Wij lazen voor U
De Duitsche
onderzeevloot
Koning Leopold bekijkt
onze luchtkruisers
Fokker heeft
sensationeel nieuws
Schepen in den
storm
Locomotief sleurt auto mee
Advocaat aan zwendel
medeplichtig
Hevige luchtaanval op
Barcelona
Sergeant van zijn motor
geslingerd
Fransche luchtballon in
ons land gedaald
Inbraak in lommerd
- Uit de Pers van heden
479e STAATSLOTERIJ
Uit onze Omgeving
In gezelschap van Zijn Hooge
Gastvzouwe bezoekt Zijne Ma
jesteit de Fokkerfabrieken.
Gisterochtend hebben Koningin
Wïlhelmina en Koning Leopold met
hun gevolg de N.V. Nederlandsche
Vliegtuigenfabriek Fokker bezich
tigd. Koning Leopold toonde bij
zonder veel belangstelling voor de
diverse vliegtuigen, welke hij van
nabij bekeek en waarover hij zich
nauwkeurig liet inlichten.
De Vorst der Belgen wordt vergezeld door
den onderdirecteur der Fokkerfabriek,
den heer J. E. van Tijen, terwijl de Ko
ningin den officier M.S.D. eerste klasse,
H. J. Takens, die als chef van het militair
toezicht aanbouw op de Fokkerfabriek is
gedetacheerd, verzoekt Haar rond te leiden
Tot de toestellen, welke de aandacht der
vorstelijke Bezoekers trekken, behooren
de beroemde twecmotorige jachtkruiser G
lr de snelle eenmotorige Fokkerjagcr D 21,
de luchtkruiser type T 5, het laatste toe
stel van de serie der zestien machtige
tweemotorige bommenwerpers, bestemd
voor Soesterberg.
Van de in aanbouw zijnde vliegtuigen
trokken vooral de aandacht de in con
structie zijnde tweemotorige torpedovlieg
tuigen, voor de Kon. Marine op drijvers,
van het type T. 8w.
Koning Leopold keek met groote
interesse naar de eerste geheel me
talen constructie, welke in de Fok
kerfabrieken wordt vervaardigd,
een in opdracht van de Kon. Ned.
Indische Luchtmacht ontworpen
prototvpe bommenwerper van het
type T. 9.
Schilderswerkplaats, montageloods en
teekenzaal werden bezocht en inmiddels
bleef het personeel rustig aan den arbeid.
Bij het vertrek der Majesteiten staakte
men echt#r den arbeid en juichte Koningin
en Koning hartelijk toe.
Een nieuw model jachtvliegtuig
HET NIEUWE JACHTVLIEGTUIG
FOKKER D 23.
In de Tweede Kamer heeft Woens
dagmiddag een der sprekers terloops
medegedeeld, dat de Nederlandsche
vliegtuigindustrie op de internatio
nale luchtvaartsalon, die om de twee
jaar te Parijs wordt gehouden en
Vrijdag a.s. geopend wordt, de Ne
derlandsche vliegtuigindustrie met
'n sensationeele nieuwigheid zal ko
men-
Het betreft hier een volgens geheel nieu
we principes door de N. V. Nederlandsche
vliegtuigfabriek Fokker geconstrueerd, zeer
snel jachtvliegtuig met zeer bijzondere vlieg-
eigenschappen, dat wordt uitgebracht als 't
type Fokker D. 23.
Het wijkt aanzienlijk af van het nieuwste
type Fokker jager D 21 waarvan zooals men
weet, een serie is geleverd ten behoeve van
de Nederlandsche luchtmacht en waarvan
ook verscheidene series in het buitenland
zijn geplaatst.
Ook op de vorige internationale luchtvaart
salon te Parijs in 1936 zorgde Fokker voor
een sensatie, doordat de N.V. Nederlandsche
vliegtuigenfabriek daar voer de eerste maal
verscheen met het tweemotoi-ige gcvéchts-
vliegtuig G. 1, dat onder den naam „le fau-
cheur" (de „maaier") zoo grooten opgang
maakte en waarvan inmiddels eveneens een
serie voor de Nederlandsche luchtmacht en
voor het buitenland in aanbouw of ten deele
reeds geleverd is.
