Uit Urk Dammen ïïlxLhltieAeAicMai Vandaag Qvoor 50 jaar Varutiten ud hei Vliedend BtaacLje, w?/ /y'm tfcheéfiuLaciAjtJfoïicMen Luchtshow op vliegveld Texel Visscherij Een kwart eeuw vliegtuigconstructeur Departement van oorlog Oost-Indië De schade van de bandjirs Dc Nieuw Guinea-expeditie Mobilisatie herdacht Tijdschriften Waarschuwing Op Woensdag 9 Augustus. Uitgaande van den sportvlieger Bau- ling uit Deventer, die overleg heeft ge pleegd met het gemeentebestuur van Texel, de K.L.M. en de Militaire Lucht vaart, zal op Woensdag 9 Augustus op het vliegveld „Texel" een luchtshow worden gegeven, die zeer interessant be looft te worden. Voorloopig kunnen we meedeelen, dat de Douglas D.C. 3 rond vluchten zal maken op dien dag van des morgens 10 uur tot des namiddags 6 uur, k 2.50 per persoon. Verder zullen door den instructeur, den heer Goens van de Ned. Luchtvaart- school, kunstvluchten worden gemaakt met de P.H.-A.P.Z., het stuurtoestel van de N.L.S. Vermoedelijk zullen enkele der nieuw ste militaire vliegtuigen demonstreeren. De heer Bauling zal tenslotte met zijn sportvliegtuig twee zweefvliegtuigen op trekken (gewoonlijk wordt slechts één vliegtuig opgetrokken) en op eenige hoogte losgelaten. De luchtshow zal aanvangen des mid dags te 2 uur. Ongetwijfeld zal de belangstelling voor dit werkelijk bijzondere gebeuren op het gebied van vliegen zeer groot zijn, ter wijl velen, ook vacantiegangers, stellig van de gelegenheid gebruik zullen maken voor zulk een lagen prijs eens te kunnen „vliegen". Bij gunstig weder wordt het een mooie dag. ïn. i ijn >D- 1 Urk, 31 Juli. Door 7 vaartuigen werd heden aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aangevoerd: 120 pond kuilpaling van 12 tot 26 pond per vaartuig, prijs 21 23 ct., 197 pond lijn- of beugaal, prijs 25% tot 26% ct., alles per pond. wolkbreuk boven urk. Sinds menschenheugenis is er boven Urk nog niet zooveel regen gevallen als in den nacht van Zondag op Maandag. Deze wolk breuk ging gepaard met hevige onweders Het water, dat des nachts om 12 uur in ge weldige hoeveelheden neerstortte, bereikte om half 2 des nachts een record. Urk was één geweldige zee. Straten waren er niet te zien en zoowel kelders als huizen stonden vol water Op een nachtelijken onderzoekingstocht zagen wij in zeer vele huizen de huisgenooten aan het opruimings- en bergingswerk bezig. In het wei- in hooiland, was één geweldige water massa, waarin de koeien haast niet te onder scheiden waren. Bij deze geweldige wolkbreuk kwam- ge'nkkig geen persoonlijke ongeluk ken Vw aï hadden zeer velen aanmerkelijk watc ,ekregen. critiek oogenblik Schipper Hoekstra, UK 165, heeft het laatst der vorige week een zeer critiek oogenblik doorgemaakt. Bij het binnenhalen van de kor, voelde deze, dat de kor wegens zwaarte, met eigen hulp, niet binnen te krijgen was. De UK 17 en UK 104 verleenden dan ook assis tentie. Al spoedig bemerkte men dat er iets niet in orde was en besloot daarom het net by de kade op te halen. Dat het zoover niet kwam, vond hierin zijn oorzaak, dat het net vastzat aan de contactlijn, gebruikt om, in ge val van nood, mijnen te laten springen. Dade lijk kwam nu een marinevaartuig hulp ver- leenen, dat het