De Brabantsche Brief RADIO van Dré PROGRAMMA Ulvenhout, 25 Augustus 1938. Amico, Hij, den Freek, staat aan de meet, om te gaan starten" zeggen ze teugeswoordig) over de motschappe- lijke loopbaan. De „vereischte diploma's zijn deuzen zomer binnengehaald, den Freek zou dus geren den ren aanvangen. Of ik 'm daarom goeien raad wil ge ven. Want hij zou willen gaanboeren? Neeë den Freek wil gaan schrijven. Of ie bij mij wel aan 't sjuuste kantoor Is...? Ik weet 't eigens nie! Eén ding weet ik wèl: ik kan 'm gin adres noemen. ,'t Adres van 'nen schrijverOem. Ge mot in 't algemeen oewen worst wel bij den slager halen, da's waar; maar ge mot dieën slager toch liever maar nie om 't recept van den worst vragen? Duuzend slagers duuzend worstgehei men! Den een z'n geheim zit in de kruiën, den ander z'n geheim in de vleeschverhoudings, 'nen derde z'n geheim zit in 't koken; en ze maken allemaal, mee veul geheimzinnige ge heimen, smakelijken en kwajen worst. Ge zult zeggen, amico: „Dré, slagers mi- ken gin worst meer; ze betrekken 'm uit de fabrieken." Weet ik wel, amico! Of gevaandaag 'n auto koopt, 'n costumeke, 'n huis of 'nen worst 't is allegaar confectie van den loopenden band. De slagers stempelen en de ingenieurs in de fabriekt* maken den worst. Maar die hebben óók huilie geheimen, die worst-inge nieurs! En op 't „geheim" komt 't dan, veur den Freek, ziede. Of ik 't 'm geven kan? 'k Wil 't probeeren. Maar 't is nie mee twee woorden of één formuleke goedgemokt. Want wat den Freek vraagt is veul inge wikkelder dan 'n confectie-geheim. Ochèrm, ja ik kan er m'n eigen afmaken mee te zeggen: „kunsteneers worden niet ge mokt, doch geboren." En dan is daar gin woord leugen bij. Maar ik ben toch ook nie van zins om 'nen kleine Freek in 't water te gooien en dan wijers maar toe* te kijken of ie zwemmen gaat ofverzuipen. Sinds den Spartaan- schen tijd is toch de naastenliefde uitgevon den èn twintig eeuwen gepredikt, al is daar nie veul van te merken En daar zijn veul „Freeken", die deuzen zomer volleerd en mee 'n feestmuts op zijn thuisgekomen. Besten Freek, Ge hebt zoo nogal iets vertrouwen in 'nen mensch, dien ge nooit gezien hebt, om mii da- d-allegaar te vragen. D.w.z. als 't oew n is, om van alles wa'k oe zeggen gaai, 'n klein bietje te onthouwen. VertrouwenJa. 't Is daarmee 'n gek ding. Ge bent jonk. Gin ernstige kwaal, Freek, want ze wordt iederen dag 'n bietje beter. Maar ik wil zeggen: #iuust omdat ge nog zo'nen jongen kearel bent, wil ik oe de zaken nie te zwart veurstellen èn... mag ik z'oe ook nie te licht toonen. Vertrouwen. Oem. 't Is iets schoons. Schoon van alle twee de kanten, Freek. Vertrouwen geven, vertrouwen ontvangen 't is van goud. Enn... goud lee nie gestrooid. Ge kunt er nie zuinig genogt mee zijn. Madr..„ mok veur mijn part daarin liever duuzend keeren 'n fout, dan dat ge de deur van oew zielement dichtklatst. Dan dat ge koud en wantrouwend lijk 'nen vrek 't leven deurgaat, oew eigen en anderen den glans van wat goud nie gunnend. Maar daar is meer! Als gij de wezenlijke roeping hebt om kun- stenèèr van oewen stiel te worden, dan zult ge mee goud motten morsen. Mee 't goud van oew alderschoonste gedach ten, mee 't beste van oew zielement, óók... als ge ervaren zult, dat ge „peerls veur de zwijnen strooit." Dat i3 triestigheid, m'nen jongen, maar daar is eenen grooten troost: hoe wijer ge de deuren van oew zielement opengooit en hoe meer goud ge wegstrooit, hoe meer ge te verstrooien krijgt. Want oewen arbeid is priesterlijk. Priesterlijk in den hoogsten zin, wil ik daarmee zeggen. Want oewen stiel in de kunst is altij 'nen sLiel in den dienst van Onzenlievenheer. Die nie al leen 