De plaatsen van het Standrecht
Rusland hekelt de
Europeesche laksheid
Het verkeersfonds
f 135>~ steun per
kleine tuinder
Voetbalbelangen in
het gedrang
Sneller dan de
Thunderbolt
Bloembollenveiling vereen»
„West-Friesland" te
Bovenkarspel
gezicht op eger.
De weg Amsterdam-Wieringen
in 1940 gereed
De Sovjets willen een
algemeene landenconferentie
478ste STAATSLOTERIJ
JiCarrara 48—50, Capa b0
HUN BEVOLKING HUN GESCHIEDE
NIS HUN INDUSTRIE.
ERTSGEBERGTE EN BOHEMERWOUD
OVERWEGEND DUITSCH.
(Van onzen Praagschen correspondent)
PRAAG, September 1938.
Wij geven hier een korte be
schrijving van de Duitsche steden
in Bohemen, waarin door de Tsje
chen het standrecht is afgekondigd.
I>e Sudetenduitsche bevolking van Tsjecho-
Slowakije verdeelt zich over een breeden
gordel van steden aan de grenzen van het
tusschen Duitschland geschoven Tsjecho-
slowaaksche gebied. In acht steden heeft
de Tsjechische regeering het standrecht af
gekondigd: de districten Eger, Neudek,
Pressnitz, Klltoogen, Kadden, Karlsbad, Fal-
kenau en Krumau.
Eger, een stad imet vele historische
herinneringen, is met zijn 69.000
inwoners de hoofdstad van het door
Duitschers bewoonde Egerland. De
stad is schitterend gelegen aan de
rivier de Eger, beheerscht de be
langrijke verkeerswegen van Sak
sen en Beieren naar Bohemen en is
derhalve een belangrijk knooppunt
der Tsjechoslowaaksche, Beiersche
en Saksische spoorwegen. Eger
heeft langen tijd als grensstad een
aanzienlijke rol gespeeld.
Midden in de stad ligt het marktplein
met den Rolandsbron. In het begin van de
lSde eeuw ontstond het schoone raadhuis.
Van Schillers verblijf, die hier in 1791
woonde, vertelt het Schillerhuis. In het
Noord-westen van de stad verheft zich op
een rots de Keizerburcht, waar in het jaar
1634 generaal Wallenstein vermoord werd.
Het gebied aan den bovenloop van de
Eger werd in het jaar 1000 met het Duit-
sche Rijk vereenigd. In de 12de eeuw
kwam het door huwelijk aan de Staufen.
Indertijd ontstond de stad Eger, die spoe
dig rijksstad werd en van een groote eco
nomische beteekenis werd. Ludwig van
Beieren verpandde het Egerland in 1315 en
1322 aan Bohemen.
Neudek en Pressnitz.
Aan een zijrivier van de Eger, de Rohlau,
ligt in het Ertsgebergte, aan den voet van
den bijna 1000 meter hoogen Peindlberg
Neudek, een stadje met ongeveer 9000 in
woners, bijna uitsluitend Duitschers. Neu
dek is Wegens zijn schitterende liesring een
geliefkoosd vaeantie-oord. Een groote ijzer
fabriek en een aantal spinnerijen maken
de stad ook voor de industrie belangrijk.
Eveneens in het Ertsgebergte, aan den
Pressnitzbach, ligt het plaatsje Pressnitz
met 2600 Duitsche inwoners, waarbij men
overigens nog de 2060 Duitschers van het
onmiddellijk in de nabijheid li<™»ende
Reischdorff moet rekenen. Pressnitz is be
kend wegens zijn kantklosserijen en de
vervaardiging van muziekinstrumenten
in Pressnitz gemaakte instrumenten vindt
men bver de gehcele wereld! In de Middel
eeuwen bezat Pressnitz bovendien nog een
rijke zilvermijn.
Kaaden en Karlsbad.