Angstige oogenblikken.
beleefde men gistermiddag in Schevcningen,
waar tijdens den hevigen storm de motor
schokker Sch. 31 alle pogingen in het werk
stelde om de haven te bereiken, hetgeen na
uiterste inspanning ook is gelukt. Op den
strandmuur volgden veel belangstellenden
het schip in zijn strijd met de elementen.
1 Op de Nieuwe Maas
zijn een aantal schepen losgeslagen, die
door slecpbooten weer op hun plaats zijn te
ruggebracht. Een sleepboot is omhoog geva
ren en men moest wachten op het inkomen
de tij om haar weer vlot te krijgen.
Omhoog gevaren,
maar later weer vlotgekomcn ter hoogte
van de Nolleplaat is het Belgische motor
scheepje „Bené Paul". De „Goliath", welke
ter assistentie was uitgevaren, behoefde zoo
doende geen hulp te verleenen.
169 slachtoffers.
Barcelona is gisteren drie malen op hevige
wijze gebombardeerd. Ondanks het feit, dat
het afweergeschut terstond in werking trad
wierpen een aantal drie-motorige Savoia
vliegtuigen bommen op de stad, welke voor
al in de hoofdstraat en in de oude stad tal
van slachtoffers maakten. Er zijn 42 perso
nen gedood en 127 gewond.
Tal van onderzeeërs van klein
formaat.
Het lanceeren van torpedo's.
De kracht van de nieuwe Duitsche onderzee-
vloot neemt de laatste jaren zienderoogen
toe. In 1942 zal de Duitsche vloot 61 moderne
onderzeebooten in dienst hebben. De Brit-
sche vloot telt over eenigen tijd 56 onderzee
booten. Wel bezit laatstgenoemde nog 14
verouderde onderzeebooten, maar deze be
hooren niet meer tot de actieve onderzee
boot flottilles, doch dienen uitsluitend als
opleidingsvaartuigen.
Hoe is, zoo schrijft de N. B. Crt., het voor
gaande te rijmen met de BritschDuitsche
vlootovereen komst van 1935, waarbij aan
Duitschland voor elke klasse van oorlogsbo
dems slechts 35 pCt. van de Britsche ton
nage in de overeenkomstige klasse werd toe
gestaan? De reden van de meerderheid der
Duitsche onderzeevloot in getalsterkte is te
danken aan 't feit, dat men zich in Duitsch
land, alhoewel strikt blijvend binnen de li
miet van 35 pCt., vooral toegelegd heeft op
den bouw van onderzeebooten van klein for
maat.
Terwijl voor elk anderen oorlogsbodem
tonnage en gevechtskracht recht evenredig
zijn is dit voor onderzeebooten niet in die
mate het geval. Ook een kleine onderzee
boot kan een aantal torpedo's lanceeren.
Het verschil tusschen groote en kleine on
derzeebooten schuilt voornamelijk in een
uimeren actieradius van eerstgenoemde en
in de mogelijkheid meer torpedo's te kunnen
meevoeren. Duitsche onderzeebooten hebben
echter niet zoo'n groote werkingssfeer noo-
dig als Britsche en de gebeurtenissen der
laatste jaren hebben aangetoond, dat de
lichtste Duitsche onderzeebooten zeer wel in
staat zijn in de Middellandsche Zee en nabij
de Kanarische eilanden op te treden.
De bewapening.
De kleinste Duitsche onderzeebooten heb
ben een waterverplaatsing van 250 ton. Zij
zijn bewapend met een luchtdoelkanon en
drie torpedolanceerbuizen van 52 c.m. De
overigen hebben een waterverplaatsing van
500 a 750 ton. Die van 500 ton hebben een
bewapening bestaande uit een luchtdoelka
non van 7.5 c.m. en vijf torpedo-lanceerbui-
zen van 52 c.m., die van 750 ton zijn bewa
pend met een luchtdoelkanon van 10.2 c.m.
en zes torpedolanceerbuizen van 52 c.m.
