D K W Hoe speelt men waterpolo? Ons Indisch hoekje Kantteekening uit llrk Nog eetiige spelregels KeA& en Zendinq, Maïme&eAicAten wceJUch ruwwJ Nutsspaarbank te Den Helder Inschrijving Handelsregister Oost Indië Bond van oud-onderofficieren Marktoverzicht Excursie leerlingen landbouwschool Marktberichten Rijkspostspaarbank openen U den weg naar het bezit van een Visscherij Dc zeevisscherij in Canada kent een herlevende bloei Dok met badkamers Rond een Engelsche Polemiek n. De z.g. 4-meter bepaling. Vooral om ruw spel in het doelgebied te voorkomen bestaat de regel, dat een speler, die binnen 4 meter voor eigen doel (aangegeven door blokjes op de zijlijnen) opzettelijk een fout maakt, het water uitgezonden moet worden. U begrijpt, dat de moeilijkheid hier ook weer in. het woordje „opzettelijk" schuilt. Naast deze straf krijgt de aangevallen partij een straf- worp te nemen. De aangewezen speler mag hiervoor ieder punt op de 4-meter-lijn kiezen en moet dadelijk na het signaal van den scheidsrechter den bal op het doel werpen. Dus een soort penalty, met dit verschil, dat alle spelers blijven liggen waar ze lagen en dus de speler, die de strafworp neemt niet van een „open doel" verzekerd is. Een hoekworp wordt toegekend, wanneer een speler den bal over eigen doellijn werpt. Deze hoekworp wordt genomen vanaf de 2-meter-lijn bij de zij-lijn. De grensrechters geven dit aan door zwaaien met een roode vlag. Zwaaien zij een witte dan beteekent dit: doelworp; zwaaien zij beide vlaggen: goal! Bij het begin, of herbegin (dus na rust of doelpunt) liggen alle spelers achter de doel lijn. Trachten zij naar voren te komen, dan stuurt de scheidsrechter hen terug en kan (maar doet dat zelden) een vrije worp geven. Een doelpunt kan met ieder deel van het lichaam worden gemaakt. Het is dus geoor loofd, dat een speler een bal met de voet in het doel schiet. De bal moet echter de doel lijn (dus niet de kurklijn!) geheel gepasseerd zijn. Haalt de doelverdediger den bal bjj het uitgooien geheel en al door zijn eigen doel dan maakt hij dus een doelpunt. Deze doel verdediger heeft vele beperkingen in zijn be wegingsvrijheid: hij mag niet buiten het 4 me ter gebied komen en mag den bal nooit over de middellijn werpen (beide fouten behooren tot de z.g. gewone overtredingen, en worden dus met een vrije worp bestraft). Ook kan aan den doelveruediger geen vrije worp worden toegekend. Deze zal dus door den dichtsbij- liggenden speler moeten worden genomen. Tot slot eenige opmerkingen over het spel in zijn geheel. Een normale wedstrijd duurt on geveer 25 minuten, maar niet zelden komt het voor, dat er langer dan een half uur noo- dig is, waarin men slechts 3 minuten rust kan genieten. Snelheid is hier een eerste ver- eischte en maakt dat een polomatch buitenge woon vermoeiend is. Regelmatig moeten dan ook op uithoudingsvermogen worden getraind. Vanzelfsprekend moeten de snelle zwemslagen worden gebezigd en als zoodanig komt natuur lijk bijna uitsluitend de crawl in aanmerking. Een enkele maal zien we enkele slagen rug- crawl, maar de gewone schoolslag hoort in het poloveld niet thuis. Baltechniek is een noodzakelijkheid; een schier eindeloos aantal verschillende worpen heeft een goede speler op zijn repertoire. Let U maar eens op: links en rechts, naar voren en naar achteren, links en rechts op zij, om halen, voorhalen, opwippen, overwippen van rechts naar links enz. enz. Elk van deze wor pen moet men grondig beheerschen om ze in benarde posities ook te kunnen toepassen. Hoe vaak ziet U niet, dat een reeds met het hoofd onder water geduwde speler nog een krachtig en goedgeplaatst schot geeft? .Hier uit volgt duidelijk, dat een vrijliggende spe ler kans krijgt een volmaakt zuiver schot te geven. Afdekken van spelers is dus de beste defensieve spelmethode. Hierop doel den wij