Voetgangers
aan den leiband
Het groote oogenblik...
Schaarschte aan
melk
Nog geen liquidatie van
den Zuiderzeesteun
Nieuwe boerderijen in de
Wieringermeer
Post vluchten op Indië
Geen Nederlander in het
Continentale elftal?
Van Vliet triomfeert
Kind onder kermiswagen
Arbeider in vlammen
Oude doove man door
trein gegrepen
478ste STAATSLOTERIJ
Uitbreiding van bet personeel
der rijksveldwacht
Brand in manufacturenmagazijn
PUBLICATIE
Vierjarenplan in Turkije
Zaken zijn zaken
„Mijn volk is op alles
voorbereid"
Hoe Japan den
katoenexport bevordert
Kfrös) I5'""»- 20 s"><
KÏÏS. lA,hcne 20 s™<
s«'-
KS h™1-s«»'-
Uoet&aZ
Wiehmruw
„De Koningin
Als het groote oogenblik is aangekomen,
dat Koningin Wilhelmina bij den ingang
van de Ridderzaal is gearriveerd, ontvangt
de eerste kamerheer ceremoniemeester
net, teeken, dat deze de komst van de Ko
ningin kan aankondigen met de traditionee-
le woorden: de Koningin...
Dan rijzen alle aanwezigen van hun ze
tels, en de in het gangpad ongestelde stoet
zet zich in beweging om Hare Majesteit
naar den troon te geleiden. De Koningin
werd ook dit jaar begeleid door den Voor
zitter der commissie van in- en uitgeleide,
het eerste kamerlid Prof. de Savornin Loh-
man.
Zij was gekleed in een satijnen gewaad
van vieux-rose met goud, met sleep. Zij
had een hoed op van dezelfde stof met
aigrettes. Als versiering had zij daarbij een
paarlen collier, terwijl zii liet grootkruis
van den Nederlandschen Leeuw droeg.
Achter Hare Majesteit volgden de groot
meesteres, de D.D. Dame du Palais en de
waardigheidsbekleders, die in den stoet
hadden meegereden. Nadat de Koningin op
den troon had plaats genomen, onder den
elëctfisch verlichten troonhemel, ving zij
met zachte, doch heldere stem de- voorle
zing der troonrede aan. Ongeveer een kwar
tier duurde deze voorlezing, die in doodsche
stilte werd aanhoord.
Onmiddellijk na het einde hief Generaal
Duymaer van Twist een driewerf hoera op
de Koningin aan, dat door alle aanwezigen
staande werd overgenomen.
De leden der communistische fracties wa
ren afwezig.
In totaal waren buiten den voorzitter 121
kamerleden, inbegrepen de commissie voor
in- en uitgeleide, in de zaal.
Hollandsche maatschappij van
landbouw wendt zich tot den
minister.
Het dagelijksch bestuur der Hollandsche
Maatschappij van Landbouw heeft in zijn
kraandag 19 September gehouden vergade
ring den onbevredigden toestand voor de
consumptiemelkers besproken
Besloten werd het volgende schrijven aan
Z. Exc. den minister v. Economische Zaken
te rsenten:
„Het dagelijksch bestuur der Hollandsche
Maatschappij van Landbouw, in vergadering
bijeen, verzoekt Uwe Excellentie beleefd
doch dringend tegemoet te komen aan het
pogen der consumptie melk Centrale, don
melkprijs te verhoogon Het dagelijksch be
stuur wijst er Uwe Excellentie op, dat de
schaarschte aan melk, inzonderheid dooi
den ongeleenden invloed van het mond- en
klauwzeer, den melkprijs zonder bindende
regeling zeer hoog zou hebben opgeloopen.
Deze hooge prijs zou voor de veehouders een
kleine tegemoetkoming beteekend hebben
in de. groote schade, welke zii thans door
genoemde ziekte ondervinden Inplaats van
thans deze tegemoetkoming te ondervinden,
wordt de consumptie melk centrale ver
plicht honderd duizenden liters melk voor
hooe-en prijs en on kosten zijner aangeslo
tenen van elders te betrekken.
