Wie bestuurde de Ijsvogel Japansche bladen bespreken de mooeliikheid van een oorlog met Engeland dewEreld Postvlucbten op Indië woorden Groote vliegramp voor het eerst in 't openbaar behandeld Oss dankt Minister Goseling De aardbeving te Batavia De piloot Duimelaar op zijn doodsvlucht? gaf v.Gemerenles... Koeien noodeloos gekweld Tekort in schoolkas te Edam De Raad voor de Luchtvaart heeft gistermiddag in het departement van Waterstaat een openhaar on derzoek ingesteld naar het onge val, hetwelk op 14 November 1938, des avonds ongeveer half acht in den Riekerpolder nabij het lucht vaart terrein Schiphol is overko men aan het K.L.M.-vliegtuig van het type DC 3, gemerkt PH—ARY („Ijsvogel"), komende van het vliegveld Tempelhof. Bij deze ramp vonden, zooals men zich herinneren zal, vier leden van de bemanning, onder wie de com mandant Duimelaar, den dood, evenals twee Duitsche dames pas sagiers. Van de overige passagiers werden drie zwaar gewond en 9 middelmatig. Conclusie van het vooron derzoek. Voor de behandeling van deze zaak bestond vrij veel belangstel ling. De Voorzitter, Mr. Dr. D. A. P. N. Kooien (de kabinetsformateur), deelde bij de opening mede, dat het vooronderzoek met de meeste zorg is geschied en dat het daarom nog al tijd heeft gekost. De conclusie van het vooronderzoek is le. dat de oorzaak van de ramp niet met zekerheid kan worden vastgesteld; 2e. dat een aanwijzing voor een technische storing of een abnormalen vliegstand niet aanwezig is; 3e. dat de weersomstandigheden niet zoo danig waren, dat zonder bijkomstige ande- dere omstandigheiden de oorzaak daaraan kan worden geweten; 4e. dat niet met zekerheid is vast te stel len, welke die andere omstandigheden zijn geweest. Parmentier getuigt. Allereerst werd gisteren als deskundige gehoord de KLM-vliegtuigbestuurder K. D. Parmentier. De Voorzitter: Uit de stukken is gebleken dat Duimelaar bekend stond als een vlie ger met groote ervaring en dat hij als in structeur les heeft gegeven in het landen met behulp van een radiobaken. De heer Parmentier bevestigt dit. De Voorzitter: Blijkens het barogram is het vliegtuig steil naar beneden gevallen, hoewel het rustig weer was. De lieer Parmentier: Ik zie in het baro gram niets bijzonders. De daarop voorko mende lijn is volkomen normaal en de schommelingen zijn een gevolg van remous- stooten. De Voorzitter: Gebleken is, dat Duimelaar vastgebonden zat op den linkerstuurstoel. Heeft U een meening over de vraag of uit de helling en het draaien van het vliegtuig naar rechts een conclusie kan worden ge trokken, met name wie het vliegtuig be stuurde? De heer Parmentier: Neen, want naar mijn meening kunnen dergelijke afwijkin gen (helling-en draaien naar rechts) ook Voorkomen, indien de links zittende het vliegtuig bestuurt. De Voorzitter: Vindt u het overi gens juist, dat iemand, die les krijgt, een vliegtuig met zooveel passagiers bestuurt? (De tweede bestuurder was de kapitein-vlieger van Geme- ren, die meevloog om ervaring op te doen op groote vluchten met moder ne vliegtuigen). De heer Parmentier: Volgens mij is dat ontoelaatbaar, en bij de K. L.M. bestaat de instructie, dat twee de bestuurders die nog niet de be voegdheid hebben voor het vliegen met een DC-3, slechts mogen stu ren beneden 100 meter en niet mo gen landen bij slecht zicht, zooals het dien dag was. Ik acht dat dan ook bijna onaannemelijk van Dui melaar. De meening van Viruly. Vervolgens werd als deskundige gehoord de K.L.M.