meer dan noodzakelijk achtte om alls af te kappen, aangezien het een critiek oogenblik zou zijn geweest, indien de con tactlijn werkelijk contact had gekregen. Hevig geschrokken werd Hoekstra uit het mijnenveld verlost. Urk. Voor het examen Hoogduitsch L.O. slaagde te 's-Gravenhage, onze plaatsgenoot, de heer T. Ruiten. Vergund om naar Nederland terug te keeren aan den Offcieren-vlieger van de 2e kl. J. D. Dolman en H. V. B. Burgerhout. Benoemd met ingang van 6 Juli 1939 tot lui tenant ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke marinereserve, de militie-bootslieden J. J. P. Leedekerken, D. J. Liebert, J. P. Haaze, J. W. Gill en J. P. Fontein. Overgeplaatst van de marinekazerne Oed- joeng naar H.Ms. De Ruyter", de luitenant ter zee der 3e klasse bij de Koninklijke marine reserve J. J. P. Leedekerken; van de marine kazerne Oedjoeng naar H.Ms. Java, de luit. ter zee 3de klasse bij de Koninklijke marine reserve D. J. Lievert; van de marinekazerne Oedjoeng naar H.Ms. Jan van Amstel, de luit. ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke mari ne-reserve J. P. Haaze; van de marinekazerne Oedjoeng naar H.Ms. Pieter de Bitter, de luit. ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke marine reserve J. W. Gill; van de marinekazerne Oed joeng naar H.Ms. Prins van Oranje, de luit. ter zee der 3de klasse bij de Koninklijke mari ne-reserve J. P. Fontein. Overgeplaatst van Hr. Ms. „K 17" naar Hr. Ms. „O 16", de luit. ter zee van de 1ste klasse J. A. de Gelder; van Hr. Ms. 016" naar Hr. Ms. ,.K 16", de luit. ter zee van de le kl. P. A. Mulock van der Vlies Blik; van Hr. Ms. „K 12" naar Hr. Ms. „O 16", de luit. ter zee van de 2e kl. L. J. Jarman van Hr. Ms. K 15" naar Hr. Ms. „K 15" naar Hr. Ms. „K 12" de luit. ter zee van de le kl. M. A. J. Derksema en de luit ter zee K. M. R. H. C. j. Coumou; van Hr. Ms. ,,K 16" naar Hr. Ms. ,.K15"', de luitenant ter zee van de 2e kl. A. H Deketh; van Hr. Ms. K12" naar Hr. Ms. K 15", de luit. ter zee van de 2e kl. H.C. B. Beudeker. Gekenterd. 35 Mijl ten noorden van San Diego (Californië) kenterde eenigen tijd ge leden het visschersvaartuig „Glenn Mayne". De uit ongeveer 30 koppen bestaande equipage met inbegrip van vrouwen en kinderen konden gered worden. Dr. Claudius Dornier jubileert. Het feit, dat het binnenkort een kwart eeuw geleden zal zijn, dat dr. Claudius Dornier als zelfstandig vliegtuigconstructeur in de lucht vaartwereld zijn intrede deed, heeft voor Nederland, meer dan gewone beteekenis. Eigenlijk heeft dr. Dornier reeds in 1908 een vliegtuig ontworpen, een jaar nadat hij de Technische Hoogeschool verlaten had. Dat ontwerp is echter nooit uitgevoerd, aldus lezen wij in de N. R. Crt. In 1910 kwam Dornier in contact met graaf Zeppelin, wien hij zijn ont werp liet zien. Dat was de aanleiding tot zijn aanstelling in het laboratorium van de Zep- pelinfabriek, waar Dornier weldra belangrijke statische en aërodynamische berekeningen moest maken. In 1914, toen de oorlog was uitgebroken, gaf Zeppelin Dornier opdracht een groot metalen watervliegtuig te ontwer pen, een buitengewoon moeilijke opgave voor dien tijd, daar men nog geen ervaring met watervliegtuigen had opgedaan, zoodat