Naar ons oordeel is echter een regeling,
welke op zoo zichtbare wijze een veel lege
ren prijs geeft dan vroeger onder ongeveer
gelijke omstandigheden het geval zou zijn
geweest, ten aanzien der producten onrede
lijk en onhoudbaar In het belang van het
voortbestaan der regeling, welke mooie
perspectieven voor alle belanghebbende
groepen en het elgemeen belang inhoudt,
doen wij een beroep op de medewerking
Uwer Excellentie den melkprijs meer bij
de billijke omstandigheden aan te passen.
Voor Uwe welwillde overweging danken
wij u bij voorbaat ten zeerste"
Vreeselijke dood.
Gistel-middag is te Kieuw-Namen (gemeen
te Clinge), een droevig ongeluk gebeurd.
Da zesjarige P. Cleys, die daar op den weg
speelde, geraakte op zeker oogenblik onder
een kermiswagen. Een der wielen ging den
kleine over het hoofd, dat geheel werd ver
brijzeld. Na politioneel onderzoek is het
lijkje vrijgegeven.
Defect laschapparaat veroorzaakt
ongeluk op Amsterdamsche
scheepswerf.
Gistermiddag heeft zich op de scheeps
werf van Verschure en Co. aan den overkant
van het IJ te Amsterdam een vrij ernstig
ongeluk voorgedaan.
Omstreeks twee uur wilde een lasscher
zijn apparaat in gebruik stellen, doch door
dat de toevoerslang van de zuurstof defect
was, had zich in zijn omgeving een sterk
zuurstofhoudende atmosfeer gevormd. Deze
kwam, toen de man het apparaat wilde aan
steken, tot ontploffing, met het noodlottig
gevolg, dat de kleeren van den arbeider
vlam vatten.
Hij kreeg ernstige brandwonden aan ar
men, beenen en gelaat en is door de G.G. en
G D. naar het Binnengasthuis vervoerd.
Zijn toestand is niet levensgevaarlijk.
Doodelijk ongqval te Gilze-Rijen.
Gisterochtend omstreeks elf uur is twee
honderd meter voor den onbewuakten over
weg te Gilze-Rijen de 72-jarige J. P. Willems
door een trein gegrepen en gedood..
De man, die tijdelijk bij familie in Gilze-
Rijen vertoefde, was gaan wandelen. Op on
begrijpelijke redenen leidde zijn wandeling
langs de spoorbaan, welke hij vermoedelijk
door een binnenweg bereikt heeft. Hij was
doof en heeft waarschijnlijk daardoor den
trein niet hooren aankomen. De man werd
gegrepen en onmiddellijk gedood,
Voor 1939 f 73.250 meer ge
raamd dan ovor 1938.
Op den gewonen dienst van de
Rijksbegrooting voor het jaar. 1939
wordt voor het Zuiderzeefonds uit
getrokken een bedrag van f 36.255.000.
Een aangevraagd bedrag van f 3.105.000.
zal voornamelijk dienen voor de werken,
noodig ter voorziening in de belangen van
afwatering en scheepvaart, voor zooverre
die door de afsluiting worden geschaad,
alsmede ter verrekening van het ten laste
van de afsluiting komend aandeel in cje
kosten van de ten behoeve van den Noord
oostelijken polder te treffen voorzieningen
in de belangen van afwatering en scheep
vaart der omliggende landen. Ri! deze
voorzieningen is rekening gehouden met
de voorgenomen verlaging van het peil
van het IJsselmeer.
Rekening houdende met de omstandig
heid, dat de verlaging van het peil op het
IJsselmeer tot 0.40 M. N.A.P. niet. voor
1939 tot stand zal komen, is een groot, deel
van de werken, waarvan de uitvoering ze
kerheidshalve ook in de begrooting 1938
was voorzien, naar 1939 verschoven.
De regeering streeft er naar de
voorbereiding van de zuidelijke in
poldering in het IJsselmeer te be
spoedigen.
De uitgaven van den Zuiderzee
steun zijn voor 1939 geraamd op een
totaal bedrag van f 2.019.200, tegen
over f 1.945.950 in 1938.
Wat de uitgaven van de geldelijke tege
moetkomingen (art. 13 van de Zuiderzee-
steunwet) betreft, deze zijn f 145.500 lioogcr
geraamd. Bij de begrooting voor 1938 was
van de veronderstelling uitgegaan, dat in
dit jaar met een geleidelijke liquidatie van
de steunverleening artikel 13 der wet aan
hen, die ouder zijn dan 45 jaar, zou kun
nen worden aangevangen. Dit is echter niet
mogelijk gebleken.