't goud van Zijn gedachten vermorste over de weareld, maar zelfs Zijnen allerlesten drup pel bloed. Zekers ik weet 't óók wel: daar zijn teu- genswoordig verschillende kunsten. Daar wordt gesproken van socialistische kunst, van volks kunst, van moderne kunst, van kunst met en zonder hoofdletter, van humoristische, da-d-is plazierige, van neger-kunst, da-d-is verdrietige kunst, van allee, daar zijn duuzend kunsten zoude zoo denken, maar 't is gin waar, Freek. Daar is er maar ééne. Lijk er maar één Goud is. Al 't andere is klater-, kermisgoud. Daar is maar ééne kunst en 't is die, welke de menschen dichter bjj Onzenlievenheer brengt We hebben dan ook veul seerjeuze kun- stenèèrs nóódig! Want nooit stond de weareld zoo wijd van God af. (En nooit waren er zooveul kunst-en). Seerjeuze kunstenèèrs, die meer mee 't wijze hart, dan mee 't geleerd verstand werken, 't Hart, m'nen kearel, wit zoo onendig veul meer, dan 't verstand. Want 't hart wit alles! 't Verstand alleen datte, wat 't geleerd hee. En één verstand kan zoo weinig maar leeren, van 't veule wat er te weten valt. Daar is in deuze weareld zoo weinig „hart". Alleen maar verstand, wat den techniek brocht. En daarmee: den eeuwigen angst veur oorlog. Ik hoop nie, Freek, dat ge nou efkens denkt: den Dré sprikt allegaar over de weareld, over de samenlevende menschen en nie over mijn belangen! Freek, den kunstenèèr werkt alleen maar in 't belang van zi'jn evennaasten. Die vraagt nie: „wat verdien ik er aan." Zijnen arbeid is weggeven. Nie ontvangen. Zijnen arbeid is priesterlijk, in den hoogsten zin tenminste! Ge hebt groote voorbeelden, Freek. Vondel, die mee zijnen geest alleen maar leven kost in de gouwen ruimten van de Hemelen, leefde en ploeterde als lommerdbaas; leefde en schiep z'n geniale verzen in 'n duf, duister Amsterdamsch kamerke, achter 'n sok ken winkeltje. Rembrandt, 'nen anderen vorst onder de kun stenèèrs, die alleen maar denken en werken kost in gouwen weelde van licht en sier en statie, Rembrandt failleerde, leefde wijers in graauwen zurg en ermoei. Beethoven, veur wien 't leven éénen klanken- weelde was en die onsterfelijke muziek schreef veur alle eeuwen, Beethoven schonk dieën weelde, schreef dieën muziek mee..., doove ooren Van Goch, die de kunst verstond de kleuren van z'n schilderijen te doen laaien lijk zonne vlammen, viel van bitteren ermoei in den don ker van krankzinnigheid. Vraag nie Freek, wat er veur oe te verdienen valt; als ge 't héél wijd brengt, dan... niks! Want 't is nooit anders gewist: Onzenlieven- her zoekt z'n Apostels onder de armoeizaaiers. Nen Guide Gezelle, altij zal zijnen naam voortleven, hee jaren de schoenen gepoetst van zijn vergeten... oversten. Deuzen priester-vleu gel zong zijn schoonste liekes achter de tralies. Ge hebt groote veurbeelden, Freek van illustre ermoedzaaiers, wier monumenten zijn onthuld deur weareldlijke en kerkelijke vorsten. Ja groote veurbeelden hebt ge, van be roemdste ermoedzaaiers, die altij gaven, altij schonken, altij zongen, altij baden in hunnen arbeid, veur anderen, die huilie miskenden, ver guisden, veroordeelden soms. Groote veurbeel den van wegschenkers van goud, goud, altij goud; erflaters van 's wearelds rijkste bezittin gen nou! Vraag nie: „wat kan 'k er aan verdienen." Alleen maar... ermoei. Want alles wordt oe afgenomen, dikkels eer en goeien naam. En wat oe overbleef daarvan neemt nog dikkels O. L. H. Want den Gezelle-vleugel hij moest zingen in 'n kooi. Want den zonnekoning van Goch, wierd ge worpen in den diepsten donker. Want den grootsten musicus moest afgeven z'n gehoor. Toch ook de apostelen stierven allemaal 'nen marteldood! En Christus