SALON Abonneert II op dit blad ERFTEMEUER' TABAK cSjtwdAch tiieuuM YUeuuiï UÜ lOiJfc De ZFC-reserves slaan HRC II KaA^at McAeefiuaaAt&e/UMm Vier-mast bark op zee MANSHANDEN Eindelijk droog Grondboring vanwege de gemeente Visscherij Uitvaarregeling haringnetvisscherij Kapitein Jeppe Teensma overleden De nieuwe A.B.C.-roman-serie uitgekomen Imposant schouwspel. Zondagmorgen omstreeks half negen arriveerde voor de haven te Oudeschild het prachtige jacht „Seacloud", varende onder Amerikaansche vlag, eigendom van een in België vertoevenden Amerikaan. Het schip koos ligplaats voor de haven te Oudeschild en bleek van dusdanige af meting, dat de „Dr. Wagemaker" er een nietig vaartuig bij scheen. Natuurlijk bracht de aankomst van deze fraaie bark van meer dan 3000 ton, te Oudeschild niet weinig opschudding te weeg. Het schip kon door zijn reusachtige af meting de Texelsche haven niet binnenvaren en toen bleek, dat zich aan boord o.m. bevond de Amerikaansche ambassadeur in Engeland. Het doe! van dit bezoek aan Texel bleek voor namelijk de bekende Texelsche fauna. In de morgenuren werd per auto een be zoek gebracht aan de vogelbroedplaatsen op de z.g. Mielanden bij Dijkmanshuizen, ook des middags werden onder leiding van den heer Kalis de honderden nesten bezichtigd, waar van 't meerendeel reeds jonge vogels bevatte. 't Ongewone schouwspel van zulk een mooi zeilschip op de Texelsche reede, trok den ge- heelen dag talrijke bezoekers aan de haven te Oudeschild. Het zeiltuig is geheel volledig, terwijl ook twee motoren voor voortbeweging aanwezig zijn. Het schip lag zoo ver uit den wal, dat velen in de middaguren van de geboden gelegenheid om het per botter wat meer van nabij te bezien, gebruik maakten. Aan boord werd niemand toegelaten. De équipage bestond uit ruim 30 personen. Des namiddags 5 uur werd het anker gelicht en vertrok het vaartuig met bestemming Antwerpen. DAMES KAPPER HEEREH Stakmanbossestr. 65 Tel. 514 MIDDENSTANDS-DIPLOMA. Nog slaagde Zaterdag te Schagen van den cursus der Algem. Middenstandsvereeniging alhier voor het Middenstandsdiploma, de heer Sinkeldam van De Koog. DE VAN DER SCHUIT-TRIPS. Aan de Van der Schuit-trips op Zon- en feestdagen naar Texel werd gisteren door ongeveer 100 personen deelgenomen. Evenals voorheen staat ook dit jaar een tocht over ons eiland, onder leiding van den heer Fehr- mann, secr. van de V.V.V. Texel. De spreekwijze: „De aanhouder wint" ging dezer dagen bij de werkzaamheden aan de sluisput weer in vervulling. Moest volgens het bestek de sluisput het vorige jaar Kerstmis al droog zijn, dit kon met Pinksteren nu eerst geschieden. Het zal echter de vraag nu zijn, of de sluisput droog zal blijven, aangezien men echter ook al vroeger meende, dat de sluisput droog was. Op Urk heeft men nu: droge sluis put met als gevolg: „Droge pompen in het dorp, een droog Urker wei- en hooiland, droge slooten voor het vee, met als globaal gevolg der Zuiderzeewerken: „Een droog eiland Urk, wat alle fleur verloren heeft". De heer Vrij zal thans met zijn personeel enkele boringen voor de gemeente Urk gaan verrichten, o.a. op een stuk gemeentegrond: het hooiland van J. Keuter en van Klaas Neutjes. Deze grondboringen staan in verband met het onderzoek voor het nieuwe bouwplan. Wegens den grasgroei zijn nu echter op ver zoek van de Veehoudersvereen. deze boringen eenigen tijd uitgesteld. URK, 2 Juni. Door 50 vaartuigen werd heden aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aangevoerd: 4618 pond Kuilpaling, prijs 2023Yi ct.; 135 pond Lijn- of Beugaal, prijs 31—31J.