De „Blauwe Wimpel" voor Br. Ms. 016 Ov-eA den Ronde van Duitschland Topprestatie van bemanning en materieel Geheimzinnig incident in het Verre Oosten Lichte aanvaring tusschen H. Ms. 0.10 en H. Ms. „Sumatra" Watervliegtuig in Haarlem's binnenstad Spaaosch-Italiaansche vriendschap is eeuwig UMelbennen Schulte cn Middelkamp geven op De kortste reis van een Neder- landsche onderzeeboot naar In dië. Men heeft gisteren in de dagbla den een simpel bericht kunnen le zen, dat in enkele regels vertelde, dat Hr. Ms. onderzeeboot O 16 op 5 Juni jl. te Tandjong ï'riok was aan gekomen. Wij veronderstellen dat slechts weinigen zich toen gereali seerd hebben, dat hier sprake is van een bijzondere reis, zelfs in zeker opzicht van een recordreis. Daarbij komt nog, dat door de 36 kop pen, die zich op de O 16 bevinden, met name gedurende deze reis bewe zen is, dat zij tegen een stootje kun nen en opgewassen zijn tegen de ve le moeilijkheden en lasten die het varen op een onderzeeboot nu een maal met zich brengt. Zooals men zich herinneren zal, was er aanvankelijk sprake, dat Hr. Ms. O 16 via de Kaap naar Néderlandsch Indië zou vertrek ken. Deze reis ging niet door, terwijl even min Dr. Nieuwenkamp, de opvolger van prof. Vening Meinesz in de gelegenheid ge steld kon worden den tocht mede te maken. Vermoedelijk in verband met den critieken buitenlandschen toestand ging de onder zeeboot via een korteren weg naar Indië en zoo "vertrok bet schip op 24 April uit de haven van Nieuwediep. Een leek zegt het reisplan niet veel: Aankomst Lissabon 29 April, vertrek 2 Mei, te Port Said van 10 tot 13 Mei, te Aden van 18 tot 20 Mei en dan in één ruk door naar Tandjong Priok. Maar den ingewijde zegt dit wèl het een en ander: dien zegt het, dat de 36 man slechts 3 dagen in Lissabon waren, 3 in Port Said en 2 in Aden. Normaal is, dat de booten bij de plaatsen welke worden aan gedaan, ongeveer een week verblijven, zoo dat de opvarenden eenigszins kunnen be komen van de vermoeienissen aan boord van de onderzeeboot. Er mag hier dan ook zonder eenige res trictie gesproken worden van een toppres tatie der O-16-bemanning. Voornamelijk ook,omdat men in den Indischen Oceaan ongetwijfeld niet constant met gunstig weer te doen heeft gehad. Het uithoudingsvermo gen der bemanning, benevens het moreel, hebben dus ongetwijfeld een vuurproef door staan, waarvoor een woord van waardee ring op zijn plaats is. Voorts valt in het oog dat de afstand Aden- Hr. Ms. O 16. Tandjong Priok in 16 dagen afgelegd werd. Gezien het feit dat. het hier tenslotte een normale vredesreis betrof, waarop even eens duikoefeningen gehouden zijn, is deze tijd een wel zéér korte. Het traject bedraagt 3640 zeemijlen, hetgeen neerkomt op een ge middelde van 10 mijl per uur. Betrouwbaar materieel. Er blijkt bij het nagaan der reis, dat dit de korste is die ooit door een Nederlandsche onderzeeboot naar Nederlandsch-Indië is gemaakt Voor de bemanning een topprestatie, en tevens een brevet van vertrou wen voor het materieel. Het leek ons interessant deze bijzonderhe den onze lezers niet te onthouden. Zij zijn weer eens het bewijs waartoe de Nederland sche Onderzeedienst in staat is. Als typische bijzonderheid tenslotte nog dit: deze „record-reis" werd gepresteerd door H. Ms. 16, de onderzeeboot, die reeds sedert verscheidene jaren bij den Onderzee dienst het stempel van „vlaggeschip" draagt Er is dus wel overduidelijk gebleken dat dit schip inderdaad de „Blauwe