XoS naait! 't HOEKJE OUDERS Druivenoogst in het Zuiden Het onzichtbare orkest Wandeling door Bayreuth Geheimen der aarde De zwakke schakel VOOR DE Het landschap van Tessino in volle glorie. NERGENS in geheel Zwitserland open baart zich de herfst in zulk een won derbaarlijke schoonheid als in Tes sino. Vorst noch nevel kunnen verhinderen, dat de kleurschakeeringen van bloemen en planten zich ontwikkelen tot een sprook jesachtige diepte. Komt men uit Noordelij ke streken, waar het meestal reeds vroeg, ongeveer tegen het einde van September, regenachtig en koud begint te worden, in Hit jaargetijde op de Alpen, dan is het als of het jaar weer opnieuw is begonnen; men gevoelt zich jong en frisch als iemand, die onverwachts van een ziekte hérsteld is. De bonte kleurenpracht der tuinen en wou den, die zich dikwijls zoo prachtig tegen den achtergrond van besneeuwde Alpen toppen afteekent, de zachte tinten van de geweldige pompoenen op de groene weiden, de schoonheid der druiventrossen aan de pergola, de glanzende maïskolven in de loggia, de roode tomaten aan de verdorde struiken, ja zelfs de tabaksbladeren, die aan de huisgevels te drogen hangen, zij zijn alle de natuurlijke feestdecoraties van dit in reine lucht badende, door een stra lende zon overgoten land. De toeristen, die uit de zeegebieden komen en door het „herfstseizoen" hierheen gelokt werden, schijnen er een voorgevoel van te hebben, dat er iets feestelijks gaat gebeuren en de ze stemming heeft bijna ongemerkt tot een feestelijke viering van dit jaargetijde ge leid, doordat men de wijnoogst, waarin de bevolking de hoogste uiting van de herfst- vreugde ondergaat, tegelijk pleegt te vieren met het winterfeest, dat de inheemsche be volking met de vreemdelingen in een ge meenschappelijke dankbaarheid en geluk vereenigt. Winterfeesten worden in de streken van Zwitserland, waar men wijn verbouwt, overal gevierd. Wat het winterfeest van Lugano een bijzondere bekoring verleent is de plaatselijke eigenaardige sfeer, die het van alle andere streken onderscheidt. Het is doordrongen van den geest, die in den Italiaanschen Zwitser heerscht en die in het vroolijke en gemoedelijke wezen van den Tessiner zoo duidelijk tot uiting komt. Nergens bereiken feestelijke optochten zulk een hoogtepunt als hier. Hier heeft men er geen behoefte aan, zich druk te maken met het zoeken naar vreemde tegenstellingen en onderwerpen, omdat men ruimschoots kan putten uit een schat van kuituur en ge schiedenis, om het bijzondere en oorspron kelijke karakter, dat nergens anders voor komt, tot uitdrukking te brengen. En ook de artistieke samenstelling bezorgt geen hoofdbrekens aan dit volk, dat sinds vele honderden jaren niet alleen in Zwitser land, doch in geheel Europa als een kunst zinnig volk beroemd is geweest. De feestelijke optochten bezitten vóór al ja, dat moet te^e- f woordig als 'n auto links van den weg stilstaat. Want, wan neer die licht voert, mag alléén 'n rechts- ïHtend lampje -bran den, dat naar voren rood en naar achte den wit licht geeft) les een folkloristisch karakter en geven een levendige en aanschouwelijke voorstelling van den aard en gewoonten der bevolking van deze streek. Het feeststuk, dat dit jaar zal worden opgevoerd, geeft een episode uit de geschiedenis van Lugano uit de 18e eeuw, waarin de wereldvermaarde Vene- tiaansche avonturier Casanova ten tooneele gevoerd wordt, hetgeen ongetwijfeld de belangstelling van alle vreemdelingen zal trekken, terwijl daarbij tevens de gelegen heid bestaat tot het opvoeren van plaatse lijke volksscènes, die ofwel een algemeen menschelijk karakter bezitten, zooals de liederen van herders en visschers, het wie geliedje van een moeder bij haar slapen de kind, of die betrekking hebben op de onderlinge band tusschen Tessino en Zwit serland. „Casanova und 1'Arbertolli" heet de operette, die met uitgezochte zangers van de Italiaansche Opera als feeststuk wordt gegeven en die ongetwijfeld tot een der belangrijkste gebeurtenissen op het ge bied der kunst in geheel Zwitserland zal behooren. De grondgedachte van het Festspielhaus in Bayreuth, heeft