Kamer van Koophandel
Prijsopdrijving
E
Engeland op
economisch
oorlogspad
Verwarring*
in Warschau
Wat zal
Italië doen?
heeft toch plaats
De „Mees" steekt
het Kanaal over
Postvlucbteo op Indië
Zeventienjarige
sticht onheil
Zuinig autorijden
geboden
Voor bijenhouders
Henderson dankt
onze Regeering
Krasse
beschuldiging
tegen Engeland
I
Hollands Noorderkwartier
conomische
arometer
Japansche sympathie
voor Po'en
Fransche pers constateert
Duitsche onbehaaglijkheid
Duitsch levenspeil
als in 1917?
De opening.
Gistermiddag om twee uur kwam de Ka
mer vaji Kooplvandel en Fabrieken van Hol
lands Noorderkwartier in openbare zitting
bijeen onder voorzitterschap van den heer
S. W. Arntz.
De voorzitter opende met een woord van
welkom en wees op die ernst der tijden.
Voor vele zakenlieden en burgers breekt
een uiterst zorgvolle periode aan. Onze Re
geering kondigt schier dagelijks maatrege
len af. welke het zakenleven min of meer
in zijn handelen beperken, terwijl het in
ternationale verkeer volkomen ontwricht is.
Een prijsverhooging zal in bepaalde geval
len met het oog op de gestegen vervangings
waarde volkomen redelijk worden geacht.
De tijden zijn benard en de toestand is
verward.
De voorzitter deelde voorts mede, dat de
heeren BI aan boer, Nobel, Kluitman en
Grondema bericht van verhindering hadden
gezonden.
Het Rijksinkoopbureau.
Besloten werd adhaesie te betuigen aan
een adres van de Kamer van Koophandel te
Utrecht, gerfcht tot den Minister van Eco
nomische Zaken nopens de geste van het
R ij ksin koopbu reau.
Utrecht had er bezwaar tegen gemaakt,
dat bij den inkoop het R. I. B. voorop dient
te gaan en slechts de bepaling van aard en
hoeveelheid aan den afnemer wordt over
gelaten en opgemerkt wordt, dat de verhou
ding tusschen verkoopsorgaan en afnemer
dikwijls wordt scheef getrokken, omdat de
afnemer niet te rechter tijd de verbinding
met het aangewezen orgaan heeft gevon
den.
De Schapenmarkt te Texel.
Voor kennisgeving werd aangenomen een
mededeeling van het Departement van Eco
nomische zaken, inzake die genomen maat
regelen tot steun aan de Schapenfokkerij te
Texel. De minister heeft geantwoord, dat
om de algeheele inzinking 'te behoeden
besloten is lammeren uit de markt te
nemen. Deze maatregel zal ongetwijfeld
een gunstigen invloed op de financieele re
sultaten van de Schapenmarkt uitoefenen.
De Bevracht in gscommissie.
Als leden van de bevrachtingscommissie
werden gekozen de heeren Bosscher, Duin-
ker, Kramer, de Bruin en Scheffel. En alg
pl.v. leden werden benoemd de heeren
Hoogland, Verkerk, Schardam, Arntz en
Holsmüller.
Winkels open voor militairen.
De wenschelijkheid werd nog breedvoerig
besproken om voor militairen de winkels na
acht uur open te houden. Besloten werd, de
Middenstandsvereenigingen te Alkmaar
voor te stellen aan den Gemeenteraad hier
over een adres te richten.
Hierna volgde sluiting van deze onbe
langrijke vergadering, welke nog geen uur
had geduurd.
Minister zal krachtig ingrijpen.
