BOMMEN
op Tsjoengking
Japansch ultimatum
aan buitenlandsche
oorlogsschepen
Dramatische vlucht
voor het vuur A
Verschrikkelijke scènes in de oorlogshoofdstad van China
Laatste te'exbericht
Uit onze Omgeving
Gemeenteraadsverkiezingen
Anna Paulowna
(Speciale buitenlandsche correspondentie).
TSJOENGKING, Juni 1939.
Tsjoeengking de oorlogshoofd-
stad van China was in de laat
ste dagen het doel van een groo-
ten Japanschen luchtaanval. De uit
werking van het bombardement op
deze licht gebouwde millioenen-
stad was verschrikkelijk. Een ge
weldige brand woedde en dreef de
bewoners op de vlucht. Van de dra
matische scènes, die zich daarbij
afspeelden, wordt in dezen brief een
verslag gegeven.
Bamboehuizen branden als fakkels.
Sinds het uitbreken van den oorlog heeft
men steeds den grooten luchtaanval op
Tsjoengking gevreesd. Wegens haar bijzon
dere ligging en haar lichten bouw zijn
luchtbombardementen voor deze stad een
bijzonder groot gevaar. Nu zijn twee dagen
achter elkaar Japansche eskaders boven
Tsjoengking verschenen. De stad werd als
door een verlammenden slag getroffen;
maar ook de Japanners hadden wellicht
het zwaarste luchtgevecht van dezen oorlog
te leveren; want Tsjoengking was op d<«n
strijd voorbereid.
De eerste dag was voor de aanvallers 't
moeilijkst, terwijl Tsjoengking den tweeden
dag het ergst te lijden had. De aanval had
plaats van de Japansche vlootbasis ten
westen van Hankau uit. Maar ook van daar
uit hadden de. bommenwerpers nog een
afstand van 700 km in vogelvlucht af te
leggen een vlucht rijk aan afwisseling
en buitengewoon schoon. Na een uur be
reikt men de bergen van de provincie Sets-
joean, die ongeveer 2500 meter hoog zijn,
daarna volgt men de Jangtse, die zich in
een diepe kloof door dit bergmassief
wringt. De jonken op de rivier vluchten
ijlings naar de oevers en de menschen ver
bergen zich in de holen der rotsen. In de
weinige steden en dorpen aan de oevers
wordt het werk gestaakt, zoodra men het
zoemen der propellers hoort. Alles schijnt
voor den vijand te vluchten. Maar de vlie
gers weten, dat telefoon en telegraaf hun
plicht doen, dat ieder dorp het aantal waar
genomen vliegtuigen meldt en dat zij
Tsjoengking verwacht worden.
Toen de Japanners den heuvel zagen,
waarop de Chineesche oorlogshoofdstad
ligt, kwamen hen reeds, de Chineesche
jachtvliegtuigen tegemoet. Een zwaar
luchtgevecht begon, waarbij zoowel Japan
sche als Chineesche toestellen brandend
neerstortten.
Vijftig batterijen vuurden.
Onophoudelijk aangevallen door de Chi
neesche jagers, bereikten de Japansche
'bommenwerpers op een hoogte van onge
veer 4000 meter de eigenlijke stad. Onmid
dellijk blafte het afweergeschut. Vijftig bat
terijen stonden opgesteld en vuurden uit
alle deelen van de stad. Bijzonder heftig
was het vuur uit de zakenwijk, die in het
centrum van deze heuvelstad ligt. Daar
bevinden zich de banken, vele regeerings-
gebouwen, het hoofdkwartier, maar ook 't
Fransrhe en Engelsche consulaat, waarin
zich juist de Britsche ambassadeur Kerr
bevond.
De Japansche vliegers hadden bevel
gekregen, de eigendommen der
vreemdelingen zooveel mogelijk te
sparen. De daken van alle vreemde
gebouwen zijn derhalve met reus
achtige kenteekenen beschilderd.
Maar de Japanners denken natuur
lijk in de eerste plaats aan hun
militaire doel en iedere Europeaan
verkeert derhalve op het oogeniblikk
in Tsjoenking in gevaar.
