Luchtmonsters
200 millioen pond
voor Engelands luchtvloot
beschermen de
Duitsche industrie
Scheepvaartinspectie
aangeklaagd
Schoenmaker slacht
gestolen konijnen
Ballons aan
eiectrisch
geladen kabels?
Het land overwint
de productieproblemen
Landbouwmannen op audiëntie
Namaak-fietsen
Brievenbesteller hield
postpakketten zelf
Vrachtauto rijdt
slaapkamer binnen
Onze Oost
VIJANDELIJKE BOMMENWERPERS
WORDEN GESPLETEN....
De luchtafweer met behulp van
ballon versperringen Is niet nieuw
meer, want reeds in den wereldoor
log maakte men hiervan gebruik.
Na dien tijd zijn de ballon versper
ringen steeds meer uitgebreid en
onlangs hield men er in Duitschland
uitgebreide oefeningefi mee.
Het land, waar men het eerst van de bal
lon als luchtafweermiddel gebruik gemaakt
heeft, is Duitschland. Reeds tijdens den
wereldoorlog had men in het Saargebied en
in de Paltz ballonversperringen opgericht,
daar deze gebieden, die rijk aan industrie
steden zijn, buitengewoon zwaar door Fran-
sche luchtaanvallen geteisterd werden. De
vijandelijke bommenwerpers hadden toen
namelijk de gewoonte, tijdens een nachte
lijken aanval met afgezetten motor over de
Duitsche zones te vliegen en aldus kwam
men op het denkbeeld geheele versperrin
gen van voor-anker-liggende ballons met
daartusschen hangende netten aan te bren
gen. De vliegtuigen, die daarin .verward
raakten, waren verloren.
Een geruischloos afweerwapen.
Vanzelfsprekend heeft men na den oorlog
de oefeningen met deze ballonversperringen
voortgezet en uitgebreid, en thans is men
in Duitschland zoover, dat men deze lucht
afweer over het geheele rijk aangebracht
heeft, in de eerste plaats natuurlijk bij de
belangrijkste industrie-gebieden en voorts
ook bij alle groote steden. Een van deze af-
deelingen gaf eenige dagen geleden bij Ber
lijn een zeer aanschouwelijke demonstratie,
waarbij men een uitstekenden indruk kreeg
van dit luchtafweerwapen, dat zich zoo ge
ruischloos boven het afgeweerde gebied be
vindt, doch dat den vijandelijken vliegers
zoo ontzaglijk noodlottig worden kan.
Verraderlijk.
De ballonversperring bestaat feitelijk uit
drie doelen: in de eerste plaats uit de „dra
ger" van de luchtversperring, de ballon,
voorts uit dunne, maar zeer sterke metalen
netten en tenslotte uit een motor-windas,
waarop de touwen en metalen draden op
en afgerold kunnen worden. Nu is hierbij
de truc, dat er verschillende rijen ballons
achter en naast elkaar opgelaten worden,
want een ervaren vlieger is meestal nog
wel in staat, de eerste rij ballons te ontwij
ken, maar wanneer hij tracht verder te vlie
gen, raakt hij tooh onherroepelijk in de dra
den van de volgende rijen ballons verward,
temeer, daar de snelheid van de moderne
vliegtuigen te groot is, dan dat de vliege
nier tijd zou hebben, de volgende versper
ringen te ontwijken.
Het oplaten van de vervaarlijke kabelballons
In een ommezien
Uit de te Berlijn gehouden oefeningen
bleek voorts duidelijk in welk een korten
tijd een ballonversperring opgericht kan
worden. Gemotoriseerde colonnes reden het
oefenterrein op, waar de ballons reeds in
een kring gereed lagen. In een ommezien
waren er slangen gelegd om de ballons
met waterstofgas te vullen, wat de boven
helft betrof en voor de rest met gewone
lucht. Onmiddellijk daarop werden de sta
len draden aangebracht en reeds natwintig
minuten kon het startcommando gegeven
worden. Nu moet men hierbij in aanmer
king nemen, dat de mannen, die met deze
Op een tnotorwindas worden 'de touwen en
jnetalendraden op- en afgerold.
werkzaamheden belast waren, niet geoefend
genoemd konden worden; manschappen,
die dit werk eenige malen verricht hebben,
hebben er niet meer dan ruim 12 minuteij
voor noodig. Na het startcommando ver
dwenen de ballons in snelle vaart de lucht
in en slechts de draden, waarmee ze aan
den grond verankerd waren, verrieden hun
aanwezigheid hoog boven de stad.