Kaaden ligt eveneens aan de Eger, heeft
42.600 Duitsche inwoners en ziet reeds op
een eeuwenoud verleden terug. Het raadhuis
met zijn schoonen toren ontstond in de
15de eeuw. Op het oogenblik houdt men
zich in Kaaden hoofdzakelijk bezig met
het winnen van verschillende mineralen
en de fabricatie van handschoenen.
Karlsbad is als beroemde badplaats sinds
eeuwen in de geheele wereld bekend. De
stad ligt op de plaats, waar het riviertje
de Tepl in de Eger stroomt. Niet minder
dan 16 geneeskrachtige bronnen bezit
Karlsbad.
De stad wordt in oude oorkonden voor
het eerst in 1325 genoemd. Volgens de sage
zou keizer Karei IV in 1347 de warme
bronnen ontdekt hebben. In 1711 ontstond
het eerste openbare badhuis. Onder de be
roemde gasten, die in den loop der eeuwen
deze overwegend Duitsche stad bezochten,
zijn Wallenstein, tsaar Peter de Groote,
Goeth, Blücher en koning Eduard VII van
Engeland te noemen.
Falkenau en Krumau indus
triesteden.
Kalifabrieken, katoenspinnerijen, een
groote electrische centrale, enz. gaven aan
Falkenau aan de Eger zijn industrieel ka
rakter. Rruinkolenmijnon in de omgeving
zijn eveneens niet zonder beteekenis. Fal
kenau is een aardig stadje, aan de spoor
lijn PraagEger gelegen, bezit een oud slot
uit het jaar 1480 en omsluit binnen zijn
muren een bevolking van meer dan 10.000
Duitsche inwoners.
Terwijl al deze Sudetenduitsche steden
betrekkelijk dicht bij elkaar in Noord-Bohe-
men liggen, leidt de weg naar Krumau naar
het zuidelijk deel van dit land. De stad,
die door de Moldau in tweeën gedeeld
wordt, ligt aan den voet van het Bohemer-
woud en telt ongeveer 8500 Duitsche inwo
ners. Krumau, vroeger ook Krumimau ge
noemd, was eertijds de zetel van de vor
sten van Schvvarzenberg, die den titel „her
tog van Krumau" droegen. De stad bezit
groote papier- en houtfabrieken. molens,
een vlasspinnerij, een textielfabriek en een
grafietmijn.
Steden van het Sudetenduitsche land.
steden, die op het oogenblik sterker dan
welke andere ook, in het middelpunt der
internationale belangstelling staan.
Het aantal steunbelioevenden is
grooter dan de minister dacht.
Voor steunverleening aan kleine boeren
bedrijven acht de minister van Economi
sche Zaken, naar hij in de begrooting voor
1939 mededeelt, ongeveer f 3.500.000 noodig,
Om comptabele redenen is het juister, de
zen post pro memorie op te nemen. Tevens
wordt opgemerkt, dat de ter zake gedane
uitgaven te zijner tijd geheel door 't Land-
bouw-crisisfonds worden terugbetaald.
Voor 1938 zijn de kosten van de steun
verleening aan kleine tuinders begroot op
f 600.000 of wel gemiddeld f 100 per kleine
tuinder, daar volgens de momenteele gege
vens een aantal van 6000 kan worden ver
wacht.
Uitgaande van de veronderstelling, dat in
1939 een zelfde aantal onder de regeling
zal vallen kan een zelfde bedrag als voor
1938 worden begroot, vermeerderd met de
meerdere kosten aan de B-tuinders, nu de
regeling over 12 maanden zal loopen en
niet over 7 maanden, zooals in 1938, terwijl
er rekening is gehouden met verbeteringen
welke in overweging zijn genomen.
