Voorspel van de
Lachende
Lente
Hooge en lage halzen
Cursus
Leerb
e werking
Amusante kraag
Keus genoeg!
Een Koningin
gaat op reis
Regelrecht van de bergweiden
Vierde blad
'nZilveren schrijfmachine en gouden muggen
Schoonheids-operaties
1
WAT ZIET HET KANTOORMEISJE VAN DE LENTE?
Een klein stukje teerblauwe lucht door een hoog raam en wat zon
licht dat het metaal van haar schrijfmachine zilverig blinken doet
Maar op het oogonblik dat ze met een zucht van genot de Lente her
kent en droomerig kijkt naar haar zilveren typewriter en lichtblauw
kantoor-décor, wekt de stem van den „baas" haar uit haar gepeinzen en
een seconde later is ze weer de ijverige typiste, zon en hemel vergeten...
WAT ZIET DE HUISVROUW VAN DE LENTE?
Er zijn huisvrouwen, die, bij het feller steken van de zon de Ja-
louzieën in het salon neerlaten of de stoelen en crapauds omhullen
met linnen hoezen, om trijp of pluche voor verschieten te bewaren.
Deze zuinige dames zien alleen het kostelijke voorjaarslicht in de
keuken of aan de straatdeur, als zij bakker en slager te woord staan.
Er zijn gelukkig óók huisvrouwen, die zich nog kinderlijk verbazen
kunnen over de duizenden stofjes die in een breede zonnebaan als
gouden muggen in de kamers beginnen te dansen! Nu ligt er zelfs
weer stof op het pas gewreven dressoir, hoe vaal lijkt het linoleum en,
o, kijk eens, de eerste kale plekken op het vloerkleed komen in een
aureool van lichtOndanks deze ontnuchterende uitwerking van de
Lentezon op haar binnenhuisje, glimlacht moeder de vrouw, want zij
ziet in de allereerste plaats de bundels gezondheid, die brutaal haar
woning binnendringen.
Doch al aanschouwen het werkende Jonge meisje, zoowel als de
ploeterende huisvrouw maar een klein brokje Lente, dit verhindert
haar niet, daar héél veel aandacht aan te besteden, want Lente betee-
kent: nieuwe jurken, een niéuwen mantel, een nieuw hoedjede
gedachte daaraan is al een feest, de voorpret van de Lachende Lente,
slechts door de Vrouw gesmaakt
De eerste voorjaarsmantels, welke
door de modehuizen gepresenteerd
worden, maken niet den indruk
dat er een groote revolutie op
mode-gebied op komst is. Wij
zien voor den mantel weer het
swagger-achtige model, met
markante schouders en reu
zen-zakken, in een brutale
of gedistingueerde wollen
ruit uitgevoerd, al naar
de persoonlijkheid van
de draagster. Maar wie
haar oogen goed den
kost geeft, bemerkt tóch
iets nieuws aan deze
jas. Het is de grappige
tweedeelige kraag, het
is de wijze waarop de
ruimte in het rugpand
verkregen is: drie die-
pe uitspringende plooi- mJH/k
en. Wat is ook een
nieuwe mantel zonder,
nieuwigheid?.
Wat zal zij dragen?
Koningin Elisabeth van Engeland
Is bezig een keuze te doen voor
haar reisuitrusting, in verband met
haar aanstaand bezoek aan Cana
da en de Vereenigde Staten. Daar
bij laat zij zich raden door de
Hertogin van Northumberland, de
„Meesteres der garderobe" en door
Miss Katherine Macleau, haar oude
Sohotsche kamerdienares. Vooral
laatstgenoemde die al 27 jaar bij
haar in dienst is, laat een wakend
oog gaan over de kleeding van de
vorstin. Door deze wordt zij „Cat-
ta" genoemd en driemaal in de
week maakt zij een inspectietocht
naar de ateliers van den hofkleer-
niaker Hartnell.
Daar bevindt zich een wasmodel
dat nauwkeurig naar het figuur
van de koningin is gemaakt en
van de initialen „H.M." voorzien
is. Op dit model worden alle cos-
tuums gepast alvorens de hooge
cliënte de laatste pas zelf komt
verrichten.
Het spreekt vanzelf dat de Ame-
rikaansche vrouwen al met span
ning de komst van de Koningin te
gemoet zien, die thans voor het
eerst door de Amerikaansche stu
denten als „de best gekleede vrouw
ter wereld" werd geproclameerd.
Resultaten soms buitengewoon,
soms teleurstellend.
Was de chirurgie tot voor betrekkelijk
korten tijd nog een wetenschap, die uitslui
tend ten doel had, door middel van opera
ties, menschenlevens te redden, tegenwoor
dig vindt zij op het gebied der „schoonheid"
een nieuw en zeer vruchtbaar terrein van
werkzaamheid. Steeds grooter wordt het ge
tal dergenen, die den operateur in den arm
nemen, om zich van schoonheidsgebreken
te ontdoen of zelfs om een algemeene ver
jongingskuur te ondergaan.