Draden zijn noodlottig.
In ernstige gevallen worden de ballons
zoo naast en achter elkaar opgesteld, dat
ze een ondoordringbare luchtversperring
vormen. Vliegtuigen, die in de nachtelijke
duisternis aankomen, kunnen de ballons,
die vanaf den grond zelfs niet met schijn
werpers te vinden zijn, in het geheel niet
zien en zeker niet de draden en netten, die
den weg versperren. De draden worden den
vliegtuigen noodlottig, temeer, daar deze
tegenwoordig geheel uit metaal vervaardigd
zijn.
De gespannen draden snijden de
vliegtuigen eenvoudig doormidden,
wat nog zeer bevorderd wordt door
de enorme snelheid dezer moderne
oorlogsvliegtuigen. De ballon zelf
wordt dan wel losgerukt, maar er
gaat dan automatisch een ventiel
open, waardoor de lucht ontsnapt
en de ballon vanzelf op den grond
neervalt. Hij kan dan weer volge
pompt en naar hoogere regionen
gestuurd worden.
aangebracht is, deze iederen aanval voor
komt. De bommenwerper zal óf in de net
ten en draden verward raken, en naar be
neden storten, óf hij zal de versperring wel
zien, er over heen trachten te liegen, doch
dan niet meer goed kunnen mikken, waar
door de luchtaanval eveneens mislukt.
Als de bommenwerper duikt
...Hieruit blijkt dus wel, dat deze soort
luchtafweer in ieder opzicht buitengewoon
voldoet, althans veel beter dan luchtafweer
geschut, dat men van af den grond bedie
nen moet. In ieder opzicht vormen de bal
lons een onoverkomelijke hindernis, onver
schillig of ze hoog in de lucht, dan wel
laag boven de stad aangebracht zijn. Vaak
voldoen ook al gedeeltelijke versperringen
zeer goed, terwijl lage versperringen niet
minder aan het gestelde doel beantwoor
den, daar bekend is, dat de bommenwerpers
in een hoek van 60 a 70 graden naar be
neden duiken om hun doel zoo goed mo
gelijk te treffen. Bij deze poging komen ze
onherroepelijk in de laag aangebrachte
versperringen terecht.
't Nachtelijk duister helpt.
's Nachts vormt deze soort luchtafweer
altijd nog een grooter gevaar voor de vij
anden dan overdag, omdat men misschien
nog wel de ballons, maar zeker niet de
draden in de duisternis zal kunnen waar
nemen. Daarbij komt nog, dat het neer
schieten van de ballons zeer moeilijk is,
daar men ze op groote afstanden ternau
wernood van de sterren onderscheiden
kan, tenminste, wanneer het een heldere
hemel is, terwijl ze bij bewolkte lucht ge
heel aan het gezicht onttrokken zijn.
Voldoen de ballonversperringen
thans reeds zeer goed, in Duitsch
land koestert men zelfs al het fan
tastische plan, de draden van elec-
trische stroomen te voorzien, zoo
dat iedere nadering met den dood
bekocht wordt.
In den modernen oorlog zal de ballonver
sperring ongetwijfeld een belangrijk hulp
middel bij -de luchtafweer vormen.
In April 1750 vliegtuigen in eer
ste linie.
De Engëlsche begrooting voor luchtvaart
bedraagt 205.951.000 pond Sterling. Hiervan
zal aan het parlement 66.561.000 pond ster
ling worden gevraagd, terwijl 112.000.000 pd.
zal worden verkregen uit de defensielee-
ning. In April van dit jaar zal het aantal
vliegtuigen in eerste linie 1750 bedragen,
terwijl men verwacht, dat het personeel zal
worden uitgebreid tot 118.000 man, hetgeen
een vermeerdering met 22.000 man bctee-
kent. Het aantal vrijwillige piloten voor de
reserve zal gebracht worden op ruim 2500.
