cenlrale verwarmincj neem een vakmai NYOrrMNGAMRT.a m Wil CiiMIlM Di ®1DSC@PIW? BREED HOORN Zaterdag 13 Augustus 1938 Derde Blad „Gevangene 317" Zomer Langs de straat De goede daad Omzeilt Runciman een grondzee1 mmccistf fctc Huisduinen en het komend Oranje-feest De terugkeer van Sophie Lang Parnell, de strijd der vrijheid Kate O'Shea is den millioenen bewoners van het „Sjnaragden Eiland", zooals Ierland heet, een legende die naar zij weten op harde waarheid berust. Zij is misschien de belangrijkste episode uit Ierland's strijd voor de vrijheid tot de Sinn Feinn beweging. Metro Goldwyn Mayer heeft toen deze film groot opgezet. Twee der bekendste let terkundigen van beide zijden van den oceaan zetten zich aan het werk om van dit roman- tisch-politiek drama der meer dan levens- groote, legendarische figuren een scenario van hoog niveau en werkelijk artistiek be lang te maken: het waren de Engelsche (van oorsprong Nederlandsche) schrijver van „Young Woodley" en tal van andere tooneel- stukken, John van Druten. en de in Amerika niet minder bekende schrijver van „Second Man" en „Meteor", S. N. Behrman. Metro- Goldwyn-Mayer legde regie en productie in de handen van één man, die met name voor groote, episch breede en dramatisch verfijnde films een onovertroffen naam gemaakt had: John Stahl, de maker van ..Back Street", „Only Yesterday" en .Magnificent Obses- sion". Tenslotte stond MGM twee der be roemdste sterren voor de hoofdrollen af: nie mand minder dan Clark Gable, die de titel rol te vertolken kreeg, en Myrna Loy, aan gewezen figuur voor de lieftallige, bezielende Katie O'Shea, als het ware de verpersoon lijking van Ierland zelf. Adrian, de mode koning van Hollywood, zette zich aan het werk voor het ontwerpen der exquise serie costuums uit dien tijd. Tal van deskundigen werden geraadpleegd voor de historische de tails: voor de reconstructie van de lobby en de groote zaal van het Lagerhuis, voor het Dublin van dien tijd, de gebeurtenissen, die zich afspeelden rondom de revolutionaire Ier- sche courant, de „Freeman's Journal" en in de conferentiekamers der 86 leden talrijke, Iersche volkspartij, die voor „home rule" vocht tegen William Gladstone in. Gable speelt in deze film een geheel an dere rol dan gewoonlijk: een romantische figuur van groote beslistheid en tegelijk zoo emotioneel als die jaren van 1880 van een politicus vroegen.' UUite Het programma van de „Witte" is deze week ongetwijfeld aantrekkelijk. Als eerste nummer wordt gegeven de bekende film, „Gevangene 317", waarover men in de pers enthousiaste beschrijvingen gelezen heeft. Het is dan ook een film, die aan zeer hooge eischen .voldoet en die zeker een groot publiek zal boeien. Voorts draait in dit programma de film „De Vechtende Speurder", waarvan de naam alleen reeds de getrouwen van het genre Speurders-films naar de „Witte" zal lokken. Ringelreien, zich vermeien, Vroolijk zingend, zwierend zwaaien, Op de teenen hup'lend voort, Rugzak "om den rug geschoord, Meisjes in hun soep'le rokjes, Jongens met hun kleur'ge frokjes, Togen zij in vreugd naar 't strand. Lachend, stoeiend, hand in hand, Spelend aan den waterkant, Duik'len in de groote golven, 't Water om de ooren dolven. Vesting bouwen van het zand. Oudervreugd in kindertrant; Bruin gebrand en moe gespeeld; Zee en strand, wat nooit verveeld. Annie DunkAbbenjs. Bij een zoo hooge temperatuur, dat de mus- schen bijkans dood van het dak vallen, was gisteren een aantal mannen bezig den Duin weg te teren en over deze laag teer nieuw grind te storten. In de hevig brandende zon waren zij op dezen weg, die geen enkele be schutting tegen de felle zonnestralen biedt, bezig om de kokende teer