Voetgangers aan den leiband Het groote oogenblik... Schaarschte aan melk Nog geen liquidatie van den Zuiderzeesteun Nieuwe boerderijen in de Wieringermeer Post vluchten op Indië Geen Nederlander in het Continentale elftal? Van Vliet triomfeert Kind onder kermiswagen Arbeider in vlammen Oude doove man door trein gegrepen 478ste STAATSLOTERIJ Uitbreiding van bet personeel der rijksveldwacht Brand in manufacturenmagazijn PUBLICATIE Vierjarenplan in Turkije Zaken zijn zaken „Mijn volk is op alles voorbereid" Hoe Japan den katoenexport bevordert Kfrös) I5'""»- 20 s">< KÏÏS. lA,hcne 20 s™< s«'- KS h™1-s«»'- Uoet&aZ Wiehmruw „De Koningin Als het groote oogenblik is aangekomen, dat Koningin Wilhelmina bij den ingang van de Ridderzaal is gearriveerd, ontvangt de eerste kamerheer ceremoniemeester net, teeken, dat deze de komst van de Ko ningin kan aankondigen met de traditionee- le woorden: de Koningin... Dan rijzen alle aanwezigen van hun ze tels, en de in het gangpad ongestelde stoet zet zich in beweging om Hare Majesteit naar den troon te geleiden. De Koningin werd ook dit jaar begeleid door den Voor zitter der commissie van in- en uitgeleide, het eerste kamerlid Prof. de Savornin Loh- man. Zij was gekleed in een satijnen gewaad van vieux-rose met goud, met sleep. Zij had een hoed op van dezelfde stof met aigrettes. Als versiering had zij daarbij een paarlen collier, terwijl zii liet grootkruis van den Nederlandschen Leeuw droeg. Achter Hare Majesteit volgden de groot meesteres, de D.D. Dame du Palais en de waardigheidsbekleders, die in den stoet hadden meegereden. Nadat de Koningin op den troon had plaats genomen, onder den elëctfisch verlichten troonhemel, ving zij met zachte, doch heldere stem de- voorle zing der troonrede aan. Ongeveer een kwar tier duurde deze voorlezing, die in doodsche stilte werd aanhoord. Onmiddellijk na het einde hief Generaal Duymaer van Twist een driewerf hoera op de Koningin aan, dat door alle aanwezigen staande werd overgenomen. De leden der communistische fracties wa ren afwezig. In totaal waren buiten den voorzitter 121 kamerleden, inbegrepen de commissie voor in- en uitgeleide, in de zaal. Hollandsche maatschappij van landbouw wendt zich tot den minister. Het dagelijksch bestuur der Hollandsche Maatschappij van Landbouw heeft in zijn kraandag 19 September gehouden vergade ring den onbevredigden toestand voor de consumptiemelkers besproken Besloten werd het volgende schrijven aan Z. Exc. den minister v. Economische Zaken te rsenten: „Het dagelijksch bestuur der Hollandsche Maatschappij van Landbouw, in vergadering bijeen, verzoekt Uwe Excellentie beleefd doch dringend tegemoet te komen aan het pogen der consumptie melk Centrale, don melkprijs te verhoogon Het dagelijksch be stuur wijst er Uwe Excellentie op, dat de schaarschte aan melk, inzonderheid dooi den ongeleenden invloed van het mond- en klauwzeer, den melkprijs zonder bindende regeling zeer hoog zou hebben opgeloopen. Deze hooge prijs zou voor de veehouders een kleine tegemoetkoming beteekend hebben in de. groote schade, welke zii thans door genoemde ziekte ondervinden Inplaats van thans deze tegemoetkoming te ondervinden, wordt de consumptie melk centrale ver plicht honderd duizenden liters melk voor hooe-en prijs en on kosten zijner aangeslo tenen van elders te betrekken. Naar ons oordeel is echter een regeling, welke op zoo zichtbare wijze een veel lege ren prijs geeft