£ ct. per pond. De vangsten van de kuilpalingvisschers varieerden van 30320 pond per vaartuig. 's-Gravenhage, 3 Juni. Naar wij van be voegde zijde vernemen, is de uitvaarregeling voor de haringvisscherij voor dit jaar thans als volgt geregeld. Op 30 Mei j.1. mochten er 38 vaartuigen ter haringvisscherij met drijfnetten zijn uitgeva ren, op Vrijdag 9 Juni zullen er wederom 30 vaartuigen mogen uitvaren, op 13 Juni 73 vaartuigen, op 27 Juni 52 en op 11 Juli 70. Van 9 Juni af tot 11 Juli zal men een vleet mogen medenemen, waarvan de bovenspeerreeplengte ten hoogste bedraagt: voor klasse g 1820 m, voor klasse b 1893 m, en voor klasse c 1966 m. Van 11 Juli af zal er onderscheid gemaakt worden in de bovenspeerreeplengte van een Schotsche vleet eenerzijds en een Hollandsche of standaardvleet anderzijds. Nadere bijzonderheden worden in een af zonderlijke publicatie bekend gemaakt. Oud-gezagvoerder van de „Nederland" In den ouderdom van 77 jaar is op Schier monnikoog, van welk eiland zijn ouders oor spronkelijk waien gekomen, kapilem Jeppe 1 eensma, o ,d-gezagvoerder van vele mail booten der Stoomvaartmaatschappij „Neder land", overleden. Teensma werd geboren te Nieuwendam op 25 November 1861. Op 24-jarigen leeftijd kwam hij als vierde officier in dienst van de maatschappij. Hij doorliep er de rangen tot hij in 1903 als gezagvoerder op een vracht schip geplaatst werd. Na deze eene reis reeds kreeg hij het bevel over een mailschip. Se dertdien heeft hij steeds op passagierssche pen gevaren. Ouderen zullen zich de schepen herinneren: „Koning Willem II", „Koning Willem III", „Koningin Regentes", „Prinses Juliana", Vondel", Grotius", zij zijn alle reeds lang uit de vaart, schepen verouderen snel...... Jeppe Teensma was een kapitein, die bij de „Nederland" hoog stond aangeschreven. Hij was een bekwaam zeeman. Tot Juni 1911 bleef hij varen. Om gezondheidsredenen nam hij op 50-jarigen leeftijd ontslag. Een tijdlang is is hij daarna nog directeur geweest van de Prins Hendrikstichting. Later heeft hij zich teruggetrokken op het eenzame eiland in het Noorden des lands. Daar ook zal hij ter aarde besteld worden, vandaag om vier uur in den namiddag. Het pleit is beslecht; de Racers hebben het tegen de res. Ie klassers niet kunnen bolwer ken. Door een 21 zege is ZFC 2, de eeuwige finalist, houder van den Rauchbeker gewor den. De Zaandammers onderscheidden zich door een betere balbehandeling, waren over het algemeen doortastender en beschikten over een prima achtertrio. Aan het positiespel werd niet te veel aandacht besteed en de voorhoede speelde nooit in volledige formatie. Niettemin was deze laatste linie soms zeer gevaarlijk, want er werd doorgezet en niet gepingeld. De middenvoor was een speler, die moeilijk te houden was. HRC 2 heeft niet bepaald teleurgesteld; er is pittig gespeeld en animo was er ook, het veldspel was niet onverdienstelijk, maar de voorhoede voldeed in de afwerking niet, de mid denvoor werd zwaar gedekt, richtte niet veel uit, en zijn partners verstonden niet de kunst om kansen te benutten. Tegen de roodwitte backs waren zij niet opgewassen. De keeper had zijn dag niet en was medeplichtig aan de beide doelpunten van ZFC. De wedstrijd. De heer C. van den Hoven liet om 2.35 uur Zymni tegen de zon in aftrappen. HRC's achterhoede is nog niet ingespeeld, want de Zaandammers zijn onmiddellijk in den aan val. We noteeren een paar mistrappen, die het H.