net ^Twee-zeeën kanaal" ZWAGERMAN, BOKKING WIJ VERHUREN ♦♦Hij" TIVOLI THEATER GROOTE OPHEFFINGS UITVERKOOP Sigarenmag. Ch. SCHEER DE LENTË^I nutsspaarbankI Na 87, uur Amerika knikt goedkeurend Een fantastisch plan: Heden, Woensdag en Donderdag POPULAIRE VOORSTELLING Op dringend verzoek éf/mcet 9ïacy'Claik ifMi My\t\a jj ZAAL 30 BALCON50 <K. 3K. ïïaakm! Profiteert van deze gelegenheid Wij geven 10 50 °/0 korting op al onze aanwezige goederen Pracht colle^ie Pijpen tegen sterk verlaagde prijzen ZIET DE ETALAGE! KEIZERSTRAAT 17 Heden en morgen bij warm gebakken met hom en kuit Ford V-8 automobielen zonder chauffeur. Prima materiaal. Billijk kilo meter tarief. MAARTEN SMIT, het grootste verkeersplan van het vasteland van europa. lUMat N.H-V.B-elftal samengesteld Een zaak? TESTPILOOT een nieuw leven is begonnen, HM Maak thans een aanvang B met sparen. Duizenden gingen Fh U reeds bij de voor. worden als regel des morgens geen adver- tentiën voor het dien dag verschijnend nu (Ti mer meer aangenomen KOEGRAS. Tel. 2 (altijd te bereiken). (Van een bijzonderen medewerker.) Sedert 20 jaar spreekt en discussieert Frankrijk over den bouw van het „twee-zeeën-kanaal", Vanaf Cette aan de Middellandsche Zee moet het dwars door Zuid-Frankrijk naar Bor deaux loopen; het zou 500 K.M. lang zijn, door 13 sluiswcrken geregu leerd worden en rond 16 milliard francs kosten Er is nog meer berekend: de uitvoering van dit reusachtige en in veler oogen fantas tische plan zou volgens het voorstel van twee gedeputeerden van de Fransche regee ring voor een deel geschieden door de Spaan- sche vluchtelingen (die den Franschen staat tegenwoordig maandelijks 200 millioen francs kosten) en voor het overige door niet minder dan 150.000 Fransche werkioozen. Laat ons de voorgeschiedenis en de practi- sche beteekenis van dit grootsche plan eens onder het oog zien. Militair belang geeft den door slag. Evenals dat het geval was bij het Kanaal tunnel-project en de totstandkoming van het trajectscheepvaart-verkeer tusschen Enge land en Frankrijk, zijn bij het plan van een kanaal dat de Atlantische Oceaan en de Mid dellandsche Zee zou verbinden in de eerste plaats overwegingen van militairen aard van doorslaggevend belang. In geval van oorlog kan de Straat van Gibraltar gemakkelijk ge blokkeerd worden niet als gevolg dat de En- gelschFransche vloot-eenheden dan van die der Middellandsche Zee volkomen afge sneden zouden zijn. Het is in dit licht gezien dus geen wonder dat de eerste stemmen om tot het nu weer besproken kanaal te komen van het jaar 1910 dateeren. Zou de groole technicus Riquet, die het eerste project uitwerkte, zijn voornemen heb ben kunnen uitvoeren, hij ware heden ten dage als een tweede „Fcrdinand de Lesseps" gevierd en herdacht. Maar zijn denkbeeld werd categorisch van de hand gewezen om dat in zijn tijd geen sterveling in Frankrijk aan de mogelijkheid van een oorlog geloof de, terwijl de deskundigen reeds van te voren berekenden dat het kanaal een jaarlijksch deficit van 100 millioen francs zou brengen. Vier jaar later brak de oorlog uit, de oor log die den gealliëerden vier volle jaren lang dagelijks nagenoeg eenzelfde som kost te aan oorlogsuitgaven Te duurl Het project-Riquet voorzag in een recht- streeksche scheepsverbinding van Bordeaux naar La Nouvelle aan de monding van de Aude. (Middellandsche