Ralley Monte Carlo Vrijd Magazijn IC O F® J ES BALANS-OPRUIMING praktijk hervat ^utteAije BEZOEKEN IS KOOPEN BALANS - OPRUIMING Waarom de Dieselmotoren bij de Spoorwegen niet belast AR. Staten Centrale „Den Helder' Laschapparaat ontploft Texelsch nieuws Vier Hollandsche koppels starten in Tallinn Gereed voor Poolkoude en Monte Carlo-sfeer J. LACROIX opent hedenmiddag 5 uur zijn In de COÖPERATIE WINKELS zijn het inderdaad Diverse couponnen Siof belangrijk lager in prijs! Hef 5e regiment infanterie te Amersfoort bestaat 125 jaar Mailschip „Oranje" in September op reis? Brakkeveldweg 134 - Reigerstraat 4 MEUBELMAGAZIJN B. J. QUAST Zn. WESTSTRAAT 27—29 Dc «Zeeleeuw" en de „Von Geusau" op Urk aangekomen Vertrouwelijk rapport van Lindbergh Een ziekenfondsstrijd in kort geding Ï7°ZZVhh a-' ?3°° k R" "PhrcnRst P& I^o ei Ke-4-4-80- ss-60 Kfr- Het Hut van de Ralley: de vuur proef voor een touristen-auto. Sombere weersvooruitzichten. Nog drie dagen en de heer K. Kruvt in gezelschap van onzen verslagge ver, den heer A. C. van Kampen, zal vertrekken, ten einde zich naar Tallinn te begeven, alwaar den 17den Januari voor de grootste ster- rit ter wereld gestart zal worden. Nog drie dagen van voorbereiding. Drie dagen van het nog eens ter dege nagaan en controleeren van de Fiat, die vele duizenden kilome ters in het vooruitzicht heeft en waaraan niet het minste mag man- keeren, wil men een kans maken aan de Blauwe Kust te arriveeren. Voorbereidingen voor het bestudeeren van de routes, van het verzamelen van kleeren, zoowel voor de poolkoude die in het hooge Noorden wacht, als van een dun colbertje voor Monte Carlo, waar thans de oranjeappel-boonuen in bloei staan. De weqen spieqelqlad. Zooals men gelezen zal hebben is het met alle Ftalley-routes al bijzonder slecht gesteld. Het is alles sneeuw en ijs wat de klok slaat en de vermaarde rijder Gadsoni- des, die het laatste zware traject Grenoble Monte Carlo bij wijze van proef gereden heeft schreef aan de K.N.A.C. dat de wegen spiegelglad zijn en vrijwel onberiidbaar. In het Noorden, in Polen en de Baltische lan den, vriest het hard en ligt alles onder een dikke sneeuwlaag. Het is goed dat ons kop pel op deze en dergelijke handicap reeds min of meer gerekend heeft. Behalve het koppel Kruytvan Kampen vertrekken uit Tallinn nog drie Nederland- sc.he équipe's, te weten de winnaars van de Ralley 1938; G. Bakker Schut, met als teamgenoot P. J. Nor tier. Verder H. J. Ste- merdinkD. S. Keizer en Mlle. A. van Vredenburgh. Deze drie rijden alle^ Ford. Het startnummer van het team Kruyt van Kampen is 107. Er wordt véél van den waqen qeëischt. Thans nog enkele opmerkingen over de race. Zooals men weet bedraagt de route afstand Tallinn-Monte Carlo 3.792 kilome ter, die in vier dagen afgelegd dienen te worden, wil men voor een klassement in aanmerking komen. De wegen zijn, en met name in Letland en Polen, over het alge meen in zeer slechte conditie, zoodat er,-af gezien van sneeuw en andere weers-tegen- vallers, onnoemelijk vefcl van den wagen geeischt wordt. Er zullen waarschijnlijk lezers zijn die vragen wat nu feitelijk het nut van deze