De plaatsen van het Standrecht Rusland hekelt de Europeesche laksheid Het verkeersfonds f 135>~ steun per kleine tuinder Voetbalbelangen in het gedrang Sneller dan de Thunderbolt Bloembollenveiling vereen» „West-Friesland" te Bovenkarspel gezicht op eger. De weg Amsterdam-Wieringen in 1940 gereed De Sovjets willen een algemeene landenconferentie 478ste STAATSLOTERIJ JiCarrara 48—50, Capa b0 HUN BEVOLKING HUN GESCHIEDE NIS HUN INDUSTRIE. ERTSGEBERGTE EN BOHEMERWOUD OVERWEGEND DUITSCH. (Van onzen Praagschen correspondent) PRAAG, September 1938. Wij geven hier een korte be schrijving van de Duitsche steden in Bohemen, waarin door de Tsje chen het standrecht is afgekondigd. I>e Sudetenduitsche bevolking van Tsjecho- Slowakije verdeelt zich over een breeden gordel van steden aan de grenzen van het tusschen Duitschland geschoven Tsjecho- slowaaksche gebied. In acht steden heeft de Tsjechische regeering het standrecht af gekondigd: de districten Eger, Neudek, Pressnitz, Klltoogen, Kadden, Karlsbad, Fal- kenau en Krumau. Eger, een stad imet vele historische herinneringen, is met zijn 69.000 inwoners de hoofdstad van het door Duitschers bewoonde Egerland. De stad is schitterend gelegen aan de rivier de Eger, beheerscht de be langrijke verkeerswegen van Sak sen en Beieren naar Bohemen en is derhalve een belangrijk knooppunt der Tsjechoslowaaksche, Beiersche en Saksische spoorwegen. Eger heeft langen tijd als grensstad een aanzienlijke rol gespeeld. Midden in de stad ligt het marktplein met den Rolandsbron. In het begin van de lSde eeuw ontstond het schoone raadhuis. Van Schillers verblijf, die hier in 1791 woonde, vertelt het Schillerhuis. In het Noord-westen van de stad verheft zich op een rots de Keizerburcht, waar in het jaar 1634 generaal Wallenstein vermoord werd. Het gebied aan den bovenloop van de Eger werd in het jaar 1000 met het Duit- sche Rijk vereenigd. In de 12de eeuw kwam het door huwelijk aan de Staufen. Indertijd ontstond de stad Eger, die spoe dig rijksstad werd en van een groote eco nomische beteekenis werd. Ludwig van Beieren verpandde het Egerland in 1315 en 1322 aan Bohemen. Neudek en Pressnitz. Aan een zijrivier van de Eger, de Rohlau, ligt in het Ertsgebergte, aan den voet van den bijna 1000 meter hoogen Peindlberg Neudek, een stadje met ongeveer 9000 in woners, bijna uitsluitend Duitschers. Neu dek is Wegens zijn schitterende liesring een geliefkoosd vaeantie-oord. Een groote ijzer fabriek en een aantal spinnerijen maken de stad ook voor de industrie belangrijk. Eveneens in het Ertsgebergte, aan den Pressnitzbach, ligt het plaatsje Pressnitz met 2600 Duitsche inwoners, waarbij men overigens nog de 2060 Duitschers van het onmiddellijk in de nabijheid li<™»ende Reischdorff moet rekenen. Pressnitz is be kend wegens zijn kantklosserijen en de vervaardiging van muziekinstrumenten in Pressnitz gemaakte instrumenten vindt men bver de gehcele wereld! In de Middel eeuwen bezat Pressnitz bovendien nog een rijke zilvermijn. Kaaden en Karlsbad. Kaaden ligt eveneens aan de Eger, heeft 42.600 Duitsche inwoners en ziet reeds op een eeuwenoud verleden terug. Het raadhuis met zijn schoonen toren ontstond in de 15de eeuw. Op het oogenblik houdt men zich in Kaaden hoofdzakelijk bezig met het winnen van verschillende mineralen en de fabricatie van handschoenen. Karlsbad is als beroemde badplaats sinds eeuwen in de geheele wereld bekend. De stad ligt op de plaats, waar het riviertje de Tepl in de Eger stroomt. Niet minder dan 16 geneeskrachtige bronnen bezit Karlsbad. De stad wordt in oude oorkonden