De Pinksterdagen Rijwielpaden gewenscht Hevige autobotsing bij de Bierstraat Een schitterende prestatie van het „Stedelijk" Dinsdag 30 Mei 1939 Koel weer Groote drukte op Huisduinen Tweede Blad De laatste trein - Nederlaagwedstrijden Bios Boys AFHALEN wordt niet Het Chr. Mannenkoor in concours Burgerlij ke Stand van Den Helder Naar Noorwegen voor 35 gulden??? Purol bij Doorzitten - Zonnebrand - Stukloopen De houding van de Ver» Staten Uit het politie-rapport Krentenbollen in het Heldersch kanaal PARFUMERIËN £fad±tiieuiu*<5 Het is geen warme Pinkster geworden. Geen Pinksterfeest van zwemmen, van wandelende jongedames met bloote beenen, van opgestroopte hemdsmouwen en puffen de wielrijders. En dat was te wijten aan ;3e zon, die op beide Pinksterdagen vrijwel permanent verstek deed £aan, hetgeen jammer was voor diegenen, die een trip naar buiten op het programma hadden staan, doch die, gezien de vrij koele atmosfeer en de drei gende wolken maar thuis bleven. En zoo bleef, met uitzondering van dat deel dat per trein of autobus Den Helder verljet (met den trein zeer velen in verband met de speciale retours der N.S.!) verreweg het mee- rendeel der inwoners thuis en vierden zij knus in Nieuwediep het Pinksterfeest. Huisduinen is, in verband met zijn voorjaars- kermis, de groote trekpleister gebleken. Reeds Pinkster-Zondag trok Jan en alleman naar onze badplaats, waar om 4 uur de tenten en kramen geopend werden en de kermis een aan vang nam. Het was een echte kermis. Er werd ge draaid, gehost, geslingerd, geschoten, gesnoept, kortom, er was van alles wat er op een be hoorlijke kermis moet zijn. Reeds ver van te voren rook men de aromen der oliebollen, en nog verder plantten zich de dreunende wijzen van de Schlagers der laatste 10 jaren voort, meegenomen op de vleugels van den wind, die jong en oud, rijk en arm naar het feestende dorp lokten. Maar behalve buiten was het ook binnen druk. De uitspanningen en café's werden door loopend bezocht en in Dennenheuvel en het Badpaviljoen kwam men soms handen te kort. De politie hield een oogje in het zeil en dat was, gezien het drukke gerij van auto's en fietsen, wel noodig. De juiste opstelling van de tenten en spellen droeg er echter toe bij, dat alles een vlot verloop had en dat verkeers stremmingen vrijwel niet voorkwamen. Aan het strand was het minder druk. Het af en toe nog gure weer, de koude wind, waren hier uiteraard debet aan. Maar toch waagden nog verscheidenen zich aan zee en een enkele moedige trok zelfs z'n zwemgoed aan om een duik in het Noordzeegat te nemen Wat de Donkere Duinen betreft, vanzelfspre kend trokken deze veel volk, terwijl eveneens de andere duinen, langs den weg naar Cal- lantsoog, niet vergeten werden. Toch was de toeloop niet van dien aard als wij dat verwacht hadden. Op andere Pinksterdagen hebben wij het hier wel eens drukker gezien. De zijweg van den Jan Verfailleweg naar den Huisduinerweg was afgesloten. Velen Stootten hier hun neus. De kortste verbinding naar Huisduinen was dan via de achterzijde van het kerkhof en honderden waren verplicht dezen omweg te maken. Jammer dat dit blijk baar voor militaire maatregelen noodzakelijk was. Ook den tweeden Pinksterdag was het druk langs de wegen. En ook thans stond onze bad plaats in het middelpunt der belangstelling. Heel Den Helder bleek besloten een kijkje op het feestende dorp te gaan nemen en ook nu weer maakten velen goede zaken. Het geeft hoop op het seizoen. Drukke dagen zijn het ook geweest voor de autobus-chauffeurs, die met name in de middaguren af en aan reden. Diver se fietsenstallingen hadden evenmin over slap pe zaken te klagen. Hoe druk het bij de spoorwegen geweest is met de beide Pinksterdagen, bewijst mis schien wel het feit, dat de militairen, die gisteren met den trein van 12 uur in Den Helder kwamen, voor een groot deel ver voerd moesten worden met goederenwagens. Er was geen plaats meer. Deze trein