Acht officieren-vlieger beëedigd Zwaar vlootmateriaal nu; Uw Zenuwen Ernstige toespraak van commandant van Hengel Het circus komt! Dinsdag 21 Maart 1939 Tweede Blad Mijnhardt's Zenuwtabletten De Commandant van vliegkamp „De Kooy" kolonelJ. W. G. van Hengel, beëedigd acht officieren-vlieger Eenheid uit nood geboren I Gisterenmiddag zijn op het vliegkamp „De Kooy" een achttal adspirant-officie- ren, na gnnstigen afloop van hun dienst tijd, beëedigd tot officier-vlieger der 3e kl. De beëediging geschiedde voor het front van de troepen, die gecommandeerd werden door den officier-vlieger der 1ste klasse A. W. C. den Ouden. De eed werd afgenomen door den com mandant van „De Kooy", kolonel J. \v. G. van Hengel. De namen der acht offi cieren luiden: R. de Boer, J. O. den Hol lander, J. Leef lang, H. C. Prager, J. A. L. Schevenhoven, T. J. D. Sizoo, W. F. Springer en A. W. de Vrieze. Een beëediging is bij de Marine altijd een boeiend ceremonieel en zeker is, dat het ge val op het vliegkamp „De Kooy", waar het geheele personeel en een deel van het mate rieel aan de plechtigheid deelneemt. Het weer werkte gistermiddag mee: er stond weliswaar een straffe bries, doch er was ook zon, en wat kan men in dit jaarge tijde meeer verlangen? Voor de eigenlijke plechtigheid aanving stonden drie compagnieën van „De Kooy" op gesteld, tegenover hangar-Zuid. Eveneens be vond zich bij dit drietal compagnieën de staf- muziek der Koninklijke Marine onder leiding van kapelmeester Leistikow, benevens tam boers en pijpers. Achter deze compagneën stonden negen vliegmachines opgesteld, evenals dat bij een vorige beëediging geschied was. Het geeft het geheele ceremonieel een apart cachet. Het waren drie Koolhovens F K. 51 en zes Fokkers van het type S IX. Voorts waren aanwezig de ouders en fa milieleden der te beëedigen officieren en de onderofficieren, korporaals en manschappen, 4 Om 2 uur precies speelde de marine kapel een marsch, onder de vroolijke klan ken waarvan de commandant van het vliegkamp, begeleid den den eersten offi cier, den luitenant ter zee 1ste kl. L. H. Quant en enkele andere officieren, arri veerde. De inspectie verliep vlot: het was een ge noegen naar de keurig opgestelde compag nieën te kijken, die daar stonden tegen een achtergrond van lesvliegtuigen. Na de inspectie het roffelen van geweren op het plaveisel, scherpe commando's en het suizen van de geweerriemen bij het afzetten. Voorafgegaan door de kapel en de tam boers en pijpers marcheert het bataljon rond en stelt zich op in carré. Rede Commandant van Hengel. In dit carré staan de 8 jonge officieren op gesteld en het is tot hen, dat de commandant een korte toespraak houdt, die een ernstiger inslag had dan gewoonlijk, en waaraan wij het volgende ontleenen: Mij is de eervolle en aangename taak op gedragen U direct den eed af te nemen. Al vorens echter daartoe over te gaan, wensch ik een enkel woord tot U te spreken, hoewel ik er niet aan twijfel, dat U zich allen reeds geestelijk op deze plechtige gebeurtenis in Uw leven hebt voorbereid. De gebeurtenissen, en ik doel hier op de internationale, zijn momenteel niet aanlokkelijk, doch het is goed dit thans te beseffen nu ge over enkele oogenblik- ken den eed zult afleggen. Die eed toch legt U de plicht op, dat ge, als het van kolonel J. W. G. van Hengel. TJ geëischt wordt, Uw leven moet geven voor het vaderland. Het Nederlandsche volk is een vrede lievende natie, doch de geschiedenis heeft bewezen, dat, als het moet, iedere Neder lander zich weet te geven voor de groote zaak. Ik ben er van overtuigd, dat, mocht het zoo ver komen, de geschiedenis zich herhalen zal. Zelfs bij de grootste over macht zullen wij dan niet