Europa-rit is en wij kunnen diegenen niet betere geven dan dat artikel uit het Ral- ley-programma dat zegt: De Ralley Monte Carlo is het criterium van de kwaliteiten van een automobiel voor tourisme. Inderdaad: het criterium, waarbij met een schier oneindig aantal factoren reke ning gehouden dient te worden. Om er maar eenige, die ons invallen, te noemen: het gemakkelijk starten, het vlug reagoe- ren op alles wat zich op den weg voordoet, de bekende soepplheid van rijden, het vaar dig sturen, de effectiviteit der remmen, de manoeuvreerbaarheid van den wagen, kort om, wil men inderdaad de Ralley de Monte Carlo tot een goed einde brengen, dan dient de auto in een conditie te zijn. waaraan niets mankeert, terwijl de bestuurder zich daarbij voor honderd procent in die dagen zal moeten geven. Ieder oogenblik kan hij op de slechte wegen, of op die plaatsen, waar in 't geheel geen weg meer is, vast loopen, in de bergen en op de heuvels dreigen weer andere geva ren, terwijl wij maar zwijgen van de ontelbare moeilijkheden van het rijden in het duister in totaal on bekend gebied. Met dat alles is rekening gehouden. Te gen het noodlot valt niet te vechten, maar er is alle reden aan te nemen dat deze sterrit tot een goed einde gebracht zal wor den. Ondanks het feit dat er in een klein model wagen gereden wordt. JFX'GDDIENST in de Herv. Kerk te JULIANADORP, op Zondag 8 Jan. a.s., 10 u. v.m. Spreker: Eerw. Heer H. Gordeau, van het Ned. Jong. Verbond. Onderwei,..: „Mijne tijden zijn in Uwe Hand" ARTS Indien U prijs stelt op plaatsing van Uw ln de Held. Courant van morgen, laat Uw opgaaf 's middags vóór 4 uur in ons bezit zijn Tabak - Sigaren en Gigaretten- aan de Koningstraat 106 Handschoenen Overhemden Pullover Op Maandag 9 Januari a.s. te 9.30 v. m. zal op het voorterrein van het infanterie- kazernement aan den Leusderweg te Amers foort de aanbieding plaats vinden van ge schenken, o.a. aan het 5e regiment infante rie ter gelegenheid van het 125 jarig jubi leum van dit regiment, door deputatien van de Vrijw. Amsterdamsche Burgerwacht, van de reserve-officieren van het regiment en van de onderofficieren van het regiment. Bij deze gelegenheid zal de commandant der 4e devisie, tevens bevelhebber in de 4e militaire afdeeling, de generaal-majoor Van den Bent, adj. in b. d. van Hare Majesteit de Koningin, den troep inspecteeren. Het zeekasteel nadert zijn vol tooiing. Aan de voltooiing van de „Oranje", het vlaggeschip van de Amsterdamsche koop vaardijvloot, wordt hard gewerkt Ruim 1000 paar handen zijn sinds acht Septem ber van het vorige jaar, toen H. M. de Ko ningin het 20.000 ton metende gevaarte te water deed glijden, op het schip werkzaam. De ijzerconstructie van het schip is thans vrijwel gereed. De inrichting van de ma chinekamer en ook het overige binnenwerk schiet goed op. De hulpmotoren zijn ge plaatst en men is druk bezig met het op houwen der hoofdmotoren. De opbouw van twee der drie hoofdmotoren, en wel de twee buitenste hoofdmotoren, is reeds zoo ver gevorderd, dat men de afmetingen de zer motoren, die elk 9000 paardekrachten zullen ontwikkelen, ten volle kan zien. De 5 