(Niet officieel)
5de klasse, 2de lijst
Trekking van Dinsdag 20 September 1938
Hooge Prijzen
1000.— 15382
400.— 2878 7461 11370 12606
200.— 2045 19790
100.— 1371 2292 6873 10089 12583 14293
15384 15428 15615 17574 21389
Prijzen van 70.
1179 1401 1442 1450 1695 1719 1933 1967
2096 2114 2239 2310 2313 2466 2506 2644
2698
2971
3137
3139
3189
3206
3274
3325
3339
3353
3356
3892
3916
3922
3944
4012
4QS2
4221
4254
4313
4542
„4565
4607
4888
5266
5454
5607
5616
5621
5653
5837
5859
6113
6173
6572
6628
6699
6832
7228
7339
7477
7599
7723
7889
7890
8080
8092
8360
8490
8833
8920
8971
9012
9277
9307
9315
9364
9403
9599
9823
9967
10249
10365
10438
10497
10609
11031
11105
11562
11754
11984
12054
12065
12156
12306
12326
12355
12703
12740
12805
13045
13260
13336
13386
13783
13969
14103
14367
14430
14528
14685
14746
14788
14935
15011
15036
15313
15413
15422
15432
15553
15616
15732
15799
16820
16858
17153
17220
17266
17277
17340
17382
17613
17768
17816
17879
18106
18192
18232
18784
19079
19116
19172
19174
19184
19235
19539
19593
19784
20043
20074
20085
20111
20152
20371
20501
3535
20901
21268
21302
21619
21940
meten
1029
1043
1132
1168
1421
1582
1624
1706
1711
1744
1767
1782
1801
1839
1842
1917
1921
1927
1937
200i
2050
2231
2250
2273
2325
2351
2384
242T
2432
2438
2439
2478
2484
2583
2619
2680
2695
2732
2736
2759
2773
2781
2799
2821
2857
2866
2929
3009
3051
3083
3092
3178
3271
3276
3298
3360
3469
3589
3635
3639
3674
3689
3730
3768
3775
3313
3825
3837
3845
3900
3995
4007
4031
4049
4088
4115
4123
4139
4160
4182
4328
4368
4375
4388
4405
4496
4533
4561
4658
4662
4668
4833
4909
4913
4928
5006
5089
5098
5112
5130
5135
5136
5160
5169
5210
5258
5262
5267
5329
5403
5486
5614
5619
5644
5647
5655
5662
5664
5702
5766
5834
5842
5343
5890
6016
6022
6023
60Ö7
6174
6196
6210
6217
6232
6247
6257
6286
6295
6329
6353
6417
6438
6452
6518
6560
6594
6610
6650
6667
6730
6803
6817
6907
7011
7015
7045
7086
7193
7213
7217
7219
7233
7278
7283
7305
7324
7327
7389
7414
7431
7437
7499
7563
7582
7608
7628
7663
7698
7797
7819
7836
7907
7944
8007
8003
8031
8035
8048
8074
8085
8141
8174
8233
8244
8265
8276
8341
8427
8464
8605
8634
8652
8678
8710
8763
8769
8808
8810
8914
8915
8985
9016
9033
9106
9114
9171
9229
9236
9293
9336
9346
9450
9530
9531
9547
9691
9836
9872
9882
9979
9995
9996
10011
10061
10067
10080
10094
10095
10162
10228
10244
10256
10292
10305
10336
10350
10402
10475
10508
10588
10654
10677
10720
10857
10874
10896
10971
10976
11012
11038
11060
11074
11117
11119
11163
11201
11246
11250
11258
11285
11287
11301
11333
11396
11451
11456
11496
11499
11500
11533
15557
11607
11612
11639
11663
11778
11783
11814
11828
11845
11859
11868
11956
12021
12033
12174
12211
12219
12224
12227
12275
12307
12357
12381
12542
12575
12585
12632
12643
12666
12696
12754
12821
12829
12884
12897
12920
12957
12966
12972
13072
13115
13147
13183
13192
13225
13251
13403
13411
13454
13468
13472
13479
13531
13582
13632
13672
13715
13720
13805
13807
13829
13894
13939
13958
14097
14104
14158
14162
14165
14249
14270
14345
14350
14356
14357
14377
14420
14555
14615
14620
14637
14655
14667
14680
14693
14749
14781
14985
15018
15053
15058
15063
15403
15426
15429
15434
15464
15470
15530
15567
15664
15704
15779
15818
15829
15884
15899
15917
15959
16034
16127
16272
16289
16382
