M
Polder Jet Koegras"
Rotterdam kan Schiphol
niet aanvaarden
Schiphol vergroot
I EK! DE
¥IH©©@IN
STIB
Draverijen op Woudestein
Nederlandsch
vo!ksgasmasker te duur
-
IfflSüB
jWimriLT:
t
DOOR
I EDGAR RICL.
j BURROUGHS
No. 20.
Voor Tarzan was liegen de ergstê misdaad,
die er bestond, en op het ogenblik, dat hij
haar bij de keel greep, was hij meer beest dan
mens, nu was hij Tarzan, koning van de Apen,
die zonder aanzien des persoons de dader van
een misdaad strafte. Het volgend ogenblik
zou hij haar gewurgd hebben, maar zelfs op
dat ogenblik van onbeheerst toegeven aan z(jn
wilde wraakzucht, kregen zijn menselijke ge
voelens toch weldra de overhand. Opeens liet
hy haar los. Zonder een woord te spreken
keerde hij zich om en liep weg. Magra volgde
hem met de ogen. In haar hart was een nieuw
gevoel geboren, een gevoel van ontzag, ver
mengd met vrees voor dezen man, die zich
haar meerdere had betoond. Het gevoel, dat
hg ln haar had wakker geschud, deed haar
belangstelling voor hem nog toenemen.
Orêgory zuchtte ontmoedigd, terwijl hjj zich
tot Tarzan wendde: .„Wat moeten we doen?
Is er nog kans, dat wij tijdig genoeg in Bonga
zijn om Helen uit de klauwen van dien duivel,
schen Thome te redden?" De aapman schudde
zijn hoofd. „Thome zal vandaag in Bonga aan
komen, maar hier vandaan duurt het zes
dagen als we snel vooruit kunnen komen."
Jhr. Laman Trip bedankt wegens
ziekte. Benoeming van 3 nieu
we heemraden.
Zaterdagmiddag 2 uur werd in Hotel „Bel-
lévue" te Den Helder, de vergadering gehou
den van Dijkgraaf en Heemraden van dén
Polder „Het Koegras".
Aanwezig zijn de heeren J. J. Verfaille,
dijkgraaf, C. Taylor, secretaris-penningmees
ter, de heemraden J. Blankman. A. Grln en
D. Sleutel en de hoofdingelanden J. Bakker,
J. Biersteker, G. W. Jimmink, W. J. Mesker,
J. T. Röoze, P. Visser en P. V. d. Veer.
De voorzitter opent de vergadering mét een
woord van welkom, waarna hij mededeelt,
dat van Jhr. Laman Trip kennisgeving van
verhindering is binnengekomen, Wegens
ziekte, welke ziekte voor den heer L. Trip
tévens aanleiding is om als heemraad van
den Polder te bedanken.
De voorzitter wijst er op, dat de heer La
man Trip steeds, op zijn wijze, de belangen
van den Polder heeft behartigd en dat zijn
intéresse inzake den polder gemist zal wor
den. Hij stelt Voor een schrijven van erken
telijkheid aan den heer Laman Trip te stu
ren, waarin tevens den wensch wordt uitge
sproken voor een spoedig herstel.
Met algcmeene instemming wordt hiertoe
besloten.
Van den heer De Vries is bericht van ver
hindering binnengekomen.
Verkiezing en herkiezing van
hoofdingelanden.
Na voorlezing van de notulen, die zonder
op of aanmerkingen onder dankzegging aan
den secretaris worden goedgekeurd, heeft het
onderzoek plaats van de geloofsbrieven van
de heeren W. J. Mesker, J. Bakker, jhr. v.
d. Brandele, van Soest en A. Grin.
Dit onderzoek heeft plaats door de heeren
v. d. Veer, Visser en Rooze, die bij monde
van den heer Visser mededeelen, dat de ge
loofsbrieven in orde waren bevonden. Voor
de drie eerst genoemde heeren beteekende
dit een eerste verkiezing, voor den heer Grin
een herkiezing.
De voorzitter wenscht de heeren geluk met
hun verkiezing tot hoofdingeland en den
heer Mesker als heemraad. Wij weten, dat
u de belangen van den polder behartigt, zoo
zegt hij tegen het nieuwe lid van het dag.
bestuur. De exploitatie van uw bedrijf legt
daarvan het beste getuigenis af. Wij hopen
vele jaren op een prettige samenwerking.
Overname van weggedeelten van
het Rijk.
Aan de orde komt hierna het besluit tot
aankoop van weggedeelten van den Staat
der Nederlanden. Het betreft hier de over
name in eigendom van een gedeelte van den
Zanddijk en van den Jan Verfailleweg, ter
grootte van 10 H.A. 70 Are en 30 c.A. In de
vorige vergadering werd machtiging ver
leend om een proces met het Rijk te voeren
over het meeningsverschil, ten opzichte van
de betaling van de Hoogheemraadschapsbe
lasting.
