MEXICO
IN DE KLEM
NEDERLAND
Onze voedselvoorziening in
oorlogstijd
Onze melkproducten-export
naar Engeland bedreigd
zal geen
sancties toepassen
Competitie-indeeling
N.H.V.B.
Postvlucbten op Indië
Dienstweigeraar
staat terecht
Vele schuldeischers en een leeqe staatskas
Internationale toestand
dwingt Nederland
tot maatregelen
Uoei&al
Programma van a.s. Zondag
WASHINGTON IS HET WACHTEN
MOEDE.
Be Amerikaansche minister
van Buitenlandsclie Zaken Huil
overhandigde dezer dagen den
Mexicaans chen ambassadeur
een nota, die bijna 4000 woor
den omvat en in den scherpsten
vorm de onmiddellijke regeling
van het schadevergnedingsvraag
stuk eischt. In onderstaanden
brief van een sper.ialen corresvon
dent in Mexico wordt de ont
wikkeling van het vraagstuk tot
op den dag van deze nota van
Huil beschreven.
Mexico City.
Mexico bevindt zich op het oogeniblik in
een uiterst lastig parket. Nadat tengevolge
van den Engelschen eisch tot teruggave
der op 18 Maart onteigende Britsche bezit
tingen in Mexico de betrekkingen tusschen
de beide landen afgebroken werden, is door
Europeesche persberichten het tot nog toe
door de Mexicaansche regeering verdoezel
de feit bekend geworden, dat ook de Ne-
derlandsche regeering wegens deze olie
onteigeningen een energiek protest heeft
laten hooren, want bij de „Cornnania Mexi-
cana de Petroleo ,E1 Aguila' S.A." (Mcxi-
can Eagle) is niet slechts Engelsch, maar
zooals bekend- ook Nederlandsch kapitaal
geïnteresseerd. En dit alles ware wellicht
nog niet zoo erg, wanneer niet ook de
Vereenigde Staten hun rechten op nadruk
kelijke wijze geldend gemaakt zouden
hebben.
Spanning tusschen Washington
en Mexico.
He regeering van president Car-
dsnas heeft het Mexicaansche volk
steeds weer laten gelooven, dat de
Vereenigde Staten de onteigening
der buitenlandsche maatschappijen
zooal niet goedkeurde, dan toch be
schouwde als een maatregel, waar
toe Mexico het recht zou hebben.
De Amerikaansche regeering had echter
d.d. 29 Maart een protestnota naar Mexico
gezonden. Terwijl deze nota door den
Amerikaanschen ambassadeur Josepluis
Daniels aan de Mexicaansche regeering
overhandigd werd, werd de nota van 21
Juli te Washington aan den Mexicaanschen
ambassadeur aangeboden', waarbij er gelijk
tijdig op gewezen werd, dat de tekst van
deze nota gepubliceerd zou wórdèn, vtt*
moedelijk om te verhinderen, dat zij door
de Mexicaansche regeering verzwegen
werd.
Deze nota, die slechts een voorloo-
per van verdere stappen en een
proefballon in het vraagstuk der
schadevergoeding voor de onteigen
de oliemaatschappijen is, wijst er
in uitvoerigen vorm op, dat de
Amerikaansche eigenaars van het
sinds 1915 onteigende landbezit nog
in het geheel niet schadeloos gesteld
zijn.
Onteigening zonder onmiddellijke schade
loosstelling zou echter niet anders dan con
fiscatie zijn, zelfs wanneer een belofte tot
latere betaling gegeven wordt. Washington
wenscht derhalve de uitspraak van een
arbitraal gerechtshof over de vraag, of
Mexico zijn uit het internationaal recht
voortspruitende plichten nagekomen is en,
zoo dit niet het geval is, hoe hoog de te
betalen schadevergoeding moet zijn.
Mexico weigert.