reeds, toen wij in ons vorig artikel het uit het water zenden van een speler be spraken. Een klein verschil in snelheid kan soms een afstandsverschil van een paar deci meter veroorzaken, met als gevolg een vrij liggende speler! PREDIKANT-GEIMEENTERAADSLID. In een uitvoerig artikel in Hervormd Am sterdam" van 8 Juli j.l. gaat dr. J. R. Callen- bach uitvoerig na hoe de kerkelijke situatie is inzake de quaestie of een predikant gemeente raadslid kan zijn en komt dan tot de volgende conclusie: „Wie deze loop van zaken leest, moet erken nen: de kerk heeft met het aanvaarden van het lidmaatschap van den gemeenteraad door een dienstdoend predikant geen rekening gehouden en geen rekening willen houden. Zij heeft de vraag, hoewel die aan de orde gesteld was, on besproken gelaten en daardoor de al of niet aanvaarding van dit lidmaatschap aan het ge weten van den predikant toevertrouwd. Hieruit mag men niet lezen, dat de kerk die aanvaar ding in alle gevallen goedkeurt; wel dat de kerk aanneemt: er zijn gevallen waarin de aan vaarding van dit lidmaatschap geen schade be hoeft toe te brengen aan de trouwe ambtsver vulling van den predikant. Draagt een predi kant, zooals indertijd is geschied met een her der en leeraar die lid was geworden van de Tweede Kamer zijn ambtelijk werk ten deele op aa>i een zijner collega's, dan is hij in overtre ding evenzeer als wanneer hij zich met een Jantje van Leiden van zijn ambtelijk werk af maakt. Het is niet de vraag of men dezen stand van zaken laakt of prijst, de vraag die ons bezig hield is: wat zeggen historie en wet. De historie begint over deze zaak opnieuw te spreken en zegt: In 1939 gaan uit de classicale vergade ringen stemmen op die vragen om een regle mentswijziging, die dwingt tot aftreden als pre dikant, zoo deze het lidmaatschap van een ge meenteraad aanneemt. Dr. MARTIN NIEMÖLLER. De berichten aangaande den bekenden Dahle- mer predikant dr. Martin Niemöller is blijkens de officieele stukken van zijn kerkbestuur „op non-actief gesteld" („in den Wartestand ver set zt") wyl hij, aldus gaat dan de officieele ker kelijke motiveering voort, ,j:ich reeds twee jaar in hechtenis bevindt en nog niet te zien is, wan neer hjj daaruit ontslagen zal worden en zijn predikantsambt weer zal kunnen waarnemen". Zooals men ziet, heeft deze op non-actiefstel ling geen enkele oneervolle strekking. Dr. Niemöller heeft tegen het besluit gepro testeerd, echter tevergeefs. Mogelijk is, dat de op deze wijze vacant geworden predikant splaats te Berlijn-Dahlem thans door den Evangeli sch en Opperkerkeraad met een Duitsch-Chris- telyke predikant bezet wordt. Een vaak voorkomend spelbeeld is: de mid denvoor ligt dicht voor het vijandelijk doel (normaal 3 meter daarvan ar). Een team genoot plaatst de bal hoog naar hem toe, met de bedoeling, dat de middenvoor den bal „door tikt" in het doel. Deze methode heeft tot na deel, dat de middenvoor niet bewegelijk kan zijn, en het opzwemmen en aangeven der bal len door de beide vleugelspelers moet geschie den. Een voordeel 'is echter, dat de midden- achterspeler gedwongen wordt vlak voor eigen doel te blijven. De taak van dezen speler be hoort n.1. normaal die te zijn van beheerscher van het middenveld en die van spelverdeeler. Het opbrengen moet nu aan deze zijde bijna uitsluitend door den vleugel-achterspeler plaats vinden, die ook de bewegelijke vleugel-voor spelers moéten dekken. Evenals door één zwakke speler het team een wedstrijd kan verliezen, maakt de spel methode van één speler (in dit geval de mid denvoor) dat het heele spelkarakter kan ver anderen. Het is onmogelijk U in het korte bestek van dit artikel volledig in te lichten over tac tiek en techniek van het waterpolo. Maar wij kunnen dat ook nalaten want wij mogen vol staan met een raad: gaat U eens vijf polo wedstrijden zien, en