Hartje
Vreeselijk ongeluk
te Soest
Japanzet blokkade door
cMg&ndstfcurw
SpiLactiviteit
in Britsch-Indië
Automobilist achter het
stuurradverbrand
PUBLICATIE
Schout-bij-nacht Gijzen ter
aarde besteld
Vischafslag Den Helder
VAN MIJNHARDT
en de pijn zakt onmiddellijk wegl
Hartjes zijn onfeilbaar bij pijnen
van allerlei aard en helpen uit
stekend bij verkoudheid en griep
Door de hartvorm gemakkelijke)
in te nemen dan de ronde
ouweltjes
Bij apothekers en drogisten,
koker 12 st. 50 et. doosje 6 st. 30 et
Nog drie dooden en één zwaar
gewonde.
Hedennacht, ongeveer half twee
is op den Rijksweg te Soest, nabij
hotel „Kam plust" een ernstig onge
luk gebeurd, waarbij vier personen
om het leven kwamen en één zeer
ernstig is gewond.
Een two-seater waarin vijf per
sonen waren gezeten, bestuurd door
den heer Bruins uit Amersfoort, is
daar ter plaatse door tot nog toe
onbekende oorzaak uit den bocht
gevlogen en in volle vaart tegen de
langs den weg staande boomen ge
botst.
De gevolgen waren verschrikkelijk,
want onmiddellijk vloog de auto in
brand.
Slechts een van de inzittenden slaagde er
in zich uit den brandenden wagen te be
vrijden. Met zware verwondingen is hij op
genomen en naar het ziekenhuis. „Lichten
berg te Amersfoort overgebracht. Men
vreest dat hij in ieder geval een zijner
oogen zal moeten missen.
De heer Bruins verbrandde achter
het stuur. Een derde passagier, als
mede twee inzittende vrouwen wer
den op slag gedood. Een van de lij
ken bleek zeer ernstig verminkt.
Het stoffelijk overschot van de slachtof
fers is naar Soest overgebracht. De politie
heeft de resten van de verbrande auto in
beslag genomen.
Omtrent dit ongeval vernemen wij nog,
dat de bestuurder, de heer Bruins des
avonds met een vriend per motorrijwiel
naar Utrecht was gegaan, alwaar zij een
gezamenlijken vriend bezochten.
Gedrieën hebben zij toen den avond ver
der doorgebracht.
Men heeft getracht van de eenige overle
vende van dit ongeval te weten te komen
wie de onbekende vrouwen waren, doch
hij bleek niet in staat dit mede te deelen.
Oorzaak drankmisbruik.
Omtrent het verkeersongeluk op den
Rijksweg-te Soest vernemen wij nader, dat
dit te wijten is aan drankmisbruik. De
Wagen, een twee-persoonsauto, met dickey-
seat, werd bestuurd door J. Bruins. Men
weet niet zeker, it welke plaats de man af
komstig is, daar het slachtoffer is ver
brand en ook zijn papieren verloren zijn ge
gaan. Vermoedelijk betreft het hier een
inwoner uit UtrechtTuindorp. De namen
der twee gedoode vrouwen zijn nog niet
bekend. Zij zijn waarschijnlijk afkomstig
uit Amsterdam.
De vierde gedoode is de 34-jarige A. Beek
man uit Amersfoort.
De gewonde is E. Boom uit Amersfoort.
Hij heeft een ernstige hoofdwonde opgeloo-
pen en is op de plaats van het ongeluk zijn
oog kwijtgeraakt. De man wordt verpleegd
in het ziekenhuis Lichtenberg te Amersfoort.
Zijn toestand is zorgwekkend.
RADIQ-VOORDRA.CTEN LANDBOUW-
CRISISPOLIT1EK.