-doel in groot gevaar brengen, maar het loopt nog op een corner uit. Ook de roode voorhoede thans geheel in het wit gesto ken komt nu in actie; ook hier een corner, gevolgd door een vinnigen schuiver, waardoor het Z.-doel bijna doorboord werd. De zon hin dert de Racers geducht, waardoor van zuiver plaatsen niet veel .kon komen. ZFC scoort. Er zijn nog geen 10 minuten gespeeld, als de H.-keeper weer eens ongemotiveerd zijn doel verlaat om den bal te bemachtigen. Hij grijpt echter mis en de gasten komen hier door goedkoop aan de leiding. Het spel golft over en weer en het tempo is vrij behoorlijk. Later komt er weer wat meer bewogenheid in het spelverloop. Zymni scoort, maar er is reeds voor buitenspel gefloten. Ónze Racing- keeper heeft niet z'n dag, we zien hem weer zijn doel verlaten; gelukkig maar dat de Z.- schutter faalt. Een goed afgewerkte aanval van H„ de keeper maakt een verkeerde be rekening, ziet den bal over zich heen gaan, maar de lange rechtsback, die zich in het doel opgesteld heeft, redt meestelijk door een forsche hoofdbeweging. De gelijkmaker. Het is slechts uitstel van executie, want 4 minuten voor rust krijgen de Racing-reserves toch loon naar werken, als met een keurig doelpunt de partijen op gelijken voet gebracht worden. De rechtervleugel van Z. onderneemt twee snelle uitvallen, maar het samenspel wordt te ver doorgevoerd, waardoor de H.- backs kunnen wegwerken. Nog een vrije schop op de Zaansche veste, maar de bal wordt keu rig door den keeper gestopt, zij het ten koste van een hoekschop. Het spelverloop na rust. Nu krijgen de Zaandammers de zon in het nadeel en het is de H.-voorhoede die het eerst actief is; de achterspelers zijn echter voor de Racers een te groot struikelblok. Vijf minuten was de 2e helft oud, toen, mede door een blun der van den keeper, de gasten opnieuw de lei ding namen. De Racing-keeper was niet reso luut genoeg, liet zich den bal ohtnemen en door dit koopje kreeg Z. opnieuw de leiding, om die niet meer af te staan. Ook nu is geen der partijen sterker, al dient erkend, dat de bezoekers het leder beter beheerschen, zij spelen geroutineerder. Uit een corner ver dwijnt de bal juist over de Z.-lat. In het verdere verloop zien we de Zaansche voor hoede telkens in den buitenspelval loopen, waardoor het spel telkens onderbroken wordt. Free-kick komt ook nogal eens voor. We zien vervolgens eerst een kordaat ingrijpen van den Z.-doelman en daarna suist de bal precies naast het doel der bezoekers. Ja, de w i 1 was er wel en strijdlust genoeg, maar het wilde voor doel niet altijd lukken. De middenvoor kon haast geen vin verroeren. De H.-rechts buiten brengt het daarna tot een zuiveren voorzet, Zymni vangt den bal op en kogelt dezen ineens in, maar de man onder de lat verliest zijn kalmte niet en stopt accuraat. We zien nu ook eens mooi' werk van den Hel- derschen doelwachter, als deze den bal, na een scherpen voorzet van rechts, fraai weet te stoppen. Twee vrije trappen, eerst op het doel van H. en daarna op dat van Z., ze zor gen nog even voor een hoog oplaaiende span ning, maar daarbij bleef het. Onmiddellijk daarna gebruikt de heer v. d. Hoven zijn fluit voor het laatst. Het einde brengt ZFC 2 een gelukkige 21 