De minister van Economische Zaken
maakt bekend, dat hem ernstige berichten
bereikten inzake verhoogingen van prijzen
niettegenstaande het feit, dat zoowel in de
pers als door middel van de radio tegen
prijsverhoogingen in het algemeen met na
druk wordt gewaarschuwd
De minister vestigt naar aanlei
ding hiervan er die aandacht op, dat
iedere verhooging van prijzen boven
het peil, dat voor de betreffende ar
tikelen gold in de maand Augus
tus 1939, tenzij deze door een aan
toonbare verhooging van den kost
prijs gemotiveerd is, wordt be
schouwd als prijsopdrijving in den
zin van de wet van 24 Juli 1939 en
derhalve is verboden. Bij overtre
ding van dit verbod zal de politie
proces-verbaal opmaken, terwijl de
betreffende goederen in beslag zul
len worden genomen.
Hen, die reeds te hooge offertes hebben
gedaan, wordt in hun eigen belang den
dringenden raad gegeven deze offertes als
nog te herzien.
Afnemers worden verzocht prijsverhoo
gingen hunner leveranciers terstond schrifte
lijk kenbaar te maken aan het ministerie
van Economische 'Zaken, Bezuidenhout 30,
Den Haag.
Gistermorgen trok Engeland ech
ter de vergunning in.
De K.L.M.-dienst op Londen is gister min
der vlot verloopen. Toen gisterochtend het
eerste toestel van den dienst, de „Mees", on
der commando van gezagvoerder Verhoe
ven, zich ter hoogte van Oostende op weg
naar de Engelsche hoofdstad bevond, werd
de aanvankelijk verleende vergunning van
het Britsche Ministerie van Luchtvaart, om
naar Engeland te vliegen, ingetrokken, zoo
dat de „Mees" naar Schiphol moest worden
teruggeroepen.
In den loop van den middag gaf de En
gelsche regeering evenwel opnieuw toe
stemming aan de K.L.M. voor het maken
van lijnvluchten, waarop de „Mees" om half
vier naar Londen vertrok, met tusschenpoo-
zen van een half uur gevolgd door twee
andere Douglas DC 3-machines, de „Parijs'
en de „Kemphaan." Alle drie toestellen wa
ren volgeboekt.
„De Mees" is gisteravond om half zeven
uit Londen op Schiphol teruggekeerd. Van
daag hoopt de K.L.M. haar diensten op Lon
den en Kopenhagen v.v. volgens de tijdelij
ke dienstregeling op de normale wijze uit
te voeren.
0
Week v. Maandag t m Zaterd.
28 Aug. tot
29 Aug. tot
2 Sept. 1939
3 Sept. 1938
Effecterunarkt
Aandeelenkoersen
78.3
91,4
Betalingsverkeer
Omzet postcheque-
en girodienst
107.6
997
Groothandel
74.4
67.5
Groothandelsprijzen
Omzet termijnmarkt
105.0
133.9
Amsterdam
Kleinhandel
121.6
99.6
Omzet winkelbedrijf
Goederenverkeer
Gewerkte taken
(1 taak halve ar
beidsdag) Haven Am
137.5
70.6
sterdam
Bevrachtingen wilde
binnenvaart
106.9
Arbeidsmarkt
Aanvragen van werk
gevers
142.3
92.7
Aanbiedingen van
werknemers
1C4.7
93.9
Plaatsingen
158.5
93.3
ZONDER RIJBEWIJS MOEDER EN
DRIE KINDEREN AANGEREDEN.
RABY DEERLIJK GEWOND.
Gistermiddag omstreeks halfvijf is
op den Terheydenscheweg te Tete-
ringen een ernstig verkeersongeluk
gebeurd. Mevrouw Maas uit Breda
die met twee kinderen van zes en
zeven jaar, een meisje en een jon
gen, aan het wandelen was en een
kinderwagen voortbewoog, waarin
zich een baby van één jaar bevond,
werd aangereden door een zeven
tienjarigen motorrijder, die niet in
het bezit was van een rijvaardig
heidsbewijs.