Bij den eersten aanval scheen het er den
Japanners in de eerste plaats om te doen te
zijn, het luchtafweergeschut onschadelijk te
maken. Hoe gevaarlijk de kleine splinters
zijn, hebben de Japanners zelf wel bij de
terugkeer van den eersten vlucht bemerkt;
want vele deelen van de aluminiumwan-
den der vliegtuigen werden om zoo te zeg
gen geperforeerd.
De tweede vlucht had 's nachts bij helder J^antsjau
maanlicht plaats. Het vuur van bet lucht
afweergeschut was toen zwakker en de
Japanners leden geen verliezen. Hun doel
was ditmaal de vernieling van de mili
taire gebouwen, waarop men de bommen
liet neerhalen. Spoedig braken overal
branden uit, hoewel er waarschijnlijk geen
brandbommen gebruikt werden. Maar
Tsjoengking brandt nu eenmaal als tonder.
De vlammen omsloten heele stadsdeelen,
toen de Japanners weer vertrokken.
De stad der trappen en paden,
Aan dit vuur is het voor het grootste
deel toe te schrijven, dat de oorlogshoofd
stad door een catastrophe getroffen is. Het
eigenlijke Tsjoengking ligt op 'n landtong,
die eenige honderden meters boven de uit
monding van de Siao (Kleine Rivier) in
de Jangtse ligt. De Kleine Rivier men
denke aan de Aziatische verhoudingen
is aanzienlijk bree ler dan de Donau bij
den IJzeren Port. Tsjoengking is een stad
van trappen en bergpaden. Slechts op den
top vindt men eenige straten, waarin auto
mobielen kunnen rijden. Voor het overige
moet men klimmen of zich in een draag
stoel naar boven of beneden laten vervoe
ren. Dat de steden van Setsjoean zoo dik
wijls op heuvels liggen, heeft zijn goede
reden; De rivieren in het westen van Chi
na, die door de bergwateren van Tibet ge
spijsd worden, wassen in den zomer meer
dan 30 meter boven haar normalen water
stand. Op het oogenblik is de Jangtse nog
betrekkelijk laag. De torens van de oude
stadsmuur liggen 40 meter boven den ri-
vierover. En van den stadsmuur tot de ri
vier is een afzonderlijke stad uit matten
en bamboe ontstaan, waarin meer dan
100.000 menschen wonen, havenkoelies en
transportarbeiders, die de jonken lossen en
de vracht op den heuvel dragen. Wan
neer de rivier wast. kan deze stad in wei
nige uren afgebroken worden. Wanneet-
echter een bom tusschen deze „huizen"
valt, is er aan het blusschen van het vuur
niet meer te denken.
De booten werden bestormd.
Sinds Tsjoengking China's oorlogshaven
geworden is, heeft zich de bevolking ver
dubbeld. Er woonden voor deze luchtaan
vallen meer dan 1 millioen menschen.
Daarbij is Tsjoengking volstrekt geen ty
pisch Chineesche stad. Men vindt er kanto
ren met een lift, „wolkenkrabbers" met 10
a 11 verdiepingen. Maar hoe goedkoop deze
huizen gebouwd zijn, heeft men juist bij
deze luchtaanvallen kunnen waarnemen.
Bankapleizen sprongen alleen reeds door
den luchtdruk uit elkaar. De vlammen
sneden het hoogste deel van de stad ge
heel van de Jangtse af en het vuur kroop
over de lichte houten huizen naar bene
den. De bewoners van de benedenstad
vluchtten naar de rivier; de jonken en
booten werden bestormd.
Er waren ontzettende tooneelen tij
dens den luchtaanval op Tsjoeng
king te aanschouwen: Menschen,
die onder de instortende huizen
begraven werden en verbrandden.
Vrouwen en kinderen, die in de
nauwe straten door de vluchtelin
gen onder -denvoet geloopen wer
den. Menschen, die zich in de ri
vier wierpen en verdronken.
Gebrek aan schuilplaatsen.
