Goed nieuws voor de Zal Londen duidelijke taal spreken? DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER „lieden met smalle beurzen" Pleidooi voor toerwagenritten Tsjecho-Slowakije struikelblok een Duitsche bisschop verbannen Japan gebruikt gifgassen Vezelaanplant verbrand V R IJ D A G 26 AUGUSTUS 1938 KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) 66e JAARG. No. 8396 De nood in de taxibedrijven Onze Oost Een „politieke" estafette Dit nummer bevat 8 pagina's Vl/EERBERICHT DE BILT SEINT: Het vaticaan zwijgt In recordtijd over den Oceaan gezeild HE LDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg-Mi). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder CHAUFFEURS-COMBINATIES ZIJN UIT DEN BOOZE. VERPLICHTE VERZEKERING TEGEN WETTELIJKE AAN SPRAKELIJKHEID. - ORDE NING VAN HET VERHUURBE DRIJF ZONDER CHAUFFEUR. De Commissie voor het Autover voer Personen, de zgn. Commissie- Oud, zegt in haar juist verschenen rapport, dat niet alleen de auto bussen, maar ook de toerwagens nog een grootere ontwikkeling tege moet zullen gaan. Beide zijn immers vervoersmiddelen bij uitnemendheid voor de „lieden met smalle beur zen" en de toerwagenondernemers zijn zich er van bewust, dat de toer- wagen in hooge mate het nationale en het cultureele leven van ons volk dient. Nu alom het bezwaar wordt gehoord, dat richtlijnen voor de rijksinspecteurs ontbre ken, wordt voorgesteld, dat na advies van de bedrijfscommissie de algemeene richtlij nen worden vastgesteld, volgens welke de rijksinspecteurs deze vergunning moeten ge- yen. Zoowel bij organisatieritten, als bij de z.g. gezelschapsritten wordt den laatsten tijd wel afwijzend be schikt. Dit standpunt is volgens de com missie onjuist, omdat het streng doorgedacht alle groote toerwagen ritten onmogelijk maakt. Men kan immers altijd gebracht worden naar een spoorwegstation, van daar een stuk per trein reizen en van een ander sta tion in de buurt van 't einddoel weer wor den afgehaald door een ondernemer daar ter plaatse en worden rondgereden. Gezelschappen moeten vrij zijn. Het moet bovendien aan een gezelschap vrij staan om per trein, per toenvagen of per boot een uitstapje te maken. Wanneer het dus vaststaat, dat men te doen heeft met het verhuren van de geheele autobus aan een gezelschap, waarbij dan de onder nemer lijdelijk is en men tot hem komt met een aanvraag,, dan ware steeds de toerwa- genrit toe te staan. Anders zou immers de toerwagen- ondernemer achter staan bij den ex ploitant van huurauto's, die, wan neer de geheele auto wordt gehuurd, precies zooveel auto's kan leveren, mits in haar geheel gehuurd, als men maar zou verlangen. De commissie zou voor de toerwagens wenschen voor te stellen: geen verandering in de bestaande negatieve definitie. Onder scheiding in regelmatig wederkeerende toer wagenritten en incidcnteele toerwagenritten en vergunning verleening door de Rijksin specteurs. Taxi's en huurauto's Dat het R. A. P. reglement autovervoer- personen ten aanzien van de regeling van het vervoer per taxi en huurauto weinig be vrediging heeft geschonken is een feit, da in de bedrijfskringen overbekend veronder steld mag worden. Ongetwijfeld is dit een ge volg van de te vage bepalingen van het R A. P. en van de groote bevoegdheid van B en W. als gevolg van het ontbreken van bin dende richtlijnen in het R. A. P. Van eenige verbetering in het taxi- en huurautobedrijf is dan ook sedert liet in werking treden van het R. A. P. weinig te bespeuren. De nood In deze bedrijven Is zoo groot, dat reikhalzend naar een be tere wet wordt uitgezien. De art. 17 en 18 geven aanleiding tot de opmerking, dat hier geen enkele eisch ge steld wordt aan den aanvrager van de ver gunning zelf De commissie zou het op prijs stellen, dat bij het verlcencn van een vergun ning ook aandacht geschonken wordt aan den aanvrager en den ondernemingsvorm. Vele moeilijkheden in dit bedrijf komen im mers voort uit het ontbreken van vereisch- ten, waaraan de ondernemer, de