overwinning, waardoor zij bekerhouder is ge worden. ELTO I—ZKV ni 1—3. Het eerste twaalftal van Elto, dat wel een heel ongelukkig seizoen achter den rug heeft en op de onderste plaats geëindigd is, speelde Zondag J.1. haar eersten degradatiewedstrijd tegen Z.K.V. III. Het is een zeer spannenden wedstrijd geweest, daar tot 3 minuten voor einde de stand nog 11 was. Toch vonden wij de Z.K.V-ers de betere ploeg en was de win nende goal absoluut verdiend. De Eltoërs speel den wel niet onverdienstelk, doch waren telkens een tempo langzamer dan de vurig op den bal zittende Zaandammers wat vooral in het laatste middenvak sterk tot uiting kwam. Over den wedstrijd het volgende: Direct ontwik kelt zich een vlug, levendig spel waarin van beide zijden aardige aanvallen worden opge zet, doch het juiste schot is zoek. Na 25 min. scoort Z.K.V. met een prachtige verre bal. On middellijk trekt Elto ten aanval en geen minuut later is de stand door een goed treffer van J. Hemelrijk gelijk. Tot de rust wordt er niet meer gescoord, zoo dat deze komt met een gelijken stand. Na de rust is voor het algemeen Z.K.V. het meest in den aanval geweest en maakte zooals reeds ge meld, vlak voor het einde de winnende goal. De scheisdrechter leidde uitmuntend. Volgende week moet Elto haar tweeden wedstrijd spelen en wel tegen K.Z. III. KVDH I—ADOS IU 3—8. Zooals wij reeds in onze voorbeschouwing vermeldden, waren deze ploegen volkomen aan elkaar gewaagd, wat de uitslag 33 dan ook laat zien. Om 11 uur fluit scheidsrechter Nieuwland, die voortreffelijk leidde, de beide 12-tallen in het veld. K.V.D.H. verschijnt dan met 2 invallers. Reeds zeer kort na den aan vang weet K.V.D.H. door zijn aanvoerder P. de Jong de score te openen. Dan onderneemt Ados eenige zeer gevaarlijke tegenaanvallen, waar uit een dezer Ados-leden weet gelijk te maken. Geruimen tijd golft nu het spel heen en weer tot Ados 2e doelpunt maakt. Kort hierna is het rust. Na de rust weer hetzelfde spelbeeld van 2 ploegen, die volkomen aan elkaar gewaagd zijn. Een half uur is er gespeeld, dan weet Ados er 31 van te maken. Na vakverwisseling zien wij een sterk aanvallend K.V.D.H. Nog 3 mi nuten zijn er te spelen, dan krijgt W. Bakker de bal keurig toegespeeld en doelpunt onberis pelijk voor K.V.D.H. Na nog geen minuut spelen, krijgt Bakker opnieuw den bal te pak ken en brengt door een keurige trekbal de par tijen op gelijken voet. De bal wordt dan nog even uitgespeeld, dan fluit de scheidsrechter het einde van dezen spannenden en fraaien wedstrijd met welken stand de beide partijen tevreden kunnen zijn. Prima romans voor 35 cent. Verleden jaar maakten wij, zooals men zich ongtwijfeld nog herinneren zal, melding van het feit, dat bij den bekenden uitgever An- dries Blitz in Amsterdam, verschenen was een serie romans, die tegen den wel bijster goedkoopen prijs van 35 cent per deel in den handel kwamen. Het voornaamste was echter, dat men voor dezen prijs boeken in zijn bezit kreeg, die tot het betere en beste soort behooren. Boeken, die niet tot de waardelooze prullaria behoo ren, maar tot literatuur van naam en stan ding. Het was een proef, doch thans blijkt, dat deze proef geslaagd is. En wel door het feit, dat een nieuwe serie verschenen is. En weer zijn deze 6 deeltjes een verrassing. Oordeelt U zelf maar: De kleine Parade, van Henriette van Eyk. Oproer der Kinderen, van Arnold Ulitz. Joden zonder geld, van