net ^Twee-zeeën kanaal"
ZWAGERMAN,
BOKKING
WIJ VERHUREN
♦♦Hij"
TIVOLI THEATER
GROOTE OPHEFFINGS
UITVERKOOP
Sigarenmag. Ch. SCHEER
DE LENTË^I
nutsspaarbankI
Na 87, uur
Amerika knikt goedkeurend
Een fantastisch plan:
Heden, Woensdag en Donderdag
POPULAIRE VOORSTELLING
Op dringend verzoek
éf/mcet 9ïacy'Claik ifMi My\t\a jj
ZAAL 30 BALCON50
<K. 3K. ïïaakm!
Profiteert van deze gelegenheid
Wij geven 10 50 °/0 korting op
al onze aanwezige goederen
Pracht colle^ie Pijpen tegen
sterk verlaagde prijzen
ZIET DE ETALAGE!
KEIZERSTRAAT 17
Heden en morgen bij
warm gebakken
met hom en kuit
Ford V-8 automobielen
zonder chauffeur. Prima
materiaal. Billijk kilo
meter tarief.
MAARTEN SMIT,
het grootste verkeersplan van
het vasteland van europa.
lUMat
N.H-V.B-elftal
samengesteld
Een zaak?
TESTPILOOT
een nieuw leven is begonnen, HM
Maak thans een aanvang B
met sparen. Duizenden gingen Fh
U reeds bij de
voor.
worden als regel des
morgens geen adver-
tentiën voor het dien
dag verschijnend nu (Ti
mer meer aangenomen
KOEGRAS.
Tel. 2 (altijd te bereiken).
(Van een bijzonderen medewerker.)
Sedert 20 jaar spreekt en discussieert
Frankrijk over den bouw van het
„twee-zeeën-kanaal", Vanaf Cette
aan de Middellandsche Zee moet het
dwars door Zuid-Frankrijk naar Bor
deaux loopen; het zou 500 K.M. lang
zijn, door 13 sluiswcrken geregu
leerd worden en rond 16 milliard
francs kosten
Er is nog meer berekend: de uitvoering
van dit reusachtige en in veler oogen fantas
tische plan zou volgens het voorstel van
twee gedeputeerden van de Fransche regee
ring voor een deel geschieden door de Spaan-
sche vluchtelingen (die den Franschen staat
tegenwoordig maandelijks 200 millioen
francs kosten) en voor het overige door niet
minder dan 150.000 Fransche werkioozen.
Laat ons de voorgeschiedenis en de practi-
sche beteekenis van dit grootsche plan eens
onder het oog zien.
Militair belang geeft den door
slag.
Evenals dat het geval was bij het Kanaal
tunnel-project en de totstandkoming van het
trajectscheepvaart-verkeer tusschen Enge
land en Frankrijk, zijn bij het plan van een
kanaal dat de Atlantische Oceaan en de Mid
dellandsche Zee zou verbinden in de eerste
plaats overwegingen van militairen aard van
doorslaggevend belang. In geval van oorlog
kan de Straat van Gibraltar gemakkelijk ge
blokkeerd worden niet als gevolg dat de En-
gelschFransche vloot-eenheden dan van
die der Middellandsche Zee volkomen afge
sneden zouden zijn. Het is in dit licht gezien
dus geen wonder dat de eerste stemmen om
tot het nu weer besproken kanaal te komen
van het jaar 1910 dateeren.
Zou de groole technicus Riquet, die het
eerste project uitwerkte, zijn voornemen heb
ben kunnen uitvoeren, hij ware heden ten
dage als een tweede „Fcrdinand de Lesseps"
gevierd en herdacht. Maar zijn denkbeeld
werd categorisch van de hand gewezen om
dat in zijn tijd geen sterveling in Frankrijk
aan de mogelijkheid van een oorlog geloof
de, terwijl de deskundigen reeds van te voren
berekenden dat het kanaal een jaarlijksch
deficit van 100 millioen francs zou brengen.
Vier jaar later brak de oorlog uit, de oor
log die den gealliëerden vier volle jaren
lang dagelijks nagenoeg eenzelfde som kost
te aan oorlogsuitgaven
Te duurl
Het project-Riquet voorzag in een recht-
streeksche scheepsverbinding van Bordeaux
naar La Nouvelle aan de monding van de
Aude. (Middellandsche Zeekust). Dat is een
afstand van 400 kilometer, gedeeltelijk in het
stroomgebied van de Garonne en de Aude.
