Strafpunten
Kru't-Van Kampen onder
vinden poten tegenslag
Pleidooi voor moderne
wapenuitrusting
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
bij de
supporters in Venlo
Kruit-van Kampen enthousiast ontvangen
Alarm op vliegveld
Hendon
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
ZATERDAG
21 JANUARI 1939
67e JAARG. No. 8522
Dit nummer bevat 16 pagina's
Nederland zij paraat
vi/EERBERICHT
DE BILT SEINTi
Protest tegen Marine-steun
aan het
Nat. Jongeren Verbond
HELDERSCHE COURANT
Uitgave der Ultg.-Ml|. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
WEGEN ALS EEN „CAKEWALK" EN
MIST ALS DIKKE MELK
VENLO.
We staan den kilometer langen
Hamburgerweg af te turen, tot onze
oogen moe worden. Telkens weer
duiken van die kleine wagentjes
aan den horizon op en iedere klei
ne wagen is een Fiat... ónze Fiat.
En Iedere wagen is groen, de grijze
en de roode, de bruine, en de zwar
te, ze worden alle groen voor onze
oogen.
De tijd verstrijkt... 10 uur... 10.15. De vele
supporters uit Noordholland turen maar in
de richting van de grens. Twee zijn er, wier
oogen stil en ernstig kijken. Het is de moe
der van onzen Kees en de vader van onzen
collega.
De regen druipt uit grijze wolkendweilen,
die langzaam uitgeknepen worden. Het
wegdek ligt donker te glimmen, de hoo
rnen staan triest lans den weg.
Half elf... kwart voor elf... Amsterdam
mers rijden binnen. Hun starttijd is 12.01
uur. Ze gaan dus naar „Germania", het
groote hotel in de Spoorstraat, waar alle
binnengekomen Rallye rijders zitten, waar
een internationaal taaltje gebrabbeld wordt.
Fransch en Duitsch en Engelsch en Deenscb
Daar zijn ook Bakker Schut en z'n maat.
Monter en fit. Van Hannover naar Venlo
reden ze met een gemiddelde snelheid van
110 K.M. Dwaasheid vinden de Hollandsche
deelnemers het, met een Ford dat te wagen.
Maar Bakker Schut grijnst erom. t Is de
moeite niet waard...
De tijd tikt door en nog niets in
zicht.
De tijd tikt door, bij de Noordhollanders
wordt de spanning voelbaar. De broer van
Kees Kruis is met zijn roode Ballila naar
de grens gereden, maar keert om kwart over
elf onverrichterzake teug. Niets gezien en
niets gehoord.
.Tuist komt een Fiat van dezelfde grootte
binnenrijden, 't Zijn twee Franschen, van
wie de dame, knalrood bijgewerkt, de
grootste zorg heeft voor heit vindien van
een goede manicure.
't Wordt half twaalf. Er moeten er nog
twee binnenkomen, een van Stavamgeir èn
Kruit v. Kampen.
Is het ongeluk dan toch ernstiger ge
weest, dan we vermoeden? Kees' moeder
wordt zichtbaar nerveus...
En de regen druipt maar neer, waardoor
de stemming niet opgewekter wordt, Ver
schillende Rallye wagens maken zidh weer
gereed voor den start De controle-commis
sie staat met een stopwatch aan het start
punt.
„Ja..."... een motor wordt aangeslagen en
weg glijdlt de wagen... naar de Cöte d'Azur
Er is toch inderdaad wel verschil in wa
gens. Sleeën van drie en een halve meter
een luxe om in zoo'n kar te rijden. Er is
geen aardigheid meer aan, vinden de spor-
tieven onder de toeschouwers, en wagentjes
waar je je in drieën moet vouwen om er
in te komen.
We beginnen te wanhopen, Als het kwart
voor twaalf is en er bij de controle nog
niets bekend is. gelooven we, dat ze of aan
den kant van den weg liggen uit te slapen,
ergens in Duitsohland, of dat de wagen in
barrelen in een of andere garage is opge
borgen.
Onrustbarende beriohten.
Er komen onrustbarende berichten in het
controlestation binnen. Allemaal officieus.
