Kamer van Koophandel Prijsopdrijving E Engeland op economisch oorlogspad Verwarring* in Warschau Wat zal Italië doen? heeft toch plaats De „Mees" steekt het Kanaal over Postvlucbteo op Indië Zeventienjarige sticht onheil Zuinig autorijden geboden Voor bijenhouders Henderson dankt onze Regeering Krasse beschuldiging tegen Engeland I Hollands Noorderkwartier conomische arometer Japansche sympathie voor Po'en Fransche pers constateert Duitsche onbehaaglijkheid Duitsch levenspeil als in 1917? De opening. Gistermiddag om twee uur kwam de Ka mer vaji Kooplvandel en Fabrieken van Hol lands Noorderkwartier in openbare zitting bijeen onder voorzitterschap van den heer S. W. Arntz. De voorzitter opende met een woord van welkom en wees op die ernst der tijden. Voor vele zakenlieden en burgers breekt een uiterst zorgvolle periode aan. Onze Re geering kondigt schier dagelijks maatrege len af. welke het zakenleven min of meer in zijn handelen beperken, terwijl het in ternationale verkeer volkomen ontwricht is. Een prijsverhooging zal in bepaalde geval len met het oog op de gestegen vervangings waarde volkomen redelijk worden geacht. De tijden zijn benard en de toestand is verward. De voorzitter deelde voorts mede, dat de heeren BI aan boer, Nobel, Kluitman en Grondema bericht van verhindering hadden gezonden. Het Rijksinkoopbureau. Besloten werd adhaesie te betuigen aan een adres van de Kamer van Koophandel te Utrecht, gerfcht tot den Minister van Eco nomische Zaken nopens de geste van het R ij ksin koopbu reau. Utrecht had er bezwaar tegen gemaakt, dat bij den inkoop het R. I. B. voorop dient te gaan en slechts de bepaling van aard en hoeveelheid aan den afnemer wordt over gelaten en opgemerkt wordt, dat de verhou ding tusschen verkoopsorgaan en afnemer dikwijls wordt scheef getrokken, omdat de afnemer niet te rechter tijd de verbinding met het aangewezen orgaan heeft gevon den. De Schapenmarkt te Texel. Voor kennisgeving werd aangenomen een mededeeling van het Departement van Eco nomische zaken, inzake die genomen maat regelen tot steun aan de Schapenfokkerij te Texel. De minister heeft geantwoord, dat om de algeheele inzinking 'te behoeden besloten is lammeren uit de markt te nemen. Deze maatregel zal ongetwijfeld een gunstigen invloed op de financieele re sultaten van de Schapenmarkt uitoefenen. De Bevracht in gscommissie. Als leden van de bevrachtingscommissie werden gekozen de heeren Bosscher, Duin- ker, Kramer, de Bruin en Scheffel. En alg pl.v. leden werden benoemd de heeren Hoogland, Verkerk, Schardam, Arntz en Holsmüller. Winkels open voor militairen. De wenschelijkheid werd nog breedvoerig besproken om voor militairen de winkels na acht uur open te houden. Besloten werd, de Middenstandsvereenigingen te Alkmaar voor te stellen aan den Gemeenteraad hier over een adres te richten. Hierna volgde sluiting van deze onbe langrijke vergadering, welke nog geen uur had geduurd. Minister zal krachtig ingrijpen. De minister van Economische Zaken maakt bekend, dat hem ernstige berichten bereikten inzake verhoogingen van prijzen niettegenstaande het feit, dat zoowel in de pers als door middel van de radio tegen prijsverhoogingen in het algemeen met na druk wordt gewaarschuwd De minister vestigt naar aanlei ding hiervan er die aandacht op, dat iedere verhooging van prijzen boven het peil, dat voor de betreffende ar tikelen gold in de maand Augus tus 1939, tenzij deze door een aan toonbare verhooging van den kost prijs gemotiveerd is, wordt be schouwd als prijsopdrijving in den zin van de wet van 24 Juli 1939 en derhalve is verboden. Bij overtre ding van dit verbod zal de politie proces-verbaal opmaken, terwijl de betreffende goederen in beslag zul len worden genomen. Hen, die reeds te hooge offertes hebben gedaan, wordt in hun eigen belang den dringenden raad gegeven deze offertes als nog te herzien. Afnemers worden verzocht prijsverhoo gingen hunner leveranciers terstond schrifte lijk kenbaar te maken aan het ministerie van Economische 'Zaken, Bezuidenhout 30, Den Haag. Gistermorgen trok Engeland ech ter de vergunning in. De K.L.M.