M Polder Jet Koegras" Rotterdam kan Schiphol niet aanvaarden Schiphol vergroot I EK! DE ¥IH©©@IN STIB Draverijen op Woudestein Nederlandsch vo!ksgasmasker te duur - IfflSüB jWimriLT: t DOOR I EDGAR RICL. j BURROUGHS No. 20. Voor Tarzan was liegen de ergstê misdaad, die er bestond, en op het ogenblik, dat hij haar bij de keel greep, was hij meer beest dan mens, nu was hij Tarzan, koning van de Apen, die zonder aanzien des persoons de dader van een misdaad strafte. Het volgend ogenblik zou hij haar gewurgd hebben, maar zelfs op dat ogenblik van onbeheerst toegeven aan z(jn wilde wraakzucht, kregen zijn menselijke ge voelens toch weldra de overhand. Opeens liet hy haar los. Zonder een woord te spreken keerde hij zich om en liep weg. Magra volgde hem met de ogen. In haar hart was een nieuw gevoel geboren, een gevoel van ontzag, ver mengd met vrees voor dezen man, die zich haar meerdere had betoond. Het gevoel, dat hg ln haar had wakker geschud, deed haar belangstelling voor hem nog toenemen. Orêgory zuchtte ontmoedigd, terwijl hjj zich tot Tarzan wendde: .„Wat moeten we doen? Is er nog kans, dat wij tijdig genoeg in Bonga zijn om Helen uit de klauwen van dien duivel, schen Thome te redden?" De aapman schudde zijn hoofd. „Thome zal vandaag in Bonga aan komen, maar hier vandaan duurt het zes dagen als we snel vooruit kunnen komen." Jhr. Laman Trip bedankt wegens ziekte. Benoeming van 3 nieu we heemraden. Zaterdagmiddag 2 uur werd in Hotel „Bel- lévue" te Den Helder, de vergadering gehou den van Dijkgraaf en Heemraden van dén Polder „Het Koegras". Aanwezig zijn de heeren J. J. Verfaille, dijkgraaf, C. Taylor, secretaris-penningmees ter, de heemraden J. Blankman. A. Grln en D. Sleutel en de hoofdingelanden J. Bakker, J. Biersteker, G. W. Jimmink, W. J. Mesker, J. T. Röoze, P. Visser en P. V. d. Veer. De voorzitter opent de vergadering mét een woord van welkom, waarna hij mededeelt, dat van Jhr. Laman Trip kennisgeving van verhindering is binnengekomen, Wegens ziekte, welke ziekte voor den heer L. Trip tévens aanleiding is om als heemraad van den Polder te bedanken. De voorzitter wijst er op, dat de heer La man Trip steeds, op zijn wijze, de belangen van den Polder heeft behartigd en dat zijn intéresse inzake den polder gemist zal wor den. Hij stelt Voor een schrijven van erken telijkheid aan den heer Laman Trip te stu ren, waarin tevens den wensch wordt uitge sproken voor een spoedig herstel. Met algcmeene instemming wordt hiertoe besloten. Van den heer De Vries is bericht van ver hindering binnengekomen. Verkiezing en herkiezing van hoofdingelanden. Na voorlezing van de notulen, die zonder op of aanmerkingen onder dankzegging aan den secretaris worden goedgekeurd, heeft het onderzoek plaats van de geloofsbrieven van de heeren W. J. Mesker, J. Bakker, jhr. v. d. Brandele, van Soest en A. Grin. Dit onderzoek heeft plaats door de heeren v. d. Veer, Visser en Rooze, die bij monde van den heer Visser mededeelen, dat de ge loofsbrieven in orde waren bevonden. Voor de drie eerst genoemde heeren beteekende dit een eerste verkiezing, voor den heer Grin een herkiezing. De voorzitter wenscht de heeren geluk met hun verkiezing tot hoofdingeland en den heer Mesker als heemraad. Wij weten, dat u de belangen van den polder behartigt, zoo zegt hij tegen het nieuwe lid van het dag. bestuur. De exploitatie van uw bedrijf legt daarvan het beste getuigenis af. Wij hopen vele jaren op een prettige samenwerking. Overname van weggedeelten van het Rijk. Aan de orde komt hierna het besluit tot aankoop van weggedeelten van den Staat der Nederlanden. Het betreft hier de over name in eigendom van een gedeelte van den Zanddijk en van den Jan Verfailleweg, ter grootte van 10 H.A. 70 Are en 30 c.A. In de vorige vergadering werd machtiging ver leend om een proces met het Rijk te voeren over het meeningsverschil, ten opzichte van de betaling van de Hoogheemraadschapsbe lasting. Nadat het polderbestuur daarop een toelichting gegeven had, boekte het 't succes, dat van den minister van financiën bericht kwam, dat deze zich met het