Daar de waterspiegel van de Middellandsche
Zee echter lager ligt dan die van den Oce
aan, zou de bouw van tien groote sluizen,
elk van 20 tot 22 Meter waterval noodig zijn
geweest en de totale kosten zouden een be
drag van rond 5 milliard goudfrancs beloo-
pen hebben. Met het oog op de onderhouds
kosten en de op te brengen rentegelden van
het investeeringskapitaal zou de jaarlijksche
„nuttige prestatie" van het kanaal een to
tale tonnage van 100 millioen ton hebben
moeten uitmaken. Dit cijfer scheen den toen-
maligen deskundigen onbereikbaar en dat
was de reden dat zij het plan van de hand
wezen.
De groote voordeelcn voor Amerika van
het Panama-Kanaal en voor Duitschland van
het Kaiser-Wilhclm-Kanaal hebben nochtans
't denkbeeld v. lliquct bij voortduring ook
den laatstcn tijd weer doen herleven.
In het jaar 1930 kwam het Fransche mi
nisterie voor Openbare Werken met een
nieuwe proefneming voor den dag. Het jaar
daarop, in 1931, verkreeg een financicele
groep de bouw-concessic. In April van het
zelfde jaar werd het voorstel aan twee sub
commissies van het parlement voorgelegd.
Door de maatschappelijke crisis evenwel
sluimerde de heele zaak weer in en pas tij
dens het ministerie-Blum kwam het tot een
nieuwe proefneming die echter tot op heden
zonder practisch resultaat bleef.
De argumenten der tegenstanders.
Het mag bij dit alles merkwaardig hcetcn
dat de scherpste tegenstanders van het pro
ject juist in militairen kring te vinden wa
ren. De deskundige van het Ministerie van
Marine, commandant Poinsu, verklaarde dat
het bevaren van het kanaal ten gevolge van
de talrijke sluizen die er in gebouwd moesten
worden nog geen uursnelheid van lo zeemijl
zou mogelijk maken, zoodat de duur van de
geheele vaart op omstreeks 50 uur zou neei-
komen. Bovendien zou de vervolmaking der
moderne strijdmiddelen, in het bijzonder der
bommenwerpers, de veronderstelde voordee-
len grootcndeels illusoir maken; het kanaal
zelf ware een ideale schietschijf; de beide
eindpunten zouden met groot gemak dooi
onderzeeërs geblokkeerd kunnen worden en
geen enkel eskarder-ommandant zou dei hal
ve in geval van oorlog zijn schepen in een
dergelijke, door het sluizensysteem nog ge
vaarlijker gemaakte, 160 Kilometei-lange \\a
terweg aan alle gevaren van sabotage en
bombardementen blootstellen.
En ook de rapporten der economische des
kundigen zagen er niet veel gunstiger
Volgens hunne berekeningen zou een van
Southampton naar Port. Said varend stoom
schip \an 7000 ton door gebruikmaking van
het „twee-zeeën-kanaal" weliswaar 21 uur op
de vaart sparen, of anders uitgedrukt U.uou
franc aan kolen en personeelskosten, maat
de te betalen kanaal-premie zou bij den op
zet van de conccssionnairs van 10 franc pet
ton omstreeks 70.000 franc bedragen en aldus
nog 58.000 franc boven de kosten van dc
tocht door de Straat van Gibraltar uitko
men!
Maar de omstandigheden wijzig
den zich.
Het gevaar van een blokkeering van het
Suez-Kanaal gedurende den Abessijnschen
oorlog bracht reeds verandering in deze op
vatting en leidende figuren uit alle poli
tieke partijen, onder wie mannen als Her-
riot, Caillaux, Chautemps, Tardicu en gene
raal Weygand, eischeii sedertdien bij voort
during de verwezenlijking van het kanaal
plan. De ontwikkeling der Spaansche gebeur
tenissen heeft de ontzaglijke voordeelen van
het kanaal tegenover de eventueele nadeelcn
nog duidelijker in het licht gesteld niet al
leen, maar zij deed de Fransche regeering
terzelfdertijd een mogelijkheid aan de hand
om ruimschoots dc beschikking te hebben
over een massa goedkoope arbeidskrachten.