Ter algemeene kennis wordt gebracht,
dat de publicatie met de radiovoordrachten
van den Minister van Economische Zaken
over de LANDBOUW-CRISLSPOLITIEK,
verkrijgbaar is gesteld bij de volgende
adressen:
Departement van Economische Zaken, af-
deeling Landbou w-Crisis-Aangelegenheden,
Lant*e Voorhout 3. 's-Gravenhage
Economische Voorlichtingsdienst van het
Departement van Economische Zaken, Rijn
straat 24, 's-Gravenhage;
Algemeene Landsdrukkerij. Fluweelen
Burgwal 18, 's-Gravenhage.
Na aanvrage aan een dezer adressen,
wordt de brochure kosteloos toegezonden
(naam en adres van aanvrager duidelijk ver
melden.)
Degenen, die uit verschillenden hoofde
meer dan één boekje toegezonden kregen,
kunnen het extra exemplaar ter hand stel
len aan andere belangstellenden, die nog
geen brochure ontvingen, dan wel terug
zenden aan een der bovengenoemde adres
sen.
Groote ongerustheid in de inter-
natinale concessies.
ZAL ENGELAND TOEGEVEN?
De commandant van het Japansche gar
nizoen te Tientsin heeft gistermiddag een
proclamatie uitgevaardigd krachtens welke
het verkeer van voetgangers en voertuigen
tusschen de Japansche concessie en de Chi-
neesche wijken eenerzijds en de Fransche en
Britsche consessie anderzijds heden te zes
uur wordt verboden.
Er bestaat ongerustheid onder de bui
tenlandsche kolonie, bestaande uit 600 En-
gelschen, 400 Duitschers, 160 Franschen en
4000 wit-Russen. Velen zijn uit de conces
sies vertrokken.
De Britten te Tientsin hebb.cn besloten
met vastberadenheid de Japansche blokka
de van de concessie te verdragen. De toe
stand is ernstig, doch in de concessie voelt
men meer woede dan vrees, Afdeelingen in
fanterie van het Britsche leger patrouillee
ren in vrachtauto's langs de grenzen van
de concessie.
„Er is een grens aan ons geduld"
De woordvoerder van het Japansche gar
nizoen té Tientsin heeft verklaard: „Er is
een grens aan het geduld en ons geduld is
thans uitgeput. Wij hebben besloten de noo-
dige maatregelen te nemen voor de handha
ving van orde en rust in Noord-China en
ook voor onze zelfverdediging. In Maart en
April zijn drie Japansche. soldaten door
Chineesche terroristen gedood."
De woordvoerder zeide verder, dat het
geen nut had, met de Britsche autoriteiten
nog langer te onderhandelen over de uitle
vering der moordenaars van Tseng-sji-Kang
Een nieuw incident.
De toestand is nog slechter geworden
door de arrestatie van een Britschen ma
joor, die ervan wordt beschuldigd te heb
ben gefotografeerd in verboden zóne.
GEEFT ENGELAND TOE?
Volgens een mededeeling van de
Japansche ambassade te Londen
heeft de Japansche ambassadeur,
Sjigemitsoe, van het Foreign Office
bericht ontvangen, dat de Britsche
regeering Dinsdagmiddag besloten
heeft, de vier Chineesche terroristen
in Tientsin uit te leveren. Hierdoor
wordt aan de desbetreffende Japan
sche eischen voldaan.
Het Foreign Office, aldus U.P.,
heeft den Japanschen ambassadeur
ervan in kennis gesteld, dat de Brit
sche autoriteiten tot de bevinding
zijn gekomen, dat de tegen de vier
Chineezen ingebrachte beschuldigin
gen juist zijn.
Japan bereidt zich voor op lang
durige inspanning.
Ter gelegenheid van het feit, dat op 7
Juli hét dérde jaar van den Japansch-Chi-
neesohen oorlog begint, publiceert het leger
een uitvoerig memorandum over de verde
re ontwikkeling van den oorlog. Daarin
wordt gezegd, dat nog twee of drie jaar
noodig zullen zijn om het Chineesche leger
onschadelijk te maken. Daarna zal de ves
tiging van een nieuwe orde 'in Oost-Azië
nieuwe tijdruimte vergen. Men moet ver
wachten, dat na 20 of 30 jaar de grondsla
gen voor de nieuwe orde gelegd zijn.
