WAT GIWilM DE lB©SC©PiS^? WINTÈRvoeten KLDDSTERBALSEM 'k, prebihbeurteti Zaterdag 4 Februari 1939 Derde Blad Hiaito-TAeatel Eleanor Powell en Nelson Eddy in „Rosalie" Ziv-cdL-JAeaUï Daar waar mijn Sarie woon' U/Me BMlcxw-p: Vroolijk repertoire AKKER'5 Texelsch nieuws Burgerlijke Stand Mond- en Klauwzeer Ingekomen personen Vertrokken personen Texelsche Biljard-competie Q& iv-eeJk in, TMten. en, Sxuvtaii&ën. Hel kind, en $,ijn no-o-dCcit De Duitsch-Italiaansche eenheid mucciitf rcT© /Legenda Eleanor Powell in de trommeldanszooals deze te zien is in de grootscheepsche Metro- film „Rosalie", die deze week in het Rialto-theater draait. Iedere Amerikaan, en in ruimere zin iedere revue-liefhebber, denkt bij den naam Rosalie terstond aan het symbool, dat wijlen de groote Amerikaansche showman Florence Ziegfeld voor zulke grandioos gemonteerde en met bra- vour gezongen „show-operette's" geworden is. Rosalie was een der laatste vermaarde tooneel- successen van Ziegfeld. Het is het typische luchtige en charmante geval van een voetbal spelenden Amerikaanschen recruut en een ge heimzinnig levenslustig meisje, dat op een der voornaamste colleges van Amerika ingeschre ven staat onder een pseudoniem, omdat zij in werkelijkheid de dochter van een Balkan-vorst is, die in Amerika haar opvoeding voltooit. Tot voor kort bestonden zulke Balkan-vorsten in derdaad alleen nog maar in operette's Bjj het zien van deze film gingen onze gedachten enkele malen terug naar dat andere Metro-werk „The Great Ziegfeld". Rosalie immers is eveneens een film, die telkens weer door zjjn dansfinale's het pu bliek pakt. Op een zeker oogenblik staan er niet minder dan 2000 danseressen op het tooneel, als Eleanor Powell, de star o.a. van de Broadway Melodies en „Born to Dance", den dans der zeven fantastische reuzentrommels uitvoert. Deze dans is een hoogtepunt van raffine ment en plastische uitbeelding van het heden- daagsche rhythme. Het effect is verbluffend en de wijze waarop Eleanor Powell hier een sfeer weet te scheppen is waarlijk ongeëve naard in deze kunst-branche. De mise en scène is uiterst kostbaar en meermalen oogverblindend. SVederom blijkt uit vrijwel ieder onderdeel de^R* film, dat men noch moeiten noch kosten gespaard heeft om haar te doen inslaan en .zooals bekend geacht mag worden, moeten de Amerikanen in deze materie hun meester nog steeds vinden. Wat het muzikale deel der film betreft, velen kennen ook in ons land reeds (o.a. van radio en gramofoon) Nelson Eddy's titelsong „Rosalie". I.'et is een nummer, door Cole Per ter, momenteel Amerika's meest prominente componist op het gebied van jazz- en dans muziek, speciaal geschreven. Niemand minder dan W. S. v. Dyke verzorg de de rgeie en ook in dit opzicht mag een com pliment gehoord worden. Het geheel zit voor treffelijk in elkaar, met op verschillende plaatsen zelfs zeer knap camerawerk. Natuur lijk is de film niet op alle plaatsen even sterk. Daar zijn diverse inzinkingen, die men niet heeft weten te omzeilen. De dans-scèes echter munten, hierop zy nog eens gewezen, uit door hun grootschen opzet en door de uitbeelding van den geest die van dezen tijd is. Een film, niet foutloos, doch die men zeker tot de beste „musicals" kan rekenen van de laatste jaren. Wat het voorprogramma betreft, hierin draait een aantal shorts, waarvan met name de teekenfilms bijzonder aardig zijn. Het is jammer als men deze verzuimt. Men beleeft er enkele vroolijke oogenblikken aan. Men heeft reeds tal van malen, zelfs ontel bare malen, kunnen zien, op welke wijze filmindustrie, en wel