Heden ten dage ziet de situatie er anders
uit: twintig duizend schepen paseeren
jaarlijks de Straat van Gibraltar d.w.z. dat
er iedere vijf en twintig minuten een schip
voorbijvaart. Maken zij gebruik van het
twee-zeeën-kanaal", dan besparen zij zich
een afstand van 1500 kilometer. Dat zullen
zij zonder eenigc twijfel doen en dan kun
nen de kanaal-premies vanzelf lager gesteld
worden dan de kosten van de langere tocht
door de Straat van Gibraltar. Zuid-Frankrijk
zou door den aanleg van het kanaal een
hoog-conjunctuur op industrieel gebied be
leven en de verbinding van de Fransche
vloot-eenheden in den Atlantischen Oceaan
en de Middellandsche Zee zou in geval van
een oorlog niet langer afhankelijk zijn van
dc welwillendheid van andere landen. Dat
zijn factoren waarvan men zich op het
oogenblik in Frankrijk geducht rekenschap
geeft en die de kansen op de verwezenlij
king van het beoogde kanaal doen stijgen.
De krachtige politiek der Euro-
peesclie democratieën vindt bij
val.
De regeering der Vereenigde Sta
ten heeft gistermiddag een door
Sumner Welles onderteekende no
ta gezonden aan de Duitsche am
bassade, waarin geweigerd wordt de
wettigheid van de bezetting van
Tsjechoslowakije te erkennen.
Algemeen stem men in met de krachti
ge maatregelen, die Engeland genomen'
heeft tot consolidccring van het vredes-
front in Europa, in het bijzonder het Brit-
sche contact met de Sovjet Unie, waarin de
bladen een opvallende wijziging in de Brit-
sche diplomatie zien en de meest bcteeke-
nisvolle ontwikkeling, die zich tot nu toe in
de crisis heeft voorgedaan.
Ook de pers is het algemeen met de thans
ge\ocrde Britsche politiek eens.
(Afgeluisterd).
De toestand?
Mooie toestand... aanstonds komt ie hier
ook.
Ie komt niet.
Ie komt wel
Komt er wereldoorlog...
Zal me een zorg zijn.
Hij zal wel uitkijken, Engeland en Frank
rijk benne der ook nog.
Als ie Tsjechoslowakije neemt, neemt ie
ons ook...
Aan wie heb Tsjechoslowakije duizend
jaar behoord?
Aan Griekenland...
Aan Rome...
Daar hè je Rome weer Altijd 't geloof
er bij...
Jij ben gek..,
Kijkerop een...
Nee, an hèm-..
Hij is naar Metliusalem...
En die er voor em ware, natuurlijk...
Nou neemt ie aanstonds eerst Roethenië.
Hongarije neemt 't, zal je bedoele.
Nee, hij...
Hongarije... die heb 't noodig voor zn
watervoorziening...
Slowakije, dan...
Da's heel wat anders... dat ben geen Ger-
mane...
Wat zou dat? Wat ben wij dan?
Nedergermanen
Negergermanen?
En wat is ie zelf?
Edelgermaan...
Nou, maar in de krant staat...
De krant? Zélf moet je weten wat er in
de wereld te koop is...
Hoe weet jij dat dan allemaal?
Uit de krant natuurlijk Hier staat...
Tableau!
Tableau!
Drie spelers uit het district Den
Helder gekozen.
Op het terrein van de Alkmaarsche Boys
werden de districtswedstrijden van den
Noordhol 1 andschen Voetbalbond gehouden,
ten einde te komen tot- de samenstelling
van het N.H.V.B.-clftal.
Het elftal van Den Helder speelde tegen
dat van Drochterland en wist met 4—2 te
zegevieren. Het zag er aanvankelijk niet
naar een overwinning van dc Noordelijken
uit. Voor de thee gaf Drechterland een goe
de partij weg, zoodat het niemand verwon
derde, dat dit district de eerste helft met
ecu 20 voorsprong wist af te sluiten. Na
dien^ heeft echter Den Helder nog wel
U wilt een rendabele
zaak overnemen.
Of zoekt U een kooper
voor Uw bedrijf.
£en. fyuüeAtje
is de zekerste weg naar
een geslaagde transactie
tegen wind spelend den toon aangegeven.
Drechterland bleek zijn krachten minder
juist te hebben verdeeld, het elftal kon het
niet meer bolwerken en zag den 20 voor
srong in een 4—2 achterstand verkeeren.