voor het eerst in 1325 genoemd. Volgens de sage zou keizer Karei IV in 1347 de warme bronnen ontdekt hebben. In 1711 ontstond het eerste openbare badhuis. Onder de be roemde gasten, die in den loop der eeuwen deze overwegend Duitsche stad bezochten, zijn Wallenstein, tsaar Peter de Groote, Goeth, Blücher en koning Eduard VII van Engeland te noemen. Falkenau en Krumau indus triesteden. Kalifabrieken, katoenspinnerijen, een groote electrische centrale, enz. gaven aan Falkenau aan de Eger zijn industrieel ka rakter. Rruinkolenmijnon in de omgeving zijn eveneens niet zonder beteekenis. Fal kenau is een aardig stadje, aan de spoor lijn PraagEger gelegen, bezit een oud slot uit het jaar 1480 en omsluit binnen zijn muren een bevolking van meer dan 10.000 Duitsche inwoners. Terwijl al deze Sudetenduitsche steden betrekkelijk dicht bij elkaar in Noord-Bohe- men liggen, leidt de weg naar Krumau naar het zuidelijk deel van dit land. De stad, die door de Moldau in tweeën gedeeld wordt, ligt aan den voet van het Bohemer- woud en telt ongeveer 8500 Duitsche inwo ners. Krumau, vroeger ook Krumimau ge noemd, was eertijds de zetel van de vor sten van Schvvarzenberg, die den titel „her tog van Krumau" droegen. De stad bezit groote papier- en houtfabrieken. molens, een vlasspinnerij, een textielfabriek en een grafietmijn. Steden van het Sudetenduitsche land. steden, die op het oogenblik sterker dan welke andere ook, in het middelpunt der internationale belangstelling staan. Het aantal steunbelioevenden is grooter dan de minister dacht. Voor steunverleening aan kleine boeren bedrijven acht de minister van Economi sche Zaken, naar hij in de begrooting voor 1939 mededeelt, ongeveer f 3.500.000 noodig, Om comptabele redenen is het juister, de zen post pro memorie op te nemen. Tevens wordt opgemerkt, dat de ter zake gedane uitgaven te zijner tijd geheel door 't Land- bouw-crisisfonds worden terugbetaald. Voor 1938 zijn de kosten van de steun verleening aan kleine tuinders begroot op f 600.000 of wel gemiddeld f 100 per kleine tuinder, daar volgens de momenteele gege vens een aantal van 6000 kan worden ver wacht. Uitgaande van de veronderstelling, dat in 1939 een zelfde aantal onder de regeling zal vallen kan een zelfde bedrag als voor 1938 worden begroot, vermeerderd met de meerdere kosten aan de B-tuinders, nu de regeling over 12 maanden zal loopen en niet over 7 maanden, zooals in 1938, terwijl er rekening is gehouden met verbeteringen welke in overweging zijn genomen. Rekening houdende met het bovenstaan de, kan het totale bedrag gesteld wor den op f 810.000 of wel f 135.per kleine tuinder. Aanvankelijk werd uitgegaan van de gedachte, dat er slechts 2000 kleine tuinders zouden zijn, die in aanmerking ko men voor dezen steun Tijdens de arbeid bleek dat dit belangrijk te optimistisch was be zien; het aantal, dat thans als basis dient, is 6000, terwijl het nog de vraag is, of dit getal niet te klein is. Amsterdam breidt zich uit, ten koste van thans in gebruik zijn de sportterreinen. Een principieele zaak, van beteekenis voor elke groote, zich nog steeds uitbreidende stad, kwam gisteren in den Amsterdam- schen gemeenteraad aan de orde bij de be handeling van de voordracht van B. en W. tot het in exploitatie brengen van gronden in de voormalige gemeente Watergraafsmeer in verband met de uitvoering der spoorweg- werkenOost. Deze gronden zijn op het oogenblik in gebruik als sportterrein voor een 35-tal voetbalvereenigingen, en de lieer Theo Thijssen wees, evenals verschillende andere raadsleden, op het gevaar, dat de