De baby werd ernstig aan het hoofd ge
wond en moest in zorgwekkenden toestand
naar het Sint Ignatius ziekenhuis te Breda
worden vervoerd, waarheen ook het zesjarig
meisje, dat eveneens aan het hoofd was
gewond en de moeder, die slechts schram
men had opgeloopen, werden overgebracht.
Na behandeld te zijn, kon mevrouw Maas
het ziekenhuis verlaten.
Het zevenjarig zoontje kwam met den
schrik vrij.
eenige wenken.
Naar aanleiding van het verzoek der Re
geering aan de Nederlandsche Automobilis
ten, ter beperking van het benzineverbruik,
elk niet noodzakelijk gebruik van hun wa
gens achterwege te laten, wijst de K.N.A.C.
er op, dat ook in anderen zin dé automobi
list een belangrijke medewerking aan het be
reiken van het gestelde doel kan verleenen.
Immers, het brandstofverbruik roor het af
leggen van een bepaalden afstand is in
sterke mate afhankelijk van de wijze van
rijden, terwijl voorts de mechanische condi
tie en de afstelling van den motor een rol
spelen. In dit verband zij direct opgemerkt,
dat met de afstemming van 's bestuurders
rijmethoden op een zoo laag mogelijk ver
bruik in het algemeen veel meer valt te be
sparen dan met welke afstellingswijziging,
conditie verbetering of andere kunstgreep
aan den motor dan ook tenzij deze laat
ste in een bier buiten beschouwing te laten
toestand van volkomen verwaarloozing of
ontregeling zou verkeeren.
Zulks in aanmerking genomen, zal men
er goed aan doen, binnen het kader van
,een systematisch streven naar de grootst mo
gelijke bedrijfseconomie, welke niet een doel
treffend gebruik van een snelvervoermiddel
nog vereenigbaar is, in de eerste plaats zijn
aandacht to wijden aan de volgende punten
van motorhéhandeling en rijtechnick.
a. Vermijden van hooge snelheden (liefst
niet hoven de S0 km. en zeker niet ho
ven de 100 km. per uur).
b. Gelijkmatig, soepel rijden, zonder felle
acceleratie en bruuske vertraging.
c. De lage versnellingen matig gebruiken.
d. Den motor niet onnoodig stationnair la
ten loopen.
c, De choke (of ander hulp-inrichting voor
't koud starten) zoo weinig mogelijk ge
bruiken.
Vriidom suikeraccijns en onthef
fing denal'uratie-verbod van sui
ker.
Van bevoegde zijde deelt men ons mede,
dat aan de vereeiiigingcn van bijenhouders,
welke bij beschikking vah den minister van
Financiën vrijdom van den accijns op suiker
hebben verkregen, tevens gedeeltelijk onthef
fing is verleend van het verbod tot denatu-
reeren van suiker, voortvloeiende uit artikel
1 van het Yeevoederbesluit 1939. Deze onthef
fing geidt voor dezelfde hoeveelheden als
waarvoor aan elk dezer vereenigingen de
vrijdom van accijns is verleend. Derhalve is
liet aan deze vereenigingen geoorloofd, deze
hoeveel beden te laten dcnaturecren op de
wijze als is voorgeschreven in de desbetref
fende beschikking van den minister van Fi
nanciën. Deze denaturatie dient te geschic-
den in het tijdvak van 1 Augustus tot 1 No
vember 1939.
De Britsche ambassadeur op be
zoek bij mr. Kleffens.
De minister van buitenlandsche zaken,
mr. E..N. van Kleffens, heeftg isterochtend
den uit Berlijn teruggeroepen Britschen am
bassadeur, Sir Neville Henderson in zijn
kabinet op het Departement ontvangen.
Sir Neville heeft den minister zijn bijzon
deren dank betuigd voor de diensten, die de
Nederlandsche regeering hem heeft bewe
zen op zijn reis van Berlijn naar Den Haag.
Gisteravond hoeft de Britsche ambassadeur
zich op de „Batavier" naar Londen inge
scheept.
