Wat voor-mobilisatie en
vlootrevue leerden
KRUIS WOORDPUZ2L
Waarom de „Johan Maurits
huis kwam
naar
'Wat «egt H
HERMAN NYPELS'
BUITENGEWONE DEKENRECLAME
Achterstand die ingehaald
kan, en móet worden
Café.,Klein Kras" gemoderniseerd
Handschoenen
Overhemden
Sjaals
Hoeden en Pellen
fantasie Sokken
Onderkleeding
HARJER'S Moderne Meubileerinrichting,
Extra verlof voor de Militairen
Waarschuwend woord voor onze Maritieme Defensie
ff
Nauwelijk had de Defensie-begrooting voor
1939, waarin onomwonden tot uitdrukking
wordt gebracht, dat er nog zéér veel aan de
maritieme defensie van Nederland ontbreekt,
het Departement verlaten of de marineleiding
zag zich door de recente internationale ge
beurtenissen voor het probleem gesteld maat
regelen te treffen ter beveiliging van onze
zeegrenzen en onze handelsscheepvaart. De
volkomen ontoereikendheid van onze mari
tieme middelen voor de bescherming van vitale
belangen was voor de „insiders" geen ver
rassing; het „roeien met de riemen, waarover
men beschikt" heeft de marine echter wel ge
leerd, en men kan er dan ook van overtuigd
zijn, dat alle krachten zijn ingespannen om
zoo goed mogelijk gereed te zijn, indien de
oorlog mocht losbarsten. Tal van strategische
en tactische voorzorgsmaatregelen werden
genomen, bijv. wijziging van de dislocatie der
schepen en voorbereiding tot het requireeren
van vaartuigen, die dienst zouden moeten
doen als hulpmijnenvegers of -mijnenleggers.
Aldus de marine-medewerker van 't H.bl.
De lessen van deze voorbereidende vloot-
mobilisatie zulen zeker ten volle worden uit
gebuit teneinde de aan het licht gekomen g e-
breken in de organisatie te herstellen. Het
is natuurlijk niet in het belang onzer defensie
indien eventueele lacunes in de organisatie
der voorbereiding aan de openbaarheid wor
den prijsgegeven. Wel is het noodig wederom
met den meesten nadruk te wijzen op de on
toereikendheid der middelen, d.e voor de ma
ritieme defensie van het Rijk, zoowel hier als
overzee, ten dienste staan.
Wat direct noodig is.
De goedbedoelde, enthousiast uitgevoerde,
maar zóó magere vlootdemonstratie te Sche-
veningen heeft onlangs reeds vele leeken de
oogen geopend, doch indien wij thans de De
fensie begrooting 1939 nauwlettend bestudee-
ren, zal het gemis aan voldoende vlootmate-
rieel voor de maritieme defensie van Neder
land nog klaarder worden. Nog is ons mis
schien tijd gegund om aan dezen onverant-
woordelijken toestand een eind te maken en
wij mogen dan ook wel verwachten, dat de
Regeering in deze op den vollen steun van
de Volksvertegenwoordiging mag rekenen.
Hoe pijnlijk het ook is om de consequenties
der jarenlang te ver doorgevoerde bezuini
ging op de zeemacht te moeten wijzen, mag
de schromelijke achterstand toch niet worden
verdoezeld.
Waarom de convooydienst gestaakt
moest worden.
Het is toch immers een feit, dat de
Regeering genoodzaakt was een plotse
ling- einde te maken aan den convooy
dienst in Straat Gibraltar toen de situa
tie in Europa zich verscherpte, omdat
het flottieljevaartuig „Johan Maurits
van Nassau" niet kon wofden gemist
voor het geven van „eenige" beveiliging
aan de kostbare installaties te IJmuiden
(sluizen, hoogovens, enz.). De noodzake
lijkheid van het covooieeren van onze
schepen bleef echter onverminderd be
staan en de Regeering zal dan ook zeer
tegen haar zin er toe zjjn overgegaan
het oorlogsschip met spoed uit Straat
Gibraltar naar Nederland terug te roe
pen. Het teekent echter onzen toestand,
dat zelfs één flottieljevaartuig, dat met
3 kanonnen van 13 cm is bewapend, niet
kon worden gemist voor de beveiliging
van IJmuiden (al was het dan ook alleen
tegen aanvallen van torpedojagers, die
13 cm geschut aan boord hebben!)