-dienst op Londen is gister min der vlot verloopen. Toen gisterochtend het eerste toestel van den dienst, de „Mees", on der commando van gezagvoerder Verhoe ven, zich ter hoogte van Oostende op weg naar de Engelsche hoofdstad bevond, werd de aanvankelijk verleende vergunning van het Britsche Ministerie van Luchtvaart, om naar Engeland te vliegen, ingetrokken, zoo dat de „Mees" naar Schiphol moest worden teruggeroepen. In den loop van den middag gaf de En gelsche regeering evenwel opnieuw toe stemming aan de K.L.M. voor het maken van lijnvluchten, waarop de „Mees" om half vier naar Londen vertrok, met tusschenpoo- zen van een half uur gevolgd door twee andere Douglas DC 3-machines, de „Parijs' en de „Kemphaan." Alle drie toestellen wa ren volgeboekt. „De Mees" is gisteravond om half zeven uit Londen op Schiphol teruggekeerd. Van daag hoopt de K.L.M. haar diensten op Lon den en Kopenhagen v.v. volgens de tijdelij ke dienstregeling op de normale wijze uit te voeren. 0 Week v. Maandag t m Zaterd. 28 Aug. tot 29 Aug. tot 2 Sept. 1939 3 Sept. 1938 Effecterunarkt Aandeelenkoersen 78.3 91,4 Betalingsverkeer Omzet postcheque- en girodienst 107.6 997 Groothandel 74.4 67.5 Groothandelsprijzen Omzet termijnmarkt 105.0 133.9 Amsterdam Kleinhandel 121.6 99.6 Omzet winkelbedrijf Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar beidsdag) Haven Am 137.5 70.6 sterdam Bevrachtingen wilde binnenvaart 106.9 Arbeidsmarkt Aanvragen van werk gevers 142.3 92.7 Aanbiedingen van werknemers 1C4.7 93.9 Plaatsingen 158.5 93.3 ZONDER RIJBEWIJS MOEDER EN DRIE KINDEREN AANGEREDEN. RABY DEERLIJK GEWOND. Gistermiddag omstreeks halfvijf is op den Terheydenscheweg te Tete- ringen een ernstig verkeersongeluk gebeurd. Mevrouw Maas uit Breda die met twee kinderen van zes en zeven jaar, een meisje en een jon gen, aan het wandelen was en een kinderwagen voortbewoog, waarin zich een baby van één jaar bevond, werd aangereden door een zeven tienjarigen motorrijder, die niet in het bezit was van een rijvaardig heidsbewijs. De baby werd ernstig aan het hoofd ge wond en moest in zorgwekkenden toestand naar het Sint Ignatius ziekenhuis te Breda worden vervoerd, waarheen ook het zesjarig meisje, dat eveneens aan het hoofd was gewond en de moeder, die slechts schram men had opgeloopen, werden overgebracht. Na behandeld te zijn, kon mevrouw Maas het ziekenhuis verlaten. Het zevenjarig zoontje kwam met den schrik vrij. eenige wenken. Naar aanleiding van het verzoek der Re geering aan de Nederlandsche Automobilis ten, ter beperking van het benzineverbruik, elk niet noodzakelijk gebruik van hun wa gens achterwege te laten, wijst de K.N.A.C. er op, dat ook in anderen zin dé automobi list een belangrijke medewerking aan het be reiken van het gestelde doel kan verleenen. Immers, het brandstofverbruik roor het af leggen van een bepaalden afstand is in sterke mate afhankelijk van de wijze van rijden, terwijl voorts de mechanische condi tie en de afstelling van den motor een rol spelen. In dit verband zij direct opgemerkt, dat met de afstemming van 's bestuurders rijmethoden op een zoo laag mogelijk ver bruik in het algemeen veel meer valt te be sparen dan met welke afstellingswijziging, conditie verbetering of andere kunstgreep aan den motor dan ook tenzij deze laat ste in een bier buiten beschouwing te laten toestand van volkomen verwaarloozing of ontregeling zou verkeeren. Zulks