STEGEMAN'S échte GELDERSCHE
Istamboel
„De Kemphaan"
Kon. Ned. Vereen. „Onze Vloot'
Persil en sparen
KeA& en Zending,
KOUD, NAT EN HONGERIG EN DAN HEETE SNERT MET
DE ROOKWORST MET DE FIJNE ZACHTE ROOKSMAAK x
Wijziging vaarplan H. Ms. Tromp
Eerste Dornier-vliegboot
binnenkort klaar
Texelsch nieuws
Witter dan wit
BitMeApAeMtig-
Tijdschriften
^c/lee^(Aaa^e^c/ltoi
van de Vereeniging Bouw Scheeps
modellen.
De Vereeniging ter Bevordering van het
Bouwen van Scheepsmodellen, waarvan het
Secretariaat gevestigd is in de Suriname-
straat 15, Den Haag, stelt zich voor de belang
stelling in de Nederlandsche scheepvaart en
scheepsbouw te bevorderen door jaarlijks een
of meer ontwerpen van scheepsmodellen het
licht te doen zien. Deze ontwerpen houden in
een volledige beschrijving voor het vervaar
digen van een scheepsmodel, alsmede de voor
het maken daarvan benoodigde teekeningen.
Zij worden uitgegeven in den vorm van een
buitengewoon nummer van het maandblad
„De Modelbouwer", welk maandblad het offi-
cieele orgaan van de Vereeniging is.
Na het groote succes, dat bereikt werd met
het model van de „Oranje", is thans het
model van een zeilschip „De Kemphaan" aan
de beurt. Om dit model naar waarde te kun
nen beoordeelen, is het zaak na te gaan,
welke soorten modellen er bestaan. In de
eerste plaatst kennen wij de z.g. „show
modellen". Deze modellen dienen als ver
siering en om een juist beeld te krijgen van
het bestaande schip. Zij zijn een zoo veel
mogelijk natuurgetrouwe nabootsing van het
werkelijke schip en zijn niet bestemd om ge
bruikt te worden. Hier tegenover staan de z.g.
„prestatiemodellen". Dit zijn modellen, die
zooveel mogelijk den gebruikelijken scheeps-
vorm evenaren, doch in verband met het
gebruik, dat er van gemaakt moet worden
toch zekere afwijkingen vertoonen
„De Kemphaan" is een prestatiemodel. Het
jachtje is bestemd om er mede te zeilen. Voor
liefhebbers van den modelbouw is hier een
eenvoudig te maken ontwerp gegeven, dat
zoowel door zijn fraai uiterlijk, als door zijn
goede prestaties, wanneer het nauwkeurig
volgens de teekeningen vervaardigd is, be
wondering afdwingt. Versiering is in verband
met het gebruik, dat van het jacht gemaakt
zal worden zooveel mogelijk achterwege ge
laten.
Het scheepje is precies 1 m lang en 19 cm
breed. De totale hoogte van onderkant kiel
tot top mast is bijna 1% m. Het is ontworpen
in den z.g. knikspantvorm en wij zijn er van
overtuigd, dat dit slanke moderne model met
het aardige torentuigje, zoowel den beginner
als den meer ervaren bouwer voldoening zal
geven.
Zij, die het streven van de Vereeniging
willen steunen, kunnen dit doen, door zich op
te geven als lid. De minimum kosten voor het
lidmaatschap bedragen 2.50 per jaar, terwijl
bij storting van nog eens 2.50, dus bij be
taling van 5.in totaal, men tevens ver
zekerd is van de toezending van het maand-
Een interessante herinnerings
serie van Danzig.
In Danzig verscheen een
herinneringsserie in postzegels
met voorstellingen uit de ge
schiedenis van de oude Duit-
sche hanzestad.
Hiernaast twee postzegels
dezer serie en wel de waarden
van 5 en 15 Pf. met voorstel
lingen van den Meitocht, een
middeleeuwsch gebruik en het
bevrijdingsuur in het jaar
1814, toen Danzig van de
Fransche heerschappij bevrijd
werd.
Oprichting van de afdeeling Brussel.