Ook voor te beletten van de opruiming on
zer mijnversperingen door eventueele vijan
delijke mijnenvegers was geen ander schip
beschikbaar... Behalve dan 3 verouderde
pantserbooten, die slechts met 10.5 cm ge
schut zijn bewapend! Kon duidelijker gede
monstreerd worden hoe urgent de aanbouw
van de drie kanonneerbooten is, waarvan
thans de tweede termijn wordt aangevraagd?
Aanvankelijk was het de bedoeling van dit
type in totaal zes schepen te bouwen, doch
thans heeft de regeering het voornemen aan
gekondigd op de begrooting-1940 een eersten
termijn aan te vragen voor een zevende ka-
nonn?: oot als reserve.
Onmisbare kanonneerbooten.
D ,zz kanonneerbooten (pantserbooten, flot-
tieljevaartuigen en kanonneerbooten zullen
in den vervolge alle den naam „kanonneer
booten" krijgen) worden gepantserd en krij
gen 4 kanonnen van 12 cm als hoofdbewape
ning aan boord. Zelfs al zouden wjj ons be
perken tot het terugtrekken achter onze
mijnversperingen en geheel afzien van actieve
verdediging door onderzeebooten, torpedo
watervliegtuigen enz. dan toch zullen de ka
nonneerbooten bitter noodig blijven. Zooals
wij reeds vroeger hebben uiteengezet, is de
instandhouding van het zeeverkeer voor Ne
derland een zaak van „zijn of niet zijn",
zoodat deze kanonneerbooten, benevens de zes
mijnenvegers-convoyeurs, waarvoor thans de
eerste termijn wordt aangevraagd, reeds
d&érom volkomen onmisbaar moeten heeten.
Het is onbegrijpelijk, dat de lessen van
19141918 zoo spoedig vergeten waren in
Nederland, en dat niet tijdig werd ingezien,
dat in een volgend Europeesch conflict de
Britsche zeemacht wel eens zou kunnen over
gaan tot een zóó scherpe blokkade, dat het
invoeren in Nederland van voedsel en grond
stoffen buitengewoon bezwaarlijk zou kunnen
worden. De illusie, dat de Britsche vloot,
zooals in de jaren 19141918 het geval was,
over voldoende schepen zou beschikken om
ook de convooien naar Nederland te bescher
men, kunnen wij ons gevoeglijk sparen. Van
daar de dure plicht ervoor zorg te dragen,
dat wij in staat zijn ons eigen zeever-
keer te beschermen. Voor het eerst is dit
thans onomwonden door de regeering in de
Memorie van toelichting op de Defensie-
begrooting gezegd. Met den bouw van de
voor dit doel noodige schepen moet echter...
nog een aanvang worden gemaakt; de crisis
van September 1938 heeft ons op cl i t gebied
volkomen verrast.
Bedenkelijke achterstand.
Zooals bekend vraagt de regeering thans
ook gelden aan voor elf motortorpedobooten
en tien torpedowatervliegtuigen voor de Ne-
derlandsche defensie. Vroeger was het de ge
wone torpedoboot, die een groote rol speelde
in de maritieme verdediging van onze kust;
thans kan haar taak beter worden vervuld
door de zeer snelle motortorpedoboot en
het torpedovliegtuig. Met betrekkelijk weinig
geld is zoodoende een aanzienlijke versterking
der marine strijdkrachten te krijgen en het
stemt tot voldoening, dat nu toch werkelijk
een begin zal worden gemaakt met het aan
schaffen van deze moderne torpedo-dragers.