-vliegtuigbestuurder A. Viruly. De voorzitter: Is uit het barogram de conclusie te trekken, wie gevlogen heeft? De heer Viruly: Naar mijn meening wijst ales op de waarschijnlijkheid, dat de rechts zittende gestuurd heeft. De voorzitter: Wordt tijdens de vluchten ook les gegeven, hetzij aan de hand van een schema, hetzij volgens voorschriften? De heer Viruly: Ja, de opvating der pi loten is, dat de vluchten, waarop militai re vliegers als tweede bestuurder meegaan, zijn te beschouwen als instructicvluchten. De voorzitter: Acht u het verant woord tegenover de lijnpassagiers, dat een leerling het stuur overneemt? De heer Viruly: Een punt van belang is naar mijn meening hierbij het inzicht over de weersomstan digheden. Indien juist is, dat het laatst ontvangen weerbericht een wolkenhoogte van 140 meter meid- Je, was het m.i. wèl verantwoord. De heer van Ede van der Pais: Mogen tweede bestuurders een DC-3 machine be sturen, zonder dat zij de bevoegdheid voor het besturen van een dergelijke machine hebben? De heer Viruly: Er bestaat thans een be paling, doch ik weet niet van wanneer deze dateert, dat tweede bestuurders niet mogen sturen op passagiersvluchten, indien zij de bevoegdheid nog niet hebben. Het weer de oorzaak? Als laatste deskundige werd gehoord dr. ir. H. J. van der Maas, lid van de com missie van onderzoek naar de oorzaken van het ongeval met de Ijsvogel. De voorzitter: Uit uw verslag blijkt, dat getracht is met het vliegtuig op de baken- lijn te komen, maar dat met vrij groote ze kerheid moet worden aangenomen, dat storing van het baken zulks niet mogelijk maakte en verder dat de storing een ge volg moet zijn geweest van den invloed van andere zenders. Was het baken als zoo danig in pcrfecten toestand? De heer Van der Maas: Naar mijn mee ning wel. Het kwam wel eens voor, dat een zekering uitviel, doch bij het onderzoek is gebleken dat zulks op den bewusten avond niet het geval is geweest. De voorzitter: Uit uw rapport blijkt ver der, dat van bepaald ongunstige weersom standigheden niet gesproken kan worden. Uit de gegevens van Schiphol blijkt echter, dat telkens flarden van wolken laag voor bijdreven, zoodat het weer toch ook niet mooi was. De heer Van der Maas: Het zicht was nog vrij behoorlijk, vooral voor een piloot als Duimelaar met zooveel ervaring, zoodat aangenomen mag worden, dat het weer niet als de primaire oorzaak van het on geval mag worden aangemerkt. De voorzitter: In uw rapport zegt u voorts, dat het niet ter zake doet, wie het vliegtuig bestuurder, maar moeten de weersomstandigheden daarbij dan buiten beschouwing worden gelaten? De heer Van der Maas: U moet deze op merking beschouwen in het verband, dat naar mijn meening de eerste bestuurder al tijd verantwoordelijk blijft. De vraag komt dus naar voren, hoe het komt, dat de eerste bestuurder blijkbaar niet voldoende con trole heeft gehouden op den hoogtemeter, terwijl toch vaststaat, dat hoogte werd ver loren. De voorzitter: Verder blijkt uit uw rap port, dat de plaats van den hoogtemeter liet aflezen daarvan door den tweeden be stuurder ten zeerste belemmert. Is dat wel verantwoord? De heer van der Maas: De eerste bestuur der, die verantwoordelijk blijft, heeft de controle van den hoogtemeter en zoo noo- dig kan en moet hij aanwijzingen geven aan den tweeden bestuurder, als deze liet vliegtuig bestuurt. Nogmaals: wie stuurde? De voorzitter: Heeft U een meening over de vraag, wie gevlogen heeft? De heer van der Maas: Neen, zekerheid daaromtrent is er niet, naar mijn meening geven de helling en het draaien naar rechts geen ze kerheid, dat van Gemercn gevlogen