De correspondent van de „Nw. Rott. Crt."
te Brussel meldt:
Onder vrij groote belangstelling is Dinsdag,
in een der met de Nederlandsche en Belgische
kleuren versierde zalen van het Residence
Palace, een feestelijke avond gehouden, ter
gelegenheid van de oprichting van de afdee
ling Brussel van de Koninklijke Nederlandsche
Vereeniging „Onze Vloot". Hr. Ms. gezant en
baronnesse van Harinxma thoe Slooten, als
mede het geheele diplomatieke personeel van
het gezantschap woonden deze bijeenkomst
bij, welke geopend werd met een inleidend
woord van den heer H. A. Romswinckel, spre
kende uit naam van het voorloopige comité.
De algemeene voorzitter van het hoofdbestuur
van „Onze Vloot" zette vervolgens het doel
van de vereeniging uiteen, waarna luitenant
ter zee eerste klasse A. Kroese een lezing met
lichtbeelden hield over de Nederlandsche Ma
rine in vredes- en oorlogstijd. Ook werd nog de
mooie marinefilm van „Onze Vloot" vertoond.
In den loop van den avond werd medege
deeld, dat het oprichtingscomité voorloopig de
leiding van de nieuwe afdeeling waarneemt en
het definitieve bestuur in een eerstvolgende
vergadering zal worden aangesteld.
DE THUISREIS VAN DE „JOHAN VAN
OLDENBAKNEVELT".
Aneta verneemt uit Batavia:
De „Johan van Oldenbarnevelt", welk schip
op de uitreis schade aan een schroef opliep,
vertrekt 12 Februari van Tandjong-Priok
naar Nederland. De thuisreis zal met gewone
snelheid gemaakt worden, zoodat dan geen
vertraging is te verwachten
Men verzoekt ons opname van het volgende:
De Persil-producten Persil, Henco, Ata, iMi
en Sil zyn voor de huisvrouw, die haar bezig
heden in de puntjes en tevens vlug en goed
koop, wil verrichten, onmisbare hulpmiddelen
in de huishouding.
Zij sparen geld, niet alleen, omdat zy zuinig
in het gebruik zyn, maar ook, omdat zich nu
op iedere verpakking van de Persil-producten,
Persil, Henco, Ata, iMi en Sil spaarzegels
bevinden. Deze spaarzegels knipt of snijdt U
uit, bestrijkt den achterkant met een weinig
plaksel en plakt ze vervolgens op de bij Uwen
winkelier gratis verkrijgbaar gestelde spaar-
zegel-verzamelkaart der Persil-producten.
Een geheel volgeplakte kaart kan by Uw
winkelier worden ingewisseld; U ontvangt
hiervoor één gulden in contanten. Dezen gul
den kunt U naar eigen goeddunken besteden.
GENERAAL FRANCO'S BEWIND.
Generaal Franco heeft in Spanje de bepalin
gen der vorige Spaansche regeering inzake de
kerkhoven weer opgeheven en het beheer der
kerkhoven opnieuw aan de Rooms ch-Katholie-
ke kerk opgedragen. Binnen 2 maanden moeten
van de kerkhoven alle opschriften en symbolen
verwijderd worden, welke met de Roomsch-
Katholieke religie en de Christelijke moraal in
tegenspraak staan. Voor de niet-Katholieken
moeten afzonderlijke begraafplaatsen worden
ingericht.
blad „De Modelbouwer". Deze prijs van 2.50
per jaar voor het maandblad beteekent een
belangrijke reductie.
De kosten zijn niet hoog. Bij toezending
van 0.80 op postgirorekening 315237, ten
name van den penningmeester van de Ver
eeniging Bouw Scheepsmodellen, „Het
Scheepvaarthuis", Amsterdam, volgt automa
tisch toezending van de "handleiding, die voor
den bouw van „De Kemphaan" noodig is.
Voor hen, die niet op andere wijze het hout
en de verf kunnen verkrijgen, wordt dit ter
beschikking gesteld voor den prijs van
respectievelijk 2.25 en 0.70, te voldoen op
dezelfde postgirorekening, onder vermelding
waarvoor de storting bestemd is. Het toe
sturen volgt dan eveneens franco-huis.
