Bommenwerpers over Nederland Poolsch-Roemeensch contact Onze uitvoer naar Engeland Onder veilige vlag „Ik heb vertrouwen in de vloot" Onze luchiafweer is echter paraat Spoedvergadering Tweede Kamer Maasfunnelbouw en Mobilisatie Japan blijft zich op China concentreeren Duitsche journalisten geroyeerd Brifsch-Indië onvoorwaardelijk achter Engeland Onze Oost Engelsche Vliegende Vesting" j Wetsontwerp tot vervoersbeperking Verplichte registratie van het ge- heele vervoersapparaat voorgesteld „Gebruik vervoermiddelen" aan de orde. De voorzitter der Tweede Kamer heeft de leden telegrafisch opgeroe pen voor een vergadering op van daag, Donderdag, te half twee na middag. Hij is voornemens aan de centrale afdeeling voor te stellen aanstonds in de afdeelingen te on derzoeken de wetsontwerpen „ge bruik vervoermiddelen" en „invoer goederen" welke gisteravond ge drukt werden rondgedeeld en even tueel nog in te dienen spoedont- werpen. Het is de bedoeling deze wetsontwerpen vandaag in openbare behandeling te nemen. Gebruik vervoermiddelen. Het wetsontwerp, dat een doelmatig ge bruik van vervoermiddelen in oorlogstijd re gelt, dient om een ongestoord transport van levensmiddelen en grondstoffen te waarbor gen. Het is immers niet uitgesloten, dat om standigheden intreden, waarin wegens brandstofschaarschte het gebruik van het ter beschikking staande vervoerapparaat wordt beperkt tot bepaald noodzakelijke transporten met een tot het uiterste inge krompen aantal vervoermiddelen, en dat an dere transporten dan deze moeten worden tegengegaan. Een stelsel, waarbij tof Inschrijving van vervoermiddelen kan worden overgegaan, moet de beste oplossing worden geacht Zoodanig stelsel, dat kan leiden tot een registratie van het geheele vervoerapparaat, laat zoowel ruimte tot vrije bedrijfsuit oefening voor de houders der ver voermiddelen, zoolang de toestand betrekkelijk gunstig is, als voor het treffen van al die maatregelen, wel ke buitengewone omstandigheden kunnen vergen. Art. 2 van het ontwerp luidt dan ook: 1. In geval van oorlog, oorlogsgevaar of fcudere buitengewone omstandigheden is on ze minister van waterstaat bevoegd regelen te stellen, waarbij houders van daarbij aan gewezen vervoermiddelen, welke tot vracht vervoer te land of te water zijn of kunnen worden ingericht, dan wel zonder verande ring voor dat vervoer kunnen worden ge bruikt, worden verplicht, hun vervoermid delen te doen inschrijven in daartoe door oiizen minister van Waterstaat bestemde re gisters. Onder de in dit lid bedoelde vervoer middelen worden mede begrepen, die, welke zijn ingericht tot het voortbewegen van die .vervoermiddelen. 2. Onze minister van waterstaat kan in bet belang van de volkshuishouding regelen stellen miet betrekking tot het gebruik van in het eerste lid bedoelde, door hem aange wezen vervoermiddelen, waaronder begre pen het verbod van, e.n de verplichtingen tot, het gebruik daarvan." De uitvoering der wet. Het voornemen bestaat, met de toepassing van deze wet een speciaal daartoe gescha pen onderdeel van de Rijksverkeersinspectie te belasten, waarin in één verband staande organen dezer inspectie met het personeels- apparaat dor bevrachtingscommissies samen werken. Het land is daartoe verdeeld i:n een VERSCHILLENDE CONTINGENTEN OPGEHEVEN. De directie van den Landbouw deelt mede, dat, blijkens telegrafisch be richt van Harer Majesteitis gezant schap te Londen, de contingenteering van den invoer van bacon, melkpro ducten en aardappelen in