D K W
Hoe speelt men waterpolo?
Ons Indisch hoekje
Kantteekening
uit llrk
Nog eetiige spelregels
KeA& en Zendinq,
Maïme&eAicAten
wceJUch ruwwJ
Nutsspaarbank te Den Helder
Inschrijving Handelsregister
Oost Indië
Bond van oud-onderofficieren
Marktoverzicht
Excursie leerlingen
landbouwschool
Marktberichten
Rijkspostspaarbank
openen U den weg naar het bezit
van een
Visscherij
Dc zeevisscherij in Canada kent
een herlevende bloei
Dok met badkamers
Rond een Engelsche Polemiek
n.
De z.g. 4-meter bepaling. Vooral om ruw
spel in het doelgebied te voorkomen bestaat
de regel, dat een speler, die binnen 4 meter
voor eigen doel (aangegeven door blokjes op
de zijlijnen) opzettelijk een fout maakt, het
water uitgezonden moet worden. U begrijpt,
dat de moeilijkheid hier ook weer in. het
woordje „opzettelijk" schuilt. Naast deze
straf krijgt de aangevallen partij een straf-
worp te nemen. De aangewezen speler mag
hiervoor ieder punt op de 4-meter-lijn kiezen
en moet dadelijk na het signaal van den
scheidsrechter den bal op het doel werpen.
Dus een soort penalty, met dit verschil, dat
alle spelers blijven liggen waar ze lagen en
dus de speler, die de strafworp neemt niet
van een „open doel" verzekerd is.
Een hoekworp wordt toegekend, wanneer
een speler den bal over eigen doellijn werpt.
Deze hoekworp wordt genomen vanaf de
2-meter-lijn bij de zij-lijn. De grensrechters
geven dit aan door zwaaien met een roode
vlag. Zwaaien zij een witte dan beteekent
dit: doelworp; zwaaien zij beide vlaggen:
goal!
Bij het begin, of herbegin (dus na rust of
doelpunt) liggen alle spelers achter de doel
lijn. Trachten zij naar voren te komen, dan
stuurt de scheidsrechter hen terug en kan
(maar doet dat zelden) een vrije worp geven.
Een doelpunt kan met ieder deel van het
lichaam worden gemaakt. Het is dus geoor
loofd, dat een speler een bal met de voet in
het doel schiet. De bal moet echter de doel
lijn (dus niet de kurklijn!) geheel gepasseerd
zijn. Haalt de doelverdediger den bal bjj het
uitgooien geheel en al door zijn eigen doel
dan maakt hij dus een doelpunt. Deze doel
verdediger heeft vele beperkingen in zijn be
wegingsvrijheid: hij mag niet buiten het 4 me
ter gebied komen en mag den bal nooit over
de middellijn werpen (beide fouten behooren
tot de z.g. gewone overtredingen, en worden
dus met een vrije worp bestraft). Ook kan aan
den doelveruediger geen vrije worp worden
toegekend. Deze zal dus door den dichtsbij-
liggenden speler moeten worden genomen.
Tot slot eenige opmerkingen over het spel
in zijn geheel. Een normale wedstrijd duurt on
geveer 25 minuten, maar niet zelden komt
het voor, dat er langer dan een half uur noo-
dig is, waarin men slechts 3 minuten rust
kan genieten. Snelheid is hier een eerste ver-
eischte en maakt dat een polomatch buitenge
woon vermoeiend is. Regelmatig moeten dan
ook op uithoudingsvermogen worden getraind.
Vanzelfsprekend moeten de snelle zwemslagen
worden gebezigd en als zoodanig komt natuur
lijk bijna uitsluitend de crawl in aanmerking.
Een enkele maal zien we enkele slagen rug-
crawl, maar de gewone schoolslag hoort in
het poloveld niet thuis.
Baltechniek is een noodzakelijkheid; een
schier eindeloos aantal verschillende worpen
heeft een goede speler op zijn repertoire. Let
U maar eens op: links en rechts, naar voren
en naar achteren, links en rechts op zij, om
halen, voorhalen, opwippen, overwippen van
rechts naar links enz. enz. Elk van deze wor
pen moet men grondig beheerschen om ze in
benarde posities ook te kunnen toepassen.