...Men had in Tsjoenking sinds een jaar
dit oogenblik gevreesd. De gezantschappen
en buitenlandsche ondernemingen hadden
bomvrije schuilplaatsen laten bouwen. De
stad Tsjoengking zelf had een grootsch
project voor de veiligheid harer burgers la
ten ontwerpen. Een tunnel dwars door den
heuvel, waarin honderdduizend menschen
plaats zouden kunnen vinden. Eenige
maanden geleden is men ook inderdaad met
den bouw van dezen tunnel begonnen.,
maar toen de Japanners kwamen was hij
nog lang niet gereed en was er voor de
honderdduizenden geen bruikbare schuil-
plaafs.
Sinds maanden had de regeering getracht
de ontelbare menschen uit de oorlofrshoofd-
stad te krijgen. Maar er was veel geld in
Tsjoengking. Dientengevolge hielpen deze
pogingen niet. Tederen dag groeide de be
volking. Eerst sinds de luchtaanvallen is
een reusachtige uittocht begonnen. Reeds
op den eerst endag verlieten 20.000 men
schen de stad. Maar het hoofdkwartier en
de autoriteiten willen ondanks het gevaar
in Tsjoenking achterblijven.
Britsche en Amerikaansche oor
logsbodems gelast Swatau te
verlaten.
DE COMMANDANTEN GEVEN NOG
GEEN BEVEL TOT VERTREK.
De Japansche marineautoriteiten hebben
tot de commandanten der buitenlandsche
oorlogsschepen te Swatau een ultimatum ge
richt, waarin zij aankondigen, dat de buiten
landsche bodems de haven van Swatau te
15 uur plaatselijken lijd moeten hebben ver
laten. Daarna zullen de Japanneezen Öe vei
ligheid der vreemdelingen aan land niet
kunnen garandeeren.
Op het oogenblik bevinden zich in de ha
ven de Britsche torpedobootjager „Thanet"
en de Amerikaansche torpedobootjager
„Pillsbury", doch niets wijst er nog op, dat
zij aan het Japansche ultimatum zullen vol
doen.
ZIJ BLIJVEN!
De Britsche marine-autoriteiten deelen
mede, dat de „Thanet" te Swatau zou blij
ven ter bescherming van de belangen van
Britsche onderdanen.
Naar verluidt blijft ook de „Pillsbury"
te Swatau.
Het Japansch ultimatum heeft betrek
king op alle buitenlandsche schepen, ook
oorlogsbodems. De Britsche torpedobootja
ger „Scout", die buiten de haven van Swa
tau ligt, is gereed om zich zoo noodig bij
de „Thanet" te voegen.
Volgens berichten uit betrouwbare bron
vertrekt de Amerikaansche kanonneerboot
„Asheville" morgen naar Swatau.
BENAUWDE UREN OP DE NOORDZEE.
Aan boord van de M.K. 28, schipper Jan
Steven Korf, heeft men enkele benauwde
uren doorgemaakt. Op de Noordzee sloeg
plotseling de motor op hol door een defect
in de olietoevoerregeling. Door het gewel
dige ramnielen van den motor werd het
scliip lek en het water stroomde naar bin
nen. Steven, één der zonen van den schip
per, bleef, aldus de N.R.Crt., kalm en zijn
eerste werk was, den olietoevoer af te slui
ten, zoodat de motor tot rust kwam. In-
tusschen was het water echter danig ge
stegen. Schipper P. Molenaar, M.K. 90,
kwam gelukkig tijdig te hulp en het ge
lukte tenslotte het schip nog eenigszins
drijvende te houden en te IJmuiden binnen
te brengen.
De heer Rezelman favoriet. De
charme verdwijnt uit den Raad,
bravour blijft.
De gisteren gehouden gemeenteraadsver
kiezingen gaven den volgenden uitslag:
Lijst 1. S.D.A.P. 709 stemmen, 3 zetels.
1935 703 stemmen, 3 zetels.
Lijst 2. V.D. -j- PI. Bel. 708 stemmen, 3 zetels
1935 678 stemmen, 3 zetels.
Lijst 3. R.K. 728 stemmen, 3 zetels.
1935 '544 stemmen, 3 zetels.