wimpel" verdient! De Engelschman Tinkler opzet telijk verwond? Bij een stakingsincident te Poetoeng werd de Engelschman Tinkler gearresteerd, Tink ler overleed, nadat hij in het ziekenhuis van Ilongkew was geopereerd door Duit- sche en Japansche doktoren. Hij had een schotwond aan het hoofd, drie bajonetsteken in het onderlijf en een verwonding aan de voet. Naar den dood van Tinkler wordt een officieel onderzoek ingesteld. Men gelooft, aldus Havas, dat de wonden niet werden toegebracht bij de arrestatie, .doch later in het Japansche politiebureau, waarheen de arrestant werd gebracht. De overbrenging naar het ziekenhuis ge schiedde eerst te middernacht en schild wachten bewaakten de deur van de opera tiezaal. De Britsche autoriteiten zijn voornemens krachtig te protesteeren. Men acht het in cident zeer ernstig. De betweterij van de mannen der weten schap kent werkelijk geen grenzen. Ze schrijven voor, dat de koeien met muziek moeten worden gemolken en als ik me niet vergis, levert Beethoven meer melk op dan Paul Whiteman en nu komt profes sor Winchester weer met een ander nieuw tje: de elerenproductie der kippen kan wor den opgevoerd door de dieren nu en dan met een schildklierpraeparaat in te spuiten. Kunnen ze de dieren niet met rust laten? Kippen kwijten zich tot ieders tevredenheid van haar taak. Ze leggen eieren in over vloed, die precies passen in de daarvoor be stemde eierdopjes een wonder van tech niek en ze vragen van degenen die de eieren verkoopen geen enkel aandeel in de winst. Kippen leveren ons, voor het beetje mais en voor de schamele etensresten waar mee ze worden beloond, een product, dat niet te slecht is om een eereplaats in te nemen op koninklijke ontbijttafels, en alle professoren van de wereld tezamen zouden niet in staat zijn een enkel ei te leggen. Waar halen ze toch den moed vandaan zich over de praestaties van deze sympathieke dieren ontevreden te toonen? Heeft men ooit een kip het feit hooren be- critiseeren, dat nog nooit een man van de wetenschap een ei heeft gelegd? Een kip .dénkt er eenvoudig niet aan. Ze is er veel te bescheiden voor! Als de professoren zich even bescheiden toonden, zou de goede ver standhouding tusschen mensch en dier er slechts door worden bevorderd. Waar gaat het heen, wanneer het arse naal der wetenschap, dat tot nu toe alleen werd aangewend om de efficiency, de levens kracht en de schoonheid der menschen te bevorderen, ook op de onschuldige die ren wordt toegepast? IJdele dames pedi curen nu reeds haar schoothondjes; zullen ze straks de wenkbrauwen van haar lieve lingen laten epileeren of bijknippen, hun oogharen laten omkrullen, hun staart laten permanenten? Zullen zilvervossen in haarwater of haar verf worden gedrenkt, zullen de achterpar tijen van ons herkauwend vee aan een dage- lijksche massage worden onderworpen, ten einde de malschheid van de biefstuk te be vorderen? Zullen de zomersche stroohoeden onzer Brabantsche paarden om aesthetische redenen misschien ook vervangen worden door de kokette niemandalletjes van de laatste mode, die zoo groot en zoo pikant zijn als een moedervlek en naar de uitspraak van een menschenkenner de grootte aan geven van de hersenen die zij bedekken? En zal men er toe overgaan, deze brave trek kers trouw te laten mensendiecken om te voorkomen, dat zij te veel vet aanzetten? Misschien kan men den leg van kievits eieren wel verhonderdvoudigen door de beestjes dagelijks vitamine A tot Q in te