Nederland haalt den Vorst der Belqen in Drooglegging Hl-polder geeft overvloedig werk ing van water IJsselmeer aan WIE ZUM DE 10 POPULAIRSTE NEDERLANDERS Vijf gewonden bij verkeersongeluk Post vluchten op Indië MAGGIS POPULARITEITS-WEDSTRIJD F.3500.' AAN BELONINGEN VRAAGT UW WINKELIER EEN FORMULIER SLUITING 1 DEC- Triomftocht van twee Majesteiten Geen Duitsche Joden meer naar Japan Damwand bezweek met donderend geraas Verraderlijke tuimeling Schiphol Centraal vliegveld PUBLICATIE 479e STAATSLOTERIJ KONINGIN WILHELMINA BEGROET PERSOONLIJK HAAR HOOGEN GAST. EEN VROUW WERPT EEN BRIEF NAAR DE KONINKLIJKE AUTO Precies om 1 uur stoomde gister middag de trein, waarin de Koning der Belgen naar ons- land reisde, het station Roosendaal binnen. Terwijl de militaire muziek de Brabangonne speelde, stapte Koning Leopold het perron op. Zijne Majes teit was gekleed in de uniform van luitenant-generaal van het Belgi sche leger en getooid met het groot kruis van den Nederlandschen Leeuw. Het is de Belgische gezant baron Herry, die het eerst den Vorst begroet, en daarna den vice-admiraal A .Vos, lid van den aan den Koning toegevoegden eeredienst voor stelt. Vervolgens roept de commissaris dei- Koningin in Noord-Brabant, jhr. mr. dr. A. B. G. M. van Rijckevorsel Zijne Majes teit het welkom op Nederlandschen bodem toe. Eenige duizenden schoolkinderen begroe ten met vlaggezwaai den Hoogen Bezoeker, die met een vriendelijken glimlach voor deze hulde dankt. De salonwagen van H.M. de Koningin brengt Koning Leopold naar de hoofdstad, doch in Rotterdam wordt een oogenblik gestopt, want daar voegt Prins Bernhard, die zich per auto naar de Maasstad bege- venheeft, zich bij den Koning, teneinde de zen tijdens het laatste gedeelte van de reis te vergezellen. Een incident. Hare Majesteit de Koningin was reeds om elf uur per auto in Amsterdam aangeko men. Als Zij zich, met klein gevolg naar het Centraal Station begeeft, doet zich op den Daan, aan de zijde van den Nieuwe n- dij-k, een klein incident voor. Een vrouw uit het publiek dringt naar voren op den rij weg en loopt zwaaiende met een brief, dien zij aan H. M. de Koningin wil ter hand stellen, in de richting van de Ko ninklijke auto. Onmiddellijk snellen mili tairen en politieagenten toe, die de vrouw vastgrijpen. Zij werpt den brief in de richting van de auto der Vorstin. Het epistel wordt doof één der agenten van de motorbrigade opgevangen. De vrouw, die in overspannen toestand verkeert, wordt naar de politiepost in het Koninklijk Paleis gebracht, waar men haar aan een verhoor onderwerpt. Zij verklaart, dat zij aan Hare Majesteit de Koningin een brief wil overhandigen met een verzoek om gratie voor haar moeder, die in de gevangenis zit. Nader blijkt, dat de vrouw uit Rotterdam afkomstig is; zij wordt ingesloten in het hoodfbureau van politie. De' Koninklijke stoet vervolgt nu zonder vertraging den tocht naar het Centraal Station. Een Koninklijk welkom. Thans bevindt de Landsvrouwe zich in de Koninklijke wachtkamer van het Cen traal Station, welke met roode en witte an jers is versierd. Er is hier een uitgelezen gezelschap bijeen: de minister-president dr. H. Colijn en alle overige leden der regee ring, lal van diplomatieke en militaire autoriteiten, w.o. de commandant der ma ritieme middelen te Amsterdam, adj. i. b. d. van H. M. de Koningin, kapitein-ter-zeo N. A. Rost van