Nadat het polderbestuur daarop een
toelichting gegeven had, boekte het
't succes, dat van den minister van
financiën bericht kwam, dat deze
zich met het standpunt van het pol
derbestuur kon vereenigen.
Met algemeene stemmen wordt tot den
aankoop besloten.
Aankoop perceel grond van den
heer Kuit.
Besloten wordt voorts tot den aankoop van
een perceeltje grond van den heer P. Kuit,
Julianadorp, ter grootte van 20 Are 40 cA.
De voorzitter deelde mee, dat het perceeltje
in behoorlijken staat was gebracht en dat de
polder dus nu de taak overnam, om het in
goeden toestand te houden.
Borgstelling penningmeester.
Besloten werd, bij het Nat. Borg. Mij. te
Amsterdam een overeenkomst te sluiten, tot
een bedrag van 5000 gulden, voor de borg
stelling van den penningmeester. Kosten
daarvan, ten bedrage van ruim 21 gulden,
komen voor rekening van den polder.
Op wensch van Ged. Staten zal de pen
sioengrondslag van de vaste werklieden H.
Stompedissel te Den Helder en K. Raven te
Callantsoog, worden verhoogd met het vrije
watergebruik, dat voor den werkman van
Callantsoog 10 gulden en voor dien van Den
Helder 16 gulden bedraagt, voor eenzelfde
hoeveelheid water. Of wê in Den Helder Ook
duur water drinken!
Belegging overtollige kasgelden.
Naar den wensch van Ged. Staten zal het
overtollige kasgeld belegd Worden bij een
bank, die daarvoor een onderpand verstrekt.
De voorzitter betreurt, dat de polder daar
door genoodzaakt wordt, haar prettige re
latie met de boerenleenbank te moeten ver
breken. De kans wordt nu immers groot,
dat van deze gelden nu geen rente meer
ontvangen zal worden, terwijl zelfs niet uit
gesloten is, dat er geld bij moet.
Vaststelling van den keur.
Door de toevoeging van een nieuw artikel
aan den polderkeur, wordt bepaald, dat al
le slooten, die worden gekroost, onder den
keur vallen, dus ook de tusschenslóoten,
waarop een zelfde boetetoepassing valt, als
ze niet in orde zijn.
De heer v. d. Veer zou een boetebepaling
willen toepassen op bloeiende stekels. Daar
van ondervindt men meer last, dan van het
kroos van zijn buurman.
De voorzitter onderschrijft dit volkomen,
maar dat is niet mogelijk. Övertien jaar
kan de keur herzien worden.
De rondvraag leverde niets op, waarna de
voorzitter de openbare vergadering sloot en
men in besloten zitting nog bijeenbleef.
Als gecentraliseerd moet wor
den, dan niet in Amsterdam.
Hangende de Rotterdamsche vlieg-
veldkwcstie zijn in Rotterdamsche
zakenkringen stemmen opgegaan,
om zoo noodig, tenzij tot een voor
Rotterdam bevredigende oplossing
wat betreft het vliegveld wordt ge
komen, zichzelf te helpen en in een
eigen vliegdienst te voorzien.
De voorbereidende stappen zijn hiertoe
reeds genomen, en ofschoon nog niet alle
belanghebbenden daartoe zijn aangezocht,
heeft men voor uitvoering van deze plan
nen, reeds de helft van het benoodigde kapi
taal bijeen.
Waar Rotterdam over een eigen vlieg
veld beschikt is de verwezenlijking van deze
gedachte niet zoo moeilijk als op het eerste
gezicht wel lijkt.
In een persconferentie met het Rotter
damsche vliegveldcomité onder voorzitter
schap van den heer D. G. van Beuningen
is nog eens uiteengezet, hoe Rotterdam in
geen geval concentratie van het luchtver
keer op de excentrisch gelegen luchthaven
Schiphol kan aanvaarden.
Wanneer gegronde motleven leiden
tot het besluit the internationale
luchtverkeer in Nederland te centra-
liseeren, op één veld, dan moet
deze centralisatie plaats hebben op
een ook werkelijk centraal gelegen
vliegterrein, van waaruit Amster
dam en Rotterdam even gemakkelijk
en snel te bereiken zijn.
Het kan niet anders, of de regeering zal,
meent het vliegveld-comité, bij verdere over
weging der zaak ook tot deze conclusie
moeten komen.
Thans is de tijd gekomen om op te wek
ken tot een zoo krachtig mogelijke actie,
teneinde regeering en Statcn-Generaal de
gevoelens kenbaar te maken van een groot
gedeelte van de Nederlandsche bevolking,
waarbij met den meesten nadruk moet wor
den gewezen op het eminente belang Van
deze aangelegenheid en aangetoond moet
worden, dat het centraliseeren van het lucht
verkeer op Schiphol een schromelijke vér
onachtzaming van de belangen van Rotter
dam en omgeving zou beteekenen.