dus nauwelijks eenig studiemateriaal voorhanden was. Hij had zich tot taak gesteld, dit toestel heelemaal uit metaal te vervaardigen. Reeds een kwart eeuw geleden heeft Dornier de toekomst van den metaalbouw gezien, de bouwwijze, die eerst 20 jaar later algemeen zou worden doorgevoerd. In de oorlogsdagen heeft men erom gelachen en men weigerde hem de hiervoor benoodigde materialen af te staan, daar deze voor andere doeleinden, meende men, beter gebruikt konden worden. Desondanks heeft hij in de oorlogsjaren nog verschillende vliegtuigtypen afgeleverd. De grootste moeilijkheden echter begonnen na het afsluiten van het Verdrag van Versail- les, waarbij het Duitschland verboden werd, vliegtuigen te vervaardigen. Als onmiddellijk gevolg hiervan moest Dornier zijn fabriek sluiten en hij ging naar het buitenland. Toen kwam de eerste kennismaking van Dornier met Nederland. In 1919 demonstreerde hij n.1. zijn Gs. 1 vliegboot, waarvoor groote be langstelling bestond. Inmiddels was ae fabriek in Duitschland weer geopend en men legde zich toe op verschillende soorten civiele vliegtuigen en vliegbooten. In Italië en Spanje ont stonden licentiefabrieken, evenals later in de Vereenigde Staten, Japan en... Ne derland, waarin 1927 Aviolanda te Pa- pendrecht de licentie verwierf voor den bouw van Dorniers wereldberoemde „Wal"-vliegbooten voor de Nederlandsche marine in de Oost. Dank zij deze vlieg booten, die nu al meer dan 10 jaren dienst doen, kon het Nederlandsche gezag zich overal doen gelden. In 1929 kwam Dorniers grootste vliegwon- der gereed: de wereldberoemde Do X vliegboot, die zelfs één vlucht met 170 per sonen aan boord heeft ondernomen. Evenals met al zijn ontwerpen was Dor nier met dezen kolos zijn tijd verre voor uit. In verband met de beperkte techni sche mogelijkheden van die dagen is het toestel niet volkomen tot zijn recht ge komen. Tot op heden is het nog aan geen constructeur gelukt, een vliegboot in der gelijke afmetingen te bouwen, hoewel de plannen van enkele Amerikaansche vlieg tuigbouwers langzaam aan de grootte der Do X toe zijn! En dat na meer dan tien jaren! Legio toestellen van alle mogelijke vorm gevingen heeft Dr. Dornier op zijn naam staan, vliegtuigen, zoowel als vliegbooten. In 1938 begon de aflevering van een serie Do 24 vliegbooten, welke de Dornier Wals in Indië zoo langzamerhand moesten gaan ver vangen. Dit is een drie-motorige vliegboot, waarvan, zooals bekend mag worden veron dersteld Aviolanda en ,,De Schelde" de licen tie-rechten hebben verworven. GOEDE EXPEDITIE WERKT ALS EEN KLOK Daarom per ESONA (Auto- en Bootdiensten) Generaal Berenschot antwoordt den Volksraad. De voorzitter van den Volksraad sprak een woord van welkom tot den nieuwen regeerings gemachtigde voor oorlog, luitenant-generaal Berenschot, die daarvoor dank bracht. Naar aanleiding van de geuite klacht, dat de memorie van toelichting zoo summier is ge houden, merkt generaal Berenschot op, dat de verstrekking van meer gegevens in strijd moet worden geacht met het belang van het land. Met de aanschaffing van materieel bui ten het Indische- marktgebied is in 1940 naar verwachting rond 14.000.000.ge moeid, tegen rond 40.000.000.voor den aankoop