dan vroeger onder ongeveer gelijke omstandigheden het geval zou zijn geweest, ten aanzien der producten onrede lijk en onhoudbaar In het belang van het voortbestaan der regeling, welke mooie perspectieven voor alle belanghebbende groepen en het elgemeen belang inhoudt, doen wij een beroep op de medewerking Uwer Excellentie den melkprijs meer bij de billijke omstandigheden aan te passen. Voor Uwe welwillde overweging danken wij u bij voorbaat ten zeerste" Vreeselijke dood. Gistel-middag is te Kieuw-Namen (gemeen te Clinge), een droevig ongeluk gebeurd. Da zesjarige P. Cleys, die daar op den weg speelde, geraakte op zeker oogenblik onder een kermiswagen. Een der wielen ging den kleine over het hoofd, dat geheel werd ver brijzeld. Na politioneel onderzoek is het lijkje vrijgegeven. Defect laschapparaat veroorzaakt ongeluk op Amsterdamsche scheepswerf. Gistermiddag heeft zich op de scheeps werf van Verschure en Co. aan den overkant van het IJ te Amsterdam een vrij ernstig ongeluk voorgedaan. Omstreeks twee uur wilde een lasscher zijn apparaat in gebruik stellen, doch door dat de toevoerslang van de zuurstof defect was, had zich in zijn omgeving een sterk zuurstofhoudende atmosfeer gevormd. Deze kwam, toen de man het apparaat wilde aan steken, tot ontploffing, met het noodlottig gevolg, dat de kleeren van den arbeider vlam vatten. Hij kreeg ernstige brandwonden aan ar men, beenen en gelaat en is door de G.G. en G D. naar het Binnengasthuis vervoerd. Zijn toestand is niet levensgevaarlijk. Doodelijk ongqval te Gilze-Rijen. Gisterochtend omstreeks elf uur is twee honderd meter voor den onbewuakten over weg te Gilze-Rijen de 72-jarige J. P. Willems door een trein gegrepen en gedood.. De man, die tijdelijk bij familie in Gilze- Rijen vertoefde, was gaan wandelen. Op on begrijpelijke redenen leidde zijn wandeling langs de spoorbaan, welke hij vermoedelijk door een binnenweg bereikt heeft. Hij was doof en heeft waarschijnlijk daardoor den trein niet hooren aankomen. De man werd gegrepen en onmiddellijk gedood, Voor 1939 f 73.250 meer ge raamd dan ovor 1938. Op den gewonen dienst van de Rijksbegrooting voor het jaar. 1939 wordt voor het Zuiderzeefonds uit getrokken een bedrag van f 36.255.000. Een aangevraagd bedrag van f 3.105.000. zal voornamelijk dienen voor de werken, noodig ter voorziening in de belangen van afwatering en scheepvaart, voor zooverre die door de afsluiting worden geschaad, alsmede ter verrekening van het ten laste van de afsluiting komend aandeel in cje kosten van de ten behoeve van den Noord oostelijken polder te treffen voorzieningen in de belangen van afwatering en scheep vaart der omliggende landen. Ri! deze voorzieningen is rekening gehouden met de voorgenomen verlaging van het peil van het IJsselmeer. Rekening houdende met de omstandig heid, dat de verlaging van het peil op het IJsselmeer tot 0.40 M. N.A.P. niet. voor 1939 tot stand zal komen, is een groot, deel van de werken, waarvan de uitvoering ze kerheidshalve ook in de begrooting 1938 was voorzien, naar 1939 verschoven. De regeering streeft er naar de voorbereiding van de zuidelijke in poldering in het IJsselmeer te be spoedigen. De uitgaven van den Zuiderzee steun zijn voor 1939 geraamd op een totaal bedrag van f 2.019.200, tegen over f 1.945.950 in 1938. Wat de uitgaven van de geldelijke tege moetkomingen (art. 13 van de Zuiderzee- steunwet) betreft, deze zijn f 145.500 lioogcr geraamd. Bij de begrooting voor 1938 was van de veronderstelling uitgegaan, dat in dit jaar met een geleidelijke liquidatie van de steunverleening artikel 13 der wet aan hen, die ouder zijn dan 45 jaar, zou kun nen worden aangevangen. Dit is echter niet mogelijk gebleken. (Niet officieel) 5de klasse, 2de lijst Trekking van Dinsdag 20 September 1938 Hooge Prijzen 1000.