Wij lazen voor U De Duitsche onderzeevloot Koning Leopold bekijkt onze luchtkruisers Fokker heeft sensationeel nieuws Schepen in den storm Locomotief sleurt auto mee Advocaat aan zwendel medeplichtig Hevige luchtaanval op Barcelona Sergeant van zijn motor geslingerd Fransche luchtballon in ons land gedaald Inbraak in lommerd - Uit de Pers van heden 479e STAATSLOTERIJ Uit onze Omgeving In gezelschap van Zijn Hooge Gastvzouwe bezoekt Zijne Ma jesteit de Fokkerfabrieken. Gisterochtend hebben Koningin Wïlhelmina en Koning Leopold met hun gevolg de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker bezich tigd. Koning Leopold toonde bij zonder veel belangstelling voor de diverse vliegtuigen, welke hij van nabij bekeek en waarover hij zich nauwkeurig liet inlichten. De Vorst der Belgen wordt vergezeld door den onderdirecteur der Fokkerfabriek, den heer J. E. van Tijen, terwijl de Ko ningin den officier M.S.D. eerste klasse, H. J. Takens, die als chef van het militair toezicht aanbouw op de Fokkerfabriek is gedetacheerd, verzoekt Haar rond te leiden Tot de toestellen, welke de aandacht der vorstelijke Bezoekers trekken, behooren de beroemde twecmotorige jachtkruiser G lr de snelle eenmotorige Fokkerjagcr D 21, de luchtkruiser type T 5, het laatste toe stel van de serie der zestien machtige tweemotorige bommenwerpers, bestemd voor Soesterberg. Van de in aanbouw zijnde vliegtuigen trokken vooral de aandacht de in con structie zijnde tweemotorige torpedovlieg tuigen, voor de Kon. Marine op drijvers, van het type T. 8w. Koning Leopold keek met groote interesse naar de eerste geheel me talen constructie, welke in de Fok kerfabrieken wordt vervaardigd, een in opdracht van de Kon. Ned. Indische Luchtmacht ontworpen prototvpe bommenwerper van het type T. 9. Schilderswerkplaats, montageloods en teekenzaal werden bezocht en inmiddels bleef het personeel rustig aan den arbeid. Bij het vertrek der Majesteiten staakte men echt#r den arbeid en juichte Koningin en Koning hartelijk toe. Een nieuw model jachtvliegtuig HET NIEUWE JACHTVLIEGTUIG FOKKER D 23. In de Tweede Kamer heeft Woens dagmiddag een der sprekers terloops medegedeeld, dat de Nederlandsche vliegtuigindustrie op de internatio nale luchtvaartsalon, die om de twee jaar te Parijs wordt gehouden en Vrijdag a.s. geopend wordt, de Ne derlandsche vliegtuigindustrie met 'n sensationeele nieuwigheid zal ko men- Het betreft hier een volgens geheel nieu we principes door de N. V. Nederlandsche vliegtuigfabriek Fokker geconstrueerd, zeer snel jachtvliegtuig met zeer bijzondere vlieg- eigenschappen, dat wordt uitgebracht als 't type Fokker D. 23. Het wijkt aanzienlijk af van het nieuwste type Fokker jager D 21 waarvan zooals men weet, een serie is geleverd ten behoeve van de Nederlandsche luchtmacht en waarvan ook verscheidene series in het buitenland zijn geplaatst. Ook op de vorige internationale luchtvaart salon te Parijs in 1936 zorgde Fokker voor een sensatie, doordat de N.V. Nederlandsche vliegtuigenfabriek daar voer de eerste maal verscheen met het tweemotoi-ige gcvéchts- vliegtuig G. 1, dat onder den naam „le fau- cheur" (de „maaier") zoo grooten opgang maakte en waarvan inmiddels eveneens een serie voor de Nederlandsche luchtmacht en voor het buitenland in aanbouw of ten deele reeds geleverd is. Angstige oogenblikken. beleefde men gistermiddag in Schevcningen, waar tijdens den hevigen storm de motor schokker Sch. 31 alle pogingen in het werk stelde om de haven te bereiken, hetgeen na uiterste inspanning ook is gelukt. Op den strandmuur volgden veel belangstellenden het schip in zijn strijd met de elementen. 