tracht met behulp van de U gegeven spelregels en opmerkingen den gang van zaken te begrijpen, tracht zwakke en sterke spelers te onderscheiden en... na vijf wedstrijden bent U een enthousiast sup porter. En dat is de bedoeling van deze ar tikelen geweest! Scheidsrechter. ENGELSCHE BOM GEVONDEN, Door een bewoner van de Steengracht werd aan het strand een Engelsche rookbom gevon den, en op het hoofdbureau gedeponeerd. PIEREN STEKEN... Het pierensteken op de slikgronden achter de Pyrotechnische Werkplaats is verboden; tegen een overtreder werd proces-verbaal op gemaakt. FIETS GEVONDEN. In een sloot aan den Fortweg werd een goede fiets (merk Gazelle) gevonden; de eigenaar kan zich on het bureau melden, om zijn ve hikel terug te bekomen. Opgave uitsluitend betreffende de Nuts spaarbank te Den Helder, Polderweg 1, over de maand Juni 1939. Op de spaarbankboekjes werd in de maand Juni ingelegd 217.998,36 en terugbetaald 203.397,76, derhalve meer ingelegd dan terug betaald 14.600.60. Het aan inleggers verschuldigde kapitaal be draagt thans 3.365.773.03. In de maand Juni werden 117 nieuwe boekjes uitgereikt; het aantal in omloop zijnde boekjes steeg hiermede tot 12.490. Onder deze nieuwe boekjes zijn begrepen 19 boekjes voor jonggeborenen (op deze boekjes plaatst de spaarbank een eersten inleg van 1.—). De lediging van de spaarbusjes leverde in d enloop der maand een bedrag van 3.427.33 aan kleine besparingen op. Het aantal in omloop zijnde busjes bedraagt thans ruim 2.350. van 4 tot 11 Juli 1939. Wijziging. Den Helder: Coöp. Boerenleenbank, Vliet- straat 9; bestuurswijziging. Overgeplaatst van H. Ms. „K XIV" naar den Onderzeedienst, de luitenant ter zee der le kl. C. A. J. van Well Gróeneveld; van Onderzeedienst naar H. Ms. „K XIV" de luitenant ter zee le kl. J. Beckering Vinckers. Vergund om naar Nederland terug te kee- ren aan den officier van den M.S.D. der le kl. M. Deutekom. „O. 19" VERLIEST TELEFOONBOEI. Naar wij van den marinestaf vernemen, heeft de „O 19" tijdens een oefening haar telefoonboei verloren. Het vinden van deze boei behoeft geen aanleiding te zijn tot onge rustheid. DE MARINERAAD. Batavia. Aan den Volksraad is advies ver zocht over een wetsontwerp tot wijziging van de Marinescheepsongevallenwet om het moge lijk te maken den voorzitter en de leden van den Marineraad alsmede hun plaatsvervan gers, te herbenoemen. (Aneta). Bij het einde der 51ste algemeene vergade ring van den Kon. Ned. Bond van Oud-Onder officieren kwam sterk tot uiting het gemis aan afgevaardigden van den Belgischen bond van onderofficieren. Desgevraagd deelde de voor zitter mede, dat een telegram van den Belgi schen bond van onderofficieren was ontvan gen van den volgenden inhoud: „Tot nu toe geen toelating Nederlandsche regeering ont vangen". De algemeene vergadering verleende het lidmaatschap van verdienste aan de heeren Ph. Jeelof, voorzitter van de afdeeling Rotter dam, en Schreuder, bestuurslid van de afd. Den Helder. Voor den Belgischen bond van onderofficieren kreeg de heer Ph. M. Pattes, algemeen secretaris, de bondsonderscheiding eerste klas, terwijl de onderscheiding tweede klas werd verleend aan de heeren D. Verzijden en Strijk. Door den Franschen bond van on derofficieren werd de onderscheiding tweede klas verleend aan de heeren Verbeek, Hart man en G. Bergh. De wolveemarkt had Maandag nog een on gunstiger verloop dan vorige week. De aan voer van lammeren bedroeg nog 277 stuks, de handel was stug, voor 6 kocht men al een goéd lam, de hoogere prijs bedroeg 7.50. Met den schapenhandel ging het nog minder, ma gere schapen brachten 9 k 10 op. De zwaar dere kocht voornamelijk de exportslager Scholte weer van de markt, gemiddeld voor 12; hoogste prijs 16. Koeien werden slechts twee aangevoerd, prijs ongeveer 170. Nuchtere kalveren golden gemiddeld 11 per