eigens...? Neeë, jonk, te verdienen valt er niks hier! Ik weet nie of ge nog lust hebt om oewen stiel in de kunst te zoeken Maar als 't oew roeping is, zult ge mótten. En dan wil ik oe toch geren nog 't een en ander vertellen, wat ge wel vergeten zult en oew eigen later, te laat, weer herinneren. Volg oew hart! Maar reken er op: daar veur is veul dapperheid noodig! Maar zonder hart, kunt ge gin lévend werk scheppen. Alleen maar zooiets als jazz, refrein, potpourri, arrangement en d.g. radio-rommel, die ge mot 't weten, wèl betaald, geëerd en bewonderd wordt. Maar denk nie dat 't iets mee kunst te maken hee! 'Nen bekwa men meubelmaker is meer kunstenèèr, dan 'nen beroemden „kreuner" of zoo iets. Ge zult, als ge schrijven gaat, veul, heel veul motten schrijven. Maaroneindig veul meer motten zwijgen. Ge zult riemen papier volschrij ven, om d i e gedachten te geven, die ge nie zeggen meugt. Als oe dit te ingewikkeld is, Freek, gij hebt pas op oew examens sjuust zoo veul willen vertellen als ge mee oewen geestelijken hand veger aan „kennis" maar bij malkaar kost schuieren veur oew meesters, dat ge van die eigenaardige zwijgerij hierboven, nie veul ver staat, gin nood, den tijd komt mee de weten schap, want O.L.H. nimt nie alleen veul af. Hij geeft ook zoo kolossaal rijk! Ja, veul zult ge motten zwijgen. Waant altij zult ge dieper deurdringen in 't leven. En 't is daarmee, lijk 't deurdringen in den eerde, Ge zult mijnen graven in 't leven en sjuust lijk in de mijnen onder d'eerde, zult ge komen tot diepste duisternissen en interessante ervarings. Sturmen kan 't in die mijngangen, dat ge am per teugen den wind op kunt! Gevaarlijk is 't er ook. Ge ziet, vijf zeuven torens diep, de eerde gedragen op brokken tee-ijzer, die perrons en treinen torsen, maar hier, onder de eerde, deur- buigen lijk breinaalden! Ge ziet 't gevaar, ge heurt 't gevaar in den voortdurenden steen regen, in 't fluiten van den sturm die 't bloed in oew lichaam stollen doet enge wilt altij dieper, dieper, dieper in dat schoone gevaar, in dat graf zoo groot als Amsterdam, maar dan zeuven van die stejen op malkaar Dandan zwijgt ge wel van eigens, m'nen jongen, maar oew gedachten, ze wriemelen deur oewen kop, lijk 'nen pot pieren. Zoo zult ge deurdringen in de mijngangen van 't leven en denken en zwijgen tegelijk. En één percent van oew rustelooze gedachten op schrijven. Lijkt 't oe te zwaar, Freek Ge kunt ook achter 'n schrijfmachien gaan zitten. Als ge dat dan 'n veertig onbezurgde jaren volhoudt, krijgt oew weduwe pensioen. Ge kunt dan zelfs onbezurgd dood gaan. Maar één ding: lot-oew eigen nooit op oewen schouwer kloppen: „hij is braaf". Ge bent gin- nen hond. En wacht oe veur de Farizeeërs. Er zijn er veul. 't Is 'n sterk, menigvuldig ras. Ik kan ze oe nie aanwijzen, maar één ding kan 'k oe wel zeggen: ze hebben altij 'n zekere macht En ze zijn bar vriendelijk. Ik gebruikte 't woord „ras". Nie toevallig, Freek! Want ze lijken op malkaar, 't Zijn „keurige" menschen, loopen nooit mee 'nen baard van twee dagen en om d'r neus teekent altij 'nen trek als bij 'n kat. Maar 'n kat kan mee dieën trek nie lachen, den Farizeeër wel! Let daar op. Op elke duuzend ontmoet ge één goed mensch. Da's genogt. Maar bedenk: dieën eenen goeie kan niks veur oe doen! Gelooft toch nie aan „kruiwagels", jonk. Ik heb er ook 'n paar, maar die mot ik •eigens douwen. Zoo is 't mee alle kruiwagels. Dat zijn gin voituurkes, Freek. En nou, veur 't end van deuzen brief, er moet nou eenmaal 'n end aankomen, nog 't volgende: Als ge nou toch nog blijft bij oew plan (en dat zal wel, als oew roeping echt is) leer dan rap begrijpen, dat ge in den beginne meer lof krijgt, dan