Mooie, charmante zonnebruining De Fransche luchtafweer De „oude tangsi gaat verdwijnen Uit het politic-rapport WUiAine&eücAten Mogelijkheden van redding uit gezonken duikbooten Het bezoek van het Fransche flottielje Ons Insulinde in een kleurenfilm der stoomvaartmij. „Nederland" Vlietuigen voor expeditie JijdlcAïifien Het Rotterdamsche home voor onze mariniers ïlieuurf uit IMc Ventvergunning Het Koppengele wordt nog niet geheven Visscherij OVER DEN KOP GESLAGEN. Gisterenmorgen is een militair op de Jan Verfaiileweg met zijn fiets over den kop geslagen. De bedoelde persoon werd licht ge wond, en overgebracht naar het Marine- Hospitaal. HET ZWARTE GEVAAR. Op den Zanddijk heeft een zwarte hond, een agent aangebeten en nog dienzelfden dag een ander persoon in zjjn pantalon gehapt. Maatregelen zullen tegen dezen snoodaard worden genomen. Bij Kon. besluit is met ingang van 5 Juni 1939 de titulaire rang van officier-vlieger le kl. bij de Kon. marine-reserve verleend aan den officier-vlieger 2e kl. bij die reserve M. C. Moes; is met ingang van den datum van dit besluit benoemd bij de Kon. marine-reserve tot offi cier van gezondheid le kl. doctor R. Kooij. Overplaatsingen. Sergt.-vitmkr. (M) J. W. Piers en lorpt.- vltmkr. (M) I-. Kroes van Kaz. A'dam K.L.M. naar Afd. Marns. Rotterdam, 1-6-39. Op datum tewerkgesteld bij de N.V. Avio.anda te Papendrei'ht. Schipper L. C. Vermeijden van W.s. W c naar Schorpioen. 3-7-39. Onder intrekking der op 17-7-39 bevolen overpl. naar H.Ms W.s Vliss. Sehippe H. Kloosterman, bootsman W. J. F. S. Kanten, sergt.-torpmkr. P. Blokker, sergeanten-macht. H. L. Looijestein, M. IV. Orlemans, majoor-macht. P. J. Deyl van Z 7 naar Z 3, 7-6-39. Sergt.-macht. H. C. Roelofs van Z 7 naar v. Speijk, 7-6-39. Sergt.-macht. T. Bruinsma van v. Speijk naar Z 3, 7-6-39. Korp.-konstabel J. B. v. Rinsum van Kaz. W.o. naar Kaz. A'dam, 5-6-39. Op datum te werkgesteld bij den bouw van den mijnen- legger W. v. d. Zaan bij de Nederl. Dok Mij. te Amsterdam. Korpl.-torpmkr. F. Versluijs van Nautilus naar Schorpioen, 5-6-39. Korpl.zvplgr. H. J. Woering van Hospitaal naar Friso, 5-6-39. Korpl.-konstabel D. Hoepfner, korp.-tele- grafist J v. Straaten, korpl.-torpmkr, M. R. de Groene, korpl.-macht. H. W. Sijmons, naar korpl.-stoker T. van Doorne van Z 7 naar Z 3, 7-6-39. Korpl.-schrijver T. van Veen van Schor pioen naar Tromp, 10-6-39. Korpl.-schrijver H. Suil van Tromp naar Schorpioen, 10-6-39. Tamboer le kl. B. v. der Tuin, van Kaz. W.o. naar Sumatra, 1-6-39. Matroos le kl. J. Beijelveld van W.s. W.o. naar Heemskerck, 5-6-39. Seinersmaat C. D. Lagerveld van Kaz. A'dam naar Gelderl., 9-6-39. Matroos le kl. G. Houtman van Z 7 naar van v. Speijk naar Sumatra, 9-6-39. Pijper le kl. C. J. Walder van W.s. Vliss. naar Kaz. W.o., 5-6-39, Pijper le kl. C. de Leeuw van Kaz. W.o. naar W.s. Vliss., 5-6-39. Matroos le kl. J. S. Smits van Sumatra naar Z 7, 10-6-39. Matoros le kl. G. Houtman van Z 7 naar Sumatra, 10-6-39. Marinier le kl. J. J. Wittebrood van Heems kerck naar Kaz. W.o., 9-6-39. Marinier le kl. W. C. de Bruin van Kaz. W.o. naar Heemskerck, 9-6-39. Matroos 2e kl. P. Sarneel van W. v. Ewijck naar Gelderl., 9-6-39. Matroos 2e kl, W. B. v. der Lubbe van Hydra naar Gelderl., 9-6-39. Een overzicht van verschillende systemen. In verband met de duikbootrampen, welke zoo kort achter elkaar de Amerikaansche en Engelsche marine getroffen hebben, aldus le zen wij in de N. Rott. C., trekt een artikel in de Deutsche Wehr over de redding uit ge zonken duikbooten de