— 15382 400.— 2878 7461 11370 12606 200.— 2045 19790 100.— 1371 2292 6873 10089 12583 14293 15384 15428 15615 17574 21389 Prijzen van 70. 1179 1401 1442 1450 1695 1719 1933 1967 2096 2114 2239 2310 2313 2466 2506 2644 2698 2971 3137 3139 3189 3206 3274 3325 3339 3353 3356 3892 3916 3922 3944 4012 4QS2 4221 4254 4313 4542 „4565 4607 4888 5266 5454 5607 5616 5621 5653 5837 5859 6113 6173 6572 6628 6699 6832 7228 7339 7477 7599 7723 7889 7890 8080 8092 8360 8490 8833 8920 8971 9012 9277 9307 9315 9364 9403 9599 9823 9967 10249 10365 10438 10497 10609 11031 11105 11562 11754 11984 12054 12065 12156 12306 12326 12355 12703 12740 12805 13045 13260 13336 13386 13783 13969 14103 14367 14430 14528 14685 14746 14788 14935 15011 15036 15313 15413 15422 15432 15553 15616 15732 15799 16820 16858 17153 17220 17266 17277 17340 17382 17613 17768 17816 17879 18106 18192 18232 18784 19079 19116 19172 19174 19184 19235 19539 19593 19784 20043 20074 20085 20111 20152 20371 20501 3535 20901 21268 21302 21619 21940 meten 1029 1043 1132 1168 1421 1582 1624 1706 1711 1744 1767 1782 1801 1839 1842 1917 1921 1927 1937 200i 2050 2231 2250 2273 2325 2351 2384 242T 2432 2438 2439 2478 2484 2583 2619 2680 2695 2732 2736 2759 2773 2781 2799 2821 2857 2866 2929 3009 3051 3083 3092 3178 3271 3276 3298 3360 3469 3589 3635 3639 3674 3689 3730 3768 3775 3313 3825 3837 3845 3900 3995 4007 4031 4049 4088 4115 4123 4139 4160 4182 4328 4368 4375 4388 4405 4496 4533 4561 4658 4662 4668 4833 4909 4913 4928 5006 5089 5098 5112 5130 5135 5136 5160 5169 5210 5258 5262 5267 5329 5403 5486 5614 5619 5644 5647 5655 5662 5664 5702 5766 5834 5842 5343 5890 6016 6022 6023 60Ö7 6174 6196 6210 6217 6232 6247 6257 6286 6295 6329 6353 6417 6438 6452 6518 6560 6594 6610 6650 6667 6730 6803 6817 6907 7011 7015 7045 7086 7193 7213 7217 7219 7233 7278 7283 7305 7324 7327 7389 7414 7431 7437 7499 7563 7582 7608 7628 7663 7698 7797 7819 7836 7907 7944 8007 8003 8031 8035 8048 8074 8085 8141 8174 8233 8244 8265 8276 8341 8427 8464 8605 8634 8652 8678 8710 8763 8769 8808 8810 8914 8915 8985 9016 9033 9106 9114 9171 9229 9236 9293 9336 9346 9450 9530 9531 9547 9691 9836 9872 9882 9979 9995 9996 10011 10061 10067 10080 10094 10095 10162 10228 10244 10256 10292 10305 10336 10350 10402 10475 10508 10588 10654 10677 10720 10857 10874 10896 10971 10976 11012 11038 11060 11074 11117 11119 11163 11201 11246 11250 11258 11285 11287 11301 11333 11396 11451 11456 11496 11499 11500 11533 15557 11607 11612 11639 11663 11778 11783 11814 11828 11845 11859 11868 11956 12021 12033 12174 12211 12219 12224 12227 12275 12307 12357 12381 12542 12575 12585 12632 12643 12666 12696 12754 12821 12829 12884 12897 12920 12957 12966 12972 13072 13115 13147 13183 13192 13225 13251 13403 13411 13454 13468 13472 13479 13531 13582 13632 13672 13715 13720 13805 13807 13829 13894 13939 13958 14097 14104 14158 14162 14165 14249 14270 14345 14350 14356 14357 14377 14420 14555 14615 14620 14637 14655 14667 14680 14693 14749 14781 14985 15018 15053 15058 15063 15403 15426 15429 15434 15464 15470 15530 