Squalus... Thetis Phénix...
Jongeheeren-en
Kinderkleeding
VACANTIEREIZEN
in alle snelheden
Drie rampen en wat zij leerden
Huiduitslag, Jeuk,
Eczeem
minimum
MYPEl
VELT HU IJS
Xeoceêieh nieuwe
YliemvJ uit tOik
Zonder geluk vaart
niemand wel!
KLEEDINGMAGAZIJNEN
DEN HELDER
GENEESMIDDEL
TEGEN HUIDAANDOENINGEN
De broodprijs te 's Gravenhage
Burgerlijke Stand van Den Helder
Uit het politie-rapport
Texelsche kermis?
Cocksdorpers op reis
Visscherij
Gezonde
voeten
met
Badzo.
Gezonde voeten met
Postduiven vcrecniging
^Hollands Noordpunt"
Squales, Thetis, Phenix, drie namen
van tragische herinnering, drie rampen
van onderzeebooten.
Het is een tijd van snelle bewapening,
in Engeland loopt wekelijks een oorlogs
schip van stapel, soms zelfs méér. Gaat
de bouw te snel, wordt er te veel aan de
veiligheid geofferd, is het personeel niet
voldoende voor zijn taak berekend?
Het zijn vragen, die de Court of Inquiry
ingesteld door het Engelsche Gouvernement
zal hebben te beantwoorden, en ook zeer
zeker beantwoorden zal. De commissie zal
worden gepresideerd door een vooraanstaand
rechtsgeleerde, terzijde gestaan door marine
autoriteiten en enkele andere leden. Zij zal
vele volmachten hebben, o.a. kunnen onwil
lige getuigen door de sterke hand van de po
litie worden gedwongen hun ervaringen mede
te deelen, maar met dit alles wordt slechts de
put gedempt. Het is ook een tijd van snelle
personeelsvoorziening. De Fransche boot voer
met zeer veel jong personeel. Waren zij allen
goed geoefend, was het werk voor hen niet
te zwaar. Het zijn vragen, die de Fransche
admiraliteit zal bezien.
Slechts 4 man van de Thetis verschenen
aan de oppervlakte, voorzien van een Davis-
apparaat, de Fransche onderzeeboot zal
nooit meer verschijnen.
Er zijn vele vragen, zeer vele, die be
antwoording vragen en wij zullen er straks
enekel stellen omdat zij strekken tot alge-
meene leering.
Heeft onze marine wel eens dergelijke
ongelukken gehad?
Tot op heden, neen.
Hebben wy dan zoo gelukkig gevaren?
Inderdaad, want zonder geluk vaart nie
mand wel, maar dat is niet de eenige
reden.
Kleine ongevallen, zelfs „narrow escapes",
(ontsnappingen op 't kantje af), zij kwamen
bij onzen onderzeedienst voor, zooals bij elke
marine, maar catastrophen van een omvang
als met de „Thetis", nogmaals nooit.
Zorgvuldige selectie, grondige personeels-
opleiding, goede organisatie, wel omschreven
en weldoordachte veiligheidsmaatregelen, dat
waren en dat zijn de leidende gedachten, die
hielpen deze dienst op te bouwen.
Snelle nieuwbouw vraagt tevens snelle
personeelsopleiding, en deze beide eischen
botsen nog wel eens. Een personeelsopleiding
is nu eenmaal niet te regelen: zij gaat immer
zoo snel mogelijk, het tempo is niet op te
voeren, wel kon de basis worden verbreed,
door meer personeel in opleiding te nemen
maar dit kost veel geschoold personeel voor
instructie, dat aan de vloot moet worden
onttrokken.
Zoo lezen wy in de Engelsche bladen,
dat op deze proeftocht menschen mee
gingen voor opleiding, om straks op
andere booten van hun ervaring te pro-
fiteeren. Dit nu is een fout, een proef
tocht is niet geschikt voor personeelsop
leiding, zjj dient om schip en werktuigen
te beproeven, elk nevendoel leidt de aan
dacht van het hoofddoel af en is een
bron van fouten.
Alles is nieuw gemonteerd, alles moet be
proefd worden, van de juiste uitvoering is
nog niets bekend daar voor dient juist de
proeftocht.
