Mooie, charmante zonnebruining
De Fransche
luchtafweer
De „oude tangsi
gaat verdwijnen
Uit het politic-rapport
WUiAine&eücAten
Mogelijkheden van
redding uit gezonken
duikbooten
Het bezoek van het Fransche
flottielje
Ons Insulinde in een kleurenfilm
der stoomvaartmij. „Nederland"
Vlietuigen voor expeditie
JijdlcAïifien
Het Rotterdamsche home voor
onze mariniers
ïlieuurf uit IMc
Ventvergunning
Het Koppengele wordt nog niet
geheven
Visscherij
OVER DEN KOP GESLAGEN.
Gisterenmorgen is een militair op de Jan
Verfaiileweg met zijn fiets over den kop
geslagen. De bedoelde persoon werd licht ge
wond, en overgebracht naar het Marine-
Hospitaal.
HET ZWARTE GEVAAR.
Op den Zanddijk heeft een zwarte hond,
een agent aangebeten en nog dienzelfden dag
een ander persoon in zjjn pantalon gehapt.
Maatregelen zullen tegen dezen snoodaard
worden genomen.
Bij Kon. besluit is met ingang van 5 Juni
1939 de titulaire rang van officier-vlieger le
kl. bij de Kon. marine-reserve verleend aan den
officier-vlieger 2e kl. bij die reserve M. C.
Moes;
is met ingang van den datum van dit besluit
benoemd bij de Kon. marine-reserve tot offi
cier van gezondheid le kl. doctor R. Kooij.
Overplaatsingen.
Sergt.-vitmkr. (M) J. W. Piers en lorpt.-
vltmkr. (M) I-. Kroes van Kaz. A'dam K.L.M.
naar Afd. Marns. Rotterdam, 1-6-39. Op
datum tewerkgesteld bij de N.V. Avio.anda
te Papendrei'ht.
Schipper L. C. Vermeijden van W.s. W c
naar Schorpioen. 3-7-39. Onder intrekking
der op 17-7-39 bevolen overpl. naar H.Ms
W.s Vliss.
Sehippe H. Kloosterman, bootsman W. J.
F. S. Kanten, sergt.-torpmkr. P. Blokker,
sergeanten-macht. H. L. Looijestein, M. IV.
Orlemans, majoor-macht. P. J. Deyl van Z 7
naar Z 3, 7-6-39.
Sergt.-macht. H. C. Roelofs van Z 7 naar
v. Speijk, 7-6-39.
Sergt.-macht. T. Bruinsma van v. Speijk
naar Z 3, 7-6-39.
Korp.-konstabel J. B. v. Rinsum van Kaz.
W.o. naar Kaz. A'dam, 5-6-39. Op datum te
werkgesteld bij den bouw van den mijnen-
legger W. v. d. Zaan bij de Nederl. Dok Mij.
te Amsterdam.
Korpl.-torpmkr. F. Versluijs van Nautilus
naar Schorpioen, 5-6-39.
Korpl.zvplgr. H. J. Woering van Hospitaal
naar Friso, 5-6-39.
Korpl.-konstabel D. Hoepfner, korp.-tele-
grafist J v. Straaten, korpl.-torpmkr, M. R.
de Groene, korpl.-macht. H. W. Sijmons,
naar korpl.-stoker T. van Doorne van Z 7
naar Z 3, 7-6-39.
Korpl.-schrijver T. van Veen van Schor
pioen naar Tromp, 10-6-39.
Korpl.-schrijver H. Suil van Tromp naar
Schorpioen, 10-6-39.
Tamboer le kl. B. v. der Tuin, van Kaz.
W.o. naar Sumatra, 1-6-39.
Matroos le kl. J. Beijelveld van W.s. W.o.
naar Heemskerck, 5-6-39.
Seinersmaat C. D. Lagerveld van Kaz.
A'dam naar Gelderl., 9-6-39.