zeer speciaal de Ameri kaansche, weet te profiteeren van depopula riteit van een „Schlager", de bekendheid van een „song", die zich in den kortst mogelijk tjjd over een paar werelddeelen be en verwerft. Men heeft dat kunnen zien met „It nappene in Montary", met „Ramona", met „Es einmal ein Musikus", met „Happy da>'® a here again" en met „An der schónen 1 Donau". Het waren vrijwel allemaal óf sch - gers of van weleer stammende bekende J jes, die men handig als etiket op Plakte en deze daarmede een muzikale viag bezorgde die de filmische lading moest dekken. Uiteraard bezorgde deze wijze van exploi tatie van een succes-nummer teleurstellingen. Doorgaans sloeg de titel van de „song" als de bekende tang op het varken, en moest rr^n voor de zooveelste keer weer eens ervaren, dat ook de geestelijke schwindel in de film industrie nog steeds een woordje mee te spre ken heeft. Toen wij dan ook vernamen, dat men het wereldvermaarde liedje „Daar waar mijn Sarie woon' zou gaan verfilmen en dat nie mand minder dan de eveneens zeer populaire Gracie Fields de eerste viool in deze productie zou krijgen te vertolken, toen sloeg de vrees ons om het hart en hebben wij gemeend dat dit het einde wel eens zou kunnen beteekenen van den droom, die velen om deze, in haar eenvoud juist zoo bijzonder geslaagde compo sitie, heengeweven hebben. Welnu, deze 20th Century Fox-film is niet mislukt. De vlag dekt hier geen valsche lading en allen, die eens dat simpele liedeke gezon gen hebben kunnen wij adviseeren deze film te gaan zien, die roerend is in haar ongekun steldheid, en die zich kemerkt door een bij zonder geslaagde wijze van camerawerk. Dat is overigens geen wonder als men weet dat nie mand minder dan Monty Banks voor deze Vol schilderachtige tafreeltjes is de, in Zuid-Afrika opgenomen Gracie Fields-film „Daar waar mijn Sarie woon", uitgebracht door de 20th Century Fox en spelend deze week in het Tivoli-theater, regie zorgde. Een oude filmrot, die weet wat zijn metier voor eisehen stelt. De hoofdrol is in handen van de door haar radio-optreden bekende Gracie Fields, een lief tallige ster, die naast haar charme echter over talent beschikt, iets wat men niet van iedere star kan zeggen. Naast haar ziet men in de voorste linie optreden Brian Donlevy en Vic- tor MacLaglen. Met name de laatste is hier weer op zijn plaats en een deel van het groote succes van deze film is dan ook ongetwijfeld aan hem te danken. Deze film is genoemd: een blijspel vol sen saties, en dat is wellicht de beste kwalificatie die we haar kunnen geven. Een film, gezond van inhoud, spannend en gevoelig, oolijk en hier en daar een tikje sentimenteel. Een film voor een groot publiek, dat zich ongetwijfeld aan deze origineele wijze van het verfilmen van een „song" zal leven. Als tweede film draait deze week in de Tlvoli „Joe Brown, de Krachtpatser". Gezien het feit dat Joe nog steeds een groot aantal aanhangers telt, mag verwacht worden, dat ook deze film in den smaak zal vallen. Wat het programma van de „Witte" be treft, deze week vermeldt dit o.m. de film .Ieder beeft voor mijn Commando", met in de hoofdrol de begaafde actrice Adèle Sand- rock, die het vorige jaar te Berlijn overleden is en tot de garde der beste filmartisten be hoorde, die het huidige Duitschland kent. Ongetwjjfeld zal er belangstelling bestaan voor deze Adèle Sandrock-film, waarin men de grijze „commandant" in een van haar beste werken ziet. Als tweede rolprent draait „Het Land zonder muziek", een vroolijke musical. ONTHOUDEN! Prima consumptie, billijke prijzen Gezellige