Velerlei proeven zijn te Kiel met de Duit
sche onderzeebooten genomen. Ten eerste
wat betreft de inrichting der luistertoestel
len,
In de tweede plaats moeten proef
nemingen aangetoond hebben, dat
het zeer goed mogelijk is, met succes
torpedo's te lanceeren zonder ge
bruik te maken van de periscoop.
Voorts is al het mogelijke gedaan hen zoo
geruischloos mogelijk te laten varen. Ver
der moet een Duitsch ingenieur een wijze
van voortbeweging voor de kleine onderzee
booten hebben uitgevonden, welke zoowel
boven als onder water te gebruiken is. Tot
dusverre waren twee, onafhankelijk van el
kaar werkende, wijzen van voortbeweging
noodig, n.1. een installatie voor het varen
boven en een voor het varen onder water.
Ermtig ongeluk bij Baambrugge
Een ongeveer 25-jarig sergeant van Eeni
gen van de le sectie der eerste compagnie
van het corps motordienst te Haarlem, op
weg naar Amsterdam, is tengevolge van de
gladheid van den weg in den bocht van den
Rijksstraatweg bij Baambrugge ter hoogte
van het Passantenhuis geslipt en vervolgens
tegen een uit de tegenovergestelde richting
komende personenauto gebotst.
Do sergeant werd van zijn motor geslin
gerd. Eenige doktoren, die spoedig ter plaat
se waren, constateerden dat het slachtoffer
een bekkenfractuur en vermoedelijk een her
senschudding had opgeloopen.
Per militaire ambulance is de sergeant in
ernstigen toestand naar het militaire hospi
taal te Utrecht vervoerd.
Twee vermaarde luchtvaar-
ders maakten nachtvlucht.
Nabij Finsterwolde is gistermor
gen een Fransche luchtballon ge
daald op een perceel bouwland aan
den weg Finsterwolde-Oosterwold.
De bemanning bestond uit twee
personen, nl. de bekende lucht vaar-
ders Jean Marie Crombez en Albert
Deruelle, beiden uit Rijssel, die
Frankrijk meermalen op eervolle
wijze in de Gordon Bennett wedstrij
den hebben vertegenwoordigd.
Zij waren Dinsdagavond bij Rijs
sel voor een nachtvlucht met een
nieuwe ballon opgestegen. In totaal
heeft het tweetal een traject van
4C0 k.m. in 9 uur 50 minuten afge
legd.
De ballonvaarders zijn gistermid
dag te 12.15 uur per trein naar Rijs
sel teruggekeerd.
Vreeselijk ongeluk op onbewaak-
ten overweg. Woonwagen be
woners het slachtoffer.
Op den onbewaakten overweg in den Spie-
gelnisserweg, juist op de grens tusschen
Rotterdam en Hillegersberg, is gisterochtend
om kwart over zeven een ernstig ongeluk
gebeurd. Uit de richting Rotterdam naderde
een personenauto, waarin gezeten waren
drie woonwagenbewoners, die den nacht in
een woonwagenkamp bij Rotterdam hadden
doorgebracht.
Juist toen de auto zich tusschen de rails
op den overweg bevond, naderde, eveneens
uit de richting Rotterdam de D-trein naar
Utrecht, die om 7.02 uur van het station
Delftsche Poort vertrokken was. De auto
werd in de flank gegrepen. Het vehikel
werd 300 meter meegesleurd, waarna de
trein tot stilstand kwam.
De botsing was zoo hevig, dat de
wagen op den neus van de locomo
tief zat vastgedrukt.
Bij een omiddellijk ingesteld on
derzoek bleek, dat de 26-jarige J. F.
Scheffer op slag gedood was, terwijl
de 24-jarige A. van Laarhoven en
de 31-jarige E. J. Koernap zwaar ge
wond waren.
Over de oorzaak van het ongeluk tast
men in het duister. Het zicht ter plaatse
is zeer goed.
Noodlottig contact met de Rot-
terdamsche onderwereld.
