Uit
Urk
Dammen
ïïlxLhltieAeAicMai
Vandaag
Qvoor 50 jaar
Varutiten ud hei Vliedend BtaacLje,
w?/ /y'm
tfcheéfiuLaciAjtJfoïicMen
Luchtshow op vliegveld
Texel
Visscherij
Een kwart eeuw
vliegtuigconstructeur
Departement van oorlog
Oost-Indië
De schade van de bandjirs
Dc Nieuw Guinea-expeditie
Mobilisatie herdacht
Tijdschriften
Waarschuwing
Op Woensdag 9 Augustus.
Uitgaande van den sportvlieger Bau-
ling uit Deventer, die overleg heeft ge
pleegd met het gemeentebestuur van
Texel, de K.L.M. en de Militaire Lucht
vaart, zal op Woensdag 9 Augustus op
het vliegveld „Texel" een luchtshow
worden gegeven, die zeer interessant be
looft te worden. Voorloopig kunnen we
meedeelen, dat de Douglas D.C. 3 rond
vluchten zal maken op dien dag van des
morgens 10 uur tot des namiddags 6 uur,
k 2.50 per persoon.
Verder zullen door den instructeur,
den heer Goens van de Ned. Luchtvaart-
school, kunstvluchten worden gemaakt
met de P.H.-A.P.Z., het stuurtoestel van
de N.L.S.
Vermoedelijk zullen enkele der nieuw
ste militaire vliegtuigen demonstreeren.
De heer Bauling zal tenslotte met zijn
sportvliegtuig twee zweefvliegtuigen op
trekken (gewoonlijk wordt slechts één
vliegtuig opgetrokken) en op eenige
hoogte losgelaten.
De luchtshow zal aanvangen des mid
dags te 2 uur.
Ongetwijfeld zal de belangstelling voor
dit werkelijk bijzondere gebeuren op het
gebied van vliegen zeer groot zijn, ter
wijl velen, ook vacantiegangers, stellig
van de gelegenheid gebruik zullen maken
voor zulk een lagen prijs eens te kunnen
„vliegen". Bij gunstig weder wordt het
een mooie dag.
ïn. i
ijn
>D- 1
Urk, 31 Juli. Door 7 vaartuigen werd
heden aan den Gemeentelijken Vischafslag
alhier aangevoerd: 120 pond kuilpaling van 12
tot 26 pond per vaartuig, prijs 21 23 ct.,
197 pond lijn- of beugaal, prijs 25% tot 26%
ct., alles per pond.
wolkbreuk boven urk.
Sinds menschenheugenis is er boven Urk
nog niet zooveel regen gevallen als in den
nacht van Zondag op Maandag. Deze wolk
breuk ging gepaard met hevige onweders
Het water, dat des nachts om 12 uur in ge
weldige hoeveelheden neerstortte, bereikte om
half 2 des nachts een record. Urk was één
geweldige zee. Straten waren er niet te zien
en zoowel kelders als huizen stonden vol water
Op een nachtelijken onderzoekingstocht zagen
wij in zeer vele huizen de huisgenooten aan
het opruimings- en bergingswerk bezig. In het
wei- in hooiland, was één geweldige water
massa, waarin de koeien haast niet te onder
scheiden waren. Bij deze geweldige wolkbreuk
kwam- ge'nkkig geen persoonlijke ongeluk
ken Vw aï hadden zeer velen aanmerkelijk
watc ,ekregen.
critiek oogenblik
Schipper Hoekstra, UK 165, heeft het laatst
der vorige week een zeer critiek oogenblik
doorgemaakt. Bij het binnenhalen van de kor,
voelde deze, dat de kor wegens zwaarte, met
eigen hulp, niet binnen te krijgen was. De
UK 17 en UK 104 verleenden dan ook assis
tentie. Al spoedig bemerkte men dat er iets
niet in orde was en besloot daarom het net
by de kade op te halen. Dat het zoover niet
kwam, vond hierin zijn oorzaak, dat het net
vastzat aan de contactlijn, gebruikt om, in ge
val van nood, mijnen te laten springen. Dade
lijk kwam nu een marinevaartuig hulp ver-
leenen, dat het meer dan noodzakelijk achtte
om alls af te kappen, aangezien het een critiek
oogenblik zou zijn geweest, indien de con
tactlijn werkelijk contact had gekregen. Hevig
geschrokken werd Hoekstra uit het mijnenveld
verlost.
