trein gegrepen Dagelijks melden zich jongelui op het Dep. van Koloniën Gezouten haring naar Noord-Amerika Trein totaal ontzet Heistelling op stroomdraad van den trein gevallen Valschc munters ontmaskerd Motorongeluk onder Oegstgeest Een bcnzine-oorlog Engeland eert Duitsche redders - Cr 1 .1.--t- - -- - SLECHTS DE UITBLINKERS HEBBEN KANS OP EEN POSITIE! „Ik kan In Holland geen werk vinden, ik zal het maar eens in Indië probeeren". Meer dan eens lioort men deze opmerking. Nog steeds beschouwen vele Nederland- sche jongciui Nederland-Iiulië als een soort luilekkerland, waar de gebraden haafltjes hen in den vorm van goedbetaalde baantjes bij wij ze van spreken in den mond vlie- gen. Zij solliciteeren bij het Depar tement van Koloniën, noemen een aantal naar hun smaak zeer be langrijke antecedenten op, zooals het bezit van een einddiploma M.U. L.O., H.B.S. of M.T.S., Mercurius- diploma's enz. en wachten nu rustig het bericht af, wanneer men hen in Indië verwacht! Een bittere teleurstelling moet spoedig volgen, want wel ontvangen zij na eenige ■dagen een schrijven van - het Departement v an Koloniën, gcteekcnd door den Chef van Dienst, imaar dit schrijven deelt hen mede, dat het Departement slechts jongelui uitzendt, wanneer de Gouverneur-Generaal daarnaar vraagt, en dat er naar Jongelui met de capaciteiten van den sollicitant nimmer vraag is! Dagelijks moet ik eenige van deze brieven verzenden" zoo zeide ons de be wuste chef van dienst, toen, wij hem vroe gen naar de kansen van Nedcrlandsche jon gelui om in Nederlands.ch-Indië een over- heids- of semi-o verheidsbetrekking te be- kleeden. „Deze kans is voor de overgroote meerderheid vrijwel nihil. Steeds meer is er in Indië een streven-waar te nemen om in Indië opgeleide krachten te voorkeur te geven, een streven, dat volkomen verklaar baar is. Immers, nicn beeft toch niet voor niets gedurende de laatste jaren zooveel aandacht besteed aan liet middelbare en het hooger onderwijs. Slechts zij, die-eengraad behaald hebben in een Wetenschap, waarin in Indië geen onderricht wordt ■gegeven, hebben een kans op .con aanstelling, evenals zij, die door een zeer bijzondere vakbekwaamheid uitmunten. Zoo heb ik onlangs een baas-wever hit Enschedé ên een haas-leerlooier uit Waalwijk op een desbetreffend verzoek van den gou verneur-generaal naar Indië ge zonden. Deze menschen beschikken over een routine en vakbekwaamheid, die men on der hun collega's in Indië vergeefs zal zoeken. Dit past ook volkomen in het stel sel, dat slechts dan werkkrachten 'uit Hol land worden aanccsleld, als deze in Indic niet te vinden zijn. Om deze reden hebben ook ingenieurs een kans, niet uilzondering dan van civiele ingenieurs, aangezien daarvoor te Bandoen® een faculteit bestaat. Ook vee-artsen worden regelmatig ge vraagd. Wel is waar zijn er ook in Indië veeartsen, maar hun opleiding kan niet vergeleken worden met die van hun Neder- landsche collega's. Op de bonnefooi naar Indië. Er is ook altijd een aantal dap peren, dat, nog steeds aangelokt door het vermeende luilekkerland in de tropen, wil probeeren op de bon nefooi naar Indië te gaan en ook deze lieden wenden zicli tot het Departement van Koloniën, dat door sommigen als een bureau voor arbeidsbemiddeling wordt be schouwd. Zij worden vriendelijk ontvangen door den chef van Dienst, maar deze kan hen nimmer helpen. Eenige zekerheid, dat zij in Indic zullen slagen kan hij onmogelijk geven. Slechts kunnen de jongelui mee solliciteeren inet degenen, die in Indië zijn opgeleid en misschien hebben zij dan op grond van een iets betere scholing of een zekere ervaring wei een schreefje voor. Maar aan het op goed geluk naar In dië. gaan is nog een ander bezwaar verbon den, n.1. de financieele zijde van liet vraag stuk, Uiteraard