Behalve voor den aanbouw van vlootmate-
rieel worden op de defensie-begrooting 1939
ook gelden aangevraagd voor tal van andere
urgente maatregelen. Uit de toelichting
blijkt zonneklaar, hoe veel er nog gedaan
moet worden alvorens van maritieme „pa
raatheid" kan worden gesproken. Het is wel
zeer bedenkelijk bijv. te moeten lezen, dat er
nog zéér veel ontbreekt aan de luchtbescher
ming van aan den wal gevestigde marine
inrichtingen en de Rijkswerf te Willemsoord,
en dat de bestaande radioverbindingen in
Nederland met schepen buitengaats, bij mo
bilisatie, geheel onvoldoende zijn.
Er Is nog meer, dat ons tref; zoo wordt
bijv. 260.000 gevraagd voor het aan
schaffen van moderne geruischdempers
aan boord van verschillende onder- en
boven water-schepen (de thans bestaande
installaties zjjn totaal verouderd)voorts
220.000 voor mijnenveegtuig voor hulp-
mijnenVegers in mobilisatietijd; de outil
lage van de Rijkswerf eischt dringend
verbetering (de Memorie van Toelichting
spreekt zelfs van een ontoelaatbaren ach
terstand!), de telefonische installaties
van de Marine te Willemsoord voldoen
zelfs niet meer aan de eischen van mo
derne bedrijfsvoering in vredestijd, dus
zijn voor oorlogstijd totaal onvoldoende,
enz., enz.
Er valt dus nog zéér veel te doen, alvorens
de maritieme defensie van Nederland het pei'
heeft bereikt, waarop zij behoort te konkn.
Moge de zéér ernstige waarschuwing van Sep
tember 1938 danig ter harte worden ger.omen.
Een volgend maal zou de fortuin c 3 minder
gunstig kunnen zijn.
Een oud café in nieuw gewaad
Zooals onze lezers reeds in de advertentie
in ons nummer van gisteren hebben kunnen
lezen, heeft de eigenaar van het bekende café
„Klein Kras' op het Koningsplein, de heer
D. J. van den Berg, zijn zaak, wat het interieur
betreft, geheel laten moderniseeren en wij heb
ben ons persoonlijk kunnen overtuigen dat
deze verandering er inderdaad een ten
goede is.
Nieuwe lambriseeringen werden aange
bracht, een smaakvolle verlichting verving de
oude, het geheel werd keurig geschilderd, ter
wijl evenetns de stoffeering duchtig onder
handen genomen werd. En zoo is het te ver
klaren, dat het café een frisschen indruk
maakt, die de clientèle ongetwijfeld naar den
zin zal zijn.
Het schilderwerk werd uitgevoerd door den
heer Tiel, het timmerwerk door de fa. Schut,
de stoffeering door de firma Harjer, terwijl
de verlichting op naam staat van de fa.
Zoetelief.
van onze uitgebreide collectie:
Alles van het beste fabrikaat
èn prijzen voor elke beurs
He?ren-M odemagazijn
DEN HELDER
Bij beschikking van den minister van de
fensie is de officier van den Marinestoom
vaartdienst der 2e kl. L. J. Keukens, den 8en
Oct. 1938 geplaatst aan boord van Hr. Ms.
„Van Speijk" en de officier van den Marine
stoomvaartdienst der 2e klasse E. A. Morfcs,
met dien datum aan boord van Hr. Ms. „Su-
matra".
Bij beschikking van den minister van defen
sie is de luitenant ter zee 2e kl. W. J. Rei-
nierse, dienende bij het vliegkamp „De Mok",
den 10 October 1938 ter beschikking gesteld.
Bij'beschikking van den minister van defen
sie zijn de officier-vlieger 2e kl. J. L. den Hol
lander en de off.-vlieger 3e kl. J. R. Schui
ling, dienende bij het vliegkamp „de Mok", 10
Oct. 1938 ter beschikking gesteld.
