Indië is geen toevluchtsoord!
IN SMAAK
Neeltje mag niet bedelen
ROOKT
1 CENT
VIRGINIA
DE
TRIUMPHATOR"
Span paarden door
trein gegrepen
Post vluchten op Indië
Dreigbrieven aan Streicher
Teleurstelling op de
Karimata
Graanwagen door trein
gegrepen
Dagelijks melden zich jongelui
op het Dep. van Koloniën
Gezouten haring naar
Noord-Amerika
Trein totaal ontzet
Heistelling op stroomdraad van
den trein gevallen
Valschc munters ontmaskerd
Motorongeluk onder
Oegstgeest
Een bcnzine-oorlog
Engeland eert Duitsche
redders
- Cr 1 .1.--t- - -- -
SLECHTS DE UITBLINKERS HEBBEN
KANS OP EEN POSITIE!
„Ik kan In Holland geen werk
vinden, ik zal het maar eens in
Indië probeeren". Meer dan eens
lioort men deze opmerking. Nog
steeds beschouwen vele Nederland-
sche jongciui Nederland-Iiulië als
een soort luilekkerland, waar de
gebraden haafltjes hen in den vorm
van goedbetaalde baantjes bij wij
ze van spreken in den mond vlie-
gen. Zij solliciteeren bij het Depar
tement van Koloniën, noemen een
aantal naar hun smaak zeer be
langrijke antecedenten op, zooals
het bezit van een einddiploma M.U.
L.O., H.B.S. of M.T.S., Mercurius-
diploma's enz. en wachten nu rustig
het bericht af, wanneer men hen
in Indië verwacht!
Een bittere teleurstelling moet spoedig
volgen, want wel ontvangen zij na eenige
■dagen een schrijven van - het Departement
v an Koloniën, gcteekcnd door den Chef
van Dienst, imaar dit schrijven deelt hen
mede, dat het Departement slechts jongelui
uitzendt, wanneer de Gouverneur-Generaal
daarnaar vraagt, en dat er naar Jongelui
met de capaciteiten van den sollicitant
nimmer vraag is!
Dagelijks moet ik eenige van deze
brieven verzenden" zoo zeide ons de be
wuste chef van dienst, toen, wij hem vroe
gen naar de kansen van Nedcrlandsche jon
gelui om in Nederlands.ch-Indië een over-
heids- of semi-o verheidsbetrekking te be-
kleeden. „Deze kans is voor de overgroote
meerderheid vrijwel nihil. Steeds meer is
er in Indië een streven-waar te nemen om
in Indië opgeleide krachten te voorkeur te
geven, een streven, dat volkomen verklaar
baar is. Immers, nicn beeft toch niet voor
niets gedurende de laatste jaren zooveel
aandacht besteed aan liet middelbare en het
hooger onderwijs.
Slechts zij, die-eengraad behaald
hebben in een Wetenschap, waarin
in Indië geen onderricht wordt
■gegeven, hebben een kans op .con
aanstelling, evenals zij, die door een
zeer bijzondere vakbekwaamheid
uitmunten. Zoo heb ik onlangs
een baas-wever hit Enschedé ên een
haas-leerlooier uit Waalwijk op een
desbetreffend verzoek van den gou
verneur-generaal naar Indië ge
zonden.
Deze menschen beschikken over een
routine en vakbekwaamheid, die men on
der hun collega's in Indië vergeefs zal
zoeken. Dit past ook volkomen in het stel
sel, dat slechts dan werkkrachten 'uit Hol
land worden aanccsleld, als deze in Indic
niet te vinden zijn.
Om deze reden hebben ook ingenieurs
een kans, niet uilzondering dan van civiele
ingenieurs, aangezien daarvoor te Bandoen®
een faculteit bestaat.
Ook vee-artsen worden regelmatig ge
vraagd. Wel is waar zijn er ook in Indië
veeartsen, maar hun opleiding kan niet
vergeleken worden met die van hun Neder-
landsche collega's.
Op de bonnefooi naar Indië.
Er is ook altijd een aantal dap
peren, dat, nog steeds aangelokt
door het vermeende luilekkerland in
de tropen, wil probeeren op de bon
nefooi naar Indië te gaan en ook
deze lieden wenden zicli tot het
Departement van Koloniën, dat
door sommigen als een bureau voor
arbeidsbemiddeling wordt be
schouwd.
Zij worden vriendelijk ontvangen door
den chef van Dienst, maar deze kan hen
nimmer helpen. Eenige zekerheid, dat zij
in Indic zullen slagen kan hij onmogelijk
geven. Slechts kunnen de jongelui mee
solliciteeren inet degenen, die in Indië zijn
opgeleid en misschien hebben zij dan op
grond van een iets betere scholing of een
zekere ervaring wei een schreefje voor.