aandacht. Wanneer een duikboot gezonken is, aldus de schrijver van het artikel, zal de beman ning zich zoo snel mogelijk in veiligheid trachten te brengen. Daarbij zijn de door den Duitschen ingenieur Barnhard Grager uitge vonden instrumenten, welke de contralong" en de „duikredder" genoemd worden, zeer deugdelijk gebleken. De duikredder is een ap paraat, dat als een zwemvest snel aange daan kan worden en den schipbreukelingen ge durende een half uur zuivere zuurstof ver schaft. De zuurstoftoevoer geschiedt automa tisch, terwijl het uitgeademde koolzuur in een met kali en natron gevulde patroon wordt op gevangen. Dergelijke reddingsapparaten, wel ke de schipbreukelingen in de gelegenheid moeten stellen naar boven te duiken, zijn ook bij de Amerikaansche en Engelsche marine n- gevoerd. Andere in Amerika geopperde reddings methoden komen erop neer, dat kleine duikbooten worden uitgerust met een aan tal z.g. reddingsboeien. Deze boeien, die drie of vier man kunnen bergen, en een radiozender met opstelbare antennemast bevatten, zyn in het dek van de duikboot geschroefd. Wanneer de duikboot niet meer naar boven kan komen, verdeelt de be manning zich over de verschillende red dingskamers. de ingangen worden geslo ten en iedere boei kan zelfstandig van den romp van het schip worden losgemaakt. De boei schiet vanzelf naar boven en blijft op het water dryven. De bemanning kan nu radiotelegrafisch seinen geven en de verbinding met df vloot tot stand brengen. Een andere reddingsmogelijkheid is. dat eer. speciaal geconstrueerde hulpmotorboot wordt meegevoerd. Volgens dit systeem bevindt zich en geen verbranden en vervellen met Amilda-Zonnebruin. Tube 60. Doos 50 en 25 ct. op het dek van de duikboot vlak achter der. commandotoren een tamelijk groote reddings motorboot, die zoodanig omgekeerd aan den romp van de duikboot vastgemaakt is, dat men er van beneden door twee ingangen in binnen kan komen. Uit de verschillende ruimten van de duikboot redt de bemanning zich door een z.g. kruiptunnel. Wanneer de geheele beman ning zich in de motorboot bevindt, wordt deze van het dek losgeschroefd en de reddingsboot, waarin zuurstofappafaten aanwezig zijn, drijft naar boven en draalt zich intusschen in de normale positie. Op het water blijft de boot drijven; door het langzaam openen van lucht- ventielen wordt de luchtdruk geregeld, waar na de waterdichte sluiting geopend kan woi- den, en thans kan de reddingsmotorboot ge woon in gebruik worden genomen. Een andere methode, waardoor de beman ning van een gezonken duikboot althans een beroep op hulp kan doen, bestaat in het uit werpen van boeien, welke door slangen met de duikboot verbonden bly'ven, zoodat de be manning versche lucht van buiten krygen kan. Binnen in de slang bevindt zich ook de radioleiding naar de atenne op de boei. Hier door kunnen morseseinen gegeven worden. Een lunch op de Fransche legatie te 's-Gravenhage. De Fransche gezant te 's-Gravenhage ba ron d'Arnauld de Vitrolles heeft gisteren in het gebouw der Fransche legatie een lunch aangeboden aan den commandant en de offi cieren van het tweede flottielje torpedobooten van het Fransche Atlantische eskader, welk flottielje in deze dagen een bezoek aan de haven brengt. Aan deze lunch hebben mede aangezeten de minister van defensie, dr. J. J. C. van Dijk, de Engelsche gezant sir Neville Bland, de Engelsche adjunct-marine-attaché kapitein ter zee Schotfield, de Fransche ma rine-attaché, kapitein ter zee baron Guichard, vice-admiraal Fürstner, chef van den marine