Michael Gold. De groote schuld, van Vicky Baum. En een vrouw verdwijnt, door E. D. Biggers. De Bewaarschool (herdruk), door Leon Frapié. Men schaffe zich deze serie, die in den ruimsten zin des woord „elck wat wils" biedt, aan. Al deed men het slechts voor dat zeld zaam geestige en op hoog peil staande werk „De Kleine Parade". Een woord van waardeering voor den durf en het initiatief van Andries Blitz achten wij tenslotte hier wel op zijn plaats. Dit is de manier, goede lectuur onder de massa te brengen! De V liegende Hollander, door Jef Last. Uitgave „Contact", Amsterdam, Er zijn in Nederland tal van boeken ver schenen over den legendarischen Vliegenden Hollander. Over dien wonderlijken kapitein van der Decken, het duivelskind, die in de middeleeuwen over de wereldzeeën gezwalkt zou heben, dien de zeelieden altijd tegenkwa men in den wilden storm, waarin het buldeij ren van den orkaan werd overstemd door het hoongelach van Van der Decken. Er is wellicht, naast de zeeslang, geen sage die in Nederland zoo vermaard is. Tal van boeken behandelen, direct of zijdelings, het fenomeen, dat „Vliegende Hollander" heet en altijd weer wordt de Nederlandsche lezer in het bijzonder getrokken door dit mysterie der donkere middeleeuwen, door dit verhaal van een wilden kapitein op een wilde zee. Het is Jef Last, die thans bij „Contact" een boek heeft doen verschijnen, dat eveneens gewijd is aan deze sage. Last is een kundig schrijver en de wijze waarop hij een sfeer weet aan te brengen rondom den legendari schen kapitein is voortreffelijk. Evenwel, hij wijkt af van de bekende ma terie. Hij geeft een verhaal over een Vliegen den Hollander dat in belangrijke wijze af wijkt van de tot nu toe verhaalde gebeurlijk heden, en hoewel men even aan het opdienen van de stof op deze wijze moet wennen, wij kunnen niet anders zeggen, dan dat Last ons hier een boek geschonken heeft van wer kelijk bijzondere kwaliteiten, dat ongetwijfeld feld met belangstelling door lezend Neder land ontvangen zal worden. Men ziet hier van der Decken niet als de vervloekte kapitein, die tegen den wil van God in opstand gekomen is, maar als de man die strijd voor de rechtvaardigheid. Van der Decken en zijn mannen ziet men gedurende drie historische momenten in de wereldgeschiedenis aan wal stappen. Ze kee- ren steeds weer terug, om verder te trekken op hun wondere tocht, die vol van avontuur, vol vreemd beleven is. Dit boek is geen boek zonder tekortkomin gen. Hier en daar doet de mystiek ietwat gewrongen en gemaakt aan. Ook is deze niet altijd even klaar voor den lezer. Maar aan den anderen kant werd een boek geschreven, dat boeit en pakt, en dat men achter elkaar wil uitlezen. Jef Last is een kpap auteur. Dat heeft hij weer bewezen met dezen „Vliegenden Hol lander", een boek dat, ondanks zijn afwijkin gen en merkwaardige behandeling van de stof, in wezen een echt zeemansboek is ge worden, dat ieder Nederlander moet lezen. Kruis of .Munt, door Jolan Földes. Uitg. v. H. P. Leopold's Uitgevers-Mij. N.V. te 's-Gravenhage. Ingen. 