Urk. Voor het examen Hoogduitsch L.O.
slaagde te 's-Gravenhage, onze plaatsgenoot,
de heer T. Ruiten.
Vergund om naar Nederland terug te keeren
aan den Offcieren-vlieger van de 2e kl. J. D.
Dolman en H. V. B. Burgerhout.
Benoemd met ingang van 6 Juli 1939 tot lui
tenant ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke
marinereserve, de militie-bootslieden J. J. P.
Leedekerken, D. J. Liebert, J. P. Haaze, J. W.
Gill en J. P. Fontein.
Overgeplaatst van de marinekazerne Oed-
joeng naar H.Ms. De Ruyter", de luitenant ter
zee der 3e klasse bij de Koninklijke marine
reserve J. J. P. Leedekerken; van de marine
kazerne Oedjoeng naar H.Ms. Java, de luit.
ter zee 3de klasse bij de Koninklijke marine
reserve D. J. Lievert; van de marinekazerne
Oedjoeng naar H.Ms. Jan van Amstel, de luit.
ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke mari
ne-reserve J. P. Haaze; van de marinekazerne
Oedjoeng naar H.Ms. Pieter de Bitter, de luit.
ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke marine
reserve J. W. Gill; van de marinekazerne Oed
joeng naar H.Ms. Prins van Oranje, de luit.
ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke mari
ne-reserve J. P. Fontein.
Overgeplaatst van Hr. Ms. „K 17" naar Hr.
Ms. „O 16", de luit. ter zee van de 1ste klasse
J. A. de Gelder; van Hr. Ms. 016" naar Hr.
Ms. ,.K 16", de luit. ter zee van de le kl. P. A.
Mulock van der Vlies Blik; van Hr. Ms. „K 12"
naar Hr. Ms. „O 16", de luit. ter zee van de
2e kl. L. J. Jarman van Hr. Ms. K 15" naar
Hr. Ms. „K 15" naar Hr. Ms. „K 12" de luit.
ter zee van de le kl. M. A. J. Derksema en de
luit ter zee K. M. R. H. C. j. Coumou; van Hr.
Ms. ,,K 16" naar Hr. Ms. ,.K15"', de luitenant
ter zee van de 2e kl. A. H Deketh; van Hr.
Ms. K12" naar Hr. Ms. K 15", de luit.
ter zee van de 2e kl. H.C. B. Beudeker.
Gekenterd. 35 Mijl ten noorden van San Diego (Californië) kenterde eenigen tijd ge
leden het visschersvaartuig „Glenn Mayne". De uit ongeveer 30 koppen bestaande
equipage met inbegrip van vrouwen en kinderen konden gered worden.
Dr. Claudius Dornier jubileert.
Het feit, dat het binnenkort een kwart eeuw
geleden zal zijn, dat dr. Claudius Dornier als
zelfstandig vliegtuigconstructeur in de lucht
vaartwereld zijn intrede deed, heeft voor
Nederland, meer dan gewone beteekenis.
Eigenlijk heeft dr. Dornier reeds in 1908 een
vliegtuig ontworpen, een jaar nadat hij de
Technische Hoogeschool verlaten had. Dat
ontwerp is echter nooit uitgevoerd, aldus lezen
wij in de N. R. Crt. In 1910 kwam Dornier in
contact met graaf Zeppelin, wien hij zijn ont
werp liet zien. Dat was de aanleiding tot zijn
aanstelling in het laboratorium van de Zep-
pelinfabriek, waar Dornier weldra belangrijke
statische en aërodynamische berekeningen
moest maken. In 1914, toen de oorlog was
uitgebroken, gaf Zeppelin Dornier opdracht
een groot metalen watervliegtuig te ontwer
pen, een buitengewoon moeilijke opgave voor
dien tijd, daar men nog geen ervaring met
watervliegtuigen had opgedaan, zoodat dus
nauwelijks eenig studiemateriaal voorhanden
was. Hij had zich tot taak gesteld, dit toestel
heelemaal uit metaal te vervaardigen. Reeds
een kwart eeuw geleden heeft Dornier de
toekomst van den metaalbouw gezien, de
bouwwijze, die eerst 20 jaar later algemeen
zou worden doorgevoerd. In de oorlogsdagen
heeft men erom gelachen en men weigerde
hem de hiervoor benoodigde materialen af te
staan, daar deze voor andere doeleinden,
meende men, beter gebruikt konden worden.