Matroos le kl. G. Houtman van Z 7 naar
van v. Speijk naar Sumatra, 9-6-39.
Pijper le kl. C. J. Walder van W.s. Vliss.
naar Kaz. W.o., 5-6-39,
Pijper le kl. C. de Leeuw van Kaz. W.o.
naar W.s. Vliss., 5-6-39.
Matroos le kl. J. S. Smits van Sumatra
naar Z 7, 10-6-39.
Matoros le kl. G. Houtman van Z 7 naar
Sumatra, 10-6-39.
Marinier le kl. J. J. Wittebrood van Heems
kerck naar Kaz. W.o., 9-6-39.
Marinier le kl. W. C. de Bruin van Kaz.
W.o. naar Heemskerck, 9-6-39.
Matroos 2e kl. P. Sarneel van W. v. Ewijck
naar Gelderl., 9-6-39.
Matroos 2e kl, W. B. v. der Lubbe van
Hydra naar Gelderl., 9-6-39.
Een overzicht van verschillende
systemen.
In verband met de duikbootrampen, welke
zoo kort achter elkaar de Amerikaansche en
Engelsche marine getroffen hebben, aldus le
zen wij in de N. Rott. C., trekt een artikel
in de Deutsche Wehr over de redding uit ge
zonken duikbooten de aandacht.
Wanneer een duikboot gezonken is, aldus
de schrijver van het artikel, zal de beman
ning zich zoo snel mogelijk in veiligheid
trachten te brengen. Daarbij zijn de door den
Duitschen ingenieur Barnhard Grager uitge
vonden instrumenten, welke de contralong"
en de „duikredder" genoemd worden, zeer
deugdelijk gebleken. De duikredder is een ap
paraat, dat als een zwemvest snel aange
daan kan worden en den schipbreukelingen ge
durende een half uur zuivere zuurstof ver
schaft. De zuurstoftoevoer geschiedt automa
tisch, terwijl het uitgeademde koolzuur in een
met kali en natron gevulde patroon wordt op
gevangen. Dergelijke reddingsapparaten, wel
ke de schipbreukelingen in de gelegenheid
moeten stellen naar boven te duiken, zijn ook
bij de Amerikaansche en Engelsche marine n-
gevoerd.
Andere in Amerika geopperde reddings
methoden komen erop neer, dat kleine
duikbooten worden uitgerust met een aan
tal z.g. reddingsboeien. Deze boeien, die
drie of vier man kunnen bergen, en een
radiozender met opstelbare antennemast
bevatten, zyn in het dek van de duikboot
geschroefd. Wanneer de duikboot niet meer
naar boven kan komen, verdeelt de be
manning zich over de verschillende red
dingskamers. de ingangen worden geslo
ten en iedere boei kan zelfstandig van den
romp van het schip worden losgemaakt.
De boei schiet vanzelf naar boven en blijft
op het water dryven. De bemanning kan
nu radiotelegrafisch seinen geven en de
verbinding met df vloot tot stand brengen.
Een andere reddingsmogelijkheid is. dat eer.
speciaal geconstrueerde hulpmotorboot wordt
meegevoerd. Volgens dit systeem bevindt zich
en geen verbranden en vervellen met Amilda-Zonnebruin. Tube 60. Doos 50 en 25 ct.
op het dek van de duikboot vlak achter der.
commandotoren een tamelijk groote reddings
motorboot, die zoodanig omgekeerd aan den
romp van de duikboot vastgemaakt is, dat men
er van beneden door twee ingangen in binnen
kan komen. Uit de verschillende ruimten van
de duikboot redt de bemanning zich door een
z.g. kruiptunnel. Wanneer de geheele beman
ning zich in de motorboot bevindt, wordt deze
van het dek losgeschroefd en de reddingsboot,
waarin zuurstofappafaten aanwezig zijn, drijft
naar boven en draalt zich intusschen in de
normale positie. Op het water blijft de boot
drijven; door het langzaam openen van lucht-
ventielen wordt de luchtdruk geregeld, waar
na de waterdichte sluiting geopend kan woi-
den, en thans kan de reddingsmotorboot ge
woon in gebruik worden genomen.