spuiten, maar ten eerste is een kievit geen uitslaande brand en ten tweede: wil profes sor Winchester ons eens vertellen, waar we met al die eieren heen moeten? Tooneel van beteekenis heeft ons land niet voldoende om al die eieren in den vorm van projectielen te kunnen opmaken, zoodat ze dus uitslui tend voor de consumptie moeten worden ge bruikt. Blijven er al niet voldoende onver kocht Nee, nuttig zou het, wat m ij betreft, zijn wanneer hij de kippeneieren kon laten pro- duceeren, die op het oogenblik, dat zij gelegd werden, precies 2jk minuut gekookt waren Dat zou bij ons "thuis veel geredetwist over wel-op-tijd-of-niet-op-tijd-uit-het-water gehaald kunnen voorkomen. Al geef ik di reet toe, dat dit een zuiver persoonlijki voorkeur van mij is, en dat anderen er rechi op hebben eieren van 5 minuten koker klaar-van-de-kip, of zelfs in den vorm van omelet fines herbes, mayonnaise of advo caat te eischen. Als we toch eenmaal de na tuur aan het bij prutsen zijn, waarom moeten we dan bij een beetje schildklier halt hou den? Waarmee ik niet wil hebben toegegeven, dat er voor deze experimenten ook maar iets te zeggen is. Zoolang de kip geen col lege geeft met of zonder kop moet de prof niet voor kip willen spelen. Geen persoonlijk letsel. Gistermiddag is tijdens oefeningen H Ms. onderzeeboot O 10 in lichte aanvaring geweest met H Ms. „Su- matra". Van de onderzeeboot werd de bovenbouw lichtelijk beschadigd. De boot is door de sleepboot „Am sterdam" van bureau Wijsmuller naar Nieuwediep gesleept. H Ms. „Sumatra" had geen beschadiging. Op geen der beide schepen kwam persoonlijk letsel voor. Een Japansche lezing. Het Japansche agentschap Domei be richt., dat het incident te Poetoeng zich als volgt heeft toegedragen: Toen Maandag ochtend vierhonderd werkwilligen bij de Loesjoengkatoenspinnerij te Poetoeng aan kwamen, werden zij aangevallen door een dertigtal stakers, die hen met stokken en knuppels te lijf gingen. De wacht van Ja pansche mariniers greep onmiddellijk in en arresteerde de leiders om een onderzoek in te stellen. Vervolgens stormden een tien tal Engelschen, gewapend met revolvers en een aantal Chineezen uit de fabriek en eischten, dat de stakers aan hen zouden worden uitgeleverd. De Japanneezen wei gerden dit en tijdens de woordenwisseling, welke hierdoor ontstond richtte de En gelschman Tinkler, aldus het Japansche agentschap, op den commandant van de Japansche troepen, majoor Nochi. Een Japansch marinier sloeg het wapen uit de hand van Tinkler, die licht werd gewond en overgebracht naar het Japan sche hoofdkwartier. Van Japansche zijde wordt nog gemeld, dat de Engelschen geen 'vergunning hadden een wapen te dragen. Steunen de Japanneezen de stakers? Reuter meldt nog uit Londen, dat Tink ler deel uitmaakte van de politie van Sjanghai, en zich in de fabriek, waar Tink ler werkte, herhaalde malen ongeregeldhe den voordeden. Na protesten werd 25 Mei j.1. besloten een afdeeling Britsche mari niers te zenden, doch eenige dagen later werd deze wacht teruggeroepen, aangezien van Japansche zijde werd verzekerd, dat le ven en eigendom van Britsche onderdanen beschermd zou worden. De ongeregeldheden duurden toch voort en 6 Juni bracht de Britsche ambassadeur te Tokio een bezoek aan den Japanschen vige-minister van buitenlandsclie zaken en verzocht een einde te maken aan het optreden van sommige Japanneezen, die de stakers steunden en waarbij de ambassadeur er tevens op wees, dat de Japansche