Een jongeman van goeden huize,
die door onecnigheid met zijn ouders
reds vroeg voor zichzelf moest
zorgen maar geen enkel middel van
bestaan had, kwam ongelukkiger
wijze in de Rotterdamsche onderwe
reld terecht. Hij werd de „ziel" van
een fanlhstische zwendel-affaire,
waarvan de nasleep zich gisteren
voor het Haagsclie gerechtshof af
speelde.
De Jongeman bestal eerst zijn aanstaan
den schoonvader van een trommel met obli
gaties, en, te samen met de bendeleden
wist hij een bierbrouwerij te bewegen de
obligaties als onderpand te aanvaarden,
waardoor de brouwerij voor meer dan
f 1000.benadeeld werd.
Tegen den tijd dat het onderpand moest
worden ingelost, wisten de oplichters niet
hoe zich er uit te redden. De jongeman,
wiens verloving verbroken was, had echter
in Canada opnieuw een verbintenis aange
gaan met de dochter van een rijken Cana
dees, doch deze tweede schoonpapa liet
zich door het jongemensch niet oplichten.
Wat nu?
Het oplichterscomplot probeerde tenslotte
valsche Amerikaansche aandeelen te laten
drukken, de drukker zou een gedeelte van
den buit krijgen.
Dóch... de drukker bedacht zich en waar
schuwde de politie.
Het duurde niet lang of de boosdoeners
zaten achter slot en grendel; onder hen be
hoorde ook de gewezen Rotterdamsche ad
vocaat mr. C. Z., die wegens medeplichtig
heid aan heling, poging tot oplichting en
uitlokking tot valschheid in geschrifte, dooi
de Rotterdamsche rechtbank tot een gevan
genisstraf van 2 jaar met aftrek van de
preventieve hechtenis werd veroordeeld.
Ook in hooger beroep voldarde de verdach
te gisteren voor het Haagsclie Hof, bij zijn
bekentenis..
Na een kort getuigenverhoor vordert de
advocaat-generaal bevestiging van het von
nis der Rotterdamsceh rechtbank.
De verdediger bepleit op juridische gron
den een meer clemennte straf. De angst,
waarin verdachte geleefd heeft gedurende
den tijd, dat hij trachtte zijn fout te lier-
stelle, is voor hem, aldus pk, reeds een
zwaren straf geweest...
Het gerechtshof zal op 7 December uit
spraak doen.
EEN A.N.W.B.-VERKEERSALBUM.
„De Veilige Weg".
Onder den sprekenden en aantrekkelij'ken
titel „De Veilige Weg" heeft de Kon. Ned.
Toeristenbond A.N.W.B. een Verkeersalbum
uitgegeven, naar den trant van de bekende
Verkade-albums en dat ten doel heeft de
jeugd vertrouwd te maken met de regels
van den weg en van het verkeer.
Het album, van kloek formaat, met een
verkeersteekening op den omslag, heeft
een vlot geschreven tekst, samengesteld
door den verkeerssperialist Tom Bouws.
De teekenaar Bob Buys heeft het album
geïllustreerd met duidelijke teekeningen en
heeft bovendien 56 verschillende gekleurde
losse plaatjes geteekend, waarvoor in het
album plaats is opengelaten en die tusschen
den tekst geplakt moéten worden. Zoo wordt
het album dan ten slotte een nuttig ver-
keensboek, dat stellig van opvoedkundige
waarde is.
Ter propageering van de verkeersregels
voegt de A.N.W.B. deze gekleurde plaatjes
bij de artikelen, welke de Bond verkrijg
baar stelt en om een ruimere verspreiding
te krijgen want men schaft zich nu een
maal niet elke week bij den A.N.W.B. een
reisgids, verkeersspel of automaat aan
is bovendien met eenige firma's overeenge
komen, dat deze de plaatjes, of daarop recht
gevende bons, bij hun artikelen verpakken;
vermoedelijk zal dit aantal nog worden uit
gebreid.
Voor drieduizend gulden aan sie
raden meegenomen.
Gisternacht is ingebroken in een particu
liere bank van laening, gevestigd in de twee
de van Swindenstraat te Amstedam.