Een andere methode, waardoor de beman
ning van een gezonken duikboot althans een
beroep op hulp kan doen, bestaat in het uit
werpen van boeien, welke door slangen met
de duikboot verbonden bly'ven, zoodat de be
manning versche lucht van buiten krygen
kan. Binnen in de slang bevindt zich ook de
radioleiding naar de atenne op de boei. Hier
door kunnen morseseinen gegeven worden.
Een lunch op de Fransche legatie
te 's-Gravenhage.
De Fransche gezant te 's-Gravenhage ba
ron d'Arnauld de Vitrolles heeft gisteren in
het gebouw der Fransche legatie een lunch
aangeboden aan den commandant en de offi
cieren van het tweede flottielje torpedobooten
van het Fransche Atlantische eskader, welk
flottielje in deze dagen een bezoek aan de
haven brengt. Aan deze lunch hebben mede
aangezeten de minister van defensie, dr. J. J.
C. van Dijk, de Engelsche gezant sir Neville
Bland, de Engelsche adjunct-marine-attaché
kapitein ter zee Schotfield, de Fransche ma
rine-attaché, kapitein ter zee baron Guichard,
vice-admiraal Fürstner, chef van den marine
staf, schout bij nacht H. Jolles, overste F.
Lugt, commandant van de afdeeling Rotter
dam van het korps mariniers. Voorts behoor
den tot de genoodigden de sous-chef van den
marinestaf kapitein-luitenant ter zee J. W.
Termijtelen, de adjudant van den minister,
luitenant ter zee le klasse J. E. A. Post
Uiterweer en luitenant ter zee le klasse G.
Moolenburgh.
Onderscheidingen.
Voor de lunch deedde Fransche gezant
mededeeling van de benoeming van vice-
admiraal Fürstner tot groot-officier en van
de heeren Termytelen en Molenburgh tot
officier1 van het Legioen van Eer.
Een cocktail-partij.
Vanmiddag wordt aait boord van het vlag-
gesrlilp van het tweede Fransqhe, torpedo-
flottiéljè, de torpedojager Jaguar, een cock
tail-partij gegeven, tot v elke schout bij nacht
Donval tal van autoriteiten had uitgenoodigd.
Naar wij vernemen, is in den loop van het
vorig jaar in opdracht van de N.V. Stoom
vaart Maatschappij .Nederland" een film in
natuurlijke kleuren opgenomen van de reis
naar en door Nederlandsch-Indië met de op
namen zijn verschillende maanden gemoeid
geweest en momenteel wordt de film hier te
lande gemonteerd en afgewerkt; een en an
der is reeds zoover gevorderd, dat de ver
tooning binnen korten tyd tegemoet kan
worden gezien.
De Stoomvaart Maatschappij „Nederland"
beoogt met deze kleurenfilm, die in vele
plaatsen voor genoodigden zal worden ge
toond, een bijdrage te leveren tot een meer
verbreide en betere kennis en waardeering
van ons overzeesch gewest met het uitein
delijk doel: opwekking tot een persoonlijk be
zoek aan dit in alle opzichten zoo interessante
eilandenrijk.
BATAVIA, S Juni. Door den commandant
der zeemacht is beslist, dat aan de expeditie-
Le Roux, te beginnen met eind Juni, gedurende
eenige maanden hulp zal worden verleend -door
middel van twee Fokkerbommenwerpers.
(Bedoeld wordt hier de expeditie, welke on
der auspiciën van 't Koninklijk Nederlandsch
Aardrijkskundig Genootschap en onder leiding
van den conservator van het Rijksmuseum
voor Volkenkunde te Leiden, den heer C. C.