En het was de Oudesluis-midvoor Slikker,
die bij het tot stand komen van de goal de
eerste viool speelde.
Na afloop werd door de commissie het
volgende elftal samengesteld:
Doel: J. Vink (Beemster).
Achter: D. Visser (D.R.C.) en C. Baars
(Alkmaar).
Midden: K. de Moes (de Rijp), Jb. Kerssens
(K.V.B.) en J. van Dungen (H.R.C. 4).
Voor: C. Scheer (Twisk), K. Nielen (Kr.
Boys), S. Slikker (Oudesluis), C. Heine-
ke (Helder 3) en J. R. van Marle (Alkni.
Boys 3).
Als reserves zijn aangewezen: C. Hoog
land (Vrone), M. Stam (Koedijk), Bromleve
(H.R.C. 4), Jb. Henneman (Schoorl) en J.
Nannes (Oudesluis).
Hoewel bovenstaand elftal nog het prae-
dicaat voorloopig draagt, kan toch veilig
worden aangenomen, dat het van het defi
nitieve weinig of niet zal verschillen.
Er zulten in deze formatie eerst eenige
oefenwedstrijden moeten worden gespeeld,
alvorens men over de kracht van dit elftal
zal kunnen oordeelcn en vergelijkingen ma
ken met voorgaande jaren.
Slechts willen we consfateeren, dat de
Zaanstreek met vijf spelers het best is verte
genwoordigd. Het district Den Helder levert
drie spelers, uit Alkmaar treffen we er
twee aan, terwijl Scheer van Twisk de
eenige is, die de Drechterlandsche eer zal
kunnen hooghouden.
WIERINGEN
Moedercursus.
Op den laatsten lesavond van den Moeder
cursus, alhier door zuster Lecghwater gege
ven, werd namens de cursisten door mevr.
WitSlikker een presenteerblaadje aange
boden uit erkentelijkheid voor dc lessen van
zuster Leeghwater ontvangen. Mevr. Wit—
Slikker declameerde hierna een gedicht,
passende in het kader van den Moedercur
sus.
„Zang en Vriendschap",
Zondagavond j.1. gaf onze gemengde zang
vereniging „Zang en Vriendschap", dir. Jb.
I. Hovenier, in concertzaal „Concordia" een
uitvoering. Als te ruim 8 uur de heer J. C.
de Haan het woord neemt, is dc zaal ge
heel gevuld. In zijn openingswoord heet
spr. alereerst de fam. Kolff van harte wel
kom, verder den heer C. P. Poel, die voor
de begeleiding zal zorgen. Verder de direc
teur; de heer Hovener en natuurlijk ook de
Maskerspelers uit Bergen, die dezen avond
het tooneelspel „Betje Regeert" zullen op
voeren. Het is, zegt spr. dit jaar ons tien
jarig bestaan, in deze tien jaren heeft de
heer Hovenier ons van niets tot in de afdee
ling Uitmuntendheid gebracht; hiervoor on
zen hartelijken dank. Applaus.
Wij krijgen dan allereerst een drietal
zangnummers te hooien en wel „Het land
van Holland", „Het Rijrfertje" van Isr. 01-
man, v. Josef Cohen, „Rozen uit het Zui
den", tekst en muziekbewerking van M. C.
v. d. Rovaart.
Na elk nummer weerklonk een hartelijk
applaus.
Hierna kregen we rle Maskerspelers te zien
rnet „Betje Regeert", blijspel in 3 bedrijven,
door Henk Bakker, regie G. Kooijman, too-
neelaankleeding fa. D. Minnes, complete
meubileering alhier.
Onze verwachtingen waren hoog gespan
nen. maar hetgeen wij gezien hebben, heeft
die verwachtingen verre overtroffen.
Het was vooral Betje (mevr. Wies Meijer-
v. Goenen, die een overweldigend succes
had. Het spel was af.
De heer J. C. de Haan sprak aan het
einde een dankwoord tot de Maskerspelers.
Een sproi, welke door mej. I-Ioogvorst ge
maakt was, werd nog verloot. De gelukkige
winnaar was W. Knoij Jz. De balmuzick
werd verzorgd door de band onder leiding
van den heer H. Zfin.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
Ajax 20 Maart te Amsterdam.
Amor 16 Maart van Curagao.
Atlas 12 Maart te Curagao.
Achilles 20 Maart te Rotterdam.