Tonningen, de schout-bij nacht H. Jolles, commandant der Marine te Wilemsoord en de leden van Harer Ma- jesteits gevolg, onder wie de chef van bet Militaire Huis van H. M„ vice-admiraal F. Rauduin, de adjudant van dienst, luite nant ter zee le klasse, jhr. E. J. van Holthe, en de ordonnans officier van dienst le lui tenant A. J. F. M. Egtor van Wissekerke. Ook is het gemeentebestuur van de eerste stad des lands aanwezig. De Vorstin gekleed in een lange japon van paars go-ndbrocaa.t en een driekwart mantel van donkerpaars fluweel met lange bruine bont. waarover zij het groot Cordon van de Orde van Leopold draagt, begeeft zich naar het perron, omgeven door de le den van Haar gevolg, die allen in schitte rende uniformen, de dames in bijna slee- pende gewaden, gehuld zijn. Als de trein, precies te 3 ure, stilstaat, laten de tamboers en pij pers der Koninklijke Marinekapel de roffelende presenteermarsch hooren, een lakei opent de deur van den Koninklijken trein en de Soe verein der Belgen treedt op het per ron. Zijne Majesteit begroet de Ko ningin, die met uitgestoken hand naar voren is getreden, eerbiedig met een handkus. De Brabangonne weerklinkt en daarna de vroolijke Piet Hninmarsrlv onder welks to nen de beide Staatshoofden de eerewacht der Koninklijke Marine inspecteeren, welke onder commando van den luitenant ter zee le klasse A. N. Schrakamp staat opgesteld. In de wachtkamer hebben de verdere be groetingen plaats, Een menschenmassa wacht De enorme menschenmenigte, die op Sta tionsplein, Damrak en Dam is saamge- stroomd en er door de saluutschoten van Hr. Ms. „Tromp" van verwittigd is, dat Ko ning Leopold is aangekomen, wacht nu met spanning op het vertrek van den Hofstoet. Eindelijk is het groote oogenblik daar. Een luide jubel stijgt op en geldt voornamelijk de open roode gala-calèche, a la deaumont, bespannen met zes paarden, waarvan het voorste en het achterste linkerpaard here den wordt door jockeys in gaia-uniforni, bestaande uit witte pantalon en gouri-roode buis, en voorafgegaan door twee in denzelf den uniform gekleede jockeys op lossb paar den. De caleche wordt voorafgegaan door het le regiment huzaren, gekleed in grijs veld- tenue met lichte bepakking, den hoogen, zwarten kolbak op. Salueerend dankt de Vorst. Koning Leopold heeft in de caleche rechts van Koningin Wilhelmina plaats genomen; tegenover de Koningin zit Prins Bernhard. De tocht naar het Paleis wordt een ware triomftocht. Glimlachend wuift onze Vorstin de duizenden toe, vriendelijk salueerend dankt de Belgische monarch voor de spon tane hulde, hem door de juichende Amster dammers gebracht. Al te spoedig is de grootsche intocht afge- loopen. Nog verschijnen de Landsvrouwe en Haar Vorstelijke Gast, nadat Zij het Paleis betreden hebben, op het balcon en hebben opnieuw donderende ovaties in ontvangst te nemen. Dan is het sprookje van Koninklijke schit tering voorbij De Prinses in de hoofdstad. Naar wij vernemen, is H. K. H. Prinses Juliana gistermiddag te kwart voor drie per auto aan het Paleis aangekomen. Gcvolq van het Duitsch-Japansch cultureele accoord. Uit goede bron wordt vernomen, dat van af 25 November, den dag waarop het Duifsch-Japansche cultureel accoord wordt onderteekend, de toelating van Duitsche Jo den practisch verboden zal zijn. Do aanstel ling van Duitsch-Joodsche onderwijzers, die de laatste drie jaar in Japan op