Desondanks heeft hij in de oorlogsjaren nog
verschillende vliegtuigtypen afgeleverd.
De grootste moeilijkheden echter begonnen
na het afsluiten van het Verdrag van Versail-
les, waarbij het Duitschland verboden werd,
vliegtuigen te vervaardigen. Als onmiddellijk
gevolg hiervan moest Dornier zijn fabriek
sluiten en hij ging naar het buitenland. Toen
kwam de eerste kennismaking van Dornier
met Nederland. In 1919 demonstreerde hij
n.1. zijn Gs. 1 vliegboot, waarvoor groote be
langstelling bestond.
Inmiddels was ae fabriek in Duitschland
weer geopend en men legde zich toe op
verschillende soorten civiele vliegtuigen
en vliegbooten. In Italië en Spanje ont
stonden licentiefabrieken, evenals later
in de Vereenigde Staten, Japan en... Ne
derland, waarin 1927 Aviolanda te Pa-
pendrecht de licentie verwierf voor den
bouw van Dorniers wereldberoemde
„Wal"-vliegbooten voor de Nederlandsche
marine in de Oost. Dank zij deze vlieg
booten, die nu al meer dan 10 jaren dienst
doen, kon het Nederlandsche gezag zich
overal doen gelden.
In 1929 kwam Dorniers grootste vliegwon-
der gereed: de wereldberoemde Do X
vliegboot, die zelfs één vlucht met 170 per
sonen aan boord heeft ondernomen.
Evenals met al zijn ontwerpen was Dor
nier met dezen kolos zijn tijd verre voor
uit. In verband met de beperkte techni
sche mogelijkheden van die dagen is het
toestel niet volkomen tot zijn recht ge
komen. Tot op heden is het nog aan geen
constructeur gelukt, een vliegboot in der
gelijke afmetingen te bouwen, hoewel de
plannen van enkele Amerikaansche vlieg
tuigbouwers langzaam aan de grootte der
Do X toe zijn! En dat na meer dan tien
jaren!
Legio toestellen van alle mogelijke vorm
gevingen heeft Dr. Dornier op zijn naam
staan, vliegtuigen, zoowel als vliegbooten. In
1938 begon de aflevering van een serie Do
24 vliegbooten, welke de Dornier Wals in
Indië zoo langzamerhand moesten gaan ver
vangen. Dit is een drie-motorige vliegboot,
waarvan, zooals bekend mag worden veron
dersteld Aviolanda en ,,De Schelde" de licen
tie-rechten hebben verworven.
GOEDE EXPEDITIE
WERKT ALS EEN KLOK
Daarom per ESONA
(Auto- en Bootdiensten)
Generaal Berenschot antwoordt
den Volksraad.
De voorzitter van den Volksraad sprak een
woord van welkom tot den nieuwen regeerings
gemachtigde voor oorlog, luitenant-generaal
Berenschot, die daarvoor dank bracht.
Naar aanleiding van de geuite klacht, dat
de memorie van toelichting zoo summier is ge
houden, merkt generaal Berenschot op, dat de
verstrekking van meer gegevens in strijd moet
worden geacht met het belang van het land.
Met de aanschaffing van materieel bui
ten het Indische- marktgebied is in 1940
naar verwachting rond 14.000.000.ge
moeid, tegen rond 40.000.000.voor den
aankoop van artikelen in Indië.
Op het slagen van de oprichting van een
vliegtuigindustrie in Indië kan, door het ont
breken van verschillende factoren, niet worden
gerekend, zelfs bij beperking tot licentiebouw.