in aanmerking genomen, zal men er goed aan doen, binnen het kader van ,een systematisch streven naar de grootst mo gelijke bedrijfseconomie, welke niet een doel treffend gebruik van een snelvervoermiddel nog vereenigbaar is, in de eerste plaats zijn aandacht to wijden aan de volgende punten van motorhéhandeling en rijtechnick. a. Vermijden van hooge snelheden (liefst niet hoven de S0 km. en zeker niet ho ven de 100 km. per uur). b. Gelijkmatig, soepel rijden, zonder felle acceleratie en bruuske vertraging. c. De lage versnellingen matig gebruiken. d. Den motor niet onnoodig stationnair la ten loopen. c, De choke (of ander hulp-inrichting voor 't koud starten) zoo weinig mogelijk ge bruiken. Vriidom suikeraccijns en onthef fing denal'uratie-verbod van sui ker. Van bevoegde zijde deelt men ons mede, dat aan de vereeiiigingcn van bijenhouders, welke bij beschikking vah den minister van Financiën vrijdom van den accijns op suiker hebben verkregen, tevens gedeeltelijk onthef fing is verleend van het verbod tot denatu- reeren van suiker, voortvloeiende uit artikel 1 van het Yeevoederbesluit 1939. Deze onthef fing geidt voor dezelfde hoeveelheden als waarvoor aan elk dezer vereenigingen de vrijdom van accijns is verleend. Derhalve is liet aan deze vereenigingen geoorloofd, deze hoeveel beden te laten dcnaturecren op de wijze als is voorgeschreven in de desbetref fende beschikking van den minister van Fi nanciën. Deze denaturatie dient te geschic- den in het tijdvak van 1 Augustus tot 1 No vember 1939. De Britsche ambassadeur op be zoek bij mr. Kleffens. De minister van buitenlandsche zaken, mr. E..N. van Kleffens, heeftg isterochtend den uit Berlijn teruggeroepen Britschen am bassadeur, Sir Neville Henderson in zijn kabinet op het Departement ontvangen. Sir Neville heeft den minister zijn bijzon deren dank betuigd voor de diensten, die de Nederlandsche regeering hem heeft bewe zen op zijn reis van Berlijn naar Den Haag. Gisteravond hoeft de Britsche ambassadeur zich op de „Batavier" naar Londen inge scheept. Duitschers verwijten Churchill de Athenia-ramp in scène te heb ben gezet. ENGELAND WIL GEEN KWAAD MET KWAAD VERGELDEN! De Duitsche bladen stellen veertien vragen aan Engeland, die tot doel hebben om de wereld te bewijzen dat Engeland de vernie tiging van de Athenia in scène heeft, gezet. Men stelt Churchill voor als de meedoogen- looze ontwerper van den aanval. Hij zou hebben gehoopt hiermede Amerika tot een oorlogsverklaring tegen Duitschland te be wegen door de schuld op Duitschland te schuiven. Churchill zelf heeft inmiddels in het La gerhuis verklaard, dat de „Athenia" voor een vreedzame taak was uitgevaren, voor dat de oorlog verklaard was, als een totaal onbewapend schip met passagiers aan boord, waaronder Amerikanen, voor een reis over den Atlantische» Oceaan. Uit de vermelde uren valt duidelijk op te maken, dat de duikboot op zijn prooi heeft liggen wachten. Goud aan boord. Volgens de „Daily Herald" is onthuld, dat de „Athenia" voor vijf millioen pond aan gouden haren vervoerde. Men gelooft, dat de baren, die een gewicht hebben van meer dan dertig ton, door de reddingsbooten aan boord zijn genomen. - Engeland zal geen kwaad met kwaad vergelden. In antwoord op een door Lord Strabolgi in het Hoogerhuis gestelde vraag, heeft Stan- ftope verklaard, nog niet in staat te zijn om mede te deelen, welke actie het oorlogska binet zich voorstelt te ondernemen in de zaak der „Athenia". „Gelijk Lord Strabolgi gezegd heeft, is er één ding, dat wij stellig niet zullen doen en dat is schepen, behoo- rende aan de Duitsche natie, aanvallen op wijzë, waarop zij de „Athenia" hebben aangevallen. De stappen, die genomen zul len worden, aldus Stanhope, zullen naar ik vertrouw voldoende