F. M. Le Roux, wetenschappelijke onderzoe
kingen zal doen in het Westelijk deel van het
Nassau-gebergte op Nieuw-Guinea. Als basis
voor de expeditie is uitgekozen een plek aan
den oever van het Paniaimeer, een der Wissel
meren. De ravitailleering van de expeditie zal
plaats hebben met vliegtuigen vanuit de vlieg
basis aan de Etnabaai, gelegen aan de Zuid
kust van Nieuw-Guinea.
Blijkens mededeeling van het Kon. Aardr.
Genootschap opgenomen in ons Avondblad van
eergisteren, hoopt de staf der expeditie met
vliegtuigen en voorraden op 27 Juni a.s. in de
Etnabaai aan te komen.
DE MARINEFILM.
BATAVIA. 7 Juni (Aneta). Naar Aneta
verneemt, hopen de vervaardigers van de
marinefilm in het midden van deze maand vol
doende opnamen bijeen te hebben om een film
samen te stellen. Met de verderer afwerking en
de montage zullen dan echter nog eenige maan
den gemoeid zyn, zoodat de film vermoedelyk
niet vóór Augustus gereed is.
Luisterposten en batterijen
De heer Jan Ressing schryft aan de N.
R. Crt.
De organisatie der Fransche D.C.A. („Dé
fense contre avions) is met reuzenschreden
vooruitgegaan sinds twee jaar. Frankryk kan
thans met vertrouwen ieder conflict tegemoet-
zien; alles \vat menschelijkerwijs mogelijk is
Om hèt land tegen luchtaanvallen te bescher
men, kan terstond functioneeren. De luister
en loerposten zijn zoodanig over het Noorden
en het Oosten van het land verdeeld, dat de
richtingsassen en snelheden der aanstormen
de vijandelijke bombardementseskadrilles on
middellijk gesignaleerd zullen worden. De sa
menwerking der anti-luchtvaartbatterijen met
de jachtvliegdienst maken de raids boven de
groote Fransche industrie- en bevolkingscen
tra zeer problematische resultaten zullen heb
ben. De Duitschers houden er trouwens reke
ning mee dat bijv. bij een aanval op Parijs,
slechts 40 pet. der opgestegen bommenwer
pers boven die stad zullen arriveeren; 60 pet.
wordt neergeschoten tijdens de iy2 uur vlie-
gens tusschen grens en Parys. Volgens de
Franschen zou dit percentage in werkelijk
heid nog veel hooger zijn. Het aantal D.C.A.-
artiileriegroepen. is niet bekend, maar moet
zeer aanzienlijk zijn en neemt nog steeds toe.
De 14, 29 én 37 m.m. machinegeweeren maken
het vliegen boven de speciale luchtafweer-
strooken om de centra, op lage hoogte (1500
meter) en gemiddelde hoogte (2500 a 3000
meter) onmogelijk. De vijandelyke vliegtui
gen, die lager dan 3 km. boven deze stroo-
ken wagen, zouden letterlijk doorzeefd wor
den door de opéénvolgende yzeren „gordij
nen" dér machinegeweerkogels. Tot voor kort
deden dé 37 mm. machinegeweren tegen vlieg
tuigen 2Ó0 schoten per minuut; de nuttige
hoogte der „gordijnen" was 2500 3000 m.
Over de nieuwere, reeds in dienst zijnde Fran
sche machinegeweren tegen luchtvaart is
niets meer bekend dan dat hun schietsnelheid
en schootshoogte nog grooter zijn.
Zware batterijen
Tusschen de 3000 en 8000 m. hoogte wordt
de lucht, om en boven de centra (en de ver
schillende fortenlinieSj beheerscht door de
zware D.C.A.-groepen. Er zijn vaste en mo
biele D.C.A.-batteryen. De laatste zijn op spe
ciale auto's gemonteerd en zullen op beton
nen vloeren geplaatst worden, welke overal
om de centra verspreid zijn en wie plaatsen
aan. óningewijden niet bekend zijn. Onder een
graszodenbedekking zyn ze aan het gezicht
onttrokken.