Twee Duitschers zouden op den weg van
Hannover naar Venlo een aanrijding heb
ben gehad en beiden gedood zijn. Maar...
vijf minuten later rijdt een wagen binnen
en twee lachende gezichten vertellen, dat
er twee springlevende Rallye deelnemers in
zitten.
12 uur...
Plotseling een vreugdegiil in het
kamp van de supporters. Daar ko
men ze, daar kómen ze! Alle ver
keersregels vergetend vliegen we
dwars den rijweg over de groene vloo
tegemoet. Maar Kees negeert ons
enthousiasme. Eerst naar de controle
post! Iedere minuut is een halve
strafpunt.
Ais een verwoede terrier, die een razen-
den uitval doet naar ieder dlie hem in den
weg komt, blaft de Fiat door d>e menschen
heen. We zien twee schimmen. Vlak voor
Germania stopt de wagen. Van Kampen
komt er uit rollen. Hij ziet niemand, ne
geert de handen die hem toegestoken wor
den en zoekt naar de controle.
Wat ziet het wagentje eruit. Met alle
andere Rallye-wagens heeft 't gemeen dat
het van onder tot boven ondier een grijze
laag modder zit. Op den vloer zien we een
sinaasappel, een flesch eau de cologne,
stukgetrapte chocolaadjes, papier en brood
kruimels.
De Controle heeft afgeteekend en
dan worden er' handen geschud.
Mevr. Maas biedt een ruiker serin
gen, anderen komen met sigaret
ten. De kippenpootjes van Konijn
en de sigaretten van Wormhoudt
vinden hun weg naar de ingewanden
van het vehikel.
Kruit en v. Kampen staan daar, met
baarden van drie dagen, leelijke roode stop
pels, maar wie let erop.
Kees' moeder overgelukkig, dat ze haar
jongen levend voor haar heeft en teeder be
zorgd, loodst hem naar het hotel. De tijd is
kort over twintig minuten moeten ze weer
klaar zijn voor den start en het is noodig
dat behalve de wagen, ook de inzittenden
tanken;
Spiegeleieren worden gebakken, broodjes
met hem in 'n ommezien naar binnen ge
werkt en v. Kampen vertelt.
Door pech achtervolgd.
„Van Polen af worden we door pech ach
tervolgd. Daar had je eerst die Poolsche hit.
We hadden er wat een lol om, dat al die
knollen op hun achterste poten gingen
staan, als we aankwamen, maar deze maakte
zoo'n gekke zijsprong, dat de wagen met
een slag tegen onze Fiat aansloeg, 't Schud
de en kraakte. Ik voelde aan m'n armen en
boenen en werkelijk, die leken nog onbe
schadigd.
M'n eerste gedachte was: „Das ist das
Ende aller Illusionen"
En Kruit zei: „Nou kenne we wel naar
huis gaan".
Het was een ravage. De lampen eraf, de
linker voorband gescheurd, het spatbord in
elkaar gedeukt.
Maar Kees boog zich erover, scheurde hier
en trok daar, monteerde 'n lamp en kort
daarna reden we weer. 't Drama gebeurde in
Wrzernika. Om de 5 meter kwam je daar
zoo'n wagen hoog opgeladen tegen.
Nou, dat was het begin van de ellende,
want toen we verder reden rammelde en
trilde alles. Ik had 't gevoel, dat de hecle
wagen in elkaar zou zakken. Hoe ie 't uit
hield was me een raadsel. Evenals het me
onbegrijpelijk vork wam, dat we alle twee
nog in leven waren.
Je zag niks
En toen kwam de mist, dik als melk. Je
zag niks en Kees reed maar over die Pool
sche wegen, die iedere beschrijving tarten.
Dat zijn geen wegen meer, 't is een cake
walk".
„Je mag nog liever over do zandwoestijn
van de Veluwe rijden", -vgt Kruit. Er waren
gaten in van een halve meter".
„Een avontuur was 't" betoogt van Kam
pen „en ik zat 'm te knijpen. Met een vaart
van 70 tot 80 k.m. zonder eenig uitzicht",
„Weet je 't nog, Kees?"