bijzonder groote schaal heeft plaatsgevonden, zal voortaan onmogelijk zijn, daar de Duitsche regeering zich de keuze zal voorbehouden van de Duitsche onderwijzers, die naar Ja pan worden gezonden. De Duitsche Joden, die door de Japansche autoriteiten in dienst genomen zijn, zullen niet weggezonden worden, doch de regee- ring heeft niet-officieel den wensch te ken nen gegeven, dat zij, wier verbintenissen af- loopen, door anderen worden vervangen. Groote schade aan nieuw droog dok te Vlissingen. De ijzeren damwand van het in aanbouw zijnde nieuwe droogdok, op de fabrieksterreinen van de N.V. Koninklijke Maatschappij, „de Schel de" te Vlissingen, is gistermiddag omstreeks één uur met donderend geraas bezweken. Het woest bin- nenstroomende water vernielde al les wat in dit droogdok aanwezig was. Gelukkig waren de arbeiders tijdig gewaarschuwd, doordat de damwand reeds in de ochtenduren kraakgeluiden gaf. De oorzaak van den doorbraak moet ge legen zijn in den hoogen waterstand van het kanaal. Deze hooge waterstand was noodzakelijk omdat het 9500 n. reg. ton me tende Zweedsche tankschip „Reguluseen lading olie moest lossen aan de fabrieks terreinen op de Vlismark, gelegen juist te genover het in aanbouw zijnde droogdok. Toon nu de „Regulus" tegenover het droog dok was gekomen, is er waarschijnlijk een sterke zuiging ontstaan, waardoor de dam wand is bezweken. Spoedig snelde van alle kanten hulp toe, doch het bleek, dat niemand eenig letsel had bekomen. De schade is echter aanzien lijk en het werk aan het droogdok wordt hierdoor drie maanden vertraagd. Twee jeugdige inbrekers door nachtwakers aangehouden. Zaterdagavond hebben twee jongelieden, loopjongens van 18 en 20 jaar, gepoogd op den Admiraal de Ruyterweg te Amsterdam, in een zaak van de firma Jamin binnen te dringen. De eene jongen was juist, geas sisteerd door den ander, zoo ver gevorderd, dat hij via het tuimelraam zich kon laten zakken, toen dit raam het begaf. Hij viel met de brekende ruit naar binnen. Het neerkletterende glas werkte als alarmsig naal en de jongen wist niet hoe gauw de beenen te nemen. Hij trapte een winkel raam in en ontsnapte door het gat haastig naar buiten. Op het geroep van „houdt den dief" snelden twee nachtwakers toe, die de vluchtenden achtervolgden. De een kon al gauw worden gegrepen, de ander wist aan vankelijk te ontkomen, doch werd tenslotte na ijverig speuren in een rijwielzaak in de Reinier Claeszenstraat teruggevonden. Beide jongens zijn aan de politie overge leverd. Bij het verhoor bleek al -spoedig dat men met twee „goede bekenden" te doen had. Zij zijn ingesloten. zijn zou spoedig Wetsontwerp te wachten. „De Tijd" heéfts gemeld, dat de regeering besloten zou hebben Schiphpl met ingang \an 1 Januari 1939 tot centraal vliegveld te maken. „Het Volk" spreekt met groote beslistheid dit bericht tegen. De Regeering is, aldus het blad, in genen deele van plan vooruit te loopen op de beslissing van de Tweede Kamer, zoodat elke mededeeling omtrent definitieve besluiten te dezer zake al bij voorbaat onjuist moeten worden geacht. Volgens de Tel. zou het desbetreffende wetsontwerp zeer spoedig naar den Raad van State worden gezonden. Gedurende een periode van IS jaren voor gemiddeld 5000 ar beiders werk. Dr. Lely wist het wel! Men schrijft ons uit Amsterdam: Gestaag wordt er gearbeid aan de droog making van de Zuiderzee. Reeds is