oew toekomt. En dab als den lof oe wézenlijk toekomt, men hem zoo lang meugelijk oe onthouden zal. Zoo gauw ge dat voelt, snap dan, dat ge iets beteekent. Ge mót dat snappen, man, anders gade kapot onder den twijfel, waar 't om te doen is! En kunde 't zóó wijd brengen, dat „edelen" en „veurnamen" d'r eigen deur de smerigste riolen vroeten om jou te ondermijnen, dan gefeliciteerd mee 't behalen vanden een zamen top! Ja eenzamen top. Want dan, Freek, dan hoort ge tot gin groep, tot gin kudde, die blatend vorttrekt achter den belhamel. Dikkels zult ge dan hunkeren, snikkend ver langen naar 'n bietje gemeenschap, maar vaker nog zult ge zielsgelukkig zijn mee oew eenzaamheid, daar op dieën verlaten top, waar ge nou en dan Onzenlievenheer ontmoet! Deuze momenten, m'nen jongen, zijn mee jaren leed niet te duur betaald. KOMKOMMERTIJD! 6.45 Sportnieuws ANP, hierna: tot 6.55 Gra.- mofoonmuziek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.30 Noviteiten-orkest en solisten. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Residentie-orkest m.m.v. solist. 9.00 Radiojournaal. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.00 Renova-kwintet en Tango-orkest. 10.45 Sportreportage. 11.00 Berichten ANP, Gramofoonmuziek. 11.15 Nina Dolce's Zigeunerorkest gr.opn. 11.40—12.00 Orgelspel (gr.opn.) Hilversum H, 301,5 en 415,5 m. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.0Q NCRV. 7.4511.30 KRO. 8.30 H. Mis. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 9.50 Gereformeerde Kerkdienst. Na afloop: Gewijde muziek (gr.pl.), 12.15 KRO-orkest. 1.00 Boekbespreking. I.20 KRO-Melodisten en solist. 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Stafmuziek van het 6e R.I. (3.303.45 Gramofoonmuziek) 4.15 Gramofoonmuziek. 4.30 Ziekenhalfuurtje. 4.55—5.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Gewijde muziek (gr.pl.). 5.50 Vrije Evangelische kerkdienst. Na afloop tot 7.45 Gewijde muziek (gr.pl.). 7.50 Missiepraatje. 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 KRO-orkest. 9.30 KRO-Melodisten en solist. 10.00 Gramofoonmuziek. 10.40 Epiloog. II.0011.30 Esperantolezing. Deuzen brief, Freek, zult ge vergeten. Want ge hebt er zoo weinig aan. Daar staat gin adres in van 'nen „baas" waar ge oe melden kunt als leerjongen. Maar over jaren, als ge eenzaam op 'n bank zit van 'n park in 'n heel groote stad, de een zaamste plek ter wereld, dan komen deus gedachten weer wel terug in oewen moeien kop. Ge zult dan denken misschien: waar heb ik dat meer gehoord? Schiet ik oe dan te binnen, Freek, dan is 't misschien troost te weten, dat den Dré ook wel 'ns op zo'n bank hee gezeten. Dat ie nou misschien wel naast oe zit, al ziet ge 'm nie. Want onze taak loopt mee veertig, zestig jaren arbeid nie af, dunkt me. En tot slot ,,'t geheim". De kruiën van dieën geheimzinnigen slager. Werken, Freek! Werken. Altij werken, al is 't mee pijn in oew hart en in oew donder. Altij werken! Daarmee overwint ge oew eigen en anderen. Alles en allen! Werken lijk 'nen daglooner in den dienst van God en oew evennaasten. Eiken dag. Van 's morgens tot 's avonds. Lee den eenen akker braak, ge ploegt den andere! Werken, werken, werken, dat zijn de drie geheimen om te bereiken den stillen top, waar ge soms God ziet. Waar ge 'nen vrijen, 'nen vrijgevochten mensch bent. De ennigste plek waar ge 'nen kruimel ge luk vindt. Vol. Veul groeten, amico van Trui, Dré III en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. Dré. ZONDAG 28 AUGUSTUS 1938. Hilversum I, 1875 m. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.59 Berichten. 10.00 Declamatie. 10.30 Remonstrantsche Kerkdienst. 12.00 Het woord van de week. 12.05 Filmpraatje. 