diesel-dynamo's in de vóór-machinekamer, elk met een capaciteit van 1000 K.W., zijn reeds opgeeesteld. Verder wordt het schip systematisch van enderen naar boven afgewerkt. Hutten en ruimen. De hutten en verblijven, welke op de laagste dekken zijn gelegen, zijn practisch gesproken klaar en de schilders hebben hun proeven van bekwaamheid daar reeds afgelegd. Op de hoogere dekken zijn de timmerlieden nog druk bezig met het op trekken van de hutten, het aanbrengen van kasten, couchettes, enz. De lading- en bagageruimten, de provi and- en linnenkamers en verscheidene an dere bergplaatsen zijn gereed, de koel- en vrieskamers naderen haar voltooiing. Te gen het einde van Januari zal reeds begon nen worden met de overname van verschil lende. hutromplexen. Tal van leidingen, als lens- en ballast- Ipiningen, lucht-, peil-, spui- en loospijpen waterleidingen, enz., zijn geheel of grooten- deels gereed en geperst, op de dekken wer den de air-conditioning-installatie voor de Ie en 2e klasse eetsalons en die voor kunstmatige ventilatie reeds aangebracht. 100.000 K.G. verf noodig! Op het bovenpromenadedek, het sport- dek en het bootdek zijn de scheepsbou wers nog bezig en daar is dus wat de aan- kleedine betreft, nog weinig te zien. Toch kan men zich reeds een goed idéé vormen van den omvang en de inrichting van het sportdek, omdat het casco van het zwem- had en het dekhuis er omheen reeds zijn aangebracht. Van welk een buitengewonen omvang tal van werkzaamheden zijn, blijkt bij voor beeld uit het feit, dat de schilders ruim 100.000 K.G. verf zullen noodig hebben om de „Oranje" goed voor den dag te laten komen. Blijven de werkzaamheden in het huidige tempo voortgang vinden, dan bestaat er goede kans, dat het m.s. „Oranje" op tijd, dus op 1 Juni 1939, zal worden opgeleverd. Daarna zal het schip voor het bedrijf wor den uitgerust, vervolgens zuilen de verschillende installaties beproefd worden, waarna de technische proef tocht kan plaatsvinden. Zooals gezegd, wordt er op gerekend, dat 6 September 1939 de eerste reis naar Ne- derlandsch-Indië zal worden gemaakt vanaf 30 ct. vanaf 95 ct. vanaf 189 ct. Slipover vanaf 47 ct. Kousen vanaf 24 ct. Directoires vanaf 19 ct. Onderjurken, Sjaals, Flanel, Jurkjes, Blouses enz., enz. Uitsluitend Kwaliteits Goederen LUXE EN HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN TEGEN ZEER SPECIALE OPRUIMINGSPRIJZEN Prima emaiile Broodtrommel, geheel naadloos, alle kleuren, wit van binnen, f f 2.48 Nu slaagt U voordeelig in eet serviezen. - Prima porcelein. in 6 diverse modellen, met prachtige bloemdécors. 24-deelig. v. t 10 80 Ladekasten, in alle kleuren f 3-75 Prima petroleumstellen, met garan tie, alle kleuren. 1 2 3 4 5 1.45 235 355 4 65 6 50 pits Koffiemolens, wand- en schoot- model, reeds van af f 1.48 Prima emaiile Lepelrek met lepels f 1 85 Rekje met houten lepels met deegrol 59 ct. Broodplanken van af 19 ct. Complete Keukenuitrusting, diverse kleuren, reeds vanaf f 9.75, 24-delig Petroleumkannen, flinke maat 78 ct. Stoffer en blik, samen 29 ct. Bezems met steel, 28 ct. Keukentafels, vanaf 99 ct. 4 Keukenstoelen, vanaf f 1.10 30-deelig geslepen drink- servies ieeds v. af f 3.98 FA. ZOETELIEF TEL. 403 KEIZERSTR. 