Van Pijpekrullen en Vlechten... Cursus leerbewerking Visite- coiffure Elegance in den winter! Het vrouwelijk hoofd in de laatste eeuwen "KTJSSmS «v Kan de Amerikaansche vrouw niet koken? Aan de kaptafel Zaterdag 4 Februari 1939 Vtefdfc fcted Ouder worden LES 13. (door een deskundigen medewerker.) .VANDAAG MAKEN WIJ EEN OMSLAG VOOR HET RADIO-BLAD. Wat is het jammer, dat we onze cur sisten, die zoo langzamerhand tot een flink aantal zijn opgeklommen, niet eens ongemerkt aan den gang kun nen zien, om dan voor ons zelf al eens te weten te komen, nu ongeveer de helft van het aantal voorwerpen is behandeld, of er met veel animo gewerkt wordt en of de tentoon stelling waarover te zijner tijd na tuurlijk nog nadere mededeelingen zullen verschijnen, kans van slagen heeft! 'Alleen nog dit. U weet nu, dat de voor werpen, die behandeld zijn, eenvoudig waren «n ook de volgende, die over het algemeen zullen wat moeilijkheid betreft uw krachten stellig niet te boven gaan. Maar: neemt den tijd voor uw werkstuk, werkt niet overhaast en vooral werkt nauwkeurig. Kiest de juiste kleur combinaties en maakt het werk niet te druk, houdt het eenvoudig en daardoor rustig. Het is ook dit systeem, dat de N. V. Fijnlederhandel „de Auerhaan Nieuwe Spiegelstraat 66, Amsterdam (C.) bij haai werk huldigt. Zij heeft steeds op de bies gestaan voor een goede artistieke kwaliteit van het leerwerk en daarom kunnen we inet de meeste vrijheid haar leer en instru komt flat in onzer, tijd nMuurijk vulclisr gebruikt zal woiden, is XTOor. bladomslag. De maten behoeven hier we^er niet opgegeven te worden, maai he i op het losse model heeft de juiste grootte (alle radiobladen hebben ongeveer gelijke voorzien van een niet te scherpe punt. (Men slaat hiervoor ria les 10, blocnote-omslag). Ook deze puntjes zijn maar bijzaak en-die nen meer 0111 het woord nog duidelijker te doen uitkomen. Zijn ook de versieringslij- nen langs de kanten van den omslag aange bracht, dan worden omslag en reepen met artex bekleed en daarna van voering voor zien. Vervolgens bevestigt men de reepen op de juiste plaats aan den binnenkant van den omslag. De lange zijden blijven open en nu wördt alles, ook de reepen, van spleetjes of gaatjes voorzien en met leerband omrand. Dit omranden hebben we steeds gedaan met den z.g. steek 1. We willen nu onze krachten beproeven op steek 2, omdat die vooral ook bij grootere voorwerpen heel goed voldoet. We gaan dan als volgt te werk: Als de spleetjes geslagen zijn (men pro beert het natuurlijk op een proeflapje) ne men we de leernaald met 2 oogen en steken in een spleetje (a) zie fig 1 van boven naar beneden, daarna weer van boven naar be neden (b) in het volgende gat en terug in de lus (c). Zoo gaan we door en herhalen deze be werking steeds weer. In de hoek werken we 2 of soms 3 steken. Veel verschil met steek 1 is er dus niet, alleen het steken door de lus doet een rand ontstaan. Voor de afwer king trekt men het beginriempje uit het gat (a) en in dat gat wordt de laatste steek van links gemaakt (d fig 2). Nu steekt men de naald aan het beginriempje en maakt daar mee den sluitsteek (zie fig. 2, d) Men steekt dan van achter naar voren. Nu verbindt men de beide uiteinden, die smaller gemaakt zijn door een platte knoop en daarna wor den de eindjes in het werk weggestopt. Als men nu het werk op de tafel legt kan men zien of men te los of te stijf gewerkt heeft. In het eerste geval vormen de steken geen aaneengesloten rand, in het tweede geval ligt het werk niet plat op tafel. Voor den tweeden steek heeft men 5 X den omtrek van het om te rijgen voorwerp noodig. Een heel lastig film-probleem. Het neemt meer tijd in beslag om een ac trice voor de camera 15 jaar ouder te doen schijnen, dan 30 jaar. Deze paradox ondervond men in de Gold- wyn Studio's, waar Barbara Stanwijck de langzame moreele en physieke degeneratie van Stella Dallas moest vertolken. Een goed opmerker ziet met verbazing, hoe de slanke figuur van Barbara Stanwyck langzaam aan haar jeugdige lijnen en veer kracht verliest tot zij op het laatst een ee- nigzins plompe matrone geworden is, met opmerkelijke dikke beenen. Men wist dit resultaat te bereiken door gewone watten vulsels te gebruiken, die