autoriteiten niets deden om orde en rust te handhaven. „Doet U Uw boodschappen wel meer op deze manier?" De le officier van het vliegkamp De Mok Hogendoorn en de le officier vlieger Adriaans, moesten in Haar lem zijn voor den dienst en vliegers nemen bij voorkeur geen trein of autobus. Zij vlogen dus met een wa tervliegtuig naar Haarlem, daalden op de Mooie Hel en taxiden lang zaam stadwaarts, tot verbazing van de bewoners en wandelaars aan den Spaarndamschen weg, die niet alle dagen watervliegtuigen zien pas- seeren. Zonder eenige moeite leidde de piloot zijn vliegtuig onder de spoorbrug door en tegen half drie stuurde de piloot zijn watervogel rustig naar den walkant aan de Kouden- horn. De beide inzittenden stapten, aldus het Vk., op de drijvers, één hunner ging aan wal en liep naar de kazerne aan de Kouden- horn om te vragen of één der militairen op het vliegtuig wilde passen, want ze moesten zelf in de stad even een boodschap doen dienstzaken Er kwam een sergeant van de militaire po litie bij het vliegtuig, die de nieuwsgierigen op een afstand hield en ook politie, om de steeds talrijker wordende menigte niet al te opdringerig te doen worden. Binnen het uur waren de beide militairen terug en ze waren lichtelijk verbaasd over de groote belangstelling, die het publiek voor de L-17 aan den dag legde. Doet u uw boodschappen wel meer op deze manier?" vroegên wij één hunner. O ja, dat gebeurt dikwijls". Maar dan zult u toch niet heelemaal in de binnenstad kunnen komen?" Dat niet, maar hier was de gelegenheid er zoo mooi voor." Kwam u met de machine gemakkelijk onder de spoorbrug door? O, dat ging prachtig: we hadden nog genoeg ruimte aan weerskanten over". Wedra was de machine weer startklaar. De vliegers salueerden. De motor sloeg aan en weg gleed de ongewone gast, het Noorder Spaarne tegemoet. Langs den kant holden de jongens mee, er ontstond een race van fietsers en automobolisten, die echter de langzaam voortglijdende machine gemakkelijk konden bijhouden. Glansrijk ging de machine weer onder de spoorbrug door. Nog steeds met de rustige gang waar mee de piloot gestart was. Mar even voorbij de wipbrug van de Con- rad sloeg de motor sneller aan. de golven werden dieper en met groote vaart sneed de machine plotseling door het Spaarne- water. De auto's hielden hem nauwelijks bij en de fietsers gaven den strijd maar op. Met daverend geweld scheerde de L-17 over de golven van het breede watervlak, waar op bijna geen scheepvaart was. Ter hoogte van Stork-Hijsch verhief de machine zich van de oppervlakte. Lang zaam trok de motor het vliegtuig steeds booger totdat het zich nog slechts wazig afteekende tegen den azuren hemel. Met een flauwe bocht verdween de L-17 in noordelijke richting. WIERINDEN JUBILEUM BRIGADIER BROUWER Donderdag 22 Juni a.s. hoopt de heer I j. Brouwer, brigadier bij 't corps van de Rijks- vèldwacht alhier den dag te herdenken, waai'op hij voor 25 jaar bij voornoemd corps in dienst trad. Voor dien tijd was hij een drietal jaren als gemeenteveldwachter alhier werkzaam en volgde op 22 Juni 1914 zijn benoeming en in diensttreding als rijksveldwachter te Am sterdam. December 1915 overgeplaatst naar Enkhuizen, in 1924 naar Oudendijk en in 1927 naar Medemblik, waar hij zijn bnga- dier-titulairrang verkreeg. Vanaf Medemblik werd hij 16 Aug. 1937 benoemd tot brigadier alhier. Dat de heer Brouwer alzoo een mooien staat van dienst achter den rug heeft, be hoeft hier verder geen