Indische vorsten echter achter de
Britsche regeering.
De toenemende invloed, welke door Duit
schers, Italianen en Japanners in Britsch-
Indië en aangrenzende landen worden uit
geoefend, wekt eenige bezorgdheid, aldus de
Times. Er zijn bewijzen, dat op listige wijze
nationaal-socialistische en fascistische pro
paganda wordt gemaakt, hoewel het uit de
nationaal-socialistische pers duidelijk is, dat
de Britsch-Indiërs in het algemeen den be-
staanden band met Engeland verkiezen bo
ven betrekkingen met eenige andere Euro-
peesche of Oostersche mogendheid.
Orthodoxe leden van de Congrespartij
koesteren zelfs de verdenking, dat extremis
tische leden van de partij indirect finan-
cieele steun ontvangen uit buitenlandsche
bronnen. Sommige deelen van de pers schij
nen te zijn bezweken voor de verlokkingen
van buitenlandsche propaganda, welke hen
bereikt in den vorm van regelmatig verschij
nende „Nieuwsbrieven", welke objectieven
commentaar op de Duitsche politiek heeten
te bevatten. Duitsche en Italiaansche reizi
gers, die zich vaak voordoen als journalisten,
onderzoeken klaarblijkelijk de binnenland-
sche verhoudingen in het land en onder de
extrcmistischer anti-Britsche elementen voe
ren zij een propaganda, welke de Britsche
belangen schaadt. Hoewel, aldus de N. R.
Ct. nooit een gezaghebbende verklaring is af
gelegd over de houding van de Congrespartij
in geval van oorlog, is het duidelijk, dat de
Indische openbare meening aan de zijde van
de democratieën staat. De Indische vorsten
zullen zich eventueel zonder aarzelen aan de
zijde van Groot-Britannië scharen en de Mo
hammedanen, zoowel in Britsch-Indië als in
Afghanistan zijn sterk verontrust door de
onverwachte onderwerping van hun Alba-
neesche geloofsgenooten aan het fascistische
regiem.
ïïlüioJtApoJil
's-Gravenhage, 13 Juni 1939.
(Adv.)
KARL GALL OVERLEDEN.
De bekende Duitsohe motorrenner Karl
Gal], die enkele dagen geleden bij de trai
ning voor de T.T.-races op het Engelsche
eiland Man kwam te vallen, is gisteren aan
de gevolgen van dien val overleden.
Gall was 37 jaar oud en één van de beste
Duitsche motorrenners. Hij startte ook ver
schillende malen in de T.T.-races op hei
circuit van Assen. Het vorige jaar had hij
hij de training op het eiland Man een on
geluk, waardoor hij het geheele jaar niet
in wedstrijden-uit kon komen. Dit seizoen
reed hij echter weer in enkele Duitsche ra
ces mees
ïfxhakttx
DE WEDSTRIJD EUWE—KERES.
Naar wij vernemen heeft de heer
Keres aan het Euwe-comité bericht
gezonden, dat hij, in verband met
een reis naar Zuid-Amerika, niet in
staat is dezen zomer in Estland te
gen Euwe te spelen.
Zooals bekend lag het in het voornemen
tusschen beide meesters een wedstrijd te
organiseeren van twintig partijen, waar
van in den zomer tien in Estland en in den
a.s. winter tien in Nederland zouden wor
den gespeeld.
Wanneer dit om een of andere reden niet
zou doorgaan, zal tusschen Euwe en Keres
een wedstrijd van veertien partijen worden
gespeeld en wel omstreeks Kerstmis in ons
land. De heer Keres heeft toegezegd, dat hij
omstreeks dien tijd naar Nederland zal
komen voor het spelen van deze veertien
partijen.
Wielrennen
STEEDS MAAR WEER SCHULTE!
Té Baarle Nassau Hertog is onder groote
belangstelling de „Baol Draaiom" verreden.