zaal, centrum stad U weet het vast Dat is „De Toelast' Hoe spoediger U er Kloosterbalsem op doet, hoe beter! winterteenen, winterhielen, winterhanden t>ntstaan, doordat er vergiften zich hebben vastgezet in Uw weefsels. Deze schadelijke stoffen prikkelen van binnenuit Uw huid. Deze wordt rood, jeukt, zwelt en gaat open. Neem 's-avonds een heet voetbad en doe dan een verband met Kloosterbalsem erop. Dadelijk verdwijnt de jeuk. Doe er ook 's-morgens Kloosterbalsem op en verras send snel zult Ge er vanaf zijn, zelfs als Uw winterteenen al zijn open gegaan. Onovertroffen als huidgenezend middel bij gesprongen handen, kloven, schrale huid. Per pot van 25 Gram f 0.621/2, pot van 50 Gram f 1.04 Van 28 Jan. t.m. 3 Febr. '39. GEBOREN: Petronella Geertruida, d. v. C. Witte en M. van Heerwaarde; Petrus Wilhel mus Maria, z. v. J. T. Boom en N. de Graaf. GETROUWD: H. Vermeulen en A, Dogger. Politie. Gevonden: 1 rijwielplaatje, 1 pet, 1 handbeschermer, 1 bruine muts, 1 ceintuur, 1 handschoen, 2 portemonnaies en 1 armband. ZONDAG 5 FEBRUARI 1939. Ned. Herv. Gemeente. Den Burg v.m. 10 u., Ds. Visser. Oosterend v.m. 10 u. Ds. Kok. De Waal v.m. 10 u. Ds. v. 't Hooft. Den Hoorn v.m. 10 u., Ds. Wesseldijk. De Cocksdorp v.m. 10 u. Ds. Salm. Oudeschild, v.m. 10 u. Ds. Tinholt. Doopsgezinde Gemeente. Den Burg n.m. 7 u. Dr. Vis, Kerkbus v. d. Koog. Oosterend v.m. 10 u., dr. Vis. Geref. Kerk. Den Burg (Geb. Fanfare) v.m. 10 u., Ds. v. d. Leer, n.m. 3 u., Cand. Wouda. Oosterend v.m. 10 u. Cand. Wouda, n.m. 3 u., Ds. v. d. Leer. 10 u. en n.m. 3 u. Lees- Geref. Kerk H. V. Oosterend v.m. dienst. Leger des Heils. Zaterdagavond 8 u., Straatzang Zondagmorgen 7 u., Bidstond. Zondagmorgen 10 u., Heiligingsmeeting. Zondagmiddag 3.30, Verblijdingssamenkmost. Zondagavond 7.30, Bidstond. Zondagavond 8 u. Verlossingssamenkomst. W. Renout en echtgen,, Peperstraat, Ooster end, van Amsterdam, Hartenstraat 14. Jan Bakker, De Mok, v. Zaandam, Kalf 176. H. Vos, Groeneplaats, Den Burg, van Pijp- straat 2, Gorinchem. L. C. Mets en echtgen., Den Burg, v. d. Pekstraat 531, Amsterdam. I. A. Groot, van Semeijnstraat 13, Enkhui zen, Schildereind, Den Burg. W. Wijnolds, van Koog 38, naar Vlacht- j wedde, Sollingen, Zuidveld F 165. C. M. Boois. gec. Jager, R.K., van Den Hoorn 21, naar Eindhoven, Draaiboomstr. 47. A. Dubois, van De Mok naar Soerabaia N.I. H. J. v. d. Veen, Herv. G., van Binnenburg 13, naar Zijpe, Oudesluts H 61. Het vee is genezen bij: Joh. Smit, Waal en Burg. J. Kuip Mz., De Westen. Gebrs. Witte Jacz., Spang Nieuwe gevallen kwamen niet voor. Thans heerscht nog op slechts 8 boerderijen op Texel mond- en klauwzeer. BOUWVERGUNNINGEN. K. Lap^Den Burg, bouwen van een berg plaats opwen perceel van den heer J. Bruin. F. Duinker, Nieuweschild, verbouwen van zijn woonhuis. Woensdag werden de eerste wesdtrijden alhier gehouden van de Biljart-comp. voor den Amstelbeker. In Hotel „Texel" speelde Fortuna tegen Cocksdorp. Fortuna won 10 partijen (750 caramboles). Cockdorp maakte 539 caramb. Te Oudeschild speelde bij den heer Dekker in het T.E.S.O.