de Wie- ringermeer geworden tot een verzameling modelboerderijen, en in den N.O. polder wordt het vruchtbare land meter voor meter aan het water ontworsteld. Het groote le venswerk van Dr. Lely vordert regelmatig en het voldoet volkomen aan de verwachtingen, die zijn schepper koesterde. Dr. Lely heeft een zeer scherpen, bijna profetischen kijk gehad op de ontwikkeling van de Zuiderzeepol ders. Amsterdammer van geboorte, heeft hij voor de hoofdstedelijke be langen bij dit droogmakingsproces steeds een belangrijke plaats inge ruimd, en het is niet overdreven te beweren, dat Dr. Lely gedurende ve le jaren arbeid heeft geschapen voor duizenden stadgenooten. Reeds thans is de droogmaking voor Am sterdam een schitterend werkobject, en dal, terwijl de droogmaking der beide groole Zuidelijke polders, waarbij de hoofdstad in de eerste plaats geïnteresseerd is, nog moet geschieden. Een werk van f 500.000.000 ligt ge reed om voor een belangrijk deel door Amsterdamsehc handen te wor den voltooid. Statistisch is komen vast te staan, dat gedurende een pe riode van 18 jaren gemiddeld ötiOO arbeiders per jaar werk kunnen vin don in de droogmaking van den N.O.polder, cijfers, die ten aanzien van de Zuidelijke polders nog guns tiger zullen zijn, Auto slipt bij het passeeren. Op de Wouwsche baan nabij Roo sendaal heelt zich gistermiddag om streeks vier uur tengevolge van de gladheid van het wegdek een ern stig verkeersongeluk voorgedaan, waarbij vijf personen werden ge wond, van wie drie vrij ernstig. Een auto, afkomstig uit den Haag. wilde een boerenkar, welke met kalk was geladen, passeeren, nog voordat een uit de tegenover gestelde richting komende auto was gena derd. Dit bleek niet geheel mogelijk te zijn, zoodat de bestuurder, die zeer snel reed, zijn stuur op het allerlaatste oogenblik snel naar rechts moest omgooien om den tegenligger te ontwijken. Op het critieke moment even wel kwam de wagen te slippen. De auto botste tegen den boerenkar en sloeg achter eenvolgens tegen twee hoornen. In de auto waren behalve de chauffeur, de heer H. de Jong, nog drie personen gezeten, n.1. ir. Dresden en de heeren Bakker en Van Gent, allen Hagenaars. De bestuurder en de heeren Bakker en Van Gent werden uit de auto geslingerd en in de langs den weg loopende sloot gewor pen. Alle inzittenden, die ongeveer 30 jaar oud waren, liepen verwondingen op en werden naar het „Charitas"-ziekenhuis te Roosendaal overgebracht. Ir. Dresden was er het ernstigst aan toe. Zijn borstkas was ingedrukt, terwijl de heer Bakker ernstige inwendige kneuzingen had opgeloopen. De beide andere inzittenden hadden snij- en schaafwonden bekomen en konden, na in het ziekenhuis te zijn verbonden, naar Den Haag terugkeeren. Op de boerenkar was de landbouwer van Tilburg uit Wouw gezeten. Hij sloeg van den kar op den betonnen weg. De man heeft waarschijnlijk eenige ribben gebroken en is ter observatie in het ziekenhuis opge nomen Van den kar braken de burries. Het paard sloeg op hol. Men kon het dier evenwel spoedig tot staan brengen. Het spreekt van zelf, dat de droogmaking van de Zuiderzeg, die terecht beschouwd wordt als een nationaal stuk werk van den eersten rang, arbeid geeft aan Nederlanders uit alle deelen van het land, maar toch is het vooral Amsterdam, dat hiervan profi teert, in het bijzonder met betrekking tot de bijkomende werkzaamheden, zooals het