sportvereenigingen van terreinen verstoken zouden blijven. De meeste sprekers drongen op uitstel aan. totdat de clubs de thans begonnen compe titiewedstrijden zouden hebben uitgespeeld. De heer Gulden echter was van meening, dat er een zoodanige behoefte aan grond voor den bouw van eengezinswoningen be stond en dat het uitbreidingsplan Water graafsmeer reeds zooveel vertraging heeft gehad, dat verder uitstel niet gerechtvaar digd was. In zijn antwoord verklaarde wethouder de Miranda, dat de uitbreidingsplannen der ge meente ruimschoots voorzagen in de behoefte aan sportterreinen, zoowel als aan volkstui nen. Het ligt niet in de bedoeling van B. en W. de sportterreinen te centraliseeren. De wet houder zegde tenslotte toe, dat de voetbal vereenigingen zeker tot 1 April a.s. van de terreinen gebruik kunnen blijven maken. EEN MILLIOEN MEER VOOR RIJ WIEL- EN MOTORRIJTUIGENBE- LASTNG. De inkomsten van het Verkeersfonds konden op een enkele post na hoo- ger worden geraamd, zoo lezen wij in de toelichting bij de rijksbegroo- ting, omdat men verwacht, dat de motorrijtuigen- en rijwielbelasting in 1939 een millioen meer zal opbren gen. Voor de eerste maal is ook op genomen een inkomstenpost van de vervoerbewijzen. Slechts de op brengst van de spoorwegen is f 163.605.— lager geraamd. De uitgaven. De uitkeering uit hoofdstuk IX der Rijks- begrooting van f32.184.956 kon terugge bracht worden tot f29.726.550, een verlaging alzoo met bijna 2,5 millioen gulden. Deze gunstige omstandigheid is te danken aan het feit, dat de dekking van het bedrijfs verlies van de N.V. Ned. Spoorwegen, voor 1938 op f31.000.060 geraamd, voor 1939 aan zienlijk lager kon wórden gesteld, n.1. op f22.000.000. De exploitatiekosten en lasten zullen vermoedelijk f 29.000.000 en f91.000.000 bedragen, of samen f 120.000.000. De ontvang sten worden geschat op f 97.000.000, terwijl de* overige baten worden begroot op fl.200.000. Dat diensondanks de uitkeering aan het verkeersfonds slechts rond 2.5 mil lioen lager is dan voor 1938, moet worden toegeschreven aan de omstandigheid, dat de uitgaven, uitgetrokken onder de afdee- lingen der begrooting: tramwegen, waterwe gen, scheepvaart, toezicht op het vervoer van ontplofbare stoffen, landwegen en luchtvaart alle hooger geraamd moesten worden dan de voor 1938 op die afdeelin- gen toegestane bedragen. Dientengevolge beloopt het eindcijfer van de totale uitgaven op den gewonen dienst f65.982.697 tegen f67.379.319 in 1938. Gaan wij enkele posten van de begrooting voor het Verkeersfonds na, dan zien wij dat voor de rijkswegen in totaal f 35.880.000 wordt aangevraagd, waarvan op den kapi- taaldienst f26.664.000. Het wettelijk mini mum is derhalve geheel op den gewonen dienst uitgetrokken. Er is een bedrag aangevraagd voor den tunnel bij Velsen, en voor den tunnel bii Rotterdam. Wat de wegen in Noordholland betreft, is een groot bedrag een millioen uitgetrokken voor den weg Amsterdam—Laren. CE WEG AMSTERDAM-WIERINGEN. De ter hand genomen aanleg van het wegdek de Hulk—Lambert schaagDen Oever zal in 1939 wor den voortgezet. De voltooiing kan in 1940 worden tegemoet gezien. Voor zooveel betreft het weggedeelte van De Hulk tot Lambertschaag worden voor 1939 bedragen van f 710.000, f 140.000 en f 260.000 aangevraagd, achtereenvolgens voor voltooiing aar debaan, kunstwerken en verhardin gen. Voor het wegdek Lambert schaagDen Oever in de Wieringer meer zal een bedrag van f 840.000 noodig zijn, in hoofdzaak voor grondwerken en verhardingen. Ten einde in 1940 met den aanleg van het wegdek OosthuizenDe Hulk te kunnen