Van Pijpekrullen en Vlechten...
Cursus
leerbewerking
Visite-
coiffure
Elegance in den
winter!
Het vrouwelijk hoofd
in de laatste eeuwen
"KTJSSmS «v
Kan de Amerikaansche vrouw niet koken?
Aan de kaptafel
Zaterdag 4 Februari 1939
Vtefdfc fcted
Ouder worden
LES 13.
(door een deskundigen medewerker.)
.VANDAAG MAKEN WIJ EEN OMSLAG
VOOR HET RADIO-BLAD.
Wat is het jammer, dat we onze cur
sisten, die zoo langzamerhand tot een
flink aantal zijn opgeklommen, niet
eens ongemerkt aan den gang kun
nen zien, om dan voor ons zelf al
eens te weten te komen, nu ongeveer
de helft van het aantal voorwerpen
is behandeld, of er met veel animo
gewerkt wordt en of de tentoon
stelling waarover te zijner tijd na
tuurlijk nog nadere mededeelingen
zullen verschijnen, kans van slagen
heeft!
'Alleen nog dit. U weet nu, dat de voor
werpen, die behandeld zijn, eenvoudig waren
«n ook de volgende, die over het algemeen
zullen wat moeilijkheid betreft uw krachten
stellig niet te boven gaan. Maar: neemt den
tijd voor uw werkstuk, werkt niet overhaast
en vooral werkt nauwkeurig. Kiest de juiste
kleur combinaties en maakt het werk niet
te druk, houdt het eenvoudig en daardoor
rustig. Het is ook dit systeem, dat de N. V.
Fijnlederhandel „de Auerhaan Nieuwe
Spiegelstraat 66, Amsterdam (C.) bij haai
werk huldigt. Zij heeft steeds op de bies
gestaan voor een goede artistieke kwaliteit
van het leerwerk en daarom kunnen we
inet de meeste vrijheid haar leer en instru
komt flat in onzer, tijd nMuurijk
vulclisr gebruikt zal woiden, is XTOor.
bladomslag. De maten behoeven hier we^er
niet opgegeven te worden, maai he i
op het losse model heeft de juiste grootte
(alle radiobladen hebben ongeveer gelijke
voorzien van een niet te scherpe punt. (Men
slaat hiervoor ria les 10, blocnote-omslag).
Ook deze puntjes zijn maar bijzaak en-die
nen meer 0111 het woord nog duidelijker te
doen uitkomen. Zijn ook de versieringslij-
nen langs de kanten van den omslag aange
bracht, dan worden omslag en reepen met
artex bekleed en daarna van voering voor
zien. Vervolgens bevestigt men de reepen
op de juiste plaats aan den binnenkant van
den omslag. De lange zijden blijven open en
nu wördt alles, ook de reepen, van spleetjes
of gaatjes voorzien en met leerband omrand.
Dit omranden hebben we steeds gedaan
met den z.g. steek 1. We willen nu onze
krachten beproeven op steek 2, omdat die
vooral ook bij grootere voorwerpen heel goed
voldoet.
We gaan dan als volgt te werk:
Als de spleetjes geslagen zijn (men pro
beert het natuurlijk op een proeflapje) ne
men we de leernaald met 2 oogen en steken
in een spleetje (a) zie fig 1 van boven naar
beneden, daarna weer van boven naar be
neden (b) in het volgende gat en terug in
de lus (c).
Zoo gaan we door en herhalen deze be
werking steeds weer. In de hoek werken we
2 of soms 3 steken. Veel verschil met steek
1 is er dus niet, alleen het steken door de
lus doet een rand ontstaan. Voor de afwer
king trekt men het beginriempje uit het gat
(a) en in dat gat wordt de laatste steek van
links gemaakt (d fig 2). Nu steekt men de
naald aan het beginriempje en maakt daar
mee den sluitsteek (zie fig. 2, d) Men steekt
dan van achter naar voren. Nu verbindt
men de beide uiteinden, die smaller gemaakt
zijn door een platte knoop en daarna wor
den de eindjes in het werk weggestopt. Als
men nu het werk op de tafel legt kan men
zien of men te los of te stijf gewerkt heeft.
In het eerste geval vormen de steken geen
aaneengesloten rand, in het tweede geval
ligt het werk niet plat op tafel. Voor den
tweeden steek heeft men 5 X den omtrek
van het om te rijgen voorwerp noodig.
Een heel lastig film-probleem.
Het neemt meer tijd in beslag om een ac
trice voor de camera 15 jaar ouder te doen
schijnen, dan 30 jaar.
Deze paradox ondervond men in de Gold-
wyn Studio's, waar Barbara Stanwijck de
langzame moreele en physieke degeneratie
van Stella Dallas moest vertolken.
Een goed opmerker ziet met verbazing, hoe
de slanke figuur van Barbara Stanwyck
langzaam aan haar jeugdige lijnen en veer
kracht verliest tot zij op het laatst een ee-
nigzins plompe matrone geworden is, met
opmerkelijke dikke beenen.