1 Op de Nieuwe Maas zijn een aantal schepen losgeslagen, die door slecpbooten weer op hun plaats zijn te ruggebracht. Een sleepboot is omhoog geva ren en men moest wachten op het inkomen de tij om haar weer vlot te krijgen. Omhoog gevaren, maar later weer vlotgekomcn ter hoogte van de Nolleplaat is het Belgische motor scheepje „Bené Paul". De „Goliath", welke ter assistentie was uitgevaren, behoefde zoo doende geen hulp te verleenen. 169 slachtoffers. Barcelona is gisteren drie malen op hevige wijze gebombardeerd. Ondanks het feit, dat het afweergeschut terstond in werking trad wierpen een aantal drie-motorige Savoia vliegtuigen bommen op de stad, welke voor al in de hoofdstraat en in de oude stad tal van slachtoffers maakten. Er zijn 42 perso nen gedood en 127 gewond. Tal van onderzeeërs van klein formaat. Het lanceeren van torpedo's. De kracht van de nieuwe Duitsche onderzee- vloot neemt de laatste jaren zienderoogen toe. In 1942 zal de Duitsche vloot 61 moderne onderzeebooten in dienst hebben. De Brit- sche vloot telt over eenigen tijd 56 onderzee booten. Wel bezit laatstgenoemde nog 14 verouderde onderzeebooten, maar deze be hooren niet meer tot de actieve onderzee boot flottilles, doch dienen uitsluitend als opleidingsvaartuigen. Hoe is, zoo schrijft de N. B. Crt., het voor gaande te rijmen met de BritschDuitsche vlootovereen komst van 1935, waarbij aan Duitschland voor elke klasse van oorlogsbo dems slechts 35 pCt. van de Britsche ton nage in de overeenkomstige klasse werd toe gestaan? De reden van de meerderheid der Duitsche onderzeevloot in getalsterkte is te danken aan 't feit, dat men zich in Duitsch land, alhoewel strikt blijvend binnen de li miet van 35 pCt., vooral toegelegd heeft op den bouw van onderzeebooten van klein for maat. Terwijl voor elk anderen oorlogsbodem tonnage en gevechtskracht recht evenredig zijn is dit voor onderzeebooten niet in die mate het geval. Ook een kleine onderzee boot kan een aantal torpedo's lanceeren. Het verschil tusschen groote en kleine on derzeebooten schuilt voornamelijk in een uimeren actieradius van eerstgenoemde en in de mogelijkheid meer torpedo's te kunnen meevoeren. Duitsche onderzeebooten hebben echter niet zoo'n groote werkingssfeer noo- dig als Britsche en de gebeurtenissen der laatste jaren hebben aangetoond, dat de lichtste Duitsche onderzeebooten zeer wel in staat zijn in de Middellandsche Zee en nabij de Kanarische eilanden op te treden. De bewapening. De kleinste Duitsche onderzeebooten heb ben een waterverplaatsing van 250 ton. Zij zijn bewapend met een luchtdoelkanon en drie torpedolanceerbuizen van 52 c.m. De overigen hebben een waterverplaatsing van 500 a 750 ton. Die van 500 ton hebben een bewapening bestaande uit een luchtdoelka non van 7.5 c.m. en vijf torpedo-lanceerbui- zen van 52 c.m., die van 750 ton zijn bewa pend met een luchtdoelkanon