onderne ming en de ondernemingsvorm moeten vol doen. De commissie meent wel een sug gestie naar voren te moeten brengen inzake het weren van die bedrijfs vormen, welke zich kunnen onttrek ken aan alle sociale voorschriften, zooals chauffeurs-combinaties. Deze bedrijfsvorm zal steeds een bron van moeilijkheden blijven opleveren bij eiken te treffen maatregel, ter orde ning en saneering van den bedrijfs tak in zijn geheel. Minimum aantal wagens. Ook wenscht de commissie er op te wijzen, dat het haar gewenscht voorsomt, dat op de een of andere wijze per onderneming een minimum aantal wagens wordt voorgeschre ven in verband met de grootte van de ge meente, waar het bedrijf wordt uitgeoefend. Het zou gewenscht zijn art. 17 zoo te re- digeeren, dat de verleende exploitatiever gunning recht geeft op het innemen van siandplaats op den openbaren weg, waarbij R. en W. dan de bevoegdheid hebben stand plaatsen te bepalen. De keuring. De bepalingen inzake de keuring, zooals deze thans bestaan en worden uitgevoerd, hebben groote moeilijkheden gebracht, wel ke opgeheven kunnen worden door unifor me, voor het geheele land aangenomen rege len. Dit principe mag als van eerste orde beschouwd worden, waarbij men de vraag wie de keuringen verricht, als een van de tweede orde kan achten. Verplichte verzekering legen wettelijke aansprakelijkheid. Voorts meent de commissie, dat verkeers- veiligheidseischen dienen te worden vastge legd, waarbij het. gewenscht is de eischen van periodieke keuring alsmede de verze kering tegen wettelijke aansprakelijkheid algemeen te stellen, terwijl verder eischen gesteld moeten worden, welke direct cor- respondeeren met de betrouwbaarheid van de voertuigen uit het oogpunt van alge meen belang voor de bevolking. Verhuurbedrijf zonder chauffeur. In het R.A.P. komen geen bepalingen voor over den „verhuur zonder chauffeur". Daar zich op dit terrein uitwassen ziin gaan vertoonen, is een regeling van be doeld bedrijf noodzakelijk geworden. De B.B.N heeft als onderdeel van zijn commissie voor het beroepspersonenvervoor een commissie voor bet verhuurbedrijf zon der chauffeur ingesteld, welke commissie reeds verschillende maatregelen heeft ge troffen. Een keuringsreglement is door deze commissie goedgekeurd. Reeds heeft een aantal ondernemers zich aan deze keuring onderworpen en de B.B.N. heeft besloten, dat aan de ze ondernemers een bord zal worden uitgereikt met den tekst „verhuur zonder chauffeur, erkend door en onder controle van de B.B.N." Door plaatsing van dit bord is de onder nemer gebonden al zijn wagens aan een re gelmatige keuring te doen onderwerpen, terwijl dit bord alleen wordt uitgereikt, in dien de ondernemer kan aantoonen. dat zijn wagens tegen wettelijke aansprakelijk heid zijn verzekerd. Met deze maatregel is reeds een belang rijke stap gedaan. De commissie heeft zich beraden of het gewenscht is, het eigen vervoer vrij te stellen van inschrijving. Zij meent echter dat het aanbeveling verdient de inschrijving te behouden. De inschrijving voor het uitvoeren van eigen vervoer geschiede op daartoe tot de commissie voor de vergunningen gerichte aanvraag ingevolge besluit van die commis sie. Tenslotte wordt de vvensch geuit, dat de nieuwe wet het bedrijf zal verlossen van den wankelen overgangstoestand en dat zi' het de vastheid zal geven, waarin het juist in dezen tijd van de talrijke vervoersmoge lijkheden zoo dringend behoefte heeft. Chineezen protesteeren te Londen. De Chineesche ambassadeur te Lon den heeft aan Halifax mededeelin- gen verstrekt over het gebruik van gifgassen door de Japansche troepen in het noorden van Kiangsi. De Ja- panneezen zouden zich o.m. bediend hebben van gifgassen op 22 Aug. J.l. in de omgeving van Hoetsjoeang in Kiangsi om een Chineeschen aanval af te slaan. Alle officieren en sol daten der beide bataillons, die aan den aanval deelnamen, op drie na, kwamen om het leven. De permanente gedelegeerde van China bij den Volkenbond heeft den secretaris ge