Groot-Brit- tannië is opgeheven. Voorloopig geen verdere aanbe steding. Gisterochtend zou in het voormalige raad huis te Rotterdam worden aanbesteed het maken van een gedeelte van de tunneltra verse op den Linker-Maasoever, bestaande uit een onderdoorgang in den Groene Hille- dijk met aansluitende opritten in de Bree en liet Sandelingplein. In verband met den internationalen toe stand is deze aanbesteding evenwel voor onbepaalden tijd #ilgestcld. JAMMER VAN HET WERK. Werd reeds eerder besloten de Septem berfeesten, welke in de hoofdstad georgani seerd warep ter gelegenheid van de spoor wegtentoonstelling, in verband met de tijds omstandigheden niet te laten doorgaan, thans heeft het gemeentebestuur ook op dracht gegeven de reeds aangehrarhtc feest verlichting der grachten, welk in het kader van de geprojecteerde feesten zou bran den, weer af te breken. aantal districten, die, behoudens enkele plaatselijke afwijkingen, samenvallen nnet de tegenwoordige provinciale in deel in g der R i j ks v e r k eers inspee t ie Aan he hoofd staat dte inspecteur-generaal van het verkeer. Invoervergunningen. De „Invoenioodwet 1939" behelst o.m. het volgende artikel: „De invoer van door ons aan te wijzen goederen of soorten van goederen is verbo den, behoudens indien daartoe vergunning is verleend door onzen minister of door een door dezen aan te wijzen persoon of lichaam." Van den belanghebbende kan een bankga rantie of andere zekerheid wordien gevor derd. De twee bovenomschreven wetsontwerpen zullen morgenmiddag om 2 uur in een spoedvergadering van de Eerste Kamer be handeld worden. Het wil niet in een Europeeschen oorlog worden betrokken. In antwoord op een vraag van een bui- tenlandschen journalist betreffende de re- geeringsverklaring over de politiek van niet inmenging in den Europeeschen oorlog, heeft de woordvoerder van het Japansche departement van buitenlandsche zaken ver klaard, dat dit geen neutraliteitsverklaring is in het licht van het internationale recht, Japan concentreert zijn krachten op een re geling der Chineesche kwestie, maar wil niet in den Europeeschen oorlog betrokken wor den. De regeeringspolitiek voor het vestigen van vrede en rust in het verre oosten is on gewijzigd. Op een vraag of het militaire pact tusschen Duitschland en Sovjet-Unie niet den vrede en rust in het Verre Oosten bedreigt, zeide de woordvoerder, dat de ge ruchten over zulk een pact niet bevestigd zijn. Er worden thans geen diplomatieke onderhandelingen tusschen Japan en de Sovjet-Unie inzake de grensgeschillen ge voerd. Over het houten brugdek van de Lange Vechtbrug te Weesp, waarvan de beide vallen waren ingestort, is een noodbrug aangebracht ten dienste van het verkeer Door de buitenlandsche Journa- listenvereeniging te Parijs. De buitenlandsche journalistenvereeni- ging te Parijs is gisteren in buitengewone vergadering bijeengekomen en heeft ver klaard zich diep verbonden te voelen met Frankrijk en de vrijheid, welke Frankrijk en zijn bondgenooten verdedigen. De vereeniging verzekert, de Fransche re geering haar diepe sympathie en geeft haar dl verzekering, dat de leden hun werk met volledige loyaliteit zullen vervullen. Beslo ten werd alle leden van de vereeniging, die Duitsch staatsburger zijn, te royeeren. OORLOGSMAATREGELEN IN LITHAUEN. De voorraad steenkool van Lithauen is ge ïnventariseerd en iederen particulieren ver koop is verboden. Het aantal autobussen is met 50 procent verminderd en de invoer van buitenlandsche bankbiljetten is verboden. Poolsche officieren en generaals naar Boekarest. Ook generaal Weygand zou daar vertoeven. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit Boekarest, dat daar gistere ntwee vliegtui gen uit Warschau zijn aangekomen met een groep officieren van den Poolschen genera- len staf,, waaronder verscheidene generaals. Deze officieren zullen eenige dagen in Boe karest blijven om besprekingen te voeren. Het Duitsche Nieuwsbureau bericht ver der, dat volgens een nog niet bevestigd be richt de Fransche generaal Weygand, die reeds einde Maart in Boekarest heeft ver toefd, wederom te Boekarest is. De Fran sche pers heeft vérleden week gemeld, dat generaal Weygand met een bijzondere op dracht naar Beyroiiih en Zuidoost Europa is vertrokken. Oproep van liberalen leider. De BritschIndische liberale leider Tejba badoer Saproe, heeft gisteren een oproep tot Indië gericht om onvoorwaardelijk achter Engeland te staan. Het zou rampspoedig zijn, zoo zegt hij, in zijn oproep, wanneer wij onze hulp, verbon den aan voorwaarden, zouden aanbieden. Iedere geschilkwestie, ten aanzien van Indië's toekomst, moet wachten tot het ge meenschappelijke gevaar voorbij is. Het eigen belang van Indië alleen eischt, dat alles gedaan wordt om de veiligheid des lanclis te verzekeren. Saproe zegt ten slotte er van overtuigd te zijn, dat dit al leen geschieden kan met Engelands volle dige samenwerking zonder voorbehoud. De „Marnix van St. Aldegonde" naar Nederland vertrokken. De passagiers van het gisteren vertrok ken mailschip „Marnix van St. Aldegonde" vernamen 's morgens, dat bericht was ont vangen dat de route naar Europa via de Kaap moest worden genomen. Intusschen bleek de gebruikelijke belang stelling op Woensdag voor de vertrekken de mailbooten ten zeerste verminderd. De vertrekkende passagiers zijn allen uiter aard rustig, doch de gewone, vroolijkQ aanblik, welke een naar Europa vertrek kende mailboot altijd biedt, was ditmaal niet merkbaar. Ter typeering zou kunnen worden ge- ezgd, dat het vertrek een „zakelijk" ka rakter droeg. De stilte werd bovendien nog gemarkeerd door het feit, dat verschillende passagiers, die niet dringend naar Europa moeten, -ver zochten hun passages aan te houden. Door de route via de Kaap, waarbij bui tenlandsche havens worden vermeden, zal de reis slechts een week langer duren. Met groote snelheid is de „Marnix van St. Aldegonde" van de Nederlandsche kleuren voorzien. Als verdere maatregel zijn alle foto-toe stellen der passagiers ingenomen. Behoudens tegenbericht zal Singapore worden aangeloopen, doch ten aanzien van Colombo is dit onwaarschijnlijk. 2 DUITSCHE JODEN GEÏNTERNEERD. Passagiers van de „Buizerd". Zooals wij gemeld hebben, werd de piloot van het K.L.M. toestel de „Buizerd", de Duitscher Klein te Calcutta geïnterneerd. Thans vernemen wij, dat twee passagiers van de „Buizerd", Duitsche Joden, eveneens zijn vastgehouden. Naar men vermoedt, zal men de twee emigranten spoedig de vrijheid hergeven. Dagorder van den comman dant Zeemacht. De Commandant der Zeemacht gaf, onder dagteekening 6 Septem ber, den volgenden dagorder uit, die werd voorgelezen op alle uitva rende schepen: „Officieren, onderofficieren en manschappen, Het is mij een behoefte om in het stadium van voorbereiding, waarin wij thans gekomen zijn, u van hoog tot laag mijn bijzondere tevredenheid te betuigen voor de toewijding en ijver waarmede en de voortvarende wijze waarop gij uw taak tot heden hebt vervuld. Ik wensch u allen