Duitschers verwijten Churchill
de Athenia-ramp in scène te heb
ben gezet.
ENGELAND WIL GEEN KWAAD
MET KWAAD VERGELDEN!
De Duitsche bladen stellen veertien vragen
aan Engeland, die tot doel hebben om de
wereld te bewijzen dat Engeland de vernie
tiging van de Athenia in scène heeft, gezet.
Men stelt Churchill voor als de meedoogen-
looze ontwerper van den aanval. Hij zou
hebben gehoopt hiermede Amerika tot een
oorlogsverklaring tegen Duitschland te be
wegen door de schuld op Duitschland te
schuiven.
Churchill zelf heeft inmiddels in het La
gerhuis verklaard, dat de „Athenia" voor
een vreedzame taak was uitgevaren, voor
dat de oorlog verklaard was, als een totaal
onbewapend schip met passagiers aan boord,
waaronder Amerikanen, voor een reis over
den Atlantische» Oceaan. Uit de vermelde
uren valt duidelijk op te maken, dat de
duikboot op zijn prooi heeft liggen wachten.
Goud aan boord.
Volgens de „Daily Herald" is onthuld, dat
de „Athenia" voor vijf millioen pond aan
gouden haren vervoerde. Men gelooft, dat de
baren, die een gewicht hebben van meer dan
dertig ton, door de reddingsbooten aan boord
zijn genomen. -
Engeland zal geen kwaad met
kwaad vergelden.
In antwoord op een door Lord Strabolgi
in het Hoogerhuis gestelde vraag, heeft Stan-
ftope verklaard, nog niet in staat te zijn om
mede te deelen, welke actie het oorlogska
binet zich voorstelt te ondernemen in de
zaak der „Athenia". „Gelijk Lord Strabolgi
gezegd heeft, is er één ding, dat wij stellig
niet zullen doen en dat is schepen, behoo-
rende aan de Duitsche natie, aanvallen op
wijzë, waarop zij de „Athenia" hebben
aangevallen. De stappen, die genomen zul
len worden, aldus Stanhope, zullen naar ik
vertrouw voldoende zijn, doch dergelijke
aanvallen zullen daar niet toe behooren."
Voor de beschuldigingen der Duitsche pers
jegens de Britsche marine en Churchill heeft
men slechts de diepste minachting.
Brieven aan de Poolsche ambas
sade te Tokio.
Ruim 5000 Japanneezcn hebben brieven
gezonden aan verschillende leden der
Poolsche ambassade te Tokio, waarin zij,
volgens het dagblad Miyako Sjimboen,
sympathie betuigen en aanmoediging geven
Het blad voegt hieraan toe, dat dit er op
wijst, dat er een aanzienlijke sympathie
voor do tegenwoordige situatie van Polen
bestaat in Japan. Een typische brief, ge
adresseerd aan een raadsheer der ambas
sade luidt: „Ik ben een, Japansche knaap.
Wanneer ik een volwassen man was, zou
ik gaarne hulp verleenen. Wecst dapper".
PLOTSELING ZIJN SLAG SLAAN OP
VREEDZAAM ONDERHANDELEN?
Fransche missie zou zich reeds
te Rome bevinden.
Nog weinige dagen voor het conflict uit
brak twijfelde welhaast niemand of Italië
zou onmiddellijk erbij betrokken worden.
Niet sympathie voor Duitschland of anti
pathie voor Polen zou Italië tot deelneming
aan den oorlog bewegen, maar eenvoudig
de mogelijkheid om de „natuurlijke aspira
ties" te bevredigen. Zoodra het non-agres
siepact tusschen Duitschland en de sovjet-
regeering bekend werd, begon men hier en
daar twijfel te uiten en thans, nu het dui
delijk is dat Italië zich in de eerste phase
van den oorlog van de actieve deelneming
zal onthouden, hoort men verschillende,
zeer uiteenloopende meeningen, waarvan er
twee vermelding verdienen.