Kees haalt lachend z'n schouders op.
„Ja, vuile mistrijder", valt Van Kampen
vriendschappelijk uit, „je hebt me de stui
pen op 't lijf gejaagd".
„Ik zei, laat me er uit, Kees, ik ga loopen".
Maar Kees zei niks, tuurde met scherpe
oogen en gaf maar gas. We sprongen als be
zetenen. Hoe zoo'n wagen het uithoudt?...
Berlijn haalden we, op tijd en Hannover
bereikten we.... op tijd.
De grootste pech.
Maar toen kwam de grootste pech.
Eerst in een garage te Hannover. We had
den wel lJ/2 uur over, dus lieten we den wa
gen achter om te repareeren en doodmoe als
we waren, gingen we even slapen.
Toen we terugkwamen, was er vrijwel
niets aan gebeurd. Drie uur heeft ons dat
grapje gekost. En toen de S.A. 120
K.M. voor de grens. Twee S.A. mannen ste
ken hun hand op. Wij stoppen Daar
wordt ons notabene verteld, dat we verzuimd
hebben een telefoongesprek van 5 Mark te
betalen. Nou, wij weten zeker, dat we geen
onbetaalde rekeningen in Duitschland heb
ben. Doch het gaf niets, ze hielden ons tegen.
Tien minuten, vijftien minuten. Twintig
kostbare minuten. We stonden op springen.
Ik zeg: „Meneer, neem alles van me, maar
laat ons gaan!" Eindelijk, eindelijk, namen
ze genoegen met de vijf Mark, maar toen
konden we het niet meer inioopen.
Het noodlot zat ons op de hielen. Vijf kilo
meter voor de grens hadden we geen benzine
meer. Tanken weer oponthoud. Nou, en
zoo zal het wel doorgaan, nu we eenmaal
aan de pech bezig zijn, zullen we ook wel
verder achtervolgd worden.
,,'t Is tijd, heeren", een van de leden van
de controle-commissie jaagt ons tweetal op.
Nog even benzine laden. Nog een
duik van Kees in z'n motorkap, nog
wat geparlevink onder den wagen,
als die op de brug staat en dan knet
tert de motor weer en voort gaat 't,
nagewuifd en nagejuicht door alilie
supporters.
Naar Monte Carlo?
Deskundigen hebben er een zwaar
hoofd in. De wagen heeft een te zwa
re opdoffer gehad. De motor loopt
nog, maar daar is ook alles mee ge
zegd.
Zoolang we nog eiken dag gunstige berich
ten ontvangen van de Rallye-rijders in het
algemeen en van het koppel Kruit-Van Kam
pen in het bijzonder naar wie onze be
langstelling toch wel in de eerste plaats uit
ging tot zoolang dachten we niet aan straf
punten, of wel, wilden we er niet aan den
ken. Maar uit deze zoete droom zouden wij
plotseling tot de werkelijkheid worden terug
geroépen, toe gister in de controleplaats
Venlo, de eerste ..slachtoffers" vielen. Tot de
ze „slachtoffers" behoorde helaas ook onze
dappere équipage Kruit-van Kampen, doch
hier zij direct aan toegevoegd dat deze ge
deeltelijke nederlaag slechts heel weinig aan
hun geweldige prestatie vermag af te doen.
En in deze persoonlijke meening werden we
zéker ook gesterkt, toen wij uit den mond
der andere rijders, niet alleen van de Neder-
landsche. maar ook van de buitenlandsche
hoorden verkondigen dat dit koppel in de
kleine groene Fiat het er schitterend af
bracht. Dit alles neemt echter niet weg, dat
Kruit en Van Kampen niet zonder strafpun
ten in Monte Carlo zullen arriveeren. Zij zul
len heusch de eenige niet zijn! In het arti
kel hiernevens kunnen we lezen dat hun
voor de te late aankomst te Venlo vijftien en
een halve strafpunt zal worden aangerekend.