stuk, graskalveren van 25 tot 50. Vete varkens doen op de boer derij ongeveer 26 cent per pond. Biggen wer den op de markt verkocht voor pl.m. 10. Schrammen tot ƒ19. Aan de eierenveiling brachten de kipeieren 10 15 cent per 100 minder op dan vorige week. Aanvangende Donderdag 20 Juli zullen de leerlingen van de Landbouwschool te Texel onder leiding van den heer v. d. Ban, -directeur dier school, een uitstapje door Noord-Holland maken, dat voor het grootste gedeelte per rij wiel wordt afgelegd. Eerst zal het gezelschap zich per rijwiel begeven naar IJmuiden, waar o.a. de sluizen bezichtigd zullen worden, ver volgens gaat het naar Amsterdam en vandaar per boot door de Zaanstreek, verder door den Wieringermeerpolder weer naar Den Helder. Des nachts zal in Jeugdherbergen gelogeerd worden. Het belooft voor de jongelui een pret- tigen, doch ook bijzonder leerzame tocht te worden. TEXEL, 10 Juli 1939. 1 paard 175.—; 2 koeien 165180; 8 gras kalveren 2550; 7 nuchtere kalveren 714; 122 schapen 915; 277 lammeren 57.50; 22 biggen 819; 70 hanen 3035. Aangevoerd: 66.000 eieren. 58/62 kg 3.15—3.35; 62/64 kg 3.30—3.40; 66/70 kg 3.50—3.80; 50/56 kg 2.80—3.10, alles per 100 stuks. Opgave betreffende het kantoor der poste rijen te Den Burg. In den loop der maand Juni 1939 werd aan bovengenoemd kantoor op spaarbankboekjes ingelegd32.180,39 en terugbetaald17.615,94 Model RT danlc zij ons afbetalingssysteem. Standaard-Model t 245.- Luxe-Model L 260.- Imp: HART NIBBRIGEN GRE EVE N V. P»rta«r.»t 91 a - T«l. 117642- )en Haag. OVERAL AG ENTEN. Derhalve meer ingelegd dan terugbetaald14.564,45 Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be droeg 18. Urk, 10 Juli. Door 40 vaartuigen werd J.l. Zaterdag aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aangevoerd: 3322 pond kuilpaling, van 25 tot 172 pond per vaartuig, prijs 19 tot 25 ct.478 pond lijn- of beugaal, 273614 ct. 730 pond Noord- zeeschol, 1018 ct.; 300 pond groote roode poonen, 1225 ct.; 200 pond poonen, 6 ct., alles per pond en 164 manden Nest, prijs 40- 45 ct. per mand. Wij, hier in Nederland, hebben geen begrip van de afstanden in Indië. Een auto- of treinreis van Leeuwarden of Groningen naar Maastricht of Vlissingen vinden wij min of meer een beproeving. En toch is die afstand zeer klein, Vergeleken met de lengte der we gen op Jaya, Sumatra, Borneo, ja zelfs met die op kleinere eilanden als b.v. Flores en Celebes. Onlangs las ik het bericht dat spoedig op Sumatra de weg gereed komt, welke over de geheele lengte van dit eiland loopt. Hij is 2670 km lang. Om een begrip van dien afstand te krijgen, dienen wij de kaart van Europa te raadplegen. En dan zien wij, dat hij overeenkomt met dien van Amstentlam tot ver voorbij Napels! De laatste jaren worden er in de buiten gewesten meer wegen aangelegd. Zoo is men op Borneo bezig de hoofdplaats Bandjermasin te verbinden met Balikpapan en Samarinda. Die weg wordt pl.m. 600 km lang. Een deel ervan bestaat reeds sedert eenige jaren. De kosten van het andere deel bedragen 12.000.000. Gedeeltelijk wordt dit bedrag betaald door het landschap Koetei, dat groote inkomsten uit Petroleumconcessies trekt. Veroorzaken op Sumatra bergen, rivieren, moerassen groote moeilijkheden bij den aan leg, op Z.O. Borneo heeft men veel weeke, laag gelegen gronden, zoodat de regens veel overstroomingen veroorzaken. In de lage stre ken komt het wel voor, dat de weg tijdens de regens zóó slap wordt, Jat hij voor het ver keer moet worden gesloten. Dit duurt zoo lang tot hij door de zon is opgedroogd. Door overstroomingen slaan er ook wel eens gaten in. En dan in Leiden in last, want niet steeds is er aarde of zand bij de hand om het gat te dichten. Ik heb het eens meegemaakt, dat een han dig bestuursambtenaar zich uit den nood wist te redden door den aanleg van een dam, ge maakt