het behalve aan kunst zinnige en idealistische bedoelingen, zeker niet aan de noodige technische voorzorgs maatregelen ontbroken. Hier openbaarde zich een groote veelzijdigheid van den Meester, die zich eveneens technisch een groot inzicht verworven schijnt te hebben, want ook dit jaar hebben vele critici, die verslag uitbrachten van de laatste Festspiele, weer den nadruk gelegd op de prachtige accoustiek. Het merkwaardige in de opzet van Richard Wagner voor zijn Bühnenweihfestspielhaus was, dat hij het orkest niet voor het tooneel in de „bak" opstelde, maar onder het tooneel, zoodat de toeschouwer in de zaal het drama zich ziet voltrekken en als het ware muziek uit den hemel hoort. Hij ziet het orkest niet, daardoor kan hij zich meer instellen op de muziek, in harmonie met het spel, want het rustelooze bewegen, der instrumenten, met hoe groote regelmaat zich die ook mo ge voltrekken, blijft zeer storend. Men moet de ondernemingsgeest van Richard Wagner bewonderen, die het aandurfde op deze wijze zijn probleem op te lossen, want bij hem stond voorop, dat het oog van den toeschouwer absoluut moest zijn op de too- neelactie. Hij kon hierbij niet steunen op het werk van voorgangers, want die wa ren er niet. Bovendien had de wetenschap zich nog maar nauwelijks beziggehouden met de accoustiek. Ook op dit gebied was hy dus een pionier. Sedert Wagner deze geniale vondst deed en bleek, dat de resultaten de verwachtin gen niet beschaamden, heeft men bij den bouw van de moderne theaters dit systeem toegepast, zij het niet zoo radicaal. In ieder geval zyn thans, men kan het in elke bi oscoop of schouwburg waarnemen, de or kestbakken lager gelegen dan de voorste parketrijen. Toch blyft de orkestruimte van Bayreuth voorloopig een unicum, zij is terrasvormig naar achter en naar de zijkanten opge bouwd. Dus het orkest valt op zyn beurt ook nog weer in deelen uiteen. Merkwaar dig is, dat het diepste terras reeds twee verdiepingen lager ligt dan de zaal. Het gevolg is, dat men in dit gedeelte van de orkestbak ook midden in den heetsten zo mer de temperatuur nog op peil moet hou den door centrale verwarming, aangezien anders de instrumenten van de hier heer- chende vochtigheid ernstig te lyden zou den hebben. Alleen in deze daartoe speci aal ingerichte zaal kan men de groote mu ziekdrama's van Wagner uitvoeren in de bezetting, die hij zelf gewenscht heeft, 16 eerste violen, 16 tweede violen enz. Van dezen „mystischen afgrond" Wag ner heeft eens aldus de orkestruimte ge noemd gaat een wonderlijk suggestieve werking uit op den toeschouwer en alleen hierdoor is het mogelijk dat die drieëenheid van tooneel, orkest en auditorium tot stand komt. Deze gedachte is geniaal geweest, te meer, omdat het ook voor Wagner een tas tend probleem was, het zoeken van een nieuwen weg, die hij ineens gevonden heeft en slaagde voor de volle honderd pet. In Bayreuth is het door die uitmuntende ac coustiek ook zeer wel mogelijk het gezon gen woord te verstaan; door de isolatie van den acteur op het tooneel kan zijn per soonlijkheid meer tot haar recht komen. Een goedgunstige fee schijnt over het ont staan van dit bouwwerk gewaakt te heb ben, want bij alle nauwkeurige imitatie is het nog niet mogen gelukken elders in de wereld een tweede Bayreuth te stichten. Joden aan den Klaagmuur in Jeruzalem. In den herfst van 1835 trok een toerist door het Fichtelgebergte. Het was de jon ge kapelmeester Richard Wagner. Toen hij het laatste bosch verliet, bleef hij opgeto gen staan. Voor hem lag het land in den glans van den avond. De hoogten omring den het als coulissen. En in de diepte schemerde een stad met oude torens en daken: Bayreuth. Drie en dertig jaar later zoekt Richard Wagner de Duitsche stad, welke zoo mooi en zoo innig met de natuur zal blijken te zijn verbonden, dat hij haar waardig zal achten, binnen haar muren het „Festspiel haus" te laten verrijzen. En in een droom ziet hij zichzelf, als jong dirigent het bosch verlaten en Bayreuth in de diepte ontdek ken. Cosima, zijn vrouw, slaat een ency- clopaedie na en stelt vast, dat de oude markgrafelijke residentie