aanvangen zal in 1939 met den grondaankoop een be gin moeten worden gemaakt, waar voor f 100.000 wordt aangevraagd. Voor den grooten weg GroningenAfsluit dijk, via Heerenveen is voor de rest van de werkzaamheden nog f 900.000 ongeveer geraamd. De uitgaven voor den bouw van bruggen over de groote rivieren, het onder houd van de gereedgekomen overbruggin gen en den aanleg van toeleidende wegen worden voor 1939 geraamd op f 9.410.000. GEEF NIET TOE AAN WAPENGE- RINKEL, ZEGT LITWINOFF TOT DEN VOLKENBOND. Nog geen drie dagen geleden heeft de regeering van Tsjechoslowakije de Sovjet-regeering gevraagd of zij, overeenkomstig 't Sovjet-Russisch Tsjechoslowaaksche pact, bereid was haar onmiddellijke en doeltreffende hulp te verleencn in gevaar Frank rijk, getrouw aan zijn verplichtingen hetzelfde zou doen. Hierop gat de Sovjetregeering onmiddellijk een vol komen duidelijk en positief ant woord. Aldus sprak Litwinoff in de Volkenbonds vergadering, waar hij in een felle rede cri- tiek op den Volkenbond heeft uitgeoefend, die, naar hij zeide, zijn verplichtingen niet nakwam: Abessinië, Oostenrijk, Spanje en China. Het is noodzakelijk, vervolgde Litwinoff, alle middelen uit te putten, welke in staat zouden zijn een gewapend conflict te be zweren. Wij zijn van meening, dat een maat regel, aan dit doel beantwoordend, zou zijn direct een conferentie der groote Europee sche mogendheden en andere belanghebben de landen bijeen te roepen, om een eventu- elen collectieven stap voor te bereiden. Dat was ons antwoord! LITWINOFF. Litwinoff verklaarde, dat de Sovjet regeering niet! verantwoordelijk is voor de loopende gebeurtenissen en hetgeen er noodlottig uit zou kunnen voortvloeien. Sovjet Rusland heelt zich er van onthouden Tsjecho Slo wakije raad te geven concessies te doen, doch heeft ook in tegenover- gestelden zin geen raad gegeven. Onze militaire autoriteiten zijn di rect bereid deel te nemen aan een conferentie met de militaire verte genwoordigers van Frankrijk en Tsjechoslowakije. om de maatrege len onder oogen te zien, welke de toestand vereischt. Wij achten het nuttig, aldus Litwinof, dat de zaak voor den Volkenbond wordt ge bracht, opdat de openbare meening gemo biliseerd wordt en de houding van zekere andere staten duidelijk uitkomt. Men handelt niet in Volkenbondsgeest, wanneer men vandaag een problematischen oorlog vermijdt om voor morgen een zeke ren en algemeenen oorlog te moeten ver wachten, vooral als men dat doet om den honger van onverzadiglijke aanvallers te stillen, ten koste van de vernietiging of ver minking van souvereine staten. Het is niet in den geest van het Briand- Kellogpact, wanneer men belooningen toe kent aan wapengerinkel en een aanvallend superimperiaiisme aanmoedigt. De Sovjet regeering, die er trotsch op is met een der gelijke politiek niets gemeen te hebben, is niet voornemens de beginselen van deze bei de verdragen los te laten. Zij noodigt de an dere regeeringen uit daartoe terug te keeren. Rusland liekelt de Europesche laksheid. Duitschland wil absoluut snel heidsrecord verbeteren. Volgens Reuter heeft men in Duitschland het plan opgevat om het absolute snel heidsrecord te. land, hetwelk Capt. Eyston Vrijdag j.1. met een snelheid van 575.348 K.M. op zijn naam bracht, te verbeteren. In de Mercedesfabriëken zou in het geheim een motor geconstru eerd zijn, in welke verschillende buitengewone en voor de Mercedes kenmerkende technische v nieuwig heden zijn aangebracht, waardoor de machine den wagen een groo- tere snelheid zal kunnen geven dan die van de Thunderbolt. Duitschland