over het wegdek te verspreiden. Het was ontegenzeggelijk een zeer zwaar karwei, vooral bij deze abnormale hitte, en alleen van het kijken naar dit werk zou een mensch al bijna onpasselijk worden. Van tijd tot tijd werpen de werklui dan ook wat jaloersche blikken naar de villabewoners van den Duinweg, de Heldersche kapitalisten, die lekker rustig buiten zitten te luieren en te genieten en heerlijk-verkoelende dranken naar binnen slaan tegen de hitte. En alleen al van dezen aanblik krijgen de mannen nog meer last van de warmte en kwelt hen in nog heviger mate de dorst. Want zij versmachten bijkans en snakken naar wat drinken, al was het dan maar een glas gewoon lekker koel leidingwater. Doch daar is voor hen geen kijk op, en het ziet er niet naar uit, dat er een barmhartige Samaritaan zal komen opdagen om hunne dorstige kelen te laven. Zij werken en zij zweten, zij zwoegen en zij slaven, en zij drijven van het zweet, maar bovenal heb ben zij een ontzaglijken en een hevig kwel lenden, en brandenden dorst. Hier zou men kunnen uitroepen: „Een Koninkrijk voor een emmer water!" Maar, zonder dat zij het nog beseffen, is de redding nabij. Uit één der villa's komt een dame, die al geruimen tijd medelijdend he t gezwoeg der mannen bij deze hitte heeft aangezien, met e§n theeblad, beladen met kopjes heerlijke thee en koek, en alle mannen, niet één uitge zonderd, worden door haar keurig bediend. En, als later de koffie „bruin" is, verschijnt alweer diezelfde dame om den mannen een kopje koffie aan te bieden. Behoeven wij nog te zeggen, dat de werk lieden deze geste op hoogen prijs stelden en zich hiervoor zeer dankbaar betoonden? JD-e w-teJk Ln Sieiten en Slantalieën PxiAei iacm Renyaten Weer heeft vorige week een circus zijn tenten opgeslagen aan de Java- straat en weer werd Den Helder be loofd, dat men een schouwspel te be leven zou krijgen, zooals er nog nooit en te nimmer vertoond was. Een schouwspel, dat zelfs den meest ver wenden circusmaniak stuiptrekkingen van enthousiasme zou bezorgen. Het was ook aardig wat gegeven werd en sommige nummers bleken zelfs meesterlijk te zijn. De eerste avond was men bang weg te drijven, gezien het noodweer, dat zich boven de hoofden van de Fransche Barnums ontlastte. Het was vreeselijk en weer bleek zonneklaar, hoe bang vrouwen toch zijn, met name als ze in een circus zitten. Velen wilden er pertinent uit en konden slechts met moeite door agenten en Marokkanen tegengehouden worden. Die Marokkanen behalve dat ze wat zwart waren, bleken ze ongeloof lijk brutaal te zijn. Ze dwongen de menschen warme Pils en koude thee op, benevens een programma, waarin van de zestig te vertoonen nummers alleen de eerste drie (Proloog inlei ding eerste nummer voor kwamen. De rest was onvindbaar, het geen overigens een attractie op zich zelf was. De wilde dieren hebben we niet ge zien. in verband met de ziekte van de moeder van de Fransche Barnums. De een zegt, dat het een smoes was en de ander, dat het de naakte waarheid is. Tot op het huidige moment zijn we er niet achter kunnen komen, maar onze sympathie gaat uit naar de eerste cate gorie. Overigens is er genoten. Met name door ons in de loge. Dat waren plaat sen van een rijksdaalder (alles inbe grepen) en men kreeg de stal- en zweetaromen van de paarden overi gens mooie beesten) plus de kluiten aarde en gras van de arena uit de eerste hand. Voorts zaten we in loge- stoelen, doch toen wij des avonds onze geradbraakte lichamen in het bed neer- vleidden, bleek, dat het achterdeel veel weg had van gegolfd ijzer of boter- sprits Maar dat moet tenslotte gezet worden op rekening van de tuinstoeltjes. De laatste avond was de leukste. Toen