15567 15664 15704 15779 15818 15829 15884 15899 15917 15959 16034 16127 16272 16289 16382 16586 16594 16610 16611 16623 16833 16942 16982 17036 17040 17114 17138 17213 17267 17294 17297 17305 17307 17372 17450 17457 17531 17661 17674 17730 17732 17743 17791 17854 17866 17893 17982 17992 18236 18296 18303 18310 18315 18333 18372 18389 18390 18397 18459 18467 18512 18513 18545 18576 18592 18609 18615 18641 18679 18695 18823 18841 18847 18855 18919 18920 18935 18938 18982 19043 19118 19132 19134 19140 19176 19183 19236 19245 19459 19554 19566 19602 19655 19656 19684 19686 19713 19730 19825 20039 20075 20096 20105 20200 20228 20258 20292 20304 20330 20365 20368 20376 20382 20421 20501 20518 20605 20646 20702 20761 20789 20821 20874 20945 21061 21069 21075 21110 21246 21272 21343 21358 21395 21529 21549 21582 21761 21779 21819 21820 21860 21871 21913 21935 21936 Volgens de begrooting van Jus titie, zal hef „personeel _der Rijks veldwacht worden uitgebreid met 10 brigadiers, 19 rijksveldwachters en 2 rijksrechercheurs. Voorts woraï medegedeeld, dat een verbetering is ontworpen van de aanvangssalarissen der onge- gradueerde rijksveldwachters. Voorspelling over de oogst 1939. Het grootste' gedeelte van dé in de Wie ringermeer daarvoor in aanmerking komen de gronden, 'is fn Vorige jaren reeds gedrai neerd. Draineering van het resteerende ge deelte zal thans over twee jaren worden verdeeld, zoo lezen wij in de Memorie van Toelichting op de Rijksbegrooting voor de Wieringermeer. Voorts zullen eenige grondverbeterings- werken in werkverschaffing worden uitge voerd, o.a. het djepspitten op plaatsen, waar kleigrond onder eeii zandlaag dicht aan de oppervlakte ligt. Voor uitgifte van landbouwbedrij ven, waarbij in verband met het ver snelde temno voor uitvoering der in- polderingswerken c.a. op een grooter aantal is gerekend, zullen weder boerderijen moeten worden gebouwd en ontginningsschuren tot normale boerderijen moeten worden ingericht Aangenomen wordt dan dat in 1939 ongeveer 5000 H.A. bouwland en on geveer 2000 H.A. gras- of klaverland kunnen worden geoogst. Hoewel de omvang van de geleidelijk in staatsexploitatie te nemen oppervlakte na der moet worden geregeld, kan worden aan genomen, dat in 1939 uit do exploitatie van de staatslandbouwbedrijvcn reeds inkomsten vloeien. DROEVIGE WASCHDAG. Gistermiddag om half drie was de 32-ja- rige mej. C. L. van Oorschot te Helmond, bezig met het spoefen van de wasch in de Zuidwillemsvaart. Op een gegeven oogenblik verloor zij haar evenwicht, en viel voorover in het water. Nog even wist zij zich drijven de te houden, doch voordat hulp aanwezig was, verdween zij in de diepte. Nadat men tien minuten gedregd had, werd* Tiet'Stoffelijk overschot opgehaald; Door onbekende oorzaak heeft hedennacht een felle brand gewoed in het manufactu renmagazijn, staande aan de Laanstraat hoek Oranjestraat te Baarn, in gebruik bij den lieer A. J. Hertógh. De brandweer, die zeer spoedig ter plaat se was, gaf met vijf stralen water, doch kon niet verhinderen, dat de eerste verdie ping en de zolderverdieping, waar groote hoeveelheden manufacturen en bedden wa ren opgeslagen, uitbrandden. Na twee uur krachtig spuiten was men den brand meestori Verzekering dekt de schade. PADEN KUNNEN VOOR HEN GESLOTEN WORDEN VERKLAARD. MAXIMUM SNELHEID VOOR ALLE BEBOUWDE KOMMEN 45 K.M. De K.N.A.C. wijst op de nieuwe bepalin gen van het Wegenverkeersreglement, dat