goede vaart. Ik heb vertrouwen in de vloot, en mocht het ergste gebeuren, wel, dan zeggen wij met Cornelis Tromp: ,,'t Sal waerachtig wel ga en". Elk doe zijn plicht. Leve de Koningin. Leve het va derland!" Velen vragen Zich af, of liet voor onzen vrede niiet ge vaarlijk is, indien wij onze afweermiddelen in werking brengen in geval van schen ding van onze neutraliteit,. Deze angst komt voort uit een onjuiste opvatting van het woord onzijdigheid. Want was in 1914 tot 1918 er nog weinig sprake van, dat in dit opzicht- ook rekening moest wordien gehouden niet liet luchtruim boven ons territo rium, diat practisch tot de sterren reikt, en kon men dus feitelijk volstaan met het voorkomen en afweren van aanvallen op onze gren zen op den begancn grond, sinds de toepassing van het lucht wapen is de zaak veel moeilijker en ingewikkelder geworden. Wij zijn verplicht, niet passief te blijven tegenover schendingen van ons grondgebied. Wij voeren derhal ve een actieve neutraliteitspolitiek, en geen der oorlogvoerende partijen kan ons dit euvel duiden. Integen deel, zij zullen dit stellig begrijpen en waardeeren, ook al zal het hun, indien zij een overtreding begaan, misschien wel eens een paar vlieg tuigen kosten. Hoe zien de vliegtuigen er uit? Alle oorlogsvlicgtuigen zijn thans ge camoufleerd door verschillende kleurvlakken op de bovenzijde te schilderen. Het beschil deren van den onderkant heeft geen zin, omdat elk vliegtuig, van den grond gezien, toch zwart lijkt. In het luchtgevecht, waar bij gewoonlijk de aanvaller boven den aan gevallene tracht te komen, tracht men door verschillende kleuren het vliegtuig van bo ven gezien, te doen samenvallen met het onderliggende terrein. Vermoedelijk zal men echter wel de herkenningsteekens ongewij zigd laten, omdat men anders zelf in de war zou kunnen komen, nu vele typen vliegtui gen veel op elkaar lijken. De Duitsche vlieg tuigen zijn te herkennen aan een kruis op vleugels en romp. Dit kruis is van denzelf den vorm als het bekende roode kruis, maar is zwart met daaromheen een witten rand. De Engelsche vliegtuigen zijn herkenbaar aan drie concentrische cirkels, waarvan de binnenste rood, de tweede wit eii de buiten ste blauw is. Het Fransche herkenningstee- ken is hetzelfde van vorm, maar de kleuren zijn van binnen uit blauw, wit, rood. Bommenwerpers, jagers en ver kenners. De oorlogsvliegtuigen zijn te onderscheiden in bommenwerpers, jagers en verkenners. De namen zeggen reeds het voornaamste om trent hun taak. Bommenwerpers, onderver deeld in zware en lichte, moeten een groote actie-radius hebben. Hun taak is het werpen van bommen, en zij vechten over het alge meen niet. Worden zij aangevallen, dan ge schiedt dit door jagers, die meestal in for matie vliegen en een kruisvuur afgeven, waartegen ze niet zijn opgewassen, en dus is hun aanval meestal van korten duur, en trekken ze zich terug naar hun punt van uitgang, wanneer ze worden aangevallen. De jagers dienen, om bomaanvallen af te slaan en gaan soms, mits niet over een te- langen afstand, mee met de bommenwerpers als es corte. Ze zifn bewapend met een aantal mi trailleurs en hebben een aan het fantastische grenzende snelheid. Tenslotte de verkenners, waarvan ook een groot aantal verschillende typen be staan en die ook niet vechten, maar voor al het vijandelijke gebied fotografeeren. De meest voorkomende typen. Het is wellicht interessant, enkele der meest voorkomende typen van oorlogsvlieg tuigen van Engeland en Duitschland