heeft, maar verschillende bijzonder heden en daarbij gevoegd de er varing van Duimelaar geven een kleine indicatie voor de veronder stelling, dat van Gemeren heeft gestuurd. Wanneer Duimelaar voldoende aandacht aan de navigatie heeft ge wijd. dan lijkt het mij uitgesloten, dat het ongeval heeft plaats gehad tengevolge van het vliegen van Van Gemeren. Ik blijf dus bij mijn op vatting, dat het niet ter zake doet, wie gevlogen heeft. De voorzitter: Maar vindt u het besturen door van Gemeren wel verantwoord voor een vliegtuig met 14 passagiers? De heer Van der Maas: Daardoor is vap belang de vraag of Van Gemeren voldoen de vliegerervaring had en de beoordeeling daarvan stond geheel aan Duimelaar. De voorzitter: Alleen van Gemeren had landingszicht, doch geen voldoende con trole op den hoogtemeter. Duimelaar kon den hoogtemeter controleeren maar had geen landingszicht. Kon onder deze omstan digheden de leiding door Duimelaar bij het landen voldoende worden uitgeoefend? De beer van der Maas: Indien van Ge meren heeft gevlogen, moet naar mijn mee ning worden aangenomen, dat hij naar de beoordeeling van Duimelaar daartoe vol doende vliegervaring had en dat Duimelaar hem bekwaam genoeg heeft geacht om te vliegen met eigen landingszicht en met aanwijzing- van Duimelaar ten aanzien van de hoogtemeter. Getuige ontvangt scherpe repri mande. Ten slotte werd als getuige gehoord de K.L.M.-bestuurder H C. A. van Montfoort, bestuurder van het vliegtuig PH-AKO op den avond van het ongeval met de IJsvogel. De voorzitter: U kwam met uw vliegtuig uit Groningen en vloog om 18.28 boven Schiphol. Toen wist u, dat Schiphol het mistweerbericht Q.B.I. had doorgegeven en daarop kreeg u van de K.L.M. order om naar Rotterdam te gaan. U heeft deze op dracht echter niet beschouwd als een order, maar als een aanwijzing, waarom? De heer van Montfoort: Ik zag daarin slechts de aanwijzing, dat goedgevonden werd, dat ik eventueel naar Rotterdam zou gaan. De voorzitter: U heeft voorts de mededee- ling ontvangen, dat u als landingsnummer 2 had. Blijkt daaruit niet, dat toen een an dere machine bezig was te landen? De heer van Montfoort: Dat behoeft daar uit niet te blijken. De voorzitter: U heeft daarna gevraagd naar Groningen te mogen terugkeeren, welk verzoek om 18.30 is goedgevonden. Daarop heeft u om 18.34 uur gevraagd als nog te mogen landen, waarop om 18.35 de order kwam, dat u zich uit het naderings- gebied moest verwijderen. Deze order is door u opgevolgd, doch daarbij is u van 200 op 500 me ter gaan vliegen, terwijl ook de Ijs vogel op 500 meter vloog. U hebt daarmede zeer onverantwoordelijk gehandeld. In den aanvang van het onderzoek was er een aanwijzing, dat u door uw optreden mede schuld zoudt kunnen hebben aan het onge val van de IJsvogel, maar geluk kig voor u is nader gebleken, dat de ramp niet mede een gevolg is ge weest van uw afwijking van de or ders. Ik raad u echter aan in de toekomst meer rekening te houaen met de door u ontvangen orders. De zitting werd hierna gesloten. Expediteurs en chauffeur ver oordeeld. Gisteren heeft de Amsterdamsche kanton rechter mr. Haase, het onderzoek in de zaak tegen twee expediteurs en een chauf feur, die er van beschuldigd worden op noodeloos kwellende wijze een te groot aan tal koeien in een vrachtwagen met opleg ger te hebben vervoerd, voortgezet. AsK tuige-deskundige werd gehooid de i;P.an teur van de dierenbescherming, ...t den Akker, die tot de conclusie kwam dat er te veel dieren in den wagen laden en dat van een noodeloos kwellend wijze van ervoer