Hoe vaak ziet U niet, dat een reeds met het
hoofd onder water geduwde speler nog een
krachtig en goedgeplaatst schot geeft? .Hier
uit volgt duidelijk, dat een vrijliggende spe
ler kans krijgt een volmaakt zuiver schot
te geven. Afdekken van spelers is dus
de beste defensieve spelmethode. Hierop doel
den wij reeds, toen wij in ons vorig artikel
het uit het water zenden van een speler be
spraken. Een klein verschil in snelheid kan
soms een afstandsverschil van een paar deci
meter veroorzaken, met als gevolg een vrij
liggende speler!
PREDIKANT-GEIMEENTERAADSLID.
In een uitvoerig artikel in Hervormd Am
sterdam" van 8 Juli j.l. gaat dr. J. R. Callen-
bach uitvoerig na hoe de kerkelijke situatie is
inzake de quaestie of een predikant gemeente
raadslid kan zijn en komt dan tot de volgende
conclusie:
„Wie deze loop van zaken leest, moet erken
nen: de kerk heeft met het aanvaarden van het
lidmaatschap van den gemeenteraad door een
dienstdoend predikant geen rekening gehouden
en geen rekening willen houden. Zij heeft de
vraag, hoewel die aan de orde gesteld was, on
besproken gelaten en daardoor de al of niet
aanvaarding van dit lidmaatschap aan het ge
weten van den predikant toevertrouwd. Hieruit
mag men niet lezen, dat de kerk die aanvaar
ding in alle gevallen goedkeurt; wel dat de
kerk aanneemt: er zijn gevallen waarin de aan
vaarding van dit lidmaatschap geen schade be
hoeft toe te brengen aan de trouwe ambtsver
vulling van den predikant. Draagt een predi
kant, zooals indertijd is geschied met een her
der en leeraar die lid was geworden van de
Tweede Kamer zijn ambtelijk werk ten deele op
aa>i een zijner collega's, dan is hij in overtre
ding evenzeer als wanneer hij zich met een
Jantje van Leiden van zijn ambtelijk werk af
maakt. Het is niet de vraag of men dezen stand
van zaken laakt of prijst, de vraag die ons bezig
hield is: wat zeggen historie en wet. De historie
begint over deze zaak opnieuw te spreken en
zegt: In 1939 gaan uit de classicale vergade
ringen stemmen op die vragen om een regle
mentswijziging, die dwingt tot aftreden als pre
dikant, zoo deze het lidmaatschap van een ge
meenteraad aanneemt.
Dr. MARTIN NIEMÖLLER.
De berichten aangaande den bekenden Dahle-
mer predikant dr. Martin Niemöller is blijkens
de officieele stukken van zijn kerkbestuur „op
non-actief gesteld" („in den Wartestand ver
set zt") wyl hij, aldus gaat dan de officieele ker
kelijke motiveering voort, ,j:ich reeds twee jaar
in hechtenis bevindt en nog niet te zien is, wan
neer hjj daaruit ontslagen zal worden en zijn
predikantsambt weer zal kunnen waarnemen".
Zooals men ziet, heeft deze op non-actiefstel
ling geen enkele oneervolle strekking.
Dr. Niemöller heeft tegen het besluit gepro
testeerd, echter tevergeefs. Mogelijk is, dat de
op deze wijze vacant geworden predikant splaats
te Berlijn-Dahlem thans door den Evangeli
sch en Opperkerkeraad met een Duitsch-Chris-
telyke predikant bezet wordt.
Een vaak voorkomend spelbeeld is: de mid
denvoor ligt dicht voor het vijandelijk doel
(normaal 3 meter daarvan ar). Een team
genoot plaatst de bal hoog naar hem toe, met
de bedoeling, dat de middenvoor den bal „door
tikt" in het doel. Deze methode heeft tot na
deel, dat de middenvoor niet bewegelijk kan
zijn, en het opzwemmen en aangeven der bal
len door de beide vleugelspelers moet geschie
den. Een voordeel 'is echter, dat de midden-
achterspeler gedwongen wordt vlak voor eigen
doel te blijven. De taak van dezen speler be
hoort n.1. normaal die te zijn van beheerscher
van het middenveld en die van spelverdeeler.