standpunt van het pol derbestuur kon vereenigen. Met algemeene stemmen wordt tot den aankoop besloten. Aankoop perceel grond van den heer Kuit. Besloten wordt voorts tot den aankoop van een perceeltje grond van den heer P. Kuit, Julianadorp, ter grootte van 20 Are 40 cA. De voorzitter deelde mee, dat het perceeltje in behoorlijken staat was gebracht en dat de polder dus nu de taak overnam, om het in goeden toestand te houden. Borgstelling penningmeester. Besloten werd, bij het Nat. Borg. Mij. te Amsterdam een overeenkomst te sluiten, tot een bedrag van 5000 gulden, voor de borg stelling van den penningmeester. Kosten daarvan, ten bedrage van ruim 21 gulden, komen voor rekening van den polder. Op wensch van Ged. Staten zal de pen sioengrondslag van de vaste werklieden H. Stompedissel te Den Helder en K. Raven te Callantsoog, worden verhoogd met het vrije watergebruik, dat voor den werkman van Callantsoog 10 gulden en voor dien van Den Helder 16 gulden bedraagt, voor eenzelfde hoeveelheid water. Of wê in Den Helder Ook duur water drinken! Belegging overtollige kasgelden. Naar den wensch van Ged. Staten zal het overtollige kasgeld belegd Worden bij een bank, die daarvoor een onderpand verstrekt. De voorzitter betreurt, dat de polder daar door genoodzaakt wordt, haar prettige re latie met de boerenleenbank te moeten ver breken. De kans wordt nu immers groot, dat van deze gelden nu geen rente meer ontvangen zal worden, terwijl zelfs niet uit gesloten is, dat er geld bij moet. Vaststelling van den keur. Door de toevoeging van een nieuw artikel aan den polderkeur, wordt bepaald, dat al le slooten, die worden gekroost, onder den keur vallen, dus ook de tusschenslóoten, waarop een zelfde boetetoepassing valt, als ze niet in orde zijn. De heer v. d. Veer zou een boetebepaling willen toepassen op bloeiende stekels. Daar van ondervindt men meer last, dan van het kroos van zijn buurman. De voorzitter onderschrijft dit volkomen, maar dat is niet mogelijk. Övertien jaar kan de keur herzien worden. De rondvraag leverde niets op, waarna de voorzitter de openbare vergadering sloot en men in besloten zitting nog bijeenbleef. Als gecentraliseerd moet wor den, dan niet in Amsterdam. Hangende de Rotterdamsche vlieg- veldkwcstie zijn in Rotterdamsche zakenkringen stemmen opgegaan, om zoo noodig, tenzij tot een voor Rotterdam bevredigende oplossing wat betreft het vliegveld wordt ge komen, zichzelf te helpen en in een eigen vliegdienst te voorzien. De voorbereidende stappen zijn hiertoe reeds genomen, en ofschoon nog niet alle belanghebbenden daartoe zijn aangezocht, heeft men voor uitvoering van deze plan nen, reeds de helft van het benoodigde kapi taal bijeen. Waar Rotterdam over een eigen vlieg veld beschikt is de verwezenlijking van deze gedachte niet zoo moeilijk als op het eerste gezicht wel lijkt. In een persconferentie met het Rotter damsche vliegveldcomité onder voorzitter schap van den heer D. G. van Beuningen is nog eens uiteengezet, hoe Rotterdam in geen geval concentratie van het luchtver keer op de excentrisch gelegen luchthaven Schiphol kan aanvaarden. Wanneer gegronde motleven leiden tot het besluit the internationale luchtverkeer in Nederland te centra- liseeren, op één veld, dan moet deze centralisatie plaats hebben op een ook werkelijk centraal gelegen vliegterrein, van waaruit Amster dam en Rotterdam even gemakkelijk en snel te bereiken zijn. Het kan niet anders, of de regeering zal, meent het vliegveld-comité, bij verdere over weging der zaak ook tot deze conclusie moeten komen. Thans is de tijd gekomen om op te wek ken tot een zoo krachtig mogelijke actie, teneinde regeering en Statcn-Generaal de gevoelens kenbaar te maken van een groot gedeelte van de Nederlandsche bevolking, waarbij met den meesten nadruk moet wor den gewezen op het eminente belang Van deze aangelegenheid en aangetoond moet worden, dat het centraliseeren van het lucht verkeer op Schiphol een schromelijke vér onachtzaming van de belangen van Rotter dam en omgeving zou beteekenen. TlaaAderUjxoJii De uitslagen van de draverijen, welke gisteren op Woudestein zijn verreden, lui den: Heat handicapdraverij eerste klasse over 1610 meter, om den E-prijs: 1. Deter- mination (1710 meter) eigenaar de Vlie ger, k.m.tijd 1 min. 24.6 sec.; 2. Allegheny (1710 meter) eigenaar France; 3. Welkom van Aduard (1650 meter) eigenaar Haan; Pri'zendraverij vierde klasse over 2000 meter om den F-prijs: 1. Auguste Norton (1980 meter) eig. Stal Hollandia, k.m.tijd 1 min. 31.5 sec. ,2. Aviatrice (2000 meter) eigenaar de Jong Prijzend ra verlj tweede en derde klasse over 2500 M. om den G-prijs: 1. Zoon van Sillader (2540 meter) eig. Mooy, k.m.