75 IN ONZE Divans, veerend, verstelbaar 8.75; Theemeubels, eiken 6.95; pracht Dressoirs 38.504 Clubs, Engelsch, van 115, nu 85; Engelsche Slaapkamer van 47.nu 31.50; 2 Fauteuils, 4 Stoelen, massief eiken, veerend van 47.50, nu 32.50; Boeken kasten, massief eiken, van 14.50, nu 10.95, enz. enz. Karpetten, Tafel- en Divankleeden voor spotprijzen. Koopt nu Uw Karpet voor het voorjaar en U bespaart vele guldens. VERDER VELE COUPONS EN RESTANTEN. PROFITEERT VAN DE VELE KOOPJES. HAAST U. Wilde bussen, overvolle klassen en ouderdomszorg. Naast lof voor den ijver en doortas tendheid van den minister van justi tie treffen wij in het zoo juist ver schenen voorloopig Verslag der Eer ste Kamer nopens de Rijksbegrooting 1939 ook ernstig critieken aan op het Nederlandsche justitioneel beleid. Gesproken wordt zelfs van een „ze kere ongerustheid welke in den lan de merkbaar is geworden". Deze critiek betreft in hoofdzaak de wijze waarop de minister den strijd tegen de wil de bussen heeft aangebonden. Overigens vinden wij in bedoelde nota critiek op de bij het onderwijs toegepaste bezuiniging,. Een hoogere uitgave van f 12 millioen 'ten einde de leerlingenschaal te doen dalen, achten de hier aan 't woord zijnde Eerste Kamerleden welbesteed. Van anderen kant wordt afkeuring geuit over het beheer van „Algemeen Verkeer" waarbij het belang van de Spoorwegen te zeer zou overheerschen Betreurd wordt in dit verband, dat bijv. Dieselmotoren bij de spoor wegen niet en bij het wegverkeer wel staan te worden belast. De leden, hier aan het woord, zien de op lossing van dit vraagstuk in dezen zin, dat het beheer van het spoorwegverkeer behoort te worden een onderneming op zichzelf als onderdeel van de ordening van het verkeers probleem in het algemeen. "Verscheidene leden sluiten zich aan bij den in de Tweede Kamer van Christelijk Historische zijde geuiten wensch. het bedrag van f 11 millioen, aanvankelijk uitgetroL ken oor steun aan de groote gezinnen te bestemmen voor de ouden van dagen. Gistermiddag om half drie is de motor- sleepboot „Zeeleeuw" welke 's morgens om 5 uur met zevenhonderd kilogram post van Kampen was vertrokken, op Urk aangeko men. Door den krachtigen noordelijken wind is het ijs vaneen gescheurd. De „Von Geusau" is eveneens op Urk aan gekomen. Onder leiding van den heer S. Wagenaar kwam de A.-R. Staten .Centrale „Den Hel der in vergadering bijeen in de consistorie kamer der Geref. kerk te Broek op Langen- dijk. Uit het jaarverslag van den secretaris bleek, dat 3 bestuursvergaderingen zijn ge houden. Het ledental is van 738 gestegen tot i69. De rekening van den penningmeester gaf een ontvangst aan van f398.22 en een uitgaaf van f87.53, batig saldo f310.69. In het bestuur werden de heeren L. Doekes te Dirkshom en J. Hooimeijer te Breezand herkozen. Bij de verkiezing voor leden der Provin ciale Staten uit de bestaande groslijst werd met 8 van de 15 stemmen Je heer j. Wage naar Cz. als no. 1 gekozen en als no. 2 de heer Lever uit Den Helder. Hierna sluiting. Als gevolg daarvan sterke uit breiding der Amerikaansche luchtmacht. Gezaghebbende kringen verklaren, dat Lind bergh na zijn jongste reis door Duitschland aan de regeering een vertrouwelijk verslag heeft uitgebracht over de Duitsche lucht macht. 