Wij leiden geen personeel op tijdens proef
tochten, laten wy het niet met trots consta-
teeren, doch dankbaar zijn, dat van den
weg nog niet werd afgeweken, want ook bij
ons komen dezelfde vraagstukken aan de
orde: snelle bouw, langzamer personeels
voorziening.
De bemanning der „Thetis" was welhaast
het dubbele van de benoodigde, zoodat alle
factoren aanwezig waren voor een oncontro
leerbaar bedrijf. Een onderzeeboot is een
nauw-luisterend apparaat, elke Jiandeling
moet doordacht geschieden, en van een cen
traal punt uit gecontroleerd worden, dan
leert de ervaring dagelijks. Wijkt men van
dit principe af, dan worden fouten gemaakt,
kleine, maar soms ook groote. Bij de duik-
manoeuvre is niet eens de geheele beman
ning noodig; degenen, die geen functie is toe
bedeeld, hebben vaste aangewezen plaatsen,
waarvan zij niet afkomen voor de order daar
toe uitgaat. Men meene niet, dat de beman
ning daarom kleiner kan zijn, zij is immers
ingesteld op een duurbedrijf waarbij de
wachtposten elkaar aflossen, terwijl de be
handeling der torpedo's en het noodzakelijk
onderhoud een ieder meer dan een dagtaak
verzekeren, maar gedurende het duiken is
alles geconcentreerd op deze manoeuvre alu-
leen.
Waarom en of op de „Thetis" gedu
rende het duiken torpedobuizen werden
behandeld, met het fatale gevolg, is nog
een vraag voor de commissie van onder-
Elke week nieuwe zendingen
in
zoek. Waarom tenslotte dit behandelen
der buizen leidde tot een catastrophe,
is een tweede, nog belangrijker vraag.
Op onze proeftochten gaat als regel mede
een bemanning", gedeelteüjk uit marineperso
neel en gedeeltelijk uit ervaren personeel van
de werf van aanbouw; het totaal blijft als
regel onder de vastgestelde bemanning.
Dit is zeer juist en zeer logisch. Men gaat
immers voor slechts enkele uren "naar zee,
dus de aflossing is geen punt van overwe
ging, voor onderhoud en ander werk is op
de werf, na binnenkomst, genoeg personeel
beschikbaar. En men houdt het bedrijf over
zichtelijk, ten allen tijde te controleeren.
Handeling na handeling wordt uitgevoerd
het resultaat afgewacht, en als eindelijk de
boot haar eerste duik voltooit, is men zeker,
dat het risico tot een minimum is terugge
bracht.
Dit leerde ons de ervaring van jaren, moge
geen versnelde aanbouwpolitiek ons onnoo-
dig van deze gezonde principes afbrengen.
Zonder geluk vaart niemand wel, maar er is
méér noodig om wél te varen.
Davis-apparaat.
Engelsche opvarenden van de „Thetis"
lieten hun leven bij een poging tot ontsnap
ping met een Davisapparaat. Wat is dit?
Wij hebben toestellen, nagenoeg gelijk in
uitvoering, geheel gelijk in principe, zij zijn
vrijwel internationaal.
De neusgaten worden gesloten door een
klem, een rubbermondstuk met slang sluit de
mond af naar buiten en geeft verbinding met
een rubberzak, waterdicht. In deze zak wordt
zuurstof toegelaten uit een fleschje met ge
comprimeerde zuurstof bevestigd aan het
apparaat, men ademt dus practisch zuivere
zuurstof in, bij het uitademen wordt kool
zuur gevormd, kooldioxyde. Dit giftige gas
wordt geabsorbeerd door kaliloog in korrel
vorm, aldus een groot oppervlak garandee-
rend. Het kaliloog is in een bus, eveneens
aan het toestel bevestigd. Men heeft zoo
doende een ademhalingssysteem los van de
buitenlucht, de verbruikte zuurstof wordt
gesuppleerd, de geproduceerde koolzuur
wordt geabsorbeerd.
Het toestel, zooals in den handel ver
krijgbaar, werkt gedurende circa drie kwar
tier, bij geringe arbeid langer, er is dan min
der verbranding. Maar de oefening met der
gelijke toestellen eischen tijd en blijven tijd
eischen.