Lijst 4. C.-H. 240 stemmen, 1 zetel.
1935 201 stemmen, 1 zetel.
Lijst 5. Troelstrab. 85 stemmen, 0 zetels.
1935 niet deelgenomen.
Lijst 6. Anti-Rev. 196 stemmen, 1 zetel.
1935 224 stemmen, 1 zetel.
Lijst 7. Chr. Dem.-Unie 96 st., 0 zetels.
1935 niet deelgenomen.
Lijst 8. Communisten 106 stemmen, 0 zetels
1935 niet deelgenomen.
Gekozen zijn dus: K. Keuris, W. Dekker,
P. Schra, C. Rezelman, R. Kuiken, W. Wai-
boer, C. Op 't Veld, A. L. Kloosterman, P. A.
Strooper.
Het totaal aantal stemmen bedroeg 2944
van onwaarde 76; alzoo geldig 2S6S (1935
2629).
De stemmen waren verdeeld over de vol
gende candidaten:
Lijst 1: K. Keuris 573, J. Dekker 57, T
Schra 25, A. Borst—Liefhebber 28, Jb. Ra
ven Az. 11, D. Stins 1, G. Jongejan 2, P.
Kapitein 0; A. J. de Ridder 5, W. Hoep Pz.
2, J. J. Polter 3, A. WoudenbergLangendijk
2 stemmen.
Lijst 2: W. Waiboer 82, II. Wilms Sz. 27,
K. Brugman 76 M. Comelissen 76, G. II.
Geerligs 33, J. Keizer C.z„ 7, D. Koorn 3ü,
G. Kuiken 116, J. Lindenbergh 28, C. Rezel
man Dz. 220, E. Romar 13 stemmen.
Lijst 3: H op t Veld 670, A. L. Klooster
man 11, P. A. Strooper 19, W. P. Alkemade
5, A. P. Wormsbecher 22, G. M. Berbee 1, J.
A. Smit 0, J. v. d. Berg Zn., 0, C. C. Steen-
voorden 0.
Lijst 4: D. Lubbert 227, C. J. Blaauboer 2,
S. Esseveld 3, I,. van Dijk Fz. 6, J. Hoep 2.
Lijst 5: Jb. Raven 81, M. de Vries 2, M. J.
Geense 1., P. Piek 1.
Lijst 6: J. Hooimeijer 185, C. Coiijn 4, D.
de Rover 6, H. van Bostelen 1, A. Compagne
Jr. 0.
Lijst 7: R. Compagne 90, E. Sanders 3, C.
van Harten 2, Joh. Witte 1, P. Plagmeijer 0.
Lijst S: G. Polet 92, A. Glim 8, P. J. Voort
huizen 1, C. Meeldijk 5, J. J. Pennekamp 0.
In den raad komen niet terug:
Mevr. Borst-Liefhebber, die tusschentijds
zitting nam voor de S.D.A.P., toen de hepr
Ih. Raven overging naar de Troelstrabewe-
ing en zijn zetel ter beschikking stelde,
et haar verdwijnt het eenig-vrouwelijk ele
ent uit den raad Haar opvolger is de
eer P. Schra. Ook dc heer M. Cornelissen
keert niet terug. In 1935 was de gecombi
neerde lijst van V.D. en Plaatselijk Belang,
evenals nu alfabetisch oP^aakt en stond
de heer Cornelissen met bwnlettcr ,f
vpnaan Nu heeft men echter na de ana
betische opstelling geloot, wie bovenaan zou
komen. Dat werd de heer Waiboer, die nu
82 stemmen verwierf en in l93o toen 1 1
deraan stond 51. Hoewel het bij deze is
de bedoeling is op de personen te stemmo
is toch misschien het uit gewoonte sten
men op no. 1 der lijst we enigszins van
invloed geweest. De heer Waiboer althans
ging 31 stemmen vooruit.
De heer Cornelissen kwam van 61 op .6
en moest z'n plaats aan den beer
boer afstaan. Bij de R.K. wenschte de heer
Van den Berg niet meer in aanmerking te
komen. Zijn plaats wordt ingenomen door
den heer P. A. Strooper.
