Ralley Monte Carlo
Vrijd
Magazijn
IC O F® J ES
BALANS-OPRUIMING
praktijk hervat
^utteAije
BEZOEKEN IS KOOPEN
BALANS - OPRUIMING
Waarom de Dieselmotoren
bij de Spoorwegen niet
belast
AR. Staten Centrale
„Den Helder'
Laschapparaat ontploft
Texelsch nieuws
Vier Hollandsche koppels starten in Tallinn
Gereed voor Poolkoude en Monte Carlo-sfeer
J. LACROIX
opent hedenmiddag 5 uur zijn
In de COÖPERATIE WINKELS zijn het
inderdaad
Diverse couponnen Siof belangrijk lager in prijs!
Hef 5e regiment infanterie te
Amersfoort bestaat 125 jaar
Mailschip „Oranje" in
September op reis?
Brakkeveldweg 134 - Reigerstraat 4
MEUBELMAGAZIJN B. J. QUAST Zn.
WESTSTRAAT 27—29
Dc «Zeeleeuw" en de „Von
Geusau" op Urk aangekomen
Vertrouwelijk rapport
van Lindbergh
Een ziekenfondsstrijd
in kort geding
Ï7°ZZVhh a-' ?3°° k R" "PhrcnRst P&
I^o ei Ke-4-4-80- ss-60 Kfr-
Het Hut van de Ralley: de vuur
proef voor een touristen-auto.
Sombere weersvooruitzichten.
Nog drie dagen en de heer K. Kruvt
in gezelschap van onzen verslagge
ver, den heer A. C. van Kampen,
zal vertrekken, ten einde zich naar
Tallinn te begeven, alwaar den
17den Januari voor de grootste ster-
rit ter wereld gestart zal worden.
Nog drie dagen van voorbereiding.
Drie dagen van het nog eens ter
dege nagaan en controleeren van
de Fiat, die vele duizenden kilome
ters in het vooruitzicht heeft en
waaraan niet het minste mag man-
keeren, wil men een kans maken
aan de Blauwe Kust te arriveeren.
Voorbereidingen voor het bestudeeren
van de routes, van het verzamelen van
kleeren, zoowel voor de poolkoude die in
het hooge Noorden wacht, als van een
dun colbertje voor Monte Carlo, waar thans
de oranjeappel-boonuen in bloei staan.
De weqen spieqelqlad.
Zooals men gelezen zal hebben is het
met alle Ftalley-routes al bijzonder slecht
gesteld. Het is alles sneeuw en ijs wat de
klok slaat en de vermaarde rijder Gadsoni-
des, die het laatste zware traject Grenoble
Monte Carlo bij wijze van proef gereden
heeft schreef aan de K.N.A.C. dat de wegen
spiegelglad zijn en vrijwel onberiidbaar. In
het Noorden, in Polen en de Baltische lan
den, vriest het hard en ligt alles onder een
dikke sneeuwlaag. Het is goed dat ons kop
pel op deze en dergelijke handicap reeds
min of meer gerekend heeft.
Behalve het koppel Kruytvan Kampen
vertrekken uit Tallinn nog drie Nederland-
sc.he équipe's, te weten de winnaars van de
Ralley 1938; G. Bakker Schut, met als
teamgenoot P. J. Nor tier. Verder H. J. Ste-
merdinkD. S. Keizer en Mlle. A. van
Vredenburgh. Deze drie rijden alle^ Ford.
Het startnummer van het team Kruyt
van Kampen is 107.
Er wordt véél van den waqen
qeëischt.
Thans nog enkele opmerkingen over de
race. Zooals men weet bedraagt de route
afstand Tallinn-Monte Carlo 3.792 kilome
ter, die in vier dagen afgelegd dienen te
worden, wil men voor een klassement in
aanmerking komen. De wegen zijn, en met
name in Letland en Polen, over het alge
meen in zeer slechte conditie, zoodat er,-af
gezien van sneeuw en andere weers-tegen-
vallers, onnoemelijk vefcl van den wagen
geeischt wordt.