sprake is KeNxe?; eenig re- en dupliek veroordeelde mr. HM se de expediteurs beiden tot ijftig boete en den chauffeur tot een ge 1 van vijfentwintig gulden. De eisch was voor de expediteurs een hechtenisstraf van drie dagen en voor aen chauffeur een boete van 50 gulden subsi diair 25 dagen hechtenis. Een telegram van 64 vereenigin- gen. Aan minister Goseling werd een telegram gezonden door het bestuur van de Sociale Studie- en Ontwikkelingsclub „St. Thomas Morus" te Oss, in opdracht van de in het telegram genoemde vereenigingen. Hieron der komen o.m. voor alle te Oss bestaande afdeelingen der stands- en vakorganisaties \an r.k. werknemers en middenstanders, in totaal 64 vereenigingen en plaatselijke afdee lingen van landelijke bonden. De tekst van het telegram, dat door voorzitter cn secreta ris van de studieclub was onderteekend, luidde: „Aan Zijne Excellentie den Minister van Justitie, Mr. C. Goseling, s-Gravenhagc. De besturen der afdeelingen te Oss van (volgen de namen der diverse vereenigin gen), betuigen Uwe Excellentie, namens hun vereeniging, dank voor de in April 1938 ge nomen maatregelen tot het herstel van de orde en de rust in de gemeente Oss. Zij spreken hun voldoening uit over de juiste weergave der feiten in de grootsche redevoering, op 27 Juni 1939 gehouden in de vergadering van de Tweede Kamer der Sta ten Generaal." G000 gulden en e endeel der ad ministratie verdwenen! Bij de vereeniging „Nijverheidsschool voor Edam en Omstreken" waaronder ressorteert de Ambachtsschool, die destijds is opge richt voor jonge menschen, die door de in poldering der Zuiderzee met werkloosheid worden bedreigd, en die op deze school in de gelegenheid worden gesteld een ambacht te leeren, is een kastekort ontdekt van pl. m. 6000 gulden. Justitie en rijksaccountantsdienst hebben de zaak thans in onderzoek, waarbij zich echter de groote moeilijkheid voordoet, dat de boeken en bescheiden, betrekking heb bende op de administratie van de ambachts school zijn verdwenen. Het Hotel der Nederlanden „scheurt". De aardbeving, welke gistermiddag om acht minuten voor twee te Batavia werd geconstateerd (men zie ook elders in dit nr.) blijkt in het Hotel der Nederlanden verschillende scheuren te hebben veroor zaakt. O.a. loopt in het plafond van het verdiepingsgebouw een scheur over de lengte van acht kamers. In de woning van den directeur be vindt zich een scheur van twee meter lang een een halve centimeter breedte. Overigens zijn in dit hotel sedert de jongste werking van de Krakatau regel matig op verschillende plaatsen scheuren voorgekomen. Uiteraard wordt door vele inwoners van Batavia verband gelegd tusschen de Kra katau en deze, voor de hoofdstad betrekke lijk zeldzame, beving. Van de zijde van het observatorium wordt echter medege deeld, dat hieromtrent wetenschappelijk nog niets vaststaat. Pessismlsme ten aanzien van de besprekingen ter regeling van het Tleiitsin-confllct. Japansche vlootkringen geven uit drukking aan diepe bezorgdheid be treffende de a.s. besprekingen te Tokio over een regeling van de kwestie-Tientsin, ofschoon naar ver luidt nog geen besluit is genomen over het zenden van een waarne mer door de admiraliteit naar de BritschJapansche besprekingen. Naar aanleiding van de ontoegeeflijke houding die naar gemeld wordt veld wint in Engeland ten aanzien van Japan in ver band met Tientsin, waarbij zelfs denk beelden naar voren komen als het instellen van economische sancties cn het ten uit voer leggen van een vlootdcmonstratie te gen Japan schrijven de dagbladen