De Mexicaansche regeering heeft in een
nota van 3 Augustus dezen Amerikaan
schen eisch van de hand gewezen en ver
klaard, dat het internationaal recht gee
nerlei bindende verplichting tot betaling
van schadevergoeding voor in het open
baar belanar onteigend bezit zou kennen,
maar dat zij desondanks een dergelijken
plicht erkent, wijl de Mexicaansche grond
wet zulks voorschrijft. In geen geval zou
er echter sprake kunnen zijn van een ver
plichting lot „onmiddellijke" betaling. Zeer
handig wijst Mexico erop, dat de eischcn
der Amerikanen dikwijls overdreven zouden
zijn, wijl n.1. de eigenaars oen hoogere scha
devergoeding vragen dan de belastingwaar
de bedraagt, die zijzelf indertijd aangege
ven hadden. Uit dez?n passus kan men
reeds opmaken, welke houding Mexico in
het vraagstuk der olie-onteigeningen zal
aannemen, want de waarde, die de maat
schappijen aan de belastingautoriteiten on-
gegeven hebben, is natuurlijk aanzienlek
lager dan de werkelijke. Mexico zal zich
waarschijnlijk on deze helastingverklarin-
gen beroepen, wanneer eens de hoogte van
de te betalen schadevergoeding aan de
oliemaatschappijen wordt vastgesteld.
Wèl directe onderhandelingen.
Mexico verklaart verder, dat het zich met
het oog op de economische situatie een on
middellijke betaling der schadevergoeding
niet veroorloven kan. maar wel bereid is fot
directe onderhandelingen over de hoocte
en de betalingswijze der schadeloosstellin
gen.
Hierbij moet intussch«n opgemerkt
worden, dat dergelijke onderhande
lingen reeds sinds lanceren tiid
aan den gang wamn. manr kortge
leden zonder resultaat afgebroken
werden, want Mexico wilde on geen
enkele wüze on de 4moriksnn«che
eischen ingaan. TndeHh'd bed Mexi
co verklaard, dat bet er niet aan
kon denken, nog tijdens de ambts
periode van den tegenwoerdigen
president het bedrag van het ont
eigende bezit in zijn geheel te dek
ken, noch voor de toekomst een der
gelijke verplichting op zich zou kun
nen nemen.
Vrees voor energieker optreden.
De Amerikaansche nota beeft in Mexico
veel opzien gebaard, wijl zij aantoont, dat
aan de door president Roosevelt gevoerde
„politiek van goede nabuurschap" ook eens
een eind kan komen, n.1. dan wanneer
men van Washington verlangt, dat deze
politiek eenzijdig bedreven wordt, dus zon
der tegenprestaties van Mexicaansche zijde.
Er is dan ook ongetwijfeld een spanning
in de betrekkingen tusschen de beide lan
den ingetreden.
Mexico bevindt zich in een bui
tengewoon onaangename positie,
daar de Vereenigde Staten over vol
doende drukmiddelen beschikken,
om Mexico gewillig te maken, voor
zooverre Washington dit werkelijk
van plan zou zijn.
In- ieder geval echter is de Amerikaansche
nota een ernstige waarschuwing om op den
eenmaal ingeslagen weg niet verder te
gaan. Mexico zal zich mogelijkerwijs ge
dwongen zien, zijn radicale politiek op te
geven en een gematigder koers te gaan
volgen. Dit echter is niet zoo heel gemak
kelijk met het oog op de groote beloften,
die president Cardenas sinds zijn ambts
aanvaarding aan de radicalen van links
gedaan heeft. Een verandering van koers
kan tot een ernstigen binnenlandschen
strijd leiden. Reeds thans kan men het be
gin van een afscheiding in een gematigd
en een radicaal kamp waarnemen en men
spreekt zelfs van verschillen over den te
volgens koers in het regeeringskamp zelf..
Zal president Cardenas van deze mogelijk
heid gebruik maken, om zich van ziin radi
cale medewerkers die het hem onder de
tegenwoordige omstandigheden uiterst
moeilijk maken, te ontdoen? Deze vraag te
beantwoorden, moet men aan de toekomst
overlaten.
Art. 16 van het Volkenbondsver-
drag heeft nog slechts facultatie
ve beteekenis. Minister Pa-
tijn spreekt te Genève.
De eerste twee sprekers op de 19e Vol
kenbondsvergadering te Genève waren gis
teren de ministers van Buitenlandsche Za
ken van twee tot de Oslogroep behoorende
staten, n.1. de Zweedsche minister Sandler
en de Nederlandsche minister Patijn.
Het is een gevoelskwestie, zegt
beklaagde.
Voor het Hoog Militair Gerechtshof te 's-
Gravenhage moest gisteren in hooger be
roep terecht staan de 22-jarige J. V., ge
woon dienstplichtig soldaat bij het korps
motordienst te, Haarlem, die. jvegeps dienst
weigering voor den Krijgsraad te 's-Hcrtó-
genbosch veroordeeld was tot. vier maanden
gevangenisstraf met aftrek van de preven
tieve hechtenis en ontslag uit den militairen
dienst zonder ontzetting van de bevoegdheid
bij de gewapende macht te dienen.