2.90, geb. 3.90. Een jonge vrouw wordt door haar echtge noot, die genoeg van haar heeft, verstooten, zooals dat in de oudere roman-literatuur heet. In dit boek heet het: een van van elkaar af gaan en bij stukjes en beetjes een definitieve scheiding voorbereiden. Zij gaat naar Egypte en voorziet daar in haar onderhoud als corres pondente op een handelskantoor. Na verloop van nog geen jaar schrijft de man, dat zij terug kan komen, hetgeen zeer vlot gaat, om dat de scheiding nog steeds niet uitgesproken is en zij nog altijd vermeent veel van den man te houden, trots zijn gebreken en ettelijke af dwalingen. Na een aantal min of meer diepe verhoudingen met andere mannen keert zij naar huis terug teneinde aldaar een twijfel achtige toekomst tegemoet te gaan. Dit alles speelt zich af tegen den achter grond van het afwisselende leven in Alexan- drië, waar zij verkeert tuschen de massa mis lukkelingen uit alle oorden van Europa, hier als wrakhout aangespoeld en onwillig of on machtig om hun leven op betere basis voort te zetten. Het valt de jonge vrouw niet mee het groote te doen wat zij zich voorgesteld had. In deze omgeving een ideaal te verwerkelijken blijkt haar niet mogelijk. Kracht en energie ontbre ken haar tenslotte ook daarvoor. En zoo is dit geheele ontegenzeggelijk zeer goed geschreven boek er een van twijfel, soms van vertwijfeling en de titel van het werk „kruis of munt" blijkt welgekozen. Het laat den lezer echter onbevredigd van begin tot einde, en doet de vraag rijzen of het nu ge schreven is om de troostelooze toestanden van het maatschappelijk wrakhout te schilderen, waarbij de auteur de hoofdpersoon noodig heeft, of dat hij de twijfelende hoofdpersoon wil uitbeelden en daarvoor die beklemmende om geving van schipbreukelingen op de levenszee niet missen kon. Stil zijn voor God, meditatie van Ds. N. Buffinga, uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag. Prijs geb. 2.25, ingen. 1.50. Asl er ooit een tijd geweest is, waarin de stilte als een zegen beschouwd werd, dan is het ongetwijfeld onzen tijd. Het wordt ons van alle kanten toegeroepen, dat we stil moeten zijn om naar God te luisteren. De Oxford, de kerken zij wijzen op de noodza kelijke voorwaarde van het stil zijn om te verstaan de geestelijke dingen. Het is geen nieuw recept. Reeds de psal mist zong: „Mijn ziel is stil tot God" en Augustinus zegt met andere woorden: „Ons hart vindt geen rust, totdat het rust vindt in God." Ds. Buffinga behandelt in een kleine dertig meditaties dit onderwerp. Het is de moeite waard deze overdenkingen te lezen. Ze zijn levend, practisch, recht op het doel afgaand. Ze zijn als een scherpsnijdend zwaard en als een bemoediging. Ieder onderwerp wordt even frisch behandeld, met toepassing op onzen tijd. Een boekje met prettigen duidelijken druk, dat we hartelijk kunnen aanbevelen. Een Kapper en.een Professor, door Dr. P. H. Ritter Jr. Wij zijn bezig ons voor te bereiden op het eeuwfeest der „Camera Obscura". En dit heeft Dr. P. H. Ritter Jr. op een eigenaar dige gedachte gebracht. Hij kent den kapper, die Nicolaas Beets aan het eind van zijn leven geschoren heeft, hij is met dien kap per gaan praten, en zoo heeft hij een duide lijk beeld gekregen van de Beets-figuur, die hij uit zijn Utrechtsche jeugd nog wel her innert, een beeld, dat in het boekje „Een kapper en een professor", dat bij de uitge vers Callenbach te Nijkerk gaat verschijnen, uit een menigte van kleurige anecdotes wordt opgebouwd. Maar toen hij eenmaal gepakt was door de stof, is de schrijver doorgegaan met zijn Beets-onderzoekingen. Hij heeft den toegang gekregen tot bijzondere Beetsarchie- ven, waarin hij geheel onbekende, verrassen de gegevens omtrent Nicolaas Beets en zijn kring ontdekte. Zonder twijfel zal