LIJMSCHERP Een ondankbaar beroep! op /Avontuur! Een vrouw in 't blauw.. Houdt U van Kom binnen George Lee Tracy, Zoon aap van 'n jongen Illll Misdaad in Engeland en elders De strijd tegen de misdaad Vlijmscherp op avontuur Maar... gesierd met den purperen mantel van de romantiekl George o'B r i e n bezoekt een cow-boy café in de nieuwe R.K.O. Wild-Westfilm ,,Timber Stampede" Het is een der sensationeele scenes in deze spannende actiefilm. I populaire „Inspector Hornleigh", bekend door de ra- *n heel Europa en in ons land onder den naam van In- griezelen? sPecteur Vlijmscherp, komt thans ook op het witte doek. -20th Century-Fox brengt U „Vlijmscherp op Avontuur", met Gordon Harker in de titelrol. De menschheid is een samenstel van goed en kwaad en de misdaad is nu eenmaal overal mogelijk. Zij is niet gebonden aan een bepaalde landstreek, geen enkel volk wist haar ooit uit te bannen, zij is onherroepelijk een al gemeen menschelijk verschijnsel, dit in tegenstelling tot het dierenrijk, waar wèl de genadelooze strijd om het be staan gevoerd wordt, maar waar niet enkele individuen „den slechten weg opgaan", zooals bij ons menschen het geval is. De misdaad noodzaakt ons, uit te zien naar een be schermend stelsel, een systeem van beveiliging voor alle menschen, die als ordelijke burgers genieten wilden van rust en beschutting. In het begin, toen de menschelijke samenleving nog jong was, waren die „politiediensten" on georganiseerd en primitief. Eenige burgers spraken onder ling af, dat zij beurtelings waken zouden en toezien op de veiligheid van allen. Later kwam men ertoe, een aparte groep mannen aan te stellen, nachtwachten, rakkers van den schout, koddebeiers^ of hoe men al dezulken in der tijden loop maar heeft betiteld, betaalde krachten in elk geval, in georganiseerd verband, lieden, die de misdaad bestreden. Daaruit is de politie voortgekomen, die zich steeds meer heeft uitgebreid en gespecialiseerd tot allerlei bijzondere diensten: recherche, karabijnbrigade, verkeerspolitie, enz., enz. enz. Zoo is thans de politie a.h.w. een gansche wereld op zichzelf, een continubedrijf, dat buitengewoon veel om vat en mede door het zoo groot aantal politieverorde ningen waarmee elke burger te maken heeft. Wèl een verschil met die eenvoudige groep mannen, die in oude tijden op zich namen, een nacht te zullen doorwaken, met een dikken knuppel in de hand en het luisterend oor ge spannen De strijd tegen de misdaad is voortdurend wetenschap pelijker geworden. Mannen als Bertillon, als Castelnuovo *n nog vele anderen hebben het politiewezen op een weten- sche detective" en niet met: „de be roemde Duitsche", Spaansche of Finsche detective? Engeland is het vaderland van Scotland Yard, van Lord Lister en andere namen en begrippen, die zoo typeerend zijn voor den strijd tegen de misdaad en voor de ro mantiek, die daarin gelegen is. Radio en film, zij zijn beide de bronnen van de moderne roman tiek. Zij wisselen elkander af, zij vullen elkaar aan. Daardoor komt nu de 20th Century-Foxfilm met „Vlijmscherp op Avontuur", („In spector Hornleigh"), denzelfden Vlijmscherp, denzelfden Hornleigh van den omroep, zooals de radio de 20th Century-Fox gevolgd is met de avonturen van Charlie Chan. De vagelijk aan Dr. Colijn herinnerende figuur van Inspector Hornleigh (Gordon Harker) in een scène uit de 20th Century-Foxfilm VLIJMSCHERP_OP_ AVONTUUR Miki Hood en Peter Denchi in de 20th Century-Foxfilm^ („Inspector^Hornleigh") schappelijke basis gesteld, terwijl de technische ont wikkeling der tijden het noodzakelijk heeft ge maakt, dat ook de politie zich technisch perfectio neerde. En zoo is deze strijd tusschen de misdadi gers een strijd geworden, die voor een allerbelang rijkst deel op technisch en wetenschappelijk gebied gevoerd wordt. Waar nu in den aanhef van dit opstel de nadruk werd gelegd op het internationale karakter van mis daad en politie, is het te frappanter, dat de detective zulk een typisch Engelsche figuur is. Zou de mis daad in Engeland anders, of veelvuldiger zijn dan bijv. in Duitschland, of in Finland? Maar als dit niet het geval is, waarom kunnen