De Pinksterdagen
Rijwielpaden
gewenscht
Hevige autobotsing
bij de Bierstraat
Een schitterende
prestatie van het
„Stedelijk"
Dinsdag 30 Mei 1939
Koel weer
Groote drukte op Huisduinen
Tweede Blad
De laatste trein -
Nederlaagwedstrijden
Bios Boys
AFHALEN wordt niet
Het Chr. Mannenkoor
in concours
Burgerlij ke Stand van Den Helder
Naar Noorwegen voor
35 gulden???
Purol bij Doorzitten - Zonnebrand - Stukloopen
De houding van de
Ver» Staten
Uit het politie-rapport
Krentenbollen in het Heldersch
kanaal
PARFUMERIËN
£fad±tiieuiu*<5
Het is geen warme Pinkster geworden.
Geen Pinksterfeest van zwemmen, van
wandelende jongedames met bloote beenen,
van opgestroopte hemdsmouwen en puffen
de wielrijders.
En dat was te wijten aan ;3e zon, die op
beide Pinksterdagen vrijwel permanent
verstek deed £aan, hetgeen jammer was
voor diegenen, die een trip naar buiten op
het programma hadden staan, doch die,
gezien de vrij koele atmosfeer en de drei
gende wolken maar thuis bleven.
En zoo bleef, met uitzondering van dat deel
dat per trein of autobus Den Helder verljet
(met den trein zeer velen in verband met de
speciale retours der N.S.!) verreweg het mee-
rendeel der inwoners thuis en vierden zij knus
in Nieuwediep het Pinksterfeest.
Huisduinen is, in verband met zijn voorjaars-
kermis, de groote trekpleister gebleken. Reeds
Pinkster-Zondag trok Jan en alleman naar
onze badplaats, waar om 4 uur de tenten en
kramen geopend werden en de kermis een aan
vang nam.
Het was een echte kermis. Er werd ge
draaid, gehost, geslingerd, geschoten, gesnoept,
kortom, er was van alles wat er op een be
hoorlijke kermis moet zijn. Reeds ver van
te voren rook men de aromen der oliebollen, en
nog verder plantten zich de dreunende wijzen
van de Schlagers der laatste 10 jaren voort,
meegenomen op de vleugels van den wind, die
jong en oud, rijk en arm naar het feestende
dorp lokten.
Maar behalve buiten was het ook binnen
druk. De uitspanningen en café's werden door
loopend bezocht en in Dennenheuvel en het
Badpaviljoen kwam men soms handen te kort.
De politie hield een oogje in het zeil en dat
was, gezien het drukke gerij van auto's en
fietsen, wel noodig. De juiste opstelling van de
tenten en spellen droeg er echter toe bij, dat
alles een vlot verloop had en dat verkeers
stremmingen vrijwel niet voorkwamen.
Aan het strand was het minder druk.
Het af en toe nog gure weer, de koude
wind, waren hier uiteraard debet aan. Maar
toch waagden nog verscheidenen zich aan
zee en een enkele moedige trok zelfs
z'n zwemgoed aan om een duik in het
Noordzeegat te nemen
Wat de Donkere Duinen betreft, vanzelfspre
kend trokken deze veel volk, terwijl eveneens
de andere duinen, langs den weg naar Cal-
lantsoog, niet vergeten werden. Toch was de
toeloop niet van dien aard als wij dat verwacht
hadden. Op andere Pinksterdagen hebben wij
het hier wel eens drukker gezien.
De zijweg van den Jan Verfailleweg naar
den Huisduinerweg was afgesloten. Velen
Stootten hier hun neus. De kortste verbinding
naar Huisduinen was dan via de achterzijde
van het kerkhof en honderden waren verplicht
dezen omweg te maken. Jammer dat dit blijk
baar voor militaire maatregelen noodzakelijk
was.
Ook den tweeden Pinksterdag was het druk
langs de wegen. En ook thans stond onze bad
plaats in het middelpunt der belangstelling.