Men wist dit resultaat te bereiken door
gewone watten vulsels te gebruiken, die met
,de jaren" van Stella Dallas dikker werden.
Barbara's beenen en enkels werden met pa
pier maché .manchetten" omhuld, waarop
watten geplakt waren. Het middel en de
heupen der ster werden eveneens met wat
ten behandeld, die onder een elastieken gor
del bevestigd waren, zoodat zij de soepelheid
van vleesch weergaven.
Het onaangenaamste van deze make-up
vond Barbara Stanwyck zelf de rolletjes wat
ten, die zij in haar mond moest dragen om
haar wangen een afgezakt uiterlijk te ge
ven.
vrouw tijdens de
revolutie haar krul-
lenweelde verzaken
en heur haar in kor
te steile lokken rond
het gezicht vallen.
Een pony was in
zwang; ook zij, die
haar lange haren in
die dagen stevig in
vlechten op het ach
terhoofd vastbonden, lieten het voorhoofd niet vrij. De mannen,
die, toen de dames aan een overdadige coiffure leden, eveneens
met prachtig gekrulde pruiken rondstapten, zagen er tijdens de
revolutie ook wat soberder uit. Glad achterover gekamde haren,
een stijve scheiding in het midden, vle.chtjes...
Doch deze soberheid blijkt slechts de basis voor nieuwe kap-
uitspattingen. Want nu de coiffeur gezien heeft, dat vlechten
mevrouw óók wel flatteeren, laat hij op dit gebied zijn fantasie
den vrijen loop.
Het staat vast dat gemiddeld in iedere
huishouding in Amerika 25 tot 40 procent
an het inkomen als huishoudgeld wordt
gebruikt. En desondanks kan men eigen
lijk niet zeggen, dat de doorsnee Ameri
kaan zich na het eten voldaan voelt.
De klachten, der Amerikaansche vrouwen
over het feit, dat het steeds weer blijkt dat
hun mannen en zoons na het eten niet
het gevoel hebben van voldaan te zijn of
genoeg te hebben gehad, worden steeds
grooter.
Er is natuurlijk in de Vereenigde Sta
ten geen gebrek aan levensmiddelen, en
ook de prijzen hiervan zijn niet bijzonder
hoog. Hoe is dan deze merkwaardige situa
tie mogelijk? De verklaring hiervan werd
door een publicatie van den Volkenbond
gebracht, een openbaarmaking welke zeer
levendig en met geestdrift la fte Ameri
kaansche pers gecommentarieerd werd. De
bewuste bekendmaking i» het resuHaa/t
van een ruim drie-jarig onderzoek inzake
de volksvoeding in alle landen ter wereld,
Wat nu de Amerikanen betreft! het re
sultaat is voor de Amerikaansohe huis
vrouwen beslist verpletterend. De Geneef-
scthe deskundigen komen nl. tot de con
clusie dat men in Amerika niet koken kan«
Vijftig procent der maaltijden wm min
derwaardig zijn wat de voedingswaarde
betreft en dit zou voornamelijk liggen aan
het onmatige gebruik van conserven, in
het bijzonder goedkoops conserven. Dat de
ze .aanval op de groote Amerikaansche
conserven industrie ook al ontstond die
onpartijdig genoegzaam sensatie heeft
gewekt in de Nieuwe Wereld laat zich hoo-
ren.
E11 wij zien de wonderlijkste modellen uit
haarvlechten ontstaan: knoedeltjes in aller
lei formaten, simpele kransjes, midden op
een zedig geschuierd hoofdje gedeponeerd.
Pijpekrullen doen haar intree en een combi
natie van pijpekrullen en vlechten behoort
wel tot de onrustigste scheppingen uit het
midden der 19de eeuw. En dan komen we
langzamerhand tot den tijd dat onze groot
moeders jonge meisjes waren en 't is deze pe
riode waaraan de haardracht 1939 duidelijk
is ontleend. Glanzende krullen hoven op
den schedel en de over het achterhoofd glad
gekamde lokken weer in keurige krullen
tot op de schouders afhangend. Een compo
sitie, die iets popperigs aan het gelaat geeft,
en al wordt zij in onze eeuw door nog zoo'n
modieus juffertje gedemonstreerd, tóch aan
het uiterlijk een ouderwetsch cachet ver
leent, dat lang niet ieder persoontje hebben
kan...
Om nu tot ons plaatje terug te keeren, het
gaat hier 0111 een visite-coiffure, waaraan
vanaf het oogenblik dat de vrouw van haar
kaptafel opstaat tot aan het moment waar
op ze, na haar bezoek, terugkeert, geen
haartje of pluisje mag worden verschoven.
De pruik' ziet er uit zooals het kleine
schetsje aangeeft en de hoed (1), wèl, dat is
een samenraapsel van fantasie-vruchten,
zijde en stijfstaande tule. Hoè dit wonder
lijk geval precies gemaakt is, zou slechts
de modiste U kunnen vertellen, want zij
alleenbezit den „slag" waarmee ze van
enkele niemendalletjes een coquet, een be-
tooverend „iets" vormt, waarvoor de ware
naam nog niet gevonden is. doch dat de be
koorlijkheid van haar, die het op de juiste
manier weet te dragen, aanzienlijk verhoogt
...En daar gaat het toch maar om
LEONTINE.