Afgetrokken van de belooning in punten die
hun als Tallinn-rijders wordt toegekend, zal
dit straks de plaats bepalen, die zij op de
ranglijst zullen innemen. Deze belooning in
punten is voor hen 498. Zij, die van Stavanger
startten kregen 497 punten, terwijl Umea er
bijv. 496 geeft.
De équipes, die gistermorgen in Amster
dam vertrokken, kunnen niet meer dan het
minimum aantal van 468 punten behalen,
zoodat zij practisch uitgesloten zijn voor de
eere- en andere prijzen, die van 1000 tot
50.000 francs varieeren.
En wat kan er nu nog na Venlo gebeuren!
Nog van alles. Want al mag het waar zijn.
dat te Venlo het zwaarste deel van de rit
achter den rug is, het resteerende gedeelte za]
nog vele groote moeilijkheden opleveren.
Men moet eens even bedenken, dat de deel
nemers uit het hooge Noorden reeds Dins
dagnamiddag gestart zijn en dus al drie
nachten en twee dagen nagenoeg zonder
rust en onder de zwaarste omstandigheden,
soms over sneeuw en ijs, hebben moeten
voortjagen. En dan, als Brussel bereikt is,
wordt de gemiddelde snelheid, die tot die
plaats 40 km. bedraagt, tot 50 km. opge
voerd. terwijl bovendien nog een drietal
klassementsproeven moet worden afgelegd
De eerste klassementsproef wordt verre
den op de étappe Grenoble-Monte Carlo die
verdeeld is in vijf stukken, resp. 82, 139,2
12. 63.1 en 58.7 km. lang. Na ieder gedeelte
wordt gecontroleerd of het vereischte ge
middelde is bereikt, en zoo niet, dan vallen
er strafpunten Onmiddellijk na aankomst
aan de finish, nog voordat de passagiers den
wagen hebben verlaten, vindt op de Quai
Albert de tweede klassementsjproef plaats
Ze bestaat uit een accelaratie-remproef over
300 meter, zooals ook het vorige jaar werd
gehouden. De derde klassementsproef heeft
den vorm van een heuvelklimproef over een
korte tot op het laatste oogenblik geheim
gehouden parcours, dat met een voorgeschre
ven gemiddelde snelheid moet worden gere
den. Dit geschiedt op Maandag 23 Januari
Bovendien worden de wagens aan een uit
gebreide en extra nauwkeurige controle on
derworpen.
Zooals gezegd, er kan nog van alles ge
beuren en op menig blank strafregister,
waarmee gistermorgen vol goeden moed uit
Venlo is vertrokken, kan nu 24 uur later
reeds menig strafpuntje prijken.
DE PECHDUIVEL ACHTERVOLGT
ONS TWEETAL.
Na de misère met het Poolsche
paard, de ergerlijke ondervinding in
de garage te Hannover, de moeilijk
heden aan de Duitsche grens, is nu
een ernstiger tegenslag gekomen,
door het breken van de frictie. Wij
ontvingen een telegram uit Brussek
luidende:
17.30 Brussel, ernstige pech
motor. Frictie gebroken. Rij
den door.
Dit is inderdaad een zoo belangrijk
onderdeel van het motormechanis
me, dat het vrijwel als uitgesloten
kan worden beschouwd, dat Kruit
Van Kampen zullen worden geclassi
ficeerd.
Hun woorden: „Rijden door", toonen
echter hun vast besluit nu toch naar
Monte Carlo door te rijden, en met
of zonder prijs den tocht tot een ein
de te brengen.
ZULLEN DE BOMAANSLAGEN
TOT EEN WARE TERREUR
LEIDEN?
Voornaamste schuldigen zijn op
vrije voeten.
GEVANGENIS STRENG BEWAAKT.
In verband met een mysterieuse
waarschuwing, dat een aanslag zou
worden gepleegd op het vliegveld
I-Iendon, zijn gisterochtend alle toe
stellen op het landingsterrein bijeen
gebracht en streng bewaakt. Deze
strenge bewaking zal eenige dagen
gehandhaafd blijven.
Omtrent deze geheimzinnige waarschu
wing, wordt nader gemeld, dat iemand, die
zijn naam niet wilde noemen, heeft getele
foneerd, dat een poging zou worden ge
daan het vliegveld op te blazen.
