Het verband tusschen oorlogs marine en wereldhandel Franco blijft vorderingen maken Nieuwediep strategisch nog meest juiste marine-basis SPANJE altijd voor een groot gedeelte overgeleverd zijn aan de willekeur van de oorlogvoerenden en alleen positie op de wip en daarmede in overeenstemming zijnde eigen kracht kan maken dat de oorlogvoerenden omzichtig te werk zullen gaan. In geval van oorlog was het tot nu in Nederland droevig gesteld. Wij kunnen ge- van Nieuwediep is ook, dat er voor de Marine miHioenen in den grond aitten, die men nimmer zal kunnen verplautsen. Een voorbeeld daarvan levert Engeland op, dat nimmer zijn vlootbasis heeft ver plaatst, om dezelfde redenen. Spr. eindigt met de hoop uit te spreken, rjm ^4 x-,, I ■It» r.- Het artillerie-instructieschip -Van Kinsbergen", voor de Kon. Ned. Marine In aanbouw bij de Rotterdamsche Droog dok Mij., is Donderdag met goed gevolg tewater gelaten. Het schip in zijn element Ha Marine dat de vrede tot in lengte van dagen bewaard rust zeggen, dat na den wereldoorlog de Mar e blijven, maar dat indien het meest fatale in Nederland teruggevallen was tot de zui- wereldgebeuren, een oorlog, toch mocht plaats vere kustverdediging. hebben, de Nederlandsche koopvaardij de Kon. aan Aan optreden buitengaats, althans om de Marine met voldoende middelen aan haar j f wpi I zijde mag* vinden, om haar aandeel m dgn handel te beschermen, werd met gedacht, wel ^ereMha*del te handhaven. 11 aan afsluiting van alle toegangen door mijnen. yan de geiegenheid tot het stellen van Toegegeven moet worden dat de politieke toe- I vragen werd door verschillende aanwezigen. stand na den oorlog zoodanig was, dat op een gebruik gemaakt. De spr. beantwoordde deze Onze vloot in Indië onvoldoende voor de handhaving van onze neutraliteit. In een bijeenkomst in Bellevue van de Maat schappij voor Nijverheid en Handel, dep. Den Helder en Omstreken, heeft gisterenmiddag de eerste officier van het Kon. Instituut, kapitein luitenant ter zee W. van den Donker een lezing gehouden over de beteekenis van de oorlogs marine en den wereldhandel. De bijeenkomst, die gepresideerd werd door burgemeester Ritmeester als voorzitter van de Heldersche afdeeling, werd o.m. bijgewoond door den commandant van het Kon. Instituut, kolonel baron C. J. v. Asbeck, als vertegen woordiger van den commandant der Marine, die wegens lichte ongesteldheid verhinderd was de lezing bij-te wonen, verder door den luitenant ter zee der le kl. J. Tissot v. Patot, waarn. Chef staf, door den garnizoenscom mandant, majoor W. Doorman en door burge meester Mijnlief van Anna Paulowna, alsmede door den oud-burgemeester van deze gemeente, den heer Lovink en den secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken, den heer J. Scheffel. De handels- en scheepvaartroutes De inleider begon met er op te wijzen, dat de handelswegen of scheepvaartroutes, zoo noodig dadelijk en zonder kosten door nieuwe zijn te vervangen. Aangezien alleen bij de kusten kostbare maatregelen noodig zijn voor het veilig bevaren van de zee, is het doode kapitaal, dat in die zeewegen wordt gestoken, slechts zeer gering. Dit is een van de redenen, die er toe leiden dat niettegenstaande al de gewone en onge wone gevaren van de zee, vervoer te water veel gemakkelijker en goedkooper is dan te land. Het goedkoopste vervoermiddel te land is altijd nog 10 maal zoo duur als vervoer te water. Het vervoer per schip leent zich bij uitstek voor massavervoer. Een schip van 10.000 ton eischt voor hetzelfde vervoer 1000 spoorwagens, dat is 20 treinen ieder van 50 wagens. Verschillende werelddeelen en landen zijn uitsluitend over zee te bereiken. Al deze rede nen hebben ertoe geleid de zee tot de grootste en voornaamste verkeersweg van de wereld te maken. En omdat de zee de voornaamste ver keersweg van de wereld is, is het vervoer over dien weg dus de zeevaart de belangrijkste factor van den wereldhandel en gaan die twee scheepvaart en handel hand in hand. Vandaar ook dat er pas sprake is van we reldhandel, nadat de wereldscheepvaart is ontstaan. Eerst de ontwikkeling van het zeilschip stelde tot Oceaan-verkeer in staat, zij maakte de ontdekking van de nieuwe wereld mogelijk en deze ontdekking gaf een groote stoot aan het ontstaan