Het opbrengen moet nu aan deze zijde bijna
uitsluitend door den vleugel-achterspeler plaats
vinden, die ook de bewegelijke vleugel-voor
spelers moéten dekken.
Evenals door één zwakke speler het team
een wedstrijd kan verliezen, maakt de spel
methode van één speler (in dit geval de mid
denvoor) dat het heele spelkarakter kan ver
anderen.
Het is onmogelijk U in het korte bestek
van dit artikel volledig in te lichten over tac
tiek en techniek van het waterpolo. Maar wij
kunnen dat ook nalaten want wij mogen vol
staan met een raad: gaat U eens vijf polo
wedstrijden zien, en tracht met behulp van de
U gegeven spelregels en opmerkingen den
gang van zaken te begrijpen, tracht zwakke
en sterke spelers te onderscheiden en... na
vijf wedstrijden bent U een enthousiast sup
porter. En dat is de bedoeling van deze ar
tikelen geweest!
Scheidsrechter.
ENGELSCHE BOM GEVONDEN,
Door een bewoner van de Steengracht werd
aan het strand een Engelsche rookbom gevon
den, en op het hoofdbureau gedeponeerd.
PIEREN STEKEN...
Het pierensteken op de slikgronden achter
de Pyrotechnische Werkplaats is verboden;
tegen een overtreder werd proces-verbaal op
gemaakt.
FIETS GEVONDEN.
In een sloot aan den Fortweg werd een goede
fiets (merk Gazelle) gevonden; de eigenaar
kan zich on het bureau melden, om zijn ve
hikel terug te bekomen.
Opgave uitsluitend betreffende de Nuts
spaarbank te Den Helder, Polderweg 1, over de
maand Juni 1939.
Op de spaarbankboekjes werd in de maand
Juni ingelegd 217.998,36 en terugbetaald
203.397,76, derhalve meer ingelegd dan terug
betaald 14.600.60.
Het aan inleggers verschuldigde kapitaal be
draagt thans 3.365.773.03.
In de maand Juni werden 117 nieuwe boekjes
uitgereikt; het aantal in omloop zijnde boekjes
steeg hiermede tot 12.490.
Onder deze nieuwe boekjes zijn begrepen 19
boekjes voor jonggeborenen (op deze boekjes
plaatst de spaarbank een eersten inleg van
1.—).
De lediging van de spaarbusjes leverde in
d enloop der maand een bedrag van 3.427.33
aan kleine besparingen op.
Het aantal in omloop zijnde busjes bedraagt
thans ruim 2.350.
van 4 tot 11 Juli 1939.
Wijziging.
Den Helder: Coöp. Boerenleenbank, Vliet-
straat 9; bestuurswijziging.
Overgeplaatst van H. Ms. „K XIV" naar
den Onderzeedienst, de luitenant ter zee der
le kl. C. A. J. van Well Gróeneveld;
van Onderzeedienst naar H. Ms. „K XIV"
de luitenant ter zee le kl. J. Beckering
Vinckers.
Vergund om naar Nederland terug te kee-
ren aan den officier van den M.S.D. der le
kl. M. Deutekom.
„O. 19" VERLIEST TELEFOONBOEI.
Naar wij van den marinestaf vernemen,
heeft de „O 19" tijdens een oefening haar
telefoonboei verloren. Het vinden van deze
boei behoeft geen aanleiding te zijn tot onge
rustheid.
DE MARINERAAD.
Batavia. Aan den Volksraad is advies ver
zocht over een wetsontwerp tot wijziging van
de Marinescheepsongevallenwet om het moge
lijk te maken den voorzitter en de leden van
den Marineraad alsmede hun plaatsvervan
gers, te herbenoemen. (Aneta).