staf, schout bij nacht H. Jolles, overste F. Lugt, commandant van de afdeeling Rotter dam van het korps mariniers. Voorts behoor den tot de genoodigden de sous-chef van den marinestaf kapitein-luitenant ter zee J. W. Termijtelen, de adjudant van den minister, luitenant ter zee le klasse J. E. A. Post Uiterweer en luitenant ter zee le klasse G. Moolenburgh. Onderscheidingen. Voor de lunch deedde Fransche gezant mededeeling van de benoeming van vice- admiraal Fürstner tot groot-officier en van de heeren Termytelen en Molenburgh tot officier1 van het Legioen van Eer. Een cocktail-partij. Vanmiddag wordt aait boord van het vlag- gesrlilp van het tweede Fransqhe, torpedo- flottiéljè, de torpedojager Jaguar, een cock tail-partij gegeven, tot v elke schout bij nacht Donval tal van autoriteiten had uitgenoodigd. Naar wij vernemen, is in den loop van het vorig jaar in opdracht van de N.V. Stoom vaart Maatschappij .Nederland" een film in natuurlijke kleuren opgenomen van de reis naar en door Nederlandsch-Indië met de op namen zijn verschillende maanden gemoeid geweest en momenteel wordt de film hier te lande gemonteerd en afgewerkt; een en an der is reeds zoover gevorderd, dat de ver tooning binnen korten tyd tegemoet kan worden gezien. De Stoomvaart Maatschappij „Nederland" beoogt met deze kleurenfilm, die in vele plaatsen voor genoodigden zal worden ge toond, een bijdrage te leveren tot een meer verbreide en betere kennis en waardeering van ons overzeesch gewest met het uitein delijk doel: opwekking tot een persoonlijk be zoek aan dit in alle opzichten zoo interessante eilandenrijk. BATAVIA, S Juni. Door den commandant der zeemacht is beslist, dat aan de expeditie- Le Roux, te beginnen met eind Juni, gedurende eenige maanden hulp zal worden verleend -door middel van twee Fokkerbommenwerpers. (Bedoeld wordt hier de expeditie, welke on der auspiciën van 't Koninklijk Nederlandsch Aardrijkskundig Genootschap en onder leiding van den conservator van het Rijksmuseum voor Volkenkunde te Leiden, den heer C. C. F. M. Le Roux, wetenschappelijke onderzoe kingen zal doen in het Westelijk deel van het Nassau-gebergte op Nieuw-Guinea. Als basis voor de expeditie is uitgekozen een plek aan den oever van het Paniaimeer, een der Wissel meren. De ravitailleering van de expeditie zal plaats hebben met vliegtuigen vanuit de vlieg basis aan de Etnabaai, gelegen aan de Zuid kust van Nieuw-Guinea. Blijkens mededeeling van het Kon. Aardr. Genootschap opgenomen in ons Avondblad van eergisteren, hoopt de staf der expeditie met vliegtuigen en voorraden op 27 Juni a.s. in de Etnabaai aan te komen. DE MARINEFILM. BATAVIA. 7 Juni (Aneta). Naar Aneta verneemt, hopen de vervaardigers van de marinefilm in het midden van deze maand vol doende opnamen bijeen te hebben om een film samen te stellen. Met de verderer afwerking en de montage zullen dan echter nog eenige maan den gemoeid zyn, zoodat de film vermoedelyk niet vóór Augustus gereed is. Luisterposten en batterijen De heer Jan Ressing schryft aan de N. R. Crt. De organisatie der Fransche D.C.A. („Dé fense contre avions) is met reuzenschreden vooruitgegaan sinds twee jaar. Frankryk kan thans met vertrouwen ieder conflict tegemoet- zien; alles \vat menschelijkerwijs mogelijk is Om hèt land tegen luchtaanvallen te bescher men, kan terstond functioneeren. De luister en loerposten zijn zoodanig over het Noorden en het Oosten van het land verdeeld, dat de richtingsassen en snelheden der aanstormen de vijandelijke bombardementseskadrilles on