Yomi- oeri Sjimboen cn Miyuaki Siimbocn over de do mogelijkheid, van een EngelschJa- panschen oorlog, waarvan niemand kan zeggen, of hij niet volgen zal op een anti- Japansche agitatie der Engelschen, vooral omdat naar de bladen schrijven, de Ja pansche regeering besloten heeft in geen geval de blokkade van de Britsche conces sie in Tientsin te verzachten, tenzii Enge land de politiek ten gunste van Tsjansr- Kai-Sjek laat varen. Mocht een oorlog uit breken tusschen Engeland en Japan, dan voorspelt de Yomioeri Sjimboen, dat het Verre Oosten het tooneel zal worden van een grooten slag. Het blad geeft een ana lyse van de Britsche vloot en merkt op, dat Engeland 14 kapitale schepen heeft, 14 kruisers der A-klasse, 49 kruisers der B- klasse, met inbegrip van de Belfast en de Edinburgh. 7 vliegtuigmoederschepen, waar bij twee van verouderd type. De gespannen verhoudingen in Europa verhinderen En geland echter kapitale schepen en kruisers naar het Verre Oosten te zenden. Aldus redenerende gelooft de Yomioeri Sjimboen dat Engeland gedwongen zal zijn om zijn vlootstrijdmacht te Singapore te concen- treeren in plaats van in Hongkong, dat blootgesteld zal zijn aan Japansche aan vallen. Het blad citeert echter vlootdes- kundigen en voorspelt dat Singapo re gemakkelijk zal vallen voor de Japansche strijdkrachten, die het waarschijnlijk evenmin moeiliik zullen vinden het schiereiland Ma- lakka te veroveren. Een aanval met alle beschikbare middelen door de Japansche vloot buiten beschou wing latende wijst het blad er op, dat Singapore bedreigd zal worden door de Japansche duikbooten. Het verlies van Sinnanore zou het siq- naal vormen voor de ineenstorting van het geheele Britsche defensie- systeem in het Verre Oosten. Sprekende over beweerde Britsche ma chinaties om de Vereenigde Staten er toe te brengen zich aan Britsche zijde te plaatsen in een oorlog in het Verre Oosten tegen Japan, schrijft de Yomioere Sjimboen niet te gelooven, dat de Vereenigde Staten Engeland in de kaart zullen spelen en te gen Japan zullen vechten alleen om de Britsche vlootsunrematie te vestigen Moch ten de Vereenigde Staten zich echter bij de Engelschen en Franschen aansluiten te gen Japan dan geeft het blad de Japan sche natie den raad te vertrouwen op de vlootautoriteiteu die een vlootpolitiek moe ten hebben uitgewerkt met het oog on ieder mogelijk noodgeval. Vertrek van Aankomst t« Wielewaal |Awab 10 Juli Sing. 10 Juli (heenreis) I Torenvalk Basra io Juli Athene 10 Jun (terugreis) I Uil Basra 10 Juli fodhp. 10 Juli (heenreis) Buizerd 'Rang. 10 Juli Jodhp. 10 Juli (terugreis) 1 in weinig De Italiaansche vloot in de Middellandsche Zee Het tweede eskader der Italiaan sche vloot heeft het anker gelicht voor zijn kruistocht naar liet Oosten van de Middel landsche Zee. Het bestaat uit dertig eenhe den. Havenverkeer in Dantzig neemt toe. Vol gens de recente officieele statistieken is het scheepvaartverkeer in de eerste vijf maanden van 1939 in de haven yan Dantzig aanzienlijk toegenomen, vergeleken met de' overeenkomstige periode van 1938. ter wijl het vorige jaar 2339 schepen met een iniioud van 1.691.000 ton de haven verlie ten, waren deze cijfers voor diti iaar 26i0 schepen met een inhoud van 14)88.000 ton. Terwijl in 1938 in Dantzig 2.550.000 ton goe deren werden ingeladen, bedroeg dit in 1939 2.828.000 ton. Lugubere uitvinder terechtgesteld. De Joegoslavische architect Leurenciec, van wien het plan tot het inrichten van de z.g. „Tsjeka's „de geheime cellen voor opslui ting, is uitgegaan, is, na veroordeeld