Bij het einde der 51ste algemeene vergade
ring van den Kon. Ned. Bond van Oud-Onder
officieren kwam sterk tot uiting het gemis aan
afgevaardigden van den Belgischen bond van
onderofficieren. Desgevraagd deelde de voor
zitter mede, dat een telegram van den Belgi
schen bond van onderofficieren was ontvan
gen van den volgenden inhoud: „Tot nu toe
geen toelating Nederlandsche regeering ont
vangen". De algemeene vergadering verleende
het lidmaatschap van verdienste aan de heeren
Ph. Jeelof, voorzitter van de afdeeling Rotter
dam, en Schreuder, bestuurslid van de afd.
Den Helder. Voor den Belgischen bond van
onderofficieren kreeg de heer Ph. M. Pattes,
algemeen secretaris, de bondsonderscheiding
eerste klas, terwijl de onderscheiding tweede
klas werd verleend aan de heeren D. Verzijden
en Strijk. Door den Franschen bond van on
derofficieren werd de onderscheiding tweede
klas verleend aan de heeren Verbeek, Hart
man en G. Bergh.
De wolveemarkt had Maandag nog een on
gunstiger verloop dan vorige week. De aan
voer van lammeren bedroeg nog 277 stuks, de
handel was stug, voor 6 kocht men al een
goéd lam, de hoogere prijs bedroeg 7.50. Met
den schapenhandel ging het nog minder, ma
gere schapen brachten 9 k 10 op. De zwaar
dere kocht voornamelijk de exportslager
Scholte weer van de markt, gemiddeld voor
12; hoogste prijs 16.
Koeien werden slechts twee aangevoerd,
prijs ongeveer 170. Nuchtere kalveren golden
gemiddeld 11 per stuk, graskalveren van
25 tot 50. Vete varkens doen op de boer
derij ongeveer 26 cent per pond. Biggen wer
den op de markt verkocht voor pl.m. 10.
Schrammen tot ƒ19.
Aan de eierenveiling brachten de kipeieren
10 15 cent per 100 minder op dan vorige
week.
Aanvangende Donderdag 20 Juli zullen de
leerlingen van de Landbouwschool te Texel
onder leiding van den heer v. d. Ban, -directeur
dier school, een uitstapje door Noord-Holland
maken, dat voor het grootste gedeelte per rij
wiel wordt afgelegd. Eerst zal het gezelschap
zich per rijwiel begeven naar IJmuiden, waar
o.a. de sluizen bezichtigd zullen worden, ver
volgens gaat het naar Amsterdam en vandaar
per boot door de Zaanstreek, verder door den
Wieringermeerpolder weer naar Den Helder.
Des nachts zal in Jeugdherbergen gelogeerd
worden. Het belooft voor de jongelui een pret-
tigen, doch ook bijzonder leerzame tocht te
worden.
TEXEL, 10 Juli 1939.
1 paard 175.—; 2 koeien 165180; 8 gras
kalveren 2550; 7 nuchtere kalveren 714;
122 schapen 915; 277 lammeren 57.50;
22 biggen 819; 70 hanen 3035.
Aangevoerd: 66.000 eieren.
58/62 kg 3.15—3.35; 62/64 kg 3.30—3.40;
66/70 kg 3.50—3.80; 50/56 kg 2.80—3.10,
alles per 100 stuks.
Opgave betreffende het kantoor der poste
rijen te Den Burg.
In den loop der maand Juni 1939 werd aan
bovengenoemd kantoor op spaarbankboekjes
ingelegd32.180,39
en terugbetaald17.615,94
Model RT
danlc zij ons afbetalingssysteem.
Standaard-Model t 245.-
Luxe-Model L 260.-
Imp: HART NIBBRIGEN GRE
EVE N V.
P»rta«r.»t 91 a - T«l. 117642-
)en Haag.
OVERAL AG
ENTEN.
Derhalve meer ingelegd dan
terugbetaald14.564,45
Het aantal nieuw uitgegeven boekjes be
droeg 18.