met ,de jaren" van Stella Dallas dikker werden. Barbara's beenen en enkels werden met pa pier maché .manchetten" omhuld, waarop watten geplakt waren. Het middel en de heupen der ster werden eveneens met wat ten behandeld, die onder een elastieken gor del bevestigd waren, zoodat zij de soepelheid van vleesch weergaven. Het onaangenaamste van deze make-up vond Barbara Stanwyck zelf de rolletjes wat ten, die zij in haar mond moest dragen om haar wangen een afgezakt uiterlijk te ge ven. vrouw tijdens de revolutie haar krul- lenweelde verzaken en heur haar in kor te steile lokken rond het gezicht vallen. Een pony was in zwang; ook zij, die haar lange haren in die dagen stevig in vlechten op het ach terhoofd vastbonden, lieten het voorhoofd niet vrij. De mannen, die, toen de dames aan een overdadige coiffure leden, eveneens met prachtig gekrulde pruiken rondstapten, zagen er tijdens de revolutie ook wat soberder uit. Glad achterover gekamde haren, een stijve scheiding in het midden, vle.chtjes... Doch deze soberheid blijkt slechts de basis voor nieuwe kap- uitspattingen. Want nu de coiffeur gezien heeft, dat vlechten mevrouw óók wel flatteeren, laat hij op dit gebied zijn fantasie den vrijen loop. Het staat vast dat gemiddeld in iedere huishouding in Amerika 25 tot 40 procent an het inkomen als huishoudgeld wordt gebruikt. En desondanks kan men eigen lijk niet zeggen, dat de doorsnee Ameri kaan zich na het eten voldaan voelt. De klachten, der Amerikaansche vrouwen over het feit, dat het steeds weer blijkt dat hun mannen en zoons na het eten niet het gevoel hebben van voldaan te zijn of genoeg te hebben gehad, worden steeds grooter. Er is natuurlijk in de Vereenigde Sta ten geen gebrek aan levensmiddelen, en ook de prijzen hiervan zijn niet bijzonder hoog. Hoe is dan deze merkwaardige situa tie mogelijk? De verklaring hiervan werd door een publicatie van den Volkenbond gebracht, een openbaarmaking welke zeer levendig en met geestdrift la fte Ameri kaansche pers gecommentarieerd werd. De bewuste bekendmaking i» het resuHaa/t van een ruim drie-jarig onderzoek inzake de volksvoeding in alle landen ter wereld, Wat nu de Amerikanen betreft! het re sultaat is voor de Amerikaansohe huis vrouwen beslist verpletterend. De Geneef- scthe deskundigen komen nl. tot de con clusie dat men in Amerika niet koken kan« Vijftig procent der maaltijden wm min derwaardig zijn wat de voedingswaarde betreft en dit zou voornamelijk liggen aan het onmatige gebruik van conserven, in het bijzonder goedkoops conserven. Dat de ze .aanval op de groote Amerikaansche conserven industrie ook al ontstond die onpartijdig genoegzaam sensatie heeft gewekt in de Nieuwe Wereld laat zich hoo- ren. E11 wij zien de wonderlijkste modellen uit haarvlechten ontstaan: knoedeltjes in aller lei formaten, simpele kransjes, midden op een zedig geschuierd hoofdje gedeponeerd. Pijpekrullen doen haar intree en een combi natie van pijpekrullen en vlechten behoort wel tot de onrustigste scheppingen uit het midden der 19de eeuw. En dan komen we langzamerhand tot den tijd dat onze groot moeders jonge meisjes waren en 't is deze pe riode waaraan de haardracht 1939 duidelijk is ontleend. Glanzende krullen hoven op den schedel en de over het achterhoofd glad gekamde lokken weer in keurige krullen tot op de schouders afhangend. Een compo sitie, die iets popperigs aan het gelaat geeft, en al wordt zij in onze eeuw door nog zoo'n modieus juffertje gedemonstreerd, tóch aan het uiterlijk een ouderwetsch cachet ver leent, dat lang niet ieder persoontje hebben kan... Om nu tot ons plaatje terug te keeren, het gaat hier 0111 een visite-coiffure, waaraan vanaf het oogenblik dat de vrouw van haar kaptafel opstaat tot aan het moment waar op ze, na haar bezoek, terugkeert, geen haartje of pluisje mag worden verschoven. De pruik' ziet er uit zooals het kleine schetsje aangeeft en de hoed (1), wèl, dat is een samenraapsel van fantasie-vruchten, zijde en stijfstaande tule. Hoè dit wonder lijk geval precies gemaakt is, zou slechts de modiste U kunnen vertellen, want zij alleenbezit den „slag" waarmee ze van enkele niemendalletjes een coquet, een be- tooverend „iets" vormt, waarvoor de ware naam nog