zijn, doch dergelijke aanvallen zullen daar niet toe behooren." Voor de beschuldigingen der Duitsche pers jegens de Britsche marine en Churchill heeft men slechts de diepste minachting. Brieven aan de Poolsche ambas sade te Tokio. Ruim 5000 Japanneezcn hebben brieven gezonden aan verschillende leden der Poolsche ambassade te Tokio, waarin zij, volgens het dagblad Miyako Sjimboen, sympathie betuigen en aanmoediging geven Het blad voegt hieraan toe, dat dit er op wijst, dat er een aanzienlijke sympathie voor do tegenwoordige situatie van Polen bestaat in Japan. Een typische brief, ge adresseerd aan een raadsheer der ambas sade luidt: „Ik ben een, Japansche knaap. Wanneer ik een volwassen man was, zou ik gaarne hulp verleenen. Wecst dapper". PLOTSELING ZIJN SLAG SLAAN OP VREEDZAAM ONDERHANDELEN? Fransche missie zou zich reeds te Rome bevinden. Nog weinige dagen voor het conflict uit brak twijfelde welhaast niemand of Italië zou onmiddellijk erbij betrokken worden. Niet sympathie voor Duitschland of anti pathie voor Polen zou Italië tot deelneming aan den oorlog bewegen, maar eenvoudig de mogelijkheid om de „natuurlijke aspira ties" te bevredigen. Zoodra het non-agres siepact tusschen Duitschland en de sovjet- regeering bekend werd, begon men hier en daar twijfel te uiten en thans, nu het dui delijk is dat Italië zich in de eerste phase van den oorlog van de actieve deelneming zal onthouden, hoort men verschillende, zeer uiteenloopende meeningen, waarvan er twee vermelding verdienen. De eerste, tamelijk verbreide meening is aldus de N. R. Crt., deze: Italië zal een voor Duitschland welwillende neutraliteit in acht ne men, tot het oogenblik gekomen is, dat de Duiischers Polen geheel bui ten gevecht hebben gesteld, en het geheele .neunzig millionen-volk' om met Hitiers woorden te spreken, zijn krachten zou gaan beproeven op het Westfront. Tunis en Corsica.... Op dat oogenblik kan Italië met een goe den kans op succes Zuid-Oost Frankrijk binnenvallen en een poging doen om Tunis en Corsica, wellicht ook Malta en Egypte te belagen. Aan een dergelijke tactiek zijn onloochenbare voordeelen verbonden. Op het beslissende oogenlblik zou de as een geheel frisch en welgevoed leger in het veld kunnen sturen en de beschikking krij gen over een der sterkste luchtvloten in Europa, en 'over een niet te onderschatten zeemacht. Italië zal nog cenigen tijd kun nen voortgaan met het vormen van voor raden, daar de handel in het Middelland- sche Zeegebied weinig stagnatie zou onder vinden. Wil Mussolini oorlog mijden? Een tweede, zeker niet minder verbreide meening, is deze: Mussolini zou nog steeds op het standpunt staan, dat oorlog verder felijk is en althans, voor zoover Italië be treft, zoo eenigszins mogelijk vermeden moet worden. Tevens zou de samenwerking tusschen Duitschland en de Sowjet-Unie hem weinig sympathiek zijn. Uitgaande van zijn oudén regel, dat hij als Duce van Italië steeds en ongeacht zijn verhouding tot an dere machthebbers, datgene moet doen, wat op een bepaald oogenblik voor Italië het beste moet worden geacht, zou hij de regeeringen te Londen en Parijs hebben doen begrij pen, dat Italië ook thans nog dien weg der besprekingen wenscht te gaan en geen geweld zal gebruiken, wanneer een redelijke inwilliging der Italiaansche aspiraties op vrede- lievendcn weg, bereikt zou kunnen worden. Reeds zouden onderhande lingen worden gevoerd, die indien ze mochten slagen tot een zuivere neutraliteit van Italië zouden lei den. In dat verband gaan te Rome geruchten, dat een Fransche missie naar Rome zou komen, ja, zich d'aar reeds zou bevinden, en dat er wellicht binnenkort eenig resul taat van de besprekingen te zien zal zijn. Neutrale landen zooveel mogelijk ontzien. DUITSCHLAND