betoog, actief poli tieman als hij altijd was, zooals wij hem destijds kenden als gemeenteveldwachter en thans als brigadier. Dat hij bij superieuren zoowel als bij zijn collega's goed staat aan geschreven, bewijst wel het feit, dat hem op zijn jubileerenden dag door den Districts commandant te Amsterdam, de zilveren me daille voor 25 jarigen trouwen dienst en plichtsvervulling op de borst zal worden g'Ongetwijfeld zal deze dag voor den heer Brouwer en zijn gezin een ware feestdag worden. Dat er militair en politiebloed door de aderen van de familie Brouwer vloeit, kan worden afgeleid uit het feit, dat twee zijner zonen vrijwillig in militairen dienst zijn getreden, beiden zijn reeds opgeklommen tot wachtmeester, één bij de cavallerie-mo- torafdeeling te Apeldoorn en de ander bij de artillerie te Naarden, terwijl no. drie, in militairen dienst voor zijn nummer, even- eens plannen koestert zich verder bij den dienst op te werken. De jubilaris, zooals men hem 't best kent. Suner in Rome. BROEDERSCHAP GEBASEERD OP GEZAMENLIJKE STRIJD IN DE LOOPGRAVEN. De minister van binnenlandsche zaken van Spanje, Serrano Suner, en de leden van zijn gevolg zijn te Rome op het Quirinaal door den koning-keizer in audiëntie ontvan gen. De koning heeft, vervolgens een noenmaal aangeboden, waaraan o.m. ook de Spaan sche gezant heeft deelgenomen. Later is Su ner door Mussolini in het Palazzo Venezia ontvangen. Het" onderhoud duurde bijna '2 uur. Gisteravond heeft Mussolini in een tafel rede de hartelijke gevoelens geschetst, welke thans tusschen beide landen bestaan. De Spaansche minister van binnenlandsche zakén, Suner, antwoordde hierop met een rede, waarin hij de heldhaftigheid der Ita- liaansche legionarissen prees en zeide, dat Spanje nooit vergeten zal, dat Italië het te hulp is gesneld, toen mannen van alle ras sen en alle landen, voorzien van alle soor ten wapnen, de Pyrenieeën overstaken om zijn goederen, zijn geestelijk erfdeel te be dreigen. Naties, die zich humanitair acht ten en die toch zonder aarzelen hadden bij gedragen tot de ruineering van en de slach tingen in Spanje schreeuwden luid en klaag den den Itaüaansche inval in Spanje aan, welke volgens hen ten doel zou hebben een It.aliaansche overheersching te vestigen in verscheidene Spaansche streken. Tevergeefs riepen de Spanjaarden, dat dat onjuist was Zij hadden niet genoeg geld om te strijden tegen het goud van die landen, dat hen in staat stelde leugens in de wereld te ver spreiden en te verhinderen, dat de stem van Spanje werd gehoord en de waarheid over zijn toestand. Thans, na de Spaansche overwinning hebben zij het recht en de plicht om tegen al deze laaghartige lie den te zeggen, dat zij slechts vuigairè laste raars zijn. De vriendschap van Spanje voor Italië zal eeuwig zijn, want zij is gebaseerd op de broederschap der loopgraven. Onze landgenooten kwamen zegevierend uit den strijd met een tijd van 6 uur 48 min 21.5 sec., gevolgd door Duitschland in 6 uur 48 min. 43.5 sec., en Denemarken op de derde plaats. De individueele uitslag der Nederlandsche renners was: 1. Bosma 2 uur 16 min.; 2. Van der Heyden 2 uur 16 min. 72 sec.; 3. Hofstede 2 uur 16 min. 7.3 sec. Moeke gaf op wegens een lekken band. VERBETERING RIJKSWEG ALKMAAR DEN HELDER. De wegwerken vinden voor onze omgeving den laatsten tijd snellen voortgang. Zoo zal 30 Juni a.s. te Haarlem door den Rijkswater staat worden aanbesteed, bestek no. 227: Het uitvoeren van