van artikelen in Indië. Op het slagen van de oprichting van een vliegtuigindustrie in Indië kan, door het ont breken van verschillende factoren, niet worden gerekend, zelfs bij beperking tot licentiebouw. Bij de aanschaffing van materieel voor de landsverdediging wordt er bij voortduring naar gestreefd om de onafhankelijkheid van het bui tenland te bevorderen. Echter moet bedacht worden, dat de politiek van aanschaffing voors hands in de eerste plaats wordt beheerscht door den bij de versterking van de weermacht te betrachten spoed. De regeering staat geheel aan de zijde van den heer Van Ardenne, waar deze betoogt, dat bij de bescherming tegen aanvallen uit de lucht voor alles aandacht moet worden geschonken aan het gebruik van vliegtuigen en dat het af weergeschut voorloopig slechts noodig is voor de vlootbasis en kwetsbare deelen. Tot het in dienst nemen van buiten- landsehe officieren-vliegers kan niet wor den overgegaan, daar het bij den onze- keren internationalen toestand niet ge- wenscht wordt geacht vreemdelingen in het leger op te nemen. De mogelijkheid om de burgerbevolking bij den luchtwachtdienst in te schakelen is reeds in overweging. De regqering meent, dat thans nog niet tot de oprichting van burgerwachten moet worden overgegaan. Het is de bedoeling om de radio-amateurs zooveel mogelijk bij den luchtwaarschuwingsdienst in te schakelen. De regeering is" niet in overleg om trent aankoop van snelle jagers. De suggestie om aan de hoogescholen een cursus voor de nationale verdediging te ver binden wordt niet geacht te behooren tot de urgente zaken van oorlogsvoorbereiding. De regeering stortte een bedrag van 4000 en het Zuid-Smeroefonds een bedrag van 1000 voor de schade in Zuid-Malang. De schade der ondernemingen bedraagt 100.000 en die der bevolking 20.000. De stremmingen in het verkeer zijn voor het grootste gedeelte opgeheven. Batavia. Aneta verneemt van den leider van de expeditie van het Koninklijk Neder- landsch Aardrijkskundig Genootschap naar Nieuw-Guinea het volgende: Op 25 Juli is luitenant ter zee Hagedorn met mantri Hoeka van het Paniai-meer naar het Tigi-meer gevolgen met een maand vivres, zulks voor karteering in aansluiting van het randgebergte met de Amera-, Charles Louis- en Weyland-gebergten, Bijeenkomsten te Rotterdam. De Nationale Bond „Het Mobilisatiekruis" herdenkt dezer dagen het feit, dat 25 jaar ge leden de mobilisatie in Nederland werd afge kondigd. Maandag is deze herdenking, welke te Rotterdam de plaatselijke afdeeling van den bond heeft georganiseerd, begonnen met schiet wedstrijden op de banen van de Rotterdamsche Scherpschuttersvereeniging. Maandagavond was men in een feestelijke samenkomst in den Grooten Schouwburg ver- eenigd. Onder de aanwezigen bevonden zich de vertegenwoordiger van H. M. de Koningin generaal-majoor W. E. M. de Jonge van Elle- meet, en de commandant van het veldleger luitenant-generaal J. J. G. baron van Voorst tot Voorst. De voorzitter van den bond, gep. luitenant- generaal H. A. Kramer bracht hierna in her innering, hoe Nederland zich tijdens de eerste mobilisatiedagen heeft gehouden. Vooral stel de spr. in het licht, hoe de Koningin een band smeedde tusschen Haar en