Heel Den Helder bleek besloten een kijkje op
het feestende dorp te gaan nemen en ook nu
weer maakten velen goede zaken. Het geeft
hoop op het seizoen. Drukke dagen zijn het ook
geweest voor de autobus-chauffeurs, die met
name in de middaguren af en aan reden. Diver
se fietsenstallingen hadden evenmin over slap
pe zaken te klagen.
Hoe druk het bij de spoorwegen geweest
is met de beide Pinksterdagen, bewijst mis
schien wel het feit, dat de militairen, die
gisteren met den trein van 12 uur in Den
Helder kwamen, voor een groot deel ver
voerd moesten worden met goederenwagens.
Er was geen plaats meer. Deze trein kwam
pl.m. een half uur te laat aan en had dus
slechts vrij geringe vertraging.
Met den laatsten trein was het met de
vertraging anders gesteld. De trein, die om
9 minuten voor eenen in Den Helder behoort
aan te komen, kwam omruim half drie
binnenrijden. Hij was afgeladen.
In Alkmaar had men vrij groote" stagnatie
gehad en daar hadden de passagiers voor
Hollands Noordpunt hun ziel in lijdzaamheid
moeten bezitten. Maar het was dan ook voor
de spoorwegen overweldigend druk geweest
en dat er dus een uur vertraging was, is te
begrijpen en te billijken.
Zaterdag j.1. werd gespeeld:
Bios BoysDe.Bo. (Held. Courant)
2—4
Geen luxe, maar een klem
mende noodzakelijkheid.
Wat zich gedurende deze beide Pink
sterdagen weer als een urgente noodza
kelijkheid bewezen heeft, is het gemis
aan rijwielpaden op enkele van onze
voornaamste verkeerswegen.
W denken hierbij in de eerste plaats
aan den Huisduinerweg, waarlangs het
verkeer zoowel Zondag als gisteren
uiterst druk was en waarbij het voor het
grootste deel der wandelaars niet veel
meer dan een penetentie was, de route
HuisduinenDen Helder en omgekeerd
af te leggen.
Bussen, taxi's en motorfietsen reden,
doorgaans in snel tempo, heen en weer
en het loopend deel van het publiek was
vrijwel constant bezig zich in veiligheid
te stellen op de smalle bermen.
Het is merkwaardig, dat zich hier nog
geen ernstig verkeersongeluk heeft voor
gedaan. Het is echter boven iederen
twijfel verheven, dat dit ter zijnertijd
zal gebeuren.
Hetzelfde is, zij het mischien iets min
der klemmend, het geval met den Jan
Verfailleweg. Ook hier is het verkeer
van voetgangers en voertuigen niet ge
separeerd en ook hier aanschouwde men
een doorloopend uitwjjken en opzij-sprin
gen van voetgangers.
Zoo ooit, dan trad thans aan het licht
de noodzakelijkheid van rijwielpaden.
Met klem zouden wjj er dan ook op wil
len aandringen dat, zoodra er voor deze
objecten gelden vrykomen, met den aan
leg daarvan een aanvang gemaakt
worde. Het zal geen luxe zyn, doch het
voldoen aan een dringenden verkeers-
eisch.
berekend door ESONA
(Auto- en Bootdiensten)
KJ VOOR kuit J
to CENT ijesckj
„Bravo directeur, bravo zangers".
Gisteren nam het Christelijk Mannenkoor,
onder leiding van - den heer J. A. van der
Vliet, deel aan het concours te Heiloo, uitge
schreven door den ring „Noord-Holland bo
ven het IJ", onderdeel van den Kon. Bond
van Chr. Zang- en Orat.vereen. De jury be
stond uit de heeren J. H. B. Spaanderman
(Den Haag), T. W. Sprey en C. J. Nogarede,
beiden te Rotterdam.