Rekening houdende met het bovenstaan
de, kan het totale bedrag gesteld wor
den op f 810.000 of wel f 135.per kleine
tuinder. Aanvankelijk werd uitgegaan
van de gedachte, dat er slechts 2000 kleine
tuinders zouden zijn, die in aanmerking ko
men voor dezen steun Tijdens de arbeid bleek
dat dit belangrijk te optimistisch was be
zien; het aantal, dat thans als basis dient,
is 6000, terwijl het nog de vraag is, of
dit getal niet te klein is.
Amsterdam breidt zich uit, ten
koste van thans in gebruik zijn
de sportterreinen.
Een principieele zaak, van beteekenis voor
elke groote, zich nog steeds uitbreidende
stad, kwam gisteren in den Amsterdam-
schen gemeenteraad aan de orde bij de be
handeling van de voordracht van B. en W.
tot het in exploitatie brengen van gronden
in de voormalige gemeente Watergraafsmeer
in verband met de uitvoering der spoorweg-
werkenOost. Deze gronden zijn op het
oogenblik in gebruik als sportterrein voor
een 35-tal voetbalvereenigingen, en de lieer
Theo Thijssen wees, evenals verschillende
andere raadsleden, op het gevaar, dat de
sportvereenigingen van terreinen verstoken
zouden blijven.
De meeste sprekers drongen op uitstel aan.
totdat de clubs de thans begonnen compe
titiewedstrijden zouden hebben uitgespeeld.
De heer Gulden echter was van meening,
dat er een zoodanige behoefte aan grond
voor den bouw van eengezinswoningen be
stond en dat het uitbreidingsplan Water
graafsmeer reeds zooveel vertraging heeft
gehad, dat verder uitstel niet gerechtvaar
digd was.
In zijn antwoord verklaarde wethouder de
Miranda, dat de uitbreidingsplannen der ge
meente ruimschoots voorzagen in de behoefte
aan sportterreinen, zoowel als aan volkstui
nen.
Het ligt niet in de bedoeling van B. en W.
de sportterreinen te centraliseeren. De wet
houder zegde tenslotte toe, dat de voetbal
vereenigingen zeker tot 1 April a.s. van de
terreinen gebruik kunnen blijven maken.
EEN MILLIOEN MEER VOOR RIJ
WIEL- EN MOTORRIJTUIGENBE-
LASTNG.
De inkomsten van het Verkeersfonds
konden op een enkele post na hoo-
ger worden geraamd, zoo lezen wij
in de toelichting bij de rijksbegroo-
ting, omdat men verwacht, dat de
motorrijtuigen- en rijwielbelasting in
1939 een millioen meer zal opbren
gen. Voor de eerste maal is ook op
genomen een inkomstenpost van de
vervoerbewijzen. Slechts de op
brengst van de spoorwegen is
f 163.605.— lager geraamd.
De uitgaven.
De uitkeering uit hoofdstuk IX der Rijks-
begrooting van f32.184.956 kon terugge
bracht worden tot f29.726.550, een verlaging
alzoo met bijna 2,5 millioen gulden. Deze
gunstige omstandigheid is te danken aan
het feit, dat de dekking van het bedrijfs
verlies van de N.V. Ned. Spoorwegen, voor
1938 op f31.000.060 geraamd, voor 1939 aan
zienlijk lager kon wórden gesteld, n.1. op
f22.000.000. De exploitatiekosten en lasten
zullen vermoedelijk f 29.000.000 en f91.000.000
bedragen, of samen f 120.000.000. De ontvang
sten worden geschat op f 97.000.000, terwijl
de* overige baten worden begroot op
fl.200.000. Dat diensondanks de uitkeering
aan het verkeersfonds slechts rond 2.5 mil
lioen lager is dan voor 1938, moet worden
toegeschreven aan de omstandigheid, dat
de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee-
lingen der begrooting: tramwegen, waterwe
gen, scheepvaart, toezicht op het vervoer
van ontplofbare stoffen, landwegen en
luchtvaart alle hooger geraamd moesten
worden dan de voor 1938 op die afdeelin-
gen toegestane bedragen.