Haar weermacht, waarvan men thans de werking nog onder vindt. „Het was", zoo zeide wijlen generaal Snijders, „een mobilisatie, die voor Nederland den vrede redde". Zonnesch ij"h, tijdschrijft voor de jeugd, uitgave drukkerij Spin en Co., Amsterdam. Natuurlijk staat het nummer van 1 Augustus in het teeken van de vacantie en wij twijfe len er niet aan of de jeugdige lezertjes zul len er menig prettig uurtje bij doorbrengen. Niet alleen de verhaaltjes zullen boeien, maar ook de knutselwerkjes zullen ze bezig houden en wat een gezellige plaatjes geeft dit nummer. Een aardig idee is ook het op nemen van foto's, gemaakt door de lezertjes. Wat een aardig geslaagde plaatjes, 't Is een gezellig nummer, dit vacantienummer. Nog steeds zijn er menschen, die nog'met goed lezen kunnen. Zoo staat er zoowe p kluft, die vanaf het badhotel naar strand voert, als op het betonnen pad, dat de voortzetting van genoemde kluft is: verboden voor rij wie en. Dat er niet altijd politietoezicht is, wil nog niet zeggen, dat aan deze verkeersregels nie de hand zou worden gehouden. Verscheidene personen werden dan ook de dupe van ,n overtreding, toen gister toevallig wel een hand haver van de wet ter plaatse was. de oplosserswedstrijd. Daar de termijn van inzending voor b-g. wedstrijd op het moment waarop deze r - briek werd samengesteld, nog met was ver streken, zullen wij in de volgende rubriek totaaluitslag van dezen wedstrijd bekend maken. Tevens zullen dan de oplossingen van het 10e wedstrijdvraagstuk geplaatst worden. Hieronder volgt de partij uit de 2e ronde van het plaatselijk kampioenschap tusschen de twee leiders van dat moment H. v. z-uue- kom (wit) B. de Best (zwart). 1. 34—29 17—21 2. 40—34 21—26 3. 4540 20—25 4. 50—45 14—20 5. 29—24! 20X29 in aanmerking kwam hier 19X30 enz. Zwart heeft dan voorloopig een aanvals punt n.1. schijf 24, mocht later blijken, dat geen voordeel op de witte voorpost is te be halen, dan kan door 1319 enz., altijd tot ruil van dezen schrijf worden overgegaan. De tekstzet bezorgt zwart eenig nadeel, 6. 34X14 10X19 7. 32—28 410, sterker is 510 g, 3127 1823? Zwart de aangewezen spelvorm is hier bijv. 1014, 2024 enz., het bezetten van het centrum met een dergelijke randschijf is meestal nadeelig door de com binatiemogelijkheden en dreigingen 9. 11. 13. 15. 17. 37—32 10—14 10. 41—37 1420 39—34 1218 12. 44—39 712 37—31 26X37 14. 42X31 11—17 47_42 1—7 16. 46—41 17—22? 28X17 12X21 18. 31—26? ge speeld in de hoop op 913, 611, 711, 2329, 1318 en 19X46, waarop wit steeds de dam opvangt en een gewonnen stelling voorkomt. Sterker dan de tekstzet is o.i. ech ter 2722 enz., met dreiging 3430 enz.) 18. 7—12 19. 26X17 12X21 20. 49—44 5—10 21. 33—28 10—14 22. 39—33 21—26 Deze zet is gedwongen, er dreigt nl. 2722, 24—30, 40X18, enz. 23. 3429 23X34 24. 40X29 (sterker lijkt hier de volgende spelgang: 1. 4439 (gedw. op bijv. 4137 volgt 1621, 1822 en 2329 enz.) 2631 (anders volgt 4137 31 enz., met goed spel), 2. 4137, 31X22, 3. 28X17). 24. 1823, sterk was hier 1924, waarop dit vrijwel gedw. is tot 3530 enz. en zwart zijn randschijf weder in het spel betrekt. 26. 28. 30. 32. 38—32 op 40—35 36X27 35X24 45—40 32X23 16- 9—13 19X30 14—19 15—20 volgt 1621 enz. 33 19—19 35. 