Hoewel het weer er aanvankelijk zeer
slecht uitzag, is er toch geen druppel ge
vallen. Het parcours, dat deels over Neder
landsch, deels over Belgisch gebied liep,
was 138 k.m. lang.
De uitslag was:
1 Schulte (Den Bosch) 3 uur 30 min.; 2
de Korver (Willemsdorp); 3 van Peer (Ant
werpen); 4 van Amsterdam; 5 Toubeaux
(Brussel); 6 Middelkamp.
DE RONDE VAN DUITSCHLAND.
De elfde etappe, van Salzburg naar Augs-
burg, een afstand van 223.5 K.M. werd ge
wonnen door den Duitscher Herbert Gerber
in 6 uur 38 min. 49 sec. Grysolle, de Bel-
gisohe crack werd vierde.
De renners hadden gedurende de geheele
rit met tegenwind en regenbuien te kampen
De Franschman Choque heeft opgegeven.
In het algemeen klassement leidt nog
steeds Umbenhauer (Dld.) voor Scheller
(Dld.), Zimmerman (Zw.) en Oubron (Fr.)
Zwitserland heeft de leiding in het lan-
denklassement met een voorsprong van
ruim één minuut op België.
Gistèrénmiddag is- onder zeer groote be
langstelling op de algemeene begraafplaats
te Heelsum ter aarde besteld het stoffelijk
overschot van den heer J. H. Gijzen ,in leven
schout-bij-nacht-titulair, die 9 Juni op 84-
jarigen leeftijd overleden is. Onder de vele
aanwezigen merkten wij o.a. op den verte
genwoordiger van den minister van Defensie,
hoofdofficier van den Marinestoomvaartdienst
Kwak, schout-bij-nacht Winde, overste Bak
ker en voorts vele oudoficieren, aldus de Tel.
Nadat de kist in de groeve neergelaten was,
trad als eerste spreker de vertegenwoordiger
van den minister naar voren. Hij schetste de
51-jarige loopbaan van den overledene en
prees hem om zijn plichtsbetrachting, welke
streng was; en voor alles diende schout-bij-
nacht Gijzen de marine met hart en ziel.
Daarna voerden nog eenige oud-ófficieren
het woord; ook werd namens de vrijmetse
laarsloge, afd. Arnhem, gesproken met de
gebruikelijke ceremoniën. Namens de familie
dankte een zoon inzonderheid den vertegen
woordiger van den minister voor de laatste
eer, den overledene bewezen. Een schat van
bloemen dekte het graf.
De officier van administratie 2e klasse H.
Bakker, dienende bij het vliegkamp „De
Kooij" te Willemsoord, is met 12 dezer ont
heven van den administratieven dienst bij die
inrichting en ter beschikking gesteld. Hij is
aldaar vervangen door den id. Ie kl. J.
Bouma.
De luit. ter zee 2e kl. mar.reserve J. Smith,
verblijfhoudende in Ned.-Indië, is aldaar voor
onbepaalden tijd in actieven dienst bij de
zeemacht geplaatst.
Overplaatsingen.
Stokers 3e kl. C. Aalberts, C. J. Ardewijn,
H. Bakker, F. G. A. Bentelaar, K. Besselsen,
M. Best, A. Bestebreurtje, A. R. de Bock, A.
Boer, P. Bos, C. G. de Brabander, W. J. Brandt,
L. P. Brasser, T. A. de Brauwer, K. L. de
Bruin, P_. van Buuren, L. M. Croes, S. Dek
ker, J. M. L. Ditmer, A. J. van Dun, P. van
Es, P. J. van Etten, A. H. Farla, E. A. T.
Filippo, H. E. Fisser, L. P. Groenewegen, J.
de Groot, P. S. Groot, J. Gruntjes, H. C. G. J.
van Harderwijk, R. W. M. Harkx, K. F. v.
der Heide, K. Hendriks, C. Hengstmengel A.