dit boekje, dat tegemoetkomt aan de herleefde belang stelling voor Nicolaas Beets, velen welkom zijn. Nu ik veertig jaar dominee ben... door Ds. H. Bakker. Uitgave H, Veen- man Zn., Wageningen. Er kan zeer zeker voor een maatschappe lijk of geestelijk werker reden zijn, na een periode van veertig jaar een terugblik te werpen op den afgeloopen baan en de erva ringen van dien tijd, tot leering of stichting van zijn medemenschen, op papier te zetten. Een predikant doet in zijn praktijk zeer ze ker stof genoeg op om daarvan een boek samen te stellen. Hij vecht niet alleen met de geestelijke problemen, hij strijdt ook met de maatschappelijke. Hij kent de figuren van zijn gemeente niet alleen aan den buitenkant, hij kent ze ook van binnen. Althans zoo moet het zijn. Als we denken aan het boek van Ds. Lax van Poplar, dat hij schreef over zijn werk in Londen's achterbuurten, aan dat van Mevr. de Vrijer: „Dertig jaar domineesche", dan moeten we erkennen, dat het goed is van den rijkdom van zijn belevenissen uit te deelen aan anderen. Hoe is het nu met dit boek van Ds Bak ker? 't Is vlot verteld, 't is gezellig en on derhoudend geschreven, maar het blijft te veel aan de oppervlakte, 't Behandelt over het geheel, teveel den buitenkant van het leven van den schrijver. Zijn mooie pastorie de prachtige tuin, de inrichting van dominee's studeerkamer en de gezellige onderonsjes We missen erin de problemen waarmee ieder ernstig levend predikant (en dat is Ds Bak ker) in aanraking komt. Zoo stelt dit boek ons in zeker opzicht teleur, al heeft het dan ook een gezelligen, vaak levendigen vertel- greedinSthet U1 Van Pra^tische en Luister de Wind" door Anne Morrow Lindbergh. Uitgave van L. J. Veen's Uitgevers Mij. N.V. te Amsterdam. Prijs 2.75". Geb. 3.50. Er is een tijd geweest van een Lindbergh- rage Een tijd, waarin iedereen, jong en oud, sprak over den meest vermaarden aller ver maarde vliegers. Waarin zich een soort Lind- ber^h-cultus ontwikkelde en de jounalisten, o-eprest door de onbescheiden weetgierigheid van vijf wereldeelen, nacht en dag in de weer waren om den bescheiden vliegenier te inter viewen of op andere, geraffineerde wijzen, mededeelingen van hem los te krijgen. Totdat het noodlot zich van de familie meester maakte. En weer ging daar een golf van ongewenschte en veelal laag-bij-de- grondsche publiciteit door de wereld. Het is al weer haast vergeten... de wereld vergeet gauw. Maar nu komt daar dit boek onze aan dacht vragen. Een boek van „Lucky Lindy's" vrouw. Anna Morrow. Wist de wereld, dat zij een bekwaam pilote was, men wist niet, dat zij daarnaast ook nog de eigenschappen van een schrijfster bezat, die in een flink boek «•etuigt van haar ervaringen als echtgenoote van 's werelds voortreffelijksten vlieger. Het betreft hier een deel van de reuzen- reis, die de Lindbergh's in '33 hebben ge maakt n et de Lockheed Sirius (een drijver vliegtuig) en waarbij het de bedoeling was in de praktijd na te gaan of er in de toekomst transatlantische vluchten mogelijk zouden zijn in het normale verkeersvliegen. Het werd een moderne odyssee. Het werd een reis van de Vereenigde Staten uit, naar Groenland, IJsland, Scandinavië, daarna naar West-Europa, West-Afrika, weer terug naar Zuid-Amerika, Midden-Amerika en dan naar de Vereenigde Staten terug. Een reis, ge maakt door een man en een vrouw. Men moet dit boek van deze kleine, pittige Anne