De buitendeur, welke flink gegrendeld was,
werd opengebroken en daarna zijn de
„zware jongens" die een goeden speurneus
moeten hebben, linea recta naar de eerste
verdieping gegaan, waar een geldkistje
dat daar in een vertrek was weggeborgen
werd opengebroken. Hieruit werd tweehon
derd gulden weggenomen doch dat was nog
slechts een „handgeld", de hoofdzaak vorm
den de sleutel van de brandkast, welke be
neden in het kantoor staat, en welke even
eens in het geldkistje waren ingesloten.
Hiermede gewapend toog men naar de
brandkast en het verdere was kinderwerk.
De safe werd geopend en hieruit namen de
inbrekers een groot aantal beleende gouden
sieraden, waaronder vele kostbare gouden
ringen, tezamen voor een totaal bedrag van
ongeveer drieduizend gulden mee.
Aan de andere minder waardevolle voor
werpen in het pandhuis schonken de dieven
geen aandacht
VIER DOODEN DOOR ONTPLOFFING.
In een inrichting te Genua is een ace-
tyleenontploffing ontstaan. Vier lijken en
negen gewonden werden onder het puin
van het ingestorte huis vandaan gehaald.
GELEERDE BLEEKNEUZEN HEBBEN
DEN VOORRANG.
De Telegraaf schrijft:
Het uitgebreide rapport van het Rijkscol
lege voor de Lichamelijke Opvoeding, dat de
vorige maand is verschenen en dat de li
chamelijke conditie van de Nederlandsche
schooljeugd in al haar armelijke naaktheid
toonde, heeft klaarblijkelijk weinig indruk
gemaakt op den minister van Onderwijs,
nrof. dr. Slotemaker do Bruïne, die in de
Memorie van Antwoord op dé Onderwiisbe-
grooting in enkele, biina onverschillig klin
kende woorden alle desiderata van hen die
het goed meenden met de Lichamelijke Op
voeding van ons volk. van de hand wees.
Geen vervroegde verplichtstolling van het
onderwijs in de lieh. oefening, geen vakon
derwijs. geen rijkstoezieht op het aantal les
uren dat aan de Lichamelijke Opvoeding
aan de scholen zal worden gegeven.
Dit „vonnis" zal niet nalaten in vele
kringen groote teleurstelling te weeg te
brengen, aldus het blad, dat dan sarcastisch
verder gaat:
De Lichamelijke Opvoeding is ook van zóó
weinig belang voor de volksgezondheid, is
ook zóó onbeteekenend voor het lichamelijk
naraat zijn van ons volk. dat men zich
daarvan met een onverschillig schouderop
halen en de opmerking „er is geen geld"
kan afmaken.
Worteltrekken, de graven van het
Ilollandsche Huis en reken-puzzeltjes
zijn dan ook veel belangrijker dan
smalle borsten en slappe gewrichten
Een bleekneus, die alle rivieren van
Europa kan opdreunen is een veel
gewichtiger paedagogisch product
dan een fiksehe Hollandsche jongen
met een rechten rug en een paar
handen aan zijn lijf. die meer kun
nen dan de pen in den inkt doopen.
Het blad toont tenslotte aan, dat in tal
van andere landen de lichamelijke opvoe
ding op de scholen verplicht is en laat een
scherp protest booren tegen het feit, dat een
half millioen Nederlandsche schoolkinderen
is verstoken van iederen vorm van licha
melijke oefening.
„SMEERPIJPERIJ."
Onder het hoofd „Smeerpijperij" lezen wij
in de „Avondpost" het volgende:
.Volk en Vaderland" van deze week bevat
een plaat, waarop men Joden ziet. met op
zet als afschuwelijke caricatuur geteekend.
Onderschrift:
Ned. arbeider: „Tleusch. we kunnen geen
vremdelingen gebruiken, wij hebben niet
pens werk voor onze eigen mcnschen."
Emigrant: „Maar man. ie denkt toch ze
ker niet. dat wij naar Nederland komen
om te werken?"
Men moet wel geen hart in het lijf heb
ben, om in deze omstandigheden zoo iets
te kunnen en te durven publiceeren.
„Smeerpijperij" zei de N.R.Crt., onlangs,
Het woord is er, zoo besluit de „Avondpost"
vedl te mooi voor.