Bij de aanschaffing van materieel voor de
landsverdediging wordt er bij voortduring naar
gestreefd om de onafhankelijkheid van het bui
tenland te bevorderen. Echter moet bedacht
worden, dat de politiek van aanschaffing voors
hands in de eerste plaats wordt beheerscht door
den bij de versterking van de weermacht te
betrachten spoed.
De regeering staat geheel aan de zijde van
den heer Van Ardenne, waar deze betoogt, dat
bij de bescherming tegen aanvallen uit de lucht
voor alles aandacht moet worden geschonken
aan het gebruik van vliegtuigen en dat het af
weergeschut voorloopig slechts noodig is voor
de vlootbasis en kwetsbare deelen.
Tot het in dienst nemen van buiten-
landsehe officieren-vliegers kan niet wor
den overgegaan, daar het bij den onze-
keren internationalen toestand niet ge-
wenscht wordt geacht vreemdelingen in
het leger op te nemen.
De mogelijkheid om de burgerbevolking bij
den luchtwachtdienst in te schakelen is reeds
in overweging. De regqering meent, dat thans
nog niet tot de oprichting van burgerwachten
moet worden overgegaan. Het is de bedoeling
om de radio-amateurs zooveel mogelijk bij den
luchtwaarschuwingsdienst in te schakelen.
De regeering is" niet in overleg om
trent aankoop van snelle jagers.
De suggestie om aan de hoogescholen een
cursus voor de nationale verdediging te ver
binden wordt niet geacht te behooren tot de
urgente zaken van oorlogsvoorbereiding.
De regeering stortte een bedrag van 4000
en het Zuid-Smeroefonds een bedrag van 1000
voor de schade in Zuid-Malang.
De schade der ondernemingen bedraagt
100.000 en die der bevolking 20.000.
De stremmingen in het verkeer zijn voor het
grootste gedeelte opgeheven.
Batavia. Aneta verneemt van den leider
van de expeditie van het Koninklijk Neder-
landsch Aardrijkskundig Genootschap naar
Nieuw-Guinea het volgende:
Op 25 Juli is luitenant ter zee Hagedorn
met mantri Hoeka van het Paniai-meer naar
het Tigi-meer gevolgen met een maand vivres,
zulks voor karteering in aansluiting van het
randgebergte met de Amera-, Charles Louis-
en Weyland-gebergten,
Bijeenkomsten te Rotterdam.
De Nationale Bond „Het Mobilisatiekruis"
herdenkt dezer dagen het feit, dat 25 jaar ge
leden de mobilisatie in Nederland werd afge
kondigd. Maandag is deze herdenking, welke
te Rotterdam de plaatselijke afdeeling van den
bond heeft georganiseerd, begonnen met schiet
wedstrijden op de banen van de Rotterdamsche
Scherpschuttersvereeniging.
Maandagavond was men in een feestelijke
samenkomst in den Grooten Schouwburg ver-
eenigd. Onder de aanwezigen bevonden zich de
vertegenwoordiger van H. M. de Koningin
generaal-majoor W. E. M. de Jonge van Elle-
meet, en de commandant van het veldleger
luitenant-generaal J. J. G. baron van Voorst
tot Voorst.
De voorzitter van den bond, gep. luitenant-
generaal H. A. Kramer bracht hierna in her
innering, hoe Nederland zich tijdens de eerste
mobilisatiedagen heeft gehouden. Vooral stel
de spr. in het licht, hoe de Koningin een band
smeedde tusschen Haar en Haar weermacht,
waarvan men thans de werking nog onder
vindt. „Het was", zoo zeide wijlen generaal
Snijders, „een mobilisatie, die voor Nederland
den vrede redde".
Zonnesch ij"h, tijdschrijft voor de jeugd,
uitgave drukkerij Spin en Co., Amsterdam.
Natuurlijk staat het nummer van 1 Augustus
in het teeken van de vacantie en wij twijfe
len er niet aan of de jeugdige lezertjes zul
len er menig prettig uurtje bij doorbrengen.
Niet alleen de verhaaltjes zullen boeien,
maar ook de knutselwerkjes zullen ze bezig
houden en wat een gezellige plaatjes geeft
dit nummer. Een aardig idee is ook het op
nemen van foto's, gemaakt door de lezertjes.