De eerste, tamelijk verbreide meening is
aldus de N. R. Crt., deze:
Italië zal een voor Duitschland
welwillende neutraliteit in acht ne
men, tot het oogenblik gekomen is,
dat de Duiischers Polen geheel bui
ten gevecht hebben gesteld, en het
geheele .neunzig millionen-volk' om
met Hitiers woorden te spreken,
zijn krachten zou gaan beproeven
op het Westfront.
Tunis en Corsica....
Op dat oogenblik kan Italië met een goe
den kans op succes Zuid-Oost Frankrijk
binnenvallen en een poging doen om Tunis
en Corsica, wellicht ook Malta en Egypte
te belagen. Aan een dergelijke tactiek zijn
onloochenbare voordeelen verbonden.
Op het beslissende oogenlblik zou de as
een geheel frisch en welgevoed leger in het
veld kunnen sturen en de beschikking krij
gen over een der sterkste luchtvloten in
Europa, en 'over een niet te onderschatten
zeemacht. Italië zal nog cenigen tijd kun
nen voortgaan met het vormen van voor
raden, daar de handel in het Middelland-
sche Zeegebied weinig stagnatie zou onder
vinden.
Wil Mussolini oorlog mijden?
Een tweede, zeker niet minder verbreide
meening, is deze: Mussolini zou nog steeds
op het standpunt staan, dat oorlog verder
felijk is en althans, voor zoover Italië be
treft, zoo eenigszins mogelijk vermeden
moet worden. Tevens zou de samenwerking
tusschen Duitschland en de Sowjet-Unie
hem weinig sympathiek zijn.
Uitgaande van zijn oudén regel,
dat hij als Duce van Italië steeds en
ongeacht zijn verhouding tot an
dere machthebbers, datgene moet
doen, wat op een bepaald oogenblik
voor Italië het beste moet worden
geacht, zou hij de regeeringen te
Londen en Parijs hebben doen begrij
pen, dat Italië ook thans nog dien
weg der besprekingen wenscht te
gaan en geen geweld zal gebruiken,
wanneer een redelijke inwilliging
der Italiaansche aspiraties op vrede-
lievendcn weg, bereikt zou kunnen
worden. Reeds zouden onderhande
lingen worden gevoerd, die indien
ze mochten slagen tot een zuivere
neutraliteit van Italië zouden lei
den.
In dat verband gaan te Rome geruchten,
dat een Fransche missie naar Rome zou
komen, ja, zich d'aar reeds zou bevinden,
en dat er wellicht binnenkort eenig resul
taat van de besprekingen te zien zal zijn.
Neutrale landen zooveel mogelijk
ontzien.
DUITSCHLAND KWETSBAARDER
DAN IN 1914.
Het werk van het nieuwe Britsche mi
nisterie voor economische» oorlog zal zijn
het ontwerpen en coördineeren van alle
maatregelen op economisch, financieel en
industrieel gebied.
De economische oorlog moet beschouwd
worden als een vitaal offensief wapen, dat
de drie diensten aanvult. De activiteiten
van het ministerie zullen van den breed-
sten omvang zijn. Terzelfdertijd zal alles in
het werk gesteld worden om rekening te
houden met de wettige handelsbchoeftcn der
neutrale lanaen. Het ministerie zal in zeer
nauw contact werken met de overeenkom
stige Fransche autoriteiten, tot welk doel
een deskundige Fransche delegatie reeds
in het ministerie werkzaam is.
Men is nauwkeurig op de hoogte omtrent
den aanvoer van steenkolen en petroleum
en het systematisch gebruik der koopvaar
dijvloot. Men weet eveneens, dat Duitsch
land zijnerzijds een aantal maatregelen
heeft genomen en in het hijzonder rekent
op do hulp van zekere landen, die na het
uitbreken van den oorlog hun strikte neu
traliteit hebben afgekondigd In bevoegde
kringen is men van meening. dat Duitsch
land op het oogenblik op economisch gebied
veel meer kwetsbaar is dan liet Duitschland
van 1914.
