Bij de cowboys van het Noorden XoS (taait! 't HOEKJE OUDERS De jaarlijksche rendiermarkt de grooie gebeurtenis binnen den Poolcirkel In wat voor stemming eet U? VOOR DE De paedagoog Dr. H. G. Hamaker In de eerste maanden van het jaar vinden in het hooge Noorden bij de Lappen de massale verkoo- pipgen van rendieren plaats. Dit is voor deze laatst» Nomaden van Europa de groote gebeurtenis van het jaar. Hier en daar komen zij samen, zij wisselen van gedachten met vreemden en reeds dat is voor deze menschen, die het grootste deel van hun leven in de eenzaam heid doorbrengen, een feestelijk iets. In ons artikel vindt men de in drukken weergegeven van een be zoek aan dit land, iets over de ty pische gebruiken van de menschen, die dit gebied bewonen. Laag staat de zonneschijf aan den he mel, lange schaduwen vallen voor ons uit over de nederzetting Tankapirtti, in Finsch Lapland, 234 kilometer ver wijderd van den weg, die van Rovaniemi voert naar de Poolzee. De blanke, gladde latten glijden als vanzelf voort over den uitgeholden weg naar het bosch. De sneeuw onder onze voeten is stijf aangetrapt door de velen, die voor ons langs deze route zijn gegaan. Bij eiken ademtocht blijft ge durende seconden de wasem zichtbaar; dat is nog eens koude, de thermometer wijst 30 graden onder nul. In dit subarctische woud verrijzen plot se'ng voor ons oog een paar lage blokhui zen. In eens bevinden wij ons temidden van een drukke bedrijvigheid. Daar loopen de Lappenjongens in hun kleurige kleedij er. hakken hout. De meisjes in nog veel bonter gewaden gestoken zijn druk bezig met het bereiden van de koffie, die klaar gemaakt wordt in groote koperen ketels. Hier en daar hebben rendieren zich meters diep in de sneeuw ingegraven, zoodat soms nog slechts het opwippende achterdeel te zien is. In dolle ren komt een horde naderbij bruine lijven. Wanneer de kudde eenmaal binnen de omheining is gekomen, heerscht doodsche stilte en is een ieder gespannen, vol verwachting van hetgeen komen gaat. Het minste geluid zou de dieren kunnen verschrikken en daarom kruipen de man nen, vrouwen en kinderen stil onder de balken van de afrastering door en nu kan het feest beginnen, waarbij de Lappenfa- milie van groot tot klein tegenwoordig is, de rendier verkooping of zooals men dat hier in het Finsch noemt: de „Porroerotus" gaat beginnen, de jaarmarkt van de ren dierkweekers en de Lappen, die men niet ten onrechte de laatste Nomaden van Euro pa noemt... Wanneer het laatste dier van de kudde door de poort gegaan is, wordt deze onmid dellijk gegrendeld. Op ditzelfde oogenblik schijnen de menschen als het ware de macht over hun tong terug te krijgen. Nu is er geen gevaar meer dat de dieren zul len ontsnappen. Deze ontdekken maar al te spoedig, dat het met hun vrijheid gedaan is. Angstig beginnen zij te snuiven en hok ken in groepen bijeen. De lucht is vervuld van hun zenuwachtig geproest, de brës- de, hoornen hoeven doen den grond da veren, de prachtige, vertakte geweien ra ken in elkaar. En temidden van al dat ru moer klinken rustig de hooge, heldere stemmen van de herders, die onbewogen, gestoken in hun kleurigen dracht, door het gewoel heengaan. Onder de hoeven van de voortjagende dieren, warrelt de sneeuw op als het fijnste meel, dat men zich denken kan. En dat tafereel wordt beschenen door het haast pijnlijk schelwitte licht van den Noorschen winterzon. Zonder eenig risico kan men zich temid den der dieren begeven. Oogenblikkelijk wijken zij uiteen, gelijk een boeg door het water snijdt en de golven zich schuimend naar beide zijden in tweeën verdeel en. Even merkwaardig als deze dieren van het hooge Noorden zijn hun herders. „Porro- miehet", of wel rendier kerels heeten deze „Cowboys" van het Noorden. Het heele jaar door vertoeven zij met hun kudden in de woeste, kale gebieden, trekken over de Het merken van een rendier. Men snijdt uit de door het woud. Twee, vier, zes „Raito's" (Raito karavaan) met 3, vier zeven ren dieren die voor sleden gespannen zijn. Ach ter de slede van den leider volgen de an dere, alle zijn zij met elkaar verbonden door middel van leeren riemen. In de sle den bevinden zich de Lappen,, bijna zonder uitzondering herders, kinderen, die zoo warm ingepakt