De overzeesche luchtmacht zal gedurende
het komende jaar versterkt worden met 3
escadrilles in het Midden-Oosten.
In een memorandum, dat minister
Kingsley Wood aan de begrooting
toevoegt wordt gezegd, dat de lucht
vloot nog verder zal worden uitge
breid. De moeilijkheden,' welke eerst
hebben bestaan bij het opvoeren van
de productie, zijn of worden over
wonnen.
De vergrooting van de productie-capaciteit
is voor een deel verkregen door het oprich
ten van nieuwe fabrieken door groote ma
chinebouwers, die tot nu toe geen vliegtui
gen hebben gemaakt, voor een ander deel
door vergrooting van de productie-capaci
teit in de Dominions.
Drie nieuwe commando's.
Drie nieuwe commando's zullen bij de
luchtmacht worden ingevoerd, n.1. een bal
lon-commando, belast met de administratie
en opleiding van de 47 eenheden van de
ballonversperringen, een commando voor
de administratie der voorraden en een com
mando voor de opleiding van de vrijwillige
reserve.
Wordt Croijdon gesloten?
Voor de brugcrluchtvaart wordt voorzien
in een subsidie van 2.U59.000 pond sterling
voor de diensten op liet buitenland.
Plannen zijn gemaakt om de diens
ten van Engeland naar Europa uit
te breiden. Een aantal nieuwe pas
sagiers-vliegtuigen is besteld, waar
onder een toestel, dat op groote hoog
te met een snelheid van omstreeks
450 km. per uur den Atlantischen
Oceaan over moet steken.
Verder wordt de mogelijkheid overwogen
de luchthaven Croydon te sluiten, teneinde
verbeteringen aan te brengen, in verband
met plannen tot vergrooting van Heston en
het aanleggen van een nieuw vliegveld Ie
Fairlop. Ook bestaan plannen een vierde
vliegveld voor Londen aan te leggen te
Lullingstone.
Door de drie centrale landbouworganisa
ties, te weten den Christelijkcn Boeren- en
1 uindersbond in Nederland, den Katholie
ken Nederlandschen Boeren- en Tuinders-
bond en het Koninklijk Nederlandsch Land-
bouwcomité, is een audiëntie aangevraagd
bij den minister van Economische Zaken,
teneinde verschillende zaken met Zijne Ex
cellentie te bespreken, o.a. de lage var-
kensprijzen.
ililitairen vullen de ballons.
vroeger werd er algemeen beweerd, dat
dergelijke ballonversperringen alleen waar
de hadden, wanneer ze zich tot in de stra
tosfeer uitstrekten. Tegenwoordig weet men
wel beter. Zooals bekend, werpt de bom
menwerper zijn bommen niet loodrecht bo
ven het doel naar beneden, doch er een
heel eind voor. Het ligt dus voor de hand.
dat wanneer een luchtversperring ook een
1 flink eind voor het te verdedigen gebied
Door eigenzinnigen schipper.
Scheepvaartinspectie en Raad voor de
Scheepvaart zijn gistermorgen ernstig be
schuldigd. Zij zouden de oorzaak zijn ge
weest van de stranding van een Scheve-
ningschen logger in November van het vo
rige jaar nabij Wassenaar en de man, die
deze beschuldiging uitsprak was de schip
per van dezen logger, die blijkbaar wel
eens heeft gehoord, dat aanvallen de beste
verdediging is.
Men had de verbaasde gezichten
moeten zien van den voorzitter,
prof. mr. Taverne, en van de andere
leden van den raad, die bijeen wa
ren gekomen om een onderzoek naar
de stranding in te stellen en nu
moesten hooren, dat zij zelve de
schuldigen waren!