de voorstelling half afgeloopen was, zijn de Marokkanen al begonnen den boel op te ruimen en de protesten van de zittenden waren niet van de lucht. Het lag er dik op, dat men het liefst gewenscht had, dat het publiek en masse vertrokken was, doch gezien de altijd nog vrij peperige prijzen, voelde daar niemand iets voor. Dus ontstonden ruzie's en verschillen van meening, die de bloedheete atmosfeer nog heeter maakten. Waarvan inmid dels de Marokkanen geen last hadden, in verband met hun andere tempera- tuursnormen. Zoo was dat circus der Fransche Barnums. Geen 3 arena's, geen 50.000 zitplaatsen, geen 500 man personeel en geen wilde dieren, die optraden in de Parel van Bengalen. We hebben über haupt niets gezien van genoemde parel. Wij hebben gemeend, dat dit alles de schuld was van het slechte weer. dien eersten avond, maar achteraf bleek, dat het alle dagen zoo gebleven is. Wat de oorzaak is bleef ons onbe kendWellicht is het tóch nog de moeder dezer Barnums of heeft de warmte de Parel doen smelten. Hoe het ook zij, voorloopig houden we het op de Duitsche Barnums, zij 't dat deze dan ook gelijkgeschakeld zijn Runciman zit nog steeds met het hoofd ondergedoken in de paparassen en ontvangt op gezette tijden de vertegenwoordigers uit beide kampen: uit dat van de Sudeten-Dult- schers en dat van de Tsechen. Inmiddels leest men in de bladen steeds maar weer opmerkingen over het weinige succes, dat deze missie met zich zal brengen en dat men hier eigenlijk bezig is goed naar kwaad geld te smijten. Over een maand ver trekt de bemiddelaar weer uit het land van Masaryk en zullen de zaken er nog ééns zoo troosteloos voorstaan als thans het geval is. Reeds eerder mochten wij er op wijzen, dat deze visie, op welke wijze men haar ook be kijkt, een onjuiste is. Hoe ook de eind-uitslag van deze verzoeningspoging zal blijken te zijn, er wordt hier een ernstig gemeende poging gedaan om twee van elkaar ver vreemde volken nader tot elkaar te brengen en ook al zal het politieke succes waarschijn lijk niet geheel direct imposant van omvang zijn, dat neemt toch niet weg, dat er een basis gelegd kan worden voor onderlinge besprekin gen van beide kampen. Reeds in dat geval zou er sprake zijn van een groot succes. Zoover is het echter intusschen niet. Nog steeds gaat men door met de hetze-campagne, die de sfeer meer en meer vertroebelt en blijkt hoever beide groepen in feite toch van elkaar afstaan. Zóó ver, dat het bijkans hopeloos lijkt zelfs een poging tot verzoening te onder nemen. Er zit tragiek in het Tsechoslowaak- sche probleem. De tragiek van de 20 jaar oude staat, die aan het begin van haar geboorte de wereld kond deed van het feit, dat de democratie en het zelfbeschik kingsrecht bü haar als hoogste goed zou gelden. In wezen zou dat beteekenen een soort ideaal-staat. Hoe anders is dat alles verloopen en het jaar 1938 toont een „ideaal-staat", waarvan het niet uitgeslo ten is, dat er nog eens een nieuwe wereld brand ln zal ontstaan... Met de sombere mogelijkheid moet men tenminste reke ning houden. Autonomie... autonomie... autonomie... dat is de slagzin, die op de lippen aller Sude- ten-Duitschers ligt. Van zuigeling tot grijs aard, een ieder is er van overtuigd, dat dit toch wel het minste is wat men kan vragen en gezien het feit, dat het tot de onmogelijk heden behoort, dat de staat Tschechoslowakije een andere staat in haar midden duldt, vraagt men zich nog steeds af hoe Runciman's roei bootje deze grondzee zal weten te omzeilen. Echter... de diplomatie staat voor niets en zeker niet als er zulk een voortreffelijk tacticus aan het werk is als deze Britsche arbiter, die meer in z'n mars heeft dan heele