Wij kunnen niet nalaten, dit artikel te be
sluiten met een opwekking om het streven
van de Vereeniging, dat van zoo groote
waarde is voor ons volk, daadwerkelijk te
steunen door hiervan lid te worden en mede
te werken aan den bouw van de door de Ver
eeniging ter beschikking gestelde ontwerpen.
Verzending correspondentie.
In verband met een wijziging in het vaar
plan van H. Ms. flottieljeleider „Tromp",
moet correspondentie bestemd voor opvaren
den uiterlijk op de hierna genoemde tijdstip
pen aan het hoofdkantoor worden ter post be
zorgd en gericht zijn aan de achter de tijd
stippen aangegeven havens.
8 Februari
12 en 13 Februari
15 en 22 Februari
6 en 9 Maart
Funchal 8.25 u.
Casablanca 7.20 u.
Gibraltar 7.20 u.
Tunis 7.20 u.
21. 22, 23, 24 en 25 Mrt. Bordeaux
Daarna naar Den Helder.
6.15 u.
Het eerste van de achttien Dornier-vlieg-
booten, welke de N.V. Koninklijke Maatsch.
„De Schelde" bouwt in opdracht van de Ko
ninklijke Marine, is Donderdag gereed geko
men, zoo meldt de Telegr. Vleugels en mo
toren dezer machines worden in de vliegtuig-
loods van „De Schelde" gebouwd, terwijl de
toestellen bij Aviolanda te Papendrecht wor
den gemonteerd en afgebouwd.
Gisterenmorgen werd het eerste groen
grijze, glanzende gevaarte, dat bestaat uit
twee vleugels ter breedte van 27 m, en drie
ingebouwde motoren ter breedte van zeven m,
op een speciaal gebouwd onderstel uit de
vliegtuigloods aan den Singel naar de Hout
haven vervoerd. Onder leiding van den be
kenden vliegtuigbouwer, den heer T. Slot,
werd het aldaar met de grootste voorzichtig
heid op een lichter geladen, die het naar Pa
pendrecht zal vervoeren.
Met man en macht wordt in de vliegtuig-
afdeeling van „De Schelde" thans aan den
bouw van de overige toestellen gewerkt.
Jaarverslag van de Nationale
Landstorm Commissie. Van de
Nationale Landstorm Commissie ontvingen
wij het jaarverslag Over 1938. Het is een keu
rig verzorgd verslag, dat getuigt van den
groei van den Bijzonderen Vrijwilligen Land
storm in het afgeloopen jaar.
Oosterend
OPENBARE VERKOOPING.
In Hotel „Wapen van Amsterdam" werd
gisteren publiek verkocht het woonhuis van
den heer P. Dijker, gelegen in de Hoekstraat.
Kooper de heer A. Eelman Dz„ voor 610 gld.
Het woonhuis van den heer W. Drijver Cz„
ook gelegen in de Ploekstraat, werd opgehou
den voor 1750.
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
27 Jan. '39:
Aangekomen van Duisburg en vertrokken
naar Hamburg Ned. motorschoener „Triton"
worden Uw tanden wanneer U poetst met
wat goeds, namelijk met a \g n
Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct.
DE NIEUWE BUNDEL.
In de Leeuwarder Courant van 17 en 21 Jan.
j.l. geeft Z. (naar wij vernemen de heer Zon
derland, de directeur der vroegere muziek
school) een uitvoerige critiek op den nieuwen
psalm- en gezangbundel, welke in de Neder-
landsch Hervormde kerk werd ingevoerd. De
schrijver acht den nieuwen bundel geen ver
rijking, noemt het „ontzettend jammer" dat
deze uitgave verschenen is en preciseert dan
zijn bezwaren. In de eerste plaats acht hij het
foutief, dat de oude Staten-psalmberijming op
nieuw werd genomen; daarmee is naar zijn
oordeel geen verbetering van den kerkzang
mogelijk, daar deze woorden ook niet op de
nieuwe melodieën gezongen kunnen worden en
elke poging daartoe op mislukking moet uit-
loopen. In de tweede plaats acht hij van de ge
kozen gezangen menigmaal de vertaling min
derwaardig, geeft een geweldige critische lijst
van „stijlbloempjes" en keurt zeer veel „ge
rijmel" onvoorwaardelijk af. Hij acht het ge
heele werk mislukt en zegt, dat hij aan het
werk van ds. H. Hasper zeer ver de voorkeur
geeft. Zijn argumenten hiertoe zet hij ter ge-
noemder plaats breed uiteen, doch het zou ons
te ver voeren hiervan een breede weergave af
te drukken.