aanvoeren van materiaal, drukte op con- structicwerkplaatsen en scheepswerven, enz. Gunstige invloed op de stad. hoofd- Al deze belangen zijn echter van tijdelij- ken aard. Blijvend is de exploitatie van aanzienlijke hoeveelheden vruchtbaren grond in de onmiddellijke nabijheid van Amsterdam. Het is niet moeilijk te voor spellen, dat de banden tusschen de hoofd stad des lands en de nieuwe cultuurgebie den zeer nauw zullen zijn. Niet alleen zul len de producten van den nieuwen bodem te Amsterdam een goreeden afzet vinden, maar ook zullen de landaanwinsten een gunstigen invloed hebben op de welvaart van Amsterdam. Dit verschijnsel is niet nieuw. De droogmaking van de Haarlem mermeer heeft eenzelfden gunstigen invloed uitgeoefend op Haarlem, en de droogmaking van tien Beemster is oorzaak geweest, dat Purmerend een enorme uitbreiding heeft ondergaan. Z.O.-polder oord. als forensen-woon- Er zijn echter ook tallooze bijkomstige be langen. Zoo zullen er wegen en verbindin gen met het nieuwe land tot stand moeten komen, waarvan de aanleg ook weer tijde- lijken en de exploitatie blijvenden arbeid oplevert. Wellicht ook zullen de Zuideijke polders een gedeelte der forensen tot zich trekken of een woonoord worden voor hen, die op lateren leeftijd het stadsgewoel wil len ontvluchten. Als ontspanningsoord zal het nieuwe land voor de hoofdstad ook ze ker niet zonder heteekenis blijven. Nieuw land wordt gewonnen. Ons geheelc land, maar in het bijzonder Amsterdam, vaart er wel bij. Vooral dit laatste wordt, naarmate het werk vordert, meer en meer beseft, en de Amsterdammers mogen er hun onsterfelijken stadgenoot Dr. Lely wel dank baar voor zijn, dat hij bij zijn plannen van stonde af een open oog heeft gehad voor de essentieele belangen, die Amsterdam bij de droogmaking heeft. De taak van de Overheid. Ingediend is een wetsontwerp tot aan vulling van de wet van 28 Februari 1891 tot vaststelling van bepalingen betreffende 's Rijkswaterstaatswerken. Aan de Memorie van Toelichting is het volgende ontleend: Een der belangrijkste voordeelen van de afsluiting van de Zuiderzee is, dat in de omliggende gebieden zoet water kan wor den ingelaten, waardoor het nadeel, in het bijzonder voor de veeteelt, van vervuiling en verzilting van het binnenwater kan wor den beperkt. In zeer droge zomers echter zal vooral na verdere indijkingen de kans bestaan, dat het IJsselmeer niet altijd vol doende water bevat om onbeperkt inlaten van water naar de omliggende gebieden te gedoogen. Het is daarom gewenscht het ont trekken van water aan het IJssel meer en het maken of wijzigen van daartoe strekkende werken afhanke lijk te stellen van medewerking der overheid. Immers, worden terzake geen voorzieningen getroffen, dan RESTITUTIES BIJ UITVOER VAN EIEREN EN PLUIMVEE. Met ingang van 20 November 1938 zijn de volgende wijzigingen in de restituties bij uitvoer van eieren, eierproducten of pluim vee aangebracht: a. kippeneieren fl,12M ner 100 stuks; b. eendeneieren f0.75 pet 100 stuks; c. voor koelhuis- en kalkeieren worden deze bedragen slechts vergoed, voorzoo ver ten genoegen van de Nederlandsche Centrale voor Eieren en Pluimvee is aangetoond, dat de eieren op of na 20 November 1938 zijn opgeslagen of inge- kalkt; tevoren als monopolieproduct ingevoer de kippen- of eendeneieren fl,12K per 100 stuks; op of na 20 November 1938 geprodu ceerde bestanddeelen van kippen- en/of eendeneieren f0.22M per kg. netto- levende piepkuikens f 0.12 per k'g le vend gewicht: geslachte piepkuikens f0.13 per ke. netto; h. geslachte kalkoenen f 0.11 per kg. netto* j- geslachte ganzen f0.13 per kg. netto; j. geslachte kippen, hanen en eenden f0.03 per kg. netto; k' 1«v«e,nnd|-kippen en hanen f9.95, f30.