J. Hilelb-and, J. v. der Honing, J. Huesken,
J. A. Hundersmarck, S. N. Jansen, A. J, de
Jong, L. Jongenotter, J. Jonkheid, D. Kar
melk D. Klop, L. J. Koedijk, A. P. Koeleman,
J. F. Köhler, D. Kok, J. de Korte D. de Kuij-
per, W. C. Lageman, S. Lagrouw, H. Lee—
ning, A. de Leest, A. vai Leest, G. T. Man-
naart, J. v. der Meer, J. v. der Meg, C. Moeke,
K. F. L. Morlang, F. Mulder, T. J. Nieuwen-
huizen, J. Nooitgedacht, G. van Noord, T. P.
R. Ottjes, C. Paauwe, A. H. Philips, J. Phi-
lipsen, A. Renée, W. Riel, A. Rietdijk, J.
Rijnsburger, A, van Rijswijk, J. S. J. Schell,
J. D. v. de Scheur, L. de Schot, J. A. Schou
ten, A. Sohier, J. v. de Stouwe, J. Veen, E. J.
v. Veenendaal, G. v. de Velde, J. Vellinga, J.
Verbiest, J. H. Verhelst, A. Visser, P. de
Vries, C. A. J. Wilke, A. de Winter, A. A.
Woenings, van Kaz W.oord naar v. Speijk,
1-7-39.
Stokers 3e kl. (I.V.) L. A. Bloem. A. J.
Jillissen, E. F. N. op 't Einde, J. W. von
Maüw, L. A. C. Wolff, C. Boshoven, B. A. L.
E. Swartz, F. Munro, D. van Vonno, C. A.
Philippo, D. Willems, G. D. v. Leeuwen, J. G.
Peters, W. Bergsma, J. C. Bos, H. Meijer,
W. Pieter, F. W. Koll, F. Harms, van Kaz.
W.oord naar- v. Speijk, 1-7-39.
Leerl. geschutm. H. van Empel. J. P. Glas
bergen, F. J. Haverman», G. J, Manders, M.
Menke, P. A. Palmkoeck, J. v. der Sloot, P.
J. Westerweel, van Kaz. W.oord naar v.
Speijk, 1-7-39.
Leerlingen timmerman G. v .d. Brink, C.
Jekel, C. Morsch, D. B. Mous, L. Poerstam-
per, P. J. v .d. Velden, W. L. J. Verton, J.
Wissink, van Kaz. W.oord naar v. Speijk,
1-7-39.
Leerlingen torpmkr. J. v. Beveren, C. W.
de Blois, W. Blom, T. J. de Boer, J. K. Boo
gaard, J. A. Croon, J. W. Emmerik, H. van
Gend, T. Grinwis, R. de Haas, A. Hartink,
A. L. Hendrikse, J. L. H. Hermans, P. v. d.
Heijden, M. Hoekstra, F. A. d'Hont, P. J. van
Hout, W. K. Huizen, G. J. Kesseling W. A.
Klomp, T. M. Klunder.C. J. Koopman, P. v.
de Korput, A. J. Kuijpers, S. M. W. Maas
kant, C. Onderdelinden, J. Oosterhof, W.
Oosterveen, P. Porsius, P. Postma, J. C. Pijl,
G. M. W. Quekel, M. van Rossum, A. C. de
Rotte, J. Schnitz, A. N. Schrijver, C. L. van
Tiggelhoven, A. Versnel, F. A. ,e Wolf, van
Kaz. W.oord naar Schorpioen, 1-7-39.
Leerlingen-vltmkr. (H). W. Binkhorst, H.
Bloemen, J. T. Gout, J. F. Hoeksma, J. D.
Roodzant, van Kaz. W.oord naar De Kooij,
1-7-39.
Leerlingen-monteur H. J. v. der Aar, N.
Bastiaanse, J. M. P. de Bie, G. A. den Boer,
A. Bogaard, T. Bollemeijer, A. Both, C. A.
Broekhuizen, J. de Bruijn, G. H. Delissen, H.