Beklaagde verklaarde, dat zijn
dienstweigering geen verstands- of
godsdienst- maar een gevoelskwes
tie was. Hij wilde niet opgeleid
worden om zijn mede-mensehen te
dooden.
Generaal van Munnekrede: „Maar
niet iedere dienst leidt op om men-
sclien te dooden. Bij den hospi-
taaldienst geldt juist 't tegendeel".
Beklaagde: „Ik wil op geen enkele wijze
medewerken aan den militairen dienst.
De advocaat-fiscaal wilde geen hoogere
straf vorderen, dan de Krijgsraad heeft op
gelegd.
De verdediger drong op vrijspraak aan,
resp. een straf gelijk aan de preventieve
hechtenis.
Het verzoek tot onmiddellijke invrijheid
stelling werd afgewezen.
Het Hof zal nader uitspraak doen.
Mr. J. A. N. Patijn.
Beide sprekers hebben, zooals na
de gemeenschappelijke bijeenkomst
van de vertegenwoordigers der Os-
lostaten verleden Zondag verwacht
kon worden, herhaald, dat huns in
ziens art. 16 van het Volkenbonds
verdrag nog slechts facultatieve be
teekenis heeft en dat dus ook ten
aanzien van oeconomische en finan-
cieele sancties geen verplichtingen
voor de Volkenbondsstaten meer be
staan, die voorschrijven deze sanc
ties toe te passen.
Doch terwijl min. Patijn zich blijkbaar met
de ondubbelzinnige uitspraak van de Ne
derlandsche regeering tevreden stelde, drong
Sandler, aldus de N. R. Crt. tot veler verras
sing sterk er op aan, dat de Volkenbonds
vergadering duidelijk zou erkennen, dat de
feiten er op wijzen, dat art. 16 onder de te
genwoordige omstandigheden inderdaad nog
slechts een facultatieve beteekenis heeft.
De sterke aandrang van minister
Sandler óp è.cri uitspraak der verga
dering wijkt af van de afspraken
van de Oslo-staten van j.1. Zondag
en heeft in die kringen dan ook ver
bazing gewekt.
De doortocht der buitenlandsche
troepen.
Uit de redevoering van minister Patijn is
nog opmerkelijk, dat hij ook uitdrukkelijk
de in art. 16 ter sprake gebr„chle kwestie
van den doortocht der buitenlandsche troe
pen in verband met de Volkenbondssanc
ties heeft besproken.
Natuurlijk verklaarde onze minis
ter, dat de Nederlandsche regeering
zich daartoe geenszins gebonden
acht en dat onze regeering ieder ge
val naar de omstandigheden, in het
bijzonder in verband met de geogra
fische ligging zal beoordeelen. Voorts
viel het op, dat minister Patijn niet
slechts art. 16 voor facultatief heeft
verklaard, doch aan deze opvatting
ook uitdrukkelijk de logische conse
quentie verbond, dat Nederland zich
evenmin voortaan verplicht gevoelt
krachtens art. 10 van het Volken
bondsverdrag aan een Volkenbonds
staat bescherming voor de integriteit
van zijn grondgebied te erleenen.
Geen sancties.
Minister Patijn schakelde natuurlijk ook
het bindend karakter van art. 17, het op
niet-Volkenbondsleden betrekking hebbende
sanctie-artikel, uit, hetgeen vooral practi-
sclie beteekenis heeft in verb.and met het
dezer dagen door China tot den Volken
bond gerichte verzoek om dit art. 17 tegen
Japan toe te passen.
Het trok zeer de aandacht, dat de minis
ters Sandler en Patijn gisteren terstond bij
de opening der algemeene beschouwingen
het woord gevraagd hebben. Dit staat wel
licht in verband met de niet ondenkbeeldi
ge mogelijkheid, dat eenige andere delega
ties bij een toespitsing van den internatio
nalen toestand een nieuwe poging zouden
willen ondernemen tot collectieve actie van
den Volkenbond tegen den staat-aanvaller.
Voor dat geval is het van beteekenis, dat
de Volkenbond terstond weet, dat de Oslo-
staten zich niet verplicht achten aan een
dergelijke toepassing van collectieve sanc
ties mee te doen.
Wetsontwerp ingediend. Van
de bevoegdheden der Landbouw-
Crisiswet wordt gebruik ge
maakt.