dezer dagen bekend is gemaakt. De voornaamste hiervan zijn: Inplaats van het nummerbewijs van mo torrijtuigen komt een „voertuighewijs", dat bij een bepaald voertuig behoort en dus bij eventueelen verkoop aan den nieuwen eigenaar overgaat. Voortaan kunnen wegen of weggedeel ten ook voor voetgangers gesloten worden verklaard. Ter vermijding van verwarring met be palingch betreffende het voorrangswegen- stelsel zal het nieuwe woord "doorrijver bod" worden ingevoerd, inplaats van wat men tot nu toe de "voorrangsregeling" bij smalle weggedeelten noemde (de borden met 2 verticale pijlen). Voorruiten van auto's moeten met ingang van het tijdstip, vallende 2 jaar na de in werkingtreding van het reglement voorzien zijn van glas van een door den minister van waterstaat goedgekeurde soort (vei ligheidsglas). Voertuigen, die een aanhangwagen voort brengen, moeten een speciaal, en bij nacht verlicht, kenteeken voeren. Bakfietsen en handwagens mogen voor taan met inbegrip van de lading niet bree- der zijn dan 1.50 M. Ook voor bespannen voertuigen worden maximum maten gegeven betreffende breedte, hoogte en lengte alsmede voor schriften omtrent maximum wiéldruk, aan hangwagens, achteruitkijkspiegel. Geleiders van vee moeten bij nacht van een lantaarn zijn ovorzien. Stoplichten en richtingaanwijzers voor auto's worden verplicht gesteld. De maximum snelheid voor alle bebouwde kommen in Nederland wordt 45 K.M. per uur. Een uitzon dering kan worden gemaakt voor bepaalde afgescheiden autowegen, welke door een bijzonder bord wor den aangeduid. Het vervoer van landbouwwerktuigen hij nacht is verboden. De bestuurder van een rijwiel is ver plicht om daar, waar het verkeer moet stilhouden, zich zoover mogelijk rechts op te stellen. Het is hem verboden zich ter linkerzijde van een motorrijtuig of wagen op te stellen of op de linkerweghelft te komen. Behalve het stilstaan op bruggen is voortaan ook het stilstaan op via- OPENSTELLING GELEGENHEID TOT ROGGEDENATURATIE. De Nedeiiandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat zij met ingang van Woensdag 21 September 1938 opzichters en kleurders voor het, houden van toezicht op de denaturatie van rogge beschikbaar stelt. Aanvragen om toezicht op denaturatie dienen schriftelijk bij de Nederlandsche Ak kerbouwcentrale, Bezuidenhout 15, 's Gra- venhage, te worden ingediend. De handelaren dienen er rekening mede te houden, dat op dcnzelfden vasten dag als voor hén in 1936 werd vastgesteld perso neel voor het houden van toezicht beschik baar zal worden gesteld. VGravenhage, 20 Sept. 1938. (Adv.) Twéé nieuwe havens, 28 koop vaardijschepen en 15 nieuwe fa brieken. De president van Turkije, Kemal Ataturk heeft het vierjarenplan der regeering goed gekeurd, Met de tenuitvoerlegging van dit plan zal binnenkort een aanvang worden gemaakt. De totale kosten bedragen 13 mil- lioen poncl sterling. Het plan voorziet in den aanleg van twee havens aan de Zwarte Zee, liet bouwen van 28 koopvaardijschepen en het instellen van een veerdienst als ver binding tusschen -Istanboel, de Europccsche- en de Aziatische kusten alsmede voor het aansluiten van de Orient-express op de Tau- rus-expréss en voor een maximumontwikke- ling van de mijnböuwindustrie. Vijftien nieuwe fabrieken zullen worden gebouwd, waaronder tevens fabrieken voor de productie van synthetische benzine en cement. Voorts is men, van plan arbeiders woningen te bcfutvcn in Anatolie en huizen