Men wordt opgeleid, systematisch, tot de
belangrijkste oefening, het verlaten van een
gezonken onderzeeboot. En is eenmaal dit
standpunt bereikt, dan worden geregeld her
halingsoefeningen en zwaarder oefeningen
doorloopen. Duiktanks, bij alle marines in
gebruik, bootsen de werkelijkheid nauwkeu
rig na. Maar hoe van burgerwerklieden, in
groote getale aanwezig bij het ongeluk, te
verwachten, dat zij deze moeilijkste oefening
onder de meest realistische omstandigheden,
er is geen terug, hoe te verwachten, dat zij
deze vuurproef zonder fouten doorloopen.
Enkele stierven gedurende hun ontsnappings
poging; niet omdat hun hart niet tegen de
spanning was opgewassen, maar omdat zij
in doodsangst de slang uit hun mond trok
ken en verdronken.
En deze ervaring kent elke duikmeester,
zij zijn er op voorbereid, en nemen onmid
dellijk maatregelen. Komt de leerling niet
over zijn angst heen, dan is hij ongeschikt
voor het werk, en wordt overgeplaatst. Maar
hier was de realiteit, er op of er onder; de
commissie van onderzoek zal ook dit onder
werp behandelen en zij zal de juiste kritiek
opbouwen, maar er ligt een les in besloten
voor elke onderzeeboot bouwende natie. Werf-
personeel gaat mede, immer, zij het in kleiner
getale, ongelukken kunnen door voorzichtige
behandeling tot een minimum worden geredu
ceerd, maar het risico blijft, een iedere op
varende moet getraind zijn in het gebruik van
de veiligheidsmiddelen. Zeker, onderzeedienst-
personeel moet ook werkzaamheden onder wa
ter kunnen verrichten. Zij moeten zich in het
duikvest geheel thuis voelen. Men schroeve
de eischen dus niet te hoog op, maar velen
van het werfpersoneel zagen de toestellen
voor het eerst en zij betaalden met hun
leven.
Het is met dergelijke ongelukken steeds
goed om meer te zien naar wat niet gebeur
de, De gemaakte fouten, er zullen fouten ge
maakt zijn, zijn onherstelbaar, „the least said
the soonest mended". Maar de diepere oorzaak
dezer fouten, daaruit moeten wij de ervaring
putten, die nuttig en noodig is om tragedies
als die der laatsten tijd te voorkomen. De
Amerikaansche marine was met haar red
dingsmiddelen snel ter plaatse; zij betaalde
in het verleden echter een zeer hooge tol, de
ongelukken zijn thans welhaast vergeten, zij
waren talrijk.
De Engelsche marine voer gelukkiger tot
nu toe, maar thans komen de vragen, in het
Parlement en de pers.
De Fransche marine bestelde juist van te
voren de duikerklokken, die bij de „Squalus"
zoo nuttig bleken; het veiligheidsprincipe
wordt weer actueel. Nu zouden in de AziatW
sche wateren dergelijke middelen toch falen
daar de waterdiepten te groot zijn. Zinkt daar
een boot, dan is zij menschelykerwijs gespro
ken, verloren. Geen Davis-apparaat. geen dus
kerklok kan helpen, de boot bezwijkt na over
schrijden van haar maximum duikdiepte. On
der deze omstandigheden geldt: „Maak gee*
fouten)', en dat is mogelijk. Mogelijk als de
bemanning goed is, als het aantal geoefen-
den in juiste verhouding staat tot het aan
tal ongeoefenden, als met deze verhouding
voor oogen de oefeningen worden opgezet.
Aanvankelijk eenvoudig, geleidelijk toenemend
in zwaarte.
De Nederlandsche onderzeedienst voer steeds
wel, laten wy dankbaar zijn, maar tevens niet
vergeten de diepere grondslagen, die daartoe
leidden: zonder geluk gaat het niet, maar
ook niet met geluk alleen.
Krabben verergert de
kwaal en maakt U on
toonbaar. Bestrijdt de
oorzaak van uw ondra
gelijke last en folteren
de jeuk. Neem direct
D.D.D., het recept van
Dr. D. Dennis. Reeds
de eerste druppels doen
de ondragelijke jeuk
bedaren.
D.D.D. dringt diep in
de poriën door en doodt
de ziektekiemen, zoo
dat de huid zich kan
herstellen.
