Squalus... Thetis Phénix... Jongeheeren-en Kinderkleeding VACANTIEREIZEN in alle snelheden Drie rampen en wat zij leerden Huiduitslag, Jeuk, Eczeem minimum MYPEl VELT HU IJS Xeoceêieh nieuwe YliemvJ uit tOik Zonder geluk vaart niemand wel! KLEEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN De broodprijs te 's Gravenhage Burgerlijke Stand van Den Helder Uit het politie-rapport Texelsche kermis? Cocksdorpers op reis Visscherij Gezonde voeten met Badzo. Gezonde voeten met Postduiven vcrecniging ^Hollands Noordpunt" Squales, Thetis, Phenix, drie namen van tragische herinnering, drie rampen van onderzeebooten. Het is een tijd van snelle bewapening, in Engeland loopt wekelijks een oorlogs schip van stapel, soms zelfs méér. Gaat de bouw te snel, wordt er te veel aan de veiligheid geofferd, is het personeel niet voldoende voor zijn taak berekend? Het zijn vragen, die de Court of Inquiry ingesteld door het Engelsche Gouvernement zal hebben te beantwoorden, en ook zeer zeker beantwoorden zal. De commissie zal worden gepresideerd door een vooraanstaand rechtsgeleerde, terzijde gestaan door marine autoriteiten en enkele andere leden. Zij zal vele volmachten hebben, o.a. kunnen onwil lige getuigen door de sterke hand van de po litie worden gedwongen hun ervaringen mede te deelen, maar met dit alles wordt slechts de put gedempt. Het is ook een tijd van snelle personeelsvoorziening. De Fransche boot voer met zeer veel jong personeel. Waren zij allen goed geoefend, was het werk voor hen niet te zwaar. Het zijn vragen, die de Fransche admiraliteit zal bezien. Slechts 4 man van de Thetis verschenen aan de oppervlakte, voorzien van een Davis- apparaat, de Fransche onderzeeboot zal nooit meer verschijnen. Er zijn vele vragen, zeer vele, die be antwoording vragen en wij zullen er straks enekel stellen omdat zij strekken tot alge- meene leering. Heeft onze marine wel eens dergelijke ongelukken gehad? Tot op heden, neen. Hebben wy dan zoo gelukkig gevaren? Inderdaad, want zonder geluk vaart nie mand wel, maar dat is niet de eenige reden. Kleine ongevallen, zelfs „narrow escapes", (ontsnappingen op 't kantje af), zij kwamen bij onzen onderzeedienst voor, zooals bij elke marine, maar catastrophen van een omvang als met de „Thetis", nogmaals nooit. Zorgvuldige selectie, grondige personeels- opleiding, goede organisatie, wel omschreven en weldoordachte veiligheidsmaatregelen, dat waren en dat zijn de leidende gedachten, die hielpen deze dienst op te bouwen. Snelle nieuwbouw vraagt tevens snelle personeelsopleiding, en deze beide eischen botsen nog wel eens. Een personeelsopleiding is nu eenmaal niet te regelen: zij gaat immer zoo snel mogelijk, het tempo is niet op te voeren, wel kon de basis worden verbreed, door meer personeel in opleiding te nemen maar dit kost veel geschoold personeel voor instructie, dat aan de vloot moet worden onttrokken. Zoo lezen wy in de Engelsche bladen, dat op deze proeftocht menschen mee gingen voor opleiding, om straks op andere booten van hun ervaring te pro- fiteeren. Dit nu is een fout, een proef tocht is niet geschikt voor personeelsop leiding, zjj dient om schip en werktuigen te beproeven, elk nevendoel leidt de aan dacht van het hoofddoel af en is een bron van fouten. Alles is nieuw