De schipper voelde zich zoo onschuldig
als een pasgeboren kind. Hij was op de te
rugreis geweest naar Scheven ingen en had
10 vadem gelood toen hij de kust zoo dicht
was genaderd, dat Noordwijk was te zien.
Hij zette nadien een koers uit, waardoor hij
mocht verwachten, dat hij recht op Schcve-
ningen aahstuurde en had niet meer ge
lood.
De schipper klaagde o.m. over de geringe
capaciteiten van zijn motor, die bovendien
nog slecht werkte.
Schipper: Laat de scheepvaartinspectie
daar maar eens op letten'! Wat hebben we
aan zwemgordels en reddingsboeien aan
boord? Allemaal „flauwekul". U moet zelf
eens gaan varen, heeren."
En omdat de Scheepvaartinspectie naar
het oordeel van den schipper geen controle
uitoefent op de motoren van de loggers,
kreeg deze instantie waarbij de raad in
één adem werd genoemd de schuld van
de stranding.
De leden van den raad gingen op deze
beschuldigingen uit den aard der zaak niet
in. Zij probeerden den verontwaardigden
schipper aan het verstand te brengen, dat
hij dubbel had moeten oppassen, nu hij
wist, dat het schip slecht stuurde en hij
ook op de motor slechts half kon vertrou
wen. Zij trachten hem er van te overtuigen,
dat hij met deze omstandigheden rekening
had moeten houden en dat hij dus voort
durend had moeten looden, nu bovendien
alle verkenning ontbrak. Maar de schipper
wist alles veel beter.
Toen heeft de raad zijn pogingen gestaakt,
uitspraak volgt later.
Reparateur verkocht merkrijwie
len onder den prijs.
Voor de rechtbank te Den Haag stond
gistermorgen terecht een motor- en rijwiel-
reparateur, daar ter stede. Deze had eeni-
gen tijd geleden zijn zaak overgedaan, doch
hij behield verschillende onderdeelen.
Daaruit stelde hij rijwielen samen, wel
ke hij liet voorzien van bekende merken.
Hij zette advertenties in een dagblad om de
rijwielen te verkoopen, hetgeen ook inder
daad geschiedde, zij het tegen een lageren
prijs dan de orspronkelijke menk-rijwieien
opbrengen.
De officier van Justitie eischte een geld
boete van f 100.sulbs. 50 dagen hechtenis,
alsmede een gevangenisstraf van een maand
voorwaardelijk met een proeftijd van drie
jaar.
De verdediger drong op vrijspraak aan,
doch vroeg in verband met verdachte's so
ciale omstandigheden subsidiair clementie.
uitspraak op 16 Maart.
Er zaten waardevolle dingen in...
De 41-jarige brievenbesteller G. C A W
te Den Daag heeft zich in den loop van het
vorig jaar verschillende postpakketten met
waardevolien inhoud toegeëigend, welke
hij aan het bureau Zaanstraat daar ter
stede tor sorteering onder zich heeft gehad.
Het betrof postpakketten bevattende gouden
colliers, zilveren insignes, broches en da
mes-armbandhorloges. W. verkocht ver
schillende dezer voorwerpen.
Bij behandeling van deze zaak voor de
Haagschc rechtbank op 16 Februari eischte
Ie officier van Justitie een gevangenisstraf
voor den tijd van drie jaar.
De Ilaagsche rechtbank, gisteren uit
spraak doende, veroordeelde W. tot een ge
vangenisstraf voor den tijd van twee jaar
met aftrek van den tijd, in voorloopige
hechtenis doorgebracht;
De dieven zijn drie tuinarbeidert
In het begin van dit jaar hebben dri»
tuinaibeiders uit Monster ingebroken in
twee schuren te Monster, waaruit zij ver
schillende voorwerpen ontvreemdden, ter
wijl zij een derden keer een viertal konijnen
buit maakten.
Gistermorgen stonden zij voor de Haag-
sche rechtbank terecht, waarbij zij bekenden
zich aan deze feiten schuldig te hebben ge
maakt.
