IVOREN SCHAT Een Clipper-passagier vertelt DRIE MANNEN Het drukken van distributiekaarten en hun noodlot Radioprogramma De Koningin bezoekt Haar Kinderen KX.M. diensten weer normaal Toelating vluchtelingen beperkt Raadsleden onder de wapenen door: A. PANDOR Hartelijke begroeting bij terug komst in Den Haag. H M. de Koningin, die Dinsdag voor een kort bezoek in Soestdijk was aangekomen is gisterochtend om 10.13 uur per open auto uit Soestdijk vertrokken en is te ongeveer half twaalf ten paleize Noordeinde te 's- Graverahage aangekomen. Daar op het paleis Noordeinde reeds de standaard was geheschen, had zioli een kleine menigte verzameld, die de aankomst van de Koningin afwachtte. loen de Koningin was voorgereden en uitsteeg, ging er een spontaan gejuich op De m-enschen liepen het voorplein op en herhaaldelijk weerklonk een „Leve de Ko ningin." Hare Majesteit dankte buigend voor deze hartelijke begroeting. Hervatting luchtlijn naar Oslo en Milaan. De luchtlijn Amsterdam-Oslo, die in ver band niet de bijzondere omstandigheden tij delijk was gestaakt, zal met ingang van he den heropend worden. De K.L.M. zal nor maal volgens de dienstregeling dezen dienst weer uitvoeren. Ook de luchtlijn AmsterdamRotterdam- KeulenFrankfort—Milaan, die de laatste dagen slechts in één richting gevlogen werd werd van gisteren af weer normaal dage lijks in beide richtingen gevlogen door de K.L.M. in samenwerking met de Italiaan- sche luchtvaartmaatschappij A.L.I. Alle andere diensten functionneeren vrij wel normaal, ook de nachtpostdienst op Keulen wordt regelmatig uitgevoerd. Aanvullingsbegrooting Econo mische Zaken. Aan de toelichting tot de ingediende aan vullingsbegrooting van Economische Zaken voor 1938 ontleenen wij nog het volgende: Het in April 1937 ingestelde rijksbureau voorbereiding voedselvoorziening in oorlogs tijd, aan welk bureau werd opgedragen on der leiding van den regeeringscommissaris voor den akkerbouw en de veehouderij de noodige maatregelen voor te bereiden, wel ke de voedselvoorziening in tijden van oor log, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden vereischt, heeft in verband niet de in September 1938 optredende inter nationale spanningen een nooddistributie- kaart doen drukken en gereed leggen, waar van de kosten rond f 13.000 hebben bedra gen. Voorts is een bedrag uitgetrokken ter dek king van de kosten welke verbonden zijn aan het doen drukken en gereed leggen van distributie-stamkaarten en ander drukwerk, benoodigd voor de distributie van levens middelen in tijden van mobilisatie of oorlog. In overleg met zijn amlbtgenooen, deel uit makend van de ministerieele commissie voor defensie-aangelegenheden, heeft de minister van Economische Zaken besloten deze bedragen tot een geraamd totaal van f 60.000 ten laste van de begrooting 1938 van zijn departement te brengen, waaronder voornoemd bureau ressorteert. DIENSTREGELING AUTOBUSSEN ONVERANDERD. De secretaris van den Ned. Bond van Autobusdienstondernemers, de heer Kraak Steem<pm, verzoekt, ter voorkoming van misverstand, mede te doelen dat de gewone (vaste) autobusdiensten blijven functionee- ren volgens de bestaande dienstregelingen. FEUILLETON. Naar het Amerikaansch van Morgan S, Roscue HOOFDSTUK XXIII. De rattenval. Barrett's auto was wel niet groot, maar het was een sterke en snelle wagen. Hij snorde zijn weg door New York, sloeg links af en ging toen een van de bruggen over naar Brooklyn, steeds met dezelfde vaart, of de weg heuvelop of -afwaarts leidde. Barrett's chauffeur ver stond zijn vak. Van de brug, die spookachtig geheimzinnig