mm geen Modeslavinnen! Wij zijn Maar de Mode is onze Slavin! Vol verwachting klopt ons hart! RADOX Cursus Leerbewerking Vierde blad iiiiiia wm V©/S W''" IM iilijillil EEN FILOSOFIE VOOR VROUWEN Wij maken een sierlijk middagtaschje EEN MOOIER iTEINT ZXiïf. taSS, ÏÏS5J5? jr» "e "ul",c", vl,chMeek Zaterdag 3 December 1938 iUVUÏVÏHV:":' /^Tx \-\V >)V /WK \tiï k 7 Links een visite toilet van zwart fluweel, rok en mouwen geplis- seerd, kanten manchetten en kraag. Rechts: avond japon, met bolero en manchetten vanzilvervos Ook zónder bontgarneering kan een mantel elegant zijn- Bovenstaanr de creatie van kameelhaar heeft een zeer aparte versiering bestaande uit tressen in dezelfde stof uitgevoerd als de jas. Het geheel maakt een eenigszins militairen indruk, niet het minst door het eigenaardige hoofddeksel. Vol verwachting klopt ons hart wie de koek krijgt, wie de gard nog twee dagen is 't niet pluis in de kamers van ons huis nog twee dagen kast-op-slot sleutels zoek en spreekverbod Nog twee dagen huisgenoot geheimzinnig, koonen rood slavend met een pak, een kist doen alsof je van niets wist nog twee dagen op den grond houtwol, draadjes, snippers bont op de tafels klodders lijm teekenen vol diep geheim mysterieus staat elk gezicht hersens zwoegen op gedicht vingers peuteren aan touw iedereen is aan de sjouw knoeit met stijfsel, verf en teer stiekem denkend: „Doe 'k nóóit meer!" snuffelt in een woordenboek naar een passend rijm op zoek „Hart en smart", da's nogal glad maar rijm nu op "varken" wat? nog twee dagen wordt gesold koolraap, aarpels uitgehold van surprise -koorts bezield al wat eetbaar is, vernield is de chaos dan compleet zoodat je geen weg meer weet 'tusschen koek en marsepein zelfs geen raad weet met je gijn als je uitgepuzzeld bent wei, dan komt het gróót moment van den goeden Sint-Kapoen... Volgend jaar tóch maar weer doen? LIE. DE KRUISSTEEK WERKT SNEL OP. Een handgeborduurd taschje is een benijdenswaardig bezit!- Het staat gedis- tingueerd en, indien wij het in de kleur van een onzer middagtoiletten kiezen, zeker ook origineel! Hebben wij voldoende tijd, dan m-aken we bij de verschillen de japonnen bijpassende taschjes; een dure liefhebberij is het niet; slechts worden er wat geduld en fantasie voor vereischt. Wij beelden hier een iverkelijk snoezig voorbeeld af, bedoeld voor den kruis steek, dien doodeenvoudig en steek, welken wij reeds als kind op school leerden. De steek die zoo prettig en snel „opvult" en zoo'n aardig effect maakt. Het fond van dezen tasch is in licht beige gedacht; de zoomen en ruiten zfjn lila. Het hoofd motief in het midden, dat links van ons plaatje afzonderlijk staat aangegeven, bevat de volgende kleuren: Liggend kruisje: wit; staand kruisje: lichtpaars; driehoekje: donkergroen; pun ten: rose; wit vierkantje: wijnrood: zwart vierkantje: donkerpaars; schuin streep je: lichtgroen; loodrecht streepje: geel. Men kan zich het werk van het opvullen, (het fond bordurenbesparen, door geen borduurgaas, maar stof te gebruiken, doch dan dient men, wel ter dege op te letten, dat het een los en regelmatig ge weven stof is, waarop de kruissteek zóó is aan te brengen dat het patroon niet vervormd wordt. Bijzondere aandacht moeten we ook besteden aan de dikte van de borduurzijde Is deze te dun, dan worden de kruisjes niet vol genoeg en komen er allerlei leelijke gaatjes in het motief, is de draad te dik, dan wordt het geheel lomp en hebben de figuurtjes evenzeer te lijden. Links en rechts van het hoofdpatroon brengen wij in de daarvoor aangegeven vierkanten kleine fatasieontwerpjes aan, waarvan hier eveneens een tweetal afzonderlijk is geschetst. Men kan deze naar eigen smaak samenstellenHet taschje wordt gevoerd met lila zijde Vandaag filosofeeren we over het begrip „Mode". Het is best de moeite waard eens een paar minuten na te denken over de vraag waarom de meeste vrouwen (en mannen) zoo gaarne „in de mode" zijn! Dit heeft met ijdelheid en behaagzucht eigenlijk niet zoo héél veel te maken! Hé, nu wrijft U zich toch even de oogen uit... heeft Mode niets met ijdelheid te maken? Wat is Mode anders dan ijdelheid... U moet niet zoo luchthartig over de Mode... en over uzelf