van 10.2 c.m. en zes torpedolanceerbuizen van 52 c.m. Velerlei proeven zijn te Kiel met de Duit sche onderzeebooten genomen. Ten eerste wat betreft de inrichting der luistertoestel len, In de tweede plaats moeten proef nemingen aangetoond hebben, dat het zeer goed mogelijk is, met succes torpedo's te lanceeren zonder ge bruik te maken van de periscoop. Voorts is al het mogelijke gedaan hen zoo geruischloos mogelijk te laten varen. Ver der moet een Duitsch ingenieur een wijze van voortbeweging voor de kleine onderzee booten hebben uitgevonden, welke zoowel boven als onder water te gebruiken is. Tot dusverre waren twee, onafhankelijk van el kaar werkende, wijzen van voortbeweging noodig, n.1. een installatie voor het varen boven en een voor het varen onder water. Ermtig ongeluk bij Baambrugge Een ongeveer 25-jarig sergeant van Eeni gen van de le sectie der eerste compagnie van het corps motordienst te Haarlem, op weg naar Amsterdam, is tengevolge van de gladheid van den weg in den bocht van den Rijksstraatweg bij Baambrugge ter hoogte van het Passantenhuis geslipt en vervolgens tegen een uit de tegenovergestelde richting komende personenauto gebotst. Do sergeant werd van zijn motor geslin gerd. Eenige doktoren, die spoedig ter plaat se waren, constateerden dat het slachtoffer een bekkenfractuur en vermoedelijk een her senschudding had opgeloopen. Per militaire ambulance is de sergeant in ernstigen toestand naar het militaire hospi taal te Utrecht vervoerd. Twee vermaarde luchtvaar- ders maakten nachtvlucht. Nabij Finsterwolde is gistermor gen een Fransche luchtballon ge daald op een perceel bouwland aan den weg Finsterwolde-Oosterwold. De bemanning bestond uit twee personen, nl. de bekende lucht vaar- ders Jean Marie Crombez en Albert Deruelle, beiden uit Rijssel, die Frankrijk meermalen op eervolle wijze in de Gordon Bennett wedstrij den hebben vertegenwoordigd. Zij waren Dinsdagavond bij Rijs sel voor een nachtvlucht met een nieuwe ballon opgestegen. In totaal heeft het tweetal een traject van 4C0 k.m. in 9 uur 50 minuten afge legd. De ballonvaarders zijn gistermid dag te 12.15 uur per trein naar Rijs sel teruggekeerd. Vreeselijk ongeluk op onbewaak- ten overweg. Woonwagen be woners het slachtoffer. Op den onbewaakten overweg in den Spie- gelnisserweg, juist op de grens tusschen Rotterdam en Hillegersberg, is gisterochtend om kwart over zeven een ernstig ongeluk gebeurd. Uit de richting Rotterdam naderde een personenauto, waarin gezeten waren drie woonwagenbewoners, die den nacht in een woonwagenkamp bij Rotterdam hadden doorgebracht. Juist toen de auto zich tusschen de rails op den overweg bevond, naderde, eveneens uit de richting Rotterdam de D-trein naar Utrecht, die om 7.02 uur van het station Delftsche Poort vertrokken was. De auto werd in de flank gegrepen. Het vehikel werd 300 meter meegesleurd, waarna de trein tot stilstand kwam. De botsing was zoo hevig, dat de wagen op den neus van de locomo tief zat vastgedrukt. Bij een omiddellijk ingesteld on derzoek bleek, dat de 26-jarige J. F. Scheffer op slag gedood was, terwijl de 24-jarige A. van Laarhoven en de 31-jarige E. J. Koernap zwaar ge wond waren. Over de oorzaak van het ongeluk tast men in het duister. Het