Uit voorzorg zullen de vliegtuigen eenige
dagen in de open lucht gelaten worden, waar
zij gemakkelijker te bewaken zijn.
Een rechercheur heeft medegedeeld, dat
vermoedelijk sprake is van een loos alarm.
Men zal evenwel nauwkeurig wacht houden.
Verder is in een anoniem telegram ge
waarschuwd, dat een aanslag zou worden
gepleegd op de Iersche mail, de bekende
EustonHollvheadexpress. De trein is even
wel op tijd, zonder moeilijkheden aangeko
men.
Regeering van Ierland naar
Londen.
De „Daily Telegraph" bericht, dat bin
nenkort leden van de regeeiïng van Ulster
naar Londen zullen komen om met de re
geering besprekingen te voeren over de
bomaanslagen. Naar vernomen wordt, heeft
de regeering van Noord-Ierland eenige we
ken geleden reeds de Britsche regeering ge
waarschuwd, dat deze week ongeregeldhe
den verwacht konden worden en heeft zij
waardevolle inlichtingen verstrekt, welke
het aanhouden van verdachten heeft verge
makkelijkt.
Reeds een jaar geleden....
zijn de Ieren naar Engeland gekomen en
hebben zij de plaatsen uitgezocht welke
het meest kwetsbaar waren Ook hebben zij
de voorraden springstof verzameld. Ande
ren werden opgeleid tot 't aanbrengen van
de springladingen.
Men veronderstelt dat de voornaamste
schuldigen nog op vrije voeten zijn en men
acht het waarschijnlijk, dat in de komen
de dagen nieuwe aanslagen zullen worden
gepleegd.
Hooge politiebeambten, die belast zijn met
het onderzoek hebben dreigbrieven ontvan
gen, waarin zij gewaarschuwd worden, dat,
indien zij het onderzoek te streng leiden,
hun eigen veiligheid gevaar zou kunnen loo
pen.
De gevangenis streng bewaakt.
De Brixton-gevangenis, waar de zeven
gevangenen zijn opgesloten, is vannacht
streng bewaakt, aangezien het I.R.A. in het
verleden meermalen gevangenen uit de ge
vangenis heeft weten te .verlossen. Zoo is de
Valera zelf in Februari 1919 erin geslaagd
uit de Lincoln gevangenis te ontkomen
Rond de muren van de gevangenis stonden
politiemannen in uniform en in de omliggen
de straten patrouilleerden rechercheurs in
burgerkleeding. Voorbijgangers, die bood-
schaptasschen of koffers droegen, werden
aangehouden en ondervraagd.
De Eerste Kamer over nieuwe
groote eenheden voor de verdedi
ging v. Nederland, betonguerilla,
slagschepen voor Indië, mili
taire luchtbescherming
Volgens het voorloopig verslag der
Eerste Kamer over de defensiebegroo-
ting voor 1939, werd van verschillen
de zijden instemming betuigd met
's ministers beleid.
Ettelijke leden verklaren, thans te
erkennen, dat de internationale toe
stand voor Nederland een weer
macht van behoorlijken omvang en
moderne uitrusting vordert.
Verscheidene leden zijn diep doordrongen
van de gevaarlijkheid der situatie, waarin
Nederland en Ned.-Indië zich bevinden.
Welke gevaren het niet paraat zijn mede
brengt, heeft, zoo betoogen vele leden, het
jongste verleden in Europa wel geleerd.
Het overgangstijdperk, waarin onze miiitai
re toerusting in zekeren zin nog verkeert,
worde derhalve zoo kort mogelijk gemaakt
en wat de bekostiging van de vereischte
maatregelen betreft, achten deze leden des-
Verwachting: Zacht weer, zwaai
bewolkt met tijdelijke opkla
ringen, plaatselijk nog lichte
regenbuien, matige, tijdelijk
krachtige, Z. tot Z.W. wind
noods het sluiten van een leening verant
woord.
Hoe denkt de minister erover?
