vandaag! De Lucht-millionnair Schmidt Crans vliegt 20 jaren llOOO KOOPJES JUTTTiEITJ Een weddenschap bracht hem op „De Mok modetoie Stof fenpa leis Zamtó, „OCajióiiooji" HEDEN Wasch-, Glans- en Strijkinrichting Werner Crone, Betrekkingen Te huur Te huur Te koop Te koop Diversen Uit den pionierstijd van den M.L.D. M.S.F» Speldjesdag )UaAine-feïicAteri Advertentiën Het KORTING F ROT TE KEUKEN BADDOEKEN JAEGER INTERLOCK HEREN BORSTROKKEN BREIKATOEN FANTASIE SCHORTEN HOLTAP KARPET 69 34 STERKE WERK- KOUSEN KIJKEN IS KOPEN bij: 1ia%dcdu\ Prachtige Chrysanten NUTSSPAARBANKi CONCENTREER W. G. Munster, Zuidstraat 27 goede foto ..iPJtttdi 't freite!" NUTSSPAARBANK ^utteïtjeA, Hein Schmidt Crans gaat 1 November jubileeren. Hij zelf is niet sterk in het ont houden van data, doch de Nederlandsche sportvliegers, die den strengen leermeester en den goeden vriend zoo hartelijk waar- deeren, hebben den datum onthouden, waarop Hein twintig jaar geleden in de vliegerij ging. Aldus lezen wij in het Handelsblad. Hoe dat zoo kwam? Als jongen speelde Schmidt Crans bij voorkeur met vliegtuigjes en autotjes en in den loop van zijn leven is dit spel ernst geworden. Zijn belangstelling voor techniek leidde er toe, dat hij te Delft ging studeeren. Doch toen op een avond een oproe ping in de courant stond voor dienstneming bij de opleiding voor officier-vlieger bij de Marine, wist hij, dat dit het ware voor hem was: vlie gen! Hij ging in opleiding op De Kooij en werd in 1919 benoemd tot officier-vlieger derde klasse. In Juni 1919 behaalde hij het interna tionale brevet, in Augustus het militaire brevet en weldra werd hij hoe kan het anders aangesteld als chef-instructeur. En hij leste op Farman- en Spijker-vliegtuigen, een Neder- landsch fabrikaat uit het verleden. Schmidt Crans werd gedetacheerd op De Mokals gevolg van een wedden schap tusschen twee commandanten! De commandant Vreede van den Marine Luchtvaart Dienst luchtte op een avond zijn hart tegenover den commandant Door man van De Kooij omtrent de onpleizierige eigenschappen der toenmalige watervlieg tuigen, de Friedrichshafens en Van Berckels. De watervliegtuigen stonden toen in een kwaden reuk. Bijna geen man, die er zonder kleerscheuren mee om kan gaan, vond com mandant Vreede. Commandant Doorman vond dat overdreven. „Ik ken er wel eentje, die er zoo mee weg vliegt", beweerde hij. „Wedden?" Die eene zat intusschen op De Kooij volkomen onbewust van de kwaadaardigheid der water vliegtuigen. Want nog nooit van zijn leven had hij op den bok van zoon torenhoog gevaarte de woelige wateren van De Mok getrotseerd, nog minder er de voorzichtige, platte bochten mee gedraaid, die voor de meest gewaagde stunt golden, welke je met zoo'n waterkist kon uit halen. Pionierswerk. Volgenden morgen moest Schmidt Crans naar De Mok, en vernam, wat er van hem ver wacht werd. Hij kon niet gelest worden, zoo'n Van Berckel had maar één plaats. Comman dant Doorman gaf het goede voorbeeld en vlóóg ermee. Schmidt Crans klom er in, eerst in den hangar, luisterend naar de duur betaalde lessen der ervaring van zijn kameraden: „Zet hem vooral precies met den kop in den wind, wanneer je gaat starten. Bij den minsten wind opzij zwaait-ie af en het is mis." Eenmaal te water, liet Schmidt Crans hem dan ook rustig uitdobberen, voor hij vol gas gaf en de Van Berckel, zouder één kuur, zijn aanloop nam en het luchtruim koos. Later vloog hij ook met de nog meer be ruchte, Friedrichshafens. „Toch waren ze niet slecht", zegt de jubilaris. „Vooral de oude, hier tijdens den oorlog geïnterneerd en opgeknapt, waren goede vliegtuigen met goede Daimler Benz motoren. Met één daarvan heb ik eens gedemonstreerd boven Veere, voor een minis ter en een groep autoriteiten. Ik heb wat rond gedraaid en laten zien, wat je met zoo'n kist kon doen. Beneden liep iedereen weg. Ze zei den: „die kerel moet zóó doodvallen!" Instructeur bij de Marine was géén sinecure in dien tijd. Het is wel gebeurd, dat Schmidt Crans alleen 22 leerlingen had en dat hij des morgens met Spijker-vliegtuigen les gaf op De Kooij, 's middags met watervliegtuigen op De Mok er waren inmiddels tweepersoons toestellen gebouwd. Het was een goede tijd, toen Goedhart uit Indië zijn mede-instructeur werd. Doch het mocht niet lang zoo blijven. Goedhart kwam om het leven en Schmidt Crans, zeer onder den indruk van het gebeurde, verliet weldra den dienst. Wèg uit de luchtvaarten weer terug. Dit is het afscheid van de vliegerij, dacht Schmidt Crans. Doch zijn omzwervingen op den beganen grond brachten hem bij de auto firma Landeweer in Utrecht... gevaarlijk dicht bij Soesterberg. Oude vriendschapsbanden wer den weer aangeknoopt, en in 1926 is hij terug in de vliegerij, als res. 1ste luitenant speciale diensten bij de Luchtvaartafdeeling. Niet voor langen tijd: de Rotterdamsche Aeroclub sticht te de Nationale Luchtvaart School en Schmidt Correspondentie voor Hr. Ms. „Tromp Aan Hr. Ms. flottieljeleider „Tromp" wor den brievenmalen verzonden: op 8, 9 en 10 November a.s. met de nachtboot Hoek van HollandHarwich naar Portsmouth. op 15, 16. 17, 18, 19, 20 en 21 November a.s. naar Napels met den trein van 7.39 uur van Utrecht naar Emmerik. Laatste buslichting hoofdpostkantoor 21.05 u. Correspondentie, die na 21 November ter verzending wordt ontvangen, zal naar Den Helder worden doorgezonden. De stukken moeten gefrankeerd worden volgens het gewone internationale tarief en voorzien zijn van twee elkaar snijdende lijnen over het geheele adres. Crans ging als instructeur naar Waalhaven. Hij was dus de eerste leermeester van sport- vliegend Nederland en steeds is hij de N.L.S. trouw gebleven, die, klein begonnen, tot een omvangrijk bedrijf uitgroeide. Toen de N.L.S. naar Ypenburg verhuisde, ging Schmidt Crans mee als chef-instructeur, chef vliegdienst en havenmeester. Bij de 10.000 uren, in militairen dienst gevlogen, zijn er inmiddels 7000 bijgeko men in dienst der N.L.S. En al komen de km, al lessende, bjj kleine beetjes, lucht- millionnair is Schmidt Crans al lang. Want daarbij komen nog de verre reizen tezamen met ir. J. E. F. de Kok ondernomen. Een Indië-vlucht per K.L.M. maakte den heer De Kok geestdriftig voor de luchtvaart