Het koor, dat voor de eerste maal naar een
concours ging, kwam uit in de derde afdee-
ling, en behaalde daarin een eersten prijs met
313 punten (minimum was 300 p.).
Vooral voor zuiverheid, opvatting,
nuanceering en samenzang werden hooge
cijfers bereikt. Een der juryleden noteer
de op de puntenlijst zelfs: „bravo direc
teur, bravo zangers", zoodat geconsta
teerd mag* worden, dat één en ander nog
al naar genoegen was. Een volgende maal
zou het koor eventueel nu in de tweede
afd. moeten uitkomen.
Van 27 Mei 1939.
BEVALLEN: M. Bijl—Walboom, d.
OVERLEDEN: M. Klik—Slort, 70 jaar.
M.L.D.-bus en bus van Van Ko-
ningsbruggen op elkaar. M.L.D.-
auto de étalage van Spruit in
gereden.
Gisterenmorgen, te omstreeks half acht,
kreeg de dienstdoende agent op het Hoofd
bureau van Politie Stam een telefonische
mededeeling van de Werfpolitie (West
poort), dat er door een auto een markies
was stukgereden van het Modehuis Spruit
aldaar, Uit de verte gezien meende de
beambte dit ontwaard te hebben.
De mededeeling werd doorgegeven, maar
wie 3chetst de verbazing van agent Riteco,
toen hij, komende op de aangeduide plaats,
een ware ravage ontdekte van glas, een
ingeramde pui, twee zwaar gehavende
autobussen, een in het water liggende
brugleuning benevens een eveneens in het
water liggende lantaarnpaal, terwijl er ook
nog een markies in flarden langs de pui
hing...
Wat de toedracht van dit ernstige verkeers
ongeluk betreft, waarbij gelukkig geen per
soonlijke ongevallen te betreuren zijn, het vol
gende.
Op genoemd tijdstip naderde van de West
gracht, rijdende in de richting Molengracht,
een der autobussen van Van Koningsbruggen.
Terzelfdertijd reed in de Bierstraat, met de be
doeling de brug over te gaan, de autobus
M.L.D. 6.
Het was hier, dat de chauffeur van
Van Koningsbruggen, de heer Dissel, na
dat door hem signalen gegeven waren,
plotseling bij de kruising van den weg de
Nog enkele plaatsen opengevallen.
Wie de reis naar Noorwegen nog mee
wil maken, kan daar door onverwachte
omstandigheden nog van profiteeren.
Het feit, dat het rijk nog geen buiten-
landsch verlof wil verleenen aan zyn
ambtenaren, deed eenige van onze
excurslsten afvallen. Wie de plaats van
hen wil innemen, kan dat nog doen. Men
geve zich wel spoedig op, daar de in
schrijving eigenlijk vóór 1 Juni geslo
ten moet worden.
Een volie week naar Noorwegen, van
8 tot 13 Juli, voor 35 guldenEen
kans, die men niet spoedig meer zal
krijgen. Zooals men weet is de inschrij
ving opengesteld voor jongelui van 16
tot en met 35-jarigen leeftijd.
Geeft l' nog heden op.
M.L.D.-auto zag aankomen. Hoewel hij
niet harder reed dan ca. 35 kilometer, zag
hij geen kans meer een botsing te voorko
men. De M.L.D.-auto, die gezien de situa
tie, uiteraard voorrang had moeten ver
leenen, werd in volle vaart aangereden,
draaide een slag in het rond en werd daar
na met groote vaart door de bus van Van
Koningsbruggen tegen de pui van het
Modehuis Spruit op de Molengracht ge
smeten.
De gevolgen.
Het geheele voorstel boorde zich door de
étalageruit en richtte een ware ravage aan.
Zoowel de mahoniehouten deur als het spiegel
ruit, het markies en een deel van het interieur
werd ernstig beschadigd. Glas en houtsplin
ters werden in alle richtingen weggeslingerd
en dat de bestuurder van de militaire auto er
zonder kleerscheuren afkwam mag wel tot
dankbaarheid stemmen.