versagen. Houd bij dat alles Uw plicht voor ons Vor stenhuis in het oog: Oranje, dat zooveel deed voor U, dat eigen goed en bloed voor het va derland over had. Besef, dat onze Koningin recht heeft op Uw leven. Reeds zeer jong zijt ge geroepen tot zelfstandig handelen, tot het volvoeren van zelfstandige opdrachten. Ook de be slissing tot het geven van Uw leven be rust bij U. Dat is een zeer moeilijke be slissing, vooral omdat gij nog zulke jonge menschen bent, bij wie het lijfsbehoud sterk spreekt. Ge zult echter gesterkt worden door de gedachte aan Uw Konin gin en het Vaderland. Mocht er ooit iets gebeuren, houdt dan Haar beeld voor oogen. Dan wordt de ban geopend, het geweer ge presenteerd en de eerste maten van 't Volks lied klinken plechtig op. De Commandant leest het Koninklijk Be sluit voor en neemt daarna van elk der acht officieren den eed af: achtmaal spreekt een jong officier de woorden: „Ik zweer trouw aan de Koningin, ge hoorzaamheid aan de wetten, onderwer ping aan de krijgstucht, zoo waarlijk helpe mij God almachtig". Het is doodstil op het veld als deze woor den gesproken worden, alleen de wind zingt langs de hangar en in de wielen van de op gestelde Koolhovens. Kolonel Van Hengel wenscht hen dan van harte geluk en spreekt de hoop uit, dat zij goede officieren en goede kameraden mogen zijn. Ook de ouders wenscht de commandant geluk met hun zoons en besluit zijn hartelijke woorden met het verzoek de plechtigheid te willen beëindigen met het uitbrengen van een driewerf hoezee op de Koningin, iets waar aan spontaan gevolg gegeven wordt. Hierna speelt de kapel den M.L.D.-marsch, waarna het bataljon afmarcheert voor de opstelling van het défilé. Enkele minuten daarna wordt gedefileerd voor den commandant en zijn officieren en voor de beëedigde officieren. Ook dit defilee- ren, onder leiding van den officier-vlieger le kl. den Ouden, is een genot voor het oog. Er ontbrak praktisch niets aan. Vliegdemonstratie. Dan komt de laatste faze van dezen mid dag: door een aantal vliegtuigen worden de monstraties gegeven. En wel door 2 groepen van 3 Koolhoven-toestellen (FK 51) die iets lieten zien van groepsvliegen, door 2 stunt vliegers (eveneens in Koolhovens) terwijl ten slotte een C5 Fokker zou laten zien hoe een parachute uitgeworpen wordt. Alvorens deze toestellen echter in de lucht gingen, kreeg men bezoek van een 3-tal watervliegtuigen van vliegkamp „De Mok". Een T 24 bommenwerper scheerde zoo laag over de hangars heen, dat een deel der ge- noodigden de hoed vasthield •ij dient U alHeerlijk goedkoop is DKW! Verdere voordeelenbe lastingvrij gewicht en uiterst laag verbruik. In onderhoud even eenvoudig als in het berijden. DKW ligt prachtig op den weg Brochure No. 10 geeft afbeel dingen en interessante technische details. Gratis op aanvraag! standaard model f 245.- luxe model i 260.- «r, jweiji» !n greeve N;v. Parkstraat 91a Tel. 116078 - Den Haag. OVERAL AGENTEN. worden gekalmeerd en gesterkt en Uw slaap wordt weer rustig door het gebruik van Glazen buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten Het groepsvliegen werd voorbeeldig gede monstreerd. Op precies gelijken afstand ronk- toen de toestellen, nu eens heel hoog, dan weer laag, over het kamp heen. De stunt vliegers lieten zien hoe men op den rug kan vliegen, een minuut lang, hoe men een ..kurketrekker" maakt en hoe een duikvlucht. Het was een uiterst interessant schouwspel. Als besluit de demonstratie met de para chute. Het toestel verhief zich en op behoor lijke hoogte wierp men een twee parachute's uit. Eerst kleine witte bolletjes, die echter snel dalend, al spoedig den bekenden vorm kregen. Zwaaiend en slingerend daalden ze beiden, om