gemonteerd, alles moet be proefd worden, van de juiste uitvoering is nog niets bekend daar voor dient juist de proeftocht. Wij leiden geen personeel op tijdens proef tochten, laten wy het niet met trots consta- teeren, doch dankbaar zijn, dat van den weg nog niet werd afgeweken, want ook bij ons komen dezelfde vraagstukken aan de orde: snelle bouw, langzamer personeels voorziening. De bemanning der „Thetis" was welhaast het dubbele van de benoodigde, zoodat alle factoren aanwezig waren voor een oncontro leerbaar bedrijf. Een onderzeeboot is een nauw-luisterend apparaat, elke Jiandeling moet doordacht geschieden, en van een cen traal punt uit gecontroleerd worden, dan leert de ervaring dagelijks. Wijkt men van dit principe af, dan worden fouten gemaakt, kleine, maar soms ook groote. Bij de duik- manoeuvre is niet eens de geheele beman ning noodig; degenen, die geen functie is toe bedeeld, hebben vaste aangewezen plaatsen, waarvan zij niet afkomen voor de order daar toe uitgaat. Men meene niet, dat de beman ning daarom kleiner kan zijn, zij is immers ingesteld op een duurbedrijf waarbij de wachtposten elkaar aflossen, terwijl de be handeling der torpedo's en het noodzakelijk onderhoud een ieder meer dan een dagtaak verzekeren, maar gedurende het duiken is alles geconcentreerd op deze manoeuvre alu- leen. Waarom en of op de „Thetis" gedu rende het duiken torpedobuizen werden behandeld, met het fatale gevolg, is nog een vraag voor de commissie van onder- Elke week nieuwe zendingen in zoek. Waarom tenslotte dit behandelen der buizen leidde tot een catastrophe, is een tweede, nog belangrijker vraag. Op onze proeftochten gaat als regel mede een bemanning", gedeelteüjk uit marineperso neel en gedeeltelijk uit ervaren personeel van de werf van aanbouw; het totaal blijft als regel onder de vastgestelde bemanning. Dit is zeer juist en zeer logisch. Men gaat immers voor slechts enkele uren "naar zee, dus de aflossing is geen punt van overwe ging, voor onderhoud en ander werk is op de werf, na binnenkomst, genoeg personeel beschikbaar. En men houdt het bedrijf over zichtelijk, ten allen tijde te controleeren. Handeling na handeling wordt uitgevoerd het resultaat afgewacht, en als eindelijk de boot haar eerste duik voltooit, is men zeker, dat het risico tot een minimum is terugge bracht. Dit leerde ons de ervaring van jaren, moge geen versnelde aanbouwpolitiek ons onnoo- dig van deze gezonde principes afbrengen. Zonder geluk vaart niemand wel, maar er is méér noodig om wél te varen. Davis-apparaat. Engelsche opvarenden van de „Thetis" lieten hun leven bij een poging tot ontsnap ping met een Davisapparaat. Wat is dit? Wij hebben toestellen, nagenoeg gelijk in uitvoering, geheel gelijk in principe, zij zijn vrijwel internationaal. De neusgaten worden gesloten door een klem, een rubbermondstuk met slang sluit de mond af naar buiten en geeft verbinding met een rubberzak, waterdicht. In deze zak wordt zuurstof toegelaten uit een fleschje met ge comprimeerde zuurstof bevestigd aan het apparaat, men ademt dus practisch zuivere zuurstof in, bij het uitademen wordt kool zuur gevormd, kooldioxyde. Dit giftige gas wordt geabsorbeerd door kaliloog in korrel vorm, aldus een groot oppervlak garandee- rend. Het kaliloog is in een bus, eveneens aan