moeten deze fortuinzoekers den overtocht zelf bekostigen. Het zouden echter al heel slechte fortuinzoekers zijn, als zij dit bedrag niet bij elkaar zouden we ten te krijgen. De moeilijkheden komen echter bij aankomst in Indië. Ook de Indische overvoerd. arbeidsmarkt Nauwelijks ligt de mailboot, die hen naar het land hunner droomen heeft gebracht voor den wal te Tandjong Priok of er ver voegt zich een Indisch beambte bij hen, die hun de vraag stelt, wat zij wel van plan i 'v -VZ'4 */\s£ U'l zijn te doen. „Werk zoeken" luidt dan na tuurlijk het antwoord, dat dan gegeven wordt op een toon, waarin duidelijk tot uiting komt, dat dat eigenlijk een peule schilletje is. Maar de beambte is aller minst tevreden met dit antwoord. Want men moge er soms in Nederland anders over denken, maar ook in Indië is de ar beidsmarkt overvoerd, zij het in mindere mate dan in het moederland. De Indische regeering heeft daar om maatregelen in het leven geroe pen om de invasie van Nederland- sche werkzoekers tegen» te gaan. Slechts zij worden toegelaten, die kunnen aantoonen over een voldoen de soms gelds te beschikken om het geruimen tijd te kunnen uitzingen en dan, indien alle pogingen om werk te zoeken op niets mochten uitloopen, de terugreis zelf te kun nen bekostigen. Practisch komt dit hiei-op neer dat iemand, die op de bonnefooi naar Indië wil gaan, minstens de beschikking moet heb ben over tweeduizend gulden. Maar ook' „indien, ,al dèzèmpéiin^itèden overwonnen kunnen worden is het nog lang niet alles rozengeur en maneschijn, want als de Nederlander nu naar een rijks betrekking solliciteert, moet hij vaak met een aanvangsalaris genoegen nemen, dat ontoereikend is, omdat de salarissen naar een vasten schaal berekend worden. De idee-fixe van een Indië dat voor iederén Nederlander een koe met gouden horens kan worden blijft desondanks bestaan en dagelijks melden zich ten departemente sol licitanten aan met de mededeeling: „ik heb diploma Mulo en ik wil naar Indië". Indië heeft dergelijke jongelui zelf ter beschikking en het is een even logisch als economisch verschijnsel, dat men deze werkkrachten niet van het andere einde van de wereld haalt. Natuurlijk biedt Indic den Nedcr- landsclien jongeman wel kansen, maar dat zijn dezelfde kansen, die deze oók elders vindt. Het zijn de kansen op den maar- schalkstaf, dien iedere soldaat in den ran sel heeft! Geen export meer zonder uit- voerverqunninq. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, is opgericht een organisatie van exporteurs van gezouten haring op de Vereenigde Staten van Noord-Amerika en Canada, wel ke organisatie door den minister van Eco nomische Zaken is erkend en aangewezen als instelling, belast met de afgifte van uitvoervergunningen voor gezouten haring naar genoemde landen. Op grond van het Crisis-Haringbesluit 1938 (uitvoer) zal met ingang van 15 Augustus geen haring ten uitvoer naar de Vereenigde Staten en Ca nada worden toegelaten zonder een door genoemde organisatie afgegeven vergunning En van haar Marker binnen< huisje verhuist zij naar een bin nenhuis op de Weteringschans te Amsterdam De gemeenteraad van Marken heeft eeni ge maanden geleden een nieuwe bepaling in de politieverordening opgenomen, welke ten doel heeft de vreemdelingen te bescher men tegen al te opdringerige verkapte be delpartijen. Neeltje van A., een bekende figuur op het eiland Marken en bewoonster van een der fraaiste „binnenhuisjes" dat door vrijwel alle vreemdelingen wordt bezichtigd, meende haar be drijf in weerwil van de nieuwe bepa ling ook nog zooals vroeger op straat te moeten uitoefenen. Zij trok er met twee kleine kinderen op uit en hield eenige weken geleden een gezelschap Engelsche toeristen aan. De kinderen waren goed gedresseerd en staken bedelend