Zeekust). Dat is een afstand van 400 kilometer, gedeeltelijk in het stroomgebied van de Garonne en de Aude. Daar de waterspiegel van de Middellandsche Zee echter lager ligt dan die van den Oce aan, zou de bouw van tien groote sluizen, elk van 20 tot 22 Meter waterval noodig zijn geweest en de totale kosten zouden een be drag van rond 5 milliard goudfrancs beloo- pen hebben. Met het oog op de onderhouds kosten en de op te brengen rentegelden van het investeeringskapitaal zou de jaarlijksche „nuttige prestatie" van het kanaal een to tale tonnage van 100 millioen ton hebben moeten uitmaken. Dit cijfer scheen den toen- maligen deskundigen onbereikbaar en dat was de reden dat zij het plan van de hand wezen. De groote voordeelcn voor Amerika van het Panama-Kanaal en voor Duitschland van het Kaiser-Wilhclm-Kanaal hebben nochtans 't denkbeeld v. lliquct bij voortduring ook den laatstcn tijd weer doen herleven. In het jaar 1930 kwam het Fransche mi nisterie voor Openbare Werken met een nieuwe proefneming voor den dag. Het jaar daarop, in 1931, verkreeg een financicele groep de bouw-concessic. In April van het zelfde jaar werd het voorstel aan twee sub commissies van het parlement voorgelegd. Door de maatschappelijke crisis evenwel sluimerde de heele zaak weer in en pas tij dens het ministerie-Blum kwam het tot een nieuwe proefneming die echter tot op heden zonder practisch resultaat bleef. De argumenten der tegenstanders. Het mag bij dit alles merkwaardig hcetcn dat de scherpste tegenstanders van het pro ject juist in militairen kring te vinden wa ren. De deskundige van het Ministerie van Marine, commandant Poinsu, verklaarde dat het bevaren van het kanaal ten gevolge van de talrijke sluizen die er in gebouwd moesten worden nog geen uursnelheid van lo zeemijl zou mogelijk maken, zoodat de duur van de geheele vaart op omstreeks 50 uur zou neei- komen. Bovendien zou de vervolmaking der moderne strijdmiddelen, in het bijzonder der bommenwerpers, de veronderstelde voordee- len grootcndeels illusoir maken; het kanaal zelf ware een ideale schietschijf; de beide eindpunten zouden met groot gemak dooi onderzeeërs geblokkeerd kunnen worden en geen enkel eskarder-ommandant zou dei hal ve in geval van oorlog zijn schepen in een dergelijke, door het sluizensysteem nog ge vaarlijker gemaakte, 160 Kilometei-lange \\a terweg aan alle gevaren van sabotage en bombardementen blootstellen. En ook de rapporten der economische des kundigen zagen er niet veel gunstiger Volgens hunne berekeningen zou een van Southampton naar Port. Said varend stoom schip \an 7000 ton door gebruikmaking van het „twee-zeeën-kanaal" weliswaar 21 uur op de vaart sparen, of anders uitgedrukt U.uou franc aan kolen en personeelskosten, maat de te betalen kanaal-premie zou bij den op zet van de conccssionnairs van 10 franc pet ton omstreeks 70.000 franc bedragen en aldus nog 58.000 franc boven de kosten van dc tocht door de Straat van Gibraltar uitko men! Maar de omstandigheden wijzig den zich. Het gevaar van een blokkeering van het Suez-Kanaal gedurende den Abessijnschen oorlog bracht reeds verandering in deze op vatting en leidende figuren uit alle poli tieke partijen, onder wie mannen als Her- riot, Caillaux, Chautemps, Tardicu en gene raal Weygand, eischeii sedertdien bij voort during de verwezenlijking van het