Albert Chambon schrijft ons:
en dan zoo, door het kanaal van
Korinthe de Golf van Aeqina uit, de Agaïsche
Zee door, de Dardanellen in via de Zee van
Marmara naar Istamboul."
De matroos le klas Vandersteng keek mij
triomfantelijk aan, alsof hy zelf dit gedeelte
van het reisplan had ontworpen.
„Istamboul?" zei ik vragend, terwijl ik mijn
herinneringen afzocht. Want in aardrijks
kunde ben ik geen held.
„Constantinopel dan!" zei Vandersteng.
Constantinopel! of nog ouder Byzan-
tium, later de keizerlijke residentie van
Constantijn de Groote. Ken je het niet?"
gebaarde Vandersteng met kinderlijk oprechte
verbazing. „Wat een stad! Schoon als voor-
oorlogsche Turksche, wantgesluierd.
Maagdelijke vuilheid! Ik heb er eens een kopje
koffiedik gedronken! Om te griezelen mijn
heer!"
„Aha, zoo," deed ik begrijpend.
„Niet van de koffie," vulde Vandersteng
aan, maar van de Turksche bediening en de
Turksche sfeer van het koffiehuis, met een
aanslibbing van Grieksche en Bulgaarsche
luchtjes. Galata, het havengedeelte, was als
een beproeving, erger dan welke kade ter
wereld. Pera, waar de consulaten en gezant
schapsgebouwen hopeloos probeerden een iet
wat Europeesche sfeer te geven, liggende op
de heuvelen langs den „Gouden Hoorn", deed
je soms wel even met de gedachte verzoenen,
dat je hier in het Nova Roma van de vierde
eeuw was. Maar Stamboel!? Stamboel mijn
heer! Onvergelijkelijk
„Mooi?" vroeg ik, want het kon even goed
anders uitvallen.
„Ik heb er dagen lang gezworven. Want
door zoo'n Turksch stadsdeel en Turksche
wereld op zich zelf, loop of wandel je niet,
maar zwerf je. Myn gids en vriend was een
Duitsch-sprekende cadet, wiens vader stations
chef was op het aan de overzijde gelegen
Scutari, met wien ik uitstapjes maken kon
naar het, op een der duizend eilandjes ge
legen, badplaatsje Prinkipo. Of waar we met
een der vele fery-booten door den Bosphorus
togen met bijna 10 mijl tegenstroom, naar
Buykdérè aan den ingang van de Zwarte Zee.
En altyd, allesop een afstand gezien,
schoon als een droom. Ik was er met de
„Gelderland", doch maakte gedurende enkele
maanden deel uit van de Hollandsche ambu
lance met dr. Lingbeek, dr. Steen van Omme
ren, mej. Annie Kuyper en nog 'n twintigtal
anderen, die zich een heerlijk verheven taak
gesteld hadden in dienst van de lijdende
menschheid. En daartoe moet men zelfs
Turken rekenen. Ik heb machtig mooie her
inneringen aan dien tijd, al heb ik mijn
Turksch vocabulair, dat ik probeerde aan te
leggen, glad verleerd!
„En nu gaat de „Tromp" er heen. Jammer,
dat i,k niet mee kan," verzuchtte Vander
steng, want ik ben overgeplaatst naar den
Onderzeedienst en ga waarschijnlijk met de
O 16 mee naar de Zuidelijke IJszee. Censtan-
tinopel ligt wel wat uit den koers om daar
nog even binnen te loopen. Eén ding vind ik
jammer," zei Vandersteng, „nu Constantinopel
uit mijn herinnering Istamboul heet."