Er zullen waarschijnlijk lezers zijn die
vragen wat nu feitelijk het nut van deze
Europa-rit is en wij kunnen diegenen niet
betere geven dan dat artikel uit het Ral-
ley-programma dat zegt:
De Ralley Monte Carlo is het
criterium van de kwaliteiten van
een automobiel voor tourisme.
Inderdaad: het criterium, waarbij met
een schier oneindig aantal factoren reke
ning gehouden dient te worden. Om er
maar eenige, die ons invallen, te noemen:
het gemakkelijk starten, het vlug reagoe-
ren op alles wat zich op den weg voordoet,
de bekende soepplheid van rijden, het vaar
dig sturen, de effectiviteit der remmen, de
manoeuvreerbaarheid van den wagen, kort
om, wil men inderdaad de Ralley de Monte
Carlo tot een goed einde brengen, dan dient
de auto in een conditie te zijn. waaraan
niets mankeert, terwijl de bestuurder zich
daarbij voor honderd procent in die dagen
zal moeten geven.
Ieder oogenblik kan hij op de
slechte wegen, of op die plaatsen,
waar in 't geheel geen weg meer is,
vast loopen, in de bergen en op de
heuvels dreigen weer andere geva
ren, terwijl wij maar zwijgen van
de ontelbare moeilijkheden van het
rijden in het duister in totaal on
bekend gebied.
Met dat alles is rekening gehouden. Te
gen het noodlot valt niet te vechten, maar
er is alle reden aan te nemen dat deze
sterrit tot een goed einde gebracht zal wor
den. Ondanks het feit dat er in een klein
model wagen gereden wordt.
JFX'GDDIENST
in de Herv. Kerk te
JULIANADORP,
op Zondag 8 Jan. a.s., 10 u. v.m.
Spreker: Eerw. Heer H. Gordeau,
van het Ned. Jong. Verbond.
Onderwei,..:
„Mijne tijden zijn in Uwe Hand"
ARTS
Indien U prijs stelt op
plaatsing van Uw
ln de Held. Courant van
morgen, laat Uw opgaaf
's middags vóór 4 uur in
ons bezit zijn
Tabak - Sigaren en Gigaretten-
aan de Koningstraat 106
Handschoenen
Overhemden
Pullover
Op Maandag 9 Januari a.s. te 9.30 v. m.
zal op het voorterrein van het infanterie-
kazernement aan den Leusderweg te Amers
foort de aanbieding plaats vinden van ge
schenken, o.a. aan het 5e regiment infante
rie ter gelegenheid van het 125 jarig jubi
leum van dit regiment, door deputatien van
de Vrijw. Amsterdamsche Burgerwacht, van
de reserve-officieren van het regiment en
van de onderofficieren van het regiment.
Bij deze gelegenheid zal de commandant
der 4e devisie, tevens bevelhebber in de 4e
militaire afdeeling, de generaal-majoor Van
den Bent, adj. in b. d. van Hare Majesteit
de Koningin, den troep inspecteeren.
Het zeekasteel nadert zijn vol
tooiing.
Aan de voltooiing van de „Oranje", het
vlaggeschip van de Amsterdamsche koop
vaardijvloot, wordt hard gewerkt Ruim
1000 paar handen zijn sinds acht Septem
ber van het vorige jaar, toen H. M. de Ko
ningin het 20.000 ton metende gevaarte te
water deed glijden, op het schip werkzaam.
De ijzerconstructie van het schip is thans
vrijwel gereed. De inrichting van de ma
chinekamer en ook het overige binnenwerk
schiet goed op. De hulpmotoren zijn ge
plaatst en men is druk bezig met het op
houwen der hoofdmotoren. De opbouw van
twee der drie hoofdmotoren, en wel de
twee buitenste hoofdmotoren, is reeds zoo
ver gevorderd, dat men de afmetingen de
zer motoren, die elk 9000 paardekrachten
zullen ontwikkelen, ten volle kan zien. De 5
diesel-dynamo's in de vóór-machinekamer,
elk met een capaciteit van 1000 K.W., zijn
reeds opgeeesteld.
Verder wordt het schip systematisch van
enderen naar boven afgewerkt.
Hutten en ruimen.