TlaaAderUjxoJii
De uitslagen van de draverijen, welke
gisteren op Woudestein zijn verreden, lui
den: Heat handicapdraverij eerste klasse
over 1610 meter, om den E-prijs: 1. Deter-
mination (1710 meter) eigenaar de Vlie
ger, k.m.tijd 1 min. 24.6 sec.; 2. Allegheny
(1710 meter) eigenaar France; 3. Welkom
van Aduard (1650 meter) eigenaar Haan;
Pri'zendraverij vierde klasse over 2000
meter om den F-prijs: 1. Auguste Norton
(1980 meter) eig. Stal Hollandia, k.m.tijd 1
min. 31.5 sec.
,2. Aviatrice (2000 meter) eigenaar de Jong
Prijzend ra verlj tweede en derde klasse
over 2500 M. om den G-prijs:
1. Zoon van Sillader (2540 meter) eig.
Mooy, k.m.-tijd 1 min. 27.6 s. 2. Y. Y. (2540
m) eig. Bakker
Handicapdraverij eerste klasse over 2000
m. om den den li-prijs:
1. Senator Bedell (2060 m.) eig. Kruithof,
k.m.-tijd 1 min. 27.4 sec.; 2. Jade (2040) me
ter) eig. Vergay.
Kortebaan handicapdraverij over maxi
maal 790 meter om den J-prijs.
1. Baron Harvester (720 meter) eig. van
Sprindel, tijd 1 min. 0,2 sec.: 2 Young Oost
star (750 m.) eig. Vrijlandt. 3 Anzelor (730
m.) eig. de Vlieger. 4. Adelaide (700 meter)
eigenaar Cruyff.
En het land onvoldoende voor
bereid ten aanzien van de lucht
bescherming.
Op de algemeene vergadering van de
Ned. Vereeniging voor Luchtbescherming,
Zaterdag te Utrecht gehouden, deelde de
secretaris, mr. H. Bogaardt in zijn jaarver
slag mede, dat In een jaar tijds het aantal
afdeelingen van 60 tot 272 gestegen is en
het aantal leden van 17000 tot ongeveer
65000.
Met algemeene stemmen werd de motie-
Geleen aangenomen, waarin er bij de re
geering op aangedrongen werd op ruime
schaal het Nederlandsche volksgasmasker
tegen een goedkoopen prijs beschikbaar te
stellen. Uit de besprekingen bleek alge
meen, dat de afdeelingen in den lande de
houding, welke de regeering aanneemt
ten aanzien van het vraagstuk der lucht
bescherming ten zeerste betreuren.
Aan het slot van de vergadering werd de
opmerking gemaakt, dat de September-da-
gen hebben geleerd, dat het Nederlandsche
volk volkomen onvoorbereid is ten aanzien
van de luchtbescherming.
Het nieuwe landingsterrein in
gebruik genomen. Plannen
voor een stationsgebouw van een
halven kilometer gevellengte.
In tegenwoordigheid van zeer vele auto
riteiten e.a. belangstellenden is Zaterdag
middag het Vergroote landingsterrein van
Schiphol met de vier nieuwe landings- en
startbanen en landingslichten officieel in
gebruik genomen.
Burgemeester de Vlugt hield bij deze ge
legenheid een toespraak, waarin hij o.m.
mededeelde, dat aan de nieuwe landings-
en startbanen in totaal twee millioen twee
honderd duizend gulden zijn ten koste ge
legd.
In totaal is 300.000 M2 verhard, dat is een
weg van 25 k.rn. lang en 12 m. breed, een
breedte, welke de nieuwe groote Interlocale
wegen gemiddeld hebben verkregen,
Nu de banen gereed zijn, is het mogelijk,
dat in de meeste gevallen op deze banen
wordt geland of daarvan Wordt opgestegen.
Het landingsterrein van Schiphol blijft
bij het slechtste weer dientengevolge intact.
Pioniersarbeid.
Op het gebied van de verlichting heeft
Schiphol pioniersarbeid verricht. Geheel
nieuwe systemen van verlichting moesten
worden ontworpen. O.m. zijn gemonteerd
een door de Philips fabrieken geconstrueer
de lamp, welke een lichtsterkte heeft van
ongeveer 3 millioen kaarsen, en nieuwe lan
dingslichten, die tezamen een sterkte heb
ben van ruim 7 millioen kaarsen,
Schiphol als militair terrein-
De havenmeester van Schiphol, de heer U.
F. M. Dellaert, deelde den aanwezigen me
de, dat de onderhandelingen tusschen het
departement van Defensie en de gemegnjg
Amsterdam met het oog op verkrijging
de gemeente van het militaire terrein ig
den Oosthoek van Schiphol in een vergevor*
derd stadium zijn. Uitstekend gelegen tej
rein voor een groot toekomstig statiansg®
bouw komt dan beschikbaar. Een stations^
bouw, van, als het moet, ruim een' halven
kilometer gevellengte kan hier worden opge?
richt.
Schiphol kan zoo uitgroeien, dat de hiefitj
haven aan alle technische eiseheni
der toekomst kan voldoen,
024
f I 6 Bo. I
de slager deed het
toch bok zoo