leek onder den donker wordenden hemel, kwa men ze langs schimmige huizen en daarna door de hobbelige straten van Brooklyn, waar de lichten ontstoken waren. Het was de overgang van avondschemer naar duisternis. Het interieur van d.e limousine was onver licht. Maar het schijnsel der lantaarns, die ze passeerden, flitste van tijd tot tijd op O'Mal- ley's gezicht. En terwijl ze dieper Brooklyn inreden, trok Barrett hem verder in de scha duw. Je kunt je beter niet vertoonen, meende hij; de groene inktvlek heeft behalve Mc Girk en „Bleekneus" nog een paar andere nationa liteiten. En ze zijn niet bepaald dol op ons! Heb je vannacht nog bezoek gehad? Geen sterveling, antwoordde O'Malley vroolijk. Barrett lachte zacht. Je hebt ze zeker voor een uur of twaalf buiten gevecht gesteld, anders zou je wel wat van ze gemerkt hebben. Enfin, we zullen zien. Wat is het plan voor vanavond? Dat zal ik je straks vertellen, was het antwoord. Het is te ingewikkeld om in korten In twee dagen van New York naar Marseille. De heer H. Jacobson, verbonden aan de Koninklijke Shell groep, is verleden week Donderdag met een Clipper over den Atlan- tischen Oceaan gevlogen en Zaterdag in Marseille aangekomen. Over dezen buitenge woon snellen tocht heeft de beer Jacobson aan een verslaggever van het Algemeen Ne- derlandsch Persbureau eenige mededeelin- gen gedaan. De heer Jacobson. die voor zaken in de Vereenigde Staten reisde, en wegens den spannenden politieken toestand graag zoo vlug mogelijk naar Den Ilaag terug wilde, beeft niet zonder moeite een plaats aan boord yan den clipper kunnen krijgen. Het was hem niet mogelijk een passage te boe ken voor den snelsten diepst, die van Port Washington, de luchthaven van de clippers op Long Island via Canada, New Found- land en Ierland naar Southampton vliegt. Met deze verbinding vertrekt men 's och tends om half acht uit Port Washington en is den volgenden dag om 1 uur in Southamp ton. Slecht weer. De minder snelle route gaat van Port Washington via de Azoren en Lissabon naar Marseille. Nu was het den heer Jacobson gelukt een plaats te krijgen aan boord van den clipper, die de laatste route vliegt, voor Woensdag 23 Augustus. Toen hij op den ochtend van het vertrek tegen twaalf uur op Port Washington aankwam deelde men hem mede, dat de weerberichten zoo slecht wa ren, dat het niet verantwoord werd geacht uit te vliegen. De clipper zou vermoedelijk 24 uur vertraging hebben. Deze voorspel ling kwam uit, want den geheelen dag bleef de radioverbinding zoo slecht, dat men niet wenschte te vertrekken. Wèl een bewijs, dat men veel voor de vei ligheid van de passagiers over heeft. Den volgenden dag waren de weerberichten be ter en om 1 uur taxiede de vliegboot door de baai van Long Island. Na 10 minuten steeg hij op om na een korte vlucht over Long Island het land achter zich te laten. Behalve de bemanning waren er op deze vlucht 12 passagiers. Er kunnen óp een vlucht over den Oceaan 40 passagiers mee. maar vele Amerikanen hadden hun vertrek uitgesteld, nu het in Europa rommelde. Comfort aan boord. Het enorme vliegtuig is comfortabel inge richt. Er zijn twee ruime compartimenten, een rooksaion en een uitstekende slaapge legenheid, die gelijk staat met het comfort dat men in Amerikaansche Pullman-cars heeft. De stemming aan boord was allerge zelligst en de gezagvoerder kwam af en toe een praatje met de passagiers maken. De heer Jacobson was de eenige Nederlander, de overige passagiers waren Amerikanen, Engelschen. Franschen, Denen. Polen en Boiivianen. Het eten, waarvoor twee stewards zorg