De hutten en verblijven, welke op de
laagste dekken zijn gelegen, zijn practisch
gesproken klaar en de schilders hebben
hun proeven van bekwaamheid daar reeds
afgelegd. Op de hoogere dekken zijn de
timmerlieden nog druk bezig met het op
trekken van de hutten, het aanbrengen van
kasten, couchettes, enz.
De lading- en bagageruimten, de provi
and- en linnenkamers en verscheidene an
dere bergplaatsen zijn gereed, de koel- en
vrieskamers naderen haar voltooiing. Te
gen het einde van Januari zal reeds begon
nen worden met de overname van verschil
lende. hutromplexen.
Tal van leidingen, als lens- en ballast-
Ipiningen, lucht-, peil-, spui- en loospijpen
waterleidingen, enz., zijn geheel of grooten-
deels gereed en geperst, op de dekken wer
den de air-conditioning-installatie voor de
Ie en 2e klasse eetsalons en die voor
kunstmatige ventilatie reeds aangebracht.
100.000 K.G. verf noodig!
Op het bovenpromenadedek, het sport-
dek en het bootdek zijn de scheepsbou
wers nog bezig en daar is dus wat de aan-
kleedine betreft, nog weinig te zien. Toch
kan men zich reeds een goed idéé vormen
van den omvang en de inrichting van het
sportdek, omdat het casco van het zwem-
had en het dekhuis er omheen reeds zijn
aangebracht.
Van welk een buitengewonen omvang tal
van werkzaamheden zijn, blijkt bij voor
beeld uit het feit, dat de schilders ruim
100.000 K.G. verf zullen noodig hebben om
de „Oranje" goed voor den dag te laten
komen.
Blijven de werkzaamheden in het
huidige tempo voortgang vinden,
dan bestaat er goede kans, dat het
m.s. „Oranje" op tijd, dus op 1 Juni
1939, zal worden opgeleverd. Daarna
zal het schip voor het bedrijf wor
den uitgerust, vervolgens zuilen de
verschillende installaties beproefd
worden, waarna de technische proef
tocht kan plaatsvinden.
Zooals gezegd, wordt er op gerekend, dat
6 September 1939 de eerste reis naar Ne-
derlandsch-Indië zal worden gemaakt
vanaf 30 ct.
vanaf 95 ct.
vanaf 189 ct.
Slipover vanaf 47 ct.
Kousen vanaf 24 ct.
Directoires vanaf 19 ct.
Onderjurken, Sjaals, Flanel,
Jurkjes, Blouses enz., enz.
Uitsluitend Kwaliteits Goederen
LUXE EN HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN TEGEN
ZEER SPECIALE OPRUIMINGSPRIJZEN
Prima emaiile Broodtrommel,
geheel naadloos, alle kleuren,
wit van binnen, f f 2.48
Nu slaagt U voordeelig in eet
serviezen. - Prima porcelein. in
6 diverse modellen, met prachtige
bloemdécors. 24-deelig. v. t 10 80
Ladekasten, in alle kleuren f 3-75
Prima petroleumstellen, met garan
tie, alle kleuren.
1 2 3 4 5
1.45 235 355 4 65 6 50
pits
Koffiemolens, wand- en schoot-
model, reeds van af f 1.48
Prima emaiile Lepelrek met
lepels f 1 85
Rekje met houten lepels met
deegrol 59 ct.
Broodplanken van af 19 ct.
Complete Keukenuitrusting,
diverse kleuren,
reeds vanaf f 9.75, 24-delig
Petroleumkannen,
flinke maat 78 ct.
Stoffer en blik, samen 29 ct.
Bezems met steel,
28 ct.
Keukentafels, vanaf 99 ct.
4 Keukenstoelen, vanaf f 1.10
30-deelig geslepen drink-
servies ieeds v. af f 3.98
FA. ZOETELIEF TEL. 403 KEIZERSTR. 75
IN ONZE
Divans, veerend, verstelbaar 8.75; Theemeubels, eiken 6.95;
pracht Dressoirs 38.504 Clubs, Engelsch, van 115, nu 85;
Engelsche Slaapkamer van 47.nu 31.50; 2 Fauteuils, 4
Stoelen, massief eiken, veerend van 47.50, nu 32.50; Boeken
kasten, massief eiken, van 14.50, nu 10.95, enz. enz.