Er is thans, brandstoftekort, hetgeen het
vervoer belemmert.
Men weet, dat het in tegenstelling hiermee
juist de voortreffelijkheid der spoorwegen
was, welke het gedurende den grooten oor
log Duitschland mogelijk maakte, op zeer
snelle wijze troepen en materiaal van het
oostelijk naar het westelijk front te ver
plaatsen en hun ravitailleering te verzor
gen.
Kustblokkade doeltreffend.
De overmacht van de Engelsche en Fran
sche vloot maakt een werkelijke blokkade
van de kust mogelijk. Verscheidene Duitsche
vrachtbooten zijn reeds tot zinken gebracht.
De theorie van den snellen oorlog
tenslotte is ingegeven d-oor het ge
brek aan reserves van zekere slcu-
telproducten. In dit verband be
schouwt men te Parijs het verbre
ken der dijdomatieke betrekkingen
tusschen Egypte en Duitschland
als een veel belangrijker feit dan het
aanvankelijk scheen. Het Derde
rijk had in het Oosten van de Mid-
dellandsche Zee en in het nabije
Oosten eerzuchtige economische be
doelingen.
Duitschland, dat de eerste plaats
innam in den buitenlandschen han
del van Turkije, bezette de tweede
plaats in dien van Egypte. De verbre
king der diplomatieke betrekkingen
tusschen Berlijn en Cairo tast deze
bevoorrechte positie aan.
Verleden jaar kreeg Duitschland van de
regeering te Bagdad een verzoek voor het le
veren van oorlogsmateriaal ter waarde van
130 duizend pond sterling. Dr. Grobba, de
diplomatieke vertegenwoordiger van Duitsch
land te Bagdad had een nauwkeurige op
dracht, en moest pelroleumconcessies zien te
krijgen. Zijn echec is heden bezegeld door
den breuk tusschen Berlijn en Bagdad.
Duitschland heeft ook den slag verloren in
den petroleumoorlog!
Vertrek van Aankomst te
Üerugreis) |Nape'S 6 /A'dam 6 Sept'
(terugreis) lMedan 6 Sept'!Rang. 6 Sept.
Torenvalk I Napels 6 Sept. |Alex. 6 Sept.
(heenreis) I
Uil
(terugreis)
Emoe
(terugreis)
Basra 6 Sept. Athene 6 Sept.
Ijodhp. 6 Sept, |.\thene 6 Sept.
Ambtenaren vluchten. De ge.
wone burger ziet geen uitweg
voor zijn gezin.
SLECHTS SCHIJNBAAR GAAT
HET GEWONE LEVEN DOOR!
Menige angstige blik, aldus de United
Press oorlogscorrespondent te Warschau,
wordt door het gedreun, dat uit het Noor
den waarneembaar is, veroorzaakt. Men
weet niet, of het bommen zijn dan wel ar
tillerievuur is. Ergens in de stad hoort men
het geknetter van machinegeweren. Sinds
gistermorgen zijn geen luchtalarmsignalen
meer gegeven, ofschoon één- of tweemaal
vliegtuigen zichtbaar waren.
Ondertusschen trekken de auto's en trucks
van ambassades en legaties met groote vlag
gen van hun respectieve landien ge
tooid en ook andere transporten naar het
Oosten, sommige naar het Westen. Anders
merkt de man in de straat niet veel van een
evacuatie. „Zij, die er alles van weten", vra
gen of leenen benzine, of trachten rijtuig
jes te huren, om over den Weichsel zich in
veiligheid te brengen. Misschien, dat alles te
overhaastig is, misschien niet
Wat nog aan ambtenaren hier aanwezig
is kan zijn nervositeit nauwelijks verbergen
De persafdeeling van het ministerie van
buitenlandsche zaken was verlaten.' Er was
niemand te vinden, die mij kon zeggen, wat
er van de ambtenaren, die gisteren nog de
comimuniqué's uitgaven, was geworden.