zijn, dat zij gelijkenis vertoonen met levende kegels, sneeuw- schoenen, plaids en huisraad. Even maken de sleden een boog, de leidsels worden, straf aangetrokken en de wilde rit is ten einde, snuivend staan de rendieren stil. De muilen zijn wijd vaneen gesperd, de oogen branden, de flanken gaan snel op en neer, zoo staan de dieren daar en meters lange wasemtochten zijn voor hen uit zicht baar. In den dichtstbijzijnden boom worden de leidsels geslapen, want nooit mag men deze nog halfwilde herten vrij rond la ten loopen. Zij zouden waarschijnlijk in een onbewaakt oogenblik het hazenpad kie zen. Vrouwen en mannen komen om de rendieren uit te spannen en de bagage onder te brengen in de blokhuizen. Spoedig knap pen de houtblokken in het open haardvuur. Een grijsblauwe rookkolom kringelt uit den schoorsteen naar boven en is duide lijk zichtbaar tegen den starren hemel. Al spoedig heeft men het zich naar den zin gemaakt. De vrouwen en meisjes knap pen zich op. Het groote feest is aangebro ken, de dag. waarop rendieren verkocht worden. Reeds ziet men de rendierkudden van alle zijden naderen. Voorop gaat steeds een herder met den leiderstier. Daarach ter loopt de kudde van honderden rendie ren. Uit alle richtingen komen de kudden, naar het afgepaalde gedeelte in het bosch, waar de verkoop zal plaats hebben. Wan neer men maar eenmaal den leider door de breede poort heeft gevoerd, volgt de kudde vanzelf. Honderden en nogmaals honderden rendieren, een golvende zee van daartoe in een bepaalden vorm stukken ooren. eindelooze toendra's waar reeds in de grij ze oudheid, hun voorvaders de kudden heb ben gehoed. Het zijn doorgaans groote ge spierde kerels, die dit leven op de vlakte en met de dieren voor niets ter wereld zouden willen prijsgeven. Zorgvuldig maken deze mannen lasso achtig touw gereed, terwijl hun oogen spiedend over de kudde gaan. Die blik van den herder is haast onfeilbaar. In het ge- Twee jonge Lappen, in hun kleurige dracht, zich verheugend op het oogenblik, dat men zich rond de vuren zal scharen, nadat het zakelijke gedeelte afgehandeld is omdat dan het hart een woordje kan gaan spreken. wirwar van geweien ontdekt hij in een oog wenk het dier, dat hij zoekt fluitend giert de lasso door de lucht en staat om het gewei van een uitgezocht dier. Oogen blikkelijk zet de herder zich schrap, want nu volgt de tegenstand van het rendier. Het beest begint als een dolle in het rond te rennen. Ontzet draven de andere dieren bij hem weg, zoodat hij tenslotte alleen komt te staan. Maar al zijn verzet baat niets want langzaam maar zeker wordt hij door den herder naar een kleine opening in de omheining toe getrokken. Daar staat de kooper. Wanneer deze een streep zet op een bord, beteekent dit dat hij met den koop accoord gaat. In een oogwenk is het dier nu door de opening verdwenen in de zoogenaamde „konttori", dat wil zeggen het vak, waarbinnen een ieder zijn gekochte dieren drijft. Ongeveer een dozijn van der gelijke konttori's" staan op deze wijze in verbinding met de „marktplaats". Het ge schiedt slechts zelden,' dat een herder een dier in zijn lasso vangt, dat van vreemde kenteekenen is voorzien. Merkwaardig is de wijze, waarop de Lappen hun dieren waarmerken. Dit geschiedt aan de ooren, waaruit stukjes van bijzonderen vorm ge sneden worden. Hier en daar aan de omheining hebben de vrouwen vuren aangelegd en daarboven hangen zwartgerookte ketels. Ieder, die dorst heeft en wie zou dat niet hebben bij zulk een lage temperatuur en bij zoo inspannenden arbeid verkwikt zich door middel van de sterke koffie. Nog altijd dra ven de rendieren binnen de omheining rond, nog altijd snorren de lasso's door de lucht, en nog altijd doen de stampende hoe ven de witte poeder opwarrelen. De markt plaats wordt echter steeds leeger. daarente gen vullen de „konttori's" zich meer en meer. De zon zakt al lager aan den hemel, de schaduwen worden langer, het zal spoe dig donker worden. En dan eindelijk gunnen de menschen zich een welverdiende rust. Allen zitten nu rsnd het knappende houtvuur, waarboven de ketels hangen, waarin zij de soep, die be reid wordt uit wortelen, vet rendiervleesch en mergpijpen. Dan voelen zij, gezeten om het vuur, hoe langzaam de moeheid