den. was zeer goed. Het lawaai, dat de vliegboot maakte, was in het geheel niet storend, men kon even goed met elkaar praten als bijvoorbeeld in een Douglas van de K.L.M. De clipper daalt. De nacht verliep heel rustig en den vol genden ochtend vroeg, om 7 uur, kwamen de Azoren in het zicht. Zoo geleidelijk daal de de vliegboot op het water, dat de passa giers var doofheid, zooals in een landvlieg- tuig nog al eens voorkomt, in het geheel geen last hadden. Na een uur oponthoud in Horta vloog de machine door naar Lissa bon, dat om 5 uur 's middags bereikt werd. De clipper steeg Zaterdagochtend om half 9 op en om half vier in den middag kwam hij in Marseille aan. Van Marseille vloog de heer Jacobson met de Air France naar Pa rijs, waar hij 's avonds om acht uur aan kwam, net te laat om van Le Bourget nog denzelfden avond naar huis te vliegen. Daarom nam hij den nachttrein voor het laatste traject van deze buitengewoon snelle reis van New York naar Den Haag. „Zoudt U deze reis nog wei eens willen maken?" „Zonder twijfel", was het antwoord, „het is me uitstekend bevallen". Een vergelijking. En de heer Jacobson besloot met een frap pante vergelijking tusschen de moeilijke reis, die hij in 1914 maakte en den vlotten tocht, dien hij nu juist achtex den rug heeft. In '14 was de heer Jacobson met vacantie in Nederland. Zijn standplaats bij de Ko ninklijke was toen Boekarest en bij het uit breken van den oorlog moest hij onmiddel lijk naar Roemenië terug. Ook toen deed hij Lissabon aan. echter met een boot, die hij in Port Said verliet om vandaar over land via Alexandrië, Constantinopel, en Con- stanza naar Boekarest terug te keeren. „Toen was ik vier weken onderweg en nu drie dagen".. tijd uit te leggen. Maar misschien wil je voor deze gelegenheid wel precies doen wat ik je zeg. Als zich een of andere onvoorziene om standigheid voordoet, dan kun je natuurlijk naar goeddunken handelen. Maar schiet nie mand dood. O'Malley trok een leelijk gezicht in 't don ker. O neen, verklaarde hij, zijn revolver be tasten. Ik heb nooit veel voor de artillerie gevoeld. Is dat ding geladen? Een hartelijk lachen was het bescheid. Ja, hij is geladen! Je moet deze expeditie niet onderschatten. O'Malley. Het zal zoo goed als zeker noodig blijken om te schieten. Daar om wou ik je meehebben. O'Malley verzonk even in gepeins. H'm, mompelde hij toen weifelend. Ik... eh... stel die eer op prijs! Barrett wierp hem een viuggen blik toe en glimlachte flauwtjes. Maar hij zei niets. Het zakenkwartier van Brooklyn lag nu achter hen. De kleine auto zoemde rustig voort, draaide naar rechts en volgde eenigen tijd Fourth Avenue, om daarna links af te slaan. O'Malley merkte op, dat ze niet heelemaal de richting van de ondergrondsche hielden. Een moment later bevestigde Barrett dit. Dick en ik, zette hij uiteen, met een hoofdbeweging naar den chauffeur, hebben Arthurstreet op de kaart opgezocht. Jij ver telde me, dat de taxi van den kant van het station van de ondergrondsche heenging, maar wij rijden om en naderen de straat van de tegenovergestelde zijde. Het zal niet mogelijk zijn er met den auto héélemaal te komen, maar In verband met den internatio nalen toestand. De minister van Justitie brengt in ver band niet de buitengewone omstandigheden, nader het navolgende ter kennis van alle organen, belast met het toezicht po de poli- tiaire grensbewaking en vestigt daarop, voor zoover noodig, de aandacht van de hoofden van plaatselijke politie. 