zicht ter plaatse is zeer goed. Noodlottig contact met de Rot- terdamsche onderwereld. Een jongeman van goeden huize, die door onecnigheid met zijn ouders reds vroeg voor zichzelf moest zorgen maar geen enkel middel van bestaan had, kwam ongelukkiger wijze in de Rotterdamsche onderwe reld terecht. Hij werd de „ziel" van een fanlhstische zwendel-affaire, waarvan de nasleep zich gisteren voor het Haagsclie gerechtshof af speelde. De Jongeman bestal eerst zijn aanstaan den schoonvader van een trommel met obli gaties, en, te samen met de bendeleden wist hij een bierbrouwerij te bewegen de obligaties als onderpand te aanvaarden, waardoor de brouwerij voor meer dan f 1000.benadeeld werd. Tegen den tijd dat het onderpand moest worden ingelost, wisten de oplichters niet hoe zich er uit te redden. De jongeman, wiens verloving verbroken was, had echter in Canada opnieuw een verbintenis aange gaan met de dochter van een rijken Cana dees, doch deze tweede schoonpapa liet zich door het jongemensch niet oplichten. Wat nu? Het oplichterscomplot probeerde tenslotte valsche Amerikaansche aandeelen te laten drukken, de drukker zou een gedeelte van den buit krijgen. Dóch... de drukker bedacht zich en waar schuwde de politie. Het duurde niet lang of de boosdoeners zaten achter slot en grendel; onder hen be hoorde ook de gewezen Rotterdamsche ad vocaat mr. C. Z., die wegens medeplichtig heid aan heling, poging tot oplichting en uitlokking tot valschheid in geschrifte, dooi de Rotterdamsche rechtbank tot een gevan genisstraf van 2 jaar met aftrek van de preventieve hechtenis werd veroordeeld. Ook in hooger beroep voldarde de verdach te gisteren voor het Haagsclie Hof, bij zijn bekentenis.. Na een kort getuigenverhoor vordert de advocaat-generaal bevestiging van het von nis der Rotterdamsceh rechtbank. De verdediger bepleit op juridische gron den een meer clemennte straf. De angst, waarin verdachte geleefd heeft gedurende den tijd, dat hij trachtte zijn fout te lier- stelle, is voor hem, aldus pk, reeds een zwaren straf geweest... Het gerechtshof zal op 7 December uit spraak doen. EEN A.N.W.B.-VERKEERSALBUM. „De Veilige Weg". Onder den sprekenden en aantrekkelij'ken titel „De Veilige Weg" heeft de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. een Verkeersalbum uitgegeven, naar den trant van de bekende Verkade-albums en dat ten doel heeft de jeugd vertrouwd te maken met de regels van den weg en van het verkeer. Het album, van kloek formaat, met een verkeersteekening op den omslag, heeft een vlot geschreven tekst, samengesteld door den verkeerssperialist Tom Bouws. De teekenaar Bob Buys heeft het album geïllustreerd met duidelijke teekeningen en heeft bovendien 56 verschillende gekleurde losse plaatjes geteekend, waarvoor in het album plaats is opengelaten en die tusschen den tekst geplakt moéten worden. Zoo wordt het album dan ten slotte een nuttig ver- keensboek, dat stellig van opvoedkundige waarde is. Ter propageering van de verkeersregels voegt de A.N.W.B. deze gekleurde plaatjes bij de artikelen, welke de Bond verkrijg baar stelt en om een ruimere verspreiding te krijgen want men schaft zich nu een maal niet elke week bij den A.N.W.B. een reisgids, verkeersspel of automaat aan is bovendien