Bij beschikking van den minister van defen
sie zijn de volgende plaatsingen gelast:
met 10 October:
de luitenant ter zee der le kl. A. J. Quan-
jer en de luitenants ter zee 2e kl. E. Dank-
meijer, J. B. Reiche, A. Koldewijn en H. A.
van Oorde, aan boord W.s. te W.oord,
de luitenants ter zee 2e kl. J. N. J. van der
Meij, bij de marinekazerne te Willemsoord,
A. van Es en S. Hendriks, genaamd Jansen
(Kon. mar. Res.) aan boord Hr. Ms. „Gelder
land" en de luitenants ter zee 3e kl. J. Suer-
mondt bij den Onderzeedienst te Willemsoord.
met 11 october:
de luitenants ter zee 2e kl. L. E. van Laer
aan boord Hr. Ms. „Gelderland".
Overplaatsingen.
Serg.-kok W. P. L. Wouters van W.s. W.oord
naar Nautilus 5-10-38.
Serg.-torpedomkr. G. Sont van Nautilus
naar Schorpioen 5-10-38.
Sergeanten-konstabel B. Gierman, F. A. van
Cleemputte van W.s. W.oord naar v. Speijk
17-10-38.
Serg. der mars. C. A. Clement van Gelder
land naar Afd. mars. R'dam 17-10-38.
Serg. der mars. J. H. van Beek van v. Speijk
naar Kon. Inst. 18-10-39. Onder intr. der op
18-10-38 bevolen overpl. naar de Kaz. W.oord.
Serg.-monteur M. Staats van W.s. W.oord
Bevolen overpl. op 8-10-38 naar Hr. Ms.
Sumatra ingetrokken.
Serg. der mars. S. v. d. Vrede van W.s.
W.oord naar v. Speijk 8-10-38.
Korp.-telegrafist P. W. Geleijnse van Wal-
station naar Sumatra 7-10-38.
Korp.-kok W. A. van 't Hoff van W.s.
W.oord naar Kaz. W.oord 5-10-38.
Korp.-telegr. M. H. J. Willems van O.Z.D.
naar Gelderland 10-10-38.
Korp. der mars. W. M. Rattink van Gelder
land naar Kaz. W.oord 17-10-38.
Korp. der mars. J. J. W. Gerritsen van W.s.
W.oord naar v. Speijk 8-10-38.
Korp.-machinist J. v. Amerongen van v.
Speijk naar W.s. W.oord 15-10-38.
Matroos 3e kl. A. G. H. Bierens van Sumatra
naar W.s. W.oord 7-10-38.
Stoker 2e kl. H. Bernouw van W.s. W.oord
naar P. Florisz 7-10-38.
Stok°r le kl. J. Flink van J. v. Gelder naar
W.s. Vliss. 5-10-38.
Stoker le kl. L. Geluk van W.s. Vliss. naar
J. v. Gelder 10-10-38.
Seinersmaat P. A. Jansen van P. Florisz
naar Gelderland 10-10-38.
Geschutmakersmaat D. J. v. d. Putte van
v. Speijk naar Gelderland 10-10-38.
JUIST NU DE GURE DAGEN KOMEN
gaan wij nog even door met onze
Denkt U er aan, bij f6.— en hooger een
fijn flanellen laken cn beneden de 2es gulden
een qekleurde molton Deken cadeau!
En dan nog: zware kwaliteit naast
scherpe prijs. Alleen bij:
SPOORSTRAAT 49 TEL- 'NTC. 46
Matroos 2e kl. J. A. van Hoexum van Gel
derland naar W.s. W.oord 10-10-38.
Matroos le kl. A. J. Dreijer van W.s. W.oord
naar v. Speijk 17-10-38.
Stoker le kl. A. J. Eiff van Ws. W.oord
naar v. Speijk 17-10-38.
Stoker 3e kl. T. W. Sewalt van v. Speijk
naar Gelderland 7-10-38.
Stoker-olieman J. J. v. d. Meijden van v.
Speijk naar Sumatra 7-10-38.
Matroos 2e kl. G. W. J. v. d. Pluim van
W.s. W.oord aar Brinio 3-10-38.
Matroos 3e kl. L. J. van Velzen van Kaz.
W.oord naar Tromp 3-10-38.
lichtmatroos H. C. Troost van de Kooij
naar Tromp 3-10-38.