Dientengevolge beloopt het eindcijfer van
de totale uitgaven op den gewonen dienst
f65.982.697 tegen f67.379.319 in 1938.
Gaan wij enkele posten van de begrooting
voor het Verkeersfonds na, dan zien wij dat
voor de rijkswegen in totaal f 35.880.000
wordt aangevraagd, waarvan op den kapi-
taaldienst f26.664.000. Het wettelijk mini
mum is derhalve geheel op den gewonen
dienst uitgetrokken.
Er is een bedrag aangevraagd voor den
tunnel bij Velsen,
en voor den tunnel bii Rotterdam. Wat de
wegen in Noordholland betreft, is een groot
bedrag een millioen uitgetrokken voor
den weg Amsterdam—Laren.
CE WEG AMSTERDAM-WIERINGEN.
De ter hand genomen aanleg van
het wegdek de Hulk—Lambert
schaagDen Oever zal in 1939 wor
den voortgezet. De voltooiing kan in
1940 worden tegemoet gezien. Voor
zooveel betreft het weggedeelte van
De Hulk tot Lambertschaag worden
voor 1939 bedragen van f 710.000,
f 140.000 en f 260.000 aangevraagd,
achtereenvolgens voor voltooiing aar
debaan, kunstwerken en verhardin
gen. Voor het wegdek Lambert
schaagDen Oever in de Wieringer
meer zal een bedrag van f 840.000
noodig zijn, in hoofdzaak voor
grondwerken en verhardingen.
Ten einde in 1940 met den aanleg
van het wegdek OosthuizenDe
Hulk te kunnen aanvangen zal in
1939 met den grondaankoop een be
gin moeten worden gemaakt, waar
voor f 100.000 wordt aangevraagd.
Voor den grooten weg GroningenAfsluit
dijk, via Heerenveen is voor de rest van
de werkzaamheden nog f 900.000 ongeveer
geraamd. De uitgaven voor den bouw van
bruggen over de groote rivieren, het onder
houd van de gereedgekomen overbruggin
gen en den aanleg van toeleidende wegen
worden voor 1939 geraamd op f 9.410.000.
GEEF NIET TOE AAN WAPENGE-
RINKEL, ZEGT LITWINOFF TOT
DEN VOLKENBOND.
Nog geen drie dagen geleden heeft
de regeering van Tsjechoslowakije
de Sovjet-regeering gevraagd of zij,
overeenkomstig 't Sovjet-Russisch
Tsjechoslowaaksche pact, bereid was
haar onmiddellijke en doeltreffende
hulp te verleencn in gevaar Frank
rijk, getrouw aan zijn verplichtingen
hetzelfde zou doen. Hierop gat de
Sovjetregeering onmiddellijk een vol
komen duidelijk en positief ant
woord.
Aldus sprak Litwinoff in de Volkenbonds
vergadering, waar hij in een felle rede cri-
tiek op den Volkenbond heeft uitgeoefend,
die, naar hij zeide, zijn verplichtingen niet
nakwam: Abessinië, Oostenrijk, Spanje en
China.
Het is noodzakelijk, vervolgde Litwinoff,
alle middelen uit te putten, welke in staat
zouden zijn een gewapend conflict te be
zweren. Wij zijn van meening, dat een maat
regel, aan dit doel beantwoordend, zou zijn
direct een conferentie der groote Europee
sche mogendheden en andere belanghebben
de landen bijeen te roepen, om een eventu-
elen collectieven stap voor te bereiden. Dat
was ons antwoord!
LITWINOFF.
Litwinoff verklaarde, dat de Sovjet
regeering niet! verantwoordelijk is
voor de loopende gebeurtenissen en
hetgeen er noodlottig uit zou kunnen
voortvloeien. Sovjet Rusland heelt
zich er van onthouden Tsjecho Slo
wakije raad te geven concessies te
doen, doch heeft ook in tegenover-
gestelden zin geen raad gegeven.