-tijd 1 min. 27.6 s. 2. Y. Y. (2540 m) eig. Bakker Handicapdraverij eerste klasse over 2000 m. om den den li-prijs: 1. Senator Bedell (2060 m.) eig. Kruithof, k.m.-tijd 1 min. 27.4 sec.; 2. Jade (2040) me ter) eig. Vergay. Kortebaan handicapdraverij over maxi maal 790 meter om den J-prijs. 1. Baron Harvester (720 meter) eig. van Sprindel, tijd 1 min. 0,2 sec.: 2 Young Oost star (750 m.) eig. Vrijlandt. 3 Anzelor (730 m.) eig. de Vlieger. 4. Adelaide (700 meter) eigenaar Cruyff. En het land onvoldoende voor bereid ten aanzien van de lucht bescherming. Op de algemeene vergadering van de Ned. Vereeniging voor Luchtbescherming, Zaterdag te Utrecht gehouden, deelde de secretaris, mr. H. Bogaardt in zijn jaarver slag mede, dat In een jaar tijds het aantal afdeelingen van 60 tot 272 gestegen is en het aantal leden van 17000 tot ongeveer 65000. Met algemeene stemmen werd de motie- Geleen aangenomen, waarin er bij de re geering op aangedrongen werd op ruime schaal het Nederlandsche volksgasmasker tegen een goedkoopen prijs beschikbaar te stellen. Uit de besprekingen bleek alge meen, dat de afdeelingen in den lande de houding, welke de regeering aanneemt ten aanzien van het vraagstuk der lucht bescherming ten zeerste betreuren. Aan het slot van de vergadering werd de opmerking gemaakt, dat de September-da- gen hebben geleerd, dat het Nederlandsche volk volkomen onvoorbereid is ten aanzien van de luchtbescherming. Het nieuwe landingsterrein in gebruik genomen. Plannen voor een stationsgebouw van een halven kilometer gevellengte. In tegenwoordigheid van zeer vele auto riteiten e.a. belangstellenden is Zaterdag middag het Vergroote landingsterrein van Schiphol met de vier nieuwe landings- en startbanen en landingslichten officieel in gebruik genomen. Burgemeester de Vlugt hield bij deze ge legenheid een toespraak, waarin hij o.m. mededeelde, dat aan de nieuwe landings- en startbanen in totaal twee millioen twee honderd duizend gulden zijn ten koste ge legd. In totaal is 300.000 M2 verhard, dat is een weg van 25 k.rn. lang en 12 m. breed, een breedte, welke de nieuwe groote Interlocale wegen gemiddeld hebben verkregen, Nu de banen gereed zijn, is het mogelijk, dat in de meeste gevallen op deze banen wordt geland of daarvan Wordt opgestegen. Het landingsterrein van Schiphol blijft bij het slechtste weer dientengevolge intact. Pioniersarbeid. Op het gebied van de verlichting heeft Schiphol pioniersarbeid verricht. Geheel nieuwe systemen van verlichting moesten worden ontworpen. O.m. zijn gemonteerd een door de Philips fabrieken geconstrueer de lamp, welke een lichtsterkte heeft van ongeveer 3 millioen kaarsen, en nieuwe lan dingslichten, die tezamen een sterkte heb ben van ruim 7 millioen kaarsen, Schiphol als militair terrein- De havenmeester van Schiphol, de heer U. F. M. Dellaert, deelde den aanwezigen me de, dat de onderhandelingen tusschen het departement van Defensie en de gemegnjg Amsterdam met het oog op verkrijging de gemeente van het militaire terrein ig den Oosthoek van Schiphol in een vergevor* derd stadium zijn. Uitstekend gelegen tej rein voor een groot toekomstig statiansg® bouw komt dan beschikbaar. Een stations^ bouw, van, als het moet, ruim een' halven kilometer gevellengte kan hier worden opge? richt. Schiphol kan zoo uitgroeien, dat de hiefitj haven aan alle technische eiseheni der toekomst kan voldoen, 024 f I 6 Bo. I de slager deed het toch bok zoo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6