van den wereldhandel. Belangrijke factoren voor groei- en ontwikkeling van de scheepvaart Eén van de belangrijkste factoren voor den groei en ontwikkeling van de scheepvaart is de ligging van een land. Een land als Engeland geheel omgeven door de zee is vanzelf aange wezen op de scheepvaart en daar zal de zee vaart een zeer natuurlijke ontwikkelingsgang volgen. Een land met goede binnenwateren en ruime zeegaten, zooals Nederland, zal een be volking geven, die zich van nature thuis voelt op het water. Behalve de ligging zijn er andere door de natuur gegeven oorzaken, die een volk naar de zee doen trekken of er juist van doen af- stooten. Behoeften en aanleg maken in een logische opvolging, zeelieden, kooplieden, kolonisten fabrikanten. Tusschen industrie en kolonie is de scheepvaart de onmisbare schakel. Werd Engeland naar zee getrokken, Holland werd er naar toe gedreven. Natuurlijk wil ik niet zeggen, zoo zegt spr. dat het tegenwoordige Koninkrijk der Neder landen uit niets is voortgekomen, maar de wel vaart van Nederland is voortgebracht door de zeevaart, die juist in een zekere armoede zijn ontstaan vindt. Koloniaal bezit heeft grooten invloed op de ontwikkeling van de scheepvaart. Er ontstaat vanzelf een uitwisseling van goederen en de handel krijgt, eigen havens en eigen steun punten, die het verkeer vergemakkelijken. Spr. geeft hierna om de ontwikkeling van den wereldhandel na te gaan een kort over zicht van de wereldgeschiedenis in zooverre zij hiermede verband houdt, waaruit duidelijk blijkt hoe nauw of scheepvaart en oorlogs marine met elkander verbonden zijn. De schepen die overzee varen zijn een stuk grondgebied van den staat, dat zich verplaatst. Evenals het grondgebied van den staat zelve, behoeft dit verplaatsbare grondgebied oyer de geheele reis de be scherming van de natie. Voor deze bescher ming nu dient in de eerste plaats de oorlogsmarine. In vredestijd komt deze bescherming minder duidelijk naar voren, omdat de zee internatio naal bezit is en dus vrij voor iedereen. In oorlogstijd staat de zaak anders. Dan bestaat ter zee nog het buitrecht, d.w.z. dat privaatbezit onder bepaalde voorwaarden neembaar is. (Te land wordt privaatbezit ge ëerbiedigd). Naast dit buitrecht heeft een oorlogvoerende het recht neutrale schepen te onderzoeken. Hier komt een ander belangrijk punt van den zee-oorlog naar voren en dat is invloed van de neutralen. Door dit recht van onderzoek kan een oorlogvoerende partij de neutrale handel ontzettend belemmeren en daarmede beïnvloeden (zie wereldoorlog, routes voorschrijven, bepaalde havens aan doen). Het spreekt vanzelf, dat hoe sterker de neutralen, hoe minder de oorlogvoerenden aan de neutrale scheepvaart in den weg zullen leggen en hoe zwakker de neutrale, hoe meer zij aan de willekeur van de oorlogvoerenden overgeleverd zullen zijn. (Zie wereldoorlog vóór en na oorlogsverklaring Amerika)Hoe krach tiger de oorlogsmarine hoe minder men zich dergelijke willekeurige behandelingen zal laten welgevallen. De taak van de oorlogsmarine. Voor de oorlogvoerende zal de taak van de oorlogsmarine in de eerste plaats zijn, het veilig stellen van den eigen handel waartoe indien men daartoe sterk genoeg is, zooals b.v. Engeland, de handelsrouten over vrijwel de geheele wereld veilig ge steld moeten worden. Aangezien de eigen handelsrouten en die van de vijand meestal voor een groot gedeelte samenvallen, kan een aanval op 's vijands handel hand in hand gaan met de verdediging van den handel. Een sterke zeemogendheid zal dus trachten te verkrijgen de volledige beheer- sching der zeewegen, of wel wat wij noe men „het meesterschap ter zee" en dat is dan ook het eigenlijke doel van den zee oorlog. Maar let wel niet omdat het zoo aardig is om met de bezem in de mast te varen om de eigen handel ongestoord voortgang te doen vinden en zoo mogelijk de vijand van alle toevoer over zee af te snijden. De beteekenis van een sterke oor logsmarine. Hoewel weieens beweerd wordt dat vooral in vredestijd de sterkte van oorlogs- en han delsmarine geen verband met elkaar behoeven te houden, is dat slechts oogenschijnlijk. Men wijst dan veelal op Noorwegen dat een groote koopvaardijvloot heeft en een kleine oorlogs marine. In dergelijke gevallen zal aan