De polder nog steeds links.
Rekenen we de C.D.IJ. bij de rechtsche par
tijen, dan heeft de Polder 1260 rechtsche en
1608 linksche stemmen uitgebracht. De kies
deeler was 2868;11 is 260 8/11. Rechts heeft
5 zetels, waarbij behooren 5 x -60 ivii
1303 7/11 stemmen, zoodat men met de 1-bu
daar 43 7/11 onder blijft. Links heeft 6 ze
tels. waarhij behooren 6 x 260 8/ll_ is
1564 4/11 en is met de 1608 daar 43 /II bo
ven gebleven.
Interessant is ook de beschouwing van
rechts tegenover links, als we den Polder vei-
deelen in een Westelijke helft (Breezand) en
aan den anderen kant Kleine Sluis, Oostpol
der, Van Ewijcksluis bij elkaar nemen.
Het Westelijk deel bracht 558 stemmen
links en 939 rechts uit; het Oostelijk deel
bracht 1050 stemmen links en 321 rechts uit.
Verschuiving. Rezelman favoriet.
Eigenaardig is de verschuiving bij de ge
combineerde lijst van Vrijz. kiezers en Plaat
selijk Belang. In 1935 hadden de candidaten
van PI. Bel. 381 stemmen en de Vrijzinnigen
297. Nu PI. Bel. 324 en de Vrijz. kiesv. 384.
Hoewel dus meer stemmen op de candida
ten der Vrijz. Kiesver. zijn uitgebracht,
neemt daar toch maar 1 van zitting (de lieer
Rezelman) en van PI. Bel. 2 (de heeren Wai
boer en Kuiken). Dit is te verklaren door het
grooter aantal stemmen op den heer Rezel
man uitgebracht 220 (in 1935 152), terwijl de
andere Vrijzinnigen een veel lager aantal
kregen.
Bij de PI. Bel. vandidaten waren die ver
schillen minder en bleven er daardoor 2
candidaten boven de volgende Vrijz. candi-
daat (de heer Brugman, die gelijk staat
met den PI. Bel. candidaat Cornelissen) Een
typisch gevolg dus van het verbinden der
lijsten en tegelijkertijd voorkeur geven, aan
hen die de meeste stemmen halen.
Steeg het aantal stemmen op den heer
Rezelman stern, dat van de heer Kuiken
daalde van 191 in 1935 op 116 thans. Wat
was het resultaat geweest wanneer deze
lijsten niet gecombineerd waren? Het had
geen invloed gehad op de zetelverdeeling
voor de andere partijen, doch van de Vrijz.
Kiesver. waren dan 2 candidaten en van
PI. Bel. 1 gekozen, dus juist andersom dan
nu.
De A.R. Partij kwam met 196 juist boven
van den kiesdeeler want van 260 8/11=
195 6/11.
Daardoor kreeg deze partij nu direct bij
de tweede verdeeling een zetel. Was er 1
stem ininder op uitgebracht, dan was het
aantal wel beneden de kiesdeeler, maar
zij zou toch bij een derde verdeeling in aan
merking komen en had dan ook even goed
een zetel gehad. Maar had de A.R. Partij 1
stem minder en waren tegelijkertijd Vrijz.
Kiesver. en PI. Bel. gescheiden uitgekomen,
dan hadden Vrijz. Kiesver. en PI. Bel. ieder
twee zetels gekregen en was de A.R.-partij
niet vertegenwoordigd geweest in den raad.
Bij eerste verdeeling toch kregen dan S.D.
A.P. en R.K. ieder 2 zetels, Vrijz. Kiesver.
en PI. Bel. ieder 1. Samen 6. Over 5 en deze
waren bij tweede verdeeling gekomen aan
C.H., R.K., S.D.A.P., Vrijz. Kiesvereeniging
en PI. Belang.
W1ER1NGEN
VERLOTING.
Aan de Gymnastiekvereniging D.O.S. te
Den Oever is vergunning verleend tot het
houden van een verloting.
BOUWVERGUNNINGEN.