neraal ter inlichting van de leden van Vol kenbondsraad en -vergadering een nota ge zonden, van gelijken inhoud als die, welke door den Londenschcn ambassadeur aan Ha- lilax is verstrekt. Een verklaring van Engeland nog vóór het Neurenberger con gres te verwachten. De spanning, welke in de internationale wereld heerscht, houdt aan. Hoewel Runciman, daarbij blijkbaar krach tig gesteund door zijn regeering. alles doet om de harmonie in de verhoudingen in Tsje- cho-Slowakije te herstellen, blijkt meer en meer dat van de andere zijde niets wordt nagelaten om de gemoederen te verhitten. Het feit, dat Henlein, de leider der Sude- ten-Duitschers met zijn staf door Hitier is uitgenoodigd om naar het Nationaal-Socia- listisch congres in Neurenberg te komen, wordt in de kringen van diens volgelingen uitgelegd als een bewijs, dat de Führer in zijn te verwachten groote rede, weer met een of andere opzienbarende verklaring zal komen, welke de toekomstige houding van Duitschland tegenover Tsjecho Slowakije zal bepalen. Door deze verwachting wordt de belang rijkheid van de zending Runciman sterk verkleind, althans in de oogen der direct belanghebbenden, die uiteraard groote be langstelling hebben voor de beantwoording van de vraag: „Wat zal Hitier doen?" Dat men ook in Engeland terdege reke ning houdt met een mogelijke plotselingen daad van den Führer van het Derde Rijk, kan blijken uit de groote activiteit in Lon den. Hoewel men in officieele kringen de plaats hebbende ministerconferenties tracht voor te stellen als gewone samenkomsten der regeering, is toch wel zeer duidelijk dat het Tsjecho Slowaaksche vraagstuk de Brit- sche regeering groote zorg baart. Reuter weet mede te deelen, dat minis ter Sir John Simon Zaterdag te Lanark een redevoering zal uitspreken, en dat hij van deze gelegenheid gebruik zal maken om te spreken over den toestand in Euro pa, in het licht van zijn recente besprekin gen op het Foreign Office. Vernomen wordt dat de Britsche regeering terwijl zij de te overwinnen moeilijkheden erkent. geens zins haar oorspronkelijk geloof laat varen, dat een oplossing der minderhedenkwestie in Tsjechoslowakije gevonden moet worden langs den weg van onderhandelingen. Volgens Havas schrijft de Evening Standard over de rede van Simon: „In som mige kringen zegt men, dat de verklaring van den minister van finaniën even veel- beteekenend zal zijn alv de historische waarschuwing, die door Lloyd George werd uitgesproken toen eveneens minister van financiën, in het Mansion House tijdens de Agadircrisis. De tekst van de rede zou gisteren zijn goedaekeurd tijdens de bijeenkomst in het Foreign Office van slr John Simon, lord Halifax en den eersten minister'". Zij zou uitdrukkelijk verklaren, dat En geland naast Frankrijk zal staan als dit land door zijn aangegane verplichtingen jegens Tsjecho-Slowakije in een oorlog zou worden gewikkeld. In Fransche kringen verklaart men echter een dergelijke verstrekkende toezegging van Engeland nauwelijks te verwachten. De toe stand acht men niet zóó dreigend, dat er aanleiding is voor een zoo positieve verkla ring. Wel is men van meening dat een krach tige houding van Engeland nog vóór het Neurenberger congres een heilzame uitwer king zou kunnen hebben op de houding van Hitier. Frankrijk en Engeland kunnen niet meer met „gouden kogels" spelen in het Donau-bekken. Onder ideaal weer is gisteren de groot ste parade van het Duitsche leger sedert den oorlog gehouden in tegenwoordigheid van den Führer en den Hongaarschen rijks- regent Horthy. Aan de parade werd deel genomen door 28 troependeelen. in totaal 16.000 man, met 1500 voertuigen, waaron der meer dan 400 pantserwagens, meer dan 300 stukken geschut en 150 vliegtuigen. Een zeer geslaagd bezoek. In de kringen der Hongaren, die den regent admiraal Horthy naar Duitschland hebben vergezeld, wordt verklaard, zegt het Hsbl.. dat de bezoekers zeer tevreden zijn over de warme verwelkoming. Het doel van het bezoek was vol gens de