Karpetten, Tafel- en Divankleeden voor spotprijzen. Koopt nu Uw
Karpet voor het voorjaar en U bespaart vele guldens.
VERDER VELE COUPONS EN RESTANTEN.
PROFITEERT VAN DE VELE KOOPJES. HAAST U.
Wilde bussen, overvolle klassen
en ouderdomszorg.
Naast lof voor den ijver en doortas
tendheid van den minister van justi
tie treffen wij in het zoo juist ver
schenen voorloopig Verslag der Eer
ste Kamer nopens de Rijksbegrooting
1939 ook ernstig critieken aan op het
Nederlandsche justitioneel beleid.
Gesproken wordt zelfs van een „ze
kere ongerustheid welke in den lan
de merkbaar is geworden".
Deze critiek betreft in hoofdzaak de wijze
waarop de minister den strijd tegen de wil
de bussen heeft aangebonden. Overigens
vinden wij in bedoelde nota critiek op de
bij het onderwijs toegepaste bezuiniging,.
Een hoogere uitgave van f 12 millioen 'ten
einde de leerlingenschaal te doen dalen,
achten de hier aan 't woord zijnde Eerste
Kamerleden welbesteed. Van anderen kant
wordt afkeuring geuit over het beheer van
„Algemeen Verkeer" waarbij het belang van
de Spoorwegen te zeer zou overheerschen
Betreurd wordt in dit verband,
dat bijv. Dieselmotoren bij de spoor
wegen niet en bij het wegverkeer
wel staan te worden belast.
De leden, hier aan het woord, zien de op
lossing van dit vraagstuk in dezen zin, dat
het beheer van het spoorwegverkeer behoort
te worden een onderneming op zichzelf als
onderdeel van de ordening van het verkeers
probleem in het algemeen.
"Verscheidene leden sluiten zich aan bij
den in de Tweede Kamer van Christelijk
Historische zijde geuiten wensch. het bedrag
van f 11 millioen, aanvankelijk uitgetroL
ken oor steun aan de groote gezinnen te
bestemmen voor de ouden van dagen.
Gistermiddag om half drie is de motor-
sleepboot „Zeeleeuw" welke 's morgens om
5 uur met zevenhonderd kilogram post van
Kampen was vertrokken, op Urk aangeko
men. Door den krachtigen noordelijken
wind is het ijs vaneen gescheurd.
De „Von Geusau" is eveneens op Urk aan
gekomen.
Onder leiding van den heer S. Wagenaar
kwam de A.-R. Staten .Centrale „Den Hel
der in vergadering bijeen in de consistorie
kamer der Geref. kerk te Broek op Langen-
dijk.
Uit het jaarverslag van den secretaris
bleek, dat 3 bestuursvergaderingen zijn ge
houden. Het ledental is van 738 gestegen tot
i69.
De rekening van den penningmeester gaf
een ontvangst aan van f398.22 en een uitgaaf
van f87.53, batig saldo f310.69.
In het bestuur werden de heeren L. Doekes
te Dirkshom en J. Hooimeijer te Breezand
herkozen.
Bij de verkiezing voor leden der Provin
ciale Staten uit de bestaande groslijst werd
met 8 van de 15 stemmen Je heer j. Wage
naar Cz. als no. 1 gekozen en als no. 2 de
heer Lever uit Den Helder.
Hierna sluiting.
Als gevolg daarvan sterke uit
breiding der Amerikaansche
luchtmacht.
Gezaghebbende kringen verklaren, dat Lind
bergh na zijn jongste reis door Duitschland
aan de regeering een vertrouwelijk verslag
heeft uitgebracht over de Duitsche lucht
macht. 1
Legerautori feiten verwachten, dat het nieu
we bewapeningsprogram aanbevelingen zal
inhouden voor de aanschaffing van een
groot aantal nieuwe vliegtuigen.
Gistermiddag is in de autoherstelplaafs
van den heer Voskuilen, gelegen aan de zij.