hun handjes uit, een geste, die door de vrouw werd verduidelijkt met de woorden: „móney", „money". Daar kwam Tintel aan! Juist op dat oogenbiik verscheen de ge meenteveldwachter Tintel ter plaatse. Hij vond dit een goede gelegenheid om de nieu we wetgeving van het eiland in practijk te brengen. Een procesverbaal volgde en gis teren moest de vrouw voor den Amsterdam- schen politierechter Verschijnen. Waarschijnlijk had Neeltje het te druk met het rondleiden van vreemdelingen, want zij was niet ter zitting verschenen. De- veldwachter deed een boekje van haar open. Hij vertelde, dat Neeltje „link" was cn dat zij steeds probeerde hem om den tuin te leiden. Bij haar verkapte bedel partijen zet'zij ppsten uit, die haar tijdig waarschuwen, wanneer het gezag in aan tocht is. De officier van justitie vond, dat er een voorbeeld gesteld moest worden om den Markers duidelijk te maken dat het gebedel en lastig vallen van toeristen uit moet zijn. Voor het aanzien van Nederland in den vreemde moet aan die vreemdelingen-ex ploitatie paal en perk worden gesteld. Een geldboete zou voor deze vrouw weinig beteekenen. Spr. vorderde dan ook een hechtenisstraf van drie dagen. De politierechter was het met de over wegingen eens, temeer daar de agent ver klaarde, ,dat N.eeltje herhaaldelijk was ge waarschuwd. Conform den eisch zal Neeltje drie dagen e,en binnenhuis op de Wete ringschans moeten bezichtigen. Gratis. NOODLOTTIG ONGELUK OP ON- BEWAAKTEN OVERWEG IN DE PROVINCIE ZEELAND, Gistermiddag werd een span paar den, die een ploeg trokken, onder geleide van den zoon van den land bouwer C. Goenise, bij het passee- ren van een onbewaakten overweg nabij Lewedorp, in de provincie Zeeland, door een motortrein, ko mende uit de richting Middelburg, gegrepen. Eén paard werd ongeveer 150 meter meegesleurd en totaal verminkt. Het andere paard brak* een been en moest worden afgemaakt. De mo tortrein werd totaal ontzet en kon op eigen kracht niet meer verder. Het treinverkeer tusschen Roosen daal en Vlissingen moest tijdens liet opruimingswerk, dat verschei dene uren in beslag nam, vanaf Goes tot Middelburg over enkel spoor worden geleid, met het ge- volg, dat het veel vertraging on dervond. De trein, die om 13.58 -uur uit Middelburg kwa.m en reeds te Arneimuiden was gearriveerd, moest terug naar Middelburg, en passeerde zoodoende met een uur vertraging Lewedorp. Het uitzicht op den overweg Is vrij goed. ZONDER TUSSCHENLANDING vloog deze Oceaanreus, het vier-motorigc Focke- Wulfi vliegtuig, de F.W. 200 „Condor" van Berlijn naar New York. Tusschen Zaltbonuncl en Gcldermalsen is gisteravond om half zeven de bliksem ge slagen in een heistelling, staande nabij den spoorbaan Utrecht's-Hertogenbosch. in haar val kwam de stelling op de bovenlei ding van de spoor terecht, waardoor deze werd vernield en liet verkeer met electri- sche treinen niet langer mogelijk was. l'e dienst werd daarop onderhouden met Diesel treinen. Met alle macht toog men aan liet herstel van de bovenleiding cn hiermede was men zoover gevorderd, dat om half tien met electriscli materiaal over één spoor kon worden gereden. Julius Streicher, de uitgever van het anti- semietische blad „der Stuermer" heeft te Neurenberg, waar hij tegenwoordig was bij het begin der werkzaamheden tot slooping van de synagoge, in een rede medegedeeld, dat hij voortdurend dreigbrieven ontvangt. In één hiervan werd gezegd, dat zijn „lot bezegeld was." JULIUS STREICHER. Mijn rol is nog lang niet uitgespeeld zoo zeide Streicher verder. Vandaag be gint een nieuwe étappe van ons werk. Geheime werkplaats te Parijs. Na langdurigen opsporingsarbeid is de Sureté Nationale erin geslaagd, een einde te maken aan de werkzaamheden van ge vaarlijke internationale vervalschers en te Parijs een