Bouwvergunning is verleend aan den
heer Jb Landman tot verbouw van zijn
woonhuis aan den Elfterweg; aan den heer
T. Kort, tot aanbouw van een paskamer aan
zijn winkelpand; aan den heer S. Jong
kind tot verbouw van zijn woon-winkel-
huis en aan den heer P. Bakker Rzn. tot
oprichting van een woonhuis in de Zwin
straat.
COLLECTE.
Aan de afd. Wieringen van de Ver. Zonne
straal is vergunning verleend tot het hou
den van een collecte op 24 Juni a.s.
AANBESTEDING,
Aanbesteed zal worden: het bouwen van
een havenmeesterswoning te De Haukes
en het bouwen van een dijkmagazijn te
Oostoever.
OUDEN VAN DAGENTOCHT.
Gisteren hebben uit onze gemeente 138
ouden van dagen niet 30 luxewagens en een
autobus hun iaariijksch uitstapje gemaakt.
Zooals steeds op een dergelijken dag was
het ook nu weer 's morgens op het Kerk
plein oen drukte van belang.
Toen allen gezeten waren, zette dc stoet
zich in beweging en ging het naar Den
Oever om de Oeversche wagens op te ha
len. Over den Gem. Landsweg. Koningsweg,
Poel weg ging het de meer in. Het was bij
Aartswoud dat het oude land weer werd
opgezocht Van hier ging het via den nieu
wen weg. Ilcerhugowaard, Oudorp naar
Alkmaar, waar de verkeerspolitie gereed
stond om de stoet door de stad te geleiden.
Op voortreffelijke wijze bracht de politie de
oudjes door de mooiste gedeelten van Alk
maar.
In den Muziektuin werd koffie gedronken
en een broodje gegeten. Ook hierna was de
politie weer als geleidster present. Een com
pliment voor de heeren van den sterken
arm is zeker verdiend.
Via F.gmond-Bin n en werd een klein bezoek
gebracht aan Egmond aai* Zee. In Rergen in
Hotel „Duinvermaak" van den heer Bruin
werd onder gezellige muziek het werkelijk
voortreffelijke maal genuttigd. Na het diner
werd door sommigen nog even gedanst ter
wijl anderen zich in den speeltuin vermaak
ten. Eindelijk moest toch vertrokken worden
en nu ging het naar Bergen aan Zee
Veerenpracht en vrouwencharme.
Nadat hier langs de schitterende boule
vard gereden was, ging het via Schoorl,
Camperduin, Hargen, Petten, terug. Als
laatste pleisterplaats werd halt gehouden in
Callantsoog, hier werd het bekende hotel
„Duinzicht" van den heer Jb? de Waal be
zocht alwaar de oudjes koffie en brood kre
gen Het was hier de Landmacht, die een
handje hielp, zoodat allen spoedig van het
noodige voorzien waren. Daar het hotel zoo
schitterend dicht aan zee ligt, werd een
wandeling naar zee gemaakt, waarbij een
enkeling een bad nam.
Nadat allen zoo weer inwendig versterkt
waren, werd de tocht onder Hollandsch
mooie duinen voortgezet naar Den Helder;
hier werd nog over de buitenhaven gereden
wat zeer aardig was, vooral H. M. Tromp
had natuurlijk ieders oog.
't Was ongeveer kwart voor acht toen al
len wuivend en goed gemutst weer in Hippo
arriveerden, voorgegaan door de Kon. Mu-
ziekver. „Harmonie", dir P. Kreijger, werd
eerst nog een rondgang door het dorp ge
maakt, waarna bij Concordia halt gehou
den werd. Hier stonden de tafels gereed en
werd de traditioneele kop koffie met Wie-
ringer jodekoek rondgediend.
In kernachtige bewoordingen dankte bur
gemeester L. C. Kolff allen die medege
werkt hadden tot dezen tocht en dan in het
bijzonder het comité van autobezitters. Spr.
bracht een stille groet aan den motorrijder
C. Kroon, die anders steeds zn krachten
gaf voor dezen tocht, maar ons nu, helaas
ontvallen is.
Namens de oudjes sprak de heer P. Bruul.