Wat een aardig geslaagde plaatjes, 't Is een
gezellig nummer, dit vacantienummer.
Nog steeds zijn er menschen, die nog'met
goed lezen kunnen. Zoo staat er zoowe p
kluft, die vanaf het badhotel naar strand voert,
als op het betonnen pad, dat de voortzetting
van genoemde kluft is: verboden voor rij wie en.
Dat er niet altijd politietoezicht is, wil nog
niet zeggen, dat aan deze verkeersregels nie
de hand zou worden gehouden. Verscheidene
personen werden dan ook de dupe van ,n
overtreding, toen gister toevallig wel een hand
haver van de wet ter plaatse was.
de oplosserswedstrijd.
Daar de termijn van inzending voor b-g.
wedstrijd op het moment waarop deze r -
briek werd samengesteld, nog met was ver
streken, zullen wij in de volgende rubriek
totaaluitslag van dezen wedstrijd bekend
maken. Tevens zullen dan de oplossingen van
het 10e wedstrijdvraagstuk geplaatst worden.
Hieronder volgt de partij uit de 2e ronde
van het plaatselijk kampioenschap tusschen
de twee leiders van dat moment H. v. z-uue-
kom (wit) B. de Best (zwart).
1. 34—29 17—21 2. 40—34 21—26
3. 4540 20—25 4. 50—45 14—20
5. 29—24! 20X29 in aanmerking kwam
hier 19X30 enz.
Zwart heeft dan voorloopig een aanvals
punt n.1. schijf 24, mocht later blijken, dat
geen voordeel op de witte voorpost is te be
halen, dan kan door 1319 enz., altijd tot
ruil van dezen schrijf worden overgegaan.
De tekstzet bezorgt zwart eenig nadeel,
6. 34X14 10X19
7. 32—28 410, sterker is 510
g, 3127 1823? Zwart de aangewezen
spelvorm is hier bijv. 1014, 2024 enz., het
bezetten van het centrum met een dergelijke
randschijf is meestal nadeelig door de com
binatiemogelijkheden en dreigingen
9.
11.
13.
15.
17.
37—32 10—14 10. 41—37 1420
39—34 1218 12. 44—39 712
37—31 26X37 14. 42X31 11—17
47_42 1—7 16. 46—41 17—22?
28X17 12X21 18. 31—26? ge
speeld in de hoop op 913, 611, 711,
2329, 1318 en 19X46, waarop wit steeds
de dam opvangt en een gewonnen stelling
voorkomt. Sterker dan de tekstzet is o.i. ech
ter 2722 enz., met dreiging 3430 enz.)
18. 7—12
19. 26X17 12X21 20. 49—44 5—10
21. 33—28 10—14 22. 39—33 21—26
Deze zet is gedwongen, er dreigt nl. 2722,
24—30, 40X18, enz.
23. 3429 23X34 24. 40X29 (sterker
lijkt hier de volgende spelgang: 1. 4439
(gedw. op bijv. 4137 volgt 1621, 1822
en 2329 enz.) 2631 (anders volgt 4137
31 enz., met goed spel), 2. 4137, 31X22,
3. 28X17).
24. 1823, sterk was hier 1924,
waarop dit vrijwel gedw. is tot 3530 enz.
en zwart zijn randschijf weder in het spel
betrekt.
26.
28.
30.
32.
38—32 op 40—35
36X27
35X24
45—40
32X23
16-
9—13
19X30
14—19
15—20
volgt 1621 enz.
33 19—19
35. 32—28 8—13
37. 48—43 9—14
39. 28—22 6—11
41. 43—38. wit had
25. 29X18 13X31
27. 41—37 25—30
29. 43—39 20—25
31. 28—23 19X28
33.
34. 23X14 20X9
36. 42—38 2—8
38. 40—34 3—9
40. 38—32 14—20
hier steeds rekening te houden met de drei
ging 1621, 812, enz.
41. 9—14 42. 33—28 14—19
43. 23X14 20X9 elke aanval van wit
strandt hier op zwart's hechte verdediging).