groote geheime werkplaats op te sporen, waar valsche bankbiljetten en ze gels van alle landen werden vervaardigd. De eigenaar van de werkplaats was een Roemeen, Iliescu genaamd; deze heeft reeds een bekentenis afgelegd. Wordt de molen 75 M. terugge haald en wordt meer Zuidelijk opnieuw vooruit gegaan? Uit West Terschëfling, Vrijdagavond. El ken morgen cn eiken middag om vijf uur brengt een sleepboot de afkfesende werk ploeg naar de „Karimata". Het is een uur varen. En weer een uur later staan de ar beiders, die zijn afgelost, weer op de kade. Dat gaat dag in dag uit. Nu reeds ruim twee maanden lang, cn nog steeds zijn de Lutine- schattcn niet gevonden. Die aflossing aan boord van de „Karimata" treft den belang stellenden toeschouwer telkens weer op nieuw. Het doet denken aan de jaren 1914 1918, aan de vuurlinie bij den IJzer in België. De geallieerden waren van verde digers aanvallers geworden, doch zij slaag den er aanvankelijk niet in den vijand terug te dringen. Elke aanval werd teruggeslagen. Maar dan weerklonk de Engelsche loopgra- venkrect: „Are we downhearted?" en het antwoord luidde kort cn krachtig: „no." Op nieuw werd dan voorwaarts gestormd. Zoo is ook de stemming aan boord van dc „Ka rimata". Zoo is zij bij iedereen, bij den mo lenbaas, zoowel als bij den koksmaat cn bij den opzichter, zoowel als bij den wachter, die een uur lang aandachtig zit te turen in den cribleur cn er wel spijkers en munten vindt, maar geen goud. Het geduld wordt zwaar op den proef gesteld, heel zwaar. Was men over dc resultaten in de laat ste 24 uur zeer tevreden cn was er weer spanning en hoop, sinds vanmiddag is al les in rook vervlogen. Het stuk wrak is ge passeerd en de baggeremmers brengen niéts meer naar boven. Alleen zand, klei en schelpen, anders niets. En nu heerscht er weer een pessimistische stemming op de „Karimata". Waar ligt het goud? Reeds is de grens van het afgepaalde gebied gepas seerd. Tien meter ongeveer. De heer Dol, de leider van het werk, heeft besloten nog een tiental meters in de zelfde richting door te gaan. Naar het Zuidoosten dus. Morgen, uiterlijk overmorgen, zal men ook deze oppervlakte hebben afgevischt, En als ook dan geen goud naar boven is gehaald? Dan wordt de molen 75 M. te ruggehaald om meer ten Zuiden en ten Z.- westen van het afgepaalde gebied dus aan de zijde van Vlieland het over een breedte van ongeveer 40 meter opnieuw te probeeren. Vanmiddag heeft men nagegaan of het mogelijk is de molen 75 meter terug te halen. Dit leverde geën moeilijkheden op en mocht het te zijnertijd wel moeilijkheden opleveren, dan is dc molen wel zelf in staat zich een weg naar het nieuw te bewerken edeelle fe banen. Waarom juist naar het zuiden en zuid westen? Omdat er iets te zeggen valt voor de volgende theorie: De Lutine, een schip met. hoogen spiegel, en met vele verdiepin gen, is bij een noordwester storm op de banken uit elkaar geslagen. Het is moge lijk, dat het onderste gedeelte van het achterschip, waarin zich de goudstaven be vonden, door het zware gewicht van het metaal onmiddellijk is gezonken, terwijl de hooger gelegen gedeelten van het schip, die veel lichter waren, verder in de richting van Terschelling zijn gedreven. Hoe liet ook zij: op het oogenbiik is men even ver als twee maanden geleden. Een goudstaafje is opgehaald, maar dat is ook allés. Wel een beetje teleurgesteld, maar niet ontmoedigd, werken de mannen op de Karimata" verder. Zou men het gewensch- te resultaat bereiken? Zou het heelc kleine stukje zeebodem, waarin de goudstaven rusten, worden gevonden? Het is cn blijft een kansspel en dat zegt alles. 7»rtr«k van te Buiz®rd j.Jodhp. 