en hij wilde zelf leeren vliegen. De heer Schmidt Crans werd eerst zijn instructeur, daarna zijn reisgenoot op vele groote zwerftochten door de lucht. De eerste groote vlucht was naar Marokko, met het Leopard Moth vliegtuig van den heer De Kok-, De aantrekkingskracht van het woestijnlandschap was zóó groot, dat beide vliegers het volgende jaar naar Algiers vlogen, en, den roep der woestijn volgend, „le circuit du Grand Erg" vlogen, van oase tot oase. Een vlucht rond de Middellandsche Zee, een reis naar Kaapstad en een reis naar Indië volgden. De laatste reis naar Indië, met het nieuwe twee-motorige Koolhoven-vliegtuig, moest ten gevolge van den gespannen toestand in Europa te Karachi afgebroken worden. Het was een mooie snelle reis. Den eersten dag tot Brindisi, den tweeden via Rhodos en Damascus naar Bagdad, een deel van het laatste traject werd gevlogen in onpeilbare duisternis boven de woestijn. De reizigers werden verrast door een stofstorm, waarvan de weerberichten in Da mascus geen melding maakten. „Ik draaide de koplamp aan. Het was of we in dichte mist vlogen. Het licht verblindde ons, ik draaide haar weer uit. Dikke duisternis om ons heen. Het gesprek stokte een beetje. Doch we had den vertrouwen in het vliegtuig en de instru menten, en, mochten we Bagdad missen, de 2000 km actie-radius van het toestel was ge noeg om ons naar Basra te brengen. We vlogen recht op Bagdad aan, de storm was weg. We slaakten beiden een zucht van verlichting." Op 2 November zal het feest op Ypenburg zijn. Er heeft zich een comité gevormd, be staande uit de heeren W. Bolken, H. Cohn, G. A. E. Gleichman, C. van 't Groenewout, J. van Stolk, jhr. P. H. van de Wall Repelaer van Put- tershoek en P. H. Werninck Jr. op één na alle oud-leerlingen van den heer Schmidt Crans die hem op dien dag een diner aanbieden in het clubgebouw op Ypenburg. Zeker zal geheel sportvliegend Nederland er aanwezig zijn om den heer Schmidt Crans geluk te wenschen en: nog vele happy landings! Jeugdige korfbalspelers (sfers) De 4 speeltuin-afdeelingen in competitie-sfeer. Een aanbevelenswaardig initiatief Het is dan na gedurende den geheelen zomer getraind te hebben thans zoover gekomen, dat de 4 speeltuinafdeelingen één of meerdere korf bal twaalftallen in het veld kunnen brengen. Nu ligt het in de bedoeling een dubbele com petitie voor deze adspiranten te verspelen. Voor deze wedstrijden heeft de vroegere voor zitter, de heer J. Steindel, een mooie wissel beker beschikbaar gesteld, de z.g. „Steindel"- beker, die wanneer hij 3 maal achtereen of 5 maal in het geheel door een afd. wordt gewon nen, haar eigendom wordt. Als 2e prijs heeft de heer H. v. d. Mey een mooie medaille be schikbaar gesteld, terwijl het in de bedoeling v. h. Bestuur ligt, daar het de eerste maal is, dat de speeltuin met eigen jeugdige korfbal lers en korfbalsters optreedt, zoowel winnaars als verliezers een kleine draagmedaille of een andere blijvende herinnering te overhandigen. Sportliefhebbers, die ook iets voor dit doel over hebben, of een medaille willen beschikbaar stellen, worden verzocht even een seintje aan den heer D. Kerkhoven, Emmastraat 83 te geven. Om op de wedstrijden zelf terug te komen deze worden gespeeld 's Zaterdags middags aanv. 2.30 en duren 2 maal uur. Dames, Heeren collectanten Van j.1. Zaterdag. 