die zeevarende natie dan echter voor een groot gedeelte de minder winstgevende vaart wor den gelaten. Buitendien, zal geen natie zijn handelsvloot sterk kunnen ontwikkelen zonder rekening te houden met hetgeen die handels vloot bij een eventueelen oorlog zal kunnen overkomen. Zeker het is zeer wel mogelijk dat het belang van de sterkste der oorlog voerenden of zelfs het belang van beide par tijen mede brengt, dat de neutrale scheep vaart blijft varen. Maar dan vaart die neutrale scheepvaart op de Goodwill van de oorlogvoerenden, hoe sterker men dan ter zee is hoe minder zal men aan willekeurige handelingen zijn bloot gesteld. Onze vloot in Indië onvoldoende voor de handhaving van de neu traliteit. Hoe staat het nu in dit opzicht met onze Koninklijke Nederlandsche Marine. Bekijken wij eerst Nederlandsch-Indië in het geval dat wij zelf neutraal zijn. Dan zullen wij naast handhaving van de neutraliteit zorg moeten dragen voor een ongestoorde voortgang van onze eigen handel in den Archipel. Voor dit tweeledig doel acht ik onze in Indië thans aanwezige vloot niet voldoende. Het gebied is ontzettend uitgestrekt maar is bovendien van zeer veel belang indien Oost-Azië in den oor log betrokken wordt. Veel belangrijke han delswegen loopen door ons Indië en indien door een der partijen de Straat Singapore moet wor den gemeden, loopen voor die natie alle ver bindingen van West naar Oost door onze Ar chipel. Het spreekt vanzelf dat wanneer wij zelf oorlogvoerend zjjn en dus naast ver dediging van den Archipel ook de han del volledig veilig gesteld moet worden, er nog meer van de Kon. Marine zal wor den geëischt en voor dat geval een uit breiding van de vloot zooals thans door de Regeering voorgestaan hoogst nood zakelijk moet worden geacht. Hoe staat het in Nederland? Hoe staat het nu in Nederland. In geval van neutraliteits-handhaving, zullen wij daar Europeeschen oorlog weinig kans bestond. Thans is dat echter geheel anders. De Ne derlandsche Regeering heeft haar standpunt aan deze gewijzigde politieke toestand aan gepast en zegt in de toelichting op de wets ontwerpen betreffende de economische verde digingsvoorbereiding „Naast de organisatie van binnenlandsche voortbrenging en verbruik zal dan ook een regeling van den in- en uitvoer, waardoor zooveel mogelijk deze laatste dienstbaar ge maakt wordt aan het verkrijgen van drin gend benoodigde import-artikelen, niet kun nen worden ontbeerd." Het benoodigde materiaal....op de werven. Het in Nederland aanwezige deel der Kon. Marine zal zich dan ook op deze taak moeten voorbereiden en de Regee ring heeft niet geaarzeld de Kon. Marine in Nederland op een zoodanige leest te schoeien dat zij de bescherming van deze in- en uitvoer op zich kan nemen. Helaas zal een gedeelte van het benoo digde materieel voorloopig nog maar op aanbouwwerven te vinden zijn inplaats van op de Noordzee. De ligging van Nieuwediep strate gisch juist. Spr. w\jst er voorts op, dat de ligging van Nieuwediep als Marinebasis van ouds her strategisch juist Is, terwijl het spr. persoonlijke meening is, dat ook nu nog de strategische positie van Nieuwediep ver uitgaat boven b.v. IJmuiden en H. v. Holland, dat gemakkelijk af te sluiten is. De vloot kan hier gemakkelijk naar buiten en de Noordzee bereiken. De af stand van de groote handelshavens is geen bezwaar. Natuurlijk zal in de nabij heid van deze havens kleiner materieel moeten zijn, dat zijn steunpunten heeft in IJmuiden en Hk. v. Holland, maar als Marinebasis zal Nieuwediep zijn betee kenis behouden en de schepen, die de regeering op het oogenbllk laat aanbou wen, zullen ook voor het meerendeel Nieuwediep als standplaats krijgen. Een bezwaar tegen Den Heluer mag zijn, dat het buiten de vesting Holland licht en dus buiten de Centrale verdedi ging, in verband met de luchtverdediging dus wat ver. Het zal dan ook een eigen luchtbescherming moeten hebben. Een belangrijk punt voor de beteekenis naar genoegen. Leer het volk het innerlijk van de Marine kennen. In een slotwoord wees de burgemeester op de wenschelijkheid om het Nederl. volk het innerlijk orgaan van de Marine te doen ken nen, niet door een vlootrevue in Scheveningen, maar door het volk op de schepen te noodigen, zooals men dat in Indië gedaan heeft