12.30 Kinderkoor „Zanglust", m.m.v. het Om roeporkest. 1.05 Aeolian-orkest (gr.opn.). 2.00 Boekbespreking. 2.30 Vioolvoordracht met pianobegeleiding. 3.00 Omroeporkest m.m.v. solist, en gramo foonmuziek. 4.30 Sportreportage. 5.00 Esmeralda-septet m.m.v. vroolijk duo. 5.45 Gramofoonmuziek. 6.00 De Ramblers (gr.opn.), 6.30 Sportoverzicht. MAANDAG 29 AUGUSTUS 1938. Hilversum I, 1875 m. Algemeen programma, verzorgd door VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten)^ 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Orgelspel. 12.00 Gramofoonmuziek. (Om 12.15 Ber.). 12.30 VARA-Orkest. I.151.45 Esmeralda-Septet. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie. 3.30 Orgelspel. 4.00' Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 „Fantasia". 5.30 Gramofoonmuziek. 6.307.00 Muzikale causerie en gramofoon* muziek. 7.05 Reportage (Gr.pl.)'. 7.30 Zang, piano en gramofoonmuziek. 8.00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP. 8.15 VARA-Orkest. 9.00 Declamatie. 9.20 Orgelspel. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Berichten ANP. 10.05 The Four Blue Stars. 10.20 Gramofoonmuziek. 10.30 Fragmenten operette „Das kleine Café" II.0012.00 .Gramofoonmuziek. Hilversum II, 301,5 en 415,5 m, NCRV-Uitzending, 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.309.45 Gelukwenschen), 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke Lectuur. 11.30 Christelijk Kinderkoor „De Kleine Lof* stem". In de pauze's: Gramofoonmuziek. (12.00—12.15 Berichten). 12.45 Amsterdams Salonorkest en gramofoon» muziek. 2.00 Reportage. 3.15 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 5.15 Kinderuurtje. 6.15 „Heidepark-Band", en gramofoonmuziek, 7.00 Berichten. 7.15 Causerie over John Bunyan. 7.45 Reportage, eventueel gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-Berichten, 8.15 Herdenkingsavond van de Bond van Christelijke Oranjevereenigingen in Neder- land. 9.45 Sonora-kwintet. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Reportage (Gr.pl.). 10.35 Vervolg van 9.45. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Vervolg van 10.35 11.30 Gramofoonmuziek. Circa 11.5012.00 Schriftlezing. FEUILLETON 28. Ferrars keek recht in de openhartige, blauwe oogen. „Zou je dat zoo graag willen Tommy?" Rollo greep enthousiast zijn arm. „En of!" riep hij uit. En eindelijk, voor de eerste maal, zag Rollo den man glimlachen. „In orde, mijn jon gen," zei hij en zijn stem klonk heel ern stig. „Ik maak met jou een afspraak, maar denk er aan, het is een geheime afspraak, hoor! Ik zal het probeeren en er heel hard voor werken. En jij zult ook heel hard moe ten werken. En als ik ooit succes mocht heb ben, dan beloof ik je dat ik je zal helpen. Begrepen?" „Oh, dat is fijn!" riep de jongen uit. „Ik zal gaan werken als een paard. Meent U het heusch?" „Ja, ik meen het. We zullen misschien geen van beiden iets bereiken, maar we zullen het eerlijk probeeren. ieder op ons eigen houtje. Maar je kunt nu beter teruggaan, beste jon gen. Anders worden ze nog ongerust. Denk er goed aan dat dit een geheim is. Kun je goed een geheim bewaren?" „Daar kunt U van opaan, sir," zei Rollo vol overtuiging. „Goed dan. Adieu, Tommy!" „Ik wou dat U met me mee kon gaan," zei Rollo impulsief. „Dat gaat werkelijk niet. Maar ik zal je niet vergeten. En nu, goedendag, mijn jon gen! Wees niet weer ondeugend, want je doet er Molly verdriet mee." „Mag ik het haar ook niet vertellen?" vroeg de jongen, nqg steeds dralend. „Neen, ook aan Molly niet," zei Ferrars met nadruk. „Het kan mij mislukken jou ook. „Ik heb al zoo vaak gefaald." „Is dat werkelijk zoo?" vroeg de jongen. „Maar ik weet