De officier van Justitie zeide in zijn re
quisitoir, dat er den laatsten tijd vaak in
het Westland wordt ingebroken. De buit
is weliswaar meestal niet groot, doch aan
deze inbraken moet paal en perk gesteld
worden. Daarom eischte hij tegen de tuin-
abbeiders een gevangenisstraf van zes
maanden, waarvan drie maanden voorwaar
delijk met een proeftijd van drie jaar, met
aftrek van den tijd in preventieve hechtenis
doorgebracht.
De verdedigers wezen erop, dat binnen
kort de drukke tijd in het Westland be
gint, zoodat de verdachten, indien zij tot
vrijheidsstraffen zouden worden veroor-
deeld, een belangrijk gedeelte van hun in
komsten zouden moeten derven. Zij pleitten
derhalve voor een voorwaardelijke veroor
deeling.
In aansluiting hierop behandelde de
rechtbank de zaak tegen een schoenmaker,
die de vier konijnen had geslacht en er een
ten geschenke had aangenomen, hoewel hij
begreep, dat de tuinarbeiders geen konijnen
hielden.
De officier van Justitie vroeg tegen lieml
een voorwaardelijke gevangenisstraf van
een maand met een proeftijd van een jaar.
Uitspraak op 16 Maart.
STRAF TEGEN RONSELAAR VERHOOGD.
De reohtbank te Almelo had H. J. G., tex
tielarbeider te Enschede, veroordeeld tot
twee maanden gevangenisstraf wegens het
aanwerfen van personen voor een der
strijdkrachten in Spanje. De veroordeelde
kwam in hoogcr beroep en het gereohtshof
te Arnhem verhoogde gisteren de hem op
gelegde straf tot drie maanden.
ZIGEUNERSS STALEN KIPPEN.
De rechtbank veroordeelde twee zigeuners,
die wegens diefstal van eenige kippen, ge
pleegd in de buurt van Hilversum, terecht
stonden, ieder tot 10 maanden gevangenis
straf. De mannen stonden met hun woon
wagens eenige maanden geleden in 't Gooi.
De kippen werden door de politie in de
nabijheid van de wagens teruggevonden,
doch de zigeuners ontkenden den diefstal
gepleegd te hebben.
Door voorgevel van boerderij
heen...
Gistermorgen omstreeks half vier is een
vrachtauto van de firma van Doorn uit
Amersfoort op den Provincialen Weg door
liet breken van een koppeling uit een bocht
gereden en tegen den voorgevel van een
boerderij, bewoond door den landbouwer J.
Boer, gebotst. De wagen reed een paar
vierkante meter metselwerk uit den muur
en kwam in de slaapkamer tot staan. De
bewoners van het huis, die op een ongewo
ne wijze ontwaakten, bleven ongedeerd.
in de kamer werd uiteraard het een en
ander vernield.
De Chauffeur, Vaassen uit Oversohie, die
uitwendig geen letsel bekwam, is ter obser
vatie m het van Iterson-Zickenhuis te
Houda opgenomen.
TWEE JAAR GEëlSCHT WEGENS
ZEDENMISDRIJF.
Raad van Justitie te Medan eischte
dnnnffp-0." Europeesch beklaagde in de ze-
uiUnuoDi ee ^aar Kevan£enisstraf. r>e
nn volt *werd' aldus de N.R.Crt., bepaald
°P volgende week.
VIJF EN DERTIG METER WEG
VERDWEEN...
Kcdiw (bLndnirs,is r,G Provinciale weg van
meter k b over een lengte van 3o
gen het trnmP°Pj K?n bn,sr is w°gges,.a"
brak dom- ^!Tlverkeer is gestremd. Een dijk
meldt nv;jLer de?as zi,n' dG N.R.Crt
ingestort Vo.'a0™- Maaibij 16 huizen zijn
digdi 1S ecn j|zel'en bnig bcscha*
ZEILEN ONDER DE PALMEN. - De zeilsport mag zich in Californië in een
groote populariteit verheugen. Ons plaatje geeft een overzicht van d we
strijd, die dezer dagen werd gehouden voor jongens van tien jaar.