Bij Koninklijke boodschap van 12
dezer is ingediend een ontwerp van
wet, houdende voorziening ten be
hoeve van voedselvoorziening in tij
den van oorlog, oorlogsgevaar of
andere buitengewone omstandighe
den en de voorbereiding daarvan.
Artikel 1.
Van de bevoegdheden, bij of krach
tens de Landbouw-crisiswet 1933 aan
ons en aan onzen met de zaken van
den landbouw belasten minister ver
leend, kan mede worden gebruik
gemaakt ten behoeve van de voorbe
reiding van de voedselvoorziening
zelve in tijden van oorlog, oorlogsge
vaar of andere buitengewone om
standigheden.
Artikel 2.
Uitgaven, welke strekken ter uitvoering
en handhaving van uit deze wet voort
vloeiende maatregelen en voorschriften ko
men niet ten laste van het landbouw-cri-
sisfonds, bedoeld in artikel 2 van de Land-
bcuw-crisiswet 1933.
Artikel 3.
Deze wet treedt in werking met ingang
van den dag na dien harer afkondiging en
zal door ons op een nader door ons te be
palen tijdstip, doch uiterlijk op 31 Decem
ber 1939, worden ingetrokken.
Grondstoffenvoorraden noodig.
Aan de Memorie van Toelichting, onder-
tcekend door den Minister van Economische
Zaken, ontleenen wij het volgende:
Een ontwerp van wet betreffende de eco
nomische verdedigingsvoorbcreiding van
Nederland, dat onder meer beoogt aan de
regeering de bevoegdheid te geven de voor-
raadsvorming te bevorderen of te gelasten,
is in voorbereiding.
Naar wij vernemen, luidt de comnetitie-
indeeling van den N.H.V.B. voor zoover
vereenigingen uit ons district daarbij be
trokken zijn als volgt:
T A: Alcm. Victrix IV, Alkmaar I (voor
waardelijk), Beemster I, K.V.V. III, O.F.C.
I, Oudorp I, R.C.Z. I, Vrone I, W.F.C. V en
Zaandijk II.
In afd. I C treffen we Sijbekarspel I aan,
welk elftal dus is gepromoveerd ondanks
zijn tweede plaats in de promotie-degrada-
tie-com petitie.
I D: Helder III, H.R.C. IV, J.V.C. T, Koe
dijk I. Oudesluis I, Petten I, Schoorl 1 en
Succes II.
II B: AkeAsloot I, Alcm. Victr. V, Alk
maar II (voorw.). Al km. Boys III, D.T.S.
II. Mevo I en Ursem I.
II F: Hem I, Hollandia IV, N. Niedorp
II, Oudendijk I, Schagen II, Sporters II.
Strandvogels II. V.C.L. I.
zooals men hieruit kan opmaken, is het
verzoek der v.v. Schagen om haar tweede
elftal bij keuze te doen promoveeren van
de hand gewezen.
II G: B.K.C. II. De Corksdorp I. Helder
IV. H.R.C. V, H.R.C. VI. Texel II, Texelsche
Bo' y en Watervosels II.
III D: Alkmaar Hl fvoorw.). Bergen II.
Dirkshorn I. D.T.S. III. Koedijk II. Mevo
II. Oudorp TT. Schoorl Tl en Vrone IT.
III F: Aarfswoud I, Rerkhout II, Hollan
dia V, Horna I, Schellinkhout I en Twisk
II.
ITT G: Atlas II. Helder V. Helder VI
(voorw.). H.R.C. VII. J.V.C. II. Petten II,
Succes TIT. Texel III (voorw.) en Wierin-
gerwaard II.
IV D: Akersloot II, Alkm. Boys V, Ber
gen III, Dirkshorn II, D.T.S. IV en N. Nie
dorp III.
IV F.: M.O.C. II. Schellinkhout II, Spor
ters III, Sijbekarspel II en V.C.L. II.
IV F: Atlas III. De Cocksdorp II. Ooster
end I, Texelsche Boys II en Watervogels
III.
IV G: Barsingerhorn T. B.K.C. III, Cal-
lantcnnn. I, Oudesluis II, Schagen III en
VVIeringerwaard III.
Adsp.; K. Alcm. Victrix A, Alkm. Bovs
A, Alkmaar A (voorw.), Bergen A, D.T.S.
A en Schoorl A.