1. Vluchtelingen (Joodsche emigranten, enz.) die aan de grens kunnen vertoonen een vanwege den minister van Justitie af gegeven schriftelijke toestemming tot voor- loopig verblijf, welke is gedateerd na 1 Juli 1939, kunnen nog in Nederland woi-den toe gelaten. Vóór dien datum aan vluchtelingen af gegeven toestemmingen, waarvan tot nu toe geen gebruik is gemaakt, moeten echter als vervallen worden beschouwd, toelating kan daarop niet meer plaats hebben. 2. Het is gebleken, dat misverstand be staat met betrekking tot liet begrip vluch teling, bedoeld onder punt 2 van de bekend making d.d 24 Augustus 1939. Onder vluchteling dient aldaar uitslui tend te worden verstaan de categorie van Joodsche emigranten, enz. en niet vreemde lingen, diei n verband met den internationa len toestand op regelmatige wijze via ons land naar het land hunner nationaliteit willen terugkeeren. Verlof gevraagd voor de wethou derskeuze te Maastricht. De Burgemeester van Maastricht Jhr. mr. W. Michels van Kessenich, heeft den minis ter van Binnenlandsche Zaken het volgende schrijven doen toekomen: Aangezien meerdere leden van den nieu wen gemeenteraad zijn gemobiliseerd en het om meervoudige reden gewenscht is dat de aanstaande Dinsdag plaats hebbende wethouderskeuze geschiedt door de voltal lige gemeenteraden verzoeken wij Uwe Ex cellentie te bevorderen, dat de gemobiliseer de leden van den gemeenteraad in de ge legenheid worden gesteld Dinsdag de raads vergadering bij te wonen. BEURZEN VANDAAG GEOPEND. In verband met de omstandigheid dat de dag vandaag voor de rijksdiensten als een werkdag wordt beschouwd, heeft het bestuur der Vereeniging voor den effecten handel het verzoek gedaan op dien dag de beui'zen voor den geld- en fondsenhandel geopend te houden en dien dag voor de geldleeningen, als bedoeld in afdeeling 5 der beurévoorschriften, als werkdag te be schouwen. Gehoord het advies van de com missie van deskundigen, heeft de minister van financiën hieraan goedkeuring ver leend. VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1939. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA 10.40 VPRO. 11.0012.00 VARA, 8.00 Gramofoonmuziek (Om 8.16 Ber.). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Orgelspel. 10.45 Zang en piano. 11.00 Declamatie. 11.30 Esmeralda. 12.00 AVRO-Amusements-orkest (opn.). (12.15 Berichten). 12.40 De Romancers en soliste 1.20 Het Omroeporkest. 2.05 Causerie „Vrouwenarbeid in Nederland". 2.35 De Romancers en soliste. 2.55 Verkorte opera „Othello". 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 4.305.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Voor de kinderen. 5.30 Orgelspel, zang en gramofoonmuziek. 6.28 Berichten. 6.30 Causerie over beeldende kunsten. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Causerie „Zelfopvoeding, zelfbeheersching, zelfopleiding". 7.23 Berichten ANP. 7.30 Berichten, mededeelingen. dat is ook beter. En we komen er dicht ge noeg bij. Als het maar niet è.1 te dicht is, spotte O'Malley. Hij was in een gelukkige stemming van avond. Hij was vol sympathie en bewondering voor Barrett en vond het prettig met hem samen te zijn. En Claudia's gezicht stond voortdurend in lieflijke straling voor zijn gees tesoog. Bovendien bracht de naderende ont moeting een prettige opwindende tinteling in zijn aderen. Dit beloofde een avontuur naar zijn Keltisch hart te worden! Steeds donkerder werden de straten weer, waardoor hun weg voerde en de bestrating werd hoe langer hoe slechter. De aaneenge sloten bebouwing hadden zij nu achter zich gelaten en hobbelend passeerden zij zoo nu en dan enkele afzonderlijk staande huisjes. En eindelijk bereikten zij een straat, die er net