16586
16594
16610
16611
16623
16833
16942
16982
17036
17040
17114
17138
17213
17267
17294
17297
17305
17307
17372
17450
17457
17531
17661
17674
17730
17732
17743
17791
17854
17866
17893
17982
17992
18236
18296
18303
18310
18315
18333
18372
18389
18390
18397
18459
18467
18512
18513
18545
18576
18592
18609
18615
18641
18679
18695
18823
18841
18847
18855
18919
18920
18935
18938
18982
19043
19118
19132
19134
19140
19176
19183
19236
19245
19459
19554
19566
19602
19655
19656
19684
19686
19713
19730
19825
20039
20075
20096
20105
20200
20228
20258
20292
20304
20330
20365
20368
20376
20382
20421
20501
20518
20605
20646
20702
20761
20789
20821
20874
20945
21061
21069
21075
21110
21246
21272
21343
21358
21395
21529
21549
21582
21761
21779
21819
21820
21860
21871 21913 21935 21936
Volgens de begrooting van Jus
titie, zal hef „personeel _der Rijks
veldwacht worden uitgebreid met
10 brigadiers, 19 rijksveldwachters
en 2 rijksrechercheurs.
Voorts woraï medegedeeld, dat
een verbetering is ontworpen van
de aanvangssalarissen der onge-
gradueerde rijksveldwachters.
Voorspelling over de oogst 1939.
Het grootste' gedeelte van dé in de Wie
ringermeer daarvoor in aanmerking komen
de gronden, 'is fn Vorige jaren reeds gedrai
neerd. Draineering van het resteerende ge
deelte zal thans over twee jaren worden
verdeeld, zoo lezen wij in de Memorie van
Toelichting op de Rijksbegrooting voor de
Wieringermeer.
Voorts zullen eenige grondverbeterings-
werken in werkverschaffing worden uitge
voerd, o.a. het djepspitten op plaatsen, waar
kleigrond onder eeii zandlaag dicht aan de
oppervlakte ligt.
Voor uitgifte van landbouwbedrij
ven, waarbij in verband met het ver
snelde temno voor uitvoering der in-
polderingswerken c.a. op een grooter
aantal is gerekend, zullen weder
boerderijen moeten worden gebouwd
en ontginningsschuren tot normale
boerderijen moeten worden ingericht
Aangenomen wordt dan dat in 1939
ongeveer 5000 H.A. bouwland en on
geveer 2000 H.A. gras- of klaverland
kunnen worden geoogst.
Hoewel de omvang van de geleidelijk in
staatsexploitatie te nemen oppervlakte na
der moet worden geregeld, kan worden aan
genomen, dat in 1939 uit do exploitatie van
de staatslandbouwbedrijvcn reeds inkomsten
vloeien.
DROEVIGE WASCHDAG.
Gistermiddag om half drie was de 32-ja-
rige mej. C. L. van Oorschot te Helmond,
bezig met het spoefen van de wasch in de
Zuidwillemsvaart. Op een gegeven oogenblik
verloor zij haar evenwicht, en viel voorover
in het water. Nog even wist zij zich drijven
de te houden, doch voordat hulp aanwezig
was, verdween zij in de diepte.
Nadat men tien minuten gedregd had,
werd* Tiet'Stoffelijk overschot opgehaald;
Door onbekende oorzaak heeft hedennacht
een felle brand gewoed in het manufactu
renmagazijn, staande aan de Laanstraat
hoek Oranjestraat te Baarn, in gebruik bij
den lieer A. J. Hertógh.
De brandweer, die zeer spoedig ter plaat
se was, gaf met vijf stralen water, doch
kon niet verhinderen, dat de eerste verdie
ping en de zolderverdieping, waar groote
hoeveelheden manufacturen en bedden wa
ren opgeslagen, uitbrandden.
Na twee uur krachtig spuiten was men
den brand meestori
Verzekering dekt de schade.
PADEN KUNNEN VOOR HEN GESLOTEN
WORDEN VERKLAARD. MAXIMUM
SNELHEID VOOR ALLE BEBOUWDE
KOMMEN 45 K.M.