grondwerken en het aanbren gen van een verharding van cementbeton met kantstrooken van klinkerkeien op de rijbaan van een vak van weg no. 9 (gedeelte Alkmaar—Stolpen) en van weg no. 10 (Stol penDen Helder), Rijkswegenplan 1938, en het maken van parkeerplaatsen met, een ver harding van cementbeton langs enkele vak ken van deze wegen, met bijkomende werken onder de gemeenten Zijpe en Callantsoog. TEXEL. MERRIEKEURING. Te De Cocksdorp op Texel zijn Woens dag voor het N.H. Stamboek keuringen ge houden voor het type trekpaard. De volgen de dieren werden geprimeerd: Éénjarige: Cera, eig. P. Dros Bz. met f 7.50; Tweejarige: Bea, eig. P. Dros B. met f 25 en een medaille; Minka, eig. J. C. Witte, f 25; Rosa, idem f 5, Ladia, eig. P. de Rid der f 5. Driejarige: Flora van de Lente, eig. P. de Ridder met f 20; Selma van Eierland, eig. C. J. Geense f 15. Deze beide driejarige mer ries werden in het Stamboek opgenomen. 4 tot 7-jarige: Kora, eig. J. C. Witte f 40; Zodia, eig. P. Dros B. f 30; Zita, eig. idem f 25; Lyda, eig. J. de Wolf, f 25; Julia, eig. J. C. Witte f 5. De Nederlandsche renners ont moedigd door peoh. Gisteren werd de zesde etappe ver reden. Schulte en Middelkamp wa ren gisteren niet zoo gelukkig. Toen de eerste klim aanving, brak het frame van Middelkamp. Schulte stap te onmiddellijk af om samen met zijn landgenoot den achterstand in te halen. Hoewel de materiaalwagen na een kwartier reeds aanwezig was gaven de beide Nederlanders wat later ontmoedigd op. Deze pech was vooral voor Middelkamp een teleur stelling, daar hij de tweede plaats in het klassement bezette. NEDERLANDSCHE PLOEG WINT IN ZWEDEN. Ab Bosma onze melste landge noot. Gisteren is te Uppsala in Zweden een in ternationale wegwedstrijd gehouden over 100 k.m. met deelneming van de Nederland sche renners, die ook te Stockholm waren uitgekomen. SCIIAGEN, 8 Juni. 6 Geldekoeien (magere) f 80—120, 32 i<b (vette 160—245, 3 kalfkoeien 180—245, 82 nuchtere kalveren f 4—10, 100 vette schapen 10—20, 60 overhoüders 1318.50, 207 lam meren 49, 5 bokken en geiten 38, 7 vette varkens per Kg. 4547 ct., 65 biggen 916, konijnen 3075 ct., 15 kippen' 0.70—1. AMSTERDAM. 6 Juni. Veemarkt. 275 vette kalveren: le kw. 60-65 ct., 2e kw. 52—58 ct., 3e kw. 40—50 ct. per Kg. levend gewicht, ondermclkers lager. 95 nuchtere kalveren f 4—8 per stuk, 109 varkens: vleeschvarkens, wegende van 00110 Kg. 5657 ct., zware varkens 55— 56 ct, vette varkens 54—55 ct. per Kg. sb- gewicht. Aangevoerd 2 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Overzicht: Vette kalveren ruime aanvoer, handel zeer matig, prijzen lager. Nuchtere kalveren, matige aanvoer, handel gedrukt, prijzen lager, v arkeps zeer matige aanvoer, handel slecht, prijzen onveranderd. Aan het eind der markt veel varkens onverkocht. ALKMAAR, 7 Juni. Aardappelen (nieuwe) 6.40—8.60. aardbeien ~830, andijvie 1.103.80e asperges 1228, bloemkool I 12—19, idem II 8—10, druiven tb, kropsla 0.501, komkommers 47, pe terselie 0.501, postelein 0.10—0.28, peulen i' 17, rabarber 611, raapstelen 0.601, radijs 1.10—2.10, selderie 0.50—1.20, spinazie 0.12—0.80, tomaten 17—19, uien 2.70—3, wor telen 5—8. BROF.K OP LANGENDIJK, 8 Juni. Aanvoer: 55.000 Kg. aardappelen: Schot- sche muizen 6.807.90, drielingen 6.20—7.40, kriel 5-5.70. 12000 Kg. tomaten: A 43.30- 43.70, B 36.90—45.80, C 45.80—45.90, CC 42.10, 381 stuks bleomkool 7.70—9.20, 125 Kg. uiep 0.60-1.40.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 10