Urk, 10 Juli. Door 40 vaartuigen werd J.l.
Zaterdag aan den Gemeentelijken Vischafslag
alhier aangevoerd:
3322 pond kuilpaling, van 25 tot 172 pond
per vaartuig, prijs 19 tot 25 ct.478 pond
lijn- of beugaal, 273614 ct. 730 pond Noord-
zeeschol, 1018 ct.; 300 pond groote roode
poonen, 1225 ct.; 200 pond poonen, 6 ct.,
alles per pond en 164 manden Nest, prijs 40-
45 ct. per mand.
Wij, hier in Nederland, hebben geen begrip
van de afstanden in Indië. Een auto- of
treinreis van Leeuwarden of Groningen naar
Maastricht of Vlissingen vinden wij min of
meer een beproeving. En toch is die afstand
zeer klein, Vergeleken met de lengte der we
gen op Jaya, Sumatra, Borneo, ja zelfs met
die op kleinere eilanden als b.v. Flores en
Celebes.
Onlangs las ik het bericht dat spoedig
op Sumatra de weg gereed komt, welke over
de geheele lengte van dit eiland loopt. Hij is
2670 km lang. Om een begrip van dien
afstand te krijgen, dienen wij de kaart van
Europa te raadplegen. En dan zien wij, dat
hij overeenkomt met dien van Amstentlam tot
ver voorbij Napels!
De laatste jaren worden er in de buiten
gewesten meer wegen aangelegd. Zoo is men
op Borneo bezig de hoofdplaats Bandjermasin
te verbinden met Balikpapan en Samarinda.
Die weg wordt pl.m. 600 km lang. Een deel
ervan bestaat reeds sedert eenige jaren. De
kosten van het andere deel bedragen
12.000.000. Gedeeltelijk wordt dit bedrag
betaald door het landschap Koetei, dat groote
inkomsten uit Petroleumconcessies trekt.
Veroorzaken op Sumatra bergen, rivieren,
moerassen groote moeilijkheden bij den aan
leg, op Z.O. Borneo heeft men veel weeke,
laag gelegen gronden, zoodat de regens veel
overstroomingen veroorzaken. In de lage stre
ken komt het wel voor, dat de weg tijdens de
regens zóó slap wordt, Jat hij voor het ver
keer moet worden gesloten. Dit duurt zoo
lang tot hij door de zon is opgedroogd. Door
overstroomingen slaan er ook wel eens gaten
in. En dan in Leiden in last, want niet steeds
is er aarde of zand bij de hand om het gat te
dichten.
Ik heb het eens meegemaakt, dat een han
dig bestuursambtenaar zich uit den nood wist
te redden door den aanleg van een dam, ge
maakt van bamboebeschoeiingen, gevuld met...
moerasplanten! Bij een flinke bui heeft de rei
ziger in een auto het gevoel zich in een onder
zeeër te bevinden, welke de hooge golven der
zee klieft. Voortdurend verkeert hij dan in
vrees, dat de ontsteking zal weigeren. En
dan staat hij midden in het water. Wat dan?
Nergens is er hulp te vinden! Gelegenheden
om te overnachten zijn er niet. Ja, veldhuisjes
zijn er hier en daar wel, maar ze bieden zelfs
niet het minste comfort. Een muskietennet
heeft hij evenmin bij zich. En de muskieten
in die streken zijn berucht, en zeer talrijk,
groot en venijnig en steken zelfs overdag en
dwars door de kleeren heen! Toch heeft een
autotocht door het vlakke land met zijn rub
ber- en rijstvelden bij behoorlijk weer een
eigenaardige bekoring.
Hoe geheel anders is het op Java. Daar heel
vaak breede, goed verharde, geasphalteerde
wegen, beplant met heerljjk schaduwrijke
tamarindeboomen, met tal van vriendelijke
dorpjes. Alles ademt daar rust en vrede. De
foto, waarmee ik dit artikel illustreer, is er
een uit de oude doos, d.w.z. ze is pl.m. 25 jaar
oud. Toen waren de wegen nog niet geasphal-
teerd. Het dek bestond uit gewalste steenslag
of grint. Het inwalsen geschiedde vaak met
een zware ijzeren rol, getrokken door een twin
tigtal mannen. In haar goede dagen heeft ze
gediend om in een suikerfabriek rietstengels
te pletten. Men ziet er een liggen, rechts oo
de foto bij een waranghuisje (eetgelegenheid
voor den Javaan).