Onze militaire autoriteiten zijn di
rect bereid deel te nemen aan een
conferentie met de militaire verte
genwoordigers van Frankrijk en
Tsjechoslowakije. om de maatrege
len onder oogen te zien, welke de
toestand vereischt.
Wij achten het nuttig, aldus Litwinof, dat
de zaak voor den Volkenbond wordt ge
bracht, opdat de openbare meening gemo
biliseerd wordt en de houding van zekere
andere staten duidelijk uitkomt.
Men handelt niet in Volkenbondsgeest,
wanneer men vandaag een problematischen
oorlog vermijdt om voor morgen een zeke
ren en algemeenen oorlog te moeten ver
wachten, vooral als men dat doet om den
honger van onverzadiglijke aanvallers te
stillen, ten koste van de vernietiging of ver
minking van souvereine staten.
Het is niet in den geest van het Briand-
Kellogpact, wanneer men belooningen toe
kent aan wapengerinkel en een aanvallend
superimperiaiisme aanmoedigt. De Sovjet
regeering, die er trotsch op is met een der
gelijke politiek niets gemeen te hebben, is
niet voornemens de beginselen van deze bei
de verdragen los te laten. Zij noodigt de an
dere regeeringen uit daartoe terug te keeren.
Rusland liekelt de Europesche laksheid.
Duitschland wil absoluut snel
heidsrecord verbeteren.
Volgens Reuter heeft men in Duitschland
het plan opgevat om het absolute snel
heidsrecord te. land, hetwelk Capt. Eyston
Vrijdag j.1. met een snelheid van 575.348
K.M. op zijn naam bracht, te verbeteren.
In de Mercedesfabriëken zou in
het geheim een motor geconstru
eerd zijn, in welke verschillende
buitengewone en voor de Mercedes
kenmerkende technische v nieuwig
heden zijn aangebracht, waardoor
de machine den wagen een groo-
tere snelheid zal kunnen geven dan
die van de Thunderbolt.
Duitschland zou de recordpogingen gaar
ne tot een volkomen Duitsche aangelegen
heid maken. Indien het mogelijk is, zal
dan ook een speciale gelegenheid voor
dergelijke snelheidspogingen in Duitsch
land worden geschapen, zoodat men niet
naar de zout vlakten bij Bonneville behoeft
te reizen.
Eyston aan groot gevaar ontsnapt.
John Cobb, de snelste man ter wereld ge
durende één dag. is reeds uit de Vereenig-
de Staten naar Engeland vertrokken, maar
Capt. Eyston, de houder van het absolute
snelheidsrecord te land, schijnt er niet ge
noeg van te kunnen krijgen. Hij startte ten
minste gister nog eens in zijn thunderbolt
op de zoutvlakten van Bonneville en het
heeft maar weinig gescheeld, of hij zou
voor de laatste maal in zijn leven gestart
zijn.
Want toen hij, bij zijn poging om
het absolute snelheidsrecord van
ruim. 575 k.m. nog hooger te schroe
ven. een snelheid van ruim 560 k.m.
bereikt had, geraakte plotseling
van één der banden een protector
los, welke aan de binnenzijde van
de stroomlijncarosserie totaal om
boog.
Door zijn groote tegenwoordigheid van
eerst wist Capt. Eyston den wagen nog tot
stilstand te brengen, alvorens de band
sprong, maar het bleek toch maar heel wei-
rig te hebben gescheeld, of het rubber zou
geheel door zijn geweest en dat zou de koe
ne Engelschman waarschijnlijk niet hebben
overleefd.