Flacons k 75 ct., 1.1.50
en f. 2.50 bij Apoth.
en Drogisten.
De Volharding verhoogt niet.
Na de vergadering, die het bestuur van de
Coöperatie De Volharding Woensdagavond ge
houden heeft, is besloten, niet over te gaan
tot verhooging van den broodprijs, waartoe
op voorstel van de Haagsche bakkery-com-
missie het overgroote deel van de Haagsche
bakkers vandaag zal overgaan.
21 Juni 1939
ONDERTROUWD: P. van den Bos en H. C.
Lingbeek; N. P. N. Reus en J. C. Burghardt;
J. S. Schellinger en E. van Amesfoort; K. J.
Hollander en R. Kok; F. M. van der Woude
en M. Heijblok; H. A. W. Feijen en M. C.
Bruin; P. Jolen en D. Wit; C. W. H. Entjes
en T. Heinstman; J. R. S. van Wijnsberge en
G. J. Koffeman.
BEVALLEN: A. Porsius-Glebbeek z.
OVERLEDEN: C. G. van Zweden m(.) 73
jaar.
22 Juni 1939
GETROUWD: C. Kok en J. Kramer; F. J.
Buschman en J. van den Handel.
BEVALLEN: W. de Jong-van der Blom d.;
D. J. Wittebrood-Zentveld z.; F. Tomeij-ae
Jonge d.; M. de Heer-Dienaar d.; K. Mors-
Kroonenburg d.
OVERLEDEN: A. Moor (m.) 87 jaar.
DRANKBLOEDEN BOETE.
Gistermiddag werd een persoon op de Bas
singracht aangehouden, welke in kennelijken
staat aangeland was. Voorts bleek hij zijn
vrouw ernstig met een mes gedreigd te
hebben. Twee factoren, die voldoende waren
om hem mee te nemen naar het Hoofdbureau
en hem aldaar in verzekerde bewaring te
zetten. Toeen bleek tenslotte nog, dat de man
in het Politieblad gesignaleerd stond voor het
ondergaan van 25 dagen hechtenis of 30 gulden
boete.
En dus vertrok het 61-jarige heerschap
hedenochtend naar de Kaasstad.
per boot, trein, car
of vliegmachine
Hotelcoupons, cheques,
credietbrieven, vreemd geld
De kermis is in aanbouw, reeds Dinsdag arri
veerden in het Park enkele benoodigdheden
voor opbouw van De Jongs' Bioscoop, die in-
tusschen op zijn gewonen standplaats voor ont
vangst van het publiek gereed staat. Inmiddels
is ook op het land van den heer Jac. Roeper in
de Koogerstraat de groote schouwburgtent van
den heer Kingsbergen aangekomen, ook hieraan
vorderen de werkzaamheden snel.
Gistermorgen begon natuurlijk onder
groote belangstelling van de jeugd de op
bouw op de Groeneplaats. Voor de hotels „De
Lindeboom" en „De Oranjeboom" heeft de
autobaan van Vermolen weer een plaats ge
kregen. Het Zuid-Westelijk deel van het
Marktplein is daarmede voor het grootste ge
deelte reeds bezet. Een draaimolen wordt op
gebouwd vóór de kapperszaak van den heer
Appelboom, een zweefmolen voor die van den
heer v. d. Aakster. Verder wordt het markt
plein volgebouwd met kramen, enz. De indee
ling lijkt ons ditmaal als er niet te veel meer
bijkomt zeer goed geslaagd.
In de Schouwburg van den heer Kingsbergen
wordt in de eerste dagen der week een „Too-
ver-revue" gegeven van den Illusionist Melan-
chini, waarin Ellen Fay optreedt met een staf
yan medewerkers(sters). Woensdag zal daar
worden opgevoerd het Amsterdamsche volks
stuk „Zeemansvrouw" van Herman Bouber en
Donderdag het vanouds bekende drama „De
Voddenraper van Parjjs" van Felix Pat. Zon
dag zal een groote Kermisrevue gegeven wor-
'en, waarin o.a. optreden: Kees Pruis, Octava
an Attrecht. Stella Siemer en anderen.
Zondagmiddag heeft een voorstelling voor de
jeugd plaats, gegeven wordt dan „De kwajon
gensstreken van Guus en Gys".