Matroos 3e kl. J. H. Verwoerd van O.Z.D.
naar Tromp 3-10-38.
Met ontslag uit den zeedienst.
Lichtmatrozen H. J. van den Hoff, E. A.
Stiemer, B. Visscher, G. Huizinga 26-9-38.
Korp. der mars. A. P. Overduin 20-10-38.
Majoor-mach. A. H. Wassenaar 1-10-38.
Sergeanten-vliegers J. F. Rijkhof, J. P. J.
Bielfeldt 1-10-38.
Marinier 3e kl. C. F. B. Visser 30-9-38.
Marinier 3e kl. A. W. G. v. Blitterswijk
7-10-38.
Met ontslag in Oost-Indië.
Majoor-vltmkr. (B) C. J. Wendel 30-9-38.
Matroos le kl. L. Harms 20-10-38.
Matroos le kl. H. G. de Groot 1-11-38.
Korp.-telegr. N. A. Vermaat 16-11-38.
Overbrenging in andere kwaliteit.
Stoker le kl. P. Romijn 1-10-38 tot stoker
olieman.
Aangenomen in den zeedienst.
Militair-werkman M. de Gooijer 19-9-38.
Militair-werkman G. A. Fokke 3-10-38.
Aanwijzing thuisvaren.
Matroos le kl. A. F. L. van der Steen
21-9-38 per m.s. Indrapoera van Tg. Priok.
Overplaatsingen.
Kwartiermeester F. W. N. S. A. Sluijters
van Kaz. A'dam naar W.s. W.oord 3-10-38.
Matroos le kl. C. Günthardt van Kaz.
A'dam naar W.s. W.oord 3-10-38.
Serg.-vltmkr. (M) J. Berkhout van Kaz.
A'dam naar de Mok 3-10-38.
Gif ES" Snel en goed
rl6p, SlOU, Ijn. helpen hierbij
altijd een poeder of cachet van Mijnhardt.
Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct.
Cachets, genaamd „Mijnhardtjes", 2 st. 1 Oct. Doos 50ct.
Horizontaai:
1. Vogel.
5. Lijm.
10. Landstreek in
Nederland.
14. Zangstuk.
15. Afvoerkanaal.
16. Hoofddeksel.
17. Engelsche titel
18. Lidwoord.
19. Stoomschip.
21. Rund.
22. Bijvoorbeeld,
23. Naam v. opera.
25. Plaats in den
Elzas.
27. De oudere.
28. Verscheiden
heid; van alles
wat.
31. Verzoekschrift.
33. Hengelaars
uitdrukking.
34. Waar; echt.
37. Nummer.
38. Onprettig ver
blijf.
40. Waterput.
41. En anderen.
42. Electr. gel.
stofdeeltje.
43. Het laagste
cijfer.
44. Mannen-naam.
45. Vrouwen-stem.
46. Bepaald soort
onderwijs.
47. Dansfeest.
49. Boom.
Jl. Als 18 horiz.
52. Plaatsnaam.
54.Jong dier.
56.Oud handschrift.
58. Weerkundige.
61. Pers. voorn.woord
63. Hoofdpers. uit een
werk van Jules
Verne.
64. Salaris; gage.
65. Lengtemaat.
67. Alg. transport
ondern.
69. Schijngestalte der
maan.
71. Eerw. vader
(Latijn).
72. Steen.
73. Kleur.
75. Vogel.
78. Larve.
79. Vogel.
80. Begrip.
81. Hemellichaam.
Verticaal;
1. Timmermaps- of
keukengereed
schap.
2. Mannennaam.
3. Houding.
4. Muzieknoot.
5. Gebed.
.6. Ons inziens,
7. R.K. Kerkdienst.
8. Onderwijs.
9. Bittere medicjjn-
.plant..
10. Eenheid van ar
beidskracht.
11. Eikenbast.
12. Heldendicht.
13. plaats in België.
18. Valsche toonen,
wanklanken.
20. Toestel of kijker,
om beelden in re-
lief te zien.