't M.S.F. is U zeer dankbaar Voor het opgehaald bedrag. Ruim vierhonderd vijftig gulden Bracht gij in Uw bussen aan. Ongeveer vijfduizend vrienden Hebben dat er in gedaan. 'tWas een groot wit zilverschijnsel, Dat er op de tafel lag. Maar voor T.B.C.-patiëntjes Is 't een gouden zonnelach. Sympathie en medewerking Voor het mooie, schoone deol, Van zóóvelen te ontvangen. Schenkt 't bestuur een blij gevoel. Zonder and'ren te miskennen Noem ik slechts één filantroop, Die spontaan de collectanten Plaats gaf in zijn bioscoop. Een, die even populair is En gezien, als 't M.S.F. is de heer Van Twisk, de groote, Oók in 't mensch'lijk leed besef. B. A. Sson. Bij beschikking van den Minister Van Defen sie is de luitenant ter zee der 2e klasse G. J. Dijkerman den len November 1938 geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Wil lemsoord. Bij beschikking van den Minister van Defen sie is de luitenant ter zee der 2e klasse M. J. M. de Gorter, den len November 1938 geplaatst bij de Marinekazerne te Amsterdam. Bij K. B. van 25 October 1938 is met in gang van 26 November 1938: eervol ontslag verleend aan den gepension- neerden schout-bij-nacht titulair L. M. J. Gre- gory als plaatsvervangend lid van den Marineraad, met ingang van 1 November 1938 benoemd in den Marineraad voor den tijd van vier jaren tot plaatsvervangend lid de kapitein ter zee P. A. Willemsen. Bij beschikking van den Minister van Defensie: is de officier van gezondheid der 2e klasse A. Velthuyzen, dienende aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord, den 1 No vember 1938 ter beschikking gesteld: is de luitenant ter zee der le klasse Jhr. H. A. van Foreest, leeraar aan de Hoogere Marine Krijgsschool, den 1 November 1938 eervol van die functie ontheven en ter be schikking gesteld; zijn de luitenants ter zee der le kl. T. F. Walma van der Molen en J. G. Broekhuijsen den 1 November 1938 geplaatst te 's-Graven- hage, bij de Hoogere Marine Krijgsschool. Overplaatsingen. Sergt.-telegrafist C. Verstraten van O.Z.D. naar Afd. Marns. Rotterdam, 2-11-38. Op da tum tewerkgesteld bij den bouw van de O 20, by de N.V. Wilton-Feijenoord te Schiedam. Bootstman L. C. Keijn van J. M. v. Nas sau naar De Kooij, 24-10-38. Onder intr. der op 24-10-38 bevolen overpl. naar Hr. Ms. Wachtschip Willemsoord. Schipper G. T. van Huet van P. Florisz naar Wachtschip Vlissingen, 28-11-38. Bootsman C. G. Struijke van Wachtschip Vlisingen naar A. v. d. Hulst, 21-11-38. Schipper J. W. Bol van Wachtschip Vlissin gen naar P. Florisz, 28-11-38. Sergt.vltmkr. (M) H. Kruizinga van Kaz. A dam naar W.s. Vliss., 1-11-38. Op datum tewerkgesteld bij „De Schelde". Korpls. torpmkr. C. Ausum en C. v. Leeuwen van O.Z.D. naar Schorpioen. 24 Oct. 1938. Korpls. torpmkr. J. F. J. Visser en W. A. Wah.ers van Schorpioen naar O.Z.D., 24 Oct. 1938 Korpl. macht. D. Schaatsbergen v. O.Z.D. naar A. v. d. Hulst, 21 Oct. 1938. Korpl. macht D. Keijzer v. Tromp naar de Mok, 29 Oct. 1938. Korpl. d. marns. A. Riet, van O.Z.D. naar Kaz. W'oord, 31 Oct. 1938. Korpl. d. marns. S. H. Bastiaans van Kaz. W'oord naar O.Z.D., 31 Oct. 1938. Matr. le kl. A. C. G. Kranenburg van W.s. W'oord naar A. v. d. Hulst, 29 Oct. 1938. Stoker olieman W. C. de Jongh van Z 7 naar W.s. W'oord, 21 Oct. 1938. Onder intrekking der op 24 Oct. 1938 bevolen overplaatsing naar Hr. Ms. Z 5. Stoker-olieman K. van Hulst van Z 7 naar Z o, 24 Oct. 1938. Matr. ?e kl. A. P. de Visser en lichtmatr. W. J. te Loo van Kaz. A'dam naar Wachtschip W'oord., 22 Oct. 1938. Stoker 2e k D. van Rijswijk van J. M. v. Nassau naar W.s. W oord, 24 Oct. 1938. Matrozen 3e kl. C. G. Beek, G. R. Blom, A. Korteweg, P. T. Schreyer, G. Sleyfer van Tromp naar W.s. W'oord, 24 Oct. 1938. Stoker le kl. M. Jacobs van Wachtschip W'oord naar Z 5, 31 Oct. 1938. Matr. le kl. N. Bakker van W.s. W'oord n. W. v. Ewijck, 29 Oct. 1938. Matr. le kl. J. Moleman, v. W.s. W'oord n. P. Florisz, 29 Oct. 1938. Matr. le kl. F. den Dunnen, v. W.s. W'oord A. v. d. Hulst, 29 Oct. 1938. Mart. le kl. J B. Husen van O.Z.D, naar Tromp, 28 Oct. 1938. Marn. le kl. A. P. Lobbezoo, v. W.s. Vliss. naar Afd. Marns. Rotterdam, 29 Oct. 1938. De ondervolgende schepelingen zyn per 1 November overgeplaatst van de Friso naar de schepen, ac.itei hun namen vermeld. Schipper M. Valkhoff, naar W.s. W'oord. Kwartiermeester C. Tienpond naar Wacht schip Vlissingen. Kwartiermeester L. W. Bravenboer naar v. v. Speijk. Matrozen le kl. A. C. v. Baarien en W. du Coux naar v. Speyk. Matrozen le kl. P. Driessen, J. F. v. d. Hoek P. C. Kerkhove naa- W.s. W'oord. Matroos ze ft.1. C. M. P. Goos naar v. Speijk. Matrozen 2e kl. H. G. Havenaar, K. Haijck, F. Janssen, J. M. Kesselaar, P. 't Mannetje, Riechelmann, B. ctuhr, S. A. v. d. Valk, W. de Vries en J. Zoeteman naar W.s. W'oord. Matrozen 3e kl. F. W. Smit, J. Bakker en G. J. v. d. Beek naar W.s. W'oord. Matr. 3e kl. C. Chatelain naar Gruna. Matr. 3e kl. C. J. van Eijk naar v. Speijk. Matr. 3e kl. A. Haas naar W.s. W'oord. Matr. 3e kl. J. Stoop naar W.s. W'oord. Cergt. konstabel J. Tebbes naar c. Spijk. Korp. konstabel P. H. v. d. Heide naar Kaz. W'oord. Korpl. konstabel J. H. Herdt naar O.Z.D. Korpl. telegr. J. A. Lemaire naar W.s. Vliss. Maj. macht. J. C. Louwerse naar v. Speijk. Sergt. maiht. J. N. Jongepier naar v. Speijk Korpl. macht. H. Tongelet naar v. Spejjk. Stokers- olieman A. Hager, S. Jelderma en T. Lammertse naar O.Z.D. Stokers-olieman P. Schouten en J. la Soe n. v. Speijk. Stokers le kl. A. H. Henschen en T. T. Sluik naar v. Speijk. Stoker 3e kl. B. de Graaf en C. v. d. Vliet n. Tromp. Korpl. monteur G. '/ersluys naar Wachtschip Vlissingen. Ktrnl. bottelier G. v. Schagen naar v. Speijk Hofiffeestersmaat T. J. H. M. Schuite naar W.s. Vlissingen. Korpl. kok J. H. Funcke naar v. Speijk. Korpl. schrijver H. ven den Born naar W.s. W'oord. Bootsman J. W. Scheer van Tromp naar naar W.s.W.0., 5 Nov. 1938. Bootsman I. v. Sonsteek v. A. v. d. Hulst naar Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938. Matr. 3e kl. S. J. v. Zomei -> v. Brinio n. Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938. M. tr. 3e kl. J. v. d. Eurg v. P. Florisz naar Wachtschip Vliss., 21 Nov. 1938. Matr. 3e kl. J. J. Boolielaar v. A. v. d. Hulst naar Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938. Korpl. macht J. B. Bomer v. A. v. d. Hulst naar Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938. Korpl. macht. B. Talens v. Tromp n. W.s. W'oord, 5 Nov. 1938. Stoker le kl. G. Rouwenhorst v. Tromp n. Wachtschip W'oord, 5 Nov. 1938. Alléén Koningstraat 55 vanaf DINSDAG toten met DONDERDAG als EXTRA RECLAME Ook op geëtaleerde goederen Vergeet vooral niet om onze étalages te bekijken Wij knippen uw blouse, rok, mantel of japon 1 maal passen vanaf 75 ct. gezoomd met lus, rood of blauw geblokt, OC 66 bij 63 «V korte mouw 98 mooie, blanke kwaliteit 10 met brede strook CQ rondom 12 els. zeer sterk 4.25 ZWARE GEVLOCHTEN DEURMAT 68 bij 40 zijde geplatteerd Ink. Comb. „Nederland" Spoorstraat hoek Koningstraat Een heel verhaaltje vol narig heid vertellen wy er niet bij. Wij zeggen alleen wat U al lang weet: Bij Hoest helpt Bij alle drogisten verkrijgbaar. y2 fl. 0.40. fl. 0.70. „HOPSTROOP". Wettig gedeponeerd. H.H. Wederverkoopers gelie ven hun orders op te geven aan M. DE GROOT, grossier, 2e Vroonstraat 95, tel. 453, Den Helder. ALLERZIELEN in pot C. KOOPMAN Bloemenmagazijn Emmastraat 105 WERELD- SPAARDAG j Opent een spaarrekening.] Legt wat op Uw be staande spaarrekeningen. Doe het vandaag. op het krachtigste reclame-middel Courantenreclame Voor een is ook een adres Koningstraat 29. Prins Hendrikkade 26 - Amsterdam open tot 8 uur. Komt a Men aangeboden Net MEISJE gevraagd in klein gezin van 812 u., Vrijdags tot 5 u., ongev. 15 16 jaar. Zon dags vry. Adres: Bureau van dit blad. Gevraagd: EEN SLAGERSLEERLING. Adres: J. WIT, Buys Ballotstraat. gevraagd Gevraagd een nette WONING of gedeelte daarvan, niet ver van de Mairnekazerne, huurprr. pl.m. 5.p. week, door klein gezin. Brieven onder No. 856, aan het Bureau van dit blad. aangeboden Te huur: het WOONHUIS, Parallelweg 14, p. w. 6.50. Adres: Emmastraat 88. Te huur: Slaapkamers, Zit kamers, Studeerkamers. Sigarenmagazijn K 18, Keizerstraat 50. Te huur: VRIJSTAAND LANDHUIS, Ryksweg bij Spoorbrug, 22.50 per maand. Bevr.: D. DE GRAAF, Rijks weg 79, Te huur het BOVENHUIS, Polderweg 63, gemeubileerd of ongemeubileerd. Adres: Polderweg 59. aangeboden Nog enkele Tafelkleeden (hand- weef) en Kinder-Pullover voor- deelig te koop. Adres: Gasstraat 8. Te, koop nieuwe electrische WARMWATER GEYSER, voor elk aannemelijk b-d. Adres: Koningstraat 31. Een Wascbmachine m. Wringer, Vélo, beste Wringer, Haard, Haardkachel, Divan, Ladekast. Hoofdgracht 24. gevraagd Te koop gevr. een tweepersoons Opklapbed; tevens Fransche les gevraagd. Brieven met prijsopgaaf onder No. 855, Bureau van dit blad. Voor Uw FEESTAVONDEN? „Dennnenheuvel". Tel. 402. Bruiloften, diners en partijen. Prima spijzen en dranken. Condities billjjK. 100 pCt. verkoopwaarde!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 3