oordeelen, waarde lezeres! In beginsel dient de Mode immers een nuttig doel: ze bepaalt het „hoe" van onze kleeding en komt daarbij telkens en telkens, onvermoeibaar, tegemoet aan de immer wisselende behoeften van onzen sinaak en levensomstandigheden. Zij is op elk moment de volmaakte dienares van ónze grillen, ónze cultuur. Niet gebiedster is zij, maar slavin! Steeds is Mode symbool van al ónze fantasieën, verlangens, altijd is ze bereid, den mensch te volgen in zijn rusteloos streven naar nieuwe effecten, nieuwe schoonheid, op z'n minst geno men: andere effecten, èndere schoonheid... Een schoonheid die past in een bepaald seizoen, een be paalden tijd. Want el ke tijd heeft zijn eigen vormen en kleuren en het is niet meer dan natuurlijk, dat de mensch met zijn tijd meegaat. Een stukje te willen zijn van onzen eigen tijd, is dat ijdel? Volgens onze grootmoe ders en een hee- leboel conserva tieve mannen wél! En hard is hun oordeel over de meisjes en vrouwen, die er prijs op stellen naar de laatste mode gekleed te ^<311 gaan. Doch de levenslustige jonge en ook de oudere vrouw verzet zich tegen al les wat haar oudbakken voorkomt. Zij vindt het en terecht! niet meer dan een bewijs van vitaliteit, wanneer zij een ouderwetsche coupe verwerpt en den modernen snit met al haar en thousiasme aanhangt, wanneer zij de stoffen en tinten van verleden jaar zelfs niet cadeau zou willen hebben en slechts oog heeft voor de nieuwe ma terialen. „En deze mode is juist zoo ouder- wetsch", zegt iemand... Neen, dat is niet juist, maar de Mode volgt ook ons, vrouwen, in den eeuwigen circel- gang van het leven en het feit, dat we zijn weergekeerd tot de typische ken merken van een kleederdracht uit ver vlogen jaren, beteekent niet, dat de Mode ouclerwetsch is, doch dat wij zelf om een of andere geheimzinnige reden plotseling behoefte hadden aan stijl eigenaardigheden, waaraan toevallig ook ons voorgeslacht zijn hart verpand had, aan kant, en fluweel, draperieën, aan een haast vergeten silhouet... Zoo zijn wij geen slavinnen van Mode, doch Mode is ónze slavin bij het vervullen KLEEREN MAKEN DE ACTRICE NIET! onzer levendige en soms wat onbekookte verlangens naar een nieuwe verrassende verschijning van ons oude, „afgezaagde" zelf... LEONTINE. „Ik heb verschillende jonge talent volle actrices gekend," zegt Priscilla Lane, één der hoofdvertolksters in de Warner Bros-film „Vier Dochters," „die een engagement bij de film kre gen en die met de beste voornemens begonnen; zij wilden graag hard wer ken en hun talent verder ontwikkelen." Het duurde niet lang, of zij gin gen meer aandacht aan hun kleeren dan aan hun spel schenken. Velen hebben er naar gestreefd de titel van „best gekleede actrice" te verwerven, hetgeen hun in de meeste gevallen mislukte en waarbij zij tevens hun carrière vergooiden. Chic gekleed gaan is slechts een kwestie van goede smaak, doch daar mee is men nog geen goede actrice." verkrijgt U door een goede huidverzorging-] Doe daartoe wat Radox in Uw waschwater 1 Bij apothekers en erkende drogisten a f 0.90,- per pak en f 0.15 per klein pakje," door een deskundigen medewerker HET AANZETTEN VAN DEN DRUKKNOOP. Het aanzetten van drukknoopen is een betrekkelijk eenvoudig werk Bekijken we fig. 1, dan zien we, dat elke drukknoop uit 4 deelen be staat a. b. c. en d. Wanneer we een portefeuille of portemonnaie van een drukknoop willen voorzien, dienen we eerst de plaats te bepalen, waar we den drukknoop willen hebben. We slaan met de holpijp een gaatje in het leer, steken daardoor van onderen naar boven deel b. Nu leggen we onder de klep voor portemonnaie of portefeuille een stukje hout of zoolleer en plaatsen kap a. op b.; een tik met den hamer en b. is in a. gedrongen en de bovenste verbinding is tot stand gekomen. Nu maken we een gaatje in 't leer daaronder, precies op de plaats waar een indruk van a. en b. op het leer kan worden gemaakt. We steken nu d. weer van onderen naar boven door het tweede gaatje, we plaatsen nu c. over d. heen en daarover het verbonden deel a. en b. Nu plaatsen we ons stukje zoolleer of hout onder d. het geheel krijgt een flinke tik met den hamer en uw drukknoop is aan 't leer bevestigd. Denkt er