32—28 8—13 37. 48—43 9—14 39. 28—22 6—11 41. 43—38. wit had 25. 29X18 13X31 27. 41—37 25—30 29. 43—39 20—25 31. 28—23 19X28 33. 34. 23X14 20X9 36. 42—38 2—8 38. 40—34 3—9 40. 38—32 14—20 hier steeds rekening te houden met de drei ging 1621, 812, enz. 41. 9—14 42. 33—28 14—19 43. 23X14 20X9 elke aanval van wit strandt hier op zwart's hechte verdediging). 44. 3833 nog steeds dreigde 611, 812 enz. 44. 812 45. 27—22 11—17 46. 22X11 16X7 47. 28—23 7—11 48. 33—28 12—17 49. 3429 1319. Wit, die in grooten tijd nood verkeerde, laat zich verrassen inplaats van 49. 3429 was hier 3227 de aange wezen zet die wit nog goede kansen bood. 50. 23X3 11—16 51. 3X21 16X38 52. 28—23 26—31 52. 37X26 38—42 54. 23—18 42—48 55. 29—23 48X34 56. 23—19 34X12 57. 19—14 remise. Tot slot nog een stand uit dezen zelfden wedstrijd. A. A. Bremer Zeebad Huisduinen en de Rheunia- thiek Sedert eenige maanden reeds worden hier ter plaatse plannen overwogen tot stichting van een badhuis. Tot nu toe wacht men tever. geefs op de uitvoering en voor dezen zomer althans zijn die plannen vruchteloos gebleken. Zal het voor het volgend zomerseizoen beter worden 't Oudste plan is dat: om in de kom der ge- meente een gebouw te stichten en om daarin de noodige hoeveelheid badkamers voor war. me zoowel als voor koude baden te bestem men Dit plan is, omdat men de noodige inlich- tinnen had bekomen, die weinig bemoedigend waren voor eene voordeelige exploitatie, opge. 'jeiHet tweede plan, van andere personen uit- gaandebetrof de stichting van een badhuis op kleine schaal op het duin nabij Huisduinen. Bii dit plan werd uitgegaan van de meening, dat "eer vele ingezetenen er genoegen in zou- den vinden om op het duin in den zomer des namiddags en des avonds een zitje te hebben, waar men tegen billijken prijs goede consutnp- tie kan bekomen. De ondernemers zouden trachten naar verbetering Van den weg naar duin en in een wagendienst naar 't badhuis zou worden voorzien. Dit plan is nog niet op. gegeven. Er is veel voor te zeggen, doch het groote bezwaar is dit, dat men des zomers hier zoo weinig avonden zonder gevaar voor rheu- matieke aandoeningen een zitje kan nemen. Andere plannen spreken van een badinrich ting tusschen de steenen landhoofden aan de Heldersche zeewering. Men zou volgens die plannen een badhuis trachten in te richten aan den Kanaalwegnabij de Postbrug of aan het Westplein. Eindelijk heeft men nog het oog gevestigd op het Spoorwegbassin, nabij het fort Westoever, doch deze plek is te afge legen. Ons komt het voor, dat het plan-Huisduinen, inzonderheid met de behoefte aan eene goede uitspanningsplaats aldaar ten dienste van in gezetenen dezer gemeente 't meest aanbeve ling verdient. Baigneur. j M vm V» WM m D. C. W. Rab. In dezen stand speelde Wit 3429? waar op zwart verraste met 1721!, er dreigt n.1.: 1. 34—29? 17—21! 2. 