Er zijn twee soorten schoonheids-chirur-,
gie. De eerste omvat alle operaties, die ten
doel hebben wezenlijke gebreken weg te ne
men: een hazenlip, een zeer onsierlijke
neus, die het levensgeluk van de arme eige
nares volkomen vergallen kan, lidteekens,
die, bij voorbeeld, overgebleven kunnen zijn
na een ongeluk, dat wonden in het gelaat
veroorzaakte of, ten slotte, knobbels en an
dere uitwassen, die sommige ziekten bezor
gen kunnen. In al deze en dergelijke geval
len kunnen de instrumenten en de weten
schap van den chirurg veel goeds doen.
Soms worden verbluffende resultaten be
reikt en het geld, dat voor een dergelijke
operatie uitgegeven wordt, is zeker goed 'be
steed.
Patiënte onherkenbaar.
De andere soort schoonheids-operaties om
vat een serie bewerkingen, die uitsluitend
ten doel hebben haar, die er zich aan on
derwerpt, meer schoonheid en, in vele ge
vallen, een nieuwe jeugd te verschaffen,
tegenwoordig is het mogelijk het gelaat, dc
wangen, de oogleden, de beenen, de armen
en de heupen door middel van een opera
tie zoo groote veranderingen te doen onder
gaan, dat de patiënte, als zij voor de eerste
maal na het ingrijpen voor een spiegel ge
plaatst wordt, zich nauwelijks meer her
kent. Vetlagen worden door den operateur
weggenomen bij voorbeeld in het geval
van onderkin-operaties, het weefsel wordt
opnieuw gespannen en rimpels verdwijnen
als bij tooverslag. De bereikte resultaten
zijn soms buitengewoon; soms ook teleur
stellend. Het risico is vrij groot en het is
m elk geval zaak voor dergelijke operaties
bij een zeer bekwaam chirurg aan te klop
pen, die op dit gebied ervaring heeft. In
het algemeen zijn de prijzen, die voor der
gelijke behandelingen gevraagd worden,
zeer hoog, en dat kan bezwaarlijk verwon
deren daar het hier slechts om bevrediging
van de ijdelheid der patiënte gaat.
De vrouw, die zich op tijd en geregeld
verzoigt, zal zich trouwens nooit aan het
mes van den operateur behoeven toe te
vertrouwen. Wie haar huid systematisch
reinigt en deze alle voedsel verschaft, dat
de huid nu eenmaal noodig heeft, wie haar
spieren met_ sport en massage lenig houdt
C1?, °P. iuflTÜpt, wanneer er voor haar
uiterlijk eenig gevaar dreigt, kan met een
voudiger en goedkoopcr middelen haar
jeugd vele, vele jaren lang ten volle behou
den.
De eerste soort schoonheids-operaties
waarvan wij hierboven spraken, heeft on
getwijfeld zeer veel nut; de tweede soort
kan voor ons allen een overbodigheid blij
ven. J
GERTRUDEi
(door een deskundigen medewerker)
VOOR HET BRIDGEN.
In dezen tijd, waarin bridgen nog
steeds In de mode is, leek het ons
wel aardig om de cursisten een étui
voor kaarten te laten maken. Laten
we hopen, dat het bij ieder in den
smaak zal vallen*
Het kaartétui dan, dat we deze week' zul
len bespreken, is bestemd voor 2 spel kaar
ten. Het lijkt ons dienstig deze spellen al
vast gereed te houden, voor het passen in
de beschikbare ruimte. Dan zijn we zeker,
dat ze er in geborgen kunnen worden.
Een nieuwe moeilijkheid, die zich bij dit
kaartétui voordoet, en die we straks uitvoe
rig zullen bespreken, is het maken van een
z.g. blinde sluiting, die we, behalve bij dit
Voorwerp ook vaak aantreffen bij het ver
vaardigen van damestasschen. We schaffen
ons weer aan een stuk schapenleer, dat
hiervoor al bijzonder goed gebruikt kan
worden. Op ons losse patroon heeft het
groote stuk leer de afmetingen: ruim 29 bij
ruim 14 c.M. en het tweede stuk, waarvan
de zakken gesneden worden, is ruim 20 bij
schijnen ze te komen, de kleine
bouguetjes, die op de „velden" van
dit gebreide Tiroler jakje prijken...
Een fleurige dracht voor berg
tochten.
9 c.M. Let bij het snijden er vooral op, dat
bij het groote stuk de ronde lijnen voor den
overslag mooi van vorm zijn en dat de vor
men van de zakken even groot worden ge
maakt.
We laten nu het leer de verschillende
bewerkingen ondergaan, die we zoo lang
zamerhand wel kunnen droomen. Daarna
wordt de versiering aangebracht, die op
ons modelblad staat aangegeven, maar we
veronderstellen zoo, dat menige leerbewerk-
ster niet meer blindelings de patronen
overneemt van het voorbeeld, maar naar
eigen inzicht er misschien heel iets anders
van maakt, iets wat we ten zeerste toe
juichen.