van bamboebeschoeiingen, gevuld met... moerasplanten! Bij een flinke bui heeft de rei ziger in een auto het gevoel zich in een onder zeeër te bevinden, welke de hooge golven der zee klieft. Voortdurend verkeert hij dan in vrees, dat de ontsteking zal weigeren. En dan staat hij midden in het water. Wat dan? Nergens is er hulp te vinden! Gelegenheden om te overnachten zijn er niet. Ja, veldhuisjes zijn er hier en daar wel, maar ze bieden zelfs niet het minste comfort. Een muskietennet heeft hij evenmin bij zich. En de muskieten in die streken zijn berucht, en zeer talrijk, groot en venijnig en steken zelfs overdag en dwars door de kleeren heen! Toch heeft een autotocht door het vlakke land met zijn rub ber- en rijstvelden bij behoorlijk weer een eigenaardige bekoring. Hoe geheel anders is het op Java. Daar heel vaak breede, goed verharde, geasphalteerde wegen, beplant met heerljjk schaduwrijke tamarindeboomen, met tal van vriendelijke dorpjes. Alles ademt daar rust en vrede. De foto, waarmee ik dit artikel illustreer, is er een uit de oude doos, d.w.z. ze is pl.m. 25 jaar oud. Toen waren de wegen nog niet geasphal- teerd. Het dek bestond uit gewalste steenslag of grint. Het inwalsen geschiedde vaak met een zware ijzeren rol, getrokken door een twin tigtal mannen. In haar goede dagen heeft ze gediend om in een suikerfabriek rietstengels te pletten. Men ziet er een liggen, rechts oo de foto bij een waranghuisje (eetgelegenheid voor den Javaan). H. F. TILLEMA. n. vorige maand Juni stond de visscherij oo de voormalige Zuiderzee nog niet in het treken van achteruitgang. Alhoewel er over het al"emeen minder gevangen wordt, zoo werd alhier" aan den afslag toch nog meer aange voerd als het vorige jaar in de gelijkluidende maand Verleden jaar werd in de maand Juni door 4 tot 60 vaartuigen, tegen den prijs van 17 tot 26 ct. per pond aangevoerd: 74752 pd. kuilpaling. Nu werd er door 5 tot 65 vaar- tuieen, tegen den prijs van 16 tot 27 ct. per nond aangevoerd: 80024 pond kuilpaling. Derhalve is nog een vermeerdering te boeken van 5272 pond kuilpaling. De vorige maand hebben de motorlooze zeilvaartuigen de min ste vangsten kunnen boeken. Met het vorige iaar was de lijn of beugaalvisscherij in de maand Juni ongeveer stabiel. Toen werd 2944 nond Lijnaal aangevoerd tegen den prijs van 24 tot 40 ct. per pond. Nu werd in Juni 3255 nond lijn of beugaal aangevoerd, tegen den prijs van 26 tot 39% ct.; derhalve een ge ringe vermeerdering in de vangst van 311 pond Verleden week was de visscherij op het IJsselmeer over het algemeen maar matig te noemen. Veelal was voor deze visscherij het weder te guur. De motorlooze zeilvaartuigen maakten vangsten per etmaal van 18 tot 30 pond. De gemiddelde prijs was 21 tot 22 ct. De weekbesommingen van deze motorlooze zeilvaartuigen varieerden van 16 tot 27 gul- den per zeilvaartuig. De kleine motorvaartui- gen maakten over dag vangsten tot 70 pond per motorvaartuig; per nacht brachten deze vaartuigen tot 120 pond kuilpaling boven water. Deze eerste soort kuilpaling werd ver kocht voor 23 tot 23% ct. De weekresultaten waren 100 tot 155 gulden per motorvaartuig. De kustlijnaalvisschers brachten per morgen vangsten aan de markt tot 25 pond per vaar tuig. De weekbesommingen waren 24 gulden per kustlijnaalvisscher. De groote stoomlijn- aalvisschers vischten ver af en hadden ge middelde vangsten per etmaal tot 85 pond per vaartuig. Van deze eerste soort lijnaal was de gemiddelde prijs 35 ct. per pond. Per groot stoomvaartuig werd er dan ook 80 tot 100 gulden besomd. Met de fuikaalvisscherij was het echter nog minder gesteld. Hiervan wa ren per 2 etmaal de vangsten tot 150 pond per fuikaalvisscherij. Gemiddelde prijs 27 ct. Besommingen maar tot 60 gulden per fuik- aalvisscher. De weekbesommingen van onze groote Noordzeevloot waren