Alkmaar 20 Maart te Antwerpen.
Aurora 17 Maart te Trapani.
Bennekom, t., 18 Maart pass. 20 u. 120 mijl
N. Azoren.
Berenice 20 Maart van Rotterdam.
Bacchus 16 Maart v. Curagao.
Breda, t., 17 Maart v. Valparaiso.
Cottica, t., 21 Maart te Amsterdam verw.
Costa Rica 19 Maart te Hamburg.
Deucalion pass. 19 Maart Dungeness.
El Libertador 17 Maart v. Curagao.
Euterpe 18 Maart van La Pallice.
Fauna 18 Maart van Algiers.
Ganymedes 20 Maart te Portimao.
Helder 18 Maart van Curagao.
Hercules pass. 20 Maart v.m. Gibraltar.
Hermes 18 Maart v. Hamb.
Iris 20 Maart te Amsterdam.
Irene pass. 19 Maart v.m. Gibraltar.
Modjokerto 19 Maart v. Balik Papan.
Medea 17 Maart van New York.
Nereus 20 Maart te Oporto.
Odysseus 20 Maart van Kopenhagen.
Orpheus pass. 20 Maart Brunsbütetl.
Pygmalion 20 Maart te Piraeus.
Pericles, u., 18 Maart van Dover.
•Plato 17 Maart te Curagao.
Saturnus 20 Maart van Famagusta.
Stella 20 Maart van Rodosto.
Salawati 20 Maart te Soerabaja.
Vulcanus 20 Maart op 150 mijl Z.W. v. Oues-
sant.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Banjoewangi pass. 20 Maart Kaap Bon.
Nieuw Zeeland 18 Maart v. Melbourne.
Straat Soenda pass. 18 Maart Walvischbaai.
Tegelberg 19 Maart v. East-London.
KON. HOLL. LLOYD.
Amstelland 20 Maart te Amsterdam.
Eemland 18 Maart van Pernambuco.
Salland, u., 19 Maart te Montevideo.
HOLLANDAMERIKA LIJN.
Blommersdijk 18 Maart 550 m. W. v. Land's
End.
Bilderdijk 18 Maart van Newport News.
Damsterdijk 16 Maart te Porteland (Ore).
Edam 19 Maart Dungeness gep.1
Leerdam 20 Maart te Londen.
Lochavon 18 Maart te Londen.
Nieuw Amsterdam 17 Mrt v. Rio de Janeiro.
Noordam 19 Maart van Plymouth.
Rotterdam 19 Maart van New Orleans.
Statendam 18 Maart van New York.
Veendam 21 Maart te Plymouth verwacht.
Volendam 18 Maart van New York.
Zaandam 18 Maart v. New York.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Manoeran 16 Maart van San Francisco.
Telamon 17 Maart v. Curagao.
Titus 20 Maart v. Palermo.
Trajanus 19 Maart te Palermo.
Triton 18 Maart te Candia.
Theseus 20 Maart te Kopenhagen.
Ulysses 19 Maart te Istanboul.
JAVA—NEYV-YORK LIJN.
Kota Inten 18 Maart te Penang.
Singkep 18 Maart te Port Natal.
Phemius 17 Maart te Boston.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Garoet, t., 19 Maart van Port Said.
Kota Pinang, t., pass. 20 Maart Gibraltar.
Kertosono, u., pass. 10 Maart Ouessant.
Siantar, t., 20 Maart van Sabang.
Sitoebondo, u., pass. 20 Maart Perim.
Tapanocli, t., 18 Maart van Port Said.
Tosari, t., 19 Maart Perim gep.
ROTTERDAMZUn)-AMERIKA LIJN.
Alpherat, u., 18 Maart te Montevideo.
Alwaki, t., 19 Maart v. Santos.
STOOMVAART MIJ, OCEAAN.
Achilles 17 Maart te Gdynia.
Antenor 17 Maart te Yokohama.
Clytoneus 18 Maart van Liverpool.
Dolius 20 Maart van Yawata.
Eurymedon pass. 18 Maart Bevezier.
Menelaus pass. 19 Maart St. Catharine's Pt.
Protesilaus 19 Maart te Penang.
EMZETCO LIJN.
Jonge Anthony 20 Maart Gibraltar gep.
Jonge Elisabeth pass 20 Maart Malta.
Jonge Jolianna pass. 20 Maart Ouessant.
HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN.