het toestel bevestigd. Men heeft zoo doende een ademhalingssysteem los van de buitenlucht, de verbruikte zuurstof wordt gesuppleerd, de geproduceerde koolzuur wordt geabsorbeerd. Het toestel, zooals in den handel ver krijgbaar, werkt gedurende circa drie kwar tier, bij geringe arbeid langer, er is dan min der verbranding. Maar de oefening met der gelijke toestellen eischen tijd en blijven tijd eischen. Men wordt opgeleid, systematisch, tot de belangrijkste oefening, het verlaten van een gezonken onderzeeboot. En is eenmaal dit standpunt bereikt, dan worden geregeld her halingsoefeningen en zwaarder oefeningen doorloopen. Duiktanks, bij alle marines in gebruik, bootsen de werkelijkheid nauwkeu rig na. Maar hoe van burgerwerklieden, in groote getale aanwezig bij het ongeluk, te verwachten, dat zij deze moeilijkste oefening onder de meest realistische omstandigheden, er is geen terug, hoe te verwachten, dat zij deze vuurproef zonder fouten doorloopen. Enkele stierven gedurende hun ontsnappings poging; niet omdat hun hart niet tegen de spanning was opgewassen, maar omdat zij in doodsangst de slang uit hun mond trok ken en verdronken. En deze ervaring kent elke duikmeester, zij zijn er op voorbereid, en nemen onmid dellijk maatregelen. Komt de leerling niet over zijn angst heen, dan is hij ongeschikt voor het werk, en wordt overgeplaatst. Maar hier was de realiteit, er op of er onder; de commissie van onderzoek zal ook dit onder werp behandelen en zij zal de juiste kritiek opbouwen, maar er ligt een les in besloten voor elke onderzeeboot bouwende natie. Werf- personeel gaat mede, immer, zij het in kleiner getale, ongelukken kunnen door voorzichtige behandeling tot een minimum worden geredu ceerd, maar het risico blijft, een iedere op varende moet getraind zijn in het gebruik van de veiligheidsmiddelen. Zeker, onderzeedienst- personeel moet ook werkzaamheden onder wa ter kunnen verrichten. Zij moeten zich in het duikvest geheel thuis voelen. Men schroeve de eischen dus niet te hoog op, maar velen van het werfpersoneel zagen de toestellen voor het eerst en zij betaalden met hun leven. Het is met dergelijke ongelukken steeds goed om meer te zien naar wat niet gebeur de, De gemaakte fouten, er zullen fouten ge maakt zijn, zijn onherstelbaar, „the least said the soonest mended". Maar de diepere oorzaak dezer fouten, daaruit moeten wij de ervaring putten, die nuttig en noodig is om tragedies als die der laatsten tijd te voorkomen. De Amerikaansche marine was met haar red dingsmiddelen snel ter plaatse; zij betaalde in het verleden echter een zeer hooge tol, de ongelukken zijn thans welhaast vergeten, zij waren talrijk. De Engelsche marine voer gelukkiger tot nu toe, maar thans komen de vragen, in het Parlement en de pers. De Fransche marine bestelde juist van te voren de duikerklokken, die bij de „Squalus" zoo nuttig bleken; het veiligheidsprincipe wordt weer actueel. Nu zouden in de AziatW sche wateren dergelijke middelen toch falen daar de waterdiepten te groot zijn. Zinkt daar een boot, dan is zij menschelykerwijs gespro ken, verloren. Geen Davis-apparaat. geen dus kerklok kan helpen, de boot bezwijkt na over schrijden van haar maximum duikdiepte. On der deze omstandigheden geldt: „Maak gee* fouten)', en dat is