om: nooit met den hamer op c. slaan. In den handel zijn een paar staafjes verkrijgbaar, z.g. drukknoopzetters, die het werk veel eenvoudiger maken. Het omnaaien van het werkstuk met leerband. Daarvoor is in de eerste plaats een naald noodig met twee oogen (fig. 2) en leerband. Deze fig. 2 laat ook zien, hoe het leerband door de oogen van de naald getrokken is. Het begin van het leerband wordt over een lengte van pl.m. 3 c.m. smal bijgeknipt en nu steekt men dit smalle stukje eerst door het onderste gat van de naald en daarna door het bovenste. (De naald is iets te groot geteekend). Wanneer twee stuk ken met leerband aan elkaar moeten worden bevestigd (fig. 2) gaat men a.v. te werk. Beide stukjes leer legt men op elkaar, (rand op rand), na van te voren de randen met rubberlijm te hebben ingesmeerd. Daarna slaat men gaatjes of spleetjes door beide stukken tegelijk. Vervolgens haalt men over een paar c.m., de beide stukjes leer van elkaar en maakt den eersten steek in spleetje c. zorg dragend slip a., die aanvankelijk buiten liet leer hing, eerst smal bij te knippen en vervolgens naar links, onzichtbaar weg te werken tusschen de beide stukken leer. Ver- volgens trekt men het leerband aan (niet te stijf, want dan kruit het ccrwerk) Voor we verder gaan, zullen we eerst even de aandacht ves tigen op de 3 punten, waarvan niet afweken mag worden. 1. de naald wordt altijd van boven naar beneden gestoken 2. Men begint den volgenden steek altijd rechts van den 'eersten stecK. S. Het leerband wordt na eiken steek recht getrokken om het draaien te voorkomen. Nu gaan we verder met de beschrijving van fig. 2. Men ziet on dp hoeken die altijd eenigszins rond zijn een gaatje en geen spleetje door dit hoekgaatje komen 2 steken. Nu gaat men door met omnaaien zooals de rechterzijde laat zien, net zoolang tot men bij liet spleetje b. voor den eersten steek (c.) is aangekomen. Deze laatste sluit- of afwerkmgssteek maakt men op de volgende manier; zooals de tee- kening aangeeft wordt de naald schuin door het leer gestoken tusschen een paar gemaakte steken door. Daarna knipt men het leerband a? Men beginne dus bij c. en eindige bij b. leerband af. Men heeft er ook op te letten, dat op den bovenkant van het leer de spleetjes worden ingeslagen. Deze steek wordt de gewonerhgsteek of - genoemd. De lezeressen zullen vermoeden dat er nog er ziin nov d^nkei™61 ,lee,r!,a.nd, kunnen worden gemaakt. Inderdaad, Yoorloopig zullen we ons alleen tot steek I bepalen. eikair6 donr «mm*''?*.a,tljd ,het n°odig dat, we twee stukken leer met Neem w verbinden en dit daarna omvlechten. nnwTrUen u". *chl.ldJe vai1 acn kalender dat we met leerband willen opwerken. Het begin en eind is dan een beetje, anders. U begint weer *aaJjes °,f sPl6eti« te slaan, steekt de leernaald weer an boven naar onder en laat een stukje, leerband .van een c.m, of 3—4 hangen; maakt de volgende steken rechts (werkt naar rechts) van elkaar en komt nu uit bij het gat voor uw eersten steek; U maakt dien laatsten steek ook en knipt uw leerband ook op een c.m. of 34 af. U houdt dus 2 stukjes leerband over, vlak naast elkaar, knipt het band wat smaller weg en legt een knoop met die beide uiteind- jes. De overblijvende stukjes werkt u weg naar rechts tusschen de andere steken en klaar is de zaak. Hoe plakken we leerband? Het kan gebeuren, dat het leerband bij het doorhalen breekt, of, dat ons stuk te kort is. We zullen dan twee stukken moeten hech ten. Daartoe snijdt men beide stukken leer band schuin af en plakt de schuine helften met rubberlijm tegen elkaar. Men kan er op wachten! Denkt er om, dat de gladde kanten van de beide stukken leerband bo ven komen. Dat schuine wegsnijden ziet men ook gebeuren, wanneer b.v. tvyee hoe peleinden moeten worden gehecht en het gebeurt, zooals elk lezer zal begrijpen om de oorspronkelijke dikte zoo ongeveer te behou den. Hoeveel leerband heb ik zoowat: noo dig? hoor ik de pientere cursiste al vragen. Net zooveel c.m. leerband als 2% x den om trek van uw model bedraagt. Bijv. de omtrek bedraagt 20 c.m., benoodigd leerband 2% 5 20 c.m. is 50 c.m., Dit geldt echter alleen voor steek I.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 13