23. Goden uit Noor-
sche fabelleer.
24. Kunst.
25. Gaffelvorm,
boomtak.
26. Vlug.
28. Voertuig.
29. Deel van tuigage.
30. Bijwoord van
graad.
31. Opgewektheid;
stemming; lust.
32. Schijnbeeld i. d.
slaap.
35. Plaatsnaam.
36. Melksap uit rub-
berboomen.
39. Los; fijn; onsa
menhangend.
40. Krachteloos;
flauw.
47. Ledemaat.
48. Jonge stier.
50.Zeevisch.
53. Zie 65 horiz.
54. Bosch.
55.7oogdier.
57. Doopsgezind.
59. Plaatsnaam.
60. Papagaai.
61. Hemellichaam.
62. Eng. stad bekend
om zijn school.
65. Honingdrank.
66.Insect.
68. Schaap.
70. Bestuurder van
een klooster.
72. Huisdier.
74. Station in R'dam.
76. Begin van een
bekend lied.
77. Vogelproduct.
78. Manuscript
(handschrift)
Oplossing horizontaal:
1. jubel, 5. aster, 9. Doorn, 10. oonen, 12.
eigen, 14. ont-, 15. speld, 16. a.p., 17. bleek,
20. rei, 23. einde, 24. ieder, 26. enten, 27. fielt,
28. Tsaad.
Oplossing verticaal:
1. jool. 2. U.L.O., 3. Eden, 4. lont, 5. Ares,
6. snip, 7. edele, 8. rand, 11. nopen, 13. gelid.
16. alibi, 17. beef, 18. edel, 19. Kent, 20. riet,
21. eens, 22. tred, 25. era.
De prijs werd ditmaal gewonnen door:
MEVR. G. DIJKERS,
Kapelstraat 36, Arnhem.
££xpA&£Aidhten
Een belooning voor het zware werk
Aan de helft van het personeel van het
Regiment Kust-Artillerie kan, blijkens
een beschikking van den Minister van
Defensie, een extr a-v erloi worden
verleend van 8 October13 October,'ter
wijl dit extra-verlof door de andere helft
van het personeel kan worden genoten
van 1520 October.
LEGER-REORGANISATIE
Bij de Infanterie is per Regiment een nieuwe
(derde) Compagnie opgericht.
L.l.o.o. vlieger A. Dubois, W. A. C. P. van
Herwaarden, H. T. Hasselo, B. J. de Jager,
W. J. Jansen, J. P. Wassenberg van Kaz.
A'dam naar W.s. W.oord 3-10-38.
Korps.-vltmkr. J. H. ten Bosch, P. Kroes
van Kaz. A'dam naar W.s. W.oord 3-10-38.
Stoker-olieman H. W. v. Oosten van Kaz
A'dam naar v. Speijk 3-10-38.
Korp.-zvplgr. E. Idstnga van Kaz. A'dam
naar Hospitaal 3-10-38.
Onderstaande plaatsing engeschieden na
aankomst van Hr. Ms. „Gelderland" in West-
Indië; geplaatsten keeren met de „Gelderland"
naar Nederland terug:
Serg. der mars. M. J. Rentmeester van
Waldet. te Curagao naar Gelderland..
Korp. der mars. E. Hofstra, H. P. v. d.
Schelde van Waldet. te Curagao naar Gelder
land.
Mariniers le kl. J. Demmers, J. Gillise, J
H. A. Hermann, H. J. Kurk, M. J. Malgo, O.
K. Schilling, M. H. Takkenberg van Waldet. te
Curagao naar Gelderland.
Mariniers 2e la. C. Bakker, A. van Driel,
H. Grift, J. A. Heil, G. J. Hoogenkamp, J. C.
Kuit, j. J. H. Masseling, A. Paans, J. A. Rijs,
A. Warnaar, G. J. Weijers, G. J. Schottert van
Waldet. te Curagao naar Gelderland.
Matroos le kl. J. v. d. Vijver van Sumatra
naar v. Speijk 8-10-38.