1 Legerautori feiten verwachten, dat het nieu we bewapeningsprogram aanbevelingen zal inhouden voor de aanschaffing van een groot aantal nieuwe vliegtuigen. Gistermiddag is in de autoherstelplaafs van den heer Voskuilen, gelegen aan de zij. °P de grens der gemeenten Moerkapelïe Zel?' een aut°Kcen!aschapparaat waarmede werkzaamheden werden verricht Op Si knal uit elkaar ^sprongen' waar dp hn o*®? de werkP'aats rond. aar de bcer Voskuilen en zijn twee zoons JwnZ^am wafen- De z°°ns bleven ongedeerd doch hun vader kreeg ernstige verwondin Ren aan de beenen. Hij bloedde hevig De te hulp geroepen geneesheeren uit Zever, nfnpf" Pn addinxveen waren spoedig *r- p aatse en verleenden den grtroffehe de - s e geneeskundige hulp. Zijn toestar.* niet levensgevaarlijk. rwee in de werkplaats staande auto# rij* kort en klem geslagen en de ruiten e.\ ren van de werkplaats zijn vernield bekcnd°1Zaak Van C'e ontp,n4fin* is'nr Het jaar 1939 is onmiddellijk begonnen met inluiding van de nieuwe verscherpte phase in den strijd tusschen de Ned. Mij. tot bevorde ring der Geneeskunst en de onderlinge fond sen, n.1. in den vorm van een dagvaarding in kort geding voor den president van de recht bank te Alkmaar tegen Woensdag 11 Januari van drie Texelsche ingezetenen, die in het bezit zouden zijn van eigendommen van het maatschappij-ziekenfonds Helpt elkander (in liquidatie). Aldus schrijft men aan de „Nw. Rott. Crt." De maatschappij heeft in kort geding voor zitter, secretaris en penningmeester van het ziekenfonds Helpt elkander gedagvaard om ten eerste alles wat zij onder zich hebben van het maatschappij-ziekenfonds (in liquidatie) af te dragen aan een sequester, voortaan geen contributie voor het maatschappij-ziekenfonds te innen en de kosten van de procedure te betalen. Het kort geding over „Helpt elkander" is niets meer of minder dan de eerste gevechtsaanraking in den strjjd tusschen artscnwereld en onderlinge ziekenfondsen (gerugsteund door de geheele arbeidrs- beweging). Voor wie zal van Alkmaar de victorie beginnen? V. P. R. O. Op Donderdag 12 Januari heeft in de Doops gezinde Kerk te Den Burg een filmavond voor de V.F.R.O. plaats. De Texelsche Gymnastiekvereniging zal dit jaar ook weder twee uitvoeringen geven in dit seizoen, n.1. op Vrijdag 20 Jan. voor de Hoofd- afdeeling en op Woensdag 25 Jan. voor de Ad- spiranten. De uitvoering voor donateurs van Texels Februari°as" Uitsesteld tot Woensdag 8 ANNA PAULUWNA Landbouw. In 1938 was van onze gemeente in gebruik als Bouwland 2854 h.a.; Grasland (wei en hooiland) 637 h.a.; Tuingrond Particuliere tuinen (opbrengst hoofdzakelijk voor eigen gebruik) llo h.a.; Groenteteelt voor handel, 7o.j0 h.a Fruitteelt voor handel 5.— h.a.; Boomteelt O.oO h.a.; Bloementeelt 1.