mm
geen Modeslavinnen!
Wij zijn
Maar de Mode is onze Slavin!
Vol verwachting klopt ons hart!
RADOX
Cursus Leerbewerking
Vierde blad
iiiiiia
wm
V©/S
W''"
IM
iilijillil
EEN FILOSOFIE VOOR VROUWEN
Wij maken een sierlijk middagtaschje
EEN MOOIER iTEINT
ZXiïf. taSS, ÏÏS5J5? jr» "e "ul",c", vl,chMeek
Zaterdag 3 December 1938
iUVUÏVÏHV:":'
/^Tx \-\V >)V
/WK \tiï k 7
Links een visite
toilet van zwart
fluweel, rok en
mouwen geplis-
seerd, kanten
manchetten en
kraag.
Rechts: avond
japon, met bolero
en manchetten
vanzilvervos
Ook zónder bontgarneering kan een mantel elegant zijn- Bovenstaanr
de creatie van kameelhaar heeft een zeer aparte versiering bestaande
uit tressen in dezelfde stof uitgevoerd als de jas. Het geheel maakt
een eenigszins militairen indruk, niet het minst door het eigenaardige
hoofddeksel.
Vol verwachting klopt ons hart wie de
koek krijgt, wie de gard nog twee dagen
is 't niet pluis in de kamers van ons huis
nog twee dagen kast-op-slot sleutels
zoek en spreekverbod Nog twee dagen
huisgenoot geheimzinnig, koonen rood
slavend met een pak, een kist doen alsof
je van niets wist nog twee dagen op den
grond houtwol, draadjes, snippers bont op
de tafels klodders lijm teekenen vol diep
geheim mysterieus staat elk gezicht
hersens zwoegen op gedicht vingers
peuteren aan touw iedereen is aan de
sjouw knoeit met stijfsel, verf en teer
stiekem denkend: „Doe 'k nóóit meer!"
snuffelt in een woordenboek naar een
passend rijm op zoek „Hart en smart",
da's nogal glad maar rijm nu op "varken"
wat? nog twee dagen wordt gesold
koolraap, aarpels uitgehold van surprise
-koorts bezield al wat eetbaar is, vernield
is de chaos dan compleet zoodat je
geen weg meer weet 'tusschen koek en
marsepein zelfs geen raad weet met je
gijn als je uitgepuzzeld bent wei, dan
komt het gróót moment van den goeden
Sint-Kapoen...
Volgend jaar tóch maar weer doen? LIE.
DE KRUISSTEEK WERKT SNEL OP.
Een handgeborduurd taschje is een benijdenswaardig bezit!- Het staat gedis-
tingueerd en, indien wij het in de kleur van een onzer middagtoiletten kiezen,
zeker ook origineel! Hebben wij voldoende tijd, dan m-aken we bij de verschillen
de japonnen bijpassende taschjes; een dure liefhebberij is het niet; slechts worden
er wat geduld en fantasie voor vereischt.
Wij beelden hier een iverkelijk snoezig voorbeeld af, bedoeld voor den kruis
steek, dien doodeenvoudig en steek, welken wij reeds als kind op school leerden. De
steek die zoo prettig en snel „opvult" en zoo'n aardig effect maakt. Het fond van
dezen tasch is in licht beige gedacht; de zoomen en ruiten zfjn lila. Het hoofd
motief in het midden, dat links van ons plaatje afzonderlijk staat aangegeven,
bevat de volgende kleuren:
Liggend kruisje: wit; staand kruisje: lichtpaars; driehoekje: donkergroen; pun
ten: rose; wit vierkantje: wijnrood: zwart vierkantje: donkerpaars; schuin streep
je: lichtgroen; loodrecht streepje: geel. Men kan zich het werk van het opvullen,
(het fond bordurenbesparen, door geen borduurgaas, maar stof te gebruiken,
doch dan dient men, wel ter dege op te letten, dat het een los en regelmatig ge
weven stof is, waarop de kruissteek zóó is aan te brengen dat het patroon
niet vervormd wordt.
Bijzondere aandacht moeten we ook besteden aan de dikte van de borduurzijde
Is deze te dun, dan worden de kruisjes niet vol genoeg en komen er allerlei
leelijke gaatjes in het motief, is de draad te dik, dan wordt het geheel lomp en
hebben de figuurtjes evenzeer te lijden. Links en rechts van het hoofdpatroon
brengen wij in de daarvoor aangegeven vierkanten kleine fatasieontwerpjes aan,
waarvan hier eveneens een tweetal afzonderlijk is geschetst. Men kan deze naar
eigen smaak samenstellenHet taschje wordt gevoerd met lila zijde
Vandaag filosofeeren we over het begrip „Mode". Het is best de moeite waard
eens een paar minuten na te denken over de vraag waarom de meeste vrouwen
(en mannen) zoo gaarne „in de mode" zijn! Dit heeft met ijdelheid en behaagzucht
eigenlijk niet zoo héél veel te maken! Hé, nu wrijft U zich toch even de oogen
uit... heeft Mode niets met ijdelheid te maken? Wat is Mode anders dan ijdelheid...