bezit van hun lichaam neemt en de menschen worden zwijgzaam, alleen het knetteren van het brandende hout en het snuiven van de dieren onderbreekt de stilte van den Poolnacht. Maar dat is ook het tijdstip, dat woorden te veel zijn, dat de onzicht bare draden geweven worden, die de jon gemannen aan de eene zijde en de meisjes aan de andere zijde met elkaar verbinden, Armas en Marjatta; Juhani en Sylvis Midden in de sneeuw heeft men de koffietafel gereed gemaakt. En waarover praat U aan tafel? Een van de vele gevallen van practisch- toegepaste spychologie! Waarmee eten wij? Zoo oppervlakkig gedacht zouden velen antwoorden: „met onze tanden natuurlijk!" Toch is dit niet juist. Want eten in den ruimsten zin genomen, is: voedsel tot zich nemen. En slechts een gedeelte van het proces heeft in den mond plaats. Wanneer men in een onrustige of ver stoorde stemming eet, zal dit zeer zeker de digestie belemmeren. Want iemands ge moedsstemming heeft een grooten invloed op de werking van zijn (of haar) organen. Een goedgeluimd mensch zal zich waar schijnlijk gezond voelen en er weldoorvoed uitzoen, terwijl iemand die een slecht hu meur heeft groote kans loopt, op den duur zijn digestie-organen grondig van streek te maken. Men heeft aan een der groote labo ratoria in Engeland proeven genomen met konijnen en honden. Deze dieren werden overvloedig gevoerd, maar onder het voe ren voortdurend geplaagd en gesard. Daar na werd deze dieren de maag uitgepompt, en den inhoud daarvan ganalyseerd. En wat bleek nu? Doordat de dieren der- mate getergd waren, dat ez razend waren geworden, terwijl ze aten, was het voedsel tot vergif geworden, de gewaarwording van groote woede had het voedsel bedorven. De werking van de klieren, die de voor de digestie benoodigde sappen afscheiden, houdt nauw verband met de gemoedsstem ming. Menigeen neemt pillen en bittere drankjes in om de digestie te verbeteren, die liever moest zorgen, gedurende de maal tijden in een kalmere, betere stemming te verkeeren. Wanneer dieren geen nut van hun voedsel hebben, als ze door verkeerde gevoelens beheerscht worden onder het eten, kunnen menschen het zeker niet. Een vroolijke, opgewekte, rustige stemming ge durende de maaltijden is een eerste ver- eischte voor een goede digestie. Een zuivere, frissche atmosfeer maar geen tocht. Een temperatuur van 60 65°. Een heldere, maar niet te schelle verlich ting in de kamer. A propos van de kamer; het is raadzaam een eetkamer zorgvuldig in te richten; geen al te donker behang, geen lugubere schilderijen, een netjes- gedekte tafel met wat frissche bloemen of een plantje. Prettig zittende stoelen dia niet te dicht naast elkaar moeten staan zoo dat iedereen ruim kan zitten. Laat zooveel mogelijk precies op tjjd op doen. Dit voorkomt alvast vervelende op merkingen van sommige menschen, die er nu eenmaal niet van houden, op hu eten te moeten wachten. Haast U nooit met de maaltijden. Laat iedereen het gevoel hebben, dat hjj er net zoolang over kan doen als hij wil. Moedig Uw huisgenooten aan, om er op de etens uren altijd frisch en netjes uit te zien. Het is veel gezelliger aan tafel, als iedereen werkelijk trek heeft. En dat kan. Iemand die op het etensuur geen trek heeft, heeft waarschijnlijk de verkeerde gewoonte om hetzjjte veel, te dikwijls of te snel te eten. Aan hemzelf, om uit te maken welke van de drie, en er verandering in te brengen! Behandelt aan tafel uitsluitend vroolijke onderwerpen. Hoeveel menschen kiezen er niet juist het etensuur uit om over de op voeding van hun kinderen te kibbelen, of de kinderen te onderhouden over een slecht rapport of iets dergelijks. Dit is vese van bevorderlijk voor een go»de digestie. Laat lieve iedereen een humoristisch ver slag geven van zijn ervaringen van den af- geloopen dag. Bespreekt een pas-versche nen boek of een voorstelling waar U heen bent geweest, of vertelt gelezen of gehoorde grappen. Kortweg, spreekt waarover ge wilt, maar kibbelt niet, houdt geen zware discussie's of mismoedige betoogen. Zorgt voor een opgewekten, eensgezinden toon. Daarom is het ook aan te raden, om onderwerpen, die' kans hebben, tot verschil van meening te leiden, niet aan te roeren. Er is onder het eten niets gezelligers