met eenige firma's overeenge komen, dat deze de plaatjes, of daarop recht gevende bons, bij hun artikelen verpakken; vermoedelijk zal dit aantal nog worden uit gebreid. Voor drieduizend gulden aan sie raden meegenomen. Gisternacht is ingebroken in een particu liere bank van laening, gevestigd in de twee de van Swindenstraat te Amstedam. De buitendeur, welke flink gegrendeld was, werd opengebroken en daarna zijn de „zware jongens" die een goeden speurneus moeten hebben, linea recta naar de eerste verdieping gegaan, waar een geldkistje dat daar in een vertrek was weggeborgen werd opengebroken. Hieruit werd tweehon derd gulden weggenomen doch dat was nog slechts een „handgeld", de hoofdzaak vorm den de sleutel van de brandkast, welke be neden in het kantoor staat, en welke even eens in het geldkistje waren ingesloten. Hiermede gewapend toog men naar de brandkast en het verdere was kinderwerk. De safe werd geopend en hieruit namen de inbrekers een groot aantal beleende gouden sieraden, waaronder vele kostbare gouden ringen, tezamen voor een totaal bedrag van ongeveer drieduizend gulden mee. Aan de andere minder waardevolle voor werpen in het pandhuis schonken de dieven geen aandacht VIER DOODEN DOOR ONTPLOFFING. In een inrichting te Genua is een ace- tyleenontploffing ontstaan. Vier lijken en negen gewonden werden onder het puin van het ingestorte huis vandaan gehaald. GELEERDE BLEEKNEUZEN HEBBEN DEN VOORRANG. De Telegraaf schrijft: Het uitgebreide rapport van het Rijkscol lege voor de Lichamelijke Opvoeding, dat de vorige maand is verschenen en dat de li chamelijke conditie van de Nederlandsche schooljeugd in al haar armelijke naaktheid toonde, heeft klaarblijkelijk weinig indruk gemaakt op den minister van Onderwijs, nrof. dr. Slotemaker do Bruïne, die in de Memorie van Antwoord op dé Onderwiisbe- grooting in enkele, biina onverschillig klin kende woorden alle desiderata van hen die het goed meenden met de Lichamelijke Op voeding van ons volk. van de hand wees. Geen vervroegde verplichtstolling van het onderwijs in de lieh. oefening, geen vakon derwijs. geen rijkstoezieht op het aantal les uren dat aan de Lichamelijke Opvoeding aan de scholen zal worden gegeven. Dit „vonnis" zal niet nalaten in vele kringen groote teleurstelling te weeg te brengen, aldus het blad, dat dan sarcastisch verder gaat: De Lichamelijke Opvoeding is ook van zóó weinig belang voor de volksgezondheid, is ook zóó onbeteekenend voor het lichamelijk naraat zijn van ons volk. dat men zich daarvan met een onverschillig schouderop halen en de opmerking „er is geen geld" kan afmaken. Worteltrekken, de graven van het Ilollandsche Huis en reken-puzzeltjes zijn dan ook veel belangrijker dan smalle borsten en slappe gewrichten Een bleekneus, die alle rivieren van Europa kan opdreunen is een veel gewichtiger paedagogisch product dan een fiksehe Hollandsche jongen met een rechten rug en een paar handen aan zijn lijf. die meer kun nen dan de pen in den inkt doopen. Het blad toont tenslotte aan, dat in tal van andere landen de lichamelijke opvoe ding op de scholen verplicht is en laat een scherp protest booren tegen het feit, dat een half millioen Nederlandsche schoolkinderen is verstoken van iederen vorm van licha melijke