29X20 15X24 en wit moet een schijf offeren door 4137 enz., anders volgt op 45—40 of 3832 steeds 1420 enz Herwig's Practische Tuin Encyclopedie (af levering 12). Uitgave Van Loghum Slaterus' Uitgeversmaatschappij N.V. Ingen 0.85 per afl. Gebonden 12.50. In deze 12e aflevering van bovengenoemde encyclopedie wordt de laatste hand gelegd aan een buitgewoon overzichtelijk en uitvoe rig register, waarin alles, wat ook maar eenigszins met den tuin in verband kan staan behandeld wordt. Zoowel planten als dieren als plantkundige termen en chemicaliën die ter bemesting gebruikt worden, vonden' een korte zakelijke bespreking. Daarbij ontbreekt het niet aan de noodige practische raadgevin gen. zoodat het complete werk een zeer waar "°'en, bruikbaar bezit kan genoemd wor den Het geheel is met duidelijke foto's en teeken.ngen verlucht, alsmede met enkele kleurendrukken. Wij kunnen dit naslagwerk bevelen a'S den stoomvaart mij. nederland. Chr. Huygens, 2 Aug. te Amsterdam verw. Java, 30 Juli te Batavia. Johan de Witt, 31 Juli te Sabang. Johan van Oldenbarnevelt, 30 Juli v. Sabang. Marnix v. St. Aldegonde, pass. 31 Juli Gibralt, kon. ned. stoomb. maatschappij. Agamemnon, 31 Juli v. Bougie. Achil'es, 1 Aug. te Genua. Baarn, 31 Juli v. Aruba. Baralt, 29 Juli v. Curagao. Bodegraven, 1 Aug. te Antwerpen. Calypso, 28 Juli v. New York. Dido, 27 Juli te Curagao. Draco, 26 Juli v. Curagao. El Libertator, 28 Juli v. Curagao. Fauna, 1 I ug. te Gdynia. Flora, 27 Juli v. Curagao. Ganymedes, pass. 30 Juli Gibraltar. Hermes, 31 Juli v. Rotterdam. Irene, 31 Juli v. Napels. Manto, 1 Aug. te Amsterdam. Merope, 31 Juli v. Istanbul. Midas, 26 Juli v. Curagao. Nero, 29 Juli te Curagao. Perseus, 1 Aug. te Kopenhagen. Plato, 28 Juli v. Curagao. Pygmalion, 31 Juli v. Piraeus. Stella, 1 Aug. v. Alexandrië. Strabo, 27 Juli v. Curagao. Triton, 31 Juli v. Malaga. Alkmaar, u., 29 Juli te Callao. Mars, 1 Aug. te Fiume. Theseus, 1 Aug. te Amsterdam. Van Rensselaer, 1 Aug. v. Amsterdam. Venus, 1 Aug. te Lissabon. kon. holl. loyd. Zaanland, 31 Juli te Rio Janeiro. kon. paketvaart maatschappij. Boissevain, 31 Juli v. Mauritius. Cremer, 30 Juli te Penang. Japara, 30 Juli te Singapore. Nieuw Zeeland pass. 30 Juli Thursday Lsle*. Ruys, 30 Juli v. Mauritius. holland—amerika lijn. Delftdijk, 28 Juli Seattle. Dinteldijk, 31 Juli te San Francisco. Nieuw Amsterdam, 1 Aug. te Rotterdam. Maasdam, 30 Juli te New Orleans. Spaarndam, 31 Juli te Londen. Rotterdam, 30 Juii te Buenos Aires. Westerland, 1 Aug. te Antwerpen. Lochavon, 30 Juli v. Guayaquil. Lochgoil, 30 Juli v. Los Angeles. holland—west-afrika lijn. Maaskerk, 29 Juli v. Duala. Amstelkerk, 1 Aug. v. Amsterdam. java—china—japan lijn. Tjinegara, 31 Juli te Shanghai. silver-java pacific lijn. Silverguava, 28 Juli v. Cebu. Silvermaple, 29 Juli v. Manilla. j ava—new-york-lijn. Napia, 30 Juli v. Singapore. Singkep, 29 Juli v. Singapore. Kota Radja, 31 Juli v. Batavia. Tabinta, 30 Juli te Batavia. rotterdamsche lloyd. Japara. 30 Juli te Belawan. Kota Gede, 1 Aug. te Rotterdam. Palembang, pass. 31 Juli Perim. Slamat, pass. 31 Juli Kaap Guardefui. rotterdam—zuid-amerika lijn. Alpherat, 30 Juli te Montevideo. Alcyone, 30 Juli v. Montevideo. Alphacca, pass. 31 Juli Ouessant. stoomvaart mij. oceaan. Agamemnon, 30 Juli te Hamburg Polyphemus, 26 Juli v. Port Said. Alphacca, 1 Aug. te Rotterdam. Calchas, 1 Aug. te Manilla. Deucaiion, 1 Aug. v. Aden. emzetco lijn. Jonge Elisabeth, 31 Juli te Bilbao. Jonge Willem, 31 Juli v. Dakar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6