Adsn. L: Alcm. Victrix B, Alcm. Victrix
C, Alkm. bnvt R, Koedijk A en Vrone A.
Adsn. M: Alcm. Victr. D pn E, Alkm.
Bovs C, C.S.V. A en D.T.S. B.
Adsp. N: Andijk A. Hollandia A. MF.C.
A. N Niedorp A, Sporters A, Twisk A en
W.-Frisia A.
Adsn. O: Berkhout A. Snoeiers R, Strand
vogels A. V.C T„ ,A en W.-Frisia R.
Adsn. p- Atlas A. R K C. A. Helder A en
R. H.R.C. A en R en Oudesluis A.
Adsn. O: Helder C. H R C. C en D. J.V.C
A, Scbaaren A en Succes A. (In stri'd met
een vrooger herirhf js J.V.C. A dus bij Scha
gen a ingedeeld).
Adsp. R- Helder D en E. H.R.C. E en F
on Snerp? R
Adsp. S: Texel A, Texel B en Tex. Boys A.
Programma 18 September.
Naar wij voorts vernemen beginnen Zondag
a.s. ook de N.H.V.B.-romnetities. Zoo zijn
o.m. de volgende wedstrijden vastgesteld:
T A: R.C.Z. IVrone T.
I D: J.V.C. T-HR.C. IV
Helder III—Petten I
Succes H—Srhoo,.] j
Koedijk I—Oudesluis I
H B: Alcm. Victr. V—D.T.S. II
II F: N. Niedorp II—Sporters II
II G: De Cocksdorn ITexel II
Watervogels IT-B.K.C. II
Tex. Bovs I—Helder IV
H.R.C. V—H.R.C. VI
Oost "\A3est thuis best. JTa ortxe
om.zvoeroi.ngen. is h.et altijd toeer
behaaglijk „thuis'. <5n als de
uacaatletijd uoorblj Is eroaren
toe uteer die waarheid in het
genieten aan het geheel eigene
in den kring, waar wij „thuis*
zijn en in September weer
beginnen met het gebruik oan
^Dralsma pan Valkenburg's
levertraan.
III D: Bergen IIVrone II
Schoorl IIDirkshorn I
D.T.S. IIIKoedijk II
III F: Aartswoud ITwisk II
III G: Wieringerwaard IIJ.V.C. II
Succes III—Atlas II
Petten IIHelder V
IV D: Dirkshorn II-D.T.S. IV
N. Niedorp IIIAkersloot II
Alkm. Boys VBergen III
IV E: Sijbekarspel II—V.C.L. II
IV F: Oosterend I—Texelsche Boys II
Watervogels III—Atlas III
IV G: Schagen IIIBarsingerhorn I
Oudesluis II—Cailanfsoog I
B. K. C. III—Wieringerwaard III
Adspr. K: Bergen A—D.T.S. A.
Adsp. L: Alcm. Victr. B—Vrone A".
Alkm. Boys BKoedijk A.
Adsp. N: Andijk A—N. Niedorp A
Adsp. P.: Helder A—H.R.C. B
H.R.C. A—Helder B
Oudesluis A—B.K.C. A
Adsp, Q: J.V.C. A—H.R.C. D
Schagen A—H.R.C. C
Succes A—Helder C
Adsp. S: Tex Boys A—Texel A,
Torenvalk
(heenreis)
Buizerd
(terugreis)
Wielewaal
(heenreis)
Reiger
(terugreis)
Valk
(heenreis)
7ertT«k van Aankomst t«
Singap. 13 Sept.'lland. 13 Sept.
A'dam 13 Sept,
Rang. 13 Sept,
j Athene 13 Sept.
Jodhp. 13 Sept.
Jodhp. 13 Sept. !llasra 13 Sept,
I A'dam 13 Sept. Athene 13 Sept,
Hoewel met spoed aan de verdere voor
bereiding voor de indiening van dit wets
ontwerp wordt gewerkt, noopt de huidige
internationale toestand de regeering echter
thans reeds maatregelen te nemen ter
voorziening in de behoeften van de bevol
king in (ijden van oorlog, oorlogsgevaar of
andere buitengewone omstandigheden. In
het bijzonder doet de noodzaak daartoe zich
gevoelen voor wat betreft het aanleggen
van grondsioffenvoorraden voor de voeding
van mensch en dier. Aangezien gebleken is,
dat op sommige tijdstippen de voorraden
van eenige onmisbare voedingsproducten
hier te lande van onvoldoenden omvang
waren, acht de regeering het niet langer
verantwoord het treffen van maatregelen,
om tot een verplichte voorraadvorming te
kunnen geraken, tot een later tijdstip, i.c,
het in werking treden van bovenbedoeld»
wet, uit te stellen.