Maar aan het op goed geluk naar In
dië. gaan is nog een ander bezwaar verbon
den, n.1. de financieele zijde van liet vraag
stuk, Uiteraard moeten deze fortuinzoekers
den overtocht zelf bekostigen. Het zouden
echter al heel slechte fortuinzoekers zijn,
als zij dit bedrag niet bij elkaar zouden we
ten te krijgen. De moeilijkheden komen
echter bij aankomst in Indië.
Ook de Indische
overvoerd.
arbeidsmarkt
Nauwelijks ligt de mailboot, die hen naar
het land hunner droomen heeft gebracht
voor den wal te Tandjong Priok of er ver
voegt zich een Indisch beambte bij hen, die
hun de vraag stelt, wat zij wel van plan
i 'v -VZ'4
*/\s£ U'l
zijn te doen. „Werk zoeken" luidt dan na
tuurlijk het antwoord, dat dan gegeven
wordt op een toon, waarin duidelijk tot
uiting komt, dat dat eigenlijk een peule
schilletje is. Maar de beambte is aller
minst tevreden met dit antwoord. Want
men moge er soms in Nederland anders
over denken, maar ook in Indië is de ar
beidsmarkt overvoerd, zij het in mindere
mate dan in het moederland.
De Indische regeering heeft daar
om maatregelen in het leven geroe
pen om de invasie van Nederland-
sche werkzoekers tegen» te gaan.
Slechts zij worden toegelaten, die
kunnen aantoonen over een voldoen
de soms gelds te beschikken om het
geruimen tijd te kunnen uitzingen
en dan, indien alle pogingen om
werk te zoeken op niets mochten
uitloopen, de terugreis zelf te kun
nen bekostigen. Practisch komt dit
hiei-op neer dat iemand, die op de
bonnefooi naar Indië wil gaan,
minstens de beschikking moet heb
ben over tweeduizend gulden.
Maar ook' „indien, ,al dèzèmpéiin^itèden
overwonnen kunnen worden is het nog
lang niet alles rozengeur en maneschijn,
want als de Nederlander nu naar een rijks
betrekking solliciteert, moet hij vaak met
een aanvangsalaris genoegen nemen, dat
ontoereikend is, omdat de salarissen naar
een vasten schaal berekend worden.
De idee-fixe van een Indië dat voor iederén
Nederlander een koe met gouden horens
kan worden blijft desondanks bestaan en
dagelijks melden zich ten departemente sol
licitanten aan met de mededeeling: „ik heb
diploma Mulo en ik wil naar Indië". Indië
heeft dergelijke jongelui zelf ter beschikking
en het is een even logisch als economisch
verschijnsel, dat men deze werkkrachten
niet van het andere einde van de wereld
haalt. Natuurlijk biedt Indic den Nedcr-
landsclien jongeman wel kansen, maar dat
zijn dezelfde kansen, die deze oók elders
vindt. Het zijn de kansen op den maar-
schalkstaf, dien iedere soldaat in den ran
sel heeft!
Geen export meer zonder uit-
voerverqunninq.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen, is
opgericht een organisatie van exporteurs
van gezouten haring op de Vereenigde
Staten van Noord-Amerika en Canada, wel
ke organisatie door den minister van Eco
nomische Zaken is erkend en aangewezen
als instelling, belast met de afgifte van
uitvoervergunningen voor gezouten haring
naar genoemde landen. Op grond van het
Crisis-Haringbesluit 1938 (uitvoer) zal met
ingang van 15 Augustus geen haring ten
uitvoer naar de Vereenigde Staten en Ca
nada worden toegelaten zonder een door
genoemde organisatie afgegeven vergunning
En van haar Marker binnen<
huisje verhuist zij naar een bin
nenhuis op de Weteringschans
te Amsterdam
De gemeenteraad van Marken heeft eeni
ge maanden geleden een nieuwe bepaling
in de politieverordening opgenomen, welke
ten doel heeft de vreemdelingen te bescher
men tegen al te opdringerige verkapte be
delpartijen.
Neeltje van A., een bekende figuur
op het eiland Marken en bewoonster
van een der fraaiste „binnenhuisjes"
dat door vrijwel alle vreemdelingen
wordt bezichtigd, meende haar be
drijf in weerwil van de nieuwe bepa
ling ook nog zooals vroeger op
straat te moeten uitoefenen. Zij trok
er met twee kleine kinderen op uit
en hield eenige weken geleden een
gezelschap Engelsche toeristen aan.