De Jong's Bioscoop geeft de eerste vier dagen
van de Kermis de bekende film „Jongensstad",
die overal met groot succes wordt vertoont.
Vrijdag en Zaterdag wordt de film „Maria An-
oinette" gedraaid en Zondag „Test Pilot".
Woensdag en Zaterdagmiddag worden kinder
voorstellingen gegeven.
Zoowel in Pen's Schouwburgzaal, als in^5e
Graaf's Casino en in het vernieuwd gedeelte
van hotel „Texel" zal iederen avond, dus ook
Maandag, gelegenheid voor den dans bestaan.
Bij den heer Pen treedt op Haarlems Jazz
band „The Harlem Singers", onder leiding van
Jan van Ake. In het Casino het Jazzbandge
zelschap van Ter Laar, en in hotel „Texel"
wordt de balmuziek verzorgd door het gezel
schap Willy Kühler.
Zooals men ziet. is er gelegenheid voor amuse
ment genoeg. De uitkomsten van de meeste
Texelsche bedrijven zijn evenwel van dien aard
geweest dit seizoen, dat het zich laat aanzien,
dat we een stugge kermis zullen krijgen.
Gisteren maakte een gezelschap De
Cocksdorp en omstreken, onderleiding
Ds. Salm. een uitstapje naar
Gooi. In den vroegen morgen werd het geze
schap, bestaande uit 27 personen door bus
dienst Reuvers naar de Tex. boot gesb
Te Den Helder aangekomen, stond de autobus
gereed, welke het gezelschap door de Vecht
streek naar Utrecht bracht Nadat in de bin
nenstad een kijkje was genomen en een kop
koffie gebruikt, voerde de reis door t mooie
Gooi, o.a. langs het prinselijk paleis, naar de
Lage Vuursche.
Daar wachtte een voortreffelijk middagmaal,
's Middags werd de A.V.R.O.-studio bekeken.
Het werd nu zoetjes-aan weer tyd om het
hooge Noorden op te zoeken, want de laatste
boot moest het gezelschap weer naar het z.g.n.
.gouwe boltje" brengen. Om negen uur kwam
het gezelschap hoogst voldaan weer op h"r
dorp terug.
Urk, 21 Juni. Door 34 vaartuigen werd
heden aan den Gemeentelijken Vischafslag
alhier aangevoerd: 2705 pond Kuilpaling, van
40255 pond per vaartuig, prijs 2224/2 ct
en 190 pond Lyn- of Beugaal, 32^37 ct. per
pond.
REIS VAN OUDEN VAN DAGEN NAAK
IJ MUIDEN.
Dé ver. „De ouden van dagen" heeft met de
oudjes van 60—80 jaar een bezoek gebracht
aan IJmuiden. De vischafslag, welke iedere
Urker steeds aantrekt, werd bezocht. Jammer
was het, dat de nieuwe sluis niet bezocht
mocht worden vanwege miltaire werken. Het
was een zeer genoeglijke dag, welke begun
stigd werd door het schoone weder. De oudjes
werden des avonds bij aankomst van de boot
verwelkomd door burgemeester Keyzer.
VACANTIETIJD VOOR DE N.V. EERSTE
URKER STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ
BEGONNEN.
Vanaf Maandag 19 Juni tot Zaterdag 2 Sep
tember heeft deze Maatschappij haar tarieven
weer verlaagd. De dagretours zijn nu weer
i,per persoon. De booten hebben den
laatsten tijd een gunstige verandering onder
gaan en zijn geheel als passagiersbooten in
gericht. De bij allen bekende „Geusau" is niet
meer te herkennen. Van 26 Juni of zal er ook
een dienst van Urk naar Elburg worden
ondernomen.
I «r* |,'/y f jr
Bij beschikking van den Minister van Defen
sie is de luitenant ter zee 2e klasse bij de
koninklijke marine reserve J. H. Uiterwijk
met 1 Juli 1939 geplaatst aan boord van
H. Ms. „Wachtschip" te Willemsoord.
Overplaatsingen.
Majoor-schrijver A. v. Heijningen v. Kaz.
W.o. n. W.s. W.o., 19-6-39. Op datum tewerk
gesteld by het Bureau Personeel in het Com-
mandement der Marine te W.o.
Sergt.-hofmeester W. G. C. v. Grunderbeek
v. W.s. W.o. naar Tromp 1-7-39.