— of f 19.8.) per wagon, al naar gelang van het land van bestemming. De invoerprijsverschillen zijn met in gang van genoemden datum eveneens ge wijzigd en wel: d. g- le. 2c. 3e. 4e. oe. voor eieren in schaal fl,12K; voor eieren, eidooier of eiwit, in be vroren of vloeibaren toestand f0.22K per kg. netto; voor gedroogden eidooier fO.47 per ktr netto; voor gedroogde eieren (zonder schaal) f 0.82 per kg. netto; voor gedroogd eiwit f 1.56 per kg. netto, 's Gravenhage, 21 Nov, 1938. (Adv.) Oehoe (terugreis) Ibis Ihccnreis) Emoe (terugreis) Pelikaan (heenreis) Valk (heenreis) Zilverreiger (terugreis) 7ertrek van Aankomst te Mars. 21 Nov. A'dam 21 X0v_ Medan 21 Nov. !!and- 31 NoV) Bagd. 21 Nov. Athene 21 x0v Jodhp. 21 Nov. Rang. 21 Nov, Alcx. 21 Nov. Basra 21 \ov Rang. 21 Nov. Jodhp. 21 N0Vi zou een zoo nuttig mogelijk gebruik van het IJsselmeer niet zijn ge waarborgd. Het is voorts ook noodig loozing op hef IJsselmeer en het maken of wijzigen van daartoe strekkende werken onder overh -i(js, toezicht te brengen. Indien toch dit lo)zeil toegelaten blijft zonder aan de mogelijkheid vau eenigerlei beperking te zijn gebonden zou, vooral na verdere inpolderingen, de' hoogste waterstand zoodanig kunnen stijgen' dat, ook al mochten de waterkin ingen mnd- om het IJsselmeer daardoor nog niet aan-i stonds worden bedreigd, toch de duur van -do periode, waarbij liet water boven den ge, wenscliten stand staat, zal. worden verlengd zulks ten nadecle van de afwateringsbelan- gen. Het is gewenscht ook voor de rijkskanalen de mogelijkheid te scheppen__om het afleiden van water uit en het loozen op die kanalen in algemeenen zin onder toezicht te stellen. Al wordt daarvoor reeds ingevolge de 1^. staande regelingen in vele gevallen in bet bijzonder als uitvoering van werken noodig is, vergunning vereischt, het kan voorkomen dat dit niet het geval is, en afleiden of loo- zen mogelijk is zonder dat het rijk als be heerder daaromtrent kan meespreken. Dit is uiteraard ongowenscht in gelijke mate als voor het IJsselmeer. (Niet officieel) lste klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 21 November ISC'J Ilooge Pië-.en 1500.— 9473 10394 1000.— 1305 4744 7876 400.— 19688 200.— 11689 100.— 7542 7597 8846 14679 Prijzen van 20. 1012 1013 1032 1054 1093 1098 1158 1206 1217 1299 1337 1377 1400 1409 1422 1520 1633 1688 1733 1741 1757 1783 1813 1825 1841 1858 1890 1911 1933 1949 1999 2029 2034 2053 2103 2135 2157 2158 2184 2206 2253 2268 2334 2397 2416 2460 2490 2546 2550 2588 2648 2661 2724 2792 2819 2820 2947 2991 3043 3075 3151 3169 3172 3194 3231 3236 3248 3295 3322 3389 3421 3438 3450 3465 3503 3515 3529 3585 3591 3322 3351 3676 3691 3711 3782 3787 3804 3813 3829 3842 3854 38Öi 3886 3894 3956 3958 397Ö 3983 4029 4042 14049 4095 4115 4J17 4121 4203 4231 4239 4274 4300 4309 4311 4348 4403 4411 4502 4525 4536 4543 4565 4591 4742 4767 4796 4798 4808 4855 4857 4834 4887 4933 5004 4841 5018 5099 5120 5389 5429 5550 5714 5728 5730 5960 6002 6023 6132 6174 6198 6292 6304 6354 6481 6513 6580 6666 6675 