niet gevonden is. doch dat de be koorlijkheid van haar, die het op de juiste manier weet te dragen, aanzienlijk verhoogt ...En daar gaat het toch maar om LEONTINE. En dan komen we langzamerhand tot den tijd dat onze grootmoe der* jonge meisjes wa ren (zie oud familie portret) en het is deze periode waaraan de haardrach t i$89 duide- lijk h ontleend (rechts) Parijs droeg, droeg de wereld en wij zien de Fransche De kaptafel, een ijdel plekje; Dddr wordt het lot van hals en nekje, Van voorhoofd, wang en oor bepaald, Dddr peinst de vrouw hoe ze zal hechten Haar krullen, krulletjes en vlechten. Dat er geen and're vrouw bij hddlt afmetingen), zoodat we de hoeveelheid leer, die we noodig hebben en die we ons daar voor willen aanschaffen, gemakkelijk kun nen bepalen. Schapenleer kunnen we hier weer gevoeglijk voor gebruiken (let er bij het koopen van het leer vooral op, of het stuk, dat voor ons wordt afgesneden, wel overal even dik is en of het geen dunne of slechte plekken heeft. We gaan bij dezen omslag eigenlijk op dezelfde wijze te werk als bij den omslag voor het boek. De afme tingen hiervoor worden op dezelfde wijze bepaald en we hebben dus noodig omslag -F 2 X den reep, waartusschen de buiten kanten van het radioblad gestoken wor den. Ook artex (hde is het werken daarmee bevallen? Wordt het geheel er niet stevig door en behoudt het niet even goed zijn buigbaamheid?) en voeringleer worden be paald naar de afmetingen van het buiten- leer. Nu volgt het verven of beitsen van het bovenleer en de reepen. Nadat dit een mooie kleur verkregen heeft komt het moeilijkste van den omslag, het aanbrengen van het woord „Radio". Heel nauwkeurig moet dit geschieden. Daartoe leggen we het geverfde leer, dat we weer vochtig hebben gemaakt voor ons, met de goede zijde naar boven. Als we bij fig. a. den omslag omvouwen bij de stippellijn naar rechts dan hebben we de voorzijde van den omslag voor ons. En op het losse patroon, dat inmiddels wel in uw bezit zal zijn, kunt U nauwkeurig bepalen, waar het woord „ra dio" komt te staan. Bij dit woord en de lij nen daar omheen komt het er vooral op aan, dat deze lijnen heel strak gehouden worden. Er mogen geen bochten in komen, die er niet in^hooren. We bevestigen met clips heel nauwkeurig fig. c. op het leer en trekken met den lijnentrekker zorgvuldig langs de lünen van omtrek en letters. Daarna nemen we het patroon er af en herhalen deze be werking op het leer zelf. Uit de verte moet het woord „radio" en omlijnde omgeving o-oed te zien zijn. Dat is het hewijs, dat onze bewerking in orde is. De ruimte tusschen tip letters gaan we nu zooals op het patroon te zien is, invullen met stippen Zijn we in het bezit van een zander, dan tikken we hier mee op het leer en anders met een spijker Wanneer zal de vrouw afscheid nemen van haar pelsWaarschijn lijk nooit, want elke winter toont weer een overvloed van modellen in allerlei bontsoorten, waarbij de laatste snit ijverig wordt bijgehou den. Hiernevens een man- neguin in een zeer mo- dieuzen mantel van persianer. Zij draagt er een onooglijkhoedje bij, doch doet dit slechts om haar keurig gekap te haren des te meer aanzien te geven èn... om met de rijke bont jas geen opzichtig en in druk te maken. Want stel U voor, dat op het hoofdje dezer mode-re- vuegirl een pompeuze hoed prijkte... zij zou er de deftigheid van het zacht glanzende de bont mee te kort doen.» - Men weet niet recht of 't een hoed is of een kapsel... ten nauwste zijn deze twee be- standdeelen van den modernen hoofdtooi met elkaar verhonden. E11 ook in dit opzicht grijpt de Mode naar een vroeger tijdperk te rug, nl. het einde van de achttiende eeuw, toen de dames haar natuurlijken haardos niet voldoende vonden 0111 in gezelschap te verschijnen en allerlei we zouden bijna zeg gen feesttaarten op hun hoofd lieten 111011- teeren... Het haar werd eerst in glanzende krullen gefriseerd, welke dan als fundament dienden voor het torsen van bloemen, veren en strikken, van kunstig gemaakte miniatuurschepen en andere bouwsels. Sindsdien onderging het vrouwenhoofd een merk waardige ontwikkeling. Ook eeuwen geleden gaf de Francaisc de mode aan; wat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 13