Hongaren alleen verbetering van de goede „atmosfeer" en als zoodanig is het zeer geslaagd. Het contact tusschen admiraal Hor thy en Hitier en tusschen de Hon- gaarsche ministers en hun Duit sche collega's was zeer bevredigend en hartelijk. De Duitschers hebben geen eischen gesteld en het bezoek heeft slechts de vriendschap tus schen Duitschland en Hongarije nog hechter gemaakt. Hongarije het eerste land, waar mede Duitschland zijn nieuwe handelspolitiek voert. Daargelaten of er al dan niet' „eischen" zijn gesteld is het duidelijk, dat er diploma tieke onderhandelingen zijn gevoerd en dat een basis is gelegd voor nauwe samenwer king tusschen Duitschland en Hongarije op velerlei gebied. De neiging van Hongarije om op beteren voet te komen met twee van de drie mo gendheden der Kleine Entente (Joegoslavië en Roemenië) heeft de goedkeuring van Berlijn. In officieele kringen te Berlijn wordt, aldus het bid., gezegd, dat opnieuw blijkt welk een struikelblok Tsjechoslowakije als derde lid van de Kleine Entente is voor de politiek in Zuid-Onst-Europa. Het is mogelijk, dat eenige concrete re sultaten van het bezoek van admiraal Hor- thv zullen worden bereikt als dr. Funk, de Duitsche minister van economische zaken, volgende maand naar Boedapest komt. Al wordt het bericht, dat dr. Funk ook Roe menië, Bulgarije, Joegoslavië en Grieken land zal bezoeken, in officieele krineen te Berlijn niet bevestigd, men geeft toe. dat de minister wel eens 'n „particuliere reis" door den Balkan zou kunnen maken. Men kan wel aannemen, dat dr. Funk in elk geval de kans niet zal laten voorbijgaan om te onderzoeken hoe Duitschland zijn economischen invloed in den Balkan kan versterken* Koelies trachten het vuur te keeren. In de Alasvallei, ongeveer 25 k.m. van Koetatjane verwijderd, ligt de kleine vezel onderneming Kota Tengah, eigendom van een kleine naamlooze vennootschap met di rectie in Nederland. Kortgeleden heeft, naar wij vernemen, op deze onderneming een ontzettende brand gewoed, die den geheelen vezel-aanplant ever 2500 h.a. heeft verwoest, meldt de Sum. Post. De aanplant was aan alle zijden omringd door lalang. In de Alas vallei zijn eenige Bataksche kolonisaties, die uiteraard veel lalang branden. Naar alle waarschijn lijk- beid moet daarin de oorzaak worden ge zocht van den brand, die den geheelen aan plant van Kota Tengan heeft opgeslorpt. Toen de administrateur de heer Boer werd gewaarschuwd, heeft hij onmiddellijk alle koelies aan het werk gezet en maatregelen genomen om het vuur te keeren. Dit had in zeer korten tijd echter al een zoodanigen omvang, dat aan blusschen eenvoudig niet te denken viel, terwijl door de groote afge legenheid der onderneming geen hulp van buiten te verwachten was. Een volle week heeft de brand geduurd, nu eens luwend, dan weer met vernieuwde kracht oplaaiend. Niet minder dan drie ki lometer brandgang heeft de administrateur van Kota Tengah doen graven. Het heeft echter niets mogen baten. De fabriek en verdere gebouwen werden welis waar gespaard, maar van den aanplant, die er zeer goed voorstond, kon niets worden gered. Het maakt thans een punt van overwe ging uit of de onderneming zal worden ge sloten dan wel een nieuwe aanplant in den grond zal worden gebracht. Wandelsportorganisaties als ver kapte politieke vereenigingen. Er is een onderzoek gaande naar de vraag, in hoeverre verscheidene wandel sportorganisaties verkapte politieke ver eenigingen zijn en in hoever de bestuurde- re n van verschillende wandelclubs verte genwoordigers van een bepaalde politieke partij zijn, verneemt de N.R.Crt. Een en ander vindt mede zijn oorzaak in een estafette, welke Vrijdag en Zater dag jl. geloopen is van Alkmaar naar de Yzerhedevaart te Dixmuide en waarbij een boodschap van Nederlanders aan de Vlaam- sche nationalisten werd overgebracht. Wat die boodschap inhield en van wie de esta fette uitging schijnt bij de meeste loopers niet bekend te zijn geweest. De vier Brcda- sche loopers althans, die