6677 6805 6807 6846 7121 7128 7170 7486 7516 7529 7905 7924 7927 8089 8097 8122 8336 8401 8422 8550 8588 8593 8694 8704 8711 8873 8937 *8973 9163 9164 9177 9391 9406 9526 9695 9742 9746 9898 9912 9918 5158 5558 5733 6088 6211 6375 6582 6678 6961 7172 7630 7929 8115 8436 8605 8739 8987 9201 9583 ,9791 9938 5162 5603 5801 6093 6242 6408 6587 6755 6972 7242 7634 5163 5191 5625 5602 5897 5908 6094 6006 6262 6270 6455 6469 6630 6646 6758 8782 7038 7058 7250 7408 7561 7759 7990 7994 Ö031 8157 8155 8294 8473 8503 8533 8619 8630 8546 8758 8808 8834 9034 9070 9124 9225 9244 9262 9614 9636 9649 9807 9852 9875 1171 1417 1771 1031 2133 2238 2572 2927 3184 3392 3553 3763 3306 3Ï*8 4173 4328 4518 4„35 5014 5356 5700 5989 622 6785 6i76 6565 6734 7089 7423 7879 8018 8501 8547 8693 8853 9141 9275 9„37 9236 ■■■■■■PU 9973 9998 10192 10248 10249 10264 10265 10275 1 395 10407 10429 10481 10484 10495 10591 10Ü34 10061 10711 10728 10789 10802 10923 10930 10981 11006 HOOS 1102'. 11031 11044 11061 11007 11125 11148 11214 11285 11382 11386 11460 11478 11495 11547 11589 11616 11619 11628 11643 11673 11701 11715 11758 11769 11773 11851 11880 11898 11909 11916 11980 12044 12051 12061 12082 12085 12102 12124 12128 12157 12160 12164 12177 12186 12310 12373 12431 12423 12445 12529 12503 12578 12590 12595 12501' 12638 12693 12694 12871 12875 12879 12886 12831' 12895 12900 12910 12941 12950 12964 12909 13002 13007 13014 13036 13063 13089 13131 13134 13150 13161 13175 13221 13227 13234 13265 132C8 13269 13273 13289 13295 13313 13328 13338 13341 13343 13383 13412 13465 13495 13496 13519 13524 l5£33 13551 13552 13553 13641 13656 13658 13688 13729 13742 13760 13775 13783 13834 13844 13864 13836 13910 13927 13936 13964 13966 13975 14023 14035 14036 14037 14118 14122 14124 14147 14259 14327 14332 14348 14388 14393 14397 14402 14525 14333 14560 14600 14647 14666 14684 14695 14707 14738 14784 14807 14867 14888 14910 14915 14S49 14951 15044 15089 15116 15138 15147 15148 15152 15194 15223 15258 15313 15334 15369 15379 15408 15413 15494 15510 15528 15530 15582 15692 15708 15729 18752 15759 15799 15839 15967 f0033 16035 1Ü106 16112 16151 16275 16332 16353 16313 16512 16550 16569 16584 16601 16726 16746 16765 16766 l6778 16823 16861 16863 16966 16981.16987 ?6995 17033 I7095 17123 17139 17201 17209 17216 17327 17359 17409 17411 17443 17549 17625 17037 17643 17683 17695 17722 17732 17757 17806 178U 17846 17852 17879 1*7912 17996 18036 18393 ™5 l8!22 18162 18170 18178 1 8202 18217 18223 l8256 18288 18327 18403 18424 18455 13591 18u29 18652 18668 18675 18682 18699 18704 13719 18714 18802 18808 18858 18864 18926 18983 18913 19007 19024 19053 19058 19098 19193 19206 19228 19235 19248 19324 19379 J9408 19414 19422 19447 19457 19485 19513 19517 19521 19533 19555 19597 19599 19650 19676 19684 19689 19726 19820 l"29 19833 19838 19885 19911 19942 19987 20010 20C<1 20059 20067 20141 20144 20171 20187 20206 20250 20285 20341 20348 20385 20386 20396 20460 20477 20484 20494 20538 20578' 20579 20593 20599 20652 20758 20804 20827 20872 20879 20917 20938 20985 21008 21013 21096 21102 21106 21117 21119 21129 21174 21181 21226 21250 21276 21314 21331 21331 21363 21409 21506 21578 21582 21593 21601 21614 21647 21655 21661 21667 21685 21699 21708 21713 21719 21779 21805 21849 21909 21939 21950 21973 21975 21979 21990

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2