Morrow lezen. Hoe zij schrijft over het schoone van deze sport en over de spanning van sommige seconden, die zeer na aan den dood grenzen En daarnaast krijgt men een eerlijken kijk op haar man, op Charles, en op enkele on- derdeelen van zijn leven, waarin hij nog steeds de „ooren en oogen' der wereld geen toegang wenschte te geven. Maar bovenal: er blijkt uit hoe nauwkeurig, hoe ongelooflijk voorzichtig en accuraat deze vliegenier is. Een man, die de lucht ingaat met het vertrouwen, dat alleen een all round vakman en een uiterst kundig technicus kan bezitten. Een boek van spanning en avontuur. Maar ook van menschelijkheid en van een helderen kijk op die zijde van het luchtwezen, die zoo vaak vergeten wordt. Een goed boek, dat wij vele lezers toe- wenschen. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ, Bacchus, 1 Juni te New-York. Bennekom (u.), 1 Juni van Talcahuano. Simon Bolivar (th.), 4 Juni v.m. te Plymouth verwacht. Achilles, pass. 2 Juni 21.15 uur Lydd. Aurora, 3 Juni te Rotterdam. Breda, 2 Juni van Balboa. Deucalion, 3 Juni te Patras. Draco, 2 Juni van Kopenhagen. Fauna, 2 Juni van Gibraltar. Nereus, 3 Juni te Rotterdam. Pluto. 2 Juni van Amsterdam. Socrates, 2 Juni van Curagao. Irene, 2 Juni van Rotterdam. Juno, 2 Juni van Rotterdam. Nereus, 3 Juni te Rotterdam. Triton, 2 Juni van Volos. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Boissevain, 2 Juni te Zanzibar. Cremer, 2 Juni te Penang. Bandjermasin, pass. 2 Juni Bizerta. Straat Malakka, pass. 2 Juni Port Elisabeth. HOLLAND—AMERIKA LTJN. Damsterijk, 1 Juni van Cristobal. Nieuw Amsterdam, 2 Juni van Southampton. Noordam, 5 Juni 12 u. 30 m. n.m. te Rotter dam verwacht. Bilderdijk, 2 Juni te Antwerpen. Statendam, 2 Juni van New-York. Zaandam, pass. 2 Juni Cape Race. Amstelkerk wordt 3 Juni te Bordeaux verw. Maaskerk (u.), 2 Juni van Duala. Nigerstroom (th.), wordt 5 Juni te Havra verwacht. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Dempo (th.), wordt 5 Juni 9 u. y.m. te Rot terdam verwacht. Sibajak (u.), 2 Juni van Southampton. JAVA—NEW-YORK LIJN. Talisse, 2 Juni van Kaapstad. Kota Gede, 2 Juni van Singapore. Kota Pinang, 1 Juni van Saigon. Tanimbar, 2 Juni van Singapore. SIL VER-JA VA PACIFIC-LIJN. Manoeran, 2 Juni van Mombassa. Hoegh Merchant, 1 Juni te Vancouver. Hoegh Transporter, 2 Juni te Penang. Modjokerto, 1 Juni te New Orleans. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN. Alphacca (u.), pass. 1 Juni Madeira. Aludra (th.), 2 Juni te Bahia. STOOMVAART i»HJ. NEDERLAND. Chr. Huygens (u.), 2 Juni van Genua. Poelau Bras (th.), 2 Juni van Sabang. Poelau Laut, 2 Juni te Bremen Poelau Tello, 3 Juni te Batavia. Simaloer, 3 Juni van Batavia. Tabian, 2 Juni te Rotterdam. Poelau Bras (th.), 2 Juni van Sabang. Tabian, 3 Juni van Rotterdam. JAVACHINAJAPAN LIJN. Tjisaroea, 2 Juni te Shanghai, Tjisalak, 2 Juni te Shanghai. KON. HOLL. LOYD. Salland (u.)2 Juni van Bahia. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Clytoneus, 31 Mei van Port Soedan. VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MÜ« (Holland—Afrika Lijn). Bloemfontein (u.), 2 Juni te L. Marqués. eemskerk (th.), 2 Juni te Mombassa. Boschfontein (u.), 3 Juni van Antwerpen. Bloemfontein (u.), 2 Juni te L. Marqués. Jagersfontein (th.), 4 Juni te Dover verw. (Holland—Australië Lijn). Meerkerk (th.), 2 Juni van Port Natal.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6