Dijkstra, J. M. Gerrets, J. F. Geurdes, B. J. L.
Geurtsen, C. Graas, H. Greeve, H. Grimme,
C. de Groot, A. Groot, J. Grootveld, H. Hoef
man, W. F. H. Hooghiemstra, L. de Jager,
W. Kamminga, H. A. Kappert, A. Korving,
J. M. Metz, L. L. Meuwese, R. F. Meijer, C.
H. Meijers, P. J. Moerkerken, Ml. van Netten,
W. F. Noordijk, H. Pennders, J. Post, D. A.
Rensenbrink, T. Spiekstra, H. M. Tammer,
J. Veenendaal, H. G. Velthuijsen, A. Veraart,
D. v. de Wetering, G. Wigmans, D. C. de
Winter, L. Zitman, van Kaz. W.oord naar
Kaz. A'dam, 1-7-39.
JAVANEtV-YORK LIJN.
Adrastus, 10 Juni v. New-York.
Kota Nopan, 12 Juni te New-York.
Kota Tjandi, 11 Juni te Belawan.
Troilus, 12 Juni te Singapore.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Dolius, pass. 12 Juni Dungeness.
Diomed, 13 Juni v. Singapore.
Dolius, 13 Juni te Amsterdam.
Menelaus, pass. 12 Juni Gibraltar.
Polydorus, 13 Juni v. Belawan.
Sarpedon, 11 Juni v. Dairen.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Buitenzorg, u., pass. 12 Juni Kaap Bon.
Dempo, 13 Juni v. Kopenhagen.
Japara, u., pass. 13 Juni Ouessant.
Kota Radja, u., pass. 13 Juni Gibraltar.
Sibajak, u., 13 Juni v. P. Said.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN.
Algorab, u., 12 Juni te Santos.
VEREENIGDE NED SCHEEPVAART MIJ.
(HollandOost-Azië Lijn),
Arendskerk, 13 Juni v. R'dam.
Serooskerk, t„ 12 Juni te Manilla.
(HollandAfrika Ljjn).
Bloemfontein, t., 13 Juni v. Dar-es-Salaam.
Randfontein, u., 13 Juni Vlissingen gep.
Springfontein, u., 12 Juni te Mombassa.
(HollandBr.-Indië Lijn),
Hoogkerk, t., 12 Juni v. Port Said.
\ten
KON. NED. STOOIMB. MAATSCHAPPIJ.
Ajax, 13 Juni te A'dam.
Amor, 12 Juni te New-York.
Baarn, t., 13 Juni te Antwerpen.
Barneveld, 11 Juni v. Balboa.
Douro, 12 Juni v. Cristobal.
Euterpe, 13 Juni te A'dam.
Hebe, 13 Juni v. Palermo.
Hercules, 12 Juni te Hamburg.
Hermes, 12 Juni v. Tunis.
Iris, 13 Juni te A'dam.
Nereus, 12 Juni v. Musel.
Odysseus, 13 Juni te Gdynia.
Perseus, 13 Juni te Kopenhagen.
Pygmalion, 13 Juni v. Candia.
Saturnus, 12 Juni v. Lissabon.
Stuyvesant, 12 Juni v. Paramaribo.
Theseus, 13 Juni te Stettin.
Titus, pass. 12 Juni Lydd.
Van Rensselaer, 26 Juni te New-York.
KON. HOLL. LOYD.
Salland, 12 Juni te Montevideo.
KON PAKETVAAK1 MAATSCHAPP1
Bandjermasin, u., 13 Juni v. Suez.
Maetsuycker, 11 Juni te Auckland.
Nieuw Zeeland, 12 Juni te Singapore.
Rantaupandjang, 11 Juni v. Batavia.
Ruys, 11 Juni v. Manilla.
Straat Soenda, 9 Juni v. Singapore.
Straat Malakka, 12 Juni ter hoogte v. Beira.
Tasman, 11 Juni v. Singapore.