tenslotte op het veld neer te ko men. Een origineel idee, deze vliegdemon- straties aan 't einde van een beëediging van officieren-vlieger. Ons artikel i) was geschreven, toen in de N. R. Crt. van 18 Maart avondblad onder den titel: „Zwaar vlootmateriaal voor Indië... nu!" een hoofdartikel verscheen, dat geheel de zelfde strekking had. Tevens gaven de dagbla den van Zaterdag 18 Maart het verslag van een lezing, onder auspiciën van „Onze Vloot" te 's-Gravenhage door den heer Cageling ge houden, waarin de vraag: „Heeft Nederland zwaar vlootmaterieel noodig?", bevestigend beantwoord werd. Al deze stemmen betoogden hetzelfde, zjj het op andere gronden: bescherming van onze vrijheid, verdediging tot het uiterste van onze onafhankelijkheid, steun aan den vrede. Alzoo: vrede, vrijheid, zelfstandigheid, tot behoud van de ont zaglijke materieele en moreeie waarden, en menschelijke en geestelijke rijkdom men, welke de vaderen van een vrijheids lievend en arbeidzaam volk aan hun zo nen hadden nagelaten. Allen stemden overeen in één opzicht: het is noodzakelijk, in dit zorgelijk uur zonder verwijl aan het volk de gelegenheid te geven, door een eensgezinde daad uiting te geven aan den wil tot opofferingen, teneinde aan geheel de wereld te toonen, dat het haar bittere ernst is, desnoods te strijden voor haar bestaan. Het is verheugend, dat groote kringen van het Nederlandsche Volk in de ure dezer spanning zich weer bewust worden van de waarde eener maritieme weer macht; dat het groeien van het nationaal bewustzijn gepaard gaat met een groeiend besef van het belang der deelen van het Koninkrijk buiten Europa en der impe riale zeeverbindingen. Uit de enge regionale, locale sfeer der grenzen, reikt de blik wijder en vindt het Volk van Nederland zijn historische en tra- ditioneele wereldvisie weer terug. De groot heid van Nederland (en Nederland is groot onder de Mogendheden, door bevolkingsaan tal, grondgebied, handelsomzet en geestelijke goederen!) lag in de beste dagen niet in de begrenzing der Zeven Provinciën. Het is uit dezen gedachtengang, dat de drang geboren werd tot uitbreiding van de Vloot met zwaardere schepen. Want zonder deze eenheid beteekent een maritieme weer macht zeer weinig. Wat is een organisme zonder ruggegraat, een bouwwerk, zonder in- nerlijken steun? Er mogen allicht lichtvaar- digen zijn, die aannemen, dat de „Vloot van Deckers" beantwoordde aan de eischen, welke de internationale toestand in 1930 er aan stelde, wij zijn van meening, dat deze vloot de schaduw van een vloot was. Preventie gaat van 2 3 lichte kruisers niet uit; voor een bondgenoot valt dezen steun in een al gemeen conflict in het niet; voor een aanval ler, die een doel wil dóórzetten, speelt zij geen rol. Wij willen niet tornen aan de waarde van onderzeebooten. Deze passen in elk systeem, hebben een groote preventieve waarde, verouderen weinig en kunnen nooit worden verjaagd. Of zij zich echter zonder steun lang kunnen handhaven (dus zonder doorgezette verkenning en zonder tijdwinst) betwijfelen wij. De Duitsche lessen in den we reldoorlog zijn niet vergeten. Wij willen niet zeggen, dat het land den Minister Deckers niet dankbaar moet zijn voor het feit, dat Z.Ex. tenminste met een bouwplan kwam, al werd het niet uitgevoerd. Maar de best- samengestelde vloot zonder krachts-kern, is slechts geschikt voor neutraliteitshanhaving, voor aanvallen op zwakke plekken van een tegenstander en voor den handelsoorlog. Zij laat het initiatief aan den vijand, omdat zij voortdurend en onder alle denkbare omstan digheden den slag moet vermijden. Het is het voordeel van schepen met groote snelheid, zwaar pantser en sterke artilleriekracht, dat hierdoor