WAANEER IS EEN GEZIN „GROOT?"
„Het Gezin", orgaan van den Ned. R.K.
Rond voor Groote Gezinnen" beantwoordt
de vraag, hoe groot het aantak kinderen
moet zijn, wil de Overheid van een „groot
gezin" spreken.
Uit deze beantwoording blijkt, dat op de
meening der Overheid omtrent dit vraag
stuk geen peil te trekken is. Men leze zelf:
Bij den voorgestelden kindertoeslag in het
voorontwern-Romme zal de kindertoeslag
beginnen bij het 3e kind.
De Hooge Raad van Arbeid stelt voor het
4e kind.
Bij de Inkomsten- en Gemeentefondsbelas
ting komt pas een merkwaardige sprong
hij het 5e kind.
Destijds stelde Minister Slingenherg voor
dat dn kindertoeslag voor de Drentsche
veenarbeiders, die in werkverschaffing wa
ren, bij het 7e kind moest beginnen.
Het Rijk geeft kindertoeslag van af hef
le kind.
Het Rijk rekent echter hij de Defensie
een gezin pas groot in het geval er elf
kinderen zijn.
Bij de personeele belasting wordt reke
ning gehouden met alle kinderen; hij de
ermogensbelasting met geen enkel kind.
Men ziet, alle eenheid is zoek.
Het groote gezin beweegt zich voor de
Overheid tusschen 1 en 11 kinderen.
Defensie spant de Kroon.
Slechts 0.3 pCt. van alle gezinnen profi-
'eeren van de gunstige bepaling, wat, al
dus het orgaan, practisch er op neerkomt
dat ze geen effect heeft.
ZES UREN IN EEN VERZEGELDE
RUIMTE.
Drie mannen uit Surrev brachten zei
uren door in een verzegelde ruimte, waar-
in geen lucht kon doordringen. Zij speel-
den kaart, lazen, schreven en beluisterden
de radio. Gedurende de twee laatste uren
droegen zij gasmaskers. Zij vei telden aau
een verslaggever van de Daily Express, dat,
ofschoon de temperatuur twee graden steeg
in het eerste halfuur, ze niet meer dan
vier was gestegen aan het einde van de
zes uren.
Tegen het einde bleek het onmogelijk
een lucifer aan te houden, daar er zich
geen oxygeen in de afgesloten ruimte be
vond. Met onze gasmaskers voor, konden
wc liet best uithouden en we waren zoo
lekker als kip, toen we er uit kwamen,
zoo vertelde het drietal. Het blad noemt
een en ander een zeer goed geslaagde
proefneming.
(Niet officieel)
lste klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 23 November
Hooge Prijzen
400— 15593
100.— 3432 13061
1938
1074
2966
6676
8903
10862
12978
13734
14971
17158
18351
19859
21243
21986
Prijzen van 20.
1126 1209 1355 1775 1803 2119 2402
3044 3132 4076 4164 4430 4533 6267
6998 7004 7079 7494 7540 7781 8134
9183 9528 9655 9902 9971 10620 10838
11426 11563 11611 11930 12454 12485 12583
12982 13053 13106 13244 13298 13334 13493
13770 13929 13953 14288 14581 14614 14761
15282 15526 15770 16009 16157 16534 16655
17351 17446 17743 17827 17930 18124 18308
18477 18547 18804 18866 19245 19504 19803
20286 20391 20553 20753 20836 20920 20971
21274 21381 21387 21444 21479 21585 21983
JULIANADORP.
Eere, wie eere toekomt!
In ons bericht van gisteren onder het
hoofd: de wasch gegapt, maar zelf gesnapt,
wordt als dader genoemd zekere J. V. uit
Callantsoóg. Dit is niet goed en moet zijn
M. V. uit Den Helder.
ANNA PAULOWNA
Damcompetitie Het
Uitslag van den wedstrijd, die
voor bovengenoemde competitie
tegen H.D.C. (Den Helder).