een stad van 20 duizend inwoners is en zich in het bezit bevindt van den mooisten schouwburg in barok-stij] met het grootste tooneel van gansch Duitschland. Toen vatte Richard Wagner zijn besluit Bayreuth zou de stad der „Festspiele" worden. Op een heuvel, waar hij voor de eerste maal Bayreuth te aanschouwen had gekre gen, heeft Wagner het „Festspielhaus" la ten bouwen. Getrouw aan zijn wensch is de omgeving van het gebouw zoo natuur lijk gebleven als zij oorspronkelijk was. Nog heden wandelt men door het groen en tusschen bloemen door naar den top van van „Festspielhügel". Nog heden golven de korenvelden in de omgeving van den schouwburg en de groote boom en in de lanen ruischen in den wind. Wie in de pauze het theater verlaat, ziet aan zijn voeten de stad in het dal liggen en kan een wandeling in het bosch ondernemen. Het Siegfried-motief, waarmede de fanfa res het begin van het volgende bedrijf aan kondigen. dringt ook door tot in het bosch. In 1913, toen de honderdste verjaardag van Wagners geboorte werd gevierd, wilde een hevig vereerder van den Meester, die het oorspronkelijke „Festspielhaus" te be scheiden vond, een nieuw monumentaal gebouw laten oprichten. Hiervan is geluk kig niets gekomen. Deskundigen hebben namelijk verklaard, dat wel nimmer een nieuw gebouw een dergelijke prachtige ac coustiek zou verkrijgen als hét tegenwoor dige „Festspielhaus" heeft. Wagner, deze veelzijdig geniale mensch, had, als door ingeving, ook het probleem der volmaakte accoustiek opgelost. Zijn .Festspielhaus" rust op geweldige palen. Ook de zuilen in de zaal zijn met hout be kleed. Het gansche gebouw is dus als het ware een groote klankbodem. Tooneelar- chitecten uit de gansche wereld hebben het „Festspielhaus" van Bayreuth onderzocht en hun bewondering voor dit bouwwerk, vooral wat accoustiek betreft, uitgesproken. De historische vertrekken op Wahn- fried, Wagners villa te Bayreuth zijn zoo gebleven als zij waren, toen Wagner hier nog woonde. In de hall staat de vleugel, welke door Wagner en Liszt is bespeeld. Het is Wagners wensch geweest in ziin tuin te worden begraven Hijzelf heeft de plek voor zijn graf uitgekozen en vaak stond hij in gedachten verzonken voor het plekje aarde, hetwelk eens zijn stoffelijk overschot zou bevatten. Een eenvoudige, met klimop begroeide steen dekt het ge beente van Richard en Cosima Wagner De vogels zingen in de boomen, welke het graf omringen. Vlak bii liggen de honden van Wagner begraven. Richard Wagner, de groote dierenvriend, wilde, dat zijn trouwe honden ook in den dood bij hem zouden zijn. Niet ver van de villa Wahnfried vindt men de woningen van andere groote bewo ners van Bayreuth. Het huis van Hans von Wolzogen, die enkele weken geleden over leed, en hier recht tegenover, het huis, waarin Franz Liszt den geest gaf Een paar schreden verder woonde Houston Stewart Chamberlain, de schoonzoon van Wagner. DAT de aarde nog lang niet afgekoeld is, kunnen wij weten uit het feit, dat overal ter wereld nog werkzame vul kanen voorkomen. Van ty'd tot tijd storten zij hun heete lavamassa's uit, welke de menschheid dikwijls verderf brengen, om dat hierdoor hun moeizaam verworven cul tuurgoederen in weinige oogenblikken on herstelbaar verwoest worden. En toch ook hier heeft de medaille haar keerzijde. Neemt men bijv. de geneeskrachtige bronnen, die eveneens van vulkanischen oorsprong zijn, dan heeft men een voor beeld ten goede. Bad Pistyan is van een dergelijke gunsti ge keerzijde van de medaille het treffend voorbeeld. Dit Slowaaksche „Kurort" be schikt over een groot aantal geneeskrach tige bronnen met heet zwavelwater en zwavelmodder. Rheumatiek, ischias en der gelijke ziekten heeft men hier in een be wonderenswaardig korten tijd genezen De ze resultaten hebben sinds jaar en dag be wondering afgedwongen en het is dan ook niet te verwonderen, dat een groot aantal geologen deze streek als doelwit voor hun onderzoekingen gekozen heeft. Op het Badeiland, dat in de rivier de Waag is gelegen, stijgt het water nagenoeg kokend omhoog. De geologen hebben vast gesteld, dat dit bronwater uit ontzaggelijke