mogelijk. Mogelijk als de bemanning goed is, als het aantal geoefen- den in juiste verhouding staat tot het aan tal ongeoefenden, als met deze verhouding voor oogen de oefeningen worden opgezet. Aanvankelijk eenvoudig, geleidelijk toenemend in zwaarte. De Nederlandsche onderzeedienst voer steeds wel, laten wy dankbaar zijn, maar tevens niet vergeten de diepere grondslagen, die daartoe leidden: zonder geluk gaat het niet, maar ook niet met geluk alleen. Krabben verergert de kwaal en maakt U on toonbaar. Bestrijdt de oorzaak van uw ondra gelijke last en folteren de jeuk. Neem direct D.D.D., het recept van Dr. D. Dennis. Reeds de eerste druppels doen de ondragelijke jeuk bedaren. D.D.D. dringt diep in de poriën door en doodt de ziektekiemen, zoo dat de huid zich kan herstellen. Flacons k 75 ct., 1.1.50 en f. 2.50 bij Apoth. en Drogisten. De Volharding verhoogt niet. Na de vergadering, die het bestuur van de Coöperatie De Volharding Woensdagavond ge houden heeft, is besloten, niet over te gaan tot verhooging van den broodprijs, waartoe op voorstel van de Haagsche bakkery-com- missie het overgroote deel van de Haagsche bakkers vandaag zal overgaan. 21 Juni 1939 ONDERTROUWD: P. van den Bos en H. C. Lingbeek; N. P. N. Reus en J. C. Burghardt; J. S. Schellinger en E. van Amesfoort; K. J. Hollander en R. Kok; F. M. van der Woude en M. Heijblok; H. A. W. Feijen en M. C. Bruin; P. Jolen en D. Wit; C. W. H. Entjes en T. Heinstman; J. R. S. van Wijnsberge en G. J. Koffeman. BEVALLEN: A. Porsius-Glebbeek z. OVERLEDEN: C. G. van Zweden m(.) 73 jaar. 22 Juni 1939 GETROUWD: C. Kok en J. Kramer; F. J. Buschman en J. van den Handel. BEVALLEN: W. de Jong-van der Blom d.; D. J. Wittebrood-Zentveld z.; F. Tomeij-ae Jonge d.; M. de Heer-Dienaar d.; K. Mors- Kroonenburg d. OVERLEDEN: A. Moor (m.) 87 jaar. DRANKBLOEDEN BOETE. Gistermiddag werd een persoon op de Bas singracht aangehouden, welke in kennelijken staat aangeland was. Voorts bleek hij zijn vrouw ernstig met een mes gedreigd te hebben. Twee factoren, die voldoende waren om hem mee te nemen naar het Hoofdbureau en hem aldaar in verzekerde bewaring te zetten. Toeen bleek tenslotte nog, dat de man in het Politieblad gesignaleerd stond voor het ondergaan van 25 dagen hechtenis of 30 gulden boete. En dus vertrok het 61-jarige heerschap hedenochtend naar de Kaasstad. per boot, trein, car of vliegmachine Hotelcoupons, cheques, credietbrieven, vreemd geld De kermis is in aanbouw, reeds Dinsdag arri veerden in het Park enkele benoodigdheden voor opbouw van De Jongs' Bioscoop, die in- tusschen op zijn gewonen standplaats voor ont vangst van het publiek gereed staat. Inmiddels is ook op het land van den heer Jac. Roeper in de Koogerstraat de groote schouwburgtent van den heer Kingsbergen aangekomen, ook hieraan vorderen de werkzaamheden snel. Gistermorgen begon natuurlijk onder groote belangstelling van de jeugd de op bouw op de Groeneplaats. Voor de hotels „De Lindeboom" en „De Oranjeboom" heeft de autobaan van Vermolen weer een plaats ge kregen. Het Zuid-Westelijk deel van het Marktplein is daarmede voor het grootste ge deelte reeds bezet. Een draaimolen wordt op gebouwd vóór de kapperszaak van den heer Appelboom, een zweefmolen voor die van den heer v. d. Aakster. Verder wordt het markt