middellijk gesignaleerd zullen worden. De sa menwerking der anti-luchtvaartbatterijen met de jachtvliegdienst maken de raids boven de groote Fransche industrie- en bevolkingscen tra zeer problematische resultaten zullen heb ben. De Duitschers houden er trouwens reke ning mee dat bijv. bij een aanval op Parijs, slechts 40 pet. der opgestegen bommenwer pers boven die stad zullen arriveeren; 60 pet. wordt neergeschoten tijdens de iy2 uur vlie- gens tusschen grens en Parys. Volgens de Franschen zou dit percentage in werkelijk heid nog veel hooger zijn. Het aantal D.C.A.- artiileriegroepen. is niet bekend, maar moet zeer aanzienlijk zijn en neemt nog steeds toe. De 14, 29 én 37 m.m. machinegeweeren maken het vliegen boven de speciale luchtafweer- strooken om de centra, op lage hoogte (1500 meter) en gemiddelde hoogte (2500 a 3000 meter) onmogelijk. De vijandelyke vliegtui gen, die lager dan 3 km. boven deze stroo- ken wagen, zouden letterlijk doorzeefd wor den door de opéénvolgende yzeren „gordij nen" dér machinegeweerkogels. Tot voor kort deden dé 37 mm. machinegeweren tegen vlieg tuigen 2Ó0 schoten per minuut; de nuttige hoogte der „gordijnen" was 2500 3000 m. Over de nieuwere, reeds in dienst zijnde Fran sche machinegeweren tegen luchtvaart is niets meer bekend dan dat hun schietsnelheid en schootshoogte nog grooter zijn. Zware batterijen Tusschen de 3000 en 8000 m. hoogte wordt de lucht, om en boven de centra (en de ver schillende fortenlinieSj beheerscht door de zware D.C.A.-groepen. Er zijn vaste en mo biele D.C.A.-batteryen. De laatste zijn op spe ciale auto's gemonteerd en zullen op beton nen vloeren geplaatst worden, welke overal om de centra verspreid zijn en wie plaatsen aan. óningewijden niet bekend zijn. Onder een graszodenbedekking zyn ze aan het gezicht onttrokken. By dit mobiele systeem zijn de elementen, verrassing en plotselinge, enorme vuursterkte op de bedreigde punten het allergrootst. An derzijds wordt het bezwaar van het bekend worden der plaatsen der D.C.A.-batterijen door spionnage, zooals bij de vaste batteryen, hier bij ondervangen. Ook kunnen de mobiele D. C.A.-batterijen, bij een directe aanval door vijandelyke vliegtuigen erop,, snel van plaats verwisselen. Er zijn in hoofdzaak twee syste men zware D.C.A. artillerie in gebruik in Frankrijk 1. de luisterposten en batteryen werken ieder afzonderlijk in telephonische verbinding met elkaar; 2. batteryen van zich automatisch op de vliegtuigen richtende ka nonnen, Met dit laatste systeem hadden de Frannschen tot voor twee jaar eenigen ach terstand, die ze echter thans ruimschoots in gehaald hebben. Door de D.C.A. artillerie worden (tusschen 3000 en 8000 m. geen „gor dijnen" opgehangen. Iedere batterij doet vuur- stooten met haar kanonnen tegelijkertijd van 6 schoten per kanon. Tot 5000 m. worden shrapnells (met kogeltjes) gebruikt tusschen 5000 en 8óóó m. granaten, waarvan de scher ven wijd verspreid worden. Een luchtbombar dement op Fransche centra is dus nog slechts mogelijk van 8000 m. Maar op deze hoogte is by de huidige bombardementstechniek een treffer louter toeval en wordt een doelmatig bombardement praktisch onmogelyk. Boyen- dien bezitten de zwaargeladen bommenwer pers weinig beweeglijkheid om de richters der D.C.A. op een dwaalspoor te brengen. Coördinatie, De bommenwerpers worden boven de 8000 overvleugeld door de uiterst beweeglijke jaehtvliegen. Reeds enkele minuten nadat do centrale luchtwachtdienst van zyn perma nente, overal verspreide luisterposten de be richten