ambassades tezamen. Er is namelijk een gerucht ontstaan (de bron is oncon troleerbaar), dat het wel zeer wel mogelijk is tóch de gewraakte autonomie te ver schaffen. Dat zou dan aldus moeten ge schieden, dat de partij een groote mate van zelfbestuur krijgt, doch waarbij de centrale regeering door een politiemacht de handhaving der democratie en de rech ten en vrijheden van alle staatsburgers in de grensgebieden kan garandeeren. Men zij met deze mededeeling niet al te op timistisch. Het is slechts een grondzee in een overigens hevig bewogen oceaan van zware brekers, maar iedere golf, die men weet te omvaren, is er één en het beleid van den loods Runciman heeft ons volle vertrouwen. Wij hebben het geloof in een betere toe komst nog niet verloren. Komt men echter niet tot overeenstemming, dan beteekent dat zeer waarschijnlijk vroeg of laat oorlog. En een oorlog die alle verschrikkingen zal dragen van den modernen binnenlandschen oorlog. Wij weigeren aan te nemen, dat het zóóver moet komen, omdat het de Europeesche con stellatie op haar grondvesten zal doen wan kelen. 0 POPTRET_ /VTÊLItP JAO ct tièiEP JD Onze badplaats zit niet stil. Nu er allerwege activiteit valt waar te nemen inzake het komend Oranje-feest, is het niet te verwonderen, dat ook Huisduinen, onder leiding van de vereeniging „Huisdui- ner Belang", reeds eenigen tijd bezig is een programma in elkaar te zetten, dat ongetwij feld, gezien voorgaande festiviteiten, zal slagen. Men heeft het plan in de kom van Huis duinen een versiering met verlichting aan te brengen, terwijl op den dag, dat het pro gramma van het Heldersche feest niet te zwaar belast is, kinderspelen georganiseerd worden. O.m. tobbe-steken, mastklimmen, flesschen-loopen, etc. Voorts zullen wedstrij den gehouden worden met kindervoertuigen als fietsen, autopeds en poppenwagen. Natuurlijk heeft de vereeniging ook dit maal weer tal van prijzen beschikbaar ge steld. o.a. voor den mooist versierden gevel, terwijl voorts een auto-tocht door Den Helder op het programma staat. Journalisten beleven soms wonderlijke belevenissen en avonturen, en vooral de AmerikaanscheDeze heeren staan werkelijk voor niets en het geheele corps bestaat, ziet en leest men tenminste de moderne films en boeken, uit „he-men". In „De Terugkeer van Sophie Lang" ziet men zulk een journalist, maar het dient tot zijn eer gezegd, dat hij volko men te aanvaarden is. Hij blijft, gedu rende alle avonturen, die deze film rijk is, een mensch van vleesch en bloed en z|jn collega's kunnen alleen kwaad over hem schrijven gedreven door jaloerschheid, omdat hun nooit zulk een romantisch ge geven voor hun krant (en verder leven...!) in den schoot geworpen werd, „De Terugkeer van Sophie Lang" is een detective-film en wel een van het beste soort. Sedert lang hebben wij geen thriller" gezien, die zoo raak was, die zoo harmonisch gere gisseerd is en waarvan men zooveel vreugde naast zooveel sensatie kan beleven. Er is een journalist, die voor zijn krant (een Amerikaansche natuurlijk) een zeldzaam spannende story gemaakt heeft over een juweelendievegge. Z'n stukken zijn verslon den en hebben den auteur lang geen wind eieren gelegd. Integendeel. Jaren na dit avontuur komt hij op een avond in Londen aan. Men ziet hem een be zoek brengen aan een kerkhof en bloemen neerleggen op het graf van Sophie Lang, de dievegge, die wij reeds hiervoor noemden. Een jonge vrouw verschijnt eveneens en maakt een praatje met den Amerikaan. Dan gaan ze ieder huns weegs. Men zal zeggen, dat hierin niets bijzonders schuilt en dat zou het ook zeker niet doen, was deze zelfde dame niet de door de geheele wereld doodgewaande... Sophie Lang. Dit is het