Bommenwerpers over Nederland
Poolsch-Roemeensch
contact
Onze uitvoer
naar Engeland
Onder veilige vlag
„Ik heb vertrouwen
in de vloot"
Onze luchiafweer is echter paraat
Spoedvergadering
Tweede Kamer
Maasfunnelbouw en Mobilisatie
Japan blijft zich op China
concentreeren
Duitsche journalisten geroyeerd
Brifsch-Indië onvoorwaardelijk
achter Engeland
Onze Oost
Engelsche Vliegende Vesting" j
Wetsontwerp tot vervoersbeperking
Verplichte registratie van het ge-
heele vervoersapparaat voorgesteld
„Gebruik vervoermiddelen" aan de
orde.
De voorzitter der Tweede Kamer
heeft de leden telegrafisch opgeroe
pen voor een vergadering op van
daag, Donderdag, te half twee na
middag. Hij is voornemens aan de
centrale afdeeling voor te stellen
aanstonds in de afdeelingen te on
derzoeken de wetsontwerpen „ge
bruik vervoermiddelen" en „invoer
goederen" welke gisteravond ge
drukt werden rondgedeeld en even
tueel nog in te dienen spoedont-
werpen. Het is de bedoeling deze
wetsontwerpen vandaag in openbare
behandeling te nemen.
Gebruik vervoermiddelen.
Het wetsontwerp, dat een doelmatig ge
bruik van vervoermiddelen in oorlogstijd re
gelt, dient om een ongestoord transport van
levensmiddelen en grondstoffen te waarbor
gen. Het is immers niet uitgesloten, dat om
standigheden intreden, waarin wegens
brandstofschaarschte het gebruik van het
ter beschikking staande vervoerapparaat
wordt beperkt tot bepaald noodzakelijke
transporten met een tot het uiterste inge
krompen aantal vervoermiddelen, en dat an
dere transporten dan deze moeten worden
tegengegaan.
Een stelsel, waarbij tof Inschrijving
van vervoermiddelen kan worden
overgegaan, moet de beste oplossing
worden geacht Zoodanig stelsel, dat
kan leiden tot een registratie van
het geheele vervoerapparaat, laat
zoowel ruimte tot vrije bedrijfsuit
oefening voor de houders der ver
voermiddelen, zoolang de toestand
betrekkelijk gunstig is, als voor het
treffen van al die maatregelen, wel
ke buitengewone omstandigheden
kunnen vergen.
Art. 2 van het ontwerp luidt dan ook:
1. In geval van oorlog, oorlogsgevaar of
fcudere buitengewone omstandigheden is on
ze minister van waterstaat bevoegd regelen
te stellen, waarbij houders van daarbij aan
gewezen vervoermiddelen, welke tot vracht
vervoer te land of te water zijn of kunnen
worden ingericht, dan wel zonder verande
ring voor dat vervoer kunnen worden ge
bruikt, worden verplicht, hun vervoermid
delen te doen inschrijven in daartoe door
oiizen minister van Waterstaat bestemde re
gisters. Onder de in dit lid bedoelde vervoer
middelen worden mede begrepen, die, welke
zijn ingericht tot het voortbewegen van die
.vervoermiddelen.
2. Onze minister van waterstaat kan in
bet belang van de volkshuishouding regelen
stellen miet betrekking tot het gebruik van
in het eerste lid bedoelde, door hem aange
wezen vervoermiddelen, waaronder begre
pen het verbod van, e.n de verplichtingen
tot, het gebruik daarvan."
De uitvoering der wet.
Het voornemen bestaat, met de toepassing
van deze wet een speciaal daartoe gescha
pen onderdeel van de Rijksverkeersinspectie
te belasten, waarin in één verband staande
organen dezer inspectie met het personeels-
apparaat dor bevrachtingscommissies samen
werken. Het land is daartoe verdeeld i:n een
VERSCHILLENDE CONTINGENTEN
OPGEHEVEN.
De directie van den Landbouw deelt
mede, dat, blijkens telegrafisch be
richt van Harer Majesteitis gezant
schap te Londen, de contingenteering
van den invoer van bacon, melkpro
ducten en aardappelen in Groot-Brit-
tannië is opgeheven.
Voorloopig geen verdere aanbe
steding.
Gisterochtend zou in het voormalige raad
huis te Rotterdam worden aanbesteed het
maken van een gedeelte van de tunneltra
verse op den Linker-Maasoever, bestaande
uit een onderdoorgang in den Groene Hille-
dijk met aansluitende opritten in de Bree
en liet Sandelingplein.
In verband met den internationalen toe
stand is deze aanbesteding evenwel voor
onbepaalden tijd #ilgestcld.
JAMