vandaag!
De Lucht-millionnair
Schmidt Crans vliegt 20 jaren
llOOO KOOPJES
JUTTTiEITJ
Een weddenschap bracht hem op „De Mok
modetoie
Stof fenpa leis
Zamtó,
„OCajióiiooji"
HEDEN
Wasch-, Glans- en
Strijkinrichting
Werner Crone,
Betrekkingen
Te huur
Te huur
Te koop
Te koop
Diversen
Uit den pionierstijd van
den M.L.D.
M.S.F» Speldjesdag
)UaAine-feïicAteri
Advertentiën
Het
KORTING
F ROT TE KEUKEN
BADDOEKEN
JAEGER
INTERLOCK
HEREN
BORSTROKKEN
BREIKATOEN
FANTASIE
SCHORTEN
HOLTAP
KARPET
69
34
STERKE WERK-
KOUSEN
KIJKEN IS KOPEN bij:
1ia%dcdu\
Prachtige Chrysanten
NUTSSPAARBANKi
CONCENTREER
W. G. Munster, Zuidstraat 27
goede foto
..iPJtttdi 't freite!"
NUTSSPAARBANK
^utteïtjeA,
Hein Schmidt Crans gaat 1 November
jubileeren. Hij zelf is niet sterk in het ont
houden van data, doch de Nederlandsche
sportvliegers, die den strengen leermeester
en den goeden vriend zoo hartelijk waar-
deeren, hebben den datum onthouden,
waarop Hein twintig jaar geleden in de
vliegerij ging. Aldus lezen wij in het
Handelsblad.
Hoe dat zoo kwam? Als jongen speelde
Schmidt Crans bij voorkeur met vliegtuigjes
en autotjes en in den loop van zijn leven is dit
spel ernst geworden. Zijn belangstelling voor
techniek leidde er toe, dat hij te Delft ging
studeeren. Doch toen op een avond een oproe
ping in de courant stond voor dienstneming bij
de opleiding voor officier-vlieger bij de Marine,
wist hij, dat dit het ware voor hem was: vlie
gen! Hij ging in opleiding op De Kooij en werd
in 1919 benoemd tot officier-vlieger derde
klasse. In Juni 1919 behaalde hij het interna
tionale brevet, in Augustus het militaire brevet
en weldra werd hij hoe kan het anders
aangesteld als chef-instructeur. En hij leste
op Farman- en Spijker-vliegtuigen, een Neder-
landsch fabrikaat uit het verleden.
Schmidt Crans werd gedetacheerd op
De Mokals gevolg van een wedden
schap tusschen twee commandanten! De
commandant Vreede van den Marine
Luchtvaart Dienst luchtte op een avond
zijn hart tegenover den commandant Door
man van De Kooij omtrent de onpleizierige
eigenschappen der toenmalige watervlieg
tuigen, de Friedrichshafens en Van
Berckels.
De watervliegtuigen stonden toen in een
kwaden reuk. Bijna geen man, die er zonder
kleerscheuren mee om kan gaan, vond com
mandant Vreede. Commandant Doorman vond
dat overdreven. „Ik ken er wel eentje, die er
zoo mee weg vliegt", beweerde hij. „Wedden?"
Die eene zat intusschen op De Kooij volkomen
onbewust van de kwaadaardigheid der water
vliegtuigen. Want nog nooit van zijn leven had
hij op den bok van zoon torenhoog gevaarte de
woelige wateren van De Mok getrotseerd, nog
minder er de voorzichtige, platte bochten mee
gedraaid, die voor de meest gewaagde stunt
golden, welke je met zoo'n waterkist kon uit
halen.
Pionierswerk.
Volgenden morgen moest Schmidt Crans
naar De Mok, en vernam, wat er van hem ver
wacht werd. Hij kon niet gelest worden, zoo'n
Van Berckel had maar één plaats. Comman
dant Doorman gaf het goede voorbeeld en
vlóóg ermee. Schmidt Crans klom er in, eerst in
den hangar, luisterend naar de duur betaalde
lessen der ervaring van zijn kameraden: „Zet
hem vooral precies met den kop in den wind,
wanneer je gaat starten. Bij den minsten wind
opzij zwaait-ie af en het is mis." Eenmaal te
water, liet Schmidt Crans hem dan ook rustig
uitdobberen, voor hij vol gas gaf en de Van
Berckel, zouder één kuur, zijn aanloop nam en
het luchtruim koos.
Later vloog hij ook met de nog meer be
ruchte, Friedrichshafens. „Toch waren ze niet
slecht", zegt de jubilaris. „Vooral de oude, hier
tijdens den oorlog geïnterneerd en opgeknapt,
waren goede vliegtuigen met goede Daimler
Benz motoren. Met één daarvan heb ik eens
gedemonstreerd boven Veere, voor een minis
ter en een groep autoriteiten. Ik heb wat rond
gedraaid en laten zien, wat je met zoo'n kist
kon doen. Beneden liep iedereen weg. Ze zei
den: „die kerel moet zóó doodvallen!"
Instructeur bij de Marine was géén sinecure
in dien tijd. Het is wel gebeurd, dat Schmidt
Crans alleen 22 leerlingen had en dat hij des
morgens met Spijker-vliegtuigen les gaf op
De Kooij, 's middags met watervliegtuigen op
De Mok er waren inmiddels tweepersoons
toestellen gebouwd. Het was een goede tijd,
toen Goedhart uit Indië zijn mede-instructeur
werd. Doch het mocht niet lang zoo blijven.
Goedhart kwam om het leven en Schmidt
Crans, zeer onder den indruk van het gebeurde,
verliet weldra den dienst.
Wèg uit de luchtvaarten weer
terug.
Dit is het afscheid van de vliegerij, dacht
Schmidt Crans. Doch zijn omzwervingen op
den beganen grond brachten hem bij de auto
firma Landeweer in Utrecht... gevaarlijk dicht
bij Soesterberg. Oude vriendschapsbanden wer
den weer aangeknoopt, en in 1926 is hij terug
in de vliegerij, als res. 1ste luitenant speciale
diensten bij de Luchtvaartafdeeling. Niet voor
langen tijd: de Rotterdamsche Aeroclub sticht
te de Nationale Luchtvaart School en Schmidt
Correspondentie voor Hr. Ms. „Tromp
Aan Hr. Ms. flottieljeleider „Tromp" wor
den brievenmalen verzonden: op 8, 9 en 10
November a.s. met de nachtboot Hoek van
HollandHarwich naar Portsmouth. op 15,
16. 17, 18, 19, 20 en 21 November a.s. naar
Napels met den trein van 7.39 uur van
Utrecht naar Emmerik. Laatste buslichting
hoofdpostkantoor 21.05 u.
Correspondentie, die na 21 November ter
verzending wordt ontvangen, zal naar Den
Helder worden doorgezonden.
De stukken moeten gefrankeerd worden
volgens het gewone internationale tarief en
voorzien zijn van twee elkaar snijdende lijnen
over het geheele adres.
Crans ging als instructeur naar Waalhaven.
Hij was dus de eerste leermeester van sport-
vliegend Nederland en steeds is hij de N.L.S.
trouw gebleven, die, klein begonnen, tot een
omvangrijk bedrijf uitgroeide. Toen de N.L.S.
naar Ypenburg verhuisde, ging Schmidt Crans
mee als chef-instructeur, chef vliegdienst en
havenmeester.
Bij de 10.000 uren, in militairen dienst
gevlogen, zijn er inmiddels 7000 bijgeko
men in dienst der N.L.S. En al komen de
km, al lessende, bjj kleine beetjes, lucht-
millionnair is Schmidt Crans al lang. Want
daarbij komen nog de verre reizen tezamen
met ir. J. E. F. de Kok ondernomen.
Een Indië-vlucht per K.L.M. maakte den
heer De Kok geestdriftig voor de luchtvaart en
hij wilde zelf leeren vliegen. De heer Schmidt
Crans werd eerst zijn instructeur, daarna zijn
reisgenoot op vele groote zwerftochten door
de lucht. De eerste groote vlucht was naar
Marokko, met het Leopard Moth vliegtuig van
den heer De Kok-, De aantrekkingskracht van
het woestijnlandschap was zóó groot, dat beide
vliegers het volgende jaar naar Algiers vlogen,
en, den roep der woestijn volgend, „le circuit
du Grand Erg" vlogen, van oase tot oase. Een
vlucht rond de Middellandsche Zee, een reis
naar Kaapstad en een reis naar Indië volgden.
De laatste reis naar Indië, met het nieuwe
twee-motorige Koolhoven-vliegtuig, moest ten
gevolge van den gespannen toestand in Europa
te Karachi afgebroken worden. Het was een
mooie snelle reis. Den eersten dag tot Brindisi,
den tweeden via Rhodos en Damascus naar
Bagdad, een deel van het laatste traject werd
gevlogen in onpeilbare duisternis boven de
woestijn. De reizigers werden verrast door een
stofstorm, waarvan de weerberichten in Da
mascus geen melding maakten. „Ik draaide de
koplamp aan. Het was of we in dichte mist
vlogen. Het licht verblindde ons, ik draaide
haar weer uit. Dikke duisternis om ons heen.
Het gesprek stokte een beetje. Doch we had
den vertrouwen in het vliegtuig en de instru
menten, en, mochten we Bagdad missen, de
2000 km actie-radius van het toestel was ge
noeg om ons naar Basra te brengen. We vlogen
recht op Bagdad aan, de storm was weg. We
slaakten beiden een zucht van verlichting."
Op 2 November zal het feest op Ypenburg
zijn. Er heeft zich een comité gevormd, be
staande uit de heeren W. Bolken, H. Cohn, G.
A. E. Gleichman, C. van 't Groenewout, J. van
Stolk, jhr. P. H. van de Wall Repelaer van Put-
tershoek en P. H. Werninck Jr. op één na
alle oud-leerlingen van den heer Schmidt Crans
die hem op dien dag een diner aanbieden in
het clubgebouw op Ypenburg. Zeker zal geheel
sportvliegend Nederland er aanwezig zijn om
den heer Schmidt Crans geluk te wenschen
en: nog vele happy landings!
Jeugdige korfbalspelers (sfers)
De 4 speeltuin-afdeelingen in
competitie-sfeer.
Een aanbevelenswaardig initiatief
Het is dan na gedurende den geheelen zomer
getraind te hebben thans zoover gekomen, dat
de 4 speeltuinafdeelingen één of meerdere korf
bal twaalftallen in het veld kunnen brengen.
Nu ligt het in de bedoeling een dubbele com
petitie voor deze adspiranten te verspelen.
Voor deze wedstrijden heeft de vroegere voor
zitter, de heer J. Steindel, een mooie wissel
beker beschikbaar gesteld, de z.g. „Steindel"-
beker, die wanneer hij 3 maal achtereen of 5
maal in het geheel door een afd. wordt gewon
nen, haar eigendom wordt. Als 2e prijs heeft
de heer H. v. d. Mey een mooie medaille be
schikbaar gesteld, terwijl het in de bedoeling
v. h. Bestuur ligt, daar het de eerste maal is,
dat de speeltuin met eigen jeugdige korfbal
lers en korfbalsters optreedt, zoowel winnaars
als verliezers een kleine draagmedaille of een
andere blijvende herinnering te overhandigen.
Sportliefhebbers, die ook iets voor dit doel over
hebben, of een medaille willen beschikbaar
stellen, worden verzocht even een seintje aan
den heer D. Kerkhoven, Emmastraat 83 te
geven. Om op de wedstrijden zelf terug te
komen deze worden gespeeld 's Zaterdags
middags aanv. 2.30 en duren 2 maal uur.
Dames, Heeren collectanten
Van j.1. Zaterdag.
't M.S.F. is U zeer dankbaar
Voor het opgehaald bedrag.
Ruim vierhonderd vijftig gulden
Bracht gij in Uw bussen aan.
Ongeveer vijfduizend vrienden
Hebben dat er in gedaan.
'tWas een groot wit zilverschijnsel,
Dat er op de tafel lag.
Maar voor T.B.C.-patiëntjes
Is 't een gouden zonnelach.
Sympathie en medewerking
Voor het mooie, schoone deol,
Van zóóvelen te ontvangen.
Schenkt 't bestuur een blij gevoel.
Zonder and'ren te miskennen
Noem ik slechts één filantroop,
Die spontaan de collectanten
Plaats gaf in zijn bioscoop.
Een, die even populair is
En gezien, als 't M.S.F.
is de heer Van Twisk, de groote,
Oók in 't mensch'lijk leed besef.
B. A. Sson.
Bij beschikking van den Minister Van Defen
sie is de luitenant ter zee der 2e klasse G. J.
Dijkerman den len November 1938 geplaatst
aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Wil
lemsoord.
Bij beschikking van den Minister van Defen
sie is de luitenant ter zee der 2e klasse M. J.
M. de Gorter, den len November 1938 geplaatst
bij de Marinekazerne te Amsterdam.
Bij K. B. van 25 October 1938 is met in
gang van 26 November 1938:
eervol ontslag verleend aan den gepension-
neerden schout-bij-nacht titulair L. M. J. Gre-
gory als plaatsvervangend lid van den
Marineraad,
met ingang van 1 November 1938 benoemd
in den Marineraad voor den tijd van vier
jaren tot plaatsvervangend lid de kapitein ter
zee P. A. Willemsen.
Bij beschikking van den Minister van
Defensie:
is de officier van gezondheid der 2e klasse
A. Velthuyzen, dienende aan boord van Hr.
Ms. Wachtschip te Willemsoord, den 1 No
vember 1938 ter beschikking gesteld:
is de luitenant ter zee der le klasse Jhr.
H. A. van Foreest, leeraar aan de Hoogere
Marine Krijgsschool, den 1 November 1938
eervol van die functie ontheven en ter be
schikking gesteld;
zijn de luitenants ter zee der le kl. T. F.
Walma van der Molen en J. G. Broekhuijsen
den 1 November 1938 geplaatst te 's-Graven-
hage, bij de Hoogere Marine Krijgsschool.
Overplaatsingen.
Sergt.-telegrafist C. Verstraten van O.Z.D.
naar Afd. Marns. Rotterdam, 2-11-38. Op da
tum tewerkgesteld bij den bouw van de O 20,
by de N.V. Wilton-Feijenoord te Schiedam.
Bootstman L. C. Keijn van J. M. v. Nas
sau naar De Kooij, 24-10-38. Onder intr. der
op 24-10-38 bevolen overpl. naar Hr. Ms.
Wachtschip Willemsoord.
Schipper G. T. van Huet van P. Florisz
naar Wachtschip Vlissingen, 28-11-38.
Bootsman C. G. Struijke van Wachtschip
Vlisingen naar A. v. d. Hulst, 21-11-38.
Schipper J. W. Bol van Wachtschip Vlissin
gen naar P. Florisz, 28-11-38.
Sergt.vltmkr. (M) H. Kruizinga van Kaz.
A dam naar W.s. Vliss., 1-11-38. Op datum
tewerkgesteld bij „De Schelde".
Korpls. torpmkr. C. Ausum en C. v. Leeuwen
van O.Z.D. naar Schorpioen. 24 Oct. 1938.
Korpls. torpmkr. J. F. J. Visser en W. A.
Wah.ers van Schorpioen naar O.Z.D., 24 Oct.
1938
Korpl. macht. D. Schaatsbergen v. O.Z.D.
naar A. v. d. Hulst, 21 Oct. 1938.
Korpl. macht D. Keijzer v. Tromp naar de
Mok, 29 Oct. 1938.
Korpl. d. marns. A. Riet, van O.Z.D. naar
Kaz. W'oord, 31 Oct. 1938.
Korpl. d. marns. S. H. Bastiaans van Kaz.
W'oord naar O.Z.D., 31 Oct. 1938.
Matr. le kl. A. C. G. Kranenburg van W.s.
W'oord naar A. v. d. Hulst, 29 Oct. 1938.
Stoker olieman W. C. de Jongh van Z 7 naar
W.s. W'oord, 21 Oct. 1938. Onder intrekking
der op 24 Oct. 1938 bevolen overplaatsing naar
Hr. Ms. Z 5.
Stoker-olieman K. van Hulst van Z 7 naar
Z o, 24 Oct. 1938.
Matr. ?e kl. A. P. de Visser en lichtmatr. W.
J. te Loo van Kaz. A'dam naar Wachtschip
W'oord., 22 Oct. 1938.
Stoker 2e k D. van Rijswijk van J. M. v.
Nassau naar W.s. W oord, 24 Oct. 1938.
Matrozen 3e kl. C. G. Beek, G. R. Blom, A.
Korteweg, P. T. Schreyer, G. Sleyfer van
Tromp naar W.s. W'oord, 24 Oct. 1938.
Stoker le kl. M. Jacobs van Wachtschip
W'oord naar Z 5, 31 Oct. 1938.
Matr. le kl. N. Bakker van W.s. W'oord n.
W. v. Ewijck, 29 Oct. 1938.
Matr. le kl. J. Moleman, v. W.s. W'oord n.
P. Florisz, 29 Oct. 1938.
Matr. le kl. F. den Dunnen, v. W.s. W'oord
A. v. d. Hulst, 29 Oct. 1938.
Mart. le kl. J B. Husen van O.Z.D, naar
Tromp, 28 Oct. 1938.
Marn. le kl. A. P. Lobbezoo, v. W.s. Vliss.
naar Afd. Marns. Rotterdam, 29 Oct. 1938.
De ondervolgende schepelingen zyn per 1
November overgeplaatst van de Friso naar de
schepen, ac.itei hun namen vermeld.
Schipper M. Valkhoff, naar W.s. W'oord.
Kwartiermeester C. Tienpond naar Wacht
schip Vlissingen.
Kwartiermeester L. W. Bravenboer naar v.
v. Speijk.
Matrozen le kl. A. C. v. Baarien en W. du
Coux naar v. Speyk.
Matrozen le kl. P. Driessen, J. F. v. d.
Hoek P. C. Kerkhove naa- W.s. W'oord.
Matroos ze ft.1. C. M. P. Goos naar v. Speijk.
Matrozen 2e kl. H. G. Havenaar, K. Haijck,
F. Janssen, J. M. Kesselaar, P. 't Mannetje,
Riechelmann, B. ctuhr, S. A. v. d. Valk,
W. de Vries en J. Zoeteman naar W.s. W'oord.
Matrozen 3e kl. F. W. Smit, J. Bakker en
G. J. v. d. Beek naar W.s. W'oord.
Matr. 3e kl. C. Chatelain naar Gruna.
Matr. 3e kl. C. J. van Eijk naar v. Speijk.
Matr. 3e kl. A. Haas naar W.s. W'oord.
Matr. 3e kl. J. Stoop naar W.s. W'oord.
Cergt. konstabel J. Tebbes naar c. Spijk.
Korp. konstabel P. H. v. d. Heide naar
Kaz. W'oord.
Korpl. konstabel J. H. Herdt naar O.Z.D.
Korpl. telegr. J. A. Lemaire naar W.s. Vliss.
Maj. macht. J. C. Louwerse naar v. Speijk.
Sergt. maiht. J. N. Jongepier naar v. Speijk
Korpl. macht. H. Tongelet naar v. Spejjk.
Stokers- olieman A. Hager, S. Jelderma en
T. Lammertse naar O.Z.D.
Stokers-olieman P. Schouten en J. la Soe n.
v. Speijk.
Stokers le kl. A. H. Henschen en T. T. Sluik
naar v. Speijk.
Stoker 3e kl. B. de Graaf en C. v. d. Vliet n.
Tromp.
Korpl. monteur G. '/ersluys naar Wachtschip
Vlissingen.
Ktrnl. bottelier G. v. Schagen naar v. Speijk
Hofiffeestersmaat T. J. H. M. Schuite naar
W.s. Vlissingen.
Korpl. kok J. H. Funcke naar v. Speijk.
Korpl. schrijver H. ven den Born naar W.s.
W'oord.
Bootsman J. W. Scheer van Tromp naar
naar W.s.W.0., 5 Nov. 1938.
Bootsman I. v. Sonsteek v. A. v. d. Hulst
naar Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938.
Matr. 3e kl. S. J. v. Zomei -> v. Brinio n.
Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938.
M. tr. 3e kl. J. v. d. Eurg v. P. Florisz naar
Wachtschip Vliss., 21 Nov. 1938.
Matr. 3e kl. J. J. Boolielaar v. A. v. d. Hulst
naar Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938.
Korpl. macht J. B. Bomer v. A. v. d. Hulst
naar Wachtschip Vlissingen, 21 Nov. 1938.
Korpl. macht. B. Talens v. Tromp n. W.s.
W'oord, 5 Nov. 1938.
Stoker le kl. G. Rouwenhorst v. Tromp n.
Wachtschip W'oord, 5 Nov. 1938.
Alléén Koningstraat 55
vanaf DINSDAG toten
met DONDERDAG als
EXTRA RECLAME
Ook op geëtaleerde
goederen
Vergeet vooral niet om onze
étalages te bekijken
Wij knippen uw blouse,
rok, mantel of japon
1 maal passen
vanaf 75 ct.
gezoomd met lus, rood of
blauw geblokt, OC
66 bij 63 «V
korte mouw 98
mooie, blanke kwaliteit 10
met brede strook CQ
rondom
12 els.
zeer sterk 4.25
ZWARE
GEVLOCHTEN
DEURMAT
68 bij 40
zijde geplatteerd
Ink. Comb. „Nederland"
Spoorstraat hoek Koningstraat
Een heel verhaaltje vol narig
heid vertellen wy er niet bij.
Wij zeggen alleen wat U al lang
weet:
Bij Hoest helpt
Bij alle drogisten verkrijgbaar.
y2 fl. 0.40. fl. 0.70.
„HOPSTROOP".
Wettig gedeponeerd.
H.H. Wederverkoopers gelie
ven hun orders op te geven
aan M. DE GROOT, grossier,
2e Vroonstraat 95, tel. 453,
Den Helder.
ALLERZIELEN
in pot
C. KOOPMAN
Bloemenmagazijn
Emmastraat 105
WERELD-
SPAARDAG j
Opent een spaarrekening.]
Legt wat op Uw be
staande spaarrekeningen.
Doe het vandaag.
op het krachtigste
reclame-middel
Courantenreclame
Voor
een
is ook een adres
Koningstraat 29.
Prins Hendrikkade 26 - Amsterdam
open tot 8 uur.
Komt a Men
aangeboden
Net MEISJE gevraagd in klein
gezin van 812 u., Vrijdags tot
5 u., ongev. 15 16 jaar. Zon
dags vry.
Adres: Bureau van dit blad.
Gevraagd:
EEN SLAGERSLEERLING.
Adres: J. WIT,
Buys Ballotstraat.
gevraagd
Gevraagd een nette WONING
of gedeelte daarvan, niet ver van
de Mairnekazerne, huurprr. pl.m.
5.p. week, door klein gezin.
Brieven onder No. 856, aan het
Bureau van dit blad.
aangeboden
Te huur: het
WOONHUIS,
Parallelweg 14, p. w. 6.50.
Adres: Emmastraat 88.
Te huur: Slaapkamers, Zit
kamers, Studeerkamers.
Sigarenmagazijn K 18,
Keizerstraat 50.
Te huur:
VRIJSTAAND LANDHUIS,
Ryksweg bij Spoorbrug, 22.50
per maand.
Bevr.: D. DE GRAAF, Rijks
weg 79,
Te huur het BOVENHUIS,
Polderweg 63, gemeubileerd of
ongemeubileerd.
Adres: Polderweg 59.
aangeboden
Nog enkele Tafelkleeden (hand-
weef) en Kinder-Pullover voor-
deelig te koop.
Adres: Gasstraat 8.
Te, koop nieuwe electrische
WARMWATER GEYSER,
voor elk aannemelijk b-d.
Adres: Koningstraat 31.
Een Wascbmachine m. Wringer,
Vélo, beste Wringer, Haard,
Haardkachel, Divan, Ladekast.
Hoofdgracht 24.
gevraagd
Te koop gevr. een tweepersoons
Opklapbed; tevens Fransche les
gevraagd.
Brieven met prijsopgaaf onder
No. 855, Bureau van dit blad.
Voor Uw FEESTAVONDEN?
„Dennnenheuvel". Tel. 402.
Bruiloften, diners en partijen.
Prima spijzen en dranken.
Condities billjjK.
100 pCt. verkoopwaarde!