De K.N.A.C. wijst op de nieuwe bepalin
gen van het Wegenverkeersreglement, dat
dezer dagen bekend is gemaakt.
De voornaamste hiervan zijn:
Inplaats van het nummerbewijs van mo
torrijtuigen komt een „voertuighewijs", dat
bij een bepaald voertuig behoort en dus
bij eventueelen verkoop aan den nieuwen
eigenaar overgaat.
Voortaan kunnen wegen of weggedeel
ten ook voor voetgangers gesloten worden
verklaard.
Ter vermijding van verwarring met be
palingch betreffende het voorrangswegen-
stelsel zal het nieuwe woord "doorrijver
bod" worden ingevoerd, inplaats van wat
men tot nu toe de "voorrangsregeling" bij
smalle weggedeelten noemde (de borden
met 2 verticale pijlen).
Voorruiten van auto's moeten met ingang
van het tijdstip, vallende 2 jaar na de in
werkingtreding van het reglement voorzien
zijn van glas van een door den minister
van waterstaat goedgekeurde soort (vei
ligheidsglas).
Voertuigen, die een aanhangwagen voort
brengen, moeten een speciaal, en bij nacht
verlicht, kenteeken voeren.
Bakfietsen en handwagens mogen voor
taan met inbegrip van de lading niet bree-
der zijn dan 1.50 M.
Ook voor bespannen voertuigen worden
maximum maten gegeven betreffende
breedte, hoogte en lengte alsmede voor
schriften omtrent maximum wiéldruk, aan
hangwagens, achteruitkijkspiegel.
Geleiders van vee moeten bij nacht van
een lantaarn zijn ovorzien.
Stoplichten en richtingaanwijzers voor
auto's worden verplicht gesteld.
De maximum snelheid voor alle
bebouwde kommen in Nederland
wordt 45 K.M. per uur. Een uitzon
dering kan worden gemaakt voor
bepaalde afgescheiden autowegen,
welke door een bijzonder bord wor
den aangeduid.
Het vervoer van landbouwwerktuigen hij
nacht is verboden.
De bestuurder van een rijwiel is ver
plicht om daar, waar het verkeer moet
stilhouden, zich zoover mogelijk rechts op
te stellen. Het is hem verboden zich ter
linkerzijde van een motorrijtuig of wagen
op te stellen of op de linkerweghelft te
komen.
Behalve het stilstaan op bruggen is
voortaan ook het stilstaan op via-
OPENSTELLING GELEGENHEID TOT
ROGGEDENATURATIE.
De Nedeiiandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat zij met ingang van
Woensdag 21 September 1938 opzichters en
kleurders voor het, houden van toezicht op
de denaturatie van rogge beschikbaar stelt.
Aanvragen om toezicht op denaturatie
dienen schriftelijk bij de Nederlandsche Ak
kerbouwcentrale, Bezuidenhout 15, 's Gra-
venhage, te worden ingediend.
De handelaren dienen er rekening mede
te houden, dat op dcnzelfden vasten dag als
voor hén in 1936 werd vastgesteld perso
neel voor het houden van toezicht beschik
baar zal worden gesteld.
VGravenhage, 20 Sept. 1938. (Adv.)
Twéé nieuwe havens, 28 koop
vaardijschepen en 15 nieuwe fa
brieken.
De president van Turkije, Kemal Ataturk
heeft het vierjarenplan der regeering goed
gekeurd, Met de tenuitvoerlegging van dit
plan zal binnenkort een aanvang worden
gemaakt. De totale kosten bedragen 13 mil-
lioen poncl sterling. Het plan voorziet in
den aanleg van twee havens aan de Zwarte
Zee, liet bouwen van 28 koopvaardijschepen
en het instellen van een veerdienst als ver
binding tusschen -Istanboel, de Europccsche-
en de Aziatische kusten alsmede voor het
aansluiten van de Orient-express op de Tau-
rus-expréss en voor een maximumontwikke-
ling van de mijnböuwindustrie.
Vijftien nieuwe fabrieken zullen worden
gebouwd, waaronder tevens fabrieken voor
de productie van synthetische benzine en
cement. Voorts is men, van plan arbeiders
woningen te bcfutvcn in Anatolie en huizen
voor de regeeringsambtenaren te Ankara.