zou de recordpogingen gaar ne tot een volkomen Duitsche aangelegen heid maken. Indien het mogelijk is, zal dan ook een speciale gelegenheid voor dergelijke snelheidspogingen in Duitsch land worden geschapen, zoodat men niet naar de zout vlakten bij Bonneville behoeft te reizen. Eyston aan groot gevaar ontsnapt. John Cobb, de snelste man ter wereld ge durende één dag. is reeds uit de Vereenig- de Staten naar Engeland vertrokken, maar Capt. Eyston, de houder van het absolute snelheidsrecord te land, schijnt er niet ge noeg van te kunnen krijgen. Hij startte ten minste gister nog eens in zijn thunderbolt op de zoutvlakten van Bonneville en het heeft maar weinig gescheeld, of hij zou voor de laatste maal in zijn leven gestart zijn. Want toen hij, bij zijn poging om het absolute snelheidsrecord van ruim. 575 k.m. nog hooger te schroe ven. een snelheid van ruim 560 k.m. bereikt had, geraakte plotseling van één der banden een protector los, welke aan de binnenzijde van de stroomlijncarosserie totaal om boog. Door zijn groote tegenwoordigheid van eerst wist Capt. Eyston den wagen nog tot stilstand te brengen, alvorens de band sprong, maar het bleek toch maar heel wei- rig te hebben gescheeld, of het rubber zou geheel door zijn geweest en dat zou de koe ne Engelschman waarschijnlijk niet hebben overleefd. (Niet officieel) 5de klasse, 3de lüst Trekking van Woensdag 21 September Hooge Prijzen 6487 17757 20463 2771 6184 6273 11629 12483 1000.- 400.— 20364 21916 200.- 100.— 20344 1403 2454 3212 4423 4687 5726 6980 7761 8509 8906 10833 11410 12351 13335 13993 14959 15760 16744 17897 18406 19964 21163 21892 1003 1621 1955 2146 2649 2922 3224 3719 4010 4372 4523 4817 5151 5650 6077 6344 6679 7056 7325 7453 7808 8236 8611 9051 9688 9987 10211 10479 11057 11425 11766 11895 12442 12663 13155 13501 13839 14268 14587 14879 15205 15581 15933 16183 16511 16692 17017 17261 17539 17766 17943 18225 18719 18937 19093 19284 19644 19805 20118 20446 21019 71484 21668 21942 1646 2547 3282 4452 4775 5844 7021 7880 8520 8977 10909 11487 12618 13405 14000 15062 15975 17043 17951 19187 19986 21201 3760 4231 5918 8465 14041 7363 7590 11712 16477 17616 Prijzen van 70 1772 1995 1999 2172 2174 2596 2928 2963 2975 2998 3300 3329 3408 3573 3990 4457 4587 4620 4628 4631 4864 5393 5463 5472 5639 5952 6006 6064 6195 6337 7152 7199 7215 7248 7422 7994 8182 8253 8283 8448 8568 8606 8632 8661 8838 9080 9081 9184 9588 10227 10977 11011 11139 11277 11367 11532 11578 11930 11980 12039 12712 12827 12906 12924 13195 13709 13743 13744 13797 13884 14092 14281 14326 14353 14310 15353 15356 15376 15406 15541 16090 16103 16162 16276 16705 17223 17274 17282 17348 17366 18041 18060 18334 18338 18355 19366 19493 19587 19663 19800 20125 20211 20503 20896 21004 21264 21448 21490 21574 21688 1938 15166 19347 2295 3183 4218 4679 5688 6346 7637 8486 8895 10450 11403 12223 13216 13948 14832 15759 16733 17505 18363 19813 21072 21727 1038 1651 1958 2178 2674 3000 3265 3748 4026 4380 4539 4849 5211 5738 6110 6453 6726 7095 7635 7817 8240 8649 9087 9727 10009 10222 10516 11068 11489 11793 11951 12445 12682 13179 13505 13863 14301 14605 14970 15260 15599 15935 16227 16537 16713 17086 17295 17556 17829 17961 18265 18729 18984 19101 19319 19653 19808 20140 20478 21102 21509 21700 21957 1151 1687 2019 2213 2703 3016 3445 3772 4039 4389 4552 4885 5223 5739 6212 6459 6727 7100 7704 7827 8267 8697 9280 9760 10032 10277 10517 11106 11563 11822 11952 12475 12709 13198 13506 14012 14327 14697 15041 15295 15601 15949 16318 16573 16813 17072 17335 17561 17858 17997 18287 