begin van de film, waarvan wij U verder niets zullen vertellen, omdat men haar zelf moet gaan zien. En zich onderdom pelen in een verhaal, dat even smaakvol als spannend van uitvoering geworden is. Het was de in Amerika zeer populaire schrijver Fredick Irving Anderson, die een reeks van romans schreef, waarin Sophie Lang de hoofdrol vertolkt. Het was dan ook geen wonder dat Paramount besloot deze filmfiguur par excellence aan te wenden voor een bewerking, en welk besluit een grandioos succes werd. Zelden slaagde een detective film op dusdanige wijze. Voor de titelrol werd Gertrude Michael ge kozen, de actrice, die reeds eerder (in „De man die terugkwam") uitblonk in deze soort rollen. Naast haar zette men den sympathie ken acteur Sir Guy Standing en Ray Mil- land, die zich met verbluffende snelheid een plaats in het Hollywoodsche filmlegioen ver worven heeft. 7JM>tL-<TAtaleA,: Clark Gabel in „Parnel, de Strijd voor de Vrijheid". (Rialto-theater). RUittO'JAealeA,: Eer en liefde, liefde en plicht... dat is het oudste, tegelijkertijd het verhevenste en-meest misbruikte dramatische conflict dat de wereld kent, van het klassieke drama af tot het melodrama der volksstukken. Behalve dan dat het leven zelf dikwijls de verbeelding nog overtreft. Toen de nieuwe Metro-Gold- wyn-Maijer film Parnell, in het Nederlandsch „De strijd voor de vrijheid", geheeten, onlangs in Engeland vertoond werd was haar succes niet in dè laatste plaats te danken aan het verband met de nog versch in het geheugen liggende gebeurtenissen in het Engelsche koningshuis, dat het publiek legde. Toch is die overeenkomst geheel toevallig. Parnell is de naam van den in de Engelsche historie als groote romantische Iersche „volkstribuun" voortlevende strijder voor „Home Rule", die dicht voor de overwinning zijn carrière gebroken zag door de vuige achterklap der wereld van vijanden om hem heen en tenslotte vermoeid en gebroken stierf in de armen van de vrouw die hij niet lief mocht hebben, Kate O'Shea. de echtgenoote van een politicus van zeer twijfelachtig karakter. Dit gegeven is in de eerste plaats his torisch. De film is niet alleen in haar aankleeding, haar zeldzame ongewone costuums, zooals zij in het Londen van 18801890 gedragen worden, haar unieke serie „portretten" van historische figu ren (Gladstone o.a.), die ware veldslagen van welsprekendheid leverden in het voor cleze gelegenheid geheel gereconstrueerde Lagerhuis, een beeld van den romanti- schen en tevens politiek belangrijken tijd uit de vorige eeuw. Zij berust bovendien op feiten. Het verhaal van Parnell en Ray Milland en Gertrude Michael in de spannende detective-film ,.Dc Terugkeer van Sophie Lang". (Tivoli). Irene Dunne in een scène van ,J)e Kunst om te Leven", welke deze week in het Tivoli-theater draait. De dialoog van deze film is voorts op vallend vlot geschreven, de plaatsen waar de handeling zich afspeelt z|jn interes sant, terwijl last not least een intrique gevonden werd, die het zeldzaam goed doet. Ziedaar dan, een sj>eurdersverhaal, dat in deze zomersche dagen ongetwij feld anderhalf uur van uitstekend amu sement zal geven en dat ook voor Hol- landsche begrippen volkomen aanvaard baar is. Als tweede hoofdfilm wordt vertoond „De Kunst om te Leven", („The Joy of Le ving"), waarin de hoofdrollen vertolkt wor den door Irene Dunne en Douglas Fairbanks Jr. Het is een show-film van het soort, zoo als uitsluitend Amerika en dan het bijzonder de R.K.O. vervaardigen kan. Een film, waar naar men opziet met vreugde, omdat het een ongelooflijke prestatie is een dergelijk geheel op een dusdanig smaakvolle wijze te brengen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 9