Sergt W. F. Hennink v. Tromp n. W.s.
W.o. 29-7-39.
Sergt.-macht. H. G. Eijmers v. v. Speijk n.
Tromp, 20-6-39.
Sergt.-vltmkr. (M) J. Crama en H. van Es
v. Kaz. A'dam K.L.M. n. W.s. Vliss. 3-7-39.
Op datum tewerkgesteld bij de Mij. „De
Schelde". Onder intrekking der op 3-7-39 be
volen tewerkstelling bij de N.V. Aviolanda te
Papendrecht.
Sergt.-monteur J. T. de Vries v. De Mok
naar Tromp, 14-8-39.
Maj.-macht. T. M. de Jong Boers v. Su-
matra n. v. Speijk, 19-6-39.
Maj.-macht. C. Kurvink v. v. Speijk n. Su-
matra 19-6-39.
Sergt.-konst. M. van Reems van W. v.
Ewijck n. W.s. Vliss. 24-6-39.
Sergt.-macht. R. M. J. Scheffer v. W.s.
W.o. n. van Speijk, 20-6-39.
Korpl.-telegrafist H. W. Struik v. O.Z.D. n
De Mok 19-6-39.
Korpl.-hofmeester P. G. Muller v. Tromp n
O.Z.D.19-6-39.
Korpl.-ziekenverpleger H. J. Woering van
Friso n. Hospitaal 19-6-39.
Korp.-kok W. F. J. Coerse v. Sumatra n.
Kaz. W.o. 19-6-39.
Korpl.-vltmkr. (M.) L. T. van Sermondt
v. De Kooy n. Tromp 14-8-39.
Matroos le kl. A. J. Dreijer v. v. Speyk,
schoenmaker C. Rijnhout en kleermaker P.
M. van Zeijl van Kaz. W.o. Datum bevolen
overplaatsing naar Hms. Sumatra gewijzigd
van 1-7-39 in 7-7-39.
Matroos 2e kl. P. C. van Dommele v. W.s.
W.o. n. O.Z.D. 19-6-39.
Matr. 2e kl. W. Leeuwestein v. Kaz. W o.
n. O.Z.D. 19-6-39.
Matrozen 3e kl. S. P. Baerveldt G. v. d.
Deijl, G. Goedhart, F, Groenenberg, K. Ku-
perus en C. Kuijt v. W.s. W.o. n. OZD
19-6-39. e
Matr. 3e kl. B. J. Heijdeman v. Sumatra n
Gelderland, 17-6-39.
Matr. 3e kl. J. van Wjjk v. Gelderland n
Sumatra 17-6-39.
Leerl.-vltmkr. (M.) J. Jolink v. Kaz Wo
Datum bevolen overpl. n. De Kooy rewit-
zigd van 12-7-39 in 1-7-39.
Leerl.-vltmkr. (M.) H. de Man van Kaz
W.o. Alsvoren in 12-7-39.
STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND.
Chr. Huygens (u.), 22 Juni te Batavia
Johan de Witt, 22 Juni te Amsterdam
Soemba (u.), 22 Juni te Sabang
Tabian (u.), 21 Juni 8 u. 22 m.' v m 20 m
Z.W. van Nilton. m" 20 m'
J°Genua. OIdenbarnevelt 22 Juni v.m. te
Chr. Huygens, u„ 20 Juni v. Singat>ore
Poelau Laut, u., 22 Juni van Suez
Tjikadi, u„ pass. 22 Juni Vlissingen.
'XON VED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ
Agamemnon, pass. 21 Juni Gibraltar.
Het koolzuurhoudend badzout van Boekelo
verjongt en versterkt Uw voeten en geeft
nieuwe veerkracht. BADZO-voetbaden
openen de poriën en verbeteren de bloed
circulatie. BADZO-voetbaden zijn een
weldaad voor hen, die last hebben van;
vermoeide voeten gezwollen voeten
transpireerende voeten wintervoeten
eeltvorming en likdoorns.
Eén pak BADZO (a 20 cent) is
voldoende voor 3 d 4 voetbaden.
Voor kuipbaden: Pakken van 3 K.G. 45 ct.
(Verkrijgbaar bij apothekers en erkende drogisten.)