KWETSBAARDER DAN IN 1914. Het werk van het nieuwe Britsche mi nisterie voor economische» oorlog zal zijn het ontwerpen en coördineeren van alle maatregelen op economisch, financieel en industrieel gebied. De economische oorlog moet beschouwd worden als een vitaal offensief wapen, dat de drie diensten aanvult. De activiteiten van het ministerie zullen van den breed- sten omvang zijn. Terzelfdertijd zal alles in het werk gesteld worden om rekening te houden met de wettige handelsbchoeftcn der neutrale lanaen. Het ministerie zal in zeer nauw contact werken met de overeenkom stige Fransche autoriteiten, tot welk doel een deskundige Fransche delegatie reeds in het ministerie werkzaam is. Men is nauwkeurig op de hoogte omtrent den aanvoer van steenkolen en petroleum en het systematisch gebruik der koopvaar dijvloot. Men weet eveneens, dat Duitsch land zijnerzijds een aantal maatregelen heeft genomen en in het hijzonder rekent op do hulp van zekere landen, die na het uitbreken van den oorlog hun strikte neu traliteit hebben afgekondigd In bevoegde kringen is men van meening. dat Duitsch land op het oogenblik op economisch gebied veel meer kwetsbaar is dan liet Duitschland van 1914. Er is thans, brandstoftekort, hetgeen het vervoer belemmert. Men weet, dat het in tegenstelling hiermee juist de voortreffelijkheid der spoorwegen was, welke het gedurende den grooten oor log Duitschland mogelijk maakte, op zeer snelle wijze troepen en materiaal van het oostelijk naar het westelijk front te ver plaatsen en hun ravitailleering te verzor gen. Kustblokkade doeltreffend. De overmacht van de Engelsche en Fran sche vloot maakt een werkelijke blokkade van de kust mogelijk. Verscheidene Duitsche vrachtbooten zijn reeds tot zinken gebracht. De theorie van den snellen oorlog tenslotte is ingegeven d-oor het ge brek aan reserves van zekere slcu- telproducten. In dit verband be schouwt men te Parijs het verbre ken der dijdomatieke betrekkingen tusschen Egypte en Duitschland als een veel belangrijker feit dan het aanvankelijk scheen. Het Derde rijk had in het Oosten van de Mid- dellandsche Zee en in het nabije Oosten eerzuchtige economische be doelingen. Duitschland, dat de eerste plaats innam in den buitenlandschen han del van Turkije, bezette de tweede plaats in dien van Egypte. De verbre king der diplomatieke betrekkingen tusschen Berlijn en Cairo tast deze bevoorrechte positie aan. Verleden jaar kreeg Duitschland van de regeering te Bagdad een verzoek voor het le veren van oorlogsmateriaal ter waarde van 130 duizend pond sterling. Dr. Grobba, de diplomatieke vertegenwoordiger van Duitsch land te Bagdad had een nauwkeurige op dracht, en moest pelroleumconcessies zien te krijgen. Zijn echec is heden bezegeld door den breuk tusschen Berlijn en Bagdad. Duitschland heeft ook den slag verloren in den petroleumoorlog! Vertrek van Aankomst te Üerugreis) |Nape'S 6 /A'dam 6 Sept' (terugreis) lMedan 6 Sept'!Rang. 6 Sept. Torenvalk I Napels 6 Sept. |Alex. 6 Sept. (heenreis) I Uil (terugreis) Emoe (terugreis) Basra 6 Sept. Athene 6 Sept. Ijodhp. 6 Sept, |.\thene 6 Sept. Ambtenaren vluchten. De ge. wone burger ziet geen uitweg voor zijn gezin. SLECHTS SCHIJNBAAR GAAT HET GEWONE LEVEN DOOR! Menige angstige blik, aldus de United Press oorlogscorrespondent te Warschau, wordt door het gedreun, dat uit het Noor den waarneembaar is, veroorzaakt. Men weet niet, of het bommen zijn dan wel ar tillerievuur is. Ergens in de stad hoort men het geknetter van machinegeweren. Sinds gistermorgen zijn geen luchtalarmsignalen meer gegeven, ofschoon één- of tweemaal vliegtuigen zichtbaar waren. Ondertusschen trekken de auto's en trucks van ambassades en legaties met groote vlag gen van hun respectieve landien ge tooid en ook andere