van kornet der vijandelijke bommen- werpers-eskadrilles ontvangen heeft, stijgen de eigen jacht-eskadrilles op. De volkomen coördinatie van den jachtvliegdienst, de af weer van den grond en de passieve lucht bescherming eischen dat het geheel van actieve en passieve middelen geconcentreerd moet zijn onder het bevel van één enkele militaire autoriteit. Deze eenheid van commando zal in Frankryk binnenkort tot stand komen. Een uitzondering hierop maakt men in Frankrijk voor den marinevliegdienst (zoowel voor zijn water- als zyn landvliegtuigen), van vanzelf sprekend onder het bevel van den marinestaf zal blijven staan. In Weer en Wind. Tot de knapste landschaps- en plantenfoto- grafen in ons land, wiens pen bovendien wel versneden is, behoort W. H. Dingeldein, die in de Mei-aflevering van In weer en wind, maandschrift, gewyd aan natuurleven, reizen, volkskunde en buitensport (uitgave van W. L. J. Brusse N.V. te Rotterdam) in woord en beeld welsprekend de schoonheid verheerlijkt van het Bentheimerwoud, dat hier en daar nog een oerwoudkarakter draagt. Even actueel, d.w.z. vervuld van een zonnige Meisfeer, is het artikel van dra Fop. I. Brouwer, die het fau- nistisch en floristisch belangwekkende Drent- sche gebied langs het Anloërdiepje met scherpe en verheugde oogen bekeek op een feestelijken lentedag. Tenslotte maken wy nog gewag van de aquarium-, terrarium- en boekbesprekings rubriek. De vele origineele foto's sluiten zich harmonisch aan by den deskundigen en boeien- den tekst. De Mariniers zullen eerlang de „oude tangsi" verlaten. Wie geen vreemde is in Jeruzalem, i.c. by de mariniers, weet, dat met de oude tangsi bedoeld wordt het kazer negebouw aan het Oostplein, een bouwwerk dat uit architectonisch, cultureel en histo risch oogpunt bezien ongetwijfeld groote waarde heeft, maar dat als militaire woning steeds ongeschikter werd. Jaren en jaren achtereen, aldus lezen wij in „Onze Vloot", is er gesproken en onder handeld over den bouw van een nieuwe Ma rinierskazerne, maar aanvankelijk wilde het met deze plannen niet vlotten. Totdat de schier fantastische activiteit en onderne mingsgeest, die zich in de laatste jaren van de Rotterdammers heeft meester gemaakt zich ook aan deze plannen mededeelde, zoo dat het nog betrekkelijk ongedacht spoedig tot een oplossing en naar het zich laat aanzien zelfs zeer gelukkige oplossing kwam, toen besloten werd tot den bouw van een nieuw en modern kazerne-complex aan het Toepad. Zoo heeft dus de „oude tangsi" den langsten tyd dienst gedaan en het gaat hiermede als met zoovele dingen in het leven; men mag nog zoo verlangen naar het nieuwe, als het moment van scheiden van het oude daar is, wordt men gegre pen door een gevoel van weemoed. Wee moed zal er zyn, diep in de harten der Mariniers en gewezen Mariniers, onver schillig waar z(j zich bevinden, te Rot terdam, Den Helder, In Oost- of West- Indië, wanneer zy terugdenken aan die goede oude kazerne daar aan het Oost plein te Rotterdam, waar zy allen eenige onbetaalbare jaren van hun mariniers- loopbaan hebben gesleten. In de kazerne werd door iederen marinier den grondslag gelegd voor de hooggeroemde en welhaast unieke korpsgeest der Mariniers, voor die „esprit de corps", waardoor de Ma riniers konden worden tot een keurkorps, dat Neerlands vlag reeds zoo menigmaal in binnen- en buitenland hoog hield. In die kazerne is iederen marinier, van hoog tot laag, dat ge voel voor displine bijgebracht, dat tot een voor Nederlandsche begrippen nauwelijks be reikbaar peil is