Evenwel, b(j de beschadiging van beide
auto's en de pui van de fa. Spruit bleef het
niet. Bij het uitwijken van de auto van Van
Koningsbruggen kwam deze met een vaart
tegen de brugleuning aan, die door den grooten
schok afbrak en te water viel. Eveneens het
slachtoffer werd de lantaarnpaal, die zich bij
de brug bevindt. Ook deze knapte af en kwam
in het kanaal terecht.
Wat de beschadiging aan de auto's betreft,
die van den M.L.D. kreeg een volmaakt inge
drukt voorstel te incasseeren. De motor, spat
borden en een deel van den zijkant werden
gekraakt en het vehikel leverde op deze wijze
een droevigen aanblik op. De autobus kwam
iets minder gehavend uit den strijd. Het rech
terspatbord werd opgekruld, de vooras was
gebroken, terwijl de bumper en de veeren aan
de voorzijde eveneens ernstig beschadigd wa
ren.
Direct werden door de politie maatregelen
genomen. De straat werd afgezet, foto's van
de situatie genomen, terwijl de remmen van de
wagens ter plaatse aan een onderzoek onder
worpen werden.
Personeel van de Gasfabriek, onder leiding
van den heer F. Winter, ving al spoedig aan
de aangebrachte schade aan de brug en de
lantaarn weg te ruimen, terwijl de politie
zorgde dat het publiek, dat aanvankelijk in
massa opdrong, geen doorgang kreeg.
Wat de bestuurder van de fa. Van Konings
bruggen betreft, deze rijdt reeds 5 jaar bij dit
bedrijf en heeft praktisch nog geen ongeluk
gehad. Hij deelde ons mede, dat er geen moge
lijkheid bestond, de geen voor rang, verleenende,
M.L.D.-auto te ontwijken. Wel had hij dit nog
geprobeerd, maar voor hij feitelijk bedacht
was op datgene wat er ging gebeuren, was dit
reeds een feit.
Het bleek ons, dat men algemeen van
oordeel was, dat de schuld gezocht moet
worden bij den bestuurder van den M.L.D.-
auto, die verzuimd zou hebben voorrang
te verleenen.
dit verzacht onmiddellijk en geneest spoedig. Tube 45, doos 60 en 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
Dir. Pala verwerft den directeurs-
prijs op het muziekconcours te
Rotterdam.
Ons Stedelijk orkest, wat in 3 jaar niet aan
een concours had deelgenomen, heeft gisteren
op het concours van de Rotterdamsche Har
moniekapel te Rotterdam, Dir. Jac. ter Hall,
weer eens van zich doen spreken.
Om het maar duidelijk te zeggen: dir.
Pala en zijn mannen konden met wijlen
Caesar zeggen: veni, vidi, viel. Een len
prijs in de Eere-afdeeling met 363 punten:
extra prijs voor het hoogst aantal punten
over het geheele concours en den Direc-
teursprjjs, d.w.z. een verguld zilveren
Lauwerkrans, een zilveren Beker en een
geldprijs.
Voorwaar, een prachtig resultaat, wat zeker
tot voldoening strekt en des te meer een aan
sporing is om op den ingeslagen weg voort
te gaan.
Dit mooie succes springt te meer in het
oog daar men moest concerteeren in een tent
die te klein was voor de capaciteit van het
Heldersche corps, waardoor men als haringen
in een ton opeengepakt zat; bovendien was
men voor een groot deel aan de zonnehitte
blootgesteld wat vooral zeer hinderlijk
was en moest men te midden van veel ker-
mislawaai spelen, want op het concours
terrein was een „Lunapark" verbonden. In de
Egmont-ouverture werden, jammer genoeg,
eenige vergissingen begaan, maar overigens
werd dit meesterwerk door den heer Pala op
de traditioneele wijze vertolkt, wat wel blijkt
uit het oordeel der jury, welke de rubriek
Joh. F. Pala.