U moet niet zoo luchthartig over de Mode... en over uzelf oordeelen, waarde
lezeres! In beginsel dient de Mode immers een nuttig doel: ze bepaalt het „hoe"
van onze kleeding en komt daarbij telkens en telkens, onvermoeibaar, tegemoet
aan de immer wisselende behoeften van onzen sinaak en levensomstandigheden.
Zij is op elk moment de volmaakte dienares van ónze grillen, ónze cultuur. Niet
gebiedster is zij, maar slavin! Steeds is Mode symbool van al ónze fantasieën,
verlangens, altijd is ze bereid, den mensch te volgen in zijn rusteloos streven
naar nieuwe effecten, nieuwe
schoonheid, op z'n minst geno
men: andere effecten, èndere
schoonheid... Een schoonheid die
past in een bepaald seizoen, een be
paalden tijd. Want el
ke tijd heeft zijn eigen
vormen en kleuren en
het is niet meer dan
natuurlijk, dat de
mensch met zijn tijd
meegaat. Een stukje te
willen zijn van onzen
eigen tijd, is dat ijdel?
Volgens onze grootmoe
ders en een hee-
leboel conserva
tieve mannen
wél! En hard is
hun oordeel over
de meisjes en
vrouwen, die er
prijs op stellen
naar de laatste
mode gekleed te ^<311
gaan.
Doch de levenslustige jonge en ook
de oudere vrouw verzet zich tegen al
les wat haar oudbakken voorkomt. Zij
vindt het en terecht! niet meer
dan een bewijs van vitaliteit, wanneer
zij een ouderwetsche coupe verwerpt
en den modernen snit met al haar en
thousiasme aanhangt, wanneer zij de
stoffen en tinten van verleden jaar
zelfs niet cadeau zou willen hebben en
slechts oog heeft voor de nieuwe ma
terialen.
„En deze mode is juist zoo ouder-
wetsch", zegt iemand... Neen, dat is
niet juist, maar de Mode volgt ook
ons, vrouwen, in den eeuwigen circel-
gang van het leven en het feit, dat we
zijn weergekeerd tot de typische ken
merken van een kleederdracht uit ver
vlogen jaren, beteekent niet, dat de
Mode ouclerwetsch is, doch dat wij zelf
om een of andere geheimzinnige reden
plotseling behoefte hadden aan stijl
eigenaardigheden, waaraan toevallig
ook ons voorgeslacht zijn hart verpand
had, aan kant, en fluweel, draperieën, aan
een haast vergeten silhouet...
Zoo zijn wij geen slavinnen van Mode,
doch Mode is ónze slavin bij het vervullen
KLEEREN MAKEN DE ACTRICE NIET!
onzer levendige en soms wat onbekookte
verlangens naar een nieuwe verrassende
verschijning van ons oude, „afgezaagde"
zelf...
LEONTINE.
„Ik heb verschillende jonge talent
volle actrices gekend," zegt Priscilla
Lane, één der hoofdvertolksters in de
Warner Bros-film „Vier Dochters,"
„die een engagement bij de film kre
gen en die met de beste voornemens
begonnen; zij wilden graag hard wer
ken en hun talent verder ontwikkelen."
Het duurde niet lang, of zij gin
gen meer aandacht aan hun kleeren
dan aan hun spel schenken.
Velen hebben er naar gestreefd de
titel van „best gekleede actrice" te
verwerven, hetgeen hun in de meeste
gevallen mislukte en waarbij zij tevens
hun carrière vergooiden.
Chic gekleed gaan is slechts een
kwestie van goede smaak, doch daar
mee is men nog geen goede actrice."
verkrijgt U door een goede huidverzorging-]
Doe daartoe wat Radox in Uw waschwater 1
Bij apothekers en erkende drogisten a f 0.90,-
per pak en f 0.15 per klein pakje,"
door een deskundigen medewerker
HET AANZETTEN VAN DEN DRUKKNOOP.
Het aanzetten van drukknoopen is een betrekkelijk eenvoudig werk
Bekijken we fig. 1, dan zien we, dat elke drukknoop uit 4 deelen be
staat a. b. c. en d. Wanneer we een portefeuille of portemonnaie van
een drukknoop willen voorzien, dienen we eerst de plaats te bepalen,
waar we den drukknoop willen hebben. We slaan met de holpijp een
gaatje in het leer, steken daardoor van onderen naar boven deel b. Nu
leggen we onder de klep voor portemonnaie of portefeuille een stukje
hout of zoolleer en plaatsen kap a. op b.; een tik met den hamer en b. is
in a. gedrongen en de bovenste verbinding is tot stand gekomen.
Nu maken we een gaatje in 't leer daaronder, precies op de plaats
waar een indruk van a. en b. op het leer kan worden gemaakt. We
steken nu d. weer van onderen naar boven door het tweede gaatje, we
plaatsen nu c. over d. heen en daarover het verbonden deel a. en b.