Zijn we dus zoover gevorderd, dan zullen
we beginnen met het inzetten van de z.g.
blinde sluiting, een eenigszins secuur werk
je. De onderdeelen van deze sluiting kun
nen we niet zelf vervaardigen, maar moe
ten we ons aanschaffen (niet zoo duur!),
evenals we dat bij den drukknoop hebben
gedaan. De beide deelen E en D (zie losse
model) moeten precies tegenover elkaar ko
men te zitten, anders wordt het étui scheef.
Let er vooral op, dat het een étui is, wat
in drieën gevouwen wordt. We beginnen bij
E. Van E krijgen we op de goede zijde van
het leer niets te zien. Het knopje steekt al
leen door het voeringl'eer. Het groote stuk
leer wordt n.1. gevoerd met artex en daar
over heen voeringleer. Als we nu de grootte
van artex en voeringleer bepaald hebben,
maken we een klein rond gaatje in de ar
tex en op het voeringleer evenzoo. Nu ste
ken we het knopje door de artex van ach
ter naar voren en daarna door het voering
leer. Het plaatje, wat aan den achterkant
zit, blijft tusschen het bovenleer en de ar
tex zitten. Nu lijmen we de artex en hot
voeringleer tegen de binnenzijde van het
bovenleer, dat met de goede zijde op een
stevige ondervlakte ligt. De puntjes, die nog
aan het achterplaatje zitten, kunneh nog
even in de artex gedrukt worden (dit voor
de stevigheid). Nu wordt de andere kant van
de blinde sluiting afgewerkt.
Op het losse patroon ziet u de plaats. Maar
we kunnen die plaats nog beter bepalen,
door het knopje, dat we eerst vastgezet heb
ben, in het leer te drukken, op de plaats,
waar we de sluiting hebben willen. Dat ge
deelte van de sluiting komt n.1. aan den
rechterkant van het bovenleer. Het groote
ronde deel met het gaatje, waar het knopje
ingedrukt wordt bij het sluiten, ligt dus
bovenop. Van te voren worden twee spleet-
Halzen... hooge, lage., v-halzen,
vierkante- en schuit jashalzen,
kragen en boordjes, décolleté... er
is keus genoeg! Ên toch vormt de
halsafwerking bij iedere jurk een
nieuw probleem!
Want dit onderdeel van ons toi-
jes (zie teekening) in het leer gesneden.
Daar gaan de beide pootjes door, die aan de
achterzijde van de rondte zitten. Zit dit op
de goede plaats, dan wordt aan de aohter-
•.ijde op de pootjes een schuifje gedrukt, dat
ilie pootjes uit elkaar houdt. Flink aandruk
ken, anders raakt de boel los en het is een
hopeloos werk, wanneer men zoo'n étui of
tasch even los moet peuteren terwille van
de blinde sluiting.
Daarna worden artex en voeringleer opge
plakt.
Nu nemen we het stuk voor de zakken, en
beplakken het met artex en voeringleer.
Wanneer alles gedroogd is, slaan we bij e
gaatjes (zie teekening I) en is dat ge
beurd, dan lijmen we de zaken bij a, b, c en
d vast en wel zoo, dat ze met een inslag op
het groote stuk leer geplakt worden. Is dit
alles weer goed gedroogd, dan kunnen we
het stuk (fig. I) al in het midden vastzet
ten. We nemen daartoe een stukje leer-
band, indien eenigszins mogelijk van de
zelfde kleur als het voeringleer. We steken
nu met de rijgnaald door het eerste gat en
vervolgens tusschen bovenleer en artex van
het groote stuk, dan weer door het tweede
gat enz. De steken zijn dus niet op het bo
venleer te zien, (wel op de zakken). Daar
na de kaartspellen er even insteken-, om te
controleeren, of alles goed is. Nu rest ons
nog de afwerking van het geheel, n.1. het
inslaan van de gaatjes of spleetjes. Dit is
ook weer niet gemakkelijk.
We nemen b.v. de holpijp en slaan van
boven af de gaatjes, maar van te voren
hebben we er voor gezorgd, reepjes hout of
dik karton geschoven te hebben bij a, b, c
en d, om niet de kans te loopen, én dooi
de gelijmde reepen én door de zakken zelf
te slaan. Het eerste moet wel, maar door de
zakken niet. Het lijmen is alleen geschied,
om de gaatjes precies op elkaar te krijgen.
Voordat we nu met leerband het geheel
omrijgen, trekken we de gelijmde stukken
a, b, c, en d een stukje los, maar zoo, dat
de gaatjes te voorschijn komen, waar toch
de zijden nog op het groote stuk leer vast
zitten. Nu volgt het omrijgen.
Dit werkstukje is niet gemakkelijk te ver
vaardigen. Veel succes!
let is een beslissende factor bij
den indruk dien we op anderen
maken! Niettemin zullen we ons,
bij alle persoonlijke voorkeur, ook
op dit punt naar de mode hebben
te schikken! En die schrijft voor:
hóóge halzen, soms bestaande uit
een enormen col, dan weer met de
allure van een sjaal, ook wel voort
vloeiend uit een gesmockten pas
en uitloopend in een popperige
ruche. Slechts voor het groot
avondtoilet is een diep décolleté
toegestaan. Hooge en lage halzen
dc gulden middenweg schijnt
men d.it seizoen niet te, kennen!;