-gebouw Volharding tegen Krijt op Tijd van De Graaf's Lunchroom. Krijt op ty'd won 8 van de tien partijen (723 caramboles). Volharding won 2 partijen (499 caramboles). Er is deze week een merkwaardige vergadering gehouden in de kleine Casino-zaal. Het was de vergadering waar de plaatselijke paedagogen ver zameld waren en alwaar men het ge had heeft over Het Kind. Er zijn dien avond uiterst merkwaar dige dingen op het tapijt gekomen. Zoo werd o.m. verteld, dat het cijferen op de lagere school loopt het ijs water U niet over den rug lezer, alleen bij de herinnering aan dat cijferen heelemaal niet zoo belangrijk was voor Het Kind als men altijd gemeend heeft. Het leeren van meer dan 2000 namen van de kaart van Nederland Schromelijke overdrijving, tijdverspilling en zonder nut. Schoonschrijven Waardeloos en zonder effect. Alleen de Nederlandsche taal, dié was primair. Dat was het belangrijkste voor Het Kind. Het was een intelligent onderwijs man, die voor ons stond en veel van wat hij heeft gezegd, was ons recht streeks uit het hart gegrepen. Ook wij zijn het er over eens, dat Het Kind tegenwoordig een hoeveelheid ballast op zijn levensweg meegegeven ivordt, die waarlijk niet door allen te dragen is, zooveel, dat een groot deel lang voor de finish (die „overgang" heet), top zwaar wordt en zich overgeeft. Op school noemt men dat dan „zitten blijven". In ambtelijken stijl: doublee- ren. Wat ons bij dat alles spijt, is het feit, dat weer eens bewezen wordt, dat onze generatie te vroeg geboren is. Wij mannen-van-deze-generatie hebben dat alles (en meerj maar moeten slikken. Ons heeft men laten uitrekenen de ge schiedenis van Trein A en voetganger B, die elkaar op een weg van 80 kilo meter afstand ontmoeten, en waarbij de man 6 kilometer per uur en de trein 80 per uur loopt. Vraag: hoe oud is de tante van den neef van den voetganger. Men heeft ons cijfersommen laten maken, zoo geraffineerd van opzet, zoo „vuil" van ingewikkeldheid, dat onze hersenen vloeibaar werden en onze eet lust verdween. Men maakte ons tot zenuwpatiënt bij iedere repetitie van Gelderland en tot rampzaligen bij de repetitie schoon schrijven. De schooltijd werd een banne lingen-periode en de school een bagno. Het was een bittere tijd en persoonlijk kan ik bezwaarlijk zeggen, dat die lagere schooltijd voor mij een dorado van genot en uitspanning geweest is. Het was minstens even erg als het- harde-leven-van-straks"dat ons altijd als een soort vagevuur voorgehouden is. Minstens! Er was echter één troost. We leerden alles en gedachten dat wij, zat de boel eindelijk in onze jongens- hersenen saamgepakt, „knap" waren. Dat we bolleboozen waren, nu we dat alles wisten. Heel in het geheim: we rekenden ons in de zesde klas al zoo'n beetje tot de intelligentsia. Dat alles hebben wij onthouden. Het was de eenige troost na de ellende van het cijferen, het schoonschrijven, de plaatsen-aardrijkskunde en de grama- tica der Nederlandsche taal met de d, de t en de „dt". En nu nu komt daar een promi nent onderwijsman en die vertelt zoo kalm weg, zoo tergend emotieloos, dat dat alles van nul en geener waarde ge weest is. Dat het ballast is en dat onze meester in die jaren z'n tijd beter had kunnen besteden. Dat is hard lezer. Heel hard. Dat beteekent, dat al de moeiten, al het cijfer-verdriet, al de aardrijkskunde- namen-ellende tenslotte overbodig ge weest zijn. Nu wéten we waar Tietjerksteradeel ligt, nu kunnen we cijferen als Stavisky's en nu kunnen we een sollicitatiebrief schrijven als juweel van penne-kunst. Accoord! Maar het blijkt onnoodig ge weest te zijn, dat onze prille jeugd er door gebukt 'moest gaan. Ik vind het héél erg. Men zou bij n a met verwijten komen Trouw tot in den dood. De Duitsch-Italiaansche vriendschap reikt verder dan een bloot formeele verbonden heid. Men wist niet precies in hoeverre Duitschland Italië terzijde zou staan. Zou Duitschland alleen naar de wapens grij pen, als Italië buiten eigen schuld in een oorlog zou komen, of zou Hitier ook de wapenbroeder van Mussolini zijn, als de Duce een aanvalsoorlog voerde? Het