en van daar oefeningen mee te laten maken. Dat zal het groote verband tusschen het Ned. volk en de Ned. Marine bevorderen. Spr. dankt Overste Van den Donker voeg zijn hoogst interessante lezing, die de aan wezigen een beter inzicht heeft gegeven m de samenwerking tusschen de Ned. Marine eq den handel. Belangstelling aan boord van Hr. Ms. .Tromp" voor ~de eerste voorstelling met geluidsfilm-installatie, welke aangeboden is door het comité .Onze Ma en Donderdag officieel werd overgedragen larine van een ge|uidsfi|m-insta|raliT,^angebiderd13eo^dhetlom!treOlnze0MrdraC-hVPlha^ rechts: de voorzitter van het comité, de heer A W P A, '7 - Geheel dant van de .Tromp", kapitein ter zee T!'a!"C M*T5oorman# COmman" Republikeinen qeven de verove ringen in Zuid Catalonië door. de rechtsche troepen toe. Re- qeerinqstroepen melden succes sen aan het front van Estrema- dura. Uit de berichten, welke van het j oorlogstooneel in Spanje komen, blijkt, dat Franco nog steeds terrein wint. Uit Burgos wordt gemeld, dat zijn troepen aan het front in Zd. Catalonië, Borjas Blanoas hebben overmeesterd en daarna een groot aantal andere dorpen benevens ver schillende bergkammen bezet., waar door de weg Lerida-Tarraigoma is afgesneden. Van regeeringszijde wordt toegegeven, dat door Franco vorderingen zijn gemaakt. De hevi ge druk, uitgeoefend door de vij and heeft ons genoopt Artesa de Segre en Borjas Blancas te ontrui men, aldus een regeer ingscomimm i- qué. Borjas Blancas is een sleutelstelling iit de linksche verdedigingslinies aa,n deni Zuidkant van het Catalaansche front. De noordelijke arm van den tang, die zich c*m Barcelona dreigt, te sluiten, reikt thans tot Ana, dat voorbij het belangrijke knooppunt van wegen Artesa de Segre, ligt, en de zuidelijke arm tot Borjas Blancas eii de heuvels van Llazgas, ten zuiden van de ze stad. Aan den noordkant van het front drom gen de rechtsche troepen de vruchtbare vlakte van Urgell binnen en bezetten zij Artesa de Lerida en Juigvert de Lerida, Gemeld wordt, dat een groot aantal krijgs gevangenen is gemaakt. Re strijd aan het Estremadura- front. Volgens berichten uit Valencia hebben dé regeeringstroepen den aanval aan het Es- tremadurafront voortgezet en Vertice Pa- tudo bezet. Gistermiddag slaagden zij erin door het rechtsche front in de Siërra No ria te dringen. De troepen van Franco moeten wijken voor de regeeringst roepen, die blijven op rukken in de richting van Valsquillo i-t het noorden der provincie Cordoba. Tarraqona qebombardcerl. Rechtsche vliegtuigen hebben boven de om streken van Tarragona gevlogen en een convooi van verscheiden vrachtschepen van groote tonnage verrast, welke zij bombar deerden. Eén der schepen werd getroffen en het schijnt, dat een ander averij heeft op- geloopen. De vliegers meldden, dat de schepen zwaar beladen waren en troepen en oorlogsmateri aal vervoerden. Ook op Gandia zijn twee luchtaanvallen ondernomen, waarbij in totaal veertig bommen op deze in Britsch bezit zijnde ba- ven terecht kwamen., De correspondent van Reuter te Barcelona meldt, dat de val der steden Artesa da •segre en Borjas Blancas bet voor de regec- ringstroepen raadzaam heeft gemaakt, zich uit het platte land terug te trekken langs ae rivier Sègre. teneinde hun linies te ver- sterken. De troepen zouden op gunstige' stellingen, welke reeds gereed zijn, daar da mogelijkheid van een dcrgelijken terugtocht reeds sedert April onder oogen was gezien, terugvallen, Er was dan ook al overgegaan linie n aan^c^ van geweldige verdfedigings- Kringcn te Barcelona, die den loop der ge beurtenissen met aandacht volgen, waren er i errast over, dat de regeeringstroepen zie i veertien dagen lang op een zeer ongun- den ein hadden kunnen staande hou" Een stroom van vluchtelingen trekt uit e door de rechtsche troepen bedreig de dorpen. Ouden van dagen en heel Kleine kinderen zitten bovenop door finL1 ,e's getrokken karretjes, welke 710,. huisraad en voorwerpen voor persoonlijk gebruik zijn. I ml?!,,01" er,wacl1 tc offensief der regeerings- he?'Dw ,dCn T!or van Val Scquillo aan sehen cv. i fn Estremadura, gelogen tus- nike nhfno en Casteera, zou de belang- wwr kmn! van Pena Roya en den spooA kunnen vrijmaken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 8