transporten naar het Oosten, sommige naar het Westen. Anders merkt de man in de straat niet veel van een evacuatie. „Zij, die er alles van weten", vra gen of leenen benzine, of trachten rijtuig jes te huren, om over den Weichsel zich in veiligheid te brengen. Misschien, dat alles te overhaastig is, misschien niet Wat nog aan ambtenaren hier aanwezig is kan zijn nervositeit nauwelijks verbergen De persafdeeling van het ministerie van buitenlandsche zaken was verlaten.' Er was niemand te vinden, die mij kon zeggen, wat er van de ambtenaren, die gisteren nog de comimuniqué's uitgaven, was geworden. De ambassades zijn verlaten, of gedeelte lijk ontvolkt. De Engelsche en Fransche correspondenten, zijn vertrokken. Een hand jevol Amerikaansche journalisten is nog gebleven. Verschrikkelijker dan in 1914, De gemiddelde Warschauer heeft geen idee van de werkelijke situatie in wer kelijkheid is het oprukken der Duitschers verschrikkelijker dan in 1914. Volgons Poolsche berichten, drijven de Duitschers een wig in de Pool sche gelederen met hun tankaanval- len, waarbij soms 120, soms 240, en zelfs wel 480 tanks gebruikt wor- defi Ik ken de Duitsche tanks goed. Het zijn doeltreffende mon sters. sommige met drie-inch. kanon nen in den geschutstoren Ik ken ook hun bemanning, die ik gadegeslagen heb tijlens manoeuvres en bij de be zetting van Tsjechoslowakije. Dit alles dringt echter niet door tot den gemiddelden Warschauer. Wel heeft men hem aangeraden zijn vrouw en kinderen weg te zenden, maar hij ziet geen kans om ze te vervoeren. De bombardementen op Warschau zijn tot dusver niet van ernstigen aard geweest. De Poolsche natie, die altijd weer om haar vrijheid vocht, is bereid, nu weer daarvoor te vechten. Er is geen sprake van paniek onder do bevolking. Het leven gaat zijn gewonen gang. De krantenjongens venten hun kran ten met de gewone luidruchtigheid. De bi oscopen en theaters zijn nog steeds geopend, terwijl in de „Alibabanachtclub" nog steeds de geruchtmakende parodie op Hitier op het programma staat. Hitier vredesgod af. De „Oeuvre" schrijft: Wij hebben het recht een groote onbehaaglijkheid in Duitschland te constateeren, welke de leiders in Berlijn tevergeefs pogen te verbergen. Deze onbe haaglijkheid komt vooral daaruit voort, dat het Duitsche volk cynisch bedrogen is. Ja renlang heeft men het verteld, dat Hitlër een „Vredesgod" was, dat hij als oudstrijder de verschrikkingen van den oorlog kende. Het congres van Neurenberg zou een „vre descongres worden, En daar barstte de aanval op Polen los. Daar die aanval onge rustheid verwekte, gaven de nazileiders het parool uit: „Er valt niets te vreezen, de ver overing van Polen wordt een militaire wan deling. De democratieën zullen zich niet verroeren." Controle op aUe economische maatregelen. Een speciale correspondent van de Soir te Zürieh schrijft, na een analyse van de be staansvoorwaarden zooals die in het leven geroepen zijn door de kortelings in Duitsch land uitgevaardigde decreten, dat Duitsch land den oorlog ingaat onder een regime van beperkingen, dat ongeveer in overeen stemming is met het levenspeil in het Duit sche rijk in 1917. Het „Reichsgesetzblatt" publiceert een ver ordening over de leiding van het bedrijfsle ven ten bate van uniforme ten uitvoerleg ging van en controle op alle economische maatregelen in Duitschland. Volgens deze verordening worden in het geheele rijk eco nomische districtsbureaux opgericht, die tot taak hebben de bevolking te voorzien van de eerste levensbehoeften, door de industrie ge produceerd, in het bijzonder van steenkolen, stookolie, rubberbanden, tcxtielgoedcmn, schoeisel, zeep en andere eindproducten, die aan distributie onderworpen zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2