Amstelkerk 19 Maart te Rotterdam.
Jaarstroom, u., 17 Maart v. Dakar.
Reggestroom 20 Maart te Amsterdam.
VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MIJ,
(HollandAustralië Lijn).
Almkerk 20 Maart van Hamburg.
Gaasteriand, u., 18 Maart te Sydney.
Meerkerk, u., 19 Maart te Kurrachee.
(HollandAfrika Lijn).
Bloemfontein t., 18 Maart van Kaapstad.
Jagersfontein 19 Maart te Hamburg.
Meliskerk, u., 20 Maart te Beira.
Randfontein, u., 19 Maart van Aden.
Springfontein, t., pass. 19 Maart Aden.
(HollandBr.-Indië L(jn).
Hoogkerk 20 Maart te Rotterdam.
Streefkerk, t., 19 Maart van Port Said.
(HollandOost-Azië L(jn).
Abbekerk, u., 18 Maart te Port Said.
Enggano, u., 20 Maart van Algiers.
Tjikembang, t., 18 Maart te Singapore.
Zuiderkerk, t., 19 Maart v. Genua.
JAVA—CHINA- JAPAN LIJN.
Tjileboet 18 Maart van Batavia.
Tjisaroea 18 Maart van Batavia.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Bintang, t., 19 Maart van Colombo.
Tarakan, u., pass. 19 Maart Vlissingen.
AMSTERDAM, 20 Maart.
Veemarkt. 500 vette koeten, le kw. 68
78 ct., 2e kw. 6066 ct., 3e kw. 5058 ct.
per Kg. slachtgewicht; 87 melk- en kalf-
Icoeien f 180—260 per stuk, 52 vette kalve
ren: 2e kw. 5258 ct., 3e kw. 4150 ct. per
Kg. levend gewicht; 256 nuchtere kalveren
f 47 per stuk, 87 schapen f 1721 per stuk
557 varkens: vleeschvarkens, wegende van
90110 Kg. 58—59 ct., en enkele hooger,
zware varkens 57—58 ct., vette varkens 55
56 ct. per Kg. slachtgewicht. Aangevoerd 4
wagons geslachte runderen uit Denemarken.
ALKMAAR, 20 Maart.
Bieten 3.304.60, gele kool 47, kropsla
78.90, prei 9.30—14, peterselie 7—10.60, ra
barber 10—15, raapstelen 1.401.00, radijs
44.60, roode kool 48, spinazie 0.560.86,
uien 1—4, witlof I 10—12, idem II 7.50—9.50.
NOOBDSCMARWOUDE, 21 Maart.
Aanvoer uien 2.302.80; drielingen 1.80
2.10; grove 2.80—2.90; peen 4.105.10; kleine
peen 1.70—2.50; kroten 1.10—3.70; roode
kool 5.90—8.40; gele kool. 4.70—6.20; d. witte
kool 2.503.70; aanvoer nog niet bekend.
BROEK OP LANGENDI.TK, 21 Maart.
Voorl. bericht. 13800 Kg. uien 1.90—
2.60, drielingen 1.10—1.30, grove 2—2.60, stek
60 ct., gele nep 1.90.
650 kg. 55.10; kleine peen 2.30; 1300 kro
ten 1.90—3.30; roode kool 5.60—7.80: gele
kool 4.50—5.80; d. wite kool 2.60—3.70.'
BROEK OP LANGENDIJK, 20 Maart.
Aanvoer: 4600 Kg. uien 2.50—3 10, drielin
gen 1.90—2; stek 0.00—0.70: grove 2.80—3.20
100 kg. peen 4-.S0
1900 kg. kroten 1.60—3.60; 24500 kg. rood'-
kool 5.607.60 27500 kg. gele kool 4.605.8f
20 duizend kg. d. witte kool 2.50—3.60; 6f
kg. witlof 17.90—20.40; 100 bos raapsteh
90 cent.
t
PURMERF.ND, 21 Maart.
Koeien, totaal 440 stuks: 170 veffe koeier
00—68 ct. per Kg., geldekoeien 110—170
melkkoeien f 180—260. 18 paarden 80—170.
36 vette kalveren 0.60—0.00; 1600 nuch
tere kalveren v. d. slacht 4—18; 274 vette
varkens 0.480.50; 45 magere 2035; 460 bic
gen^ 1018; 900 schapen 11—23; 24 bokken 3