De heer Bruul deed dit nu eens niet ge
woon, maar netjes in dichtvorm op z'n
Wierings.
De heer C. J. Bosker sprak tenslotte na
mens het comité van autobezitters. Spreker
dankte de vorige sprekers en spr. dankte
vooral ook de inteekenaren op de lijsten.
Evenals andere jaren was ook thans weer
Zuster v. d. Togt aanwezig voor assistentie.
De hr. A. Gomes (dienstplichtige militair)
maakte de tocht mede als reparateur, terwijl
de heer II. Post op zijn motor de auto's gere
geld controleerde.
BURGERLIJKE STAND.
3 t.m. 21 Juni 1939.
Geboren: Hein, z. v. H. Jaspers en K.
Hooiveld; Wilhelmina Maria, d. v. A. v.
Koeveringe en M. H. van Mastrigtl; Jeltje,
d. v. A. de Vries èn A. J. v. d Schaaf;
Gepke, d. v. J. Westerhof, en S. Folkers;
Tete Ilendrika, d. v. B. Hensen en A.
Drenth; Gebinus, z. v. A. v. Dijken en G.
van Klinken Catharina, d. v. A. Tienstra
en C. E. Hille. Herman Jan, z. v. D. Baijs
en E. H. Hippler.
Ondertrouwd: A. de Graaf en A. Bakker;
H. Koning en M. Visser; H. Lont en J.
Iedema; H. Smit en C. Gcuscbroek.
Gehuwd: S. Grin en G A. Bakker; tJ. C.
Koorn en D. E. v d. Kreeke.
Overleden: M. C. Mangelaars, 50 jr., echt-
gen. van L. Schoonen: te Alkmaar: Gepke
Westerhof, 1 dag, dóchter van Joh. Wester
hof en S. Folkers. Als levenloos aangegeven
een kind van J. Westerhof en S. Folkers
POLITIE.
Gevonden: een vulpen.
Inlichtingen bij den gemeentebode.
ALKMAAR, 21 Juni.
Aardappelen 3.105.60, aardbeien 4656,
aalbessen 13.andijvie 0.802, asperges 12
—28, bloemkool I 10—11, ideim II 5—9, dop
erwten 47, druiven 27, krospla 0.500.70,
komkommers 3—6, peterselie 0.50—0.80, per
ziken 6.50, postelein 0.28—0.41, peulen 6—
rabarber 3.505, selderie 0.500.60,
spinazie 0.22—0.81, snijboonen 16—18, dub-
hele spcrciebooncn 2021, tuinbooncn 2.50—
4, tomaten 1112, wortelen 36.
AMSTERDAM, 21 Juni.
v eemankt. 269 vette kalveren: lc kw.
64 ct„ 2e kw. 48—54 ct., 3e kw. 40—46
et. per Kg. levend gewicht, 123 nuchtere
kalveren f 710 per stuk, 22 schapen f 13
15 per stuk, 202 varkens- vlceschvarkens,
wegende van 90—110 Kg. 58—59 ct„ zware
\arkens 57—58 ct. per Kg. slacht gewicht.
Aangevoerd 3 wagons geslachte runderen
uit Denemarken
BROEK OP LANGENDIJK. 22 Juni.
1 oorloopig bericht. Schotsche muizen
r>—-o.SO, drielingen 3—4.10, kleine 1.20-1.60,
bos rabarber 3.40—4, Tomaten 25.30—
\iAAr, 24.4024.90. C 24.40-25, CC 19.—.
NOORDSCITARWOUDE, 22 Juni.
Aanvoer; 30.600 Kg. aardappelen: Scfoot-
sche muizen 5-5.80, honken 5.-, drielingen
3.70, kriel 1—1.40
SCHA GEN, 22 Juni 1939.
-6 geldekooion. vette f 170—260, 12 kalf-
soeien f 150225, 74 nuehtere kalveren f6—
schabpn- vette f 12IR 148 lamineren
i. /k^varkfin-e- ma«- 125. 5 idem. vetle, P-
JO.49 0.54, 102 biggen f 14—20. konijnen
x ti.25—1, kippen fn 60—0010 haantjes
f 0.10-0 80.