„Tempo en Opvatting" beloonde met resp. 2
negens en 1 tien. De „London-suite", welke
vooral veel van het uithoudingsvermogen
vergt, werd in een woord schitterend vertolkt.
In het middendeel de Meditation waan
den wij ons werkelijk in de Westminster
Abdy; dit teere en uiterst gevoelige stuk
ademde de juiste sfeer, het stemde den luiste
raar tot devotie: klokken, pauken, gong
en het lage koper imiteerden treffend het rui-
schen van een machtig orgel in een kathe
draal. Bovenal trof in beide nummers de mooie
harmonieklank, welke wel een groote contrast
vormde met het spel van het vorige corps,
de „Hillegomsche Harmoniekapel" o.l.v. den
heer Marinus Adam, wier timbre wat dun
was, maar ook technische tekortkomingen
bood, waarmede wij in de eerste plaats bedoe
len de Egmont-ouverture; hier waren het geen
vergissingen, maar inderdaad een niet opge
wassen zijn tegen de moeilijkheden. (Dit corps
verwierf 328 punten). Al was ons corps in
de forti misschien iets al te massaal maar
niet ruw! toch was zij te Rotterdam inder
daad het meest uitblinkende corps.
De heer Pala en zijn mannen, van deze
plaats een welverdiend compliment voor
de wijze waarop zij de stad hunner In
woning gepresenteerd hebben. Den direc
teur zelf eveneens een hartelijke geluk-
wensch met zjjn persoonlijke onderschei
ding. Hulde!
Het oordeel van den heer Hazebroek.
We volstaan tenslotte met hier het oordeel
te geven over het spel van het S.M.C. door
den voorzitter der jury, den heer A. L. Haze
broek.
1. Egmont-ouverture. Introductie, discant
iets zwevend, 't geheel is wat twijfelachtig
van stemming (niet hinderlijk); fraai timbre,
goed geëgaliseerd van klank; samenspel zeer
goed; tempo zeer bevredigend; rhythmiek
kleine afwijkingen hier en daar; fraseering is
in orde; nuanceering, vooral de cresc. en ff,
zeer goed; het p.p. kan hier en daar nog
fijner; opvatting zeer traditioneel, mag nóg
dramatischer.
2. London-suite. Over het geheel stem
ming bevredigend, hier en daar kleine afwij
kingen (zwevend); goede harmonieklank,
koper oppassen voor overdrijven; techniek I
goed verzorgd, samenspel ook; zeer goed I
tempo en rhythmiek, bravo!; fraseering oor
deelkundig verzorgd, ademhaling hier en daar
nog te verbeteren; dynamiek wel goed be
keken, toch zijn er nog punten, die fijner
mogen, vooral de p.p.
De heer Ter Hall, ook een der leden van
de jury, voegde ons nog persoonlijk toe, dat
hij zijn oude corps met genoegen gehoord had
en dat zij hun onderscheiding niet gekregen,
maar verdiend hebben. En voorts schrijft hij
o.m. in zijn rapport: „een goede uitvoering
onder een bekwamen dirigent".
Van beteekenis voor de democratische
staten.
De Pinksterdagen zijn gelukkig heel
wat rustiger verloopen dan de beide
Paaschdagen. Eenige voorzorgsmaatrege
len, die in verband met den toestand
zeven weken geleden genomen werden,
konden weer worden opgeheven en al mag
men dan niet zeggen, dat 't veel kalmer
op de wereld geworden is, de feestdagen
zijn zeer zeker in rustiger sfeer geviërd.
De eenige gebeurtenis van beteekenis in de
afgeloopen dagen zijn de nieuwe voorstellen
van den Amerikaanschen minister van buiten-
landsche Zaken, Cordell Huil, aan Kamer en
Senaat, over de neutraliteitshouding der V.S.
in tijden van oorlog.