(Niet officieel)
5de klasse, 3de lüst
Trekking van Woensdag 21 September
Hooge Prijzen
6487 17757 20463
2771 6184 6273 11629 12483
1000.-
400.—
20364 21916
200.-
100.—
20344
1403
2454
3212
4423
4687
5726
6980
7761
8509
8906
10833
11410
12351
13335
13993
14959
15760
16744
17897
18406
19964
21163
21892
1003
1621
1955
2146
2649
2922
3224
3719
4010
4372
4523
4817
5151
5650
6077
6344
6679
7056
7325
7453
7808
8236
8611
9051
9688
9987
10211
10479
11057
11425
11766
11895
12442
12663
13155
13501
13839
14268
14587
14879
15205
15581
15933
16183
16511
16692
17017
17261
17539
17766
17943
18225
18719
18937
19093
19284
19644
19805
20118
20446
21019
71484
21668
21942
1646
2547
3282
4452
4775
5844
7021
7880
8520
8977
10909
11487
12618
13405
14000
15062
15975
17043
17951
19187
19986
21201
3760 4231 5918 8465 14041
7363 7590 11712 16477 17616
Prijzen van 70
1772 1995 1999 2172 2174
2596 2928 2963 2975 2998
3300 3329 3408 3573 3990
4457 4587 4620 4628 4631
4864 5393 5463 5472 5639
5952 6006 6064 6195 6337
7152 7199 7215 7248 7422
7994 8182 8253 8283 8448
8568 8606 8632 8661 8838
9080 9081 9184 9588 10227
10977 11011 11139 11277 11367
11532 11578 11930 11980 12039
12712 12827 12906 12924 13195
13709 13743 13744 13797 13884
14092 14281 14326 14353 14310
15353 15356 15376 15406 15541
16090 16103 16162 16276 16705
17223 17274 17282 17348 17366
18041 18060 18334 18338 18355
19366 19493 19587 19663 19800
20125 20211 20503 20896 21004
21264 21448 21490 21574 21688
1938
15166
19347
2295
3183
4218
4679
5688
6346
7637
8486
8895
10450
11403
12223
13216
13948
14832
15759
16733
17505
18363
19813
21072
21727
1038
1651
1958
2178
2674
3000
3265
3748
4026
4380
4539
4849
5211
5738
6110
6453
6726
7095
7635
7817
8240
8649
9087
9727
10009
10222
10516
11068
11489
11793
11951
12445
12682
13179
13505
13863
14301
14605
14970
15260
15599
15935
16227
16537
16713
17086
17295
17556
17829
17961
18265
18729
18984
19101
19319
19653
19808
20140
20478
21102
21509
21700
21957
1151
1687
2019
2213
2703
3016
3445
3772
4039
4389
4552
4885
5223
5739
6212
6459
6727
7100
7704
7827
8267
8697
9280
9760
10032
10277
10517
11106
11563
11822
11952
12475
12709
13198
13506
14012
14327
14697
15041
15295
15601
15949
16318
16573
16813
17072
17335
17561
17858
17997
18287
18778
18991
19149
19406
19689
19836
20190
20492
21259
21517
21749
21964
Nieten
1242 1261
1753 1787
2021 2040
2388 2437
2749 2779
3017 3029
3527 3581
3784 3843
4046 4114
4390 4408
4607 4621
4948 4999
5327 5382
5786 5886
6237 6238
6519 6523
6737 6765
7133 7143
7709
7843
8279
8857
9247
9865
10059
10366
10541
11237
11592
11850
11975
12486
12749
13287
13646
14084
14389
14777
15066
15314
15678
15978
16326
16607
16841
17098
17343
17584
17878
18057
18374
18805
19024
19169
19461
19715
19840
20288
20554
21295
21518
21768
21971
7726
7878
8375
8885
9314
9871
10126
10375
10558
11311
11636
11856
12088
12510
12860
13311
13693
14098
14398
14793