„Hoezoo?" vroeg ik.
„Wel, dat wij aan de opleiding voor seiners
met goed fatsoen niet meer kunnen laten
oefenen met het zoo veel gebruikte: Constan-
tinopolitaansche pennenmessenheftenmakerij."
Hoe Els in wonderland kwam, door Emma
Vosma. Uitgave G. B .v. Goor Zn., Den
Haag. Prys, geb. 1.75.
Een fijn kinderverhaal voor de kleintjes,
van 8—12 jaar en ouder, uitnemend geschikt
om voor te lezen, 't Bevat paedagogisch niet
alleen veel kostelijke trekjes, het is ook bijzon
der vlot en goed geschreven. Een gezin, dat
het vrij zorgelijk heeft en dat meermalen is
aangewezen op den finantieelen steun van
„tante Greet", maar waarin een zoo prettige,
gezonde sfeer heerscht, dat men er jaloersch
op wordt. Vader is een goed verteller en een
vlot teekenaar, die de verhalen voor z'n vier
tal niet alleen in woord, maar ook in beeld
toovert. Een feest is het, als vader en moeder
met hun kleintjes naar buiten gaan, waar
vader van alle bloemen en planten wat bizon
der weet te vertellen en waarbij hij Els in
tooverland inleidt. Er komen ook moeilijke
tijden voor het gezin, zoo moeilijk, dat een
van de kinderen bij tante Greet in huis moet,
om „de lasten lichter te maken". Maar van
Leeuwen zorgde voor eenige goedé illustratie.
Gelukkig komt later weer alles wonder goed
terecht.
't Is alles zoo vlot verteld, zoo vol afwisse
ling en gezonde humor, zoo spannend ook, dat
men het achter elkaar uit wil lezen en men
zijn kinderen en zichzelf menig genotvol en...
leerzaam uurtje mee bezorgd.
Mannen van beteekenis, belicht in een serie
artikelen, verschenen in Wiering's Weekbla
den. Uitgave C. Wiering, Hoogeweg 14, te
Amsterdam. Prijs geb. 1.90.
Een krant is een eendagsch vlieg, vandaag
is men vol over een belangrijk gebeuren, dat
men in zijn lijfblad las, morgen is men het al
weer vergeten en heeft men zyn aandacht by
andere dingen. Het is daarom een goed idee,
dat de uitgever Wiering een serie artikelen
over „opvallende figuren" in zijn weekbladen
verschenen, heeft laten bundelen, in een stevig
linnen omslag laten binden en zoo voor duur
zamer gebruik bewaard heeft.
Het is niet alleen een smaakvol werkje ge
worden, maar een boekje, dat ieder die interes
se heeft voor de figuren van beteekenis in onze
samenleving gaarne zal willen bezitten. Het
zijn uitnemende artikelen, die scherp en juiste
karakterschetsen geven, waarin de worsteling
geteekend wordt van zoovelen, die uit de diep
te omhoog geklommen zijn.
Ze gaan ons voorbij een Vliegen en Plesman,
een Hitier en Gandhi, een Goebbels en Niemöl-
ler, een Fokker en Göring, Mussert en Euwe,
Colijn en Kuyper. Een lange rij van „historische
persoonlijkheden", die in enkele bladzijden fel
belicht worden.
Het is een boekje, dat we gaarne aanbevelen
aan ieder, die iets meer dan den naam wil
weten van deze mannen, die historie maakten.
Het pakkende bandontwerp en de uitnemend
getroffen vignetten zijn van F. Lindenberg.
Naar zonnig Zui d-A f r i k a.
Wij ontvingen een exemplaar van de bro
chure „Naar zonnig Zuid-Afrika", waarin een
beschrijving van de zeereis, de aankomst in
Kaapstad, het schoone Kaapsche schiereiland
en de wonderen van de Gardenroute.