denkbaar dan opgewekte gesprekken, die wat aan de oppervlakte blijven, Dr. JOS DE COCK, De beteekenis van zijn arbeid ln het belang van de opvoeding en het onderwijs van het volks kind. Het zal 7 Februari a.s. veertig jaren ge leden zijn, dat Dr. H. G. Hamaker, privaat docent in de opvoedkunde te Utrecht, pro moveerde in de geneeskunde. Dit feit, dat ongetwijfeld in alle Nederlandsche bladen herdacht zal worden, geeft mij aanleiding in deze rubriek, waarin zoo dikwijls den naam van den jubilaris genoemd werd, een en ander mede te deelen omtrent de beteeke- nis van den paedagogischen arbeid van Dr. Hamaker. Als student deed hij reeds aan paedago- giek. Dit moge ietwat vreemd klinken, doch dit doet het niet langer als men weet, dat de jonge Hamaker op zijn mede-studenten een grooten invloed had en velen zich tot hem wendden om raad en zich vrijwillig on der zijn toezicht plaatsten. Het studenten leven is voor den jongen man met een te kort aan concentratievermogen vol gevaren Vrijheid aan de eene zijde, welke tot niets doen verleidt en verantwoordelijkheid ten aanzien der ouders en zichzelf aan de andere zijde, welke den jongen man in zijn beste oogenblikken angst en moedeloosheid bezor gen. Wanneer men dan 'n vriend heeft met 'n sterken wil en 'n uitgesproken gave om anderen tot geregelden en gecocentreerden arbeid te brengen, kan men zich gelukkig prijzen. En zoo'n vriend was de student- Hamaker. De arts-Hamaker kwam in zijn dokterspraktijk uit den aard der zaak voortdurend in aanraking met studeerende kinderen en bezorgde ouders. Naast de ver zorging van den lichamelijken welstand der patiënten kreeg hij, de geboren paedagoog, dan ook weldra de talrijke vragen van te- teleurgestelde ouders te beantwoorden. Dit bracht hem er toe zijn aandacht te wijden aan de practische opvoedkunde. Bestudee ring van de paedagogische werken bracht hem tot de ontstellende ontdekking*, dat er op het gebied van de practische opvoed kunde ongeveer nog alles te doen viel. En zoo was het niet verwonderlijk, dat de huisarts de practijk vaarwel zegde en zich begon toe te leggen op de paedagogiek. Sindsdien ging de arts Hamaker voor Nederland grooten- deels verloren, maar kregen we den paeda goog Hamaker terug. Gelukkig! Duizenden ouders en onderwijzers hebben bij hun taak als opvoeder geprofiteerd van de weten schappelijk verwerkte ervaringen van Ha maker, Hoevelen danken aan zijn tijdig ge veven advies hun succesvol leven? Hoevelen weten zich overtuigd, dat het advies van Dr, Hamaker over hen aan de ouders verschaft, nieuwe levensmoed en levensmogelijkheden gebracht heeft? Hoevele kinderen zullen, dank zij het werk van Hamaker, een blijdere levens periode gehad hebben? Wie zal bij benadering den invloed kun nen schetsen, welke is uitgegaan van z(jn Tijdschrift voor Ervaringsopvoedkunde Duizenden kennen dit maandblad in zijn bruin-gelen omslag en putten uit den inhoud ervan telkens weer de kracht om voort te gaan. Ik weet het: deze dingen vallen niet te beantwoorden. Maar ik weet ook, dat op 7 Februari veler gedachten uitgaan naar hem, die voor hen zooveel beteekenis had. De opvoedkunde als wetenschap dankt aan Dr. Hamaker ontzettend veel. De ver nieuwing van opvoedkunde en onderwijs, zooals deze thass alom baan breekt, vindt in hem een harer voorloopers. Men moet zijn werken bestudeerd hebben om te beseffen, hoeveel ideeën, welke thans als modern aangerekend worden, reeds lang door hem gepropageerd werden. Het is goed en noodzakelijk deze dingen eens te zeggen. De bescheiden geleerde en humane mensch Hamaker heeft nooit ge streefd naar populariteit. Hij bleef stil voortwerken, zonder zich te bekommeren om de miskenning, die ook hem bij zijn pion iersarbeid ten deel viel. De tijd is nabij, dat ook zij, die zijn werk verontachtzaamden, zullen erkennen, dat hjj een onzer grootste paedagogen is. Bijzondere en gelukkige om standigheden brachten mij de nabije kennis making met zijn werk en het is mij een be hoefte van deze plaats mijn grooten dank te uiten voor al hetgeen ik van hem mocht lee ren en ondervinden. Dank aan den paedagoog Hamaker en bovenal aan den warmvoelen- den en innemenden mensch! HU-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 16