oefening. „SMEERPIJPERIJ." Onder het hoofd „Smeerpijperij" lezen wij in de „Avondpost" het volgende: .Volk en Vaderland" van deze week bevat een plaat, waarop men Joden ziet. met op zet als afschuwelijke caricatuur geteekend. Onderschrift: Ned. arbeider: „Tleusch. we kunnen geen vremdelingen gebruiken, wij hebben niet pens werk voor onze eigen mcnschen." Emigrant: „Maar man. ie denkt toch ze ker niet. dat wij naar Nederland komen om te werken?" Men moet wel geen hart in het lijf heb ben, om in deze omstandigheden zoo iets te kunnen en te durven publiceeren. „Smeerpijperij" zei de N.R.Crt., onlangs, Het woord is er, zoo besluit de „Avondpost" vedl te mooi voor. WAANEER IS EEN GEZIN „GROOT?" „Het Gezin", orgaan van den Ned. R.K. Rond voor Groote Gezinnen" beantwoordt de vraag, hoe groot het aantak kinderen moet zijn, wil de Overheid van een „groot gezin" spreken. Uit deze beantwoording blijkt, dat op de meening der Overheid omtrent dit vraag stuk geen peil te trekken is. Men leze zelf: Bij den voorgestelden kindertoeslag in het voorontwern-Romme zal de kindertoeslag beginnen bij het 3e kind. De Hooge Raad van Arbeid stelt voor het 4e kind. Bij de Inkomsten- en Gemeentefondsbelas ting komt pas een merkwaardige sprong hij het 5e kind. Destijds stelde Minister Slingenherg voor dat dn kindertoeslag voor de Drentsche veenarbeiders, die in werkverschaffing wa ren, bij het 7e kind moest beginnen. Het Rijk geeft kindertoeslag van af hef le kind. Het Rijk rekent echter hij de Defensie een gezin pas groot in het geval er elf kinderen zijn. Bij de personeele belasting wordt reke ning gehouden met alle kinderen; hij de ermogensbelasting met geen enkel kind. Men ziet, alle eenheid is zoek. Het groote gezin beweegt zich voor de Overheid tusschen 1 en 11 kinderen. Defensie spant de Kroon. Slechts 0.3 pCt. van alle gezinnen profi- 'eeren van de gunstige bepaling, wat, al dus het orgaan, practisch er op neerkomt dat ze geen effect heeft. ZES UREN IN EEN VERZEGELDE RUIMTE. Drie mannen uit Surrev brachten zei uren door in een verzegelde ruimte, waar- in geen lucht kon doordringen. Zij speel- den kaart, lazen, schreven en beluisterden de radio. Gedurende de twee laatste uren droegen zij gasmaskers. Zij vei telden aau een verslaggever van de Daily Express, dat, ofschoon de temperatuur twee graden steeg in het eerste halfuur, ze niet meer dan vier was gestegen aan het einde van de zes uren. Tegen het einde bleek het onmogelijk een lucifer aan te houden, daar er zich geen oxygeen in de afgesloten ruimte be vond. Met onze gasmaskers voor, konden wc liet best uithouden en we waren zoo lekker als kip, toen we er uit kwamen, zoo vertelde het drietal. Het blad noemt een en ander een zeer goed geslaagde proefneming. (Niet officieel) lste klasse, 3de lijst Trekking van Woensdag 23 November Hooge Prijzen 400— 15593 100.— 3432 13061 1938 1074 2966 6676 8903 10862 12978 13734 14971 17158 18351 19859 21243 21986 Prijzen van 20. 