opgeklommen. En zulks niet door een optreden met ijzeren vuist, maar door het bijbrengen van het ware begrip van kameraadschap en plicht. Natuurlijk kan men deze bij uitstek gun stige eigenschappen der Mariniers bezwaar lijk in het debet schrijven van de kazerne aan het Oostplein. Het tegendeel is wellicht eerder waar, n.1. dat het een extra verdienste genoemd kan worden, dat het korps zich in een zoo onvoldoende behuizing zoo waardig heeft ontwikkeld. Deze kazerne biedt uit bouwkundig oog punt veel eigenaardigs en schoons. Het is een eenvoudig, rustig en goed geproportio neerd bouwwerk met een voorgevel in Louis Seize-steil. In het bijzonder 'de gevellijst on derscheidt zich door welgekozen garneering met het beeld van den zeegod en het wapen van de Admiraliteit dat later helaas ver vangen of bedekt is door een ontsierend Rijkswapen als hoogte punt. De doorsnee-marinier kent vermoedelijk zijn „oude tangsi" wel door en door, iedere gang, ieder vertrek is hem wel volkomen bekend, maar toch zullen hem talrijke de tails ontgaan zyn, ook al was hij honderden malen in de gelegenheid deze te aanschou wen. Daarom zal de marinier goed doen, thans zijn woning nog eens rustig te bekij ken. Vooral nu de bijgedachte aan de ge brekkige huisvesting de scherpe kanten mist, zal hij in staat zijn dit onbevooroordeeld te doen. Zeker, er is veel gemopperd over de oude kazerne, die niet alleen onpractisch was ingericht, maar die bovendien in den loop der jaren te klein is geworden, ter wijl ook de ligging, ver verwijderd van de oefenterreinen, haar bezwaren had. Dat alles zal veel verbeteren als de nieuwe kazerne aan het Toepad in ge bruik genomen kan worden. Deze kazer ne belooft er een te worden, een korps als dat der Mariniers waardig, hetgeen reeds in den naam Van Ghentkazerne genoemd naar den eersten Commandant der Mariniers, kolonel Willem, Joseph, baron van Ghent (16651672) tot uiting komt. Voor Rotterdams burgerbevolking zal er echter een mooi brokje stadsleven teloor gaan als de Mariniers niet meer hun marschen door de stad naar het Schuttersveld behoe ven te maken. En Rotterdam zal dat betreu ren, want iedere rechtgeaarde Rotterdammer zet er den looppas in, als hij in de verte de karaktaristieke muziek der pijpers hoort, om toch vooral niet het pittige beeld der in cor recte houding marcheerende mariniers te missen. Er is veel gebeurd in den tyd, dat de Ma riniers op het Oostplein verblijf hielden. Bjj een lange reeks van historische feiten, dié voor ons land van groote beteekenis waren, zijn de Mariniers ten nauwste betrokken ge weest. De Overzeesche gewesten baarden herhaaldelijk zorg en steeds waren het de Mariniers, die tot taak hadden het Neder landsche gezag hoog te houden. En ook ge durende de laatste jaren hebben zich eenige feiten voorgedaan, waardoor de naam van het Korps op veler lippen zweefde, waarbij wy wel in de eerste plaats denken aan de deelname aan de internationale bezetting van het Saargebied, Dat alles is voorbereid in die goede oude kazerne aan het Oostplein Bin nen zeer afzienbaren tijd zal zy verlaten worden en er is voor de Mariniers reden om hierover oprecht verheugd te zyn Maar toch zal het niet moeilijk te voorspellen zyn dat de „oude tangsi" nog vele jaren een bik zondere plaats in het hart der Mariniers zal innemen! |0 C E NT BESClUy. Zooals bekend, zou van 1 Juni I October het koppengeld op Urk geheven worden voor 10 ct. per persoon. Tot heden is dit echter nog niet in werking getreden en is er ook nog geencontroleur benoemd om dit