Duitscliland leverde het grootste
contingent voot de jaarbeurs te
Praag!
De dit jaar gehouden najaarsbenrs heeft,
niettegenstaande de politieke moeilijkheden
waarin het land verkeert, een bevredigend
resultaat opgeleverd.
Het builenlnndsche bezoek was geringer
dan het vorige jaar. Daartegenover staat
echter dat de beurs bijna uitsluitend be
zocht werd door geintereseerden, die geko
men waren om zaken te -doen.
In totaal kwamen er koopers uit 48 lan
den. Duitscliland leverde het grootste con
tingent. Bezoekers van buiten Europa en uit
West Europa waren er minder dan liet vo
rige jaar. Dit geldt ook voor Nederland.
De niiddencnropeeschc landen waren ech
ter beter vertegenwoordigd
Deze belangstelling was over alle afdec-
lingcn van de beurs verdeeld
Vooral de groote Europmsche warenhui
zen bleken groote belangrijke afnemers tc
zijn
De Binnenlandscbe belangstelling \oor de
beurs kan goed genocmcl worden,
zegt koning Carol van Roemenië.
Met spoed wordt gewerkt aan de
spoorlijn Rusland—Tsjechoslo-
wakije.
Naar uit betrouwbare bron wordt
vernomen, heeft Roemenië het aan
tal arbeiders, werkende aan de
strategische spoorlijn, welke Tsje-
choslowakije met Sovjet Rusland
over een bijna rechtstreekschen weg
zou verbinden, in zijn gebied ver
meerderd.
Het plan werd opgevat toen Titoelescoe
minister van buitenlandsche zaken was.
Later werd officieel ontkend, dat Roeme
nië was overeengekomen Russische troepen
doorgang door zijn gebied te verleenen om
Tsjechoslowakije in geval van oorlog te
helpen. Officieele kringen ontkennen ook,
dat de laatste dagen vermoedelijk Russi
sche vliegtuigen over Roemeensch gebied
in de richting van Tsjechoslowakiie gevlo
gen hebben. Inmiddels nemen de plaatselijke
autoriteiten voorzorgsmaatregelen.
Rij een herdenking van oorlogsdooden ver
klaarde koning Carol het volgende: Mijn
volk is op alles voorbereid. Ik weet, dat
in moeilijke dagen niet alleen wapenen
den strijd heslissen, maar ook de geestelij
ke moed en kracht.
Boelen voor te gcringen uitvoer.
In verhand met het onbevredigend ver
loop van den katoenexport heeft de Japan-
sclie regeering een stelsel aanvaard om Ja-
panschn exporteurs van katoenen goederen
naar Britsrh-Indiö een boete op te leggen
indien zij de hun verleende uitvocrhoevecl-
heden niet op hun bestemming brengen.
Hoewel de gestelde hoeten niet hoog kun
nen worden, zullen zij ongetwijfeld de ex
porteurs ertoe brengen hun verkoopen te
bespoedigen, terwijl hiermede tevens het
aangaan van transacties gestimuleerd
wordt,
Tertrek van
Nandoe
(terugreis)
Emoe
(heenreis)
Jodhp. 20 Sept,
A'dam 20 Sept,
Aankom* ta
Band. 20 Sept,
A'dam 20 Sept,
Rang. 20 Sept,
Basrah 20 Sept,
Athene 20 Sept
Medan 20 Sept.
ducten voor alle voertuigen verbo
den.
Op wegen, waarvoor een stopveribod geldt
mag niet gekeerd worden (ook niet door
wielrijders of vee).
Voetgangers zijn verplicht van even
tueel aanwezige trottoirs of voetpa
den gebruik te maken, of anders
den kant van den weg te houden.
Zij moeten den rijweg haaks en zon
der onderbreking oversteken en bij
aanwezigheid van speciale over
steekplaatsen, daarvan gebruik ma
ken.
Bestaande hesluiten betreffende aanwijs
zing van wegen als voorrangsweg, indee
ling van wegen in de 3de klasse, gesloten!
verklaring voor wegen, parkeer-, station-
neer- en stopverboden, inhaalveriboden en
doorrij verboden moeten voor 1 Jan. 1945
worden ingetrokken en vervangen door
nieuwe overeenkomstig het nieuwe regle
ment.