de tegen stander den slag moet vermijden, ten zij hij in staat 's, met een sterke over macht te komen, d.w.z. zich in eigen wateren te verzwakken. Ons inziens wordt daarbij te veel gespro ken over Azië. Inderdaad, in den Pacific kunnen zware schepen in onze handen vrij wel zeker een land ervan weerhouden om tegen ons agressief op te treden. Het begin nen van een strijd met een vo.ledige slag- vloot, zóó ver van huis, wel, wij gelooven niet, dat één maritieme bevelhebber deze op dracht zou waardeeren. Wij moeten echter de verdediging des Rijks en de bescherming ervan ruimer en als één geheel zien. En dan blijkt, dat het bezit van zware, snelle schepen alle bedreigingen en alle oorlogsgevallen ten onzen gunste kan beïnvloeden. Zij verhinderen aanvallen op bases; zij beschermen de zeeverbindingen tegen eiken mogelijken aanval; zij zijn in staat den vijand ten allen tijde zelf aan te grijpen; zij dwingen een tegenstander overal tot den inzet van slagschepen; ook op de Noordzee, waar de# instandhouding van het zeeverkeer bittere noodzaak is. Indien het het Nederlandsche Volk ernst is met zijn wil tot verdediging in dit zorgelijk tijdsbestek en indien het be zield is met de Rijksgedachte, vrij van Provincialisme en dus niet het landsbe lang ziet als de bescherming van locale belangetjes, dan bouwt het n u een vloot, die dezen naam mag dragen. Dan zorgt het tev-ns voor sterke kust verdedig) ngs- werken, welke in staat zijn deze vloot op te nemen in de havens van het ko ninkrijk. Men moet voor één keer afzien van minimumverlangens. Met minimum middelen garandeert men de toekomst, niet aan zjjn zo nen. Men bouwe dus schepen, minstens gelijk waardig aan het type „Gneisenau" 2), dat óók de Noordzee en de verbindingswegen on veilig kan maken. Wij zijn ervan overtuigd, dat het personeel- vraagstuk op te lossen is, al begint men zich nu déArvoor weer zorgen te maken. Mits men maar niet voor de opleidingen van het marinepersoneel volstaan wil met de be staande zeer beperkte en gebrekkige inrich tingen. Heeft het leger niet onmiddellijk de consequenties van de grootere lichtingen ge trokken door den bouw van een groot aantal kazernes? Waarom is de Marine toch zoo bang voor het vergrooten van de onmisbare walaccomodatie Waar een wil is, is een weg. En men wachte zeker niet met den aanvang van den bouw van de schepen, tot dat men het personeel ervoor heeft, evenmin als men met het bouwen van een boerderij wacht, totdat men de boerenknechten heeft! Het zou wel eens kunne nblijken, niet meer mogelijk te zijn, de bouwmaterialen te ver krijgen. Wat voor de ons omringende landen geldt, geldt ook voor ons. Hun moeilijkheden zijn ook de onze. Voor ons echter is het gevaar grooter en dus de nood hooger gestegen. En beschikken wij daarbij niet over een geest, die sterk en ongebroken is en tot groote dingen in staat? Het moet, dus het kan... NU!! 1) Zie Held. Crt. van Maandag 20 Maart. 2) „Gneisenau" (Duitschland), 26000 ton waterverplaatsing, 9 kanons van 28 cm, 12 van 15 cm en 14 van 10,5 cm; vaart 27 mijl( Er Is een angstpsychose over Europa gevaren, doch tevens een sterken wil om aan het dreigend gevaar weerstand te bieden. Weerstand, door collectieve veilig heid, door het trekken van een gordel van vredelievende, maar sterk gewapende staten om Duitschland, zoodat Hitier niet ongestraft zijn annexatie-plannen kan voorzetten. Nimmer was de pers zóó sterk verontwaardigd, zóó scherp in haar critiek ais bjj de laatste wandaad van den Duit- schen Führer. Zelfs de leiders van het Derde Rijk zijn er stil onder geworden, al hebben zij dan ook door middel van hun pers, hun verontwaardiging uitgespuwd tegen alle democratische mogendheden, dat