zoo uitzag als Arthur street en ook in het open veld uitkwam, doch in tegenovergestelde rich ting. Daar stopte de auto. Barrett stapte uit en O'Malley volgde. Ze bevonden zich zoo ongeveer aan het eind van een straat, waaraan hoogstens een half dozijn huizen stond. Barrett sprak op zachten toon met den chauffeur en O'Malley voegde zich bjj hen. Dat is Hitzstreet meneer, zei de chauf feur, over de velden wijzend, waar u dat licht ziet. Dit is eigenlijk het andere einde van Ar thur street, maar er ls nog geen verbinding en de weg is opengebroken. Ik ben hier van daag heen gereden om de omgeving te ver kennen. Zal ik hier wachten, meneer? Een avontuurlijke reis naar de ontoegan kelijke oerwouden van Afrika, op zoek naar de plaats, waar de olifanten hun laatste le vensdagen slijten. 9. Half kruipend kwam hij weer terug en was op het punt de vlucht te nemen, doch René legde beschermend zijn hand op de schouder van den kaffer. „Vooruit kom tot jezelf, Kazimoto", stelde hij hem gerust. „Er is niets om bang voor te zijn". „Ug, ug", her haalde Kazimoto nog steeds angstig. „Wie is dat dan?" vroeg René nu weer. Kazimoto zuchtte diep en het kostte hem moeite zijn stem te beheersen. Tussen twee zuchten in klonk zijn stem schel en ijl. 11. „Slecht", sputterde hij, „heel slecht!" René was te ongewonden om veel aandacht te schenken aan de waarschuwingen van Ka zimoto. „Luister, Kazimoto! Ren zo hard je kunt naar vader, Koen en Bep, en vertel hen, dat ik den Olifantsman gevonden heb dat hij op dit ogenblik hier op de pier is. Begre pen?" Nog geheel verschrikt knikte Kazi moto. Zonder nog een blik op den reusachti- gen inboorling te slaan, riep hij „Boo-loo-la" en keerde zich vlug om en rende als een haas weg om de boodschap aan zijn meester over te brengen. 7,35 Causerie „De kracht van Jezus Christus" 8.00 Pianovoordracht. 8.30 Causerie „Het geestelijk leven in Amerika" 9.00 Esmeralda en solist. 9.30 Radiotooneel. 9.45 VARA-orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avondwijding. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Jazzmuziek (gr.pl.). 11.5012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II. 301.5 m. Algemeen programma, verzorgd door de KRO. 8.009.15 Gramofoonmuziek (Om 8.15 Ber.). 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 De Continental Six (12.501.00 en 1.20 1.30 Gramofoonmuziek). 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 KRO-orkest. (2.453.00 Gramofoonmuziek). 3.45 Gramofoonmuziek. 5.15 KRO-Melodisten en solist (6.006.20 Barrett dacht even na. Rijd heelemaal tot het eind en keer dan. Doof de lampen, maar houd den motor aan. Het is misschien noodig, dat we hals over kop moeten wegkomen. Uitstekend meneer, was het antwoord. Dat is in een minuut gebeurd. Kan ik niet met u meegaan? Neen Dick, dank je wel. Het is erg vrien delijk van je aangeboden, maar déér heb ik je niet noodig en hier kan ik je bróódnoodig hebben. De chauffeur tikte teleurgesteld aan zijn pet en stapte onmiddellijk achteruit. Met een korte waarschuwing aan O'Malley om uit te kijken waar hij liep, zocht Barrett zijn weg door de duisternis, langs den kant van iets wat ternauwernood den naam van weg verdiende. Terwijl ze de auto achter zich lieten, gingen de. koplampen uit, zoodat ze alleen het licht van den sterrenhemel hadden. Een oogenblik later hoorden ze den wagen zich in beweging zetten, keeren en weer terug komen, bij het licht van de twee kleine lampjes, die nog op het dashbord brandden. Zacht nu, fluisterde Barrett, terwijl ze verder in het open veld kwamen. Het was nu geheel en al donker. Er scheen geen maan. Evenmin waren er wolken in de fluweelachtige lucht om den weerschijn van Brooklyn op te vangen. Zwijgend strompelden ze een honderd meter voort; toen sloeg Barrett opeens naar links af en opkijkend zag O'Malley de omtrekken van een klein huisje opdoemen, dat eenzaam en duister onder de sterren stond. 