By dit mobiele systeem zijn de elementen,
verrassing en plotselinge, enorme vuursterkte
op de bedreigde punten het allergrootst. An
derzijds wordt het bezwaar van het bekend
worden der plaatsen der D.C.A.-batterijen door
spionnage, zooals bij de vaste batteryen, hier
bij ondervangen. Ook kunnen de mobiele D.
C.A.-batterijen, bij een directe aanval door
vijandelyke vliegtuigen erop,, snel van plaats
verwisselen. Er zijn in hoofdzaak twee syste
men zware D.C.A. artillerie in gebruik in
Frankrijk 1. de luisterposten en batteryen
werken ieder afzonderlijk in telephonische
verbinding met elkaar; 2. batteryen van zich
automatisch op de vliegtuigen richtende ka
nonnen, Met dit laatste systeem hadden de
Frannschen tot voor twee jaar eenigen ach
terstand, die ze echter thans ruimschoots in
gehaald hebben. Door de D.C.A. artillerie
worden (tusschen 3000 en 8000 m. geen „gor
dijnen" opgehangen. Iedere batterij doet vuur-
stooten met haar kanonnen tegelijkertijd van
6 schoten per kanon. Tot 5000 m. worden
shrapnells (met kogeltjes) gebruikt tusschen
5000 en 8óóó m. granaten, waarvan de scher
ven wijd verspreid worden. Een luchtbombar
dement op Fransche centra is dus nog slechts
mogelijk van 8000 m. Maar op deze hoogte is
by de huidige bombardementstechniek een
treffer louter toeval en wordt een doelmatig
bombardement praktisch onmogelyk. Boyen-
dien bezitten de zwaargeladen bommenwer
pers weinig beweeglijkheid om de richters der
D.C.A. op een dwaalspoor te brengen.
Coördinatie,
De bommenwerpers worden boven de 8000
overvleugeld door de uiterst beweeglijke
jaehtvliegen. Reeds enkele minuten nadat
do centrale luchtwachtdienst van zyn perma
nente, overal verspreide luisterposten de be
richten van kornet der vijandelijke bommen-
werpers-eskadrilles ontvangen heeft, stijgen
de eigen jacht-eskadrilles op. De volkomen
coördinatie van den jachtvliegdienst, de af
weer van den grond en de passieve lucht
bescherming eischen dat het geheel van actieve
en passieve middelen geconcentreerd moet
zijn onder het bevel van één enkele militaire
autoriteit. Deze eenheid van commando zal
in Frankryk binnenkort tot stand komen. Een
uitzondering hierop maakt men in Frankrijk
voor den marinevliegdienst (zoowel voor zijn
water- als zyn landvliegtuigen), van vanzelf
sprekend onder het bevel van den marinestaf
zal blijven staan.
In Weer en Wind.
Tot de knapste landschaps- en plantenfoto-
grafen in ons land, wiens pen bovendien wel
versneden is, behoort W. H. Dingeldein, die in
de Mei-aflevering van In weer en wind,
maandschrift, gewyd aan natuurleven, reizen,
volkskunde en buitensport (uitgave van W. L.
J. Brusse N.V. te Rotterdam) in woord en
beeld welsprekend de schoonheid verheerlijkt
van het Bentheimerwoud, dat hier en daar nog
een oerwoudkarakter draagt. Even actueel,
d.w.z. vervuld van een zonnige Meisfeer, is het
artikel van dra Fop. I. Brouwer, die het fau-
nistisch en floristisch belangwekkende Drent-
sche gebied langs het Anloërdiepje met scherpe
en verheugde oogen bekeek op een feestelijken
lentedag.
Tenslotte maken wy nog gewag van de
aquarium-, terrarium- en boekbesprekings
rubriek. De vele origineele foto's sluiten zich
harmonisch aan by den deskundigen en boeien-
den tekst.