En dan komen we
langzamerhand tot den
tijd dat onze grootmoe
der* jonge meisjes wa
ren (zie oud familie
portret) en het is deze
periode waaraan de
haardrach t i$89 duide-
lijk h ontleend (rechts)
Parijs droeg, droeg
de wereld en wij
zien de Fransche
De kaptafel, een ijdel plekje;
Dddr wordt het lot van hals
en nekje,
Van voorhoofd, wang en oor
bepaald,
Dddr peinst de vrouw hoe ze zal
hechten
Haar krullen, krulletjes en
vlechten.
Dat er geen and're vrouw bij
hddlt
afmetingen), zoodat we de hoeveelheid leer,
die we noodig hebben en die we ons daar
voor willen aanschaffen, gemakkelijk kun
nen bepalen. Schapenleer kunnen we hier
weer gevoeglijk voor gebruiken (let er bij
het koopen van het leer vooral op, of het
stuk, dat voor ons wordt afgesneden, wel
overal even dik is en of het geen dunne of
slechte plekken heeft. We gaan bij dezen
omslag eigenlijk op dezelfde wijze te werk
als bij den omslag voor het boek. De afme
tingen hiervoor worden op dezelfde wijze
bepaald en we hebben dus noodig omslag
-F 2 X den reep, waartusschen de buiten
kanten van het radioblad gestoken wor
den. Ook artex (hde is het werken daarmee
bevallen? Wordt het geheel er niet stevig
door en behoudt het niet even goed zijn
buigbaamheid?) en voeringleer worden be
paald naar de afmetingen van het buiten-
leer. Nu volgt het verven of beitsen van het
bovenleer en de reepen.
Nadat dit een mooie kleur verkregen heeft
komt het moeilijkste van den omslag, het
aanbrengen van het woord „Radio". Heel
nauwkeurig moet dit geschieden. Daartoe
leggen we het geverfde leer, dat we weer
vochtig hebben gemaakt voor ons, met de
goede zijde naar boven. Als we bij fig. a. den
omslag omvouwen bij de stippellijn naar
rechts dan hebben we de voorzijde van den
omslag voor ons. En op het losse patroon,
dat inmiddels wel in uw bezit zal zijn, kunt
U nauwkeurig bepalen, waar het woord „ra
dio" komt te staan. Bij dit woord en de lij
nen daar omheen komt het er vooral op aan,
dat deze lijnen heel strak gehouden worden.
Er mogen geen bochten in komen, die er
niet in^hooren. We bevestigen met clips heel
nauwkeurig fig. c. op het leer en trekken
met den lijnentrekker zorgvuldig langs de
lünen van omtrek en letters. Daarna nemen
we het patroon er af en herhalen deze be
werking op het leer zelf. Uit de verte moet
het woord „radio" en omlijnde omgeving
o-oed te zien zijn. Dat is het hewijs, dat onze
bewerking in orde is. De ruimte tusschen
tip letters gaan we nu zooals op het patroon
te zien is, invullen met stippen Zijn we in
het bezit van een zander, dan tikken we hier
mee op het leer en anders met een spijker
Wanneer zal de vrouw
afscheid nemen van
haar pelsWaarschijn
lijk nooit, want elke
winter toont weer een
overvloed van modellen
in allerlei bontsoorten,
waarbij de laatste snit
ijverig wordt bijgehou
den.
Hiernevens een man-
neguin in een zeer mo-
dieuzen mantel van
persianer. Zij draagt er
een onooglijkhoedje
bij, doch doet dit slechts
om haar keurig gekap
te haren des te meer
aanzien te geven èn...
om met de rijke bont
jas geen opzichtig en in
druk te maken. Want
stel U voor, dat op het
hoofdje dezer mode-re-
vuegirl een pompeuze
hoed prijkte... zij zou
er de deftigheid van
het zacht glanzende
de bont mee te kort
doen.»
-
Men weet niet recht of 't een hoed is of
een kapsel... ten nauwste zijn deze twee be-
standdeelen van den modernen hoofdtooi
met elkaar verhonden. E11 ook in dit opzicht
grijpt de Mode naar een vroeger tijdperk te
rug, nl. het einde van de achttiende eeuw,
toen de dames haar natuurlijken haardos
niet voldoende vonden 0111 in gezelschap te
verschijnen en allerlei we zouden bijna zeg
gen feesttaarten op hun hoofd lieten 111011-
teeren...
Het haar werd eerst in glanzende krullen gefriseerd, welke
dan als fundament dienden voor het torsen van bloemen, veren
en strikken, van kunstig gemaakte miniatuurschepen en andere
bouwsels. Sindsdien onderging het vrouwenhoofd een merk
waardige ontwikkeling. Ook eeuwen geleden gaf de Francaisc
de mode aan; wat