Zaterdagmorgen half 5 de estafette aan de givns der gemeen te overnamen en de boodschap naar Wust- wesel brachten, waren onkundig van het feit. dat de koker een boodschap voor de Vlaamsche nationalisten inhield. Zij be merkten dit eerst toen zij aan de Belgische grens met „blauwvoet"-geroep werden be groet en vervolgens werden toegesproken door dr. Aug. Borms. die hun een herinne ringsmedaille met het monument van Dix muide en den blauwvoet overhandigde. Twee der Bredasche loopers. een beroepsonderoffi cier en een rijksambtenaar, die de estafette zuiver als een sportieve prestatie hadden beschouwd, waren over een en ander ten zeerste ontstemd en hebben de zaak ter kennis van de hevoeede autoriteiten ge bracht. Verwachting: Meest matige N tot N.W. wind, gedeeltelijk bewolkt, droog weer, koude nacht, overdag warm. Verdere vooruitzichten: Lang zaam krimpende wind, toe nemende bewolking, aan vankelijk nog droog. Omdat hij niet deelnam aan de verkiezingen op 10 April. Naar de bladen berichten is tegen den bisschop van Rottenburg, mgr. Sproll, een verbod uitgevaardigd, zich langer in Wuertemberg op te houden. De bisschop heelt echter ge weigerd, zijn diocees vrijwillig te verlaten. Er wordt niet medegedeeld of de verbanning met geweld zal ge schieden. Verbanning is noodzakelijk geworden, zegt D. Né B., doordat de bisschop als eenige staatsburger in zijn district niet heeft deelge nomen aan de verkiezingen op 10 April van dit jaar. Dit is aanleiding geweest voor tal rijke betoogingen tegen den bisschop. De bla den wijzen er verder op, dat liet verbod is uitgevaardigd om de orde en de rust te her stellen. Een bisschop, die zijn plichten als staatsburger in ernstige mate niet nakomt, kan in zijn diocees niet langer worden ge duld. Houding van het Vaticaan. Gezaghebbende kringen in Vaticaan stad hebben tot nu toe geweigerd zich over het geval van mgr. Sproll, uit te laten, aangezien zij nog niet voldoende over de zaak zijn inge licht. Mgr. Sproll staat reeds elf jaar aan het hoofd van zijn diocees. In religieuze krin gen, die zich minder voorbehoud kunnen opleggen, verheelt men niet dat de maat regel, welke feitelijk gelijk staat met een afzetting van den bisschop, beroering heeft gewekt. Men doet uitkomen, dat er een gespannen verhouding bestaat tus schen het nationaal-socialistische Duitschland en den Heiligen Stoei. De beslissing aangaande den bisschop van Rottenburg is inderdaad naar den vorm in strijd met letter en geest van het Concordaat, dat nog steeds van kracht is tusschen het Vaticaan en het Rijk. Het ar gument, dat men te Berlijn opwerpt ora het te rechtvaardigen, zal volgens Havas niemand misleiden. Volgens hooge kerkelijke kringen is de tegen mgr. Sproll genomen maatregel slechts één der kanten van de geloofsver volging en den strijd van het nationaal-so- cialisme om het katholieke geloof in Duitsch land te doen verdwijnen. In 52 dagen vanaf kaap Finisterre Woensdagavond is Ileinrich Garbers (Hamburg) met zijn jol „Windspiel" aan den steiger van een zciklub te Brooklyn gemeerd na een tocht over den Atlantischen Oceaan in westelijke richting. Garbers is 52 dagen geleden van kaap Finisterre vertrokken en bereikte liet lichtschip Ambrose vijf dagen eerder dan zijn landgenoot kap. Schlimbach, die het vorige jaar met zijn „Stoertebecker" in recordtijd den Atlantischen Oceaan had overgestoken. Toen Garbers aangelegd had, deelde hij mede, dat hij op 22 Mei Cuxhaven verlaten had en via Dover en Falmouth naar de Azoren gevaren was. Vandaar had hij al leen koers gezet naar de nieuwe wereld. Slechts tijdens de ochtend- en avondsche meringen heeft hij enkele uren kunnen sla pen. Sedert Maandag bad hij niets meer ge geten, daar de voedingsmiddelen, welke hij nog bij zich had, bedorven waren. KINDERVERLAMMING EN DIPHTERITIS TE GOUDA. Te Gouda is wederom een nieuw geval van kinderverlamming geconstateerd. Ook is aangifte gedaan van een geval van diph-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1