voor de regeeringsambtenaren te Ankara. Duitscliland leverde het grootste contingent voot de jaarbeurs te Praag! De dit jaar gehouden najaarsbenrs heeft, niettegenstaande de politieke moeilijkheden waarin het land verkeert, een bevredigend resultaat opgeleverd. Het builenlnndsche bezoek was geringer dan het vorige jaar. Daartegenover staat echter dat de beurs bijna uitsluitend be zocht werd door geintereseerden, die geko men waren om zaken te -doen. In totaal kwamen er koopers uit 48 lan den. Duitscliland leverde het grootste con tingent. Bezoekers van buiten Europa en uit West Europa waren er minder dan liet vo rige jaar. Dit geldt ook voor Nederland. De niiddencnropeeschc landen waren ech ter beter vertegenwoordigd Deze belangstelling was over alle afdec- lingcn van de beurs verdeeld Vooral de groote Europmsche warenhui zen bleken groote belangrijke afnemers tc zijn De Binnenlandscbe belangstelling \oor de beurs kan goed genocmcl worden, zegt koning Carol van Roemenië. Met spoed wordt gewerkt aan de spoorlijn Rusland—Tsjechoslo- wakije. Naar uit betrouwbare bron wordt vernomen, heeft Roemenië het aan tal arbeiders, werkende aan de strategische spoorlijn, welke Tsje- choslowakije met Sovjet Rusland over een bijna rechtstreekschen weg zou verbinden, in zijn gebied ver meerderd. Het plan werd opgevat toen Titoelescoe minister van buitenlandsche zaken was. Later werd officieel ontkend, dat Roeme nië was overeengekomen Russische troepen doorgang door zijn gebied te verleenen om Tsjechoslowakije in geval van oorlog te helpen. Officieele kringen ontkennen ook, dat de laatste dagen vermoedelijk Russi sche vliegtuigen over Roemeensch gebied in de richting van Tsjechoslowakiie gevlo gen hebben. Inmiddels nemen de plaatselijke autoriteiten voorzorgsmaatregelen. Rij een herdenking van oorlogsdooden ver klaarde koning Carol het volgende: Mijn volk is op alles voorbereid. Ik weet, dat in moeilijke dagen niet alleen wapenen den strijd heslissen, maar ook de geestelij ke moed en kracht. Boelen voor te gcringen uitvoer. In verhand met het onbevredigend ver loop van den katoenexport heeft de Japan- sclie regeering een stelsel aanvaard om Ja- panschn exporteurs van katoenen goederen naar Britsrh-Indiö een boete op te leggen indien zij de hun verleende uitvocrhoevecl- heden niet op hun bestemming brengen. Hoewel de gestelde hoeten niet hoog kun nen worden, zullen zij ongetwijfeld de ex porteurs ertoe brengen hun verkoopen te bespoedigen, terwijl hiermede tevens het aangaan van transacties gestimuleerd wordt, Tertrek van Nandoe (terugreis) Emoe (heenreis) Jodhp. 20 Sept, A'dam 20 Sept, Aankom* ta Band. 20 Sept, A'dam 20 Sept, Rang. 20 Sept, Basrah 20 Sept, Athene 20 Sept Medan 20 Sept. ducten voor alle voertuigen verbo den. Op wegen, waarvoor een stopveribod geldt mag niet gekeerd worden (ook niet door wielrijders of vee). Voetgangers zijn verplicht van even tueel aanwezige trottoirs of voetpa den gebruik te maken, of anders den kant van den weg te houden. Zij moeten den rijweg haaks en zon der onderbreking oversteken en bij aanwezigheid van speciale over steekplaatsen, daarvan gebruik ma ken. Bestaande hesluiten betreffende aanwijs zing van wegen als voorrangsweg, indee ling van wegen in de 3de klasse, gesloten! verklaring voor wegen, parkeer-, station- neer- en stopverboden, inhaalveriboden en doorrij verboden moeten voor 1 Jan. 1945 worden ingetrokken en vervangen door nieuwe overeenkomstig het nieuwe regle ment. Waarschijnlijk oefenwedstrijd van het elftal in Nederland. Onderhoud met den heer Lotsy. De commissie, welke onlangs door de F.I.