De schrijver neemt ons mee naar Johannes-
burg, de Goudstad, 1000 mijlen verder, over de
„ver verlate vlaktes met die kreun van
ossewa", bezoekt een goudmijn en reist dan
naar „die Oos Transvaalse Wonderland" en
den Kruger Wildtuin, waar het wemelt van
allerlei soorten wild en verscheurend gedierte
en men den koning der dieren, den leeuw, in
zijn natuurlijke omgeving, soms op een paar
pas afstand, kan aan- en beschouwen.
Via een tocht door Rhodesië komen wy
terug in Pretoria, de stad van Paul Kruger,
wiens standbeeld een bedevaartplek is voor
duizenden Afrikaners.
Hier zetelt de regeering des lands, hier
ademt alles een Afrikaanschen geest.
De reis gaat dan verder van Pretoria naar
Durban, vandaar over de Drakensbergen naar
Bloemfontein en over Port Elizabeth terug
naar Kaapstad, de moederstad.
Belangstellenden in reizen naar Zuid-Afrika
kunnen een exemplaar van deze brochure aan
vragen bij de Zuid-Afrikaansche Legatie,
Alex. Gogelweg 2c, 's-Gravenhage, de Neder-
landsch Zuid-Afrikaansche Vereeniging, Kei
zersgracht 141, Amsterdam-C., en de voor
naamste passagebureaux.
„Welvaartszorgen en Welvaartszorg in Indië"
Als no. 16 van de serie „Tijdseinen", dat het
vijfde nr. vormt van den tweeden jaargang,
verscheen deze brochure van Dr. de Vries.
Gedegen en practisch is het overzicht dat de
schrijver geeft en ook dit nr. zal belangstel
ling trekken ver buiten den kring van Chr.
Historischen.
De brochures worden uitgegeven by de N.
V. Drukkery C. Blommendaal, Rijnstraat 9,
Den Haag.
Neder 1. Archief voor Genealogie
en Heraldiek. I afl. 5.
Aanvangende ditmaal met de voortzetting
van de historie van de Elema-heerd te Uithui
zen, behandelt ook deze aflevering weer allerlei
verscheidenheden: een bespreking van de was
senaar, de wassende maan, en het mogelijk ver
band met de heraldiek; overzicht van laatst
verschenen genealogische literatuur in Duitsch-
land; een schets betreffende het geslacht Pol
derman en een voortzetting van een genealogie
van Groeningen, zoomede een copie van een
verloren geraakt oud testament.
Voor belangstellenden weer veel verscheiden
heid uit alle deelen van het land.
Jammer, dat het gebruikte papier zóó is,
dat het niet toelaat er aanteekeningen op te
maken!
A- Mr. B.
Het Februari-nummer van Beyer's Mode fiir
Alle" brengt ons Modeparade Voorjaar 1939.
Een nieuwelingetje in onze garderobe is de
z.g. blousejurk, die we in de stad onder een
bijpassend jasje of lange mantel, en later als
leuke vacantiejurk dragen.
Daar het nog wel wat te frisch is om zon
der jas te wandelen, worden in dit nummer
ook voorjaarsjassen en complets in groote
verscheidenheid gebracht.
Verder is er een pagina gereserveerd voor
rokken, blouses, jasjes en capes, waarmede
men de aardigste combinaties vormen kan
Overal is een duidelijke beschrijving bij, ter
wijl de patronen eveneens op de raderbladen
te vinden zyn.
„Beyer's Mode für Alle" is in den boekhan
del verkrijgbaar. Tegen inzending van 10 cent
in postzegels voor portokosten stelt de Hoofd
vertegenwoordiging, N.V. Wereldmode, Prins
endnkkade 48, Amsterdam, gaarne gratis
proefnummres beschikbaar.
Maasfricht's aardewerk
O voor 75 waardebon^
Gebruikt CONDOR HUISHOUD»
ZEEP en spaart de waardebons.
CONDORZEEP geeft een beter
resultaat met minder moeit»
en in korter tijd. Want door
haar bijzondere samenstelling
maakt CONDOR het hardst»
water zoo zacht als regenwater.l
Hierdoor krijgt U een overvloed
van werkzaam schuim.
kv.ZEEPFABR.%DE HAAS tVAN BRERO
APELDOORN
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Aurora, 26 Jan. te Palermo.