Waarschijnlijk oefenwedstrijd
van het elftal in Nederland.
Onderhoud met den heer Lotsy.
De commissie, welke onlangs door de F.I.-
F.A. is ingesteld en welke belast is met de
samenstelling van het continentale elftal,
hetwelk 26 October op Arsenals Highjbüry te
gen het Engelsche elftal zal spelen, zal
Donderdag a.s. te Zurich bijeenkomen.
Naar de heer Lotsy, een der leden van de
ze commissie, ons meedeelde, zullen op de
ze bijeenkomst tevens uitgenoodigd worden
Vittorio Pozzo, Herberger en Barrcau, de
samenstellers dus van de nationale ploegen
van Italië, Duitscliland en Frankrijk.
De besprekingen te Zuerich heb
ben uitsluitend ten doel den com
missieleden te orienteeren omtrent
den huidigen vorm van de beste spe
lers van het vasteland. Want, zoo
als -de heer Lotsy zeide, het is niet
de bedoeling om een elftal naar Lon
den te sturen, bestaande uit spelers
met louter klinkende namen, neen,
er zal een zoo homogeen mogelijke
continentale ploeg worden afgevaar
digd, in welke die spelers een plaats
krijgen, die op een huidigen uitste
kenden vorm kunnen bogen en ieder
speltype onderling zooveel mogelijk
aanpast.
De heeren Pozzo, Herberger en Barreau
zullen dan ook opdracht krijgen, om in hun
land naar de beste krachten te speuren en
dan over eenige weken rapport over hun'
onderzoek uit te brengen.
Daar het Nederlandsch elftal op
23 October te Kopenhagen tegen
Denemarken uitkomt, is het wel
heel dubieus, of een Nederlandsch
speler in het continentale elftal zal
worden opgesteld. Een argument te
meer hiervoor is, dat een landge
noot niet tegelijk in het nationale
elftal in Kopenhagen en in het con
tinentale elftal in Nederland zal
kunnen spelen.
Want de heer Lotsy heeft aan de F.I.F.A,
voorgesteld, om het continentale elftal op
23 October a.s. een oefenwedstrijd in Ne
derland te doen spelen. Als tegenpartij zou
dan fungceren een ploeg, bestaande uit de
vijf reserves van het continentale elftal
(er zullen waarschijnlijk 16 spelers naar
Londen gaan), aangevuld met zes Neder
landsche spelers. Dit is nog geenszins vast
staand en zal dan ook nog nader moeten
worden besproken, maar indien de heer
Lotsy zich voor een dergelijk plan spant,
komt het gewoonlijk wel in orde.
Hij wint op de internationale
wedstrijden te Utrecht van Scne-
rens en Richter. Severgnini
verslaat Wals.
Tot besluit van het seizoen zijn £jsfe'"
avond voor 6000 toeschouwers op het c -
ment van de Utrcchtsche Stadionbaan
tcrnationalc wedstrijden verreden.
De uitslagen luiden:
Sprint beroepsrijders: le serie: 1. van W'
laatste 200 m. in i2-2; 2. Richter. Tweede se
rie: 1. Scherens, 12.8 sec., 2. Richter. Dei
serie: van Vliet, en Scherens, heiden in i
sec. Overgereden derde serie: 1. van
12.2 sec., 2 Scherens. In
Tijdrit over 1 k.m.r 1. van Vliet, 1 jn
5.2 sec., 2. Scherens, 1 min. 9.6 sec., 3. n
ter, 1 min. 10.2 sec.
Uitdagingswedstrijd achter motoren.
Eerste manche over 25 k.m.: L Sc verga
ni, 19 min. 22.8 sec., 2. Wals op <0 M.
Tweede manche over 25 k.m.: L r
nini, 20 min. 26 sec., 2. Wals op 300 vl.
Achtervolging over 15 k.m.: 1. Seveig
11 min. 12.8 sec., 2. Wals, op 50 m.
Sprint amateurs: 1. Remkes, 1~ sec., z-
Ileus, 3. Smit. rolder
Tandem-handicapwcdstrijd: 1. van
—Westbroek (30 m. voorgift), 2. 3_
Voort—Herbershof (van meet Kef'arO,
van Rijn—Korridon (20 m. voorgift), r
torius-Verhoef (60 m. yoorgift).