ze de „levensverruiming" van het Derde Rijk in den weg stonden. Al heeft men in Duitschland gedreigd, dat het vlootverdrag met Engeland zou worden opgezegd. Evenwel, er schijnt een rustphase te zijn in getreden. Duitschland is toch eenigszins be ducht voor de maatregelen, die de mogend heden beramen. Het zou een teleurstellende ervaring zijn en een zeer remmende macht voor verdere expansie, als Engeland en Frank rijk, Rusland en Polen, Roemenië en Turkije, en misschien nog andere mogendheden, een verbond zouden aangaan van collectieve vei ligheid van wederzijdsche hulpverleening bij een agressie van Duitschen of Italiaanschen kant. Eu daarop lijkt het op het oogenblik ernstig. De redevoering van den Britschen minister van buitenlandsche zaken, lord Halifax, was gisteren duidelijk en scherp. Scherper dan ooit tevoren door een Engelschen minister was uit gesproken. Halifax heeft te kennen gegeven, dat het besluit van sommige Slowaaksche lei ders, om met Praag te breken, niet een spon tane handeling is geweest, maar dat deze breuk tot stand gekomen is door druk van buiten (Duitschland) en de meeste incidenten van buitenaf zijn uitgelokt. Reeds voor de be sprekingen van president Hacha met Hitier waren eenige punten van Tsjechoslowakije bezet en alleen de bedreiging van een lucht bombardement van Praag, heeft den president doen bezwijken voor de Duitsche eischen. Dit zijn ernstige beschuldigingen, door een Engelschen minister geuit. Beschuldi gingen, die maar niet zoo zonder meer uitgesproken worden, maar waarvoor men wel degelijk grond zal hebben. Het is daarom te begrijpen, dat Engeland in geen enkel opzicht meer waarde hecht aan het woord van Duitschland en dat het geneigd is over te gaan tot een vorm van veiligheid, waarvan het in principe altijd tegenstander geweest is. Engeland heeft er steeds weinig voor gevoeld, door ver dragen gebonden te zijn tot het gewapend optreden als een van de verdragsgenooten werd aangevallen en de houding van En geland van de laatste jaren heeft er vol doende op gewezen, dat Brittannië alleen dan zou optreden, als zijn levensbelangen werden aangetast. Dat er nu ernstig sprake is, van een nieuwe collectieve vei ligheid wijst op den ernst van den toe stand van Europa. Ieder uitstel kan fataal zijn. Als Duitschland nog ernstige aspiraties heeft, moet het onver wijld handelen. Zal het dit risico aandurven? Het lijkt erop, dat men zich in Berlijn bezint. Daarop wijst ook het vertrek van Goering naar Italië. De mogelijkheid is immers groot, dat Duitschlands vriend, Mussolini, een volgende zet op het Europeesche schaakbord zal doen, die de aandacht van Duitschland moet afleiden. Snel handelen is in dezen tijd vereischt en vandaar dat Engeland grooten spoed betracht met zijn onderhandelingen. Wat zal het einde van deze week brengen? Circus van Bever. A.«. Donder dagavond eerste voorstelling. Het circus komt... Een écht circus, met veel paarden, acroba ten, clowns, een olifant en wat dies meer zij. Een circus, dat nu eens niet een buitenland- schen naam heeft, maar een honderd procent Hollandschen. Men zal zeggen: wat kan nu een Hollandsch circus brengen, doch wij lazen enkele persuittreksels en deze waren alle in zeer waardeerenden toon gesteld, zoodat men kan aannemen dat er in de arena van circus Bever iets bijzonders te zien zal zijn. Circus Bever met zijn paarden (van het inlandsche tot den Arabier), z'n orkest, acrobaten en clowns geeft reeds a.s. Don derdagavond een eerste voorstelling: als gewoonlijk heeft ook dit spel domicilie ge kozen op het Javastraat-terrein. Wij geven in een volgend nummer nadere bijzonderheden,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5