18778 18991 19149 19406 19689 19836 20190 20492 21259 21517 21749 21964 Nieten 1242 1261 1753 1787 2021 2040 2388 2437 2749 2779 3017 3029 3527 3581 3784 3843 4046 4114 4390 4408 4607 4621 4948 4999 5327 5382 5786 5886 6237 6238 6519 6523 6737 6765 7133 7143 7709 7843 8279 8857 9247 9865 10059 10366 10541 11237 11592 11850 11975 12486 12749 13287 13646 14084 14389 14777 15066 15314 15678 15978 16326 16607 16841 17098 17343 17584 17878 18057 18374 18805 19024 19169 19461 19715 19840 20288 20554 21295 21518 21768 21971 7726 7878 8375 8885 9314 9871 10126 10375 10558 11311 11636 11856 12088 12510 12860 13311 13693 14098 14398 14793 15089 15486 15685 16006 16369 16617 16881 17101 17362 17586 17884 18072 18550 18874 19036 19179 19479 19728 19890 20398 20792 21324 21521 21822 1287 1859 2042 2444 2792 3107 3599 3937 4138 4473 4671 5013 5404 5903 6250 6527 6779 7179 7732 7918 8418 8909 9335 9890 10145 10431 10640 11336 11643 11869 12212 12576 12914 13374 13711 14151 14417 14796 15164 15549 15809 16010 16396 16631 16905 17144 17395 17590 17904 18080 18631 18902 19039 19186 19511 19786 19936 20406 20910 21352 21555 21865 1305 1872 2055 2509 2834 3108 3628 3962 4206 4511 4758 5100 5460 5998 6253 6529 6799 7229 7743 7962 8439 8937 9458 9895 10172 10457 10716 11409 11710 11872 12311 12609 12977 13429 13749 14181 14494 14804 15165 15554 15855 16062 16406 16653 16994 17145 17411 17650 17916 13155 18673 18926 19040 19192 19574 19792 20016 20427 20979 21445 21585 21927 1358 1885 2140 2593 2877 3163 3718 3968 4211 4517 4782 5110 5648 6009 6270 6678 6875 7299 7755 8088 8441 9029 9558 9905 10191 10462 10848 11424 11736 11882 12360 12648 13485 13785 14246 14574 14834 15181 15574 15835 16113 16510 16691 17008 17248 17463 17710 17932 18159 18697 18928 19059 19211 19613 19793 20025 20438 20985 21475 21660 21931 De aanvoer van plantgoed was deze week iets grooter. De goede partijen brachten ee® goede prijs op. Er is echter veel afwi]" kends en het blijkt wel dat de ven'>hcn inlevering van 25 kilo per Are van de 'a tulpen ook een woordje mee spreekt, o steed werd voor: 1'Aurore 21; Artus 1113; Attraction 36; Couronne d'or 28—38: Cramois e Brillant 11—28; Crimson Quecn 221 Cou cardinal 30—12; Culinan 2232; ~al> P 15; Duc de Berlin 10-30; Electra 40! mingo 10—11; Fred. Moorc 11—21; For 22; Fabiola 30; Ibis 13—32: Kansas SS-™ La reine 10—20; Lady Moore 18', D8r max 24—50; Murillo 10-20; Moore 10-£: Mon Tresor 42: Mr. van der Hoef vand er Neer 28—38; Peach Blossom 40; Pr. van Oostenrijk 1521; Pr°se 32—44; Pink Beauty 00—85; Queon i> 15; Rijzende Zon 1738: Rose precos Ros« la reine 1330: Scarlet duc k Tournesol 12; Theeroos 26—30; ''ru'42 Witte v»1K 4160; Verrn. Brillant 60: 65: Witte duc max 2230. 30; Albino 85; Al. Pierson 1018; Avia'^n^^ Bar. de la Tonnav 17-20; Bartigon^ Bouton d'Or 15 Blauwe crocus '7"- pv 14—24; C-lara Butt 10—22; ChoJ*- Centenaire 22; 15, Cabira 14 F.arlv Wonder 10. palilBn Sanders 1528; Fantnsy 1042: 11; Gele crocus 618 Golden Hanes Tngl. Yellow 10-12: Tris Wedgewoocl Iris Imperator 017, King Georgc *'96, Krelage 30; Mozart 1820; Mr. ',iaar- Elisabeth 32—38. Picote 14: Pr-°L„nrra H. Kr Pr. F.nsaheth ;S2—35. ncoie 'p.Vnnrnma lomJ9—20. Ph. de Commines^ 12;0p*"y pAy- 10—16- 30, Paula 10, Rose Copland 10—12, bank 10, Sundew 11—13. Sultan Scarletta 10. Sonja 16—20. Scilla SiW' 2?i 15, Teloscopium 2<S, Vict. d jup, n10 Vera 30: Will Pitt 10—20. Wilj Con^^. —21. Wcber 30. Yellow Giant 13— j.,^ nenburg 100—110 Zulu 15—28, Zenob" 34. Alles in centen per kilo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6