koppen, geld te innen. Wat hiervan de oorzaak is, ia ook voor de pers geheim. Maar alhoewel het koppengeld nog niet wordt geheven, zoo is thans de ventvergun ning ingetreden. De kosten zijn voor een kastjesventer 50 cent per dag en voor iemand met een handkar 1.50. De verorde ning zal nu ook voor Urkers worden toege past, waardoor verschillende personen nu hun bedrijfje staken kunnen. Urk, 6 Juni. Door 50 vaartuigen werd aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aan gevoerd: 5294 pond kuilpaling, van 30—370 pond per vaartuig, prijs 20y225 cent en 156 pond lijn- of beugaal, 29—31 y2 ct. per pond. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Chr. Huygens, u„ 6 Juni v. Suez. Salawati, t„ 6 Juni nam. 7 u. v. Genua. Saleier, t„ 6 Juni v. Port Soudan. Saleier, t., 6 Juni te P. Soudan. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ, Achilles, 7 Juni v. Amsterdam.^ Doros, 7 Juni te Kopenhagen. Alkmaar, 6 Juni 1 u. 38 m. n.m. 300 m W. v, Land's End. Ariadne, 7 Juni te Amsterdam. Baarn, 6 Juni 3 u. 3 m v.m. 690 m. W. Land's End. Barneveld, u., 5 Juni v. Curagao. Berina, 6 Juni v. Genua. Bennekom, t„ 5 Juni v. Valparaiso. Bodegraven, u., 6 Juni te Valparaiso. Cottica, t., 8 Juni te Plymouth verwacht. Deucalion, 6 Juni v. Piraeus. Doros, 5 Juni v. Odense. Hebe, 6 Juni te Civita Vecchia. Hercules, pass. 6 Juni 23 u. 30 Lydd. Hercules, 7 Juni te Rotterdam. Irene, 7 Juni te Lissabon. Iisr, 6 Juni te Bordeaux. Oberon, 7 Juni te Rotterdam. Orpheus, pass. 7 Juni v.m. Gibraltar. Tiberius, 6 Juni v. Alexandrië. Trajanus, 7 Juni te Rotterdam. Ulysses, 6 Juni v. Piraeus. KON. HOLL. LOYD. Salland, u„ 6 Juni te Santos. Zaanland, t., 7 Juni v. Bahia. Balik Papan, 7 Juni te Batavia. Theseus, 7 Juni v. Amsterdam. KON. PAKETVAAKT MAATSCHAPPIJ. Bandjermasin, 7 Juni te Port Said. Crefeld, 5 Juni te Ilo Ho. Cremer, 5 Juni v. Penang. Tasman, 5 Juni te Soerabaja. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Beemsterdijk, 8 Juni 2 u. v. Boston voorgaat» N. Waterweg verwacht. Burgerdijk, 6 Juni v.m. v. Havana. Lochkatrine, 4 Juni te Los Angeles. Damsterdyk, 4 Juni v. Armuelles. Nieuw Amsterdam, pass. 6 Juni n.m. Cape Race. Spaarndam, 6 Juni v. Rotterdam. Spaarndam, 7 Juni v.m. te Antwerpen. Spaarndam, 6 Juni te Antwerpen. Zaandam, 6 Juni te Philadelphia. HOLLAND— WEST-AFRIKA LIJN. Nigerstroom, t., 7 Juni te Duinkerken. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Bengkalis, 6 Juni te Los Angeles. JAVA—CHINA- JAPAN LIJN. Tjibesar, 6 Juni te Manilla. Tjimanoek, 6 Juni v. Batavia. JAVA—NEW-VORK LIJN. Kota Nopan, 7 Juni te Halifax. Tanimbar, 6 Juni te Belawan. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Buitenzorg, u., pass. 7 Juni Ouessant. Indrapoera, 7 Juni v. Batavia. Kedoe, t., 6 Juni te Marseille. Siantar, u., 7 Juni te Belawan. Sibajak, u., 6, Juni v. Gibraltar. Sitoebondo, 6 Juni v. Rotterdam. Tapanoeli, t., 7 Juni v. Colombo. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN. Alcyone, 7 Juni te Rotterdam. Alhena, 6 Juni te Buenos Aires. Aludra, t„ pass. 6 Juni Fern. Noronha. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Diomed, 6 Juni v. Manilla. Dolius, pass. 7 Juni Gibraltar. Aeneas, 7 Juni v. Singapore. Menestheus, 7 Juni v. Aden. Phrontis, 6 Juni v. Colombo. Agamemnon, 6 Juni v. Kobe. Hector, 8 Juni te Londen verwacht. Polyphemus, 6 Juni v. Londen. Sarpedon, 4 Juni v. Taku. EMZETCO LIJN. Jonge Elisabeth, 7 Juni te Rotterdam. Jonge Johanna, pass. 5 Juni Las Palmas.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6