N.V. KON. NED. ZOUTINDUSTRIE - BOEKELO.
Fauna, 22 Juni te Aghia Marina.
Ganymedes, pass. 22 Juni Gibraltar.
Hebe, 22 Juni te Lissabon.
Hermes, 22 Juni te Beyrouth.
Vesta, 22 Juni van Amsterdam.
Ariadne 21 Juni v. Hamburg.
Baarn 22 Juni te Hamb.
Bennekom, t., 19 Juni van Callao.
Berenice 21 Juni van Susak.
Cottica 21 Juni van Dover.
Deucalion 21 Juni te Mutzuna.
Ganymedes 21 Juni van Faro.
Irene 21 Juni te Catania.
Johan de Witt, t„ 21 Juni v. South.
Juno 21 Juni van Izmir.
Nereus 22 Juni te Amsterdam.
Plato 20 Juni te Cristobal.
Poelau Bras, t. 21 Juni van Marseille.
Poelau Laut, u., 21 Juni te Port Said.
Tiberius 21 Juni v. Djidjellie.
Triton 21 Juni van Candia.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Lochgoil, 21 Juni te Cristobal.
Bilderdijk 19 Juni van Boston.
Burgerdijk 19 Juni te New-Orleans.
Damsterdyk 21 Juni te Vancouver.
Drechtdijk 21 Juni te Seattle.
Pennland 21 Juni van Rotterdam.
Statendam 21 Juni te New York.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Weltevreden (th.)pass. 22 Juni Kaap del
Armi.
Dempo (u.), 2 Juni 12 u. 30 m. n.m. te South-
ampton.
Brastagi, 22 Juni v. Hamburg.
Dempo, 21 Juni v. Rotterdam.
Indrapoera, t., pass. 21 Juni Perim.
Japara, u„ 22 Juni v. P. Said.
Kedoe, 22 Juni te Hamburg.
Kota Baroe, u., pass. 22 Juni Ouessant.
Palembang, t., 21 Juni v. Marseille.
Slamat, u., pass. 21 Juni Suez.
Tapanoeli, t„ 21 Juni v. Port Said.
ROTTERDAMZUID-AMERIKA LIJN.
Alcyone, 22 Juni te Rotterdam.
VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART MIJ.
(HollandAfrika Lyn).
Bloemfontein (th.), 21 Juni van Aden (Verb.)
Njjkerk (th.), 22 Juni te Antwerpen.
Bloemfontein, u., 20 Juni te Kaapstad.
Boschfontein, u„ 20 Juni te Kaapstad.
Randfontein, u., 21 Juni v. Marseille.
(Holland—Br.-Indiö Lyn).
Streefkerk, u., 22 Juni te Colombo.
JAVACHINA—JAPAN LIJN.
Ijibesar, 20 Juni te Yokohama.
SILVER-JAVA PACIFIC LIJN.
Bengalen, 21 Juni te Manilla.
Soekaboemi, 21 Juni te Singapore.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ-
Bandjermasin 21 Juni van Kaap Gaurdaful.
Siberoet 21 Juni te Bangkok.
Sibigo 21 Juni te Belawan.
Bovengenoemde vereeniging hield j.1. 1 on"
ag een wedvlucht van Chateauraux (Fr.)>
afstand 718 K.M. In concours waren 81 dui
ven, welken met vrijwel windstil, helder weer
es morgens om 6 uur in vrijheid werden Se'
steld. Het concours had een zeer snel verloop
en verliezen werden niet geleden.
De le prijsvliegende duif bereikte om l5u.*
5-24 haar hok, terwijl de 27e of laatste prijs
vliegende duif om 15u.-46-13 werd geconsta
teerd, en het concours dus slechts 41 minuten
openstond.
Pryzen en punten werden als volgt verdiend:
Bruin 1, 6, 14 met 96 punten; v. Steyn 2, 5,
19, 25 met 97 punten; Riemers 3, 16, 21, 22
met 86 pt.; Buis 4, 8, met 57 pt.; Giesbers 7,
9. 17, 26 met 89 pt.; Scholte 8, 12 met 57 pt-I
Rietveld 10, 11, 23 met 70 pt.; Mulder 13. 20
met 56 pt.; Koger 15 met 22 pt.; Brand 24
met 22 pt.; Huber-Bok 27 met 10 pt,