De kinderen waren goed gedresseerd en
staken bedelend hun handjes uit, een geste,
die door de vrouw werd verduidelijkt met
de woorden: „móney", „money".
Daar kwam Tintel aan!
Juist op dat oogenbiik verscheen de ge
meenteveldwachter Tintel ter plaatse. Hij
vond dit een goede gelegenheid om de nieu
we wetgeving van het eiland in practijk te
brengen. Een procesverbaal volgde en gis
teren moest de vrouw voor den Amsterdam-
schen politierechter Verschijnen.
Waarschijnlijk had Neeltje het te druk
met het rondleiden van vreemdelingen, want
zij was niet ter zitting verschenen.
De- veldwachter deed een boekje van haar
open. Hij vertelde, dat Neeltje „link" was
cn dat zij steeds probeerde hem om den
tuin te leiden. Bij haar verkapte bedel
partijen zet'zij ppsten uit, die haar tijdig
waarschuwen, wanneer het gezag in aan
tocht is.
De officier van justitie vond, dat er een
voorbeeld gesteld moest worden om den
Markers duidelijk te maken dat het gebedel
en lastig vallen van toeristen uit moet zijn.
Voor het aanzien van Nederland in den
vreemde moet aan die vreemdelingen-ex
ploitatie paal en perk worden gesteld.
Een geldboete zou voor deze vrouw
weinig beteekenen. Spr. vorderde
dan ook een hechtenisstraf van drie
dagen.
De politierechter was het met de over
wegingen eens, temeer daar de agent ver
klaarde, ,dat N.eeltje herhaaldelijk was ge
waarschuwd. Conform den eisch zal Neeltje
drie dagen e,en binnenhuis op de Wete
ringschans moeten bezichtigen. Gratis.
NOODLOTTIG ONGELUK OP ON-
BEWAAKTEN OVERWEG IN DE
PROVINCIE ZEELAND,
Gistermiddag werd een span paar
den, die een ploeg trokken, onder
geleide van den zoon van den land
bouwer C. Goenise, bij het passee-
ren van een onbewaakten overweg
nabij Lewedorp, in de provincie
Zeeland, door een motortrein, ko
mende uit de richting Middelburg,
gegrepen.
Eén paard werd ongeveer 150 meter
meegesleurd en totaal verminkt.
Het andere paard brak* een been en
moest worden afgemaakt. De mo
tortrein werd totaal ontzet en kon
op eigen kracht niet meer verder.
Het treinverkeer tusschen Roosen
daal en Vlissingen moest tijdens
liet opruimingswerk, dat verschei
dene uren in beslag nam, vanaf
Goes tot Middelburg over enkel
spoor worden geleid, met het ge-
volg, dat het veel vertraging on
dervond. De trein, die om 13.58 -uur
uit Middelburg kwa.m en reeds te
Arneimuiden was gearriveerd, moest
terug naar Middelburg, en passeerde
zoodoende met een uur vertraging
Lewedorp.
Het uitzicht op den overweg Is
vrij goed.
ZONDER TUSSCHENLANDING vloog deze Oceaanreus, het vier-motorigc Focke-
Wulfi vliegtuig, de F.W. 200 „Condor" van Berlijn naar New York.
Tusschen Zaltbonuncl en Gcldermalsen is
gisteravond om half zeven de bliksem ge
slagen in een heistelling, staande nabij den
spoorbaan Utrecht's-Hertogenbosch. in
haar val kwam de stelling op de bovenlei
ding van de spoor terecht, waardoor deze
werd vernield en liet verkeer met electri-
sche treinen niet langer mogelijk was.
l'e dienst werd daarop onderhouden met
Diesel treinen. Met alle macht toog men aan
liet herstel van de bovenleiding cn hiermede
was men zoover gevorderd, dat om half tien
met electriscli materiaal over één spoor kon
worden gereden.
Julius Streicher, de uitgever van het anti-
semietische blad „der Stuermer" heeft te
Neurenberg, waar hij tegenwoordig was bij
het begin der werkzaamheden tot slooping
van de synagoge, in een rede medegedeeld,
dat hij voortdurend dreigbrieven ontvangt.
In één hiervan werd gezegd, dat zijn „lot
bezegeld was."
JULIUS STREICHER.
Mijn rol is nog lang niet uitgespeeld
zoo zeide Streicher verder. Vandaag be
gint een nieuwe étappe van ons werk.
Geheime werkplaats te Parijs.