De Mariniers zullen eerlang de „oude
tangsi" verlaten. Wie geen vreemde is in
Jeruzalem, i.c. by de mariniers, weet, dat
met de oude tangsi bedoeld wordt het kazer
negebouw aan het Oostplein, een bouwwerk
dat uit architectonisch, cultureel en histo
risch oogpunt bezien ongetwijfeld groote
waarde heeft, maar dat als militaire woning
steeds ongeschikter werd.
Jaren en jaren achtereen, aldus lezen wij in
„Onze Vloot", is er gesproken en onder
handeld over den bouw van een nieuwe Ma
rinierskazerne, maar aanvankelijk wilde het
met deze plannen niet vlotten. Totdat de
schier fantastische activiteit en onderne
mingsgeest, die zich in de laatste jaren van
de Rotterdammers heeft meester gemaakt
zich ook aan deze plannen mededeelde, zoo
dat het nog betrekkelijk ongedacht spoedig
tot een oplossing en naar het zich laat
aanzien zelfs zeer gelukkige oplossing
kwam, toen besloten werd tot den bouw van
een nieuw en modern kazerne-complex aan
het Toepad.
Zoo heeft dus de „oude tangsi" den
langsten tyd dienst gedaan en het gaat
hiermede als met zoovele dingen in het
leven; men mag nog zoo verlangen naar
het nieuwe, als het moment van scheiden
van het oude daar is, wordt men gegre
pen door een gevoel van weemoed. Wee
moed zal er zyn, diep in de harten der
Mariniers en gewezen Mariniers, onver
schillig waar z(j zich bevinden, te Rot
terdam, Den Helder, In Oost- of West-
Indië, wanneer zy terugdenken aan die
goede oude kazerne daar aan het Oost
plein te Rotterdam, waar zy allen eenige
onbetaalbare jaren van hun mariniers-
loopbaan hebben gesleten.
In de kazerne werd door iederen marinier
den grondslag gelegd voor de hooggeroemde
en welhaast unieke korpsgeest der Mariniers,
voor die „esprit de corps", waardoor de Ma
riniers konden worden tot een keurkorps, dat
Neerlands vlag reeds zoo menigmaal in binnen-
en buitenland hoog hield. In die kazerne is
iederen marinier, van hoog tot laag, dat ge
voel voor displine bijgebracht, dat tot een
voor Nederlandsche begrippen nauwelijks be
reikbaar peil is opgeklommen. En zulks niet
door een optreden met ijzeren vuist, maar
door het bijbrengen van het ware begrip van
kameraadschap en plicht.
Natuurlijk kan men deze bij uitstek gun
stige eigenschappen der Mariniers bezwaar
lijk in het debet schrijven van de kazerne
aan het Oostplein. Het tegendeel is wellicht
eerder waar, n.1. dat het een extra verdienste
genoemd kan worden, dat het korps zich in
een zoo onvoldoende behuizing zoo waardig
heeft ontwikkeld.
Deze kazerne biedt uit bouwkundig oog
punt veel eigenaardigs en schoons. Het is
een eenvoudig, rustig en goed geproportio
neerd bouwwerk met een voorgevel in Louis
Seize-steil. In het bijzonder 'de gevellijst on
derscheidt zich door welgekozen garneering
met het beeld van den zeegod en het wapen
van de Admiraliteit dat later helaas ver
vangen of bedekt is door een ontsierend
Rijkswapen als hoogte punt.
De doorsnee-marinier kent vermoedelijk
zijn „oude tangsi" wel door en door, iedere
gang, ieder vertrek is hem wel volkomen
bekend, maar toch zullen hem talrijke de
tails ontgaan zyn, ook al was hij honderden
malen in de gelegenheid deze te aanschou
wen. Daarom zal de marinier goed doen,
thans zijn woning nog eens rustig te bekij
ken. Vooral nu de bijgedachte aan de ge
brekkige huisvesting de scherpe kanten mist,
zal hij in staat zijn dit onbevooroordeeld te
doen.