kwam pl.m. een half uur te laat aan en had dus slechts vrij geringe vertraging. Met den laatsten trein was het met de vertraging anders gesteld. De trein, die om 9 minuten voor eenen in Den Helder behoort aan te komen, kwam omruim half drie binnenrijden. Hij was afgeladen. In Alkmaar had men vrij groote" stagnatie gehad en daar hadden de passagiers voor Hollands Noordpunt hun ziel in lijdzaamheid moeten bezitten. Maar het was dan ook voor de spoorwegen overweldigend druk geweest en dat er dus een uur vertraging was, is te begrijpen en te billijken. Zaterdag j.1. werd gespeeld: Bios BoysDe.Bo. (Held. Courant) 2—4 Geen luxe, maar een klem mende noodzakelijkheid. Wat zich gedurende deze beide Pink sterdagen weer als een urgente noodza kelijkheid bewezen heeft, is het gemis aan rijwielpaden op enkele van onze voornaamste verkeerswegen. W denken hierbij in de eerste plaats aan den Huisduinerweg, waarlangs het verkeer zoowel Zondag als gisteren uiterst druk was en waarbij het voor het grootste deel der wandelaars niet veel meer dan een penetentie was, de route HuisduinenDen Helder en omgekeerd af te leggen. Bussen, taxi's en motorfietsen reden, doorgaans in snel tempo, heen en weer en het loopend deel van het publiek was vrijwel constant bezig zich in veiligheid te stellen op de smalle bermen. Het is merkwaardig, dat zich hier nog geen ernstig verkeersongeluk heeft voor gedaan. Het is echter boven iederen twijfel verheven, dat dit ter zijnertijd zal gebeuren. Hetzelfde is, zij het mischien iets min der klemmend, het geval met den Jan Verfailleweg. Ook hier is het verkeer van voetgangers en voertuigen niet ge separeerd en ook hier aanschouwde men een doorloopend uitwjjken en opzij-sprin gen van voetgangers. Zoo ooit, dan trad thans aan het licht de noodzakelijkheid van rijwielpaden. Met klem zouden wjj er dan ook op wil len aandringen dat, zoodra er voor deze objecten gelden vrykomen, met den aan leg daarvan een aanvang gemaakt worde. Het zal geen luxe zyn, doch het voldoen aan een dringenden verkeers- eisch. berekend door ESONA (Auto- en Bootdiensten) KJ VOOR kuit J to CENT ijesckj „Bravo directeur, bravo zangers". Gisteren nam het Christelijk Mannenkoor, onder leiding van - den heer J. A. van der Vliet, deel aan het concours te Heiloo, uitge schreven door den ring „Noord-Holland bo ven het IJ", onderdeel van den Kon. Bond van Chr. Zang- en Orat.vereen. De jury be stond uit de heeren J. H. B. Spaanderman (Den Haag), T. W. Sprey en C. J. Nogarede, beiden te Rotterdam. Het koor, dat voor de eerste maal naar een concours ging, kwam uit in de derde afdee- ling, en behaalde daarin een eersten prijs met 313 punten (minimum was 300 p.). Vooral voor zuiverheid, opvatting, nuanceering en samenzang werden hooge cijfers bereikt. Een der juryleden noteer de op de puntenlijst zelfs: „bravo direc teur, bravo zangers", zoodat geconsta teerd mag* worden, dat één en ander nog al naar genoegen was. Een volgende maal zou het koor eventueel nu in de tweede afd. moeten uitkomen. Van 27 Mei 1939. BEVALLEN: M. Bijl—Walboom, d. OVERLEDEN: M. Klik—Slort, 70 jaar. M.L.D.-bus en bus van Van Ko- ningsbruggen op elkaar. M.L.D.- auto de étalage van Spruit in gereden. Gisterenmorgen, te omstreeks half acht, kreeg de dienstdoende agent op het Hoofd bureau van Politie Stam een telefonische mededeeling van de Werfpolitie (West poort), dat er door een auto een markies was stukgereden van het Modehuis Spruit aldaar, Uit de verte gezien meende de beambte dit ontwaard te hebben. De mededeeling werd doorgegeven, maar wie 3chetst de verbazing van agent Riteco, toen hij, komende op de aangeduide plaats, een ware ravage ontdekte van glas, een ingeramde pui, twee zwaar gehavende autobussen, een in het water liggende brugleuning benevens een eveneens in het water liggende lantaarnpaal, terwijl er ook nog een markies in flarden langs de pui hing... Wat de toedracht van dit ernstige