De ambassades zijn verlaten, of gedeelte
lijk ontvolkt. De Engelsche en Fransche
correspondenten, zijn vertrokken. Een hand
jevol Amerikaansche journalisten is nog
gebleven.
Verschrikkelijker dan in 1914,
De gemiddelde Warschauer heeft geen
idee van de werkelijke situatie in wer
kelijkheid is het oprukken der Duitschers
verschrikkelijker dan in 1914.
Volgons Poolsche berichten, drijven
de Duitschers een wig in de Pool
sche gelederen met hun tankaanval-
len, waarbij soms 120, soms 240,
en zelfs wel 480 tanks gebruikt wor-
defi Ik ken de Duitsche tanks
goed. Het zijn doeltreffende mon
sters. sommige met drie-inch. kanon
nen in den geschutstoren Ik ken ook
hun bemanning, die ik gadegeslagen
heb tijlens manoeuvres en bij de be
zetting van Tsjechoslowakije.
Dit alles dringt echter niet door tot den
gemiddelden Warschauer. Wel heeft men
hem aangeraden zijn vrouw en kinderen
weg te zenden, maar hij ziet geen kans
om ze te vervoeren.
De bombardementen op Warschau zijn tot
dusver niet van ernstigen aard geweest.
De Poolsche natie, die altijd weer om haar
vrijheid vocht, is bereid, nu weer daarvoor
te vechten.
Er is geen sprake van paniek onder do
bevolking. Het leven gaat zijn gewonen
gang. De krantenjongens venten hun kran
ten met de gewone luidruchtigheid. De bi
oscopen en theaters zijn nog steeds geopend,
terwijl in de „Alibabanachtclub" nog steeds
de geruchtmakende parodie op Hitier op het
programma staat.
Hitier vredesgod af.
De „Oeuvre" schrijft: Wij hebben het recht
een groote onbehaaglijkheid in Duitschland
te constateeren, welke de leiders in Berlijn
tevergeefs pogen te verbergen. Deze onbe
haaglijkheid komt vooral daaruit voort, dat
het Duitsche volk cynisch bedrogen is. Ja
renlang heeft men het verteld, dat Hitlër
een „Vredesgod" was, dat hij als oudstrijder
de verschrikkingen van den oorlog kende.
Het congres van Neurenberg zou een „vre
descongres worden, En daar barstte de
aanval op Polen los. Daar die aanval onge
rustheid verwekte, gaven de nazileiders het
parool uit: „Er valt niets te vreezen, de ver
overing van Polen wordt een militaire wan
deling. De democratieën zullen zich niet
verroeren."
Controle op aUe economische
maatregelen.
Een speciale correspondent van de Soir te
Zürieh schrijft, na een analyse van de be
staansvoorwaarden zooals die in het leven
geroepen zijn door de kortelings in Duitsch
land uitgevaardigde decreten, dat Duitsch
land den oorlog ingaat onder een regime
van beperkingen, dat ongeveer in overeen
stemming is met het levenspeil in het Duit
sche rijk in 1917.
Het „Reichsgesetzblatt" publiceert een ver
ordening over de leiding van het bedrijfsle
ven ten bate van uniforme ten uitvoerleg
ging van en controle op alle economische
maatregelen in Duitschland. Volgens deze
verordening worden in het geheele rijk eco
nomische districtsbureaux opgericht, die tot
taak hebben de bevolking te voorzien van de
eerste levensbehoeften, door de industrie ge
produceerd, in het bijzonder van steenkolen,
stookolie, rubberbanden, tcxtielgoedcmn,
schoeisel, zeep en andere eindproducten, die
aan distributie onderworpen zijn.