zeker, dat dit U zal geluk ken. En mij zal het ook gelukken, ik zal het tenminste probeeren." „Kom, ik moet nu weg," zei Ferrars. Maar toch bleef ook hij dralen, alsof het hem moeite kostte afscheid van den jongen te ne men. „Je moet nu naar huis teruggaan en je in het vervolg goed gedragen." Plotseling legde hij zijn beide handen op zijn schouders. ..Zorg er voor, dat het niet meer noodig is, dat je een pak slaag krijgt," zei hij ernstig. „Zonder dat zul je je al vaak genoeg pijn doen aan het leven. Hou je taai en wees een man!" Beiden zwegen ze nu, de man en het kind. En plotseling klonk vanuit de verte een stem. „Rollo Rollo! Kom terug, Rollo! Waar ben je toch?" Het klonk angstig. Ze keken elkaar aan met iets als schuld besef in hun oogen. „Ga gauw terug naar haar!" De toon, waarop Graven Ferrar dit zei klonk kort, be velend, maar er was een eigenaardige heesche klank in zijn stem. „Ga nu terug, zeg ik je. Ik ga den tegenovergestelden kant uit." Na deze woorden draaide hij zich om en plotseling klonk zjjn schrille, jonge stem: „Goedendag, sir! Goedendag. En veel geluk!" Neg even wendde Ferrars het hoofd om en hij wuifde met zijn hand naar den jongen. Toen trok hij zijn hoed diep over de oogen en liep snel voort. Rollo begon nu den heuvel af te rennen, naar Molly toe. Hij was zich bewust van een vreemde pijn in zijn kinderhart alsof hij pas iets heel moois had gevonden en het direct weer had verloren. HOOFDSTUK XXIV. Zyn Vader's Zoon. Boem! Een hooge golf sloeg te pletter tegen de Mammoet Rots. De zee kookte en bruischte en het lawaai van de beukende gol ven werd weerkaatst door de naakte, donkere rotswanden. Maar hier, in de nauwe kreek, be schut door de machtige Mammoet Rots, was het betrekkelijk rustig en men merkte er niet zooveel van den storm, die daar buiten woedde. Meeuwen fladderden in en uit, want door de be schutting, die zij bood, was de Mammoet Rots een geliefde nestplaats. Zoo smal was de spleet tusschen de rotsen hier, dat zelfs in het midden van den zomer de zonnestralen er nauwelijks in door konden drin gen. De hooge, granieten wanden helden over en de enkelen, die hier wel eens kwamen, wer den vervuld van ontzag. Wanneer het eb was, was het de moeite waard dit plekje een bezoek te brengen. Het was van een grootsche eenzaamheid; slechts enkele varens groeiden er. Ze schenen te trach ten de barre strengheid der naakte rotsen wat vriendelijker te doen schijnen. Maar de kreek en de Mammoet Rots waren geen veel bezochte plaatsen; er was te weinig, wat den gewonen tourist kon aantrekken. Er waren geen grotten en het was er te kil voor een picnic. Boven dien lag het buiten de gewone route en eigen lijk was dit maar goed ook, want veel van de schoonheid en de rust zou anders verloren ge gaan zijn. Niet ver van de Mammoet Rots waren enkele zomerhuizen gebouwd, van waaruit men deze eenzame plek gemakkelijk kon bereiken. Deze huizen stonden op vooruitstekende rotsen, aan welker voet het strand en de onmetelijke zee zich uitstrekten. Iets verderop lag een klein dorp, dat daar al lang was voor de huizen op de rotsen. Deze huizen waren er langzamerhand ge komen. Telkens waren er stukken land ver kocht aan welgestelde particulieren, die hier hun zomerhuizen hadden laten zetten en zoo was deze kleine kolonie ontstaan. Het nieuwste en meest artistieke was een laag huis met een rieten dak, dat den naam „Aubreys" droeg. Er was een kleine, schaduw rijke tuin bij, die toegang gaf tot het strand. Dit huis had Lord Aubreystone laten bouwen voor de vacanties van zijn vrouw en zijn kin deren. Het was misschien voor de laatsten meer bedoeld dan vóór de eerste, maar Lady Aubrey stone had het