verkeers ongeluk betreft, waarbij gelukkig geen per soonlijke ongevallen te betreuren zijn, het vol gende. Op genoemd tijdstip naderde van de West gracht, rijdende in de richting Molengracht, een der autobussen van Van Koningsbruggen. Terzelfdertijd reed in de Bierstraat, met de be doeling de brug over te gaan, de autobus M.L.D. 6. Het was hier, dat de chauffeur van Van Koningsbruggen, de heer Dissel, na dat door hem signalen gegeven waren, plotseling bij de kruising van den weg de Nog enkele plaatsen opengevallen. Wie de reis naar Noorwegen nog mee wil maken, kan daar door onverwachte omstandigheden nog van profiteeren. Het feit, dat het rijk nog geen buiten- landsch verlof wil verleenen aan zyn ambtenaren, deed eenige van onze excurslsten afvallen. Wie de plaats van hen wil innemen, kan dat nog doen. Men geve zich wel spoedig op, daar de in schrijving eigenlijk vóór 1 Juni geslo ten moet worden. Een volie week naar Noorwegen, van 8 tot 13 Juli, voor 35 guldenEen kans, die men niet spoedig meer zal krijgen. Zooals men weet is de inschrij ving opengesteld voor jongelui van 16 tot en met 35-jarigen leeftijd. Geeft l' nog heden op. M.L.D.-auto zag aankomen. Hoewel hij niet harder reed dan ca. 35 kilometer, zag hij geen kans meer een botsing te voorko men. De M.L.D.-auto, die gezien de situa tie, uiteraard voorrang had moeten ver leenen, werd in volle vaart aangereden, draaide een slag in het rond en werd daar na met groote vaart door de bus van Van Koningsbruggen tegen de pui van het Modehuis Spruit op de Molengracht ge smeten. De gevolgen. Het geheele voorstel boorde zich door de étalageruit en richtte een ware ravage aan. Zoowel de mahoniehouten deur als het spiegel ruit, het markies en een deel van het interieur werd ernstig beschadigd. Glas en houtsplin ters werden in alle richtingen weggeslingerd en dat de bestuurder van de militaire auto er zonder kleerscheuren afkwam mag wel tot dankbaarheid stemmen. Evenwel, b(j de beschadiging van beide auto's en de pui van de fa. Spruit bleef het niet. Bij het uitwijken van de auto van Van Koningsbruggen kwam deze met een vaart tegen de brugleuning aan, die door den grooten schok afbrak en te water viel. Eveneens het slachtoffer werd de lantaarnpaal, die zich bij de brug bevindt. Ook deze knapte af en kwam in het kanaal terecht. Wat de beschadiging aan de auto's betreft, die van den M.L.D. kreeg een volmaakt inge drukt voorstel te incasseeren. De motor, spat borden en een deel van den zijkant werden gekraakt en het vehikel leverde op deze wijze een droevigen aanblik op. De autobus kwam iets minder gehavend uit den strijd. Het rech terspatbord werd opgekruld, de vooras was gebroken, terwijl de bumper en de veeren aan de voorzijde eveneens ernstig beschadigd wa ren. Direct werden door de politie maatregelen genomen. De straat werd afgezet, foto's van de situatie genomen, terwijl de remmen van de wagens ter plaatse aan een onderzoek onder worpen werden. Personeel van de Gasfabriek, onder leiding van den heer F. Winter, ving al spoedig aan de aangebrachte schade aan de brug en de lantaarn weg te ruimen, terwijl de politie zorgde dat het publiek, dat aanvankelijk in massa opdrong, geen doorgang kreeg. Wat de bestuurder van de fa. Van Konings bruggen betreft, deze rijdt reeds 5 jaar bij dit bedrijf en heeft praktisch nog geen ongeluk gehad. Hij deelde ons mede, dat er geen moge lijkheid bestond, de geen voor rang, verleenende, M.L.D.-auto te ontwijken. Wel had hij dit nog geprobeerd, maar voor hij feitelijk bedacht was op datgene wat er ging gebeuren, was dit reeds een feit. Het bleek ons, dat men algemeen van oordeel was, dat de schuld gezocht moet worden bij den bestuurder van den M.L.D.