15089
15486
15685
16006
16369
16617
16881
17101
17362
17586
17884
18072
18550
18874
19036
19179
19479
19728
19890
20398
20792
21324
21521
21822
1287
1859
2042
2444
2792
3107
3599
3937
4138
4473
4671
5013
5404
5903
6250
6527
6779
7179
7732
7918
8418
8909
9335
9890
10145
10431
10640
11336
11643
11869
12212
12576
12914
13374
13711
14151
14417
14796
15164
15549
15809
16010
16396
16631
16905
17144
17395
17590
17904
18080
18631
18902
19039
19186
19511
19786
19936
20406
20910
21352
21555
21865
1305
1872
2055
2509
2834
3108
3628
3962
4206
4511
4758
5100
5460
5998
6253
6529
6799
7229
7743
7962
8439
8937
9458
9895
10172
10457
10716
11409
11710
11872
12311
12609
12977
13429
13749
14181
14494
14804
15165
15554
15855
16062
16406
16653
16994
17145
17411
17650
17916
13155
18673
18926
19040
19192
19574
19792
20016
20427
20979
21445
21585
21927
1358
1885
2140
2593
2877
3163
3718
3968
4211
4517
4782
5110
5648
6009
6270
6678
6875
7299
7755
8088
8441
9029
9558
9905
10191
10462
10848
11424
11736
11882
12360
12648
13485
13785
14246
14574
14834
15181
15574
15835
16113
16510
16691
17008
17248
17463
17710
17932
18159
18697
18928
19059
19211
19613
19793
20025
20438
20985
21475
21660
21931
De aanvoer van plantgoed was deze week
iets grooter. De goede partijen brachten ee®
goede prijs op. Er is echter veel afwi]"
kends en het blijkt wel dat de ven'>hcn
inlevering van 25 kilo per Are van de 'a
tulpen ook een woordje mee spreekt, o
steed werd voor:
1'Aurore 21; Artus 1113; Attraction
36; Couronne d'or 28—38: Cramois e
Brillant 11—28; Crimson Quecn 221 Cou
cardinal 30—12; Culinan 2232; ~al> P
15; Duc de Berlin 10-30; Electra 40!
mingo 10—11; Fred. Moorc 11—21; For
22; Fabiola 30; Ibis 13—32: Kansas SS-™
La reine 10—20; Lady Moore 18', D8r
max 24—50; Murillo 10-20; Moore 10-£:
Mon Tresor 42: Mr. van der Hoef
vand er Neer 28—38; Peach Blossom
40; Pr. van Oostenrijk 1521; Pr°se
32—44; Pink Beauty 00—85; Queon i>
15; Rijzende Zon 1738: Rose precos
Ros« la reine 1330: Scarlet duc k
Tournesol 12; Theeroos 26—30; ''ru'42
Witte v»1K
4160; Verrn. Brillant 60:
65: Witte duc max 2230.
30;
Albino 85; Al. Pierson 1018; Avia'^n^^
Bar. de la Tonnav 17-20; Bartigon^
Bouton d'Or 15 Blauwe crocus '7"-
pv 14—24; C-lara Butt 10—22; ChoJ*-
Centenaire 22;
15, Cabira 14 F.arlv Wonder 10. palilBn
Sanders 1528; Fantnsy 1042:
11; Gele crocus 618 Golden Hanes
Tngl. Yellow 10-12: Tris Wedgewoocl
Iris Imperator 017, King Georgc *'96,
Krelage 30; Mozart 1820; Mr. ',iaar-
Elisabeth 32—38. Picote 14: Pr-°L„nrra
H. Kr
Pr. F.nsaheth ;S2—35. ncoie 'p.Vnnrnma
lomJ9—20. Ph. de Commines^ 12;0p*"y pAy-
10—16-
30, Paula 10, Rose Copland 10—12,
bank 10, Sundew 11—13. Sultan
Scarletta 10. Sonja 16—20. Scilla SiW' 2?i
15, Teloscopium 2<S, Vict. d jup, n10
Vera 30: Will Pitt 10—20. Wilj Con^^.
—21. Wcber 30. Yellow Giant 13— j.,^
nenburg 100—110 Zulu 15—28, Zenob"
34. Alles in centen per kilo.