H. F. TILLEMA.
n. vorige maand Juni stond de visscherij
oo de voormalige Zuiderzee nog niet in het
treken van achteruitgang. Alhoewel er over
het al"emeen minder gevangen wordt, zoo werd
alhier" aan den afslag toch nog meer aange
voerd als het vorige jaar in de gelijkluidende
maand Verleden jaar werd in de maand Juni
door 4 tot 60 vaartuigen, tegen den prijs van
17 tot 26 ct. per pond aangevoerd: 74752 pd.
kuilpaling. Nu werd er door 5 tot 65 vaar-
tuieen, tegen den prijs van 16 tot 27 ct. per
nond aangevoerd: 80024 pond kuilpaling.
Derhalve is nog een vermeerdering te boeken
van 5272 pond kuilpaling. De vorige maand
hebben de motorlooze zeilvaartuigen de min
ste vangsten kunnen boeken. Met het vorige
iaar was de lijn of beugaalvisscherij in de
maand Juni ongeveer stabiel. Toen werd 2944
nond Lijnaal aangevoerd tegen den prijs van
24 tot 40 ct. per pond. Nu werd in Juni 3255
nond lijn of beugaal aangevoerd, tegen den
prijs van 26 tot 39% ct.; derhalve een ge
ringe vermeerdering in de vangst van 311
pond Verleden week was de visscherij op het
IJsselmeer over het algemeen maar matig te
noemen. Veelal was voor deze visscherij het
weder te guur. De motorlooze zeilvaartuigen
maakten vangsten per etmaal van 18 tot 30
pond. De gemiddelde prijs was 21 tot 22 ct.
De weekbesommingen van deze motorlooze
zeilvaartuigen varieerden van 16 tot 27 gul-
den per zeilvaartuig. De kleine motorvaartui-
gen maakten over dag vangsten tot 70 pond
per motorvaartuig; per nacht brachten deze
vaartuigen tot 120 pond kuilpaling boven
water. Deze eerste soort kuilpaling werd ver
kocht voor 23 tot 23% ct. De weekresultaten
waren 100 tot 155 gulden per motorvaartuig.
De kustlijnaalvisschers brachten per morgen
vangsten aan de markt tot 25 pond per vaar
tuig. De weekbesommingen waren 24 gulden
per kustlijnaalvisscher. De groote stoomlijn-
aalvisschers vischten ver af en hadden ge
middelde vangsten per etmaal tot 85 pond per
vaartuig. Van deze eerste soort lijnaal was
de gemiddelde prijs 35 ct. per pond. Per groot
stoomvaartuig werd er dan ook 80 tot 100
gulden besomd. Met de fuikaalvisscherij was
het echter nog minder gesteld. Hiervan wa
ren per 2 etmaal de vangsten tot 150 pond
per fuikaalvisscherij. Gemiddelde prijs 27 ct.
Besommingen maar tot 60 gulden per fuik-
aalvisscher.
De weekbesommingen van onze groote
Noordzeevloot waren verleden week iets gun
stiger. De kustvaartuigen voor IJmuiden en
Scheveningen maakten weekbesommingen tot
90 gulden; de garnalenvisschers tot 175 gul
den; de groote motorvaartuigen voor Texel
en Terschelling van 180 tot 300 gulden en
snurrevaadvaartuigen van 350 tot 460 gulden
alles per vaartuig.