- auto, die verzuimd zou hebben voorrang te verleenen. dit verzacht onmiddellijk en geneest spoedig. Tube 45, doos 60 en 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten. Dir. Pala verwerft den directeurs- prijs op het muziekconcours te Rotterdam. Ons Stedelijk orkest, wat in 3 jaar niet aan een concours had deelgenomen, heeft gisteren op het concours van de Rotterdamsche Har moniekapel te Rotterdam, Dir. Jac. ter Hall, weer eens van zich doen spreken. Om het maar duidelijk te zeggen: dir. Pala en zijn mannen konden met wijlen Caesar zeggen: veni, vidi, viel. Een len prijs in de Eere-afdeeling met 363 punten: extra prijs voor het hoogst aantal punten over het geheele concours en den Direc- teursprjjs, d.w.z. een verguld zilveren Lauwerkrans, een zilveren Beker en een geldprijs. Voorwaar, een prachtig resultaat, wat zeker tot voldoening strekt en des te meer een aan sporing is om op den ingeslagen weg voort te gaan. Dit mooie succes springt te meer in het oog daar men moest concerteeren in een tent die te klein was voor de capaciteit van het Heldersche corps, waardoor men als haringen in een ton opeengepakt zat; bovendien was men voor een groot deel aan de zonnehitte blootgesteld wat vooral zeer hinderlijk was en moest men te midden van veel ker- mislawaai spelen, want op het concours terrein was een „Lunapark" verbonden. In de Egmont-ouverture werden, jammer genoeg, eenige vergissingen begaan, maar overigens werd dit meesterwerk door den heer Pala op de traditioneele wijze vertolkt, wat wel blijkt uit het oordeel der jury, welke de rubriek Joh. F. Pala. „Tempo en Opvatting" beloonde met resp. 2 negens en 1 tien. De „London-suite", welke vooral veel van het uithoudingsvermogen vergt, werd in een woord schitterend vertolkt. In het middendeel de Meditation waan den wij ons werkelijk in de Westminster Abdy; dit teere en uiterst gevoelige stuk ademde de juiste sfeer, het stemde den luiste raar tot devotie: klokken, pauken, gong en het lage koper imiteerden treffend het rui- schen van een machtig orgel in een kathe draal. Bovenal trof in beide nummers de mooie harmonieklank, welke wel een groote contrast vormde met het spel van het vorige corps, de „Hillegomsche Harmoniekapel" o.l.v. den heer Marinus Adam, wier timbre wat dun was, maar ook technische tekortkomingen bood, waarmede wij in de eerste plaats bedoe len de Egmont-ouverture; hier waren het geen vergissingen, maar inderdaad een niet opge wassen zijn tegen de moeilijkheden. (Dit corps verwierf 328 punten). Al was ons corps in de forti misschien iets al te massaal maar niet ruw! toch was zij te Rotterdam inder daad het meest uitblinkende corps. De heer Pala en zijn mannen, van deze plaats een welverdiend compliment voor de wijze waarop zij de stad hunner In woning gepresenteerd hebben. Den direc teur zelf eveneens een hartelijke geluk- wensch met zjjn persoonlijke onderschei ding. Hulde! Het oordeel van den heer Hazebroek. We volstaan tenslotte met hier het oordeel te geven over het spel van het S.M.C. door den voorzitter der jury, den heer A. L. Haze broek. 1. Egmont-ouverture. Introductie, discant iets zwevend, 't geheel is wat twijfelachtig van stemming (niet hinderlijk); fraai timbre, goed geëgaliseerd van klank; samenspel zeer goed; tempo zeer bevredigend; rhythmiek kleine afwijkingen hier en daar; fraseering is in orde; nuanceering, vooral de cresc. en ff, zeer goed; het p.p. kan hier en daar nog fijner; opvatting zeer traditioneel, mag nóg dramatischer. 2. London-suite. Over het geheel stem ming bevredigend, hier en daar kleine afwij kingen (zwevend); goede harmonieklank, koper oppassen voor overdrijven; techniek I goed verzorgd, samenspel ook; zeer goed I tempo en rhythmiek, bravo!; fraseering oor deelkundig verzorgd, ademhaling hier en daar nog te verbeteren; dynamiek wel goed be keken, toch zijn er nog punten, die fijner mogen, vooral de p.p. De heer Ter Hall, ook een der leden van de jury, voegde ons nog persoonlijk toe, dat hij zijn oude corps met genoegen gehoord had en dat zij hun onderscheiding niet gekregen, maar verdiend hebben. En voorts schrijft hij o.m. in