Matroos le kl. J. D. Stapel van Tromp naar
v. Speijk 17-10-38.
Matroos le kl. K. J. Beun van J. M. v.
Nassau naar v. Speijk 17-10-38.
Matroos le kl. P. A. Smets van O.Z.D. naar
v. Speijk 17-10-38.
Matrozen le kl. D. v. Oorschot, L. W. v.
Vleuten van D. Auker naar v. Speijk 17-10-38.
Matroos le kl. A, Boer van Hydra naar v.
Speijk 17-10-38.
Matroos le kl. J. J. Botermans van Brinio
naar v. Speijk 17-10-38.
Matrozen le kl. S. La Rooij, A. v. d. Panne
van Friso naar v. Speijk 17-10-38.
Matroos 2e kl. P. N. Holthuijzen van Kaz.
W.oord naar v. Speijk 17-10-38.
Matrozen 2e kl. J. F. Dictus, A. J. G. Radt,
A. J. van 't Noordende van Gelderland naar
v. Speijk 17-10-38.
Matroos 2e kl. W. de Jong van de Kooij
naar v. Speijk 17-10-38.
Matroos 2e kl. F. G. Roos van Friso naar
v. Speijk 17-10-38.
Matroos 2e kl. H. de Ruiter van W.s. Vliss.
naar v. Speijk 17-10-38.
Matroos 2e kl. A. v. d. Leur van Brinio naar
v. Speijk 17-10-38.
Mariniers le kl. M. B. v. Buren, H. D. v. d.
Graaff, N. Kleijweg, B. L. v. d. Nol, J. E. G.
Wallast van Gelderland naar v. Speijk
17-10-38.
Serg. der mars. J. J. van Hall van Kon. Inst.
naar Gelderland 17-10-38.
Korps, der mars. A. H. Bomer, D. van Vliet
van Afd. mars. R'dam naar Gelderland
17-10-38.
Mariniers 3e kl. H. J. T. Altheer, T. J. v.
Asten, J. Baan, J. Bakkum, P. W. van Bek
hoven, J. J. v. d. Berg, P. Binkhorst, J. Bode,
J. L. Bulder, J. C. Buijtelaar, W. Engels, H.
J. Heeren, G. Heikamp, G. J. Hilt, C. den Hol
lander, J. M. Hombergen, P. Huisman, A. J.
D. Jacobs, P. Janssen, W. Kauwenbergh, K.
v. Klaveren, P. Knip, D. C. Kraaij, R. Riem,
C. J. v. Roseel, P. Schakel, H. G. Sierink, C.
Suiker, C. Tak, A. van Vliet, E. de Weerd,
J. A. Wilmsen, F. A. Teunisse, J. C. Wijnhoff,
J. van Zanten van Afd. mars. R'dam naar
Gelderland 17-10-38.
Allen aangewezen voor 2-jarig verblijf in
W.-I. met bestemming voor het waldetache-
ment te Curagao. Zij zullen met Hr. Ms. Gel
derland naar W.-I. worden overgevoerd.
„ARTIS",
nieuw album van de N.V. v.h. G. Hille Zn,
Met het rijk geïllustreerde album „Artis"
heeft de N.V. Koek- en Beschuitfabriek v.h,
G. Hille en Zn., Zaandam, de bestaande
reeks plaatjesalbums op wel zeer geluk
kige wijze verrijkt! Immers niet alleen het
actueele onderwerp daarmee indirect
onze honderdjarige, klassieke dierenverza
meling in de hoofdstad steunend doch
ook de geheele wijze van uitvoering mag
welgeslaagd heeten, te meer, daar niemand
minder dan de bekende dierencauseur G. de
Josselin de Jong den uitermate oorspronke
lijk ingedeelden en gestelden tekst heeft
verzorgd. Wij twijfelen dan ook niet, oi
ook en vooral dit album zal zijn weg
tot den hreoden kring der z.g. rijpere jeugd
zeker vinden. De N.V. Koek- en Beschuitfa
briek v.h, G. Hille en Zn. alle huldel