plein volgebouwd met kramen, enz. De indee ling lijkt ons ditmaal als er niet te veel meer bijkomt zeer goed geslaagd. In de Schouwburg van den heer Kingsbergen wordt in de eerste dagen der week een „Too- ver-revue" gegeven van den Illusionist Melan- chini, waarin Ellen Fay optreedt met een staf yan medewerkers(sters). Woensdag zal daar worden opgevoerd het Amsterdamsche volks stuk „Zeemansvrouw" van Herman Bouber en Donderdag het vanouds bekende drama „De Voddenraper van Parjjs" van Felix Pat. Zon dag zal een groote Kermisrevue gegeven wor- 'en, waarin o.a. optreden: Kees Pruis, Octava an Attrecht. Stella Siemer en anderen. Zondagmiddag heeft een voorstelling voor de jeugd plaats, gegeven wordt dan „De kwajon gensstreken van Guus en Gys". De Jong's Bioscoop geeft de eerste vier dagen van de Kermis de bekende film „Jongensstad", die overal met groot succes wordt vertoont. Vrijdag en Zaterdag wordt de film „Maria An- oinette" gedraaid en Zondag „Test Pilot". Woensdag en Zaterdagmiddag worden kinder voorstellingen gegeven. Zoowel in Pen's Schouwburgzaal, als in^5e Graaf's Casino en in het vernieuwd gedeelte van hotel „Texel" zal iederen avond, dus ook Maandag, gelegenheid voor den dans bestaan. Bij den heer Pen treedt op Haarlems Jazz band „The Harlem Singers", onder leiding van Jan van Ake. In het Casino het Jazzbandge zelschap van Ter Laar, en in hotel „Texel" wordt de balmuziek verzorgd door het gezel schap Willy Kühler. Zooals men ziet. is er gelegenheid voor amuse ment genoeg. De uitkomsten van de meeste Texelsche bedrijven zijn evenwel van dien aard geweest dit seizoen, dat het zich laat aanzien, dat we een stugge kermis zullen krijgen. Gisteren maakte een gezelschap De Cocksdorp en omstreken, onderleiding Ds. Salm. een uitstapje naar Gooi. In den vroegen morgen werd het geze schap, bestaande uit 27 personen door bus dienst Reuvers naar de Tex. boot gesb Te Den Helder aangekomen, stond de autobus gereed, welke het gezelschap door de Vecht streek naar Utrecht bracht Nadat in de bin nenstad een kijkje was genomen en een kop koffie gebruikt, voerde de reis door t mooie Gooi, o.a. langs het prinselijk paleis, naar de Lage Vuursche. Daar wachtte een voortreffelijk middagmaal, 's Middags werd de A.V.R.O.-studio bekeken. Het werd nu zoetjes-aan weer tyd om het hooge Noorden op te zoeken, want de laatste boot moest het gezelschap weer naar het z.g.n. .gouwe boltje" brengen. Om negen uur kwam het gezelschap hoogst voldaan weer op h"r dorp terug. Urk, 21 Juni. Door 34 vaartuigen werd heden aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aangevoerd: 2705 pond Kuilpaling, van 40255 pond per vaartuig, prijs 2224/2 ct en 190 pond Lyn- of Beugaal, 32^37 ct. per pond. REIS VAN OUDEN VAN DAGEN NAAK IJ MUIDEN. Dé ver. „De ouden van dagen" heeft met de oudjes van 60—80 jaar een bezoek gebracht aan IJmuiden. De vischafslag, welke iedere Urker steeds aantrekt, werd bezocht. Jammer was het, dat de nieuwe sluis niet bezocht mocht worden vanwege miltaire werken. Het was een zeer genoeglijke dag, welke begun stigd werd door het schoone weder. De oudjes werden des avonds bij aankomst van de boot verwelkomd door burgemeester Keyzer. VACANTIETIJD VOOR DE N.V. EERSTE URKER STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ BEGONNEN. Vanaf Maandag 19 Juni tot Zaterdag 2 Sep tember heeft deze Maatschappij haar tarieven weer verlaagd. De dagretours zijn nu weer i,per persoon. De booten hebben den laatsten tijd een gunstige verandering onder gaan en zijn geheel als passagiersbooten in gericht. De bij allen bekende „Geusau" is niet meer te herkennen. Van 26 Juni of zal er ook een dienst van Urk naar Elburg worden ondernomen. I «r* |,'/y f jr Bij beschikking van den Minister van Defen sie is de luitenant ter zee 2e klasse bij de koninklijke marine reserve J. H. Uiterwijk met 1 Juli 1939 geplaatst aan boord van H. Ms. „Wachtschip" te Willemsoord. Overplaatsingen. Majoor-schrijver A. v. Heijningen v. Kaz. W.o. n. W.s. W.o., 19-6-39. Op datum tewerk gesteld by het Bureau Personeel in het Com- mandement der Marine te W.o. Sergt.-hofmeester W. G. C. v. Grunderbeek v. W.s. W.o. naar Tromp 1-7-39. Sergt W. F. Hennink v. Tromp n. W.s. W.o. 29-7-39. Sergt.-macht. H. G. Eijmers v. v. Speijk n. Tromp, 20-6-39. Sergt.-vltmkr. (M) J. Crama en H. van Es v. Kaz. A'dam K.L.M. n. W.s. Vliss. 3-7-39. Op datum tewerkgesteld bij de Mij. „De Schelde". Onder intrekking der op 3-7-39 be volen tewerkstelling bij de N.V. Aviolanda te Papendrecht. Sergt.-monteur J. T. de Vries v. De Mok naar Tromp, 14-8-39. Maj.-macht. T. M. de Jong Boers v. Su- matra n. v. Speijk, 19-6-39. Maj.-macht. C. Kurvink v. v. Speijk n. Su- matra 19-6-39. Sergt.-konst. M. van Reems van W. v. Ewijck n. W.s. Vliss. 24-6-39. Sergt.-macht. R. M. J. Scheffer v. W.s. W.o. n. van Speijk, 20-6-39. Korpl.-telegrafist H. W. Struik v. O.Z.D. n De Mok 19-6-39. Korpl.-hofmeester P. G. Muller v. Tromp n O.Z.D.19-6-39. Korpl.-ziekenverpleger H. J. Woering van Friso n. Hospitaal 19-6-39. Korp.-kok W. F. J. Coerse v. Sumatra n. Kaz. W.o. 19-6-39. Korpl.-vltmkr. (M.) L. T. van Sermondt v. De Kooy n. Tromp 14-8-39. Matroos le kl. A. J. Dreijer v. v. Speyk, schoenmaker C. Rijnhout en kleermaker P. M. van Zeijl van Kaz. W.o. Datum bevolen overplaatsing naar Hms. Sumatra gewijzigd van 1-7-39 in 7-7-39. Matroos 2e kl. P. C. van Dommele v. W.s. W.o. n. O.Z.D. 19-6-39. Matr. 2e kl. W. Leeuwestein v. Kaz. W o. n. O.Z.D. 19-6-39. Matrozen 3e kl. S. P. Baerveldt G. v. d. Deijl, G. Goedhart, F, Groenenberg, K. Ku- perus en C. Kuijt v. W.s. W.o. n. OZD 19-6-39. e Matr. 3e kl. B. J. Heijdeman v. Sumatra n Gelderland, 17-6-39. Matr. 3e kl. J. van Wjjk v. Gelderland n Sumatra 17-6-39. Leerl.-vltmkr. (M.) J. Jolink v. Kaz Wo Datum bevolen overpl. n. De Kooy rewit- zigd van 12-7-39 in 1-7-39. Leerl.-vltmkr. (M.) H. de Man van Kaz W.o. Alsvoren in 12-7-39. STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND. Chr. Huygens (u.), 22 Juni te Batavia Johan de Witt, 22 Juni te Amsterdam Soemba (u.), 22 Juni te Sabang Tabian (u.), 21 Juni 8 u. 22 m.' v m 20 m Z.W. van Nilton. m" 20 m' J°Genua. OIdenbarnevelt 22 Juni v.m. te Chr. Huygens, u„ 20 Juni v. Singat>ore Poelau Laut, u., 22 Juni van Suez Tjikadi, u„ pass. 22 Juni Vlissingen. 