44. 3833 nog steeds
dreigde 611, 812 enz. 44. 812
45. 27—22 11—17 46. 22X11 16X7
47. 28—23 7—11 48. 33—28 12—17
49. 3429 1319. Wit, die in grooten tijd
nood verkeerde, laat zich verrassen inplaats
van 49. 3429 was hier 3227 de aange
wezen zet die wit nog goede kansen bood.
50. 23X3 11—16 51. 3X21 16X38
52. 28—23 26—31 52. 37X26 38—42
54. 23—18 42—48 55. 29—23 48X34
56. 23—19 34X12 57. 19—14 remise.
Tot slot nog een stand uit dezen zelfden
wedstrijd.
A. A. Bremer
Zeebad Huisduinen en de Rheunia-
thiek
Sedert eenige maanden reeds worden hier
ter plaatse plannen overwogen tot stichting
van een badhuis. Tot nu toe wacht men tever.
geefs op de uitvoering en voor dezen zomer
althans zijn die plannen vruchteloos gebleken.
Zal het voor het volgend zomerseizoen beter
worden
't Oudste plan is dat: om in de kom der ge-
meente een gebouw te stichten en om daarin
de noodige hoeveelheid badkamers voor war.
me zoowel als voor koude baden te bestem
men Dit plan is, omdat men de noodige inlich-
tinnen had bekomen, die weinig bemoedigend
waren voor eene voordeelige exploitatie, opge.
'jeiHet tweede plan, van andere personen uit-
gaandebetrof de stichting van een badhuis
op kleine schaal op het duin nabij Huisduinen.
Bii dit plan werd uitgegaan van de meening,
dat "eer vele ingezetenen er genoegen in zou-
den vinden om op het duin in den zomer des
namiddags en des avonds een zitje te hebben,
waar men tegen billijken prijs goede consutnp-
tie kan bekomen. De ondernemers zouden
trachten naar verbetering Van den weg naar
duin en in een wagendienst naar 't badhuis
zou worden voorzien. Dit plan is nog niet op.
gegeven. Er is veel voor te zeggen, doch het
groote bezwaar is dit, dat men des zomers hier
zoo weinig avonden zonder gevaar voor rheu-
matieke aandoeningen een zitje kan nemen.
Andere plannen spreken van een badinrich
ting tusschen de steenen landhoofden aan de
Heldersche zeewering. Men zou volgens die
plannen een badhuis trachten in te richten aan
den Kanaalwegnabij de Postbrug of aan het
Westplein. Eindelijk heeft men nog het oog
gevestigd op het Spoorwegbassin, nabij het
fort Westoever, doch deze plek is te afge
legen.
Ons komt het voor, dat het plan-Huisduinen,
inzonderheid met de behoefte aan eene goede
uitspanningsplaats aldaar ten dienste van in
gezetenen dezer gemeente 't meest aanbeve
ling verdient.
Baigneur.
j M vm
V» WM
m
D. C. W. Rab.
In dezen stand speelde Wit 3429? waar
op zwart verraste met 1721!, er dreigt n.1.:
1. 34—29? 17—21! 2. 29X20 15X24
en wit moet een schijf offeren door 4137
enz., anders volgt op 45—40 of 3832 steeds
1420 enz
Herwig's Practische Tuin Encyclopedie (af
levering 12). Uitgave Van Loghum Slaterus'
Uitgeversmaatschappij N.V. Ingen 0.85 per
afl. Gebonden 12.50.
In deze 12e aflevering van bovengenoemde
encyclopedie wordt de laatste hand gelegd
aan een buitgewoon overzichtelijk en uitvoe
rig register, waarin alles, wat ook maar
eenigszins met den tuin in verband kan staan
behandeld wordt. Zoowel planten als dieren
als plantkundige termen en chemicaliën die
ter bemesting gebruikt worden, vonden' een
korte zakelijke bespreking. Daarbij ontbreekt
het niet aan de noodige practische raadgevin
gen. zoodat het complete werk een zeer waar
"°'en, bruikbaar bezit kan genoemd wor
den Het geheel is met duidelijke foto's en
teeken.ngen verlucht, alsmede met enkele
kleurendrukken. Wij kunnen dit naslagwerk
bevelen a'S den
stoomvaart mij. nederland.