Sommige leden wenschen 's ministers
oordeel te vernemen over de versterkingen
van onze defensieve kracht, welke de oud
commandant van het Veldleger, luit.-gene-
raal Jhr. W. Roëll onlangs heeft voorge
steld n.1.
a. de oprichting van nieuwe groote eenhe
den van zeer st erke vredespa ra atheid voor
de grensdekking en mobilisatiebcvoiliging,
9peciiaal sterker bewapend met a.nti-pant-
sergeschut en tankbuiksen te weten:
een vijfde en zesde düvisiegroep (legercorps)
welke in aansluiting aan de vervulling van
deze primaire dekkingstaak het alsdan on
gerept gemobiliseerde veldleger zal lcum
ncn versterken, hetgeen voor zijn vele mo
gelijke oorlogst aken toch dringend noodig
is".
b. De vervaardiging van de groepen van
lichte beton piilboven, in den zin als door
den spreker als betonguerilla voor de grens
streken en meer binnenwaartsche verdedi
gingslijnen is uiteengezet 't Oostfront der
vesting Holland en de havens inbegrepen;
een en ander mede met gewaarborgde be
zetting a la minute.
c. Sterke vermeerdering van steeds pa
rate lu chta f we orm i d en te velde ein bij
de groote centra, dus ook ten dienste van de
grensbeveiliging en daarmede parallel gaan
de voortgezette uitbreiding van de jacht-
eskaders en bouw van ondergrondsehe
(bomvrije) vliegvelden en hangars".
Licht of zwaar materiaal voor de
zeemacht?
Verschillende leden sluiten zich ook aan
bij het pleidooi van den luit.-gen. Jhr. W.
RoëM voor den aanmaak van drie tot vier
slagschepen voor de verdediging van Ne-
derlandisch Indië. Deze leden ohten het ge-
wenscht, den bouw daarvan niet uit te
stellen, omdat daarmede vermoedelijk en
kele jaren gemoeid zullen zijn.
Enkele leden zien voor de verdediging
van Noderlandsch Tndië in beginsel gaarne
meer licht en beweeglijk dan zwaar mate
riaal aangeschaft. Slagschepen bijvoorbeeld
voldoen huns inziens niet aan de eischen
van groote beweeglijkheid.
Hiertegen wordt van andere zijde aange
voerd, dat klein materiaal nuttig moge zijn,
doch dat daarnaast, met het oog op de ver
anderde tijdsomstandigheden en militaire
eischen, de aanwezigheid van zwaar en
groot materiaal blijft geboden.
Luchtbescherming en wapen
industrie.
Verscheidene leden dringen aan op militai
re organisatie van de luchtbescherming en
onderbrenging daarvan bij het dpartement
van Defensie. Van andere zijde pleit men
voor een goed uitgeruste wapenindustrie,
welke Nederland van het allernieuwste en
allerbeste materiaal zal kunnen voorzien.
Naweeën van het zeekamp.
hij Den Oever.
In het zoo juist verschenen Voorloopig
Verslag der Eerste Kamer over de Defein-
siebegrooting lezen wij o.m. het volgendte:
Ettelijke leden achten het onjuist,
dat de marine het Nationaal Jonge
ren Verbond heeft bijgestaan bij het
organiseeren van een zoogenaamd
zeekaimip door het. tier beschikking
stellen van Hr. Ms. „Buffel" en
van twaalf marineschepen.
Gaarne zouden zij vernemen, of het per
soneel van de zeemacht in diensttijd aan
dut „zeekamp" heeft moeten inodewoiken,
In elk geval zijn zij van oordeel, dat. die
zeemacht, als orgaan van het pansche Volk
geen steun mag verleenen aan een zóó een-
ril dig-politieke strijdorpanisatie.
Verscheidene leden bestrijden die stelling
dat aan bedoeld zeekamp van die zijde d'er
marine peen steun zou mopen worden ver
leend Deze leden betoogen dat heit N.J.V.
niet is een eenzijdig-politieke strijdorgani
satie, doch een vereeniginp. die alleen voor
nationale, dus o.m. voor defensie-belangen
het. pleit voert en daarbij uiteraard onmafio-
naie strevingen en eenzijdige ontwapening
bestrijdt,