kanaal plan. De ontwikkeling der Spaansche gebeur tenissen heeft de ontzaglijke voordeelen van het kanaal tegenover de eventueele nadeelcn nog duidelijker in het licht gesteld niet al leen, maar zij deed de Fransche regeering terzelfdertijd een mogelijkheid aan de hand om ruimschoots dc beschikking te hebben over een massa goedkoope arbeidskrachten. Heden ten dage ziet de situatie er anders uit: twintig duizend schepen paseeren jaarlijks de Straat van Gibraltar d.w.z. dat er iedere vijf en twintig minuten een schip voorbijvaart. Maken zij gebruik van het twee-zeeën-kanaal", dan besparen zij zich een afstand van 1500 kilometer. Dat zullen zij zonder eenigc twijfel doen en dan kun nen de kanaal-premies vanzelf lager gesteld worden dan de kosten van de langere tocht door de Straat van Gibraltar. Zuid-Frankrijk zou door den aanleg van het kanaal een hoog-conjunctuur op industrieel gebied be leven en de verbinding van de Fransche vloot-eenheden in den Atlantischen Oceaan en de Middellandsche Zee zou in geval van een oorlog niet langer afhankelijk zijn van dc welwillendheid van andere landen. Dat zijn factoren waarvan men zich op het oogenblik in Frankrijk geducht rekenschap geeft en die de kansen op de verwezenlij king van het beoogde kanaal doen stijgen. De krachtige politiek der Euro- peesclie democratieën vindt bij val. De regeering der Vereenigde Sta ten heeft gistermiddag een door Sumner Welles onderteekende no ta gezonden aan de Duitsche am bassade, waarin geweigerd wordt de wettigheid van de bezetting van Tsjechoslowakije te erkennen. Algemeen stem men in met de krachti ge maatregelen, die Engeland genomen' heeft tot consolidccring van het vredes- front in Europa, in het bijzonder het Brit- sche contact met de Sovjet Unie, waarin de bladen een opvallende wijziging in de Brit- sche diplomatie zien en de meest bcteeke- nisvolle ontwikkeling, die zich tot nu toe in de crisis heeft voorgedaan. Ook de pers is het algemeen met de thans ge\ocrde Britsche politiek eens. (Afgeluisterd). De toestand? Mooie toestand... aanstonds komt ie hier ook. Ie komt niet. Ie komt wel Komt er wereldoorlog... Zal me een zorg zijn. Hij zal wel uitkijken, Engeland en Frank rijk benne der ook nog. Als ie Tsjechoslowakije neemt, neemt ie ons ook... Aan wie heb Tsjechoslowakije duizend jaar behoord? Aan Griekenland... Aan Rome... Daar hè je Rome weer Altijd 't geloof er bij... Jij ben gek.., Kijkerop een... Nee, an hèm-.. Hij is naar Metliusalem... En die er voor em ware, natuurlijk... Nou neemt ie aanstonds eerst Roethenië. Hongarije neemt 't, zal je bedoele. Nee, hij... Hongarije... die heb 't noodig voor zn watervoorziening... Slowakije, dan... Da's heel wat anders... dat ben geen Ger- mane... Wat zou dat? Wat ben wij dan? Nedergermanen Negergermanen? En wat is ie zelf? Edelgermaan... Nou, maar in de krant staat... De krant? Zélf moet je weten wat er in de wereld te koop is... Hoe weet jij dat dan allemaal? Uit de krant natuurlijk Hier staat... Tableau! Tableau! Drie spelers uit het district Den Helder gekozen. Op het terrein van de Alkmaarsche Boys werden de districtswedstrijden van den Noordhol 1 andschen Voetbalbond gehouden, ten einde te komen tot- de samenstelling van het N.H.V.B.