°P de grens der gemeenten Moerkapelïe
Zel?' een aut°Kcen!aschapparaat
waarmede werkzaamheden werden verricht
Op Si knal uit elkaar ^sprongen'
waar dp hn o*®? de werkP'aats rond.
aar de bcer Voskuilen en zijn twee zoons
JwnZ^am wafen- De z°°ns bleven ongedeerd
doch hun vader kreeg ernstige verwondin
Ren aan de beenen. Hij bloedde hevig De
te hulp geroepen geneesheeren uit Zever,
nfnpf" Pn addinxveen waren spoedig *r-
p aatse en verleenden den grtroffehe de -
s e geneeskundige hulp. Zijn toestar.*
niet levensgevaarlijk.
rwee in de werkplaats staande auto# rij*
kort en klem geslagen en de ruiten e.\
ren van de werkplaats zijn vernield
bekcnd°1Zaak Van C'e ontp,n4fin* is'nr
Het jaar 1939 is onmiddellijk begonnen met
inluiding van de nieuwe verscherpte phase in
den strijd tusschen de Ned. Mij. tot bevorde
ring der Geneeskunst en de onderlinge fond
sen, n.1. in den vorm van een dagvaarding in
kort geding voor den president van de recht
bank te Alkmaar tegen Woensdag 11 Januari
van drie Texelsche ingezetenen, die in het
bezit zouden zijn van eigendommen van het
maatschappij-ziekenfonds Helpt elkander (in
liquidatie). Aldus schrijft men aan de „Nw.
Rott. Crt."
De maatschappij heeft in kort geding voor
zitter, secretaris en penningmeester van het
ziekenfonds Helpt elkander gedagvaard om
ten eerste alles wat zij onder zich hebben van
het maatschappij-ziekenfonds (in liquidatie)
af te dragen aan een sequester, voortaan geen
contributie voor het maatschappij-ziekenfonds
te innen en de kosten van de procedure te
betalen.
Het kort geding over „Helpt elkander"
is niets meer of minder dan de eerste
gevechtsaanraking in den strjjd tusschen
artscnwereld en onderlinge ziekenfondsen
(gerugsteund door de geheele arbeidrs-
beweging). Voor wie zal van Alkmaar de
victorie beginnen?
V. P. R. O.
Op Donderdag 12 Januari heeft in de Doops
gezinde Kerk te Den Burg een filmavond voor
de V.F.R.O. plaats.
De Texelsche Gymnastiekvereniging zal dit
jaar ook weder twee uitvoeringen geven in dit
seizoen, n.1. op Vrijdag 20 Jan. voor de Hoofd-
afdeeling en op Woensdag 25 Jan. voor de Ad-
spiranten.
De uitvoering voor donateurs van Texels
Februari°as" Uitsesteld tot Woensdag 8
ANNA PAULUWNA
Landbouw.
In 1938 was van onze gemeente in gebruik
als Bouwland 2854 h.a.; Grasland (wei en
hooiland) 637 h.a.; Tuingrond Particuliere
tuinen (opbrengst hoofdzakelijk voor eigen
gebruik) llo h.a.; Groenteteelt voor handel,
7o.j0 h.a Fruitteelt voor handel 5.— h.a.;
Boomteelt O.oO h.a.; Bloementeelt 1.— h a
Bloembo.lenteelt 678 h.a. Totaal tuingrond
V oorts zijn er Dijken en bermen 53 h a
ter $?si aha?aveM 149"28 h a- Moeras- ™-
h i n l Veld- en spoorwegen 47 61
h.a., Onbelaste eigendommer 124.54 h a Ér-
85C2,24Vhna.geb°UWen 6nZ' 150 ha' T°taal
Bebouwd was met Granen:
Wintertarwe 750 ha. opbrengst 3600 kt»-
n a.. Rogge 6 h.a., opbrengst per h.a. 2800 ke-
k°gmeHaveJ t in ï'3" °P,brenKst per 'h.a. 2800
Granen. totaaMWl'hf 4400
Yeldboonen 210 h.a., opbr.
k-K Erwten 100 h.a. opbr. 28 k.g- Bru -
taaf 315 'ha b°°non 5 h"a' °Pbr- u°0 kg- To-
nendebgmva^n: Geel mosterdzaad 10 ha.