antwoord is nu gekomen. De Italiaan- sche pers heeft het gegeven, geïnspireerd door de regeering. Duitschland zal Italië ten allen tijde terzijde staan. Ook als Italië „ter ver dediging van zijn goed recht" tot den aanval mocht overgaan, zou Duitschland terstond zijn algeheele militaire steun verleenen. De „Telegrafo", het blad van de familie Ciano, den minister van buitenlandsche zaken, schrijft: De as is geen schriftelijk verbond, ze is veel meer. Misschien was de overeenkomst er aan vankelijk slechts een tusschen de twee staats lieden in Duitschland en Italië, doch de om standigheden hebben ten slotte beide regimes zóó nauw verbonden, dat het verder ondenk baar schijnt, dat een van beide volken zich van het andere zou kunnen afwenden, in ge val van oorlog, om welke redenen ook. Noch Italië, noch Duitschland zullen oorlog voeren om het genoegen van den oorlog. Als op den een of anderen dag een van beide landen zich in oorlog bevindt, zal deze oorlog het zijn op- te gedrongen door de noodzakelijkheid. Dat is voldoende om den plicht van eensgezindheid te doen gevoelen. Nu is het begrip „opgedrongen door de noodzakelijkheid", nogal een rekbaar be grip b(j de heeren dictatoren. Want ook de Abessijnsche strijd was opgedrongen door de noodzakelijkheid en ook de annexatie van Oostenrijk, de bezetting van Tsjeeho Slowakije, de inlijving van het Saargebied waren „opgedrongen door de noodzakelijk heid". Wij herhalen wat we van de week schreven. Om de waarde van de rede van Hitier te schatten zal men die van Mussolini af moeten wachten. Nog enkele dagen dan zal daarover licht vallen. Zijn ons nieuwe verrassingen te wachten? Duitschland loopt economisch knijp. Het feit, dat men het personenvervoer op de spoorwegen beperkt, zie daarover het bericht elders in dit nummer, wijst daarop o.m. ook. Het begint met de financiën van Duitschland te knijpen. Zal men nu een noodsprong doen of zal men door verstandige politiek de zaak weer op pooten zien te krijgen. Tot de eerste veronderstelling geeft de toenemende macht van Goering aanleiding, tot de tweede de rede van Hitier. We wachten af... wat Mussolini te zeggen heeft. PORTRET ATELIER JAC D'L ucjcp -:d Natuurhistorisch Museum, 2e Vroonstraat, lederen Woensdag van 35 uur. lederen Zaterdag van 710 uur. Bovendien de eerste Zondag van elke maand van 35 uur en de eerste Woensdag van 810 uur. Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch Genootschap „De Kop van Noord Holland" Eiken werkdag van 710 uur. Zaterdags van 35 uur en van 710 uur. BIOSCOPEN: Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „Daar waar mijn Sarie woon' en „Joe Brown, de krachtpatser", Rialto, Spoorstraat half 8: „Rosalie". Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8: „Ieder beeft voor mijn Commando" en „Het Land zonder muziek". Heden: Casino: 8 uur, Cabaret Avond Mar. San. Fonds. Dennenheuvel Huisduinen: Feestavond „Huis- duiner Belang". Zondag 5 Februari Casino 8.15 uur: „Georgie wil wel", Dinsdag 7 Februari 1939: Casino, „Harmonie" Concert en Filmavond 8.15 uur. Musis Sacrum, 8 uur: Dance Evening. Woensdag 8 Februari. Musis Sacrum, 8.30 uur: Zwitserland-avond. Donderdag 9 Februari. ï'usis Sacrum, 8.15 uur, Familieavond Chr. Jongenscl. der C. M. J. V. Opgenomen om 8 uur hedenmorgen Barometerstand Den Helder 769.7 Temperatuur lucht .4 Wind: kracht stil Licht op 5.20 Bij het laatst gehouden examen slaag den te 's-Gravenhage voor tweeden stuurman groote handelsvaart de heeren W. P. Coolhaas en J. L. van Rheenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 9