gemaakt tot haar eigen tehuis. Molly hield veel meer van dit huis dan van het veel grootschere Aubreystone Castle en ze zou hier graag het heele jaar gewoond hebben, maar daarvoor had ze onmogelijk tijd. Zelfs nu de kinderen allemaal grooter waren, gebeurde het niet vaak dat ze hier langer kon blijven dan enkele dagen. Maar wanneer ook de gelegen heid zich voordeed, greep ze die aan. Eens of tweemaal was ze er met Rollo alleen geweest voor zijn herstel na een kinderziekte. Deze dagen leefden als iets heel kostbaars in beider herinnering, want met de jaren was de band tusschen moeder en zoon zoo mogelijk nog hechter geworden. Rollo was nu negentien jaar al haast een volwassen man. Hij was een knappe, levendige jonge man geworden en hij was de trots en de vreugde van Molly's bestaan. Zijzelf was in die jaren uiterlijk weinig veranderd. Ze had nog altijd hetzelfde jonge zicht met de zachte kleur, de kleine, slanke gestalte. Het vriendelijke, zachte van haar wezen had zich misschien nog iets meer ontwikkeld, hoewel dit nooit tot weekheid werd. Ze had geleerd zonder struike len voort te gaan langs het moeilijke levenspad. Alleen waar het Rollo betrof was ze soms wel eens een beetje te toegeeflijk. Maar ze begreep hem zooveel beter dan de anderen; hij was zoo heelemaal van haarzelf. Ze had jaren geleden het recht opgeëischt hem volgens haar eigen inzichten te mogen opvoeden en aan dit recht was sindsdien niet meer getornd. Maar soms vroeg ze zich angstig af of die inzichten wel altijd juist waren. En dan wenschte ze dat er iemand was, die haar zou kunnen adviseeren, iemand, die meer ervaring had dan zij en die beter den weg wist in deze nieuwe, moeilijke en verwarrende wereld, die opgerezen was uit de ruïnes na den oorlog. Ivor durfde ze niet om raad vragen. Hij voelde slechts zeer ma tige belangstelling voor den jongen en de eenige conditie, die hij stelde, was dat zjjn stiefzoon de voordeelen, hem door zijn opvoe ding ten deel gevallen, zou benutten. En juist hieromtrent maakte Molly zich ongerust. Ze verlangde er vurig naar dat Rollo langzamerhand een bepaalde richting zou kiezen, maar tot nu toe was nog uit niets gebleken, dat hij een bepaald levensdoel voor oogen had. Hij was zijn schooljaren gemakkelijk door gekomen, ofschoon Molly het ten zeerste be twijfelde of hij er veel uit had overgehouden, behalve misschien groote populariteit. Hij in teresseerde zich voor veel maar naar het scheen was deze belangstelling nooit zoo heel diep. Misschien ging alles hem een beetje te gemakkelijk af en zou het beter geweest zijn als de dingen hem meer moeite gekost had den. Hij was altijd voor alles te vinden en daar om was hij dan ook door zijn kameraden zeer gezocht. Hij organiseerde feestjes en concer ten en speelde niet onverdienstelijk voetbal en cricket. Hij interesseerde zich voor practisch alles, wat op zijn weg kwam en het leek wel dat deze veelzijdigheid hem eerder een strui kelblok zou worden dan dat zij hem tot voor deel zou zijn. Op school was hij tenminste nooit boven de middelmaat uitgekomen en nu, na een jaar Cambridge, begon Molly. zich af te vragen of het daar weer hetzelfde zou zijn. Het was einde Augustus en Rollo was juist teruggekeerd van een soort studiereis naar Zwitserland. Maar, naar de beschrijvingen, die hij er van gaf, was Molly van oordeel, dat hij het meer als een vacantie beschouwd had en zich van het meer serieuze gedeelte weinig had aangetrokken. Het scheen tenminste dat hij het grootste deel van zijn tijd had door gebracht mét bergen beklimmen en hij was dan ook niet weinig trotsch op zijn prestaties op dat gebied. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 16