De vorige week (3 tot en met 8 Juli) werd
door 7 tot 60 vaartuigen per dag aan den
Gem. Vischafslag aangevoerd: 15094 pond
kuilpaling, prijs 2125 ct.1994 pond lijn-
of beugaal, 2639 ct.; 167 pond fuikaal,
26%27 ct.; 730 pond Noordzeeschol, 1018
ct.; 300 pond groote roode poonen, 1225
ct.; 200 pond poonen, 6 ct. per pond en 840
manden Nest, prijs 40 tot 45 ct. per mand.
De Canadeesche Minister var Zeevisscherij
heeft ter gelegenheid van een mededeeling
aan de pers gewezen op den herlevenden bloei
van de zeevisscherij, een feit, dat wel merk
waardig en bemoedigend is als men nagaat
in welken slechten toestand de visscherij
gedurende de laatste jaren verkeerde.
Deze crisis was zoo uitgebreid dat gedu
rende deze periode de totale voortbrengst
met 50 t. h. vermind'erde. De voorhanden
zijnde statistieken voor 1938 geven een klaar
bewijs, dat de visscherij haar moeilijkste
jaren achter den rug heeft. Het verschil in
opbrengst tusschen 1930 bedraagt eventjes
rond 4.600.000 De minister wees er tevens
op hoeveel personen er in deze nijverheid een
regelmatig bestaan vinden. Gezamenlijk ge
nomen bedraagt het aantal tewerkgestelden
in visscherij, vischhandel en aanverwante
nijverheden meer t.an 450."00. De totale kapi-
taalbeleggihg in de vischnijverheid benadert
45.000.000 dollar. De jaarlijksche productie
bereikt 60.000.000 dolalr waarvan 28 mil-
lioen voortkomen van (Jen uitvoer.
Sleepwerk van de „Zwarte Zee" en
de „Thames".
De Nederlandsche motorzeesleepbooten
..Zwarte Zee" en „Thames" van L. Smit en
Co.'s Internationalen Sleepdienst zijn 5 Juli
Gibraltar gepasseerd met het 31.000 tons
droogdok op sleeptouw, dat voor de Engelsche
admiraliteit van Portemouth naar Alexandrië
wordt gesleept. De sleepboot „Witte Zee"
vaart mede in convooi om in noodgevallen
mee te kunnen assisteeren. Het vervoer heeft
tot heden een normaal verloop.
Aan boord bevindt zich een 58 koppen sterke
bemanning, onder wie twaalf Nederlanders en
45 Engelschen, onder commando van kapitein
J. C. de Baar.
Als bijzonderheid kan worden medegedeeld,
dat het dok zeer comfortabel is ingericht voor
deze reis en is voorzien van een aantal bad
kamers, electrisch licht, stroomend water, er
is ook een cantine aan boord. Voorts een hos
pitaal en een dokter met twee assistenten. Er
is een zwembad aangebracht en dekspelen kun
nen worden beoefend. Het ligt in de bedoeling
de reis zonder onderbreking te volbrengen,
daar de sleepbooten een toereikende bunker
capaciteit hebben.
Als antwoord op een bijdrage in „The
Fishing News" verschenen, doet de London
Union Motor Company opmerken, dat
Duitschland niet het eenige land in Europa
is, dat een geweldige nieuwbouw der vis-
schersvaar tuigen heeft doorgevoerd. Deze
handelsonderneming haalt cijfers aan waar
in de snelle ontwikkeling der Belgische vis-
schersvloot wordt aangetoond. Dit was enkel
mogelijk door het verkoopen van oude, niet
rendeerende schepen en het aanschaffen van
ultra-moderne motorvaartuigen. In tegenstel-
ing met ons land (dus Engeland) neemt deze
vloot gedurige uitbreiding en mag er op 'D0~
gen de meest verwijderde visscherijgronden
te bewerken. Geen enkel Europeesch land
pleegt de visscherij rond Bereneiland, (ie
Witte Zee. Spanje en Marokko. Dit feit i3
(es te meer teekenend als men nagaat dat
het jaarlijksch hoofdelijk vischverbruik
slechts 4,500 kg is en in Engeland 28 kg-
aarfn^oven w°rdt de versche visch in Bel
gië doorgaans goedkooper aan den man ge"
bracht dan in Engeland. L.