zijn rapport: „een goede uitvoering onder een bekwamen dirigent". Van beteekenis voor de democratische staten. De Pinksterdagen zijn gelukkig heel wat rustiger verloopen dan de beide Paaschdagen. Eenige voorzorgsmaatrege len, die in verband met den toestand zeven weken geleden genomen werden, konden weer worden opgeheven en al mag men dan niet zeggen, dat 't veel kalmer op de wereld geworden is, de feestdagen zijn zeer zeker in rustiger sfeer geviërd. De eenige gebeurtenis van beteekenis in de afgeloopen dagen zijn de nieuwe voorstellen van den Amerikaanschen minister van buiten- landsche Zaken, Cordell Huil, aan Kamer en Senaat, over de neutraliteitshouding der V.S. in tijden van oorlog. Amerika, dat in den grooten wereldoorlog zooveel leergeld betaald heeft, had aanvanke lijk besloten, zich in tijd van oorlog practisch geheel te isoleeren. Maar dat is niet mogelijk, zegt Cordell Huil, het zou een te groot econo misch nadeel voor de Ver. Staten beteekenen, die tenslotte voor een zeer groot deel zijn aangewezen op zijn uitvoer. Wat van beteekenis is, heeft Cordell Huil gezegd, is, dat onze houding en onze initiatieven andere volken er toe brengen zullen geschillen te vermijden inplaats van ze op te zoeken. Amerika zal dan ook geen uitvoerverbod afkondigen. Ieder land zal uit de Ver. Staten zijn behoeften kunnen betrekken. Zelfs zal geen uitvoer verbod voor wapenen gelden. Men ziet vooral in de laatste bepaling een voordeel voor de democratische landen, omdat practisch gesproken alleen Engeland en Frankrijk de beschikking hebben over vol doende geld om aankoopen van beteekenis te doen. We mogen ons zelfs afvragen, of de Ver. Staten deze houding soms hebben aan genomen om de vredelievende landen in de kaart te spelen. Duitsehland en Italië kunnen het althans zoo wel eens gaan zien en dan zal de critiek wel niet uitblijven op deze nieuwe houding van de Ver. -Staten. Tenslotte is Amerika, op de wapenfabrikan ten na, niet gebaat bij een oorlog in Europa en president Roosevelt heeft duidelijk genoeg getoond, dat hij er prijs op stelt, dat de vrede in Europa gehandhaafd blijft. Hij heeft daar toe zelfs den smaad van Duitsehland aan vaard. Als Amerika dus kans ziet, door het nemen van bepaalde maatregelen, indirect in vloed uit te oefenen om dien vrede te hand haven, zal het dat niet laten. ZELFS VOOIÏ PINKSTEREN. Zaterdag werd een bewoner van de Pijlsteeg bcleedigd door een bewoonster van het Molen- erf, welke eerste prompt een en ander bij de politie aangaf, waarna een onderzoek volgde. VREEMDELING GEHUISVEST. Tegen een stadgenoot werd proces-verbaal opgemaakt terzake het verleenen van huisves ting aan een vreemdeling, zonder daarvan bij de politie kennis te geven. Men houde er reke ning mede, dat dit verboden is. VESTIGINGSWET. Een stadgenoot werd bekeurd terzake over treding van de Vestigingswet. TUSSCHEN 7 EN 10. Een persoon, fietsende in de Koningstraat tusschen 7 en 10, ging op de bon. Dat had hij kunnen weten! KENNELIJKE STAAT. Een man wandelde, in den kennelijken staat, in den nacht van Zaterdag op Zondag langs 's heeren wegen. Een agent zag het en de ge volgen mogen wij bekend veronderstellen. Het gebeurde Zaterdagmiddag, dat een bakkersknecht van de fa. Witsenburg, op het Koningsplein reed. De jongeman wilde de richting van de Kerkgracht oprijden, met zijn mand brooden en krentebollen, doch schrok daarbij van een auto, die van de Kerkgracht afkwam. De gevolgen van dien schrik waren zeer onaangenaamde mand met brood rolde van de fiets ente water. En daar dreven de krentenbollen en broodjes Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Don Helder: 772.3 Temperatuur lucht: 10.1 Wind: richting: N.O.; kracht: 2 Temperatuur zeewater: 13.5 Max. temperatuur 12.9 Licht op: 9 uur 10 min. Speciaal le klas merkartikelen (toch niet duurder). Maison Gerrits, Spoorstr. 104. Tel. 457.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 5