1100 K- Karwij ,0 h.a. opbr. 1500
k.g., Blaauwmaanzaad 10 h.a., opbr. 1300 kg
Vlas (lijnz., gerepeld vlas) 5 ha. 1000 en 5500
k.g. Tuinkers, kervel, kool 15 h.a. Totaal
11Ó h.a.
Landbouwzaden: Suikerbieten 30 h.a., op
brengst 1600 kg.; Spinaziezaad 50 ha. opbr.
1500 k.g. Knol en raapzaad 8 h.a. 1000 k.g.;
Veldsla, komkommerzaad, Sluitkoolzaad en
O. I. kers 70 h.a. Totaal 158 h.a.
Knol- wortel- en Bolgewassen: Consumptie
aardappelen 480 h.a., opbr. 17000 a 22000 kg,
Suikerbieten 160 ha., opbr. 35000 k.g. Mangele
wortels en voerbieten 120 h.a., opbr. 62000 kg.
Knolrapen en knollen 5 h.a. opbr. 34000 k.g.
Uien 3 h.a., opbr. 20.000 kg., Bloembollen
678 h.a., Totaal 1446 h.a.
Opbrengsten alles per h.a.
Groenvoer: Roode klaver 120 h.a. 4500 k.g.
Ie snede; Luzerne 30 h.a. 5000 k.g. Ie snede,
2250 k.g. 2e snede, Kunstweiden 70 h.a.. Wik
ken 10 h.a., Ander groenvoergewas 2 h.a.
Totaal 232 h.a.
Loop der bevolking over 1938.
Bevolking 1 Jan. 1938: 3169 m., 2745 vr.,
Totaal 5914.
Vermeerdering: door geboorte 87 m., 72 vr.
totaal 159; door vestiging 101 m. 136 vr„ to
taal 237 Totaal 188 m. 208 vr., totaal 396.
Vermindering: door overlijden 22 m., 25
vr. totaal 47. Door vertrek 136 m., 152 vr.
totaal 288. Totaal 158 m. 177 vr., totaal 335.
Werkelijke vermeerdering dus 30 m., 31
vr., totaal 61.
Bevolking 1 Jan. 1939 3199 m., 2775 vr., to
taal 5975.
Niettegenstaande er dus een vijftigtal per
sonen meer vertrokken uit de gemeente dan
zich hier vestigden nam de bevolking toch
nog met 61 toe en wel door het geboorte
overschot (159 geboorten tegenover 47 over
ledenen).
Vorig jaar was de toename 62. Het geboor
tecijfer was toen lager, n.1. 143, ook dat der
overledenen, n.1. 38. Vestigings- en vertrek-
cijfers waren hooger, n.1. resp. 256 en 299.
Het aantal gesloten huwelijken in 1938 was
41. Het aantal echtscheidingen 1. Vorig jaar
resp. 46 en 3.
WIERINGEti
DEN OEVER.
t, Aangesteld
De heer Jb. Lont Jbzn. sluisknecht bij do
sluizen alhier is per 1 Januari j.1. in vasten
dienst bij het Rijk aangesteld.
HELDERSCHE EIERVEILING, 5 Jan.
Aangevoerd: 16714 kipeieren- 52-64 Kg.
4.90, 6163 Kg. 4.69—5, 6470 Kg. 4.89—5.60
per 109 stuks.
EIERVEILING SCHAGEN, 5 Jan.
Aa"v°e'": 30.009 kipeieren 4.10—5.05 Per
100 stuks.
BROEK OP LANGENDIJK, 6 Jan.
Uien 6.106.20, drielingen 3—3.30, grove
G-6.10 stek 2.39-2.40, peen 4.20-4.iO.
ko°l f 2.40f 4 70; gele kool f 1.50
—i 4-4U; d. witte kool f 2.30—f 3.30
NOORDSCHARWOUDE, 6 Jan.
Uien 6.60—6.80, grove 6.20—6.60.
Roode kool f 2.80—f 5.10; gele kooi f 3.70
-i 4.oü; d. witte kool f 1.30—3.30; De vet-
lm# duurt voort.
BOTERNOTEERING.
e commissie noteering voor Nederland
sche boter is vastgesteld op 85 cent per kg-