Na langdurigen opsporingsarbeid is de
Sureté Nationale erin geslaagd, een einde
te maken aan de werkzaamheden van ge
vaarlijke internationale vervalschers en te
Parijs een groote geheime werkplaats op te
sporen, waar valsche bankbiljetten en ze
gels van alle landen werden vervaardigd.
De eigenaar van de werkplaats was een
Roemeen, Iliescu genaamd; deze heeft
reeds een bekentenis afgelegd.
Wordt de molen 75 M. terugge
haald en wordt meer Zuidelijk
opnieuw vooruit gegaan?
Uit West Terschëfling, Vrijdagavond. El
ken morgen cn eiken middag om vijf uur
brengt een sleepboot de afkfesende werk
ploeg naar de „Karimata". Het is een uur
varen. En weer een uur later staan de ar
beiders, die zijn afgelost, weer op de kade.
Dat gaat dag in dag uit. Nu reeds ruim twee
maanden lang, cn nog steeds zijn de Lutine-
schattcn niet gevonden. Die aflossing aan
boord van de „Karimata" treft den belang
stellenden toeschouwer telkens weer op
nieuw. Het doet denken aan de jaren 1914
1918, aan de vuurlinie bij den IJzer in
België. De geallieerden waren van verde
digers aanvallers geworden, doch zij slaag
den er aanvankelijk niet in den vijand terug
te dringen. Elke aanval werd teruggeslagen.
Maar dan weerklonk de Engelsche loopgra-
venkrect: „Are we downhearted?" en het
antwoord luidde kort cn krachtig: „no." Op
nieuw werd dan voorwaarts gestormd. Zoo
is ook de stemming aan boord van dc „Ka
rimata". Zoo is zij bij iedereen, bij den mo
lenbaas, zoowel als bij den koksmaat cn bij
den opzichter, zoowel als bij den wachter,
die een uur lang aandachtig zit te turen in
den cribleur cn er wel spijkers en munten
vindt, maar geen goud. Het geduld wordt
zwaar op den proef gesteld, heel zwaar.
Was men over dc resultaten in de laat
ste 24 uur zeer tevreden cn was er weer
spanning en hoop, sinds vanmiddag is al
les in rook vervlogen. Het stuk wrak is ge
passeerd en de baggeremmers brengen
niéts meer naar boven. Alleen zand, klei
en schelpen, anders niets. En nu heerscht
er weer een pessimistische stemming op de
„Karimata". Waar ligt het goud? Reeds is
de grens van het afgepaalde gebied gepas
seerd. Tien meter ongeveer. De heer Dol,
de leider van het werk, heeft besloten nog
een tiental meters in de zelfde richting
door te gaan. Naar het Zuidoosten dus.
Morgen, uiterlijk overmorgen, zal men ook
deze oppervlakte hebben afgevischt,
En als ook dan geen goud naar boven is
gehaald? Dan wordt de molen 75 M. te
ruggehaald om meer ten Zuiden en ten Z.-
westen van het afgepaalde gebied dus
aan de zijde van Vlieland het over een
breedte van ongeveer 40 meter opnieuw te
probeeren. Vanmiddag heeft men nagegaan
of het mogelijk is de molen 75 meter terug
te halen. Dit leverde geën moeilijkheden op
en mocht het te zijnertijd wel moeilijkheden
opleveren, dan is dc molen wel zelf in staat
zich een weg naar het nieuw te bewerken
edeelle fe banen.
Waarom juist naar het zuiden en zuid
westen? Omdat er iets te zeggen valt voor
de volgende theorie: De Lutine, een schip
met. hoogen spiegel, en met vele verdiepin
gen, is bij een noordwester storm op de
banken uit elkaar geslagen. Het is moge
lijk, dat het onderste gedeelte van het
achterschip, waarin zich de goudstaven be
vonden, door het zware gewicht van het
metaal onmiddellijk is gezonken, terwijl de
hooger gelegen gedeelten van het schip, die
veel lichter waren, verder in de richting
van Terschelling zijn gedreven.
Hoe liet ook zij: op het oogenbiik is men
even ver als twee maanden geleden. Een
goudstaafje is opgehaald, maar dat is ook
allés.
Wel een beetje teleurgesteld, maar niet
ontmoedigd, werken de mannen op de
Karimata" verder. Zou men het gewensch-
te resultaat bereiken? Zou het heelc kleine
stukje zeebodem, waarin de goudstaven
rusten, worden gevonden? Het is cn blijft
een kansspel en dat zegt alles.
7»rtr«k van te
Buiz®rd j.Jodhp. 11 Aug. Basra 12 Aug.
Rang. 12 Aug.