te zijn, op 8 Juli terechtgesteld. Typhusepidemie in België. le Aywaille, in de veel door Nederlandsche toeristen be zochte vallei van het Amblève (provincie Luik) woedt op dit oogenblik een felle epi demie van typhuskoorts. Het aantal zieken bedraagt volgens de N. R. Ct. reeds meer dan 30. Een vrouw en 2 jonge meisjes zijn in den loop van de laatste twee dagen over leden. Naar verluidt zou deze epidemie te wijten zijn aan de besmetting van verschei dene bronnen en waterputten. Vreeselijk autobusongeluk. Te Roquevaire aan tien weg van Marseille naar Aix-en- Provence is een autobus verbrand. Er zijn zeven passagiers omgekomen. Versnelde Britsche duikbootbouw. De nia- rinedeskundige van de „Daily Express wijst op de versnelling van den bouw van duikbooten in Engeland. Niettegenstaande de ramp van de „Thetis" en zelfs zonder dat men op de verbetering der reddings toestellen wacht, zullen de nieuwe eenhe den voor de oorspronkelijk vastgestelde da ta in actievcn dienst worden gesteld. Zes duikbooten welke thans in aanbouw zijn, zullen dit jaar voltooid worden, in 1940 zul len er nog zeven volgen, terwijl plannen worden uitgewerkt voor vier onderzeeboo ten van een nieuw type. De ontploffing in het Spaansche kruitmaga zijn. Ten gevolge van de ontploffing in het kruitmagazijn van Penaranda de Bracamonte zijn, naar thans wordt ge meld, 88 personen gedood en 1500 gewond. De oorzaak is nog steeds onbekend. Franco naar Berchtesgaden? De geruch ten, die verspreid zijn omtrent een reis van Franco naar Berchtesgaden lijken vrij onwaarschijnlijk. Duitsche kringen verklaren, dat zij ongegrond zijn. Men ziet trouwens niet wel tot welk doel een dergelijke reis op dit oogenblik dienen zou. Volgens het program der a.s. ont vangsten in Berlijn zou Franco eind Sep tember een bezoek brengen aan Hitier. De koning van Italië en koning Boris van Bulgarije worden eveneens in den loop van dit najaar venvacht. De juiste data van deze bezoeken zijn nog niet vastgesteld. Treinbotsing bij Mannheim. Bij Mann- heim zijn twee electrische treinen in botsing gekomen. Er zijn 25 gewonden. Het congres van de N.S,D.A.P, Het con gres van de N.S.D.A.P. zal dit jaar van 2 tot en met 11 September te Neurenberg worden gehouden. Duitsche generaals met vacantie. Von Ribbentrop heeft zich in gezelschap van dr. Schmidt den rijkschef, naar 'n kasteel bij Salzburg begeven, waar hij, naar men te Brelijn verklaart, eenige weken zal verblijven. Ook generaal von Brauchitsch is voor een langdurig verlof uit Berlijn vertrokken. Een concordaat met Slowakije. Men ver onderstelt, dat binnenkort onderhandelin gen zullen worden geopend over een con cordaat tusschen den Heiligen Stoel en Slowakije. Tusschen Tsjecho-Slowakije en het Vatikaan bestond slechts een voorloo- pige schikking. De vroegere nuntius f® Praag. Ritter. die thans te Bratislawa is, bespreekt, den toestand met de regeering van Slowakije en zal hierna vermoedelijk rapport uitbrengen. „Een vrede zonder vernedering", Kardf' naai Villeneuve is aan boord van de „Nor* mandie" na zijn bezoek aan Frankrijk te New York teruggekeerd. Hij verklaarde den correspondent van Havas, dat hij zeer fovi eden was over het resultaat van zijd i eis en zeide, dat hij het Fransche volk be wonderde voor de houding tegenover de huidige moeilijkheden. „Het Fransche volk is kalm en vol vertrouwen in de toekomst Het wil den vrede, doch een vrede zonder N ernedering. Frankrijk is bereid bet hoofd te bieden aan alle eventualiteiten." I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2