11 Aug. Basra 12 Aug. Rang. 12 Aug. Basra 12 Aug. Pelikaan Jodh n Aug (heenreis) I Nandoe |Athene n Aug. (heenreis) I Zilverreiger Me(Jan 11 Aujir !R8ng. 12 Aug. iterujrreis) 1 Landbouwer ernstig gewond. De paarden liepen na het onge luk rustig in een weiland. Gistermiddag om half drie is op een cnibe- waakten overweg te Wildervank een ernstig ongeluk gebeurd. De 62-jarige landbouwer P de Jonge, uit Wildervank, was bezig graan in te halen. Hij kwam met twee leege wa gens waarvoor twee paarden waren gespan nen, van de boerderij om naar liet veld te gaan. Waar de landweggetjes allemaal den spoorweg snijden, is oppassen zeer noodzake lijk. Hoewel het uitzicht vrij is, heeft de landbouwer toch nog voor den spoorweg halt gehouden. Juist toen de trein uit de richting Groningen naderde, zette het span zich plotseling in beweging. De voorste wip» kar werd door den locomotief gegrepen, ter wijl de landbouwer over een afstand van 160 meter werd meegesleurd en ernstig gewond. Twee geneesheeren waren spoedig ter plaat se. Het slachtoffer had een ernstige schedel breuk, een wonde aan den linkerslaap en een bloeduitstorting achter het linker oog beko men. In hoogst zorgwekkenden toestand is hij naar het Diaconesscnhuis te Groningen vervoerd. De paarden bleven ongedeerd en liepen na het ongeluk rustig in een weiland. De trein naar Stadskanaal had een kwar tier vertraging. m Eenige gewonden. Gisteravond omstreeks tien uur is op den Rijksweg te Oegstgeest een ernstig verkeers ongeluk gebeurd. Een driewieligc bakfiets met bloemen, be stuurd door den 30-jarigen J. G. M. J uit Den Haag ging in de richting naar die stad, toen achter hem met groote snelheid een motorrijwiel, bestuurd door den 23-jarigen M. J. O., adjunct-directeur van de overdekte zweminrichting te Leiden, met op de duo dc 28-jarige mej. A. E. V., eveneens uit Lei den naderde. De motorrijder zag de bakfiets te laat en reed haar in volle vaart van achteren aam Beide personen sloegen van de motor te gen den weg en ook de bakfiotsbestuurder ging tegen den grond. Motorrijder en duo- passagiere werden zwaar gewond naar het Academisch ziekenhuis te Leiden overge bracht. De bestuurder van de bakfiets kreeg verwondingen aan de becnon, doch kon na ter plaatse door een geneesheer te zijn ver bonden, naar zijn woning te Den Haag wor den overgebracht. Een vierde persoon, die op de bakfiets tusschen de bloemen zat, belandde met deze bloemen op den weg, doch liep daarbij geen letsel op. Opnieuw beslaq qeleqd op Mexi caans che benzine. Zooals men zich zal herinneren heeft on langs de Bataafsche Petroleum Maatschap pij als schuldeischcres van de Mexican Eagle, met verlof van den president van de arrondissemcnts-rechtbank te Middel burg beslag gelegd op Mexicaansche benzi ne die aan hare schuldenares zou toebehoo- rcn. Van de toen door den president gegeven uitspraak is, naar wij vernemen, de Bataaf sche Petroleum Maatschappij in beroep ge komen. Thans heeft, zooals ons ter oore komt, de Mexican Eagle zelve met verlof van den pre sident van de arrondissements-rechtbank te Dordrecht, beslag gelegd op een partij van 1000 ton benzine die zich aldaar bevindt in twee tanklichters, op grond dat zij nog eigenares van deze lading is. Brltsche schipbreukelingen kregen zakgeld van de Duitschers. Het Britsche ministerie van handel heeft de zilveren plakette voor het redden van schipbreukelingen verleend aan het schil» van dc „Kraft durch Frcude" „Wilhelm Guslloss", voor het redden van dc negentien opvarenden van het Britsche schip ,Pega- way". In de oorkonde wordt gezegd, „dat hét reddingswerk, dat een uur duurde, on der gevaarlijke omstandigheden is verricht Aan boord van het Duitsche schip werden de Britsche zeelieden vriendelijk opgeno men, van kleeren en zakgeld voorzien en ook in Hamburg werden zij op alle moge lijke wijze geholpen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2