Basra 12 Aug.
Pelikaan Jodh n Aug
(heenreis) I
Nandoe |Athene n Aug.
(heenreis) I
Zilverreiger Me(Jan 11 Aujir !R8ng. 12 Aug.
iterujrreis) 1
Landbouwer ernstig gewond.
De paarden liepen na het onge
luk rustig in een weiland.
Gistermiddag om half drie is op een cnibe-
waakten overweg te Wildervank een ernstig
ongeluk gebeurd. De 62-jarige landbouwer P
de Jonge, uit Wildervank, was bezig graan
in te halen. Hij kwam met twee leege wa
gens waarvoor twee paarden waren gespan
nen, van de boerderij om naar liet veld te
gaan. Waar de landweggetjes allemaal den
spoorweg snijden, is oppassen zeer noodzake
lijk. Hoewel het uitzicht vrij is, heeft de
landbouwer toch nog voor den spoorweg
halt gehouden. Juist toen de trein uit de
richting Groningen naderde, zette het span
zich plotseling in beweging. De voorste wip»
kar werd door den locomotief gegrepen, ter
wijl de landbouwer over een afstand van 160
meter werd meegesleurd en ernstig gewond.
Twee geneesheeren waren spoedig ter plaat
se. Het slachtoffer had een ernstige schedel
breuk, een wonde aan den linkerslaap en een
bloeduitstorting achter het linker oog beko
men. In hoogst zorgwekkenden toestand is
hij naar het Diaconesscnhuis te Groningen
vervoerd. De paarden bleven ongedeerd en
liepen na het ongeluk rustig in een weiland.
De trein naar Stadskanaal had een kwar
tier vertraging.
m
Eenige gewonden.
Gisteravond omstreeks tien uur is op den
Rijksweg te Oegstgeest een ernstig verkeers
ongeluk gebeurd.
Een driewieligc bakfiets met bloemen, be
stuurd door den 30-jarigen J. G. M. J uit
Den Haag ging in de richting naar die stad,
toen achter hem met groote snelheid een
motorrijwiel, bestuurd door den 23-jarigen
M. J. O., adjunct-directeur van de overdekte
zweminrichting te Leiden, met op de duo
dc 28-jarige mej. A. E. V., eveneens uit Lei
den naderde.
De motorrijder zag de bakfiets te laat en
reed haar in volle vaart van achteren aam
Beide personen sloegen van de motor te
gen den weg en ook de bakfiotsbestuurder
ging tegen den grond. Motorrijder en duo-
passagiere werden zwaar gewond naar het
Academisch ziekenhuis te Leiden overge
bracht. De bestuurder van de bakfiets kreeg
verwondingen aan de becnon, doch kon na
ter plaatse door een geneesheer te zijn ver
bonden, naar zijn woning te Den Haag wor
den overgebracht.
Een vierde persoon, die op de bakfiets
tusschen de bloemen zat, belandde met deze
bloemen op den weg, doch liep daarbij geen
letsel op.
Opnieuw beslaq qeleqd op Mexi
caans che benzine.
Zooals men zich zal herinneren heeft on
langs de Bataafsche Petroleum Maatschap
pij als schuldeischcres van de Mexican
Eagle, met verlof van den president van
de arrondissemcnts-rechtbank te Middel
burg beslag gelegd op Mexicaansche benzi
ne die aan hare schuldenares zou toebehoo-
rcn.
Van de toen door den president gegeven
uitspraak is, naar wij vernemen, de Bataaf
sche Petroleum Maatschappij in beroep ge
komen.
Thans heeft, zooals ons ter oore komt, de
Mexican Eagle zelve met verlof van den pre
sident van de arrondissements-rechtbank te
Dordrecht, beslag gelegd op een partij van
1000 ton benzine die zich aldaar bevindt
in twee tanklichters, op grond dat zij nog
eigenares van deze lading is.
Brltsche schipbreukelingen kregen
zakgeld van de Duitschers.
Het Britsche ministerie van handel heeft
de zilveren plakette voor het redden van
schipbreukelingen verleend aan het schil»
van dc „Kraft durch Frcude" „Wilhelm
Guslloss", voor het redden van dc negentien
opvarenden van het Britsche schip ,Pega-
way". In de oorkonde wordt gezegd, „dat
hét reddingswerk, dat een uur duurde, on
der gevaarlijke omstandigheden is verricht
Aan boord van het Duitsche schip werden
de Britsche zeelieden vriendelijk opgeno
men, van kleeren en zakgeld voorzien en
ook in Hamburg werden zij op alle moge
lijke wijze geholpen.