te noemen met hun kruissnelheid en den af stand, dien ze in verband met de benzine lading kunnen afleggen. Onder do nieuw ste Engelsche bommenwerpers bchooren tot de zware typen de Whitley IV, die onge veer 1600 K.M. heen en terug kan afleggen, dit is omstreeks twee maal den afstand LondenBerlijn, en de Hampden met een •.ruissnelheid van circa 260 K.M.; deze .aatste is het best verdedigbaar en 'is min- der snel. Lichte bommenwerpers zijn de I Blenheime en de Wellington, beide met een I actieradius van 3000 km., dus 1500 km. heen j en terug. Den allergrootsten afstand kan de Welleslev afleggen, die trouwens in liet be- I zit is van het wereldafstandsrecord en ge middeld 320 km. per uur aflegt. Betrekke lijk licht ïs de Duitsche bommenwerper Heinkel III (kruissnelheid 415 km.), zwaar der de Junkers Ju 96 X (3'58 km.) en de snelle Dornier Do 17 425 km.). Van de jagers zijn bekend en veel gebruikt de En gelsche „Spitfire" en „Hurricane" en de Duitsche „Messerschmitt" en „Heinkel". Hoe worden lucht-indringers ge weerd? De eerste vraag in,tusschen, die bij der oningewijde rijst, is deze: wat gebeurt er indien gemeld wordt, dat een of meer vlie£ tuigen in de richting vam ons iand koers zetten of zich zelfs reeds boven Nederlandscl: grondgebied bevinden? Deze vraag kan niet worden beantwoord, daar de desbetreffen de militaire instructies alleen voor insiders zijn bestemd. In het kort samengevat kan men echter dit zeggen. Nederland beschikt over een uitstekenden luchtwachtdienst, een organisatie, welke er voor te waken heeft dat onze luchtgrenzen niet worden over schreden door vreemde vliegtuigen. Daar toe beschikt deze dienst over de modernste apparatuur. Door weers- of andere omstan digheden kan het voorkomen, dat gesigna leerde vliegtuigen zich reeds zoo dicht bij de grens bevinden, dat het hun gelukt bo ven Nederlandsch gebied te komen. Onmiddellijk nadat diergelijke vliegtuigen zijn ontdekt, wordt langs een speciale telefoonlijn de gebiedsstrook, waarheen zij zich dii- rigeeren, gealarmeerd en wel met zoodanige snelheid, dat binnen den tijd van drie minuten het geheele 'betreffende district is gewaar schuwd, zoodat men afweer- en be schermingsmaatregelen kan nemen. Bovendien wordt langs de Neder landsche grenzen geregeld door on ze eigen luchtmacht gepatrouil leerd. Men kan in zooverre gerust zijn, dat het vrijwel uitgesloten is dat een vliegtuig van een der oorlogvoerenden zich boven ons land zal vertoonen met het vooropgezette doel, zich hier van zijn bommen te ontlas ten. Aan den anderen kant echter is het, gevaar niet denkbeeldig, dat een dergelijk vliegtuig door den vijand achternagezet, zijn lading bommen laat vallen, om snel weg te kunnen komen. Ook kan liet gebeu ren, dat een vliegtuig door den vijand zoo danig is getroffen, dat het, kort nadat bet over de Nederlandsche grens is gevlucht, neerstort, waarbij de bommen, die het even tueel nog aan boord beeft, tot ontploffing komen. Doch dan is de kans, dat menschen worden getroffen, inderdaad gering, naar men zal moeten toegeven. Wij hebben even wel het volste vertrouwen, dat dergel"'1'» incidenten zich niet zullen voordoen, want nooit is ons leger zoo doelmatig georea"1- seerd en zoo krachtig geweest als thn*,« De samenwerking tusschen de verschillen de diensten is tot in de puntjes in orde; leger, luchtmacht en marine vormen één hecht geheel, waaraan wij onze belangen met gerustheid kunnen toevertrouwen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 3