10. „Hij hij is de olifantsman", verklaarde hij „Hij heet „Boo-loo-la slecht. Heel slecht!" De verwondering van René toen hjj dit hoorde, stelde den ander wat op zijn ge mak. „Dat is de man, waarnaar wij zoeken", riep hij uit. „Hij weet waar het dal der Oli fanten" ligt hij kan onr naar het eeuwen oude kerkhof der grote dikhuiden brengen". Maar Kazimoto schudde ontkennend zijn hoofd. 12. Onbevreesd stapte René nu, ondanks de waarschuwing van Kazimoto, naar het einde van d^ pier. Toen hij iemand hoorde naderen, draide de kaffer zich langzaam om en bleef als een standbeeld staan. Behalve de blik uit zijn zwarte ogen, die niet veel goeds voor spelde, was zijn bronzen gezicht zonder enige uitdrukking. „Jij bent Boo-loo-la?" zei René beleefd, „de Olifantsman". De man keek René strak aan zonder te antwoorden. Er vertrok geen spier van zijn gezicht, maar zijn gespierde zwarte hand ging naar zijn middel en zijn vingers sloten zich stevig om het handsvat van een mes, dat hij in zijn len dendoek droeg. Land- en tuinbouw-causerie. Ca. 6.30 Ber.). 7.00 Berichten. 7.15 Causerie „De luchtvaart in Indië". 7.35 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP. 8.15 KRO-orkest. 8.45 De KRO-Melodisten en solist. 9.10 Gramofoonmuziek. 9.30 Declamatie. 9.50 Orgel- en vioolvoordracht. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Lajos Veres en z(jn orkest. 11.0012.00 Gramofoonmuziek. Hij tuurde er vol aandacht naar en herkende het. Dit was „A.S.C.H. Huis", waar hij Clau- dia den vorigen avond gevonden had. Recht vooruit was de hoek, waar de straatlantaarn brandde, de eerste hoek, dien ze na hun vlucht waren omgeslagen. En verderop aan zijn rech terhand stond het leege huis, dat hij den heelen vorigen dag als observatiepost had gebruikt. Kom mee, maande Barrett. Achter elkaar ging ze voort langs het ven ster, nu onverlicht, waardoor O'Malley den vo rigen avond naar binnen geploft was. Even later liep hij zacht tegen Barrett op en bleef staan. Met de hand op O'Malley's arm, stond de oudere man even scherp te luisteren. Voor de keukendeur bleef hij opnieuw staan om te luisteren. De geluiden van de stad drongen zoo weinig op de open vlakte tot hen door, dat ze het ruischen van het lange gras in den avondwind konden hooren. Het slaperige gekwaak van een kikvorsch ergens in de buurt klonk onbe haaglijk duidelijk. In de verte blafte eentonig een hond, zijn verdriet melancholiek uithuilend. Maar uit het huis zelf was niet het minste hoorbaar. De schaduwige gestalte vóór O'Malley stak een ternauwernood zichtbare hand uit, die zich om den knop van de keukendeur sloot. De sterren gaven genoeg licht om O'Malley te doen zien, dat de deur langzamerhand na .r binnen openging en een afgrond van inkt zwarte duisternis onthulde. Maar geluid hoor de hij nog steeds niet. Hij kwam naderbjj, stapte de twee stoeptreden van de keuken op en volgde Barrett in het duister. Even zacht als de deur opengemaakt was, ging die weer dicht en hij merkte dat Barrett naast hem stond. Waar is de dienkeuken? werd er aan zijn oor gefluisterd. Hier rechts. Ik kan de deur voelen, ant woordde O'Malley, met eveneens gedempte stem. Ga dan voor. We moeten naar de eet kamer. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 7