Excelsior I—H.D.C. I:
II. VeenstraD. C. W. Rob
J. JeningaJ. Stoll
D. Jansen'A. J. José Jr.
D. v. d. WallenD. Dissel
Jb. PieterseS. Slort
A. BoerJ. Dik
L. WitteP. Kwast
T. WiersmaB. de Best
F. VlamingM. van Kalken
J. A. van VlietH. Kraan
Noorden.
Excelsior
speelde
0—2
0-2
0-2
0—2
2-0
1—1
2—0
1—1
1—1
2—0
Excelsior II—H.D.C. III:
L. J. Schouten Lzn.W. v. d. Hoek
M. PlagmeijerP. Veen
A. MoolenaarG. Mondeel
A. KruithofA. J. José Sr.
P. KooijJ. Bouwman
C. LeijnseM. Leune
A. Schouten Lz.E. Molema
H. Dragstra—J. A. de Reuver
L. PieterseJ. L. Vink
S. IViersmaniet opgekomen
9—11
2—0
1—1
0—2
0-2
0—2
02
0—2
0—2
0-2
2—0
5—15
WIERINGEN.
POLITIE
Verl.: een gummibroek en een donker-
blauwe ceintuur.
Inl. bij den gem.-bode.
SCIIAGEN, 24 Nov.
110 Paarden 150400, 15 veulens 70150,
43 geldekoeien, magere 100180, 30 idem
vette 1S0245, 14 vaarzen 120190, 24 graS
kalveren 3077, 38 nuchtere kalveren 8—
18, 150 vette schapen 2229, 180 overhou-
ders 1016, 2 bokken en geiten 310, ma
gere varkens 2128, 6 vette varkens per
Kg. 51—52 et., 78 biggen 917, konijnen
O-'O1.50, kippen 0.601, eenden 0.45.
BROEK OP LANGENDIJK, 24 Nov.
Uien 44.20; stek 1.501.90; drielingen
2.80—3.30; grove 3.50—3.70; kroten 1.40-
1.70 roode kool 130—1.50; gele kool 120—140;
savove kool 210180 andijvie 1
NOORDSCHARWOUDF.; 24 Nov.
Aanvoer 3000 kg. aardappelen: Bevelan
ders 1.90—2.10; 4900 kg. uien 3.90—4; drie
lingen 2.70—2.90; grove 3.50—3.80
38900 kg. roode kool 130—180; 8300 kg. wit
te kool 90; 1500 kg. gele kool 130; 32800 kg.
fh witte kool 1110; 120.300 pootaardappelen
35—55 A 4—4.20; 35—45 A 5; B 480; C 4.20
28—35 A 4.40.
AMSTERDAM, 23 Nov.
Veemarkt. 177 vette kalveren? 1®
kw. 8088 et. enkele hooger, 2e kw. 7078
t?.8 kw' 08 ct. per Kg. levend gé
wicht; ondermelkers lager; 61 nuchtere
kalveren f 611 per stuk, 121 varkens!
vleeschvarkens, wegende van 90—110 Kg.
bi—62 ct., zware varkens 60—61 ct., vette
arkenis 5960 ct. per Kg. slachtgewicht;
Aangevoerd 2 wagons geslachte runderen
uit Denemarken. Overzicht: Vette klaveren
matige aanvoer, handel sloepend, hooge
prijzen, ondermelkers lager. Nuchtere kal
veren zeer matige aanvoer, handel vlug en
constante prijzen. Varkens zeer matige
aanvoer, handel zeer stil en de prijzen
zijn onveranderd.
ALKMAAR, 23 Nov
Aardappelen 2.10—2.90, andijvie 0.60-2.
appelen 6—10.50. bloemkool T 5.—. idem U
-••>0 boerenkool 3.60—5.40 bieten 0.80—1-30
f'rui,vcn 14—21. gele kool 1—1.80. groene
kool 2.60—3.10 kropsla 0.100.14 knolsel-
dene 1—3, peren 6—10, prei 2.90—4, peter-
2—2.60, roode kool 1—2, selderie 1—
oin' s«p~'llfen 3—7, uien 2.60—3.10. wortelen
U.80— l boswortelen 2—5, witlof I 3.30-
5.o0, idem II 1.50-2 50