diepe kloven opborrelt. De vulkaanhaard moet zich bevinden in de nabijgelegen Kar- pathen. In Pistyan telt men zeer vele bronnen, verdeeld over het geheele Badeiland. Waar men ook een gat in den grond graaft, over al borrelt het heete water omhoog. Het ge volg is, dat men dit water niet alleen voor geneeskundige doeleinden gebruikt, maar tevens om er de hotels mee te verwarmen. De bronnen zijn blijkbaar onuitputtelijk en zullen in ieder geval nog eeuwen achtereen de lijdende menschheid tot zegen zijn. Hoe zegenrijk in dit opzicht Bad Pistyan is, kan blijken uit een bezoek aan het Kruk- kenmuseum. Hier vindt men talrijke rol stoelen, krukken, stokken en wat dies meer zij, die hier door genezen zieken achterge laten zijn. Trouwens, deze badplaats is ook in an dere opzichten rijk begiftigd. Zij kan bij voorbeeld bogen op een overvloedigen zon neschijn. Meer dan 2200 uren per jaar, waar door telkenjare opnieuw vele toeristen naar deze streken gelokt worden, want ook de natuur de bergwouden op de Karpathen is hier schitterend. Een ketting is zoo sterk als haar zwakste schakel. „Je bent een egoïst", werd een jonge vrouw verweten. Negen van de tien men- schen zouden verontwaardigd geprotesteerd hebben, maar in dit geval luidde het laconieke antwoord: „ja, dat zal wel, dat zijn we allemaal!" In dat antwoord schuilt een groote waar heid. Een zekere dosis van egoïsme is de men- schelijke natuur eigen, zonder dat zouden wij niet kunnen leven. Iemand, die volkomen vrij was van ieder spoortje van egoïsme, zou immers geen stukje kunnen eten, zoolang iemand op de wereld nog honger leed! Daarom, wat wij in het dagelijksch leven verstaan onder egoïsten, zijn menschen, die in overdreven mate egoïstisch zijn, d.w.z. dat zij steeds en in alles uitsluitend aan zichzelf denken. Een normaal-egoïstisch aangelegd mensch denkt in eerste instantie aan zichzelf, dit is niet meer dan normaal. Maar dikwijls zal hij, na eenig nadenken ertie komen om vrij willig iets van eigen genoegen of gemak op te offeren terwille van een ander, althans terwille van degenen die hem lief zijn. De egoïst echter, wij zeiden het reeds, beschouwt het eigen belang, genoegen en gemak steeds als uitsluitend uitgangspunt. Van de mate van egoïsme in den mensch hangt het af, op welke wijze en in welke mate hij anderen iets misgunt. Wij zijn geen van allen vrij van jalouzie, evenmin als van egoïsme, laat ons vooral onszelf zien, als normale menschelijke wezens en niet als halve engelen! Niemand zal zich verheugen, wanneer aan iemand, die hij niet kan uitstaan een buiten kansje te beurt valt! Maar slechts de over wegend-egoïstische mensch zal afgunst ge voelen, wanneer een van zijn vrienden voor deel, geluk of succes heeft. Gesteld U heeft een goeden vriend, en U en die vriend zijn beiden zonder betrekking. Na eenig solliciteeren krijgt Uw vriend een goede betrekking, Uzelf heeft nog niets. Nu is het heel normaal, wanneer de ge dachte bij U opkomt: „Waarom hij wel en ik niet? Had ik ook maar wat." Daarvoor behoeft U zich nite te schamen; maar an ders wordt het wanneer er een zekere wre vel tegen Uw vriend ontstaat, omdat het hem eerder gelukt een betrekkkng te vin den dan U. Jalouzie, de zwakke schakel in zoo menige vriendschap! Men ziet het zoo dikwijls; zoo lang beiden het moeilijk hebben, gaat alles goed, maar wanneer een van beiden een voordeel krijgt boven den ander, gaat de afgunst knagen aan zoo'n vriendschap. Wanneer menschen in zulk een geval open en eerlijk tegenover elkaar staan, kan veel misère voorkomen worden. Zeldzaam is het geval van twee vrienden, die naar dezelfde betrekking solliciteeren. Beiden werden op geroepen voor een onderhoud, en de eene kreeg de betrekking De andere drukte hem hartelijk de hand, en zei ronduit: „natuur lijk was ik liever zélf de gelukkige geweest, maar nu dit niet zoo is, zou ik het niemand liever gunnen dan jou" Dat was fair, dat was ronduit, het voor behoud: „ik had het liever zélf gehad," was zuiver menschelijk en volkomen normaal, maar indien Uw vriendschap gaat kwijnen omdat het Uw vriend beter gaat dan U, dan was die vriendschap