Tegelberg, 12 Juni te Kaapstad.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Breedijk, 10 Juni te New Orleans,
Burgerdijk, 11 Juni te Puerto (Mexico).
Damsterdijk, 12 Juni te Los Angeles.
Delftdijk, 12 Juni v. Londen.
Drechtdijk, 10 Juni te San Francisco.
Edam, 11 Juni te New-Orleans,
Lochmonar, 8 Juni v. vanc.
Rotterdam, 12 Juni te New-York.
Statendam, 13 Juni v. R'dam.
JAVACHINAJAPAN LIJN.
Tjinegaa, 12 Juni te Hongkong.
Tjibadak, 10 Juni v. Hongkong.
SILVER-JAVA PACIFIC LIJN.
Hoegh Silverstar, 11 Juni v. Manilla.
Manoeran, 12 Juni te Madras.
Modjokerto, 12 Juni v. N. Orleans.
Salabangka, 10 Juni te Lourenzo Marqués
Silvermaple, 12 Juni te Calcutta
Silverbelle, 1 Juni v. Belawan.
Silverwillow, 12 Juni te Port Natal
Soekaboemi, 11 Juni v. Bombay
Tosari, 10 Juni v. Colombo.
Den Helder, 13 Juni 1939.
Aangebracht door korders:
Tongen per kg 0.650.60
Slips 0.48—0.38
Schol le soort per kist 6.405.10
Schol 2e soort 3.752.20
Schar 1.60—1.00
Aangebracht door garnalenvisschers
Gekookte garnalen per kg 0.16
WIER1NGEN
OUDEN VAN DAGENTOCHT.
De tocht voor Ouden van Dagen, die eerst
was vastgesteld op Vrijdag a.s., zal naar we
thans vernemen, plaats hebben Woensdag 21
Juni.
PURMEREND, 13 Juni.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandelt 20 par
tijen, wegende 94,000 Kg., handel matig,
hoogste prijs 17.50. 6 stapels kleine boeren
kaas 21, l stapel volvette f 23, 2612 Kg-
boter f 1.30—1.37 per kilo. 190 vette koeien
6470 ct, per Kg., matig; 89 geldekoeien
f 110—170 per stuk, matig; 800 melkkoeien
f 180260 per stuk, matig; 25 stieren 44
—55 ct. per kilo, matig; 30 paarden f 70—
1o0 per stuk, stug; 65 vette kalveren 70—
S5 ct. per kilo, stug; 685 nuchtere kalve
ren: voor de slacht f 4—11, voor de fok
f 12—18 per stuk, matig; 257 vette varkens
voor de slacht 4446 ct. per kilo, vlug; 3§
magere varkens f 27—32 per stuk, matig;
361 biggen f 13—17 per stuk, matig; 6&1
schapen f 1622 per stuk, matig! 47 bok
ken f 3—11 per stuk, matig; 301 lammeren
f 45 per stuk, matig; kipeieren 3.20—3.50,
eendeieren 2.45 per 100 stuks, S200 pieP*
kuikens 77V2—85 ct. per kilo, 3700 oude
kippen en hanen: witte en roode 3542%,
blauwe 4045, konijnen 0.301.70 Per
stuk, 45 jonge hanen 35421/?., uitzonde-
ringsprijs 45, 800 eenden 20—40 ct. p. «tuk,
duiven 40 ct. per paar.
Coöp. Centrale Eieryeiling.
Aanvoer: 90.000 eendeieren 2.55—
90.000 kipeieren f 2.95—3.30.
NOORDSCHARWOUDE, 14 Juni 1939.
Geen aanvoer.
BROEK OP LANGENDIJK, li Juni.
Aanvoer: 85.000 Kg. aardappelen: Scbo-
sche muizen 4.90-^5.80, drielingen 3
kleine 1.103.40, 1200 bos peen '5.305.80'
985 bos rabarber 4.10—4.70, 260 stuks blW0"
kool 11.9014, 2e soort 6.80.