Zeker, er is veel gemopperd over de
oude kazerne, die niet alleen onpractisch
was ingericht, maar die bovendien in den
loop der jaren te klein is geworden, ter
wijl ook de ligging, ver verwijderd van
de oefenterreinen, haar bezwaren had.
Dat alles zal veel verbeteren als de
nieuwe kazerne aan het Toepad in ge
bruik genomen kan worden. Deze kazer
ne belooft er een te worden, een korps
als dat der Mariniers waardig, hetgeen
reeds in den naam Van Ghentkazerne
genoemd naar den eersten Commandant
der Mariniers, kolonel Willem, Joseph,
baron van Ghent (16651672) tot
uiting komt.
Voor Rotterdams burgerbevolking zal er
echter een mooi brokje stadsleven teloor gaan
als de Mariniers niet meer hun marschen
door de stad naar het Schuttersveld behoe
ven te maken. En Rotterdam zal dat betreu
ren, want iedere rechtgeaarde Rotterdammer
zet er den looppas in, als hij in de verte de
karaktaristieke muziek der pijpers hoort, om
toch vooral niet het pittige beeld der in cor
recte houding marcheerende mariniers te
missen.
Er is veel gebeurd in den tyd, dat de Ma
riniers op het Oostplein verblijf hielden. Bjj
een lange reeks van historische feiten, dié
voor ons land van groote beteekenis waren,
zijn de Mariniers ten nauwste betrokken ge
weest. De Overzeesche gewesten baarden
herhaaldelijk zorg en steeds waren het de
Mariniers, die tot taak hadden het Neder
landsche gezag hoog te houden. En ook ge
durende de laatste jaren hebben zich eenige
feiten voorgedaan, waardoor de naam van
het Korps op veler lippen zweefde, waarbij
wy wel in de eerste plaats denken aan de
deelname aan de internationale bezetting van
het Saargebied, Dat alles is voorbereid in die
goede oude kazerne aan het Oostplein Bin
nen zeer afzienbaren tijd zal zy verlaten
worden en er is voor de Mariniers reden om
hierover oprecht verheugd te zyn Maar
toch zal het niet moeilijk te voorspellen zyn
dat de „oude tangsi" nog vele jaren een bik
zondere plaats in het hart der Mariniers zal
innemen!
|0 C E NT BESClUy.
Zooals bekend, zou van 1 Juni I October
het koppengeld op Urk geheven worden voor
10 ct. per persoon. Tot heden is dit echter
nog niet in werking getreden en is er ook
nog geencontroleur benoemd om dit koppen,
geld te innen. Wat hiervan de oorzaak is, ia
ook voor de pers geheim.
Maar alhoewel het koppengeld nog niet
wordt geheven, zoo is thans de ventvergun
ning ingetreden. De kosten zijn voor een
kastjesventer 50 cent per dag en voor
iemand met een handkar 1.50. De verorde
ning zal nu ook voor Urkers worden toege
past, waardoor verschillende personen nu
hun bedrijfje staken kunnen.
Urk, 6 Juni. Door 50 vaartuigen werd aan
den Gemeentelijken Vischafslag alhier aan
gevoerd: 5294 pond kuilpaling, van 30—370
pond per vaartuig, prijs 20y225 cent en
156 pond lijn- of beugaal, 29—31 y2 ct. per
pond.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Chr. Huygens, u„ 6 Juni v. Suez.
Salawati, t„ 6 Juni nam. 7 u. v. Genua.
Saleier, t„ 6 Juni v. Port Soudan.
Saleier, t., 6 Juni te P. Soudan.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ,
Achilles, 7 Juni v. Amsterdam.^
Doros, 7 Juni te Kopenhagen.
Alkmaar, 6 Juni 1 u. 38 m. n.m. 300 m W. v,
Land's End.