— h a Bloembo.lenteelt 678 h.a. Totaal tuingrond V oorts zijn er Dijken en bermen 53 h a ter $?si aha?aveM 149"28 h a- Moeras- ™- h i n l Veld- en spoorwegen 47 61 h.a., Onbelaste eigendommer 124.54 h a Ér- 85C2,24Vhna.geb°UWen 6nZ' 150 ha' T°taal Bebouwd was met Granen: Wintertarwe 750 ha. opbrengst 3600 kt»- n a.. Rogge 6 h.a., opbrengst per h.a. 2800 ke- k°gmeHaveJ t in ï'3" °P,brenKst per 'h.a. 2800 Granen. totaaMWl'hf 4400 Yeldboonen 210 h.a., opbr. k-K Erwten 100 h.a. opbr. 28 k.g- Bru - taaf 315 'ha b°°non 5 h"a' °Pbr- u°0 kg- To- nendebgmva^n: Geel mosterdzaad 10 ha. 1100 K- Karwij ,0 h.a. opbr. 1500 k.g., Blaauwmaanzaad 10 h.a., opbr. 1300 kg Vlas (lijnz., gerepeld vlas) 5 ha. 1000 en 5500 k.g. Tuinkers, kervel, kool 15 h.a. Totaal 11Ó h.a. Landbouwzaden: Suikerbieten 30 h.a., op brengst 1600 kg.; Spinaziezaad 50 ha. opbr. 1500 k.g. Knol en raapzaad 8 h.a. 1000 k.g.; Veldsla, komkommerzaad, Sluitkoolzaad en O. I. kers 70 h.a. Totaal 158 h.a. Knol- wortel- en Bolgewassen: Consumptie aardappelen 480 h.a., opbr. 17000 a 22000 kg, Suikerbieten 160 ha., opbr. 35000 k.g. Mangele wortels en voerbieten 120 h.a., opbr. 62000 kg. Knolrapen en knollen 5 h.a. opbr. 34000 k.g. Uien 3 h.a., opbr. 20.000 kg., Bloembollen 678 h.a., Totaal 1446 h.a. Opbrengsten alles per h.a. Groenvoer: Roode klaver 120 h.a. 4500 k.g. Ie snede; Luzerne 30 h.a. 5000 k.g. Ie snede, 2250 k.g. 2e snede, Kunstweiden 70 h.a.. Wik ken 10 h.a., Ander groenvoergewas 2 h.a. Totaal 232 h.a. Loop der bevolking over 1938. Bevolking 1 Jan. 1938: 3169 m., 2745 vr., Totaal 5914. Vermeerdering: door geboorte 87 m., 72 vr. totaal 159; door vestiging 101 m. 136 vr„ to taal 237 Totaal 188 m. 208 vr., totaal 396. Vermindering: door overlijden 22 m., 25 vr. totaal 47. Door vertrek 136 m., 152 vr. totaal 288. Totaal 158 m. 177 vr., totaal 335. Werkelijke vermeerdering dus 30 m., 31 vr., totaal 61. Bevolking 1 Jan. 1939 3199 m., 2775 vr., to taal 5975. Niettegenstaande er dus een vijftigtal per sonen meer vertrokken uit de gemeente dan zich hier vestigden nam de bevolking toch nog met 61 toe en wel door het geboorte overschot (159 geboorten tegenover 47 over ledenen). Vorig jaar was de toename 62. Het geboor tecijfer was toen lager, n.1. 143, ook dat der overledenen, n.1. 38. Vestigings- en vertrek- cijfers waren hooger, n.1. resp. 256 en 299. Het aantal gesloten huwelijken in 1938 was 41. Het aantal echtscheidingen 1. Vorig jaar resp. 46 en 3. WIERINGEti DEN OEVER. t, Aangesteld De heer Jb. Lont Jbzn. sluisknecht bij do sluizen alhier is per 1 Januari j.1. in vasten dienst bij het Rijk aangesteld. HELDERSCHE EIERVEILING, 5 Jan. Aangevoerd: 16714 kipeieren- 52-64 Kg. 4.90, 6163 Kg. 4.69—5, 6470 Kg. 4.89—5.60 per 109 stuks. EIERVEILING SCHAGEN, 5 Jan. Aa"v°e'": 30.009 kipeieren 4.10—5.05 Per 100 stuks. BROEK OP LANGENDIJK, 6 Jan. Uien 6.106.20, drielingen 3—3.30, grove G-6.10 stek 2.39-2.40, peen 4.20-4.iO. ko°l f 2.40f 4 70; gele kool f 1.50 —i 4-4U; d. witte kool f 2.30—f 3.30 NOORDSCHARWOUDE, 6 Jan. Uien 6.60—6.80, grove 6.20—6.60. Roode kool f 2.80—f 5.10; gele kooi f 3.70 -i 4.oü; d. witte kool f 1.30—3.30; De vet- lm# duurt voort. BOTERNOTEERING. e commissie noteering voor Nederland sche boter is vastgesteld op 85 cent per kg-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6