'XON VED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ Agamemnon, pass. 21 Juni Gibraltar. Het koolzuurhoudend badzout van Boekelo verjongt en versterkt Uw voeten en geeft nieuwe veerkracht. BADZO-voetbaden openen de poriën en verbeteren de bloed circulatie. BADZO-voetbaden zijn een weldaad voor hen, die last hebben van; vermoeide voeten gezwollen voeten transpireerende voeten wintervoeten eeltvorming en likdoorns. Eén pak BADZO (a 20 cent) is voldoende voor 3 d 4 voetbaden. Voor kuipbaden: Pakken van 3 K.G. 45 ct. (Verkrijgbaar bij apothekers en erkende drogisten.) N.V. KON. NED. ZOUTINDUSTRIE - BOEKELO. Fauna, 22 Juni te Aghia Marina. Ganymedes, pass. 22 Juni Gibraltar. Hebe, 22 Juni te Lissabon. Hermes, 22 Juni te Beyrouth. Vesta, 22 Juni van Amsterdam. Ariadne 21 Juni v. Hamburg. Baarn 22 Juni te Hamb. Bennekom, t., 19 Juni van Callao. Berenice 21 Juni van Susak. Cottica 21 Juni van Dover. Deucalion 21 Juni te Mutzuna. Ganymedes 21 Juni van Faro. Irene 21 Juni te Catania. Johan de Witt, t„ 21 Juni v. South. Juno 21 Juni van Izmir. Nereus 22 Juni te Amsterdam. Plato 20 Juni te Cristobal. Poelau Bras, t. 21 Juni van Marseille. Poelau Laut, u., 21 Juni te Port Said. Tiberius 21 Juni v. Djidjellie. Triton 21 Juni van Candia. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Lochgoil, 21 Juni te Cristobal. Bilderdijk 19 Juni van Boston. Burgerdijk 19 Juni te New-Orleans. Damsterdyk 21 Juni te Vancouver. Drechtdijk 21 Juni te Seattle. Pennland 21 Juni van Rotterdam. Statendam 21 Juni te New York. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Weltevreden (th.)pass. 22 Juni Kaap del Armi. Dempo (u.), 2 Juni 12 u. 30 m. n.m. te South- ampton. Brastagi, 22 Juni v. Hamburg. Dempo, 21 Juni v. Rotterdam. Indrapoera, t., pass. 21 Juni Perim. Japara, u„ 22 Juni v. P. Said. Kedoe, 22 Juni te Hamburg. Kota Baroe, u., pass. 22 Juni Ouessant. Palembang, t., 21 Juni v. Marseille. Slamat, u., pass. 21 Juni Suez. Tapanoeli, t„ 21 Juni v. Port Said. ROTTERDAMZUID-AMERIKA LIJN. Alcyone, 22 Juni te Rotterdam. VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MIJ. (HollandAfrika Lyn). Bloemfontein (th.), 21 Juni van Aden (Verb.) Njjkerk (th.), 22 Juni te Antwerpen. Bloemfontein, u., 20 Juni te Kaapstad. Boschfontein, u„ 20 Juni te Kaapstad. Randfontein, u., 21 Juni v. Marseille. (Holland—Br.-Indiö Lyn). Streefkerk, u., 22 Juni te Colombo. JAVACHINA—JAPAN LIJN. Ijibesar, 20 Juni te Yokohama. SILVER-JAVA PACIFIC LIJN. Bengalen, 21 Juni te Manilla. Soekaboemi, 21 Juni te Singapore. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ- Bandjermasin 21 Juni van Kaap Gaurdaful. Siberoet 21 Juni te Bangkok. Sibigo 21 Juni te Belawan. Bovengenoemde vereeniging hield j.1. 1 on" ag een wedvlucht van Chateauraux (Fr.)> afstand 718 K.M. In concours waren 81 dui ven, welken met vrijwel windstil, helder weer es morgens om 6 uur in vrijheid werden Se' steld. Het concours had een zeer snel verloop en verliezen werden niet geleden. De le prijsvliegende duif bereikte om l5u.* 5-24 haar hok, terwijl de 27e of laatste prijs vliegende duif om 15u.-46-13 werd geconsta teerd, en het concours dus slechts 41 minuten openstond. Pryzen en punten werden als volgt verdiend: Bruin 1, 6, 14 met 96 punten; v. Steyn 2, 5, 19, 25 met 97 punten; Riemers 3, 16, 21, 22 met 86 pt.; Buis 4, 8, met 57 pt.; Giesbers 7, 9. 17, 26 met 89 pt.; Scholte 8, 12 met 57 pt-I Rietveld 10, 11, 23 met 70 pt.; Mulder 13. 20 met 56 pt.; Koger 15 met 22 pt.; Brand 24 met 22 pt.; Huber-Bok 27 met 10 pt,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6