-clftal. Het elftal van Den Helder speelde tegen dat van Drochterland en wist met 4—2 te zegevieren. Het zag er aanvankelijk niet naar een overwinning van dc Noordelijken uit. Voor de thee gaf Drechterland een goe de partij weg, zoodat het niemand verwon derde, dat dit district de eerste helft met ecu 20 voorsprong wist af te sluiten. Na dien^ heeft echter Den Helder nog wel U wilt een rendabele zaak overnemen. Of zoekt U een kooper voor Uw bedrijf. £en. fyuüeAtje is de zekerste weg naar een geslaagde transactie tegen wind spelend den toon aangegeven. Drechterland bleek zijn krachten minder juist te hebben verdeeld, het elftal kon het niet meer bolwerken en zag den 20 voor srong in een 4—2 achterstand verkeeren. En het was de Oudesluis-midvoor Slikker, die bij het tot stand komen van de goal de eerste viool speelde. Na afloop werd door de commissie het volgende elftal samengesteld: Doel: J. Vink (Beemster). Achter: D. Visser (D.R.C.) en C. Baars (Alkmaar). Midden: K. de Moes (de Rijp), Jb. Kerssens (K.V.B.) en J. van Dungen (H.R.C. 4). Voor: C. Scheer (Twisk), K. Nielen (Kr. Boys), S. Slikker (Oudesluis), C. Heine- ke (Helder 3) en J. R. van Marle (Alkni. Boys 3). Als reserves zijn aangewezen: C. Hoog land (Vrone), M. Stam (Koedijk), Bromleve (H.R.C. 4), Jb. Henneman (Schoorl) en J. Nannes (Oudesluis). Hoewel bovenstaand elftal nog het prae- dicaat voorloopig draagt, kan toch veilig worden aangenomen, dat het van het defi nitieve weinig of niet zal verschillen. Er zulten in deze formatie eerst eenige oefenwedstrijden moeten worden gespeeld, alvorens men over de kracht van dit elftal zal kunnen oordeelcn en vergelijkingen ma ken met voorgaande jaren. Slechts willen we consfateeren, dat de Zaanstreek met vijf spelers het best is verte genwoordigd. Het district Den Helder levert drie spelers, uit Alkmaar treffen we er twee aan, terwijl Scheer van Twisk de eenige is, die de Drechterlandsche eer zal kunnen hooghouden. WIERINGEN Moedercursus. Op den laatsten lesavond van den Moeder cursus, alhier door zuster Lecghwater gege ven, werd namens de cursisten door mevr. WitSlikker een presenteerblaadje aange boden uit erkentelijkheid voor dc lessen van zuster Leeghwater ontvangen. Mevr. Wit— Slikker declameerde hierna een gedicht, passende in het kader van den Moedercur sus. „Zang en Vriendschap", Zondagavond j.1. gaf onze gemengde zang vereniging „Zang en Vriendschap", dir. Jb. I. Hovenier, in concertzaal „Concordia" een uitvoering. Als te ruim 8 uur de heer J. C. de Haan het woord neemt, is dc zaal ge heel gevuld. In zijn openingswoord heet spr. alereerst de fam. Kolff van harte wel kom, verder den heer C. P. Poel, die voor de begeleiding zal zorgen. Verder de direc teur; de heer Hovener en natuurlijk ook de Maskerspelers uit Bergen, die dezen avond het tooneelspel „Betje Regeert" zullen op voeren. Het is, zegt spr. dit jaar ons tien jarig bestaan, in deze tien jaren heeft de heer Hovenier ons van niets tot in de afdee ling Uitmuntendheid gebracht; hiervoor on zen hartelijken dank. Applaus. Wij krijgen dan allereerst een drietal zangnummers te hooien en wel „Het land van Holland", „Het Rijrfertje" van Isr. 01- man, v. Josef Cohen, „Rozen uit het Zui den", tekst en muziekbewerking van M. C. v. d. Rovaart. Na elk nummer weerklonk een hartelijk applaus. Hierna kregen we rle Maskerspelers te zien rnet „Betje Regeert", blijspel in 3 bedrijven, door Henk Bakker, regie G. Kooijman, too- neelaankleeding