Chr. Huygens, 2 Aug. te Amsterdam verw.
Java, 30 Juli te Batavia.
Johan de Witt, 31 Juli te Sabang.
Johan van Oldenbarnevelt, 30 Juli v. Sabang.
Marnix v. St. Aldegonde, pass. 31 Juli Gibralt,
kon. ned. stoomb. maatschappij.
Agamemnon, 31 Juli v. Bougie.
Achil'es, 1 Aug. te Genua.
Baarn, 31 Juli v. Aruba.
Baralt, 29 Juli v. Curagao.
Bodegraven, 1 Aug. te Antwerpen.
Calypso, 28 Juli v. New York.
Dido, 27 Juli te Curagao.
Draco, 26 Juli v. Curagao.
El Libertator, 28 Juli v. Curagao.
Fauna, 1 I ug. te Gdynia.
Flora, 27 Juli v. Curagao.
Ganymedes, pass. 30 Juli Gibraltar.
Hermes, 31 Juli v. Rotterdam.
Irene, 31 Juli v. Napels.
Manto, 1 Aug. te Amsterdam.
Merope, 31 Juli v. Istanbul.
Midas, 26 Juli v. Curagao.
Nero, 29 Juli te Curagao.
Perseus, 1 Aug. te Kopenhagen.
Plato, 28 Juli v. Curagao.
Pygmalion, 31 Juli v. Piraeus.
Stella, 1 Aug. v. Alexandrië.
Strabo, 27 Juli v. Curagao.
Triton, 31 Juli v. Malaga.
Alkmaar, u., 29 Juli te Callao.
Mars, 1 Aug. te Fiume.
Theseus, 1 Aug. te Amsterdam.
Van Rensselaer, 1 Aug. v. Amsterdam.
Venus, 1 Aug. te Lissabon.
kon. holl. loyd.
Zaanland, 31 Juli te Rio Janeiro.
kon. paketvaart maatschappij.
Boissevain, 31 Juli v. Mauritius.
Cremer, 30 Juli te Penang.
Japara, 30 Juli te Singapore.
Nieuw Zeeland pass. 30 Juli Thursday Lsle*.
Ruys, 30 Juli v. Mauritius.
holland—amerika lijn.
Delftdijk, 28 Juli Seattle.
Dinteldijk, 31 Juli te San Francisco.
Nieuw Amsterdam, 1 Aug. te Rotterdam.
Maasdam, 30 Juli te New Orleans.
Spaarndam, 31 Juli te Londen.
Rotterdam, 30 Juii te Buenos Aires.
Westerland, 1 Aug. te Antwerpen.
Lochavon, 30 Juli v. Guayaquil.
Lochgoil, 30 Juli v. Los Angeles.
holland—west-afrika lijn.
Maaskerk, 29 Juli v. Duala.
Amstelkerk, 1 Aug. v. Amsterdam.
java—china—japan lijn.
Tjinegara, 31 Juli te Shanghai.
silver-java pacific lijn.
Silverguava, 28 Juli v. Cebu.
Silvermaple, 29 Juli v. Manilla.
j ava—new-york-lijn.
Napia, 30 Juli v. Singapore.
Singkep, 29 Juli v. Singapore.
Kota Radja, 31 Juli v. Batavia.
Tabinta, 30 Juli te Batavia.
rotterdamsche lloyd.
Japara. 30 Juli te Belawan.
Kota Gede, 1 Aug. te Rotterdam.
Palembang, pass. 31 Juli Perim.
Slamat, pass. 31 Juli Kaap Guardefui.
rotterdam—zuid-amerika lijn.
Alpherat, 30 Juli te Montevideo.
Alcyone, 30 Juli v. Montevideo.
Alphacca, pass. 31 Juli Ouessant.
stoomvaart mij. oceaan.
Agamemnon, 30 Juli te Hamburg
Polyphemus, 26 Juli v. Port Said.
Alphacca, 1 Aug. te Rotterdam.
Calchas, 1 Aug. te Manilla.
Deucaiion, 1 Aug. v. Aden.
emzetco lijn.
Jonge Elisabeth, 31 Juli te Bilbao.
Jonge Willem, 31 Juli v. Dakar.