wij ons onmiddellijk accoord .voelen met het begrip: „de beroemde Engel- Deze bekoorlijke nieuwe linge bij de film is Alice Eden, winnares van den eer sten „Gateway to Hollywood speurtocht naar talent, die door RKO Ra dio op langen termijn werd gecontracteerd en debuteerde De timmerman timmert, de slager slacht, de loodgieter soldeert, de dokter geneest, de winkelier verkoopt, de wagenbestuurder rijdt de tram, ieder onzer doet zijn werk. Maar niemand van ons heeft het zóó moeilijk, als de man, die een beroep gekozen heeft, waarin hij voortdurend wordt tegèngewerkt en waarin zijn medemenschen bij dag en nacht in de weer zijn, om hem den arbeid onmogelijk te maken Rij dag en nacht! Want voor hèm bestaan geen vaste kantooruren, er bestaat geen vredige avond, geen vrije middag, geen Zondag, dat hij zijn zaak kan dichtgooien. Voor hem bestaan slechts etmalen, die aan elkander grenzen en in elkaar overvloeien. Dit is het lot van den detective, waarvan elkeen aanneemt hoe hij steeds en onveran derlijk in touw zal zijn, in fouw zal willen zijn, zonder behoefte aan voedsel, zonder behoefte aan slaap, aan rust, aan ontspanning en aan familieleven. Er is een moord gepleegd en een inspecteur wordt erbij geroepen. En men neemt aan, dat hij nu verder wel alles zal afwikkelen tot en met de arrestatie van den moordenaar. Doet hij dit niet, slaapt hij één uur voordat de dader is ontmaskerd en gegrepen, dan is hij een prul, Eet hij één bete broods eer de misdaad werd gewroken, dan is hij een prul. En gaat hij een kies laten plombeeren vóórdat de moordenaar gevonnisd is, dan is hij onverschil lig en zonder liefde voor zijn beroep. Maar, hoe ondankbaar is dat beroep! Tegenwerking van de zijde van den misdadi ger wel, dat is begrijpelijk genoeg. Zijn belang immers is volmaakt tegengesteld aan dat van den detective. Maar tegenwerking overigens van nog zoo heel velen: van naijverige collega's, of van alleen maar pien tere lieden, die meenen, dat zij dit raadsel óók wel kunnen ontwarren en dat die Vlijmscherp niet &lles behoeft te hebben Dit laatste komt ten duidelijkste uit in de film „Vlijmscherp op Avontuur" („Inspec tor Hornleigh"), een product der 20th Cen tury-Fox. De vertolker van de titelrol, de Engelschman Gordon Harker, levert een zeer merkwaardige uitbeelding van een re chercheur. Een ondankbaar beroep... Maar het draagt de nimbus van het buitengewone, het wordt gesierd met de gouden kroon en den pur peren mantel van de romantiek de populaire Hollywood star. bij Amerikaansdhe filmfans, bezocht in Illinois de militaire academie en werkte tijdens den wereldoorlog op Fort Lee, N.J., als inspecteur. Daarna besloot hij, waarom weet hij niet, acteur te worden, volgde een cursus aan de tooneelschool en zette zijn voet op Broadway. Hij had geen geluk, totdat hij de impressario's in den waan bracht, dat hij in Californië ervaring had opgedaan. Ten slotte belandde hij op Broad way in het stuk „The Show Off" en was van dien tijd al een attractie. Na onlangs de titelrol in de RKO-film „Fixer Dugan" gespeeld te heb ben, engageerde deze maatschappij hem voor de hoofdrol in de film „The Spellbinder." in de «lm „Career". Het nieuwste op het gebied van blouses is haar zijden Mayan himiqp bedrukt in manne-blauw, char treuse diep kobaltblauw en zwart, gedra genop een lichtblauwen plooirok. Het ma rineblauw herhaalt zich in Alice s breedge- randen stroohoed, schoenen en hand schoenen, terwijl haar aschje mtoj- stikte stof gegarneerd is met chartreuse leer. De 5-jarige Casey Johnson speelt een groote rol bij de onheilspel lende gebeurtenissen in „Five Came Back", een drama van RKO Radio met Chester Morris, Lucille Ball, Wendy Barrie, John Carradine, Allen Jenkins, Joseph Calleia, C. Aubrey Smith, Kent Taylor, Patric Knowles en Elisaheth Risdon in de hoofdrollen. Deel uitmakend van een gezel schap vliegtuigpassagiers, dat in de Zuid-Amerikaansche oerwouden schipbreuk geleden heeft, dwaalt Casey af van het kamp, als hij vriendschap met een aapje wil sluiten en dreigt in handen te vallen van de Jivari koppensnellers.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 9