verleden week iets gun stiger. De kustvaartuigen voor IJmuiden en Scheveningen maakten weekbesommingen tot 90 gulden; de garnalenvisschers tot 175 gul den; de groote motorvaartuigen voor Texel en Terschelling van 180 tot 300 gulden en snurrevaadvaartuigen van 350 tot 460 gulden alles per vaartuig. De vorige week (3 tot en met 8 Juli) werd door 7 tot 60 vaartuigen per dag aan den Gem. Vischafslag aangevoerd: 15094 pond kuilpaling, prijs 2125 ct.1994 pond lijn- of beugaal, 2639 ct.; 167 pond fuikaal, 26%27 ct.; 730 pond Noordzeeschol, 1018 ct.; 300 pond groote roode poonen, 1225 ct.; 200 pond poonen, 6 ct. per pond en 840 manden Nest, prijs 40 tot 45 ct. per mand. De Canadeesche Minister var Zeevisscherij heeft ter gelegenheid van een mededeeling aan de pers gewezen op den herlevenden bloei van de zeevisscherij, een feit, dat wel merk waardig en bemoedigend is als men nagaat in welken slechten toestand de visscherij gedurende de laatste jaren verkeerde. Deze crisis was zoo uitgebreid dat gedu rende deze periode de totale voortbrengst met 50 t. h. vermind'erde. De voorhanden zijnde statistieken voor 1938 geven een klaar bewijs, dat de visscherij haar moeilijkste jaren achter den rug heeft. Het verschil in opbrengst tusschen 1930 bedraagt eventjes rond 4.600.000 De minister wees er tevens op hoeveel personen er in deze nijverheid een regelmatig bestaan vinden. Gezamenlijk ge nomen bedraagt het aantal tewerkgestelden in visscherij, vischhandel en aanverwante nijverheden meer t.an 450."00. De totale kapi- taalbeleggihg in de vischnijverheid benadert 45.000.000 dollar. De jaarlijksche productie bereikt 60.000.000 dolalr waarvan 28 mil- lioen voortkomen van (Jen uitvoer. Sleepwerk van de „Zwarte Zee" en de „Thames". De Nederlandsche motorzeesleepbooten ..Zwarte Zee" en „Thames" van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst zijn 5 Juli Gibraltar gepasseerd met het 31.000 tons droogdok op sleeptouw, dat voor de Engelsche admiraliteit van Portemouth naar Alexandrië wordt gesleept. De sleepboot „Witte Zee" vaart mede in convooi om in noodgevallen mee te kunnen assisteeren. Het vervoer heeft tot heden een normaal verloop. Aan boord bevindt zich een 58 koppen sterke bemanning, onder wie twaalf Nederlanders en 45 Engelschen, onder commando van kapitein J. C. de Baar. Als bijzonderheid kan worden medegedeeld, dat het dok zeer comfortabel is ingericht voor deze reis en is voorzien van een aantal bad kamers, electrisch licht, stroomend water, er is ook een cantine aan boord. Voorts een hos pitaal en een dokter met twee assistenten. Er is een zwembad aangebracht en dekspelen kun nen worden beoefend. Het ligt in de bedoeling de reis zonder onderbreking te volbrengen, daar de sleepbooten een toereikende bunker capaciteit hebben. Als antwoord op een bijdrage in „The Fishing News" verschenen, doet de London Union Motor Company opmerken, dat Duitschland niet het eenige land in Europa is, dat een geweldige nieuwbouw der vis- schersvaar tuigen heeft doorgevoerd. Deze handelsonderneming haalt cijfers aan waar in de snelle ontwikkeling der Belgische vis- schersvloot wordt aangetoond. Dit was enkel mogelijk door het verkoopen van oude, niet rendeerende schepen en het aanschaffen van ultra-moderne motorvaartuigen. In tegenstel- ing met ons land (dus Engeland) neemt deze vloot gedurige uitbreiding en mag er op 'D0~ gen de meest verwijderde visscherijgronden te bewerken. Geen enkel Europeesch land pleegt de visscherij rond Bereneiland, (ie Witte Zee. Spanje en Marokko. Dit feit i3 (es te meer teekenend als men nagaat dat het jaarlijksch hoofdelijk vischverbruik slechts 4,500 kg is en in Engeland 28 kg- aarfn^oven w°rdt de versche visch in Bel gië doorgaans goedkooper aan den man ge" bracht dan in Engeland. L.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6