Alhoewel volgens de regeering het ge
bruiken van de Landbouw-crisiswet 1933
als basis voor de voorraadvorming juridisch
verantwoord kan worden geacht,, ontveinst
de regeering zich niet, dat een dergelijk ge
bruik niet in overeenstemming is met de
uitdrukkelijke bedoeling, waarmede de land
bouw-crisiswet in het leven is geroepen.
Daar echter de genoemde wet met de
daarop berustende voorschriften en bepalin
gen een apparaat vormt, hetwelk een snel
le en doeltreffende methode waarborgt om
in den kortst mogeliiken tijd de beoogde
voorraadvorming te bewerkstelligen, heeft
de regeering aanleiding gevonden voor te
stellen de in de Landbouw-crisiswet aan de
Kroon en aan den met de zaken van den
landbouw belasten minister verleende be
voegdheden tijdelijk, d.w.z. totdat ter zake
nadere wettelijke regelingen zijn getroffen
te doen gebruiken voor de voorbereiding
van de voedselvoorziening in oorlogstijd
en, indien dit onverhoopt noodig mocht zijn,
voor de voedselvoorziening in oorlogstijd
zelf. Hiertoe is dit ontwerp van wet ont
worpen.
Contingenten zijn
plaatsen.
steeg.
moeilijk te
Uit de officieele mededeelingen,
ter vergadering van den Alg. Ned.
Zuivelbond te Nijmegen gedaan,
blijkt, dat de boterproductie van
1937 over het algemeen eenigszins
boven die van het vorige jaar bleef.
De boterprijs was tot half Mei bevredi
gend. Vanaf eind Juli lag onze internatio
nale boterprijs beneden dien van verleden
jaar. De kaasprijzen lagen over de geheele
lijn beneden die van 1937. De kaasprijzen
werden in het derde kwartaal ongunstig
be-invloed door, de sterke verlaging van
het Duitsche betalingscontingent.
De melkpoederprijzcn bleven evenmin
constant. De prijs van vette poeder blijft
thans nog belangrijk beneden dien van
verleden jaar. In Engeland bleven de mini
mumprijzen voor gecondenseerde mcik op
het bestaande peil gehandhaafd. Deze prij
zen werden nog te hoog geacht.
De contingenten naar Engeland
zijn dan ook moeilijk te plaatsen.
Engeland zal zoodoende tot verla
ging van contingenten overgaan.
Op deze wijze dreigt de Nederland
sche melkproductenexport op Enge
land te niet te gaan. Het percentage
van den export ligt dan ook reeds
vrij belangrijk beneden de helft van
den export in de basisperiode.
De regeling van den gecontingenteerrlen
export zal nauwkeuriger moeten geschie
den, gezien de moeilijkheden, welke men
in Duitschland ontmoet. Een oplossing zal
moeten worden gezocht in een betere orga
nisatie der belanghebbenden op het gebied
van den export. Eenige steun van de over
heid zal daarbij niet kunnen worden ge
mist.
De export van melkproducten naar
Engeland ondervindt groote moei
lijkheden door de negatieve houding
der Engelsche regeering. In Enge
land wil men de Engelsche melkpro
ducten-industrie op de been helpen
dat beteekent een geyaar voor on
zen export.
Er is thans door de N. 7.. C. gezien nog
andere uitvoermoeilijkheden een commis
sie ingesteld om al deze moeilijkheden ia-
zake export en contingenteering te onder
zoeken.
Melkdistributie.
Wat betreft de consumptie-melkregel ingen
werd van bestuurszijde medegedeeld, dat
zuivelcoöperatie zich meer dan tot nog
met de werkelijke melkdistributio ni°
gaan bemoeien en dat bier meer on' ,''.s
ge samenwerking moet komen and' -
komt men in een richting, welke met
het algemeen belang der boeren is. De
sfandkoming van consumptiemelkregeimg
leidt fot instandhouding van een groot
duur distributie-apparaat, hetgeen Ien
decle werkt van producent cn consuI]1,)ll,t
Het bestuur der F. N. Z. overweegt
weder instellen van centrale boierkeu
gen om daardoor te kunnen bevorderen
uniformiteit bij de bondsboterkeuringem