fa. D. Minnes, complete meubileering alhier. Onze verwachtingen waren hoog gespan nen. maar hetgeen wij gezien hebben, heeft die verwachtingen verre overtroffen. Het was vooral Betje (mevr. Wies Meijer- v. Goenen, die een overweldigend succes had. Het spel was af. De heer J. C. de Haan sprak aan het einde een dankwoord tot de Maskerspelers. Een sproi, welke door mej. I-Ioogvorst ge maakt was, werd nog verloot. De gelukkige winnaar was W. Knoij Jz. De balmuzick werd verzorgd door de band onder leiding van den heer H. Zfin. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ. Ajax 20 Maart te Amsterdam. Amor 16 Maart van Curagao. Atlas 12 Maart te Curagao. Achilles 20 Maart te Rotterdam. Alkmaar 20 Maart te Antwerpen. Aurora 17 Maart te Trapani. Bennekom, t., 18 Maart pass. 20 u. 120 mijl N. Azoren. Berenice 20 Maart van Rotterdam. Bacchus 16 Maart v. Curagao. Breda, t., 17 Maart v. Valparaiso. Cottica, t., 21 Maart te Amsterdam verw. Costa Rica 19 Maart te Hamburg. Deucalion pass. 19 Maart Dungeness. El Libertador 17 Maart v. Curagao. Euterpe 18 Maart van La Pallice. Fauna 18 Maart van Algiers. Ganymedes 20 Maart te Portimao. Helder 18 Maart van Curagao. Hercules pass. 20 Maart v.m. Gibraltar. Hermes 18 Maart v. Hamb. Iris 20 Maart te Amsterdam. Irene pass. 19 Maart v.m. Gibraltar. Modjokerto 19 Maart v. Balik Papan. Medea 17 Maart van New York. Nereus 20 Maart te Oporto. Odysseus 20 Maart van Kopenhagen. Orpheus pass. 20 Maart Brunsbütetl. Pygmalion 20 Maart te Piraeus. Pericles, u., 18 Maart van Dover. •Plato 17 Maart te Curagao. Saturnus 20 Maart van Famagusta. Stella 20 Maart van Rodosto. Salawati 20 Maart te Soerabaja. Vulcanus 20 Maart op 150 mijl Z.W. v. Oues- sant. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Banjoewangi pass. 20 Maart Kaap Bon. Nieuw Zeeland 18 Maart v. Melbourne. Straat Soenda pass. 18 Maart Walvischbaai. Tegelberg 19 Maart v. East-London. KON. HOLL. LLOYD. Amstelland 20 Maart te Amsterdam. Eemland 18 Maart van Pernambuco. Salland, u., 19 Maart te Montevideo. HOLLANDAMERIKA LIJN. Blommersdijk 18 Maart 550 m. W. v. Land's End. Bilderdijk 18 Maart van Newport News. Damsterdijk 16 Maart te Porteland (Ore). Edam 19 Maart Dungeness gep.1 Leerdam 20 Maart te Londen. Lochavon 18 Maart te Londen. Nieuw Amsterdam 17 Mrt v. Rio de Janeiro. Noordam 19 Maart van Plymouth. Rotterdam 19 Maart van New Orleans. Statendam 18 Maart van New York. Veendam 21 Maart te Plymouth verwacht. Volendam 18 Maart van New York. Zaandam 18 Maart v. New York. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Manoeran 16 Maart van San Francisco. Telamon 17 Maart v. Curagao. Titus 20 Maart v. Palermo. Trajanus 19 Maart te Palermo. Triton 18 Maart te Candia. Theseus 20 Maart te Kopenhagen. Ulysses 19 Maart te Istanboul. JAVA—NEYV-YORK LIJN. Kota Inten 18 Maart te Penang. Singkep 18 Maart te Port Natal. Phemius 17 Maart te Boston. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Garoet, t., 19 Maart van Port Said. Kota Pinang, t., pass. 20 Maart Gibraltar. Kertosono, u., pass. 10 Maart Ouessant. Siantar, t., 20 Maart van Sabang. Sitoebondo, u., pass. 20 Maart Perim. Tapanocli, t., 18 Maart van Port Said. Tosari, t., 19 Maart Perim gep. ROTTERDAMZUn)-AMERIKA LIJN. Alpherat, u., 18 Maart te Montevideo. Alwaki, t., 19 Maart v. Santos. STOOMVAART MIJ, OCEAAN. Achilles 17 Maart te Gdynia. Antenor 17 Maart te Yokohama. Clytoneus 18 Maart van Liverpool. Dolius 20 Maart van Yawata. Eurymedon pass. 18 Maart Bevezier. Menelaus pass. 19 Maart St. Catharine's Pt. Protesilaus 19 Maart te Penang. EMZETCO LIJN. Jonge Anthony 20 Maart Gibraltar gep. Jonge Elisabeth pass 20 Maart Malta. Jonge Jolianna pass. 20 Maart Ouessant. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Amstelkerk 19 Maart te Rotterdam. Jaarstroom, u., 17 Maart v. Dakar. Reggestroom 20 Maart te Amsterdam. VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MIJ, (HollandAustralië Lijn). Almkerk 20 Maart van Hamburg. Gaasteriand, u., 18 Maart te Sydney. Meerkerk, u., 19 Maart te Kurrachee. (HollandAfrika Lijn). Bloemfontein t., 18 Maart van Kaapstad. Jagersfontein 19 Maart te Hamburg. Meliskerk, u., 20 Maart te Beira. Randfontein, u., 19 Maart van Aden. Springfontein, t., pass. 19 Maart Aden. (HollandBr.-Indië L(jn). Hoogkerk 20 Maart te Rotterdam. Streefkerk, t., 19 Maart van Port Said. (HollandOost-Azië L(jn). Abbekerk, u., 18 Maart te Port Said. Enggano, u., 20 Maart van Algiers. Tjikembang, t., 18 Maart te Singapore. Zuiderkerk, t., 19 Maart v. Genua. JAVA—CHINA- JAPAN LIJN. Tjileboet 18 Maart van Batavia. Tjisaroea 18 Maart van Batavia. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Bintang, t., 19 Maart van Colombo. Tarakan, u., pass. 19 Maart Vlissingen. AMSTERDAM, 20 Maart. Veemarkt. 500 vette koeten, le kw. 68 78 ct., 2e kw. 6066 ct., 3e kw. 5058 ct. per Kg. slachtgewicht; 87 melk- en kalf- Icoeien f 180—260 per stuk, 52 vette kalve ren: 2e kw. 5258 ct., 3e kw. 4150 ct. per Kg. levend gewicht; 256 nuchtere kalveren f 47 per stuk, 87 schapen f 1721 per stuk 557 varkens: vleeschvarkens, wegende van 90110 Kg. 58—59 ct., en enkele hooger, zware varkens 57—58 ct., vette varkens 55 56 ct. per Kg. slachtgewicht. Aangevoerd 4 wagons geslachte runderen uit Denemarken. ALKMAAR, 20 Maart. Bieten 3.304.60, gele kool 47, kropsla 78.90, prei 9.30—14, peterselie 7—10.60, ra barber 10—15, raapstelen 1.401.00, radijs 44.60, roode kool 48, spinazie 0.560.86, uien 1—4, witlof I 10—12, idem II 7.50—9.50. NOOBDSCMARWOUDE, 21 Maart. Aanvoer uien 2.302.80; drielingen 1.80 2.10; grove 2.80—2.90; peen 4.105.10; kleine peen 1.70—2.50; kroten 1.10—3.70; roode kool 5.90—8.40; gele kool. 4.70—6.20; d. witte kool 2.503.70; aanvoer nog niet bekend. BROEK OP LANGENDI.TK, 21 Maart. Voorl. bericht. 13800 Kg. uien 1.90— 2.60, drielingen 1.10—1.30, grove 2—2.60, stek 60 ct., gele nep 1.90. 650 kg. 55.10; kleine peen 2.30; 1300 kro ten 1.90—3.30; roode kool 5.60—7.80: gele kool 4.50—5.80; d. wite kool 2.60—3.70.' BROEK OP LANGENDIJK, 20 Maart. Aanvoer: 4600 Kg. uien 2.50—3 10, drielin gen 1.90—2; stek 0.00—0.70: grove 2.80—3.20 100 kg. peen 4-.S0 1900 kg. kroten 1.60—3.60; 24500 kg. rood'- kool 5.607.60 27500 kg. gele kool 4.605.8f 20 duizend kg. d. witte kool 2.50—3.60; 6f kg. witlof 17.90—20.40; 100 bos raapsteh 90 cent. t PURMERF.ND, 21 Maart. Koeien, totaal 440 stuks: 170 veffe koeier 00—68 ct. per Kg., geldekoeien 110—170 melkkoeien f 180—260. 18 paarden 80—170. 36 vette kalveren 0.60—0.00; 1600 nuch tere kalveren v. d. slacht 4—18; 274 vette varkens 0.480.50; 45 magere 2035; 460 bic gen^ 1018; 900 schapen 11—23; 24 bokken 3

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 3