1126 1209 1355 1775 1803 2119 2402 3044 3132 4076 4164 4430 4533 6267 6998 7004 7079 7494 7540 7781 8134 9183 9528 9655 9902 9971 10620 10838 11426 11563 11611 11930 12454 12485 12583 12982 13053 13106 13244 13298 13334 13493 13770 13929 13953 14288 14581 14614 14761 15282 15526 15770 16009 16157 16534 16655 17351 17446 17743 17827 17930 18124 18308 18477 18547 18804 18866 19245 19504 19803 20286 20391 20553 20753 20836 20920 20971 21274 21381 21387 21444 21479 21585 21983 JULIANADORP. Eere, wie eere toekomt! In ons bericht van gisteren onder het hoofd: de wasch gegapt, maar zelf gesnapt, wordt als dader genoemd zekere J. V. uit Callantsoóg. Dit is niet goed en moet zijn M. V. uit Den Helder. ANNA PAULOWNA Damcompetitie Het Uitslag van den wedstrijd, die voor bovengenoemde competitie tegen H.D.C. (Den Helder). Excelsior I—H.D.C. I: II. VeenstraD. C. W. Rob J. JeningaJ. Stoll D. Jansen'A. J. José Jr. D. v. d. WallenD. Dissel Jb. PieterseS. Slort A. BoerJ. Dik L. WitteP. Kwast T. WiersmaB. de Best F. VlamingM. van Kalken J. A. van VlietH. Kraan Noorden. Excelsior speelde 0—2 0-2 0-2 0—2 2-0 1—1 2—0 1—1 1—1 2—0 Excelsior II—H.D.C. III: L. J. Schouten Lzn.W. v. d. Hoek M. PlagmeijerP. Veen A. MoolenaarG. Mondeel A. KruithofA. J. José Sr. P. KooijJ. Bouwman C. LeijnseM. Leune A. Schouten Lz.E. Molema H. Dragstra—J. A. de Reuver L. PieterseJ. L. Vink S. IViersmaniet opgekomen 9—11 2—0 1—1 0—2 0-2 0—2 02 0—2 0—2 0-2 2—0 5—15 WIERINGEN. POLITIE Verl.: een gummibroek en een donker- blauwe ceintuur. Inl. bij den gem.-bode. SCIIAGEN, 24 Nov. 110 Paarden 150400, 15 veulens 70150, 43 geldekoeien, magere 100180, 30 idem vette 1S0245, 14 vaarzen 120190, 24 graS kalveren 3077, 38 nuchtere kalveren 8— 18, 150 vette schapen 2229, 180 overhou- ders 1016, 2 bokken en geiten 310, ma gere varkens 2128, 6 vette varkens per Kg. 51—52 et., 78 biggen 917, konijnen O-'O1.50, kippen 0.601, eenden 0.45. BROEK OP LANGENDIJK, 24 Nov. Uien 44.20; stek 1.501.90; drielingen 2.80—3.30; grove 3.50—3.70; kroten 1.40- 1.70 roode kool 130—1.50; gele kool 120—140; savove kool 210180 andijvie 1 NOORDSCHARWOUDF.; 24 Nov. Aanvoer 3000 kg. aardappelen: Bevelan ders 1.90—2.10; 4900 kg. uien 3.90—4; drie lingen 2.70—2.90; grove 3.50—3.80 38900 kg. roode kool 130—180; 8300 kg. wit te kool 90; 1500 kg. gele kool 130; 32800 kg. fh witte kool 1110; 120.300 pootaardappelen 35—55 A 4—4.20; 35—45 A 5; B 480; C 4.20 28—35 A 4.40. AMSTERDAM, 23 Nov. Veemarkt. 177 vette kalveren? 1® kw. 8088 et. enkele hooger, 2e kw. 7078 t?.8 kw' 08 ct. per Kg. levend gé wicht; ondermelkers lager; 61 nuchtere kalveren f 611 per stuk, 121 varkens! vleeschvarkens, wegende van 90—110 Kg. bi—62 ct., zware varkens 60—61 ct., vette arkenis 5960 ct. per Kg. slachtgewicht; Aangevoerd 2 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Overzicht: Vette klaveren matige aanvoer, handel sloepend, hooge prijzen, ondermelkers lager. Nuchtere kal veren zeer matige aanvoer, handel vlug en constante prijzen. Varkens zeer matige aanvoer, handel zeer stil en de prijzen zijn onveranderd. ALKMAAR, 23 Nov Aardappelen 2.10—2.90, andijvie 0.60-2. appelen 6—10.50. bloemkool T 5.—. idem U -••>0 boerenkool 3.60—5.40 bieten 0.80—1-30 f'rui,vcn 14—21. gele kool 1—1.80. groene kool 2.60—3.10 kropsla 0.100.14 knolsel- dene 1—3, peren 6—10, prei 2.90—4, peter- 2—2.60, roode kool 1—2, selderie 1— oin' s«p~'llfen 3—7, uien 2.60—3.10. wortelen U.80— l boswortelen 2—5, witlof I 3.30- 5.o0, idem II 1.50-2 50

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 8