Amerika, dat in den grooten wereldoorlog
zooveel leergeld betaald heeft, had aanvanke
lijk besloten, zich in tijd van oorlog practisch
geheel te isoleeren. Maar dat is niet mogelijk,
zegt Cordell Huil, het zou een te groot econo
misch nadeel voor de Ver. Staten beteekenen,
die tenslotte voor een zeer groot deel zijn
aangewezen op zijn uitvoer.
Wat van beteekenis is, heeft Cordell
Huil gezegd, is, dat onze houding en onze
initiatieven andere volken er toe brengen
zullen geschillen te vermijden inplaats van
ze op te zoeken. Amerika zal dan ook
geen uitvoerverbod afkondigen. Ieder land
zal uit de Ver. Staten zijn behoeften
kunnen betrekken. Zelfs zal geen uitvoer
verbod voor wapenen gelden.
Men ziet vooral in de laatste bepaling een
voordeel voor de democratische landen, omdat
practisch gesproken alleen Engeland en
Frankrijk de beschikking hebben over vol
doende geld om aankoopen van beteekenis te
doen. We mogen ons zelfs afvragen, of de
Ver. Staten deze houding soms hebben aan
genomen om de vredelievende landen in de
kaart te spelen. Duitsehland en Italië kunnen
het althans zoo wel eens gaan zien en dan
zal de critiek wel niet uitblijven op deze
nieuwe houding van de Ver. -Staten.
Tenslotte is Amerika, op de wapenfabrikan
ten na, niet gebaat bij een oorlog in Europa
en president Roosevelt heeft duidelijk genoeg
getoond, dat hij er prijs op stelt, dat de vrede
in Europa gehandhaafd blijft. Hij heeft daar
toe zelfs den smaad van Duitsehland aan
vaard. Als Amerika dus kans ziet, door het
nemen van bepaalde maatregelen, indirect in
vloed uit te oefenen om dien vrede te hand
haven, zal het dat niet laten.
ZELFS VOOIÏ PINKSTEREN.
Zaterdag werd een bewoner van de Pijlsteeg
bcleedigd door een bewoonster van het Molen-
erf, welke eerste prompt een en ander bij de
politie aangaf, waarna een onderzoek volgde.
VREEMDELING GEHUISVEST.
Tegen een stadgenoot werd proces-verbaal
opgemaakt terzake het verleenen van huisves
ting aan een vreemdeling, zonder daarvan bij
de politie kennis te geven. Men houde er reke
ning mede, dat dit verboden is.
VESTIGINGSWET.
Een stadgenoot werd bekeurd terzake over
treding van de Vestigingswet.
TUSSCHEN 7 EN 10.
Een persoon, fietsende in de Koningstraat
tusschen 7 en 10, ging op de bon. Dat had hij
kunnen weten!
KENNELIJKE STAAT.
Een man wandelde, in den kennelijken staat,
in den nacht van Zaterdag op Zondag langs
's heeren wegen. Een agent zag het en de ge
volgen mogen wij bekend veronderstellen.
Het gebeurde Zaterdagmiddag, dat een
bakkersknecht van de fa. Witsenburg, op het
Koningsplein reed. De jongeman wilde de
richting van de Kerkgracht oprijden, met
zijn mand brooden en krentebollen, doch
schrok daarbij van een auto, die van de
Kerkgracht afkwam.
De gevolgen van dien schrik waren zeer
onaangenaamde mand met brood rolde
van de fiets ente water. En daar dreven
de krentenbollen en broodjes
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen.
Barometerstand Don Helder: 772.3
Temperatuur lucht: 10.1
Wind: richting: N.O.; kracht: 2
Temperatuur zeewater: 13.5
Max. temperatuur 12.9
Licht op: 9 uur 10 min.
Speciaal le klas merkartikelen
(toch niet duurder).
Maison Gerrits, Spoorstr. 104. Tel. 457.