niet veel waard! Maakt Uzelf niet wijs, dat U boven egoïs me en afgunst staat, want dan zoudt U boven-menschelijk zijn!! Waakt er slechts voor, dat dergelijke gevoelens afmetingen aannemen, waarvoor ge U behoeft te schamen. Zoodra U iemand, die U nimmer kwaad heeft gedaan, tegenspoed toewenscht omdat het hem Uws inziens te goed gaat, dient ge Uzelf ernstig te onderhouden over Uw klein zieligheid. We zijn allemaal wel eens klein haalt Uw fouten in het volle daglicht en er kent ze, dat is de kortste en zekerste weg tot verbetering! Dr. JOS. DE COCK. GESPREKKEN MET EEN OUDER OVER HET LAGER ONDERWIJS. Wat is het grootste verwijt, dat u tegen de oude school meent te moeten richten Haar vervreemding van het werkelijke leven. De school is in haar huidige organi satie hierbij denk ik natuurlijk aan het onderwijs, de leerstof is niet een levende werkelijkheid, zooals het leven zich aan ons voordoet. Hoe bedoelt u dat? Nu dan: zooals op den bibelebonschen berg alles bibelebonsch is, de taal, de men schen, het huisraad en het eten, zoo is ook in de school alles bibelebonsch: het rekenen op school is schoolrekenen, het lezen is schoollezen, de aardrijkskunde schoolaard- rijkskunde, de vrouwelijke handwerken schoolhandwerken, de discipline school discipline, de banken schoolbanken, de at mosfeer schoolatmosfeer en de menschen... schoolmeesters, alles in het werkelijke leven nite voorkomende. De school is een wereld op zichzelf geworden, door hooge omheinin gen van de buitenwereld gescheiden, waar men een eigen jargon spreekt en alles naar eigen maatstaf meet." Deze typeering is van den bekenden hoogleeraar Dr. J. H. Gunning Wzn., en ik geloof, dat er nog nie mand een betere van gegeven heeft. En nu vraag ik u: waarvoor stuurt u uw kinderen naar school? Om te leeren. Goed. Maar wat moet uw kind in het leven doen? Werken! Wat moet het kunnen als het van school komt? Werken! Waartoe moeten we de kinderen dus naar school zenden, om wat er te doen? Werken! -Wij zijn het met elkaar eens. Werken, dat is het wat we in de wereld te doen heb ben. Werken met de handen, werken met het hoofd, maar altijd werken. En nu is dit het vreemde: men meent dat het leeren der kin deren op school werken is en tot wer ken voorbereidt. Maar niets is minder waar tenminste van het standpunt der oude school bezien. Zeker het kind leert daar. Het leert er zelfs heel veel. Het leert aller lei plaatsnamen, jaartallen, natuurkennis, enz. enz. Het werkt ook: het maakt som metjes met de meest mogelijke breuken, het berekent renten van denkbeeldige kapitalen in denkbeeldigen tijd tegen denkbeeldige uitstaand. Het werkt, zooals ik reeds zeide, verbazend veel in de school, het kind. Het stopt en stampt zijn hersens vol met aller lei weetstof, maar ik vraag u: is dit voor bereiden voor het leven? Wat blijft er hangen van deze weetstof, als het kind de school verlaten heeft? Wat weet het nog van historie, breuken, aardrijkskunde, enz. als het een jaar van school is? Wanneer kreeg het in het leven te doen met breuken als 34/376, 234/456? Wanneer had het de kennis noodig van de verschillende vulkanen van Java, op school in een rytmischen gang er in gepompt? Ja, als u zoo redeneert... Maar zoo moet ik toch redeneeren. Uw kind komt straks in het leven. Ik weet niet, of u van plan bent het te laten verder stu- deeren Neen. Ik mis daartoe de middelen. Welnu, aan uw kind gaf de lagere school dus eindonderwijs. Dit is het geval bij duizenden kinderen in ons land. U begrijpt dus wel, dat de kennis, welke de lagere school uw kind in het leven mee gaf, hem of haar moet helpen de wereld door te komen en er een bestaan te vinden. Vertelt u me nu eens, wat het dan heeft aan de kennis, die ik u zoo straks op noemde? Neen, daar heeft het een bitter schijn tje aan. Het zou beter zyn, dat het op school geleerd had zich te redden in de omstandigheden van het oogenblik. Juist. Maar ook: dat lagere school het had klaargemaakt voor werkelyke leven, maar hoe zal zij, die zoo ver van het leven is komen te staan, dit kunnen doen? OVEEILA,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 15