- F.A. is ingesteld en welke belast is met de samenstelling van het continentale elftal, hetwelk 26 October op Arsenals Highjbüry te gen het Engelsche elftal zal spelen, zal Donderdag a.s. te Zurich bijeenkomen. Naar de heer Lotsy, een der leden van de ze commissie, ons meedeelde, zullen op de ze bijeenkomst tevens uitgenoodigd worden Vittorio Pozzo, Herberger en Barrcau, de samenstellers dus van de nationale ploegen van Italië, Duitscliland en Frankrijk. De besprekingen te Zuerich heb ben uitsluitend ten doel den com missieleden te orienteeren omtrent den huidigen vorm van de beste spe lers van het vasteland. Want, zoo als -de heer Lotsy zeide, het is niet de bedoeling om een elftal naar Lon den te sturen, bestaande uit spelers met louter klinkende namen, neen, er zal een zoo homogeen mogelijke continentale ploeg worden afgevaar digd, in welke die spelers een plaats krijgen, die op een huidigen uitste kenden vorm kunnen bogen en ieder speltype onderling zooveel mogelijk aanpast. De heeren Pozzo, Herberger en Barreau zullen dan ook opdracht krijgen, om in hun land naar de beste krachten te speuren en dan over eenige weken rapport over hun' onderzoek uit te brengen. Daar het Nederlandsch elftal op 23 October te Kopenhagen tegen Denemarken uitkomt, is het wel heel dubieus, of een Nederlandsch speler in het continentale elftal zal worden opgesteld. Een argument te meer hiervoor is, dat een landge noot niet tegelijk in het nationale elftal in Kopenhagen en in het con tinentale elftal in Nederland zal kunnen spelen. Want de heer Lotsy heeft aan de F.I.F.A, voorgesteld, om het continentale elftal op 23 October a.s. een oefenwedstrijd in Ne derland te doen spelen. Als tegenpartij zou dan fungceren een ploeg, bestaande uit de vijf reserves van het continentale elftal (er zullen waarschijnlijk 16 spelers naar Londen gaan), aangevuld met zes Neder landsche spelers. Dit is nog geenszins vast staand en zal dan ook nog nader moeten worden besproken, maar indien de heer Lotsy zich voor een dergelijk plan spant, komt het gewoonlijk wel in orde. Hij wint op de internationale wedstrijden te Utrecht van Scne- rens en Richter. Severgnini verslaat Wals. Tot besluit van het seizoen zijn £jsfe'" avond voor 6000 toeschouwers op het c - ment van de Utrcchtsche Stadionbaan tcrnationalc wedstrijden verreden. De uitslagen luiden: Sprint beroepsrijders: le serie: 1. van W' laatste 200 m. in i2-2; 2. Richter. Tweede se rie: 1. Scherens, 12.8 sec., 2. Richter. Dei serie: van Vliet, en Scherens, heiden in i sec. Overgereden derde serie: 1. van 12.2 sec., 2 Scherens. In Tijdrit over 1 k.m.r 1. van Vliet, 1 jn 5.2 sec., 2. Scherens, 1 min. 9.6 sec., 3. n ter, 1 min. 10.2 sec. Uitdagingswedstrijd achter motoren. Eerste manche over 25 k.m.: L Sc verga ni, 19 min. 22.8 sec., 2. Wals op <0 M. Tweede manche over 25 k.m.: L r nini, 20 min. 26 sec., 2. Wals op 300 vl. Achtervolging over 15 k.m.: 1. Seveig 11 min. 12.8 sec., 2. Wals, op 50 m. Sprint amateurs: 1. Remkes, 1~ sec., z- Ileus, 3. Smit. rolder Tandem-handicapwcdstrijd: 1. van —Westbroek (30 m. voorgift), 2. 3_ Voort—Herbershof (van meet Kef'arO, van Rijn—Korridon (20 m. voorgift), r torius-Verhoef (60 m. yoorgift).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2