Nu plaatsen we ons stukje zoolleer of hout onder d. het geheel krijgt
een flinke tik met den hamer en uw drukknoop is aan 't leer bevestigd.
Denkt er om: nooit met den hamer op c. slaan. In den handel zijn een
paar staafjes verkrijgbaar, z.g. drukknoopzetters, die het werk veel
eenvoudiger maken. Het omnaaien
van het werkstuk met leerband.
Daarvoor is in de eerste plaats een naald noodig met twee oogen
(fig. 2) en leerband. Deze fig. 2 laat ook zien, hoe het leerband door
de oogen van de naald getrokken is. Het begin van het leerband wordt
over een lengte van pl.m. 3 c.m. smal bijgeknipt en nu steekt men dit
smalle stukje eerst door het onderste gat van de naald en daarna door
het bovenste. (De naald is iets te groot geteekend). Wanneer twee stuk
ken met leerband aan elkaar moeten worden bevestigd (fig. 2) gaat
men a.v. te werk.
Beide stukjes leer legt men op elkaar, (rand op rand), na van te
voren de randen met rubberlijm te hebben ingesmeerd. Daarna slaat
men gaatjes of spleetjes door beide stukken tegelijk. Vervolgens haalt
men over een paar c.m., de beide stukjes leer van elkaar en maakt
den eersten steek in spleetje c. zorg dragend slip a., die aanvankelijk
buiten liet leer hing, eerst smal bij te knippen en vervolgens naar
links, onzichtbaar weg te werken tusschen de beide stukken leer. Ver-
volgens trekt men het leerband aan (niet te stijf, want dan kruit het
ccrwerk) Voor we verder gaan, zullen we eerst even de aandacht ves
tigen op de 3 punten, waarvan niet afweken mag worden.
1. de naald wordt altijd van boven naar beneden gestoken
2. Men begint den volgenden steek altijd rechts van den 'eersten
stecK.
S. Het leerband wordt na eiken steek recht getrokken om het
draaien te voorkomen.
Nu gaan we verder met de beschrijving van fig. 2. Men ziet on dp
hoeken die altijd eenigszins rond zijn een gaatje en geen spleetje
door dit hoekgaatje komen 2 steken. Nu gaat men door met omnaaien
zooals de rechterzijde laat zien, net zoolang tot men bij liet
spleetje b. voor den eersten steek (c.) is aangekomen. Deze laatste sluit-
of afwerkmgssteek maakt men op de volgende manier; zooals de tee-
kening aangeeft wordt de naald schuin door het leer gestoken tusschen
een paar gemaakte steken door. Daarna knipt men het leerband a?
Men beginne dus bij c. en eindige bij b. leerband af.
Men heeft er ook op te letten, dat op den bovenkant van het leer de
spleetjes worden ingeslagen. Deze steek wordt de gewonerhgsteek of
- genoemd. De lezeressen zullen vermoeden dat er nog
er ziin nov d^nkei™61 ,lee,r!,a.nd, kunnen worden gemaakt. Inderdaad,
Yoorloopig zullen we ons alleen tot steek I bepalen.
eikair6 donr «mm*''?*.a,tljd ,het n°odig dat, we twee stukken leer met
Neem w verbinden en dit daarna omvlechten.
nnwTrUen u". *chl.ldJe vai1 acn kalender dat we met leerband willen
opwerken. Het begin en eind is dan een beetje, anders. U begint weer
*aaJjes °,f sPl6eti« te slaan, steekt de leernaald weer
an boven naar onder en laat een stukje, leerband .van een c.m, of 3—4
hangen; maakt de volgende steken rechts
(werkt naar rechts) van elkaar en komt nu
uit bij het gat voor uw eersten steek; U
maakt dien laatsten steek ook en knipt uw
leerband ook op een c.m. of 34 af.
U houdt dus 2 stukjes leerband over, vlak
naast elkaar, knipt het band wat smaller
weg en legt een knoop met die beide uiteind-
jes. De overblijvende stukjes werkt u weg
naar rechts tusschen de andere steken en
klaar is de zaak.
Hoe plakken we leerband?
Het kan gebeuren, dat het leerband bij
het doorhalen breekt, of, dat ons stuk te kort
is. We zullen dan twee stukken moeten hech
ten. Daartoe snijdt men beide stukken leer
band schuin af en plakt de schuine helften
met rubberlijm tegen elkaar. Men kan er
op wachten! Denkt er om, dat de gladde
kanten van de beide stukken leerband bo
ven komen. Dat schuine wegsnijden ziet
men ook gebeuren, wanneer b.v. tvyee hoe
peleinden moeten worden gehecht en het
gebeurt, zooals elk lezer zal begrijpen om de
oorspronkelijke dikte zoo ongeveer te behou
den. Hoeveel leerband heb ik zoowat: noo
dig? hoor ik de pientere cursiste al vragen.
Net zooveel c.m. leerband als 2% x den om
trek van uw model bedraagt. Bijv. de omtrek
bedraagt 20 c.m., benoodigd leerband 2% 5
20 c.m. is 50 c.m., Dit geldt echter alleen voor
steek I.