Ariadne, 7 Juni te Amsterdam.
Baarn, 6 Juni 3 u. 3 m v.m. 690 m. W.
Land's End.
Barneveld, u., 5 Juni v. Curagao.
Berina, 6 Juni v. Genua.
Bennekom, t„ 5 Juni v. Valparaiso.
Bodegraven, u., 6 Juni te Valparaiso.
Cottica, t., 8 Juni te Plymouth verwacht.
Deucalion, 6 Juni v. Piraeus.
Doros, 5 Juni v. Odense.
Hebe, 6 Juni te Civita Vecchia.
Hercules, pass. 6 Juni 23 u. 30 Lydd.
Hercules, 7 Juni te Rotterdam.
Irene, 7 Juni te Lissabon.
Iisr, 6 Juni te Bordeaux.
Oberon, 7 Juni te Rotterdam.
Orpheus, pass. 7 Juni v.m. Gibraltar.
Tiberius, 6 Juni v. Alexandrië.
Trajanus, 7 Juni te Rotterdam.
Ulysses, 6 Juni v. Piraeus.
KON. HOLL. LOYD.
Salland, u„ 6 Juni te Santos.
Zaanland, t., 7 Juni v. Bahia.
Balik Papan, 7 Juni te Batavia.
Theseus, 7 Juni v. Amsterdam.
KON. PAKETVAAKT MAATSCHAPPIJ.
Bandjermasin, 7 Juni te Port Said.
Crefeld, 5 Juni te Ilo Ho.
Cremer, 5 Juni v. Penang.
Tasman, 5 Juni te Soerabaja.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Beemsterdijk, 8 Juni 2 u. v. Boston voorgaat»
N. Waterweg verwacht.
Burgerdijk, 6 Juni v.m. v. Havana.
Lochkatrine, 4 Juni te Los Angeles.
Damsterdyk, 4 Juni v. Armuelles.
Nieuw Amsterdam, pass. 6 Juni n.m. Cape
Race.
Spaarndam, 6 Juni v. Rotterdam.
Spaarndam, 7 Juni v.m. te Antwerpen.
Spaarndam, 6 Juni te Antwerpen.
Zaandam, 6 Juni te Philadelphia.
HOLLAND— WEST-AFRIKA LIJN.
Nigerstroom, t., 7 Juni te Duinkerken.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Bengkalis, 6 Juni te Los Angeles.
JAVA—CHINA- JAPAN LIJN.
Tjibesar, 6 Juni te Manilla.
Tjimanoek, 6 Juni v. Batavia.
JAVA—NEW-VORK LIJN.
Kota Nopan, 7 Juni te Halifax.
Tanimbar, 6 Juni te Belawan.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Buitenzorg, u., pass. 7 Juni Ouessant.
Indrapoera, 7 Juni v. Batavia.
Kedoe, t., 6 Juni te Marseille.
Siantar, u., 7 Juni te Belawan.
Sibajak, u., 6, Juni v. Gibraltar.
Sitoebondo, 6 Juni v. Rotterdam.
Tapanoeli, t., 7 Juni v. Colombo.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN.
Alcyone, 7 Juni te Rotterdam.
Alhena, 6 Juni te Buenos Aires.
Aludra, t„ pass. 6 Juni Fern. Noronha.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Diomed, 6 Juni v. Manilla.
Dolius, pass. 7 Juni Gibraltar.
Aeneas, 7 Juni v. Singapore.
Menestheus, 7 Juni v. Aden.
Phrontis, 6 Juni v. Colombo.
Agamemnon, 6 Juni v. Kobe.
Hector, 8 Juni te Londen verwacht.
Polyphemus, 6 Juni v. Londen.
Sarpedon, 4 Juni v. Taku.
EMZETCO LIJN.
Jonge Elisabeth, 7 Juni te Rotterdam.
Jonge Johanna, pass. 5 Juni Las Palmas.