Hebe, pass. 26 Jan. Gibraltar.
Joh. v. Oldenbarnevelt, u„ 25 Jan. v. Colombo
Poelau Roebiah, 25 Jan. v. Hamburg.
Tjikandi, u„ 25 Jan. te Banjoewangi.
Tiberius, 26 Jan. te Volos.
Venus, 26 Jan. te Bourgas.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ,
Agamemnon, 25 Jan. te Piraeus.
Ajax, 25 Jan. v. Amsterdam.
Aurora, 25 Jan. v. Messina.
Bantam, 24 Jan. te Batavia.
Costa Rica, u., 25 Jan. Ponta Degada gep.
Douro, 24 Jan. v. Cristobal.
Euterpe, pass. 25 Jan. Lydd.
Hercules, 25 Jan. v. Hamburg.
Maetsuycker, 25 Jan. v. Sydney.
Mars, 26 Jan. te Triëst.
Oberon, 25 Jan. v. Amsterdam.
Orestes, 15 Jan. te Rotterdam.
Titus, 25 Jan. te Piraeus.
Triton, 25 Jan. v. Amsterdam.
Venus, 25 Jan. v. Istanboul.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Binnendijk 24 Jan. 10 m. N.W. v. N. Foreland.
Damsterdijk 8 u. 44 m. v.m. 5 m. Z. v. Niton.
Lochmonar, 23 Jan. v. Champerico.
Noordam, pass. 23 Jan. Scilly.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Indrapoera, u„ 26 Jan. te Southampton.
Kota Nopan, t„ 25 Jan. v. Marseille.
Tosari, u., pass. 26 Jan. Kaap Bon.
ROTTERDAMZUID-AMERIKA LIJN.
Alphacca, t., 25 Jan. v. Victoria (Br.).
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Agamemnon, 25 Jan. v. Hongkong.
EMZETCO LIJN.
Jonge Elisabeth, 25 Jan. te Jaffa.
KON. HOLL. LOYD.
Montferland, t., 26 Jan. van Santos.
HOLLAND—VVEST-AFRIKA LIJN.
Amstelkerk, 25 Jan. v. Hamburg.
Brand, u., 25 Jan. v. Duala.
JAVA—NEW-YORK-UJN.
Troilus, 24 Jan. te Batavia.
Phemius, 24 Jan. v. Batavia.
SILVER-JAVA PACIFIC LIJN.
Silverbeech, 25 Jan. v. Madras.
JAVA—CHINA- -JAPAN LIJN.
Tjinegara, 24 Jan. te Hongkong.
Tjisadane, 25 Jan. v. Makassar.
Tjisalak, 24 Jan. te Shanghai.
Tjikarang, 24 Jan. te Yokohama.
(Holland—Afrika L(jn).
Jagersfontein, u„ 26 Jan. v. Durban.
Meliskerk, 26 Jan. te Antwerpen.
Nijkerk, u., 26 Jan. te Beira.
GEREFORMEERDE KERKEN IN INDIË.
In het Kerkblad der Gereformeerde kerken
in Nederlandsch-Indië verklaart ds. Th. Kui
pers van Djocja, dat het stelsel van hulppredi
kers, al is er ook schreeuwend gebrek aan
klachten in Indië toch daar volslagen onmoge
lijk is, aangezien by het noodige zelfstandige
werk op de ver weg gelegen posten het ambt
en de sacramentsbediening onmisbaar zijn-
Echter geeft ds. Kuipers gaarne in overweging
om predikanten tegen lager beginsalaris uit te
zenden, bijv. 250 a 350 gld. per maand. Allicht
konden er dan meerderen uitgezonden worden-
„Wij moeten het wagen", aldus ds. Kuipers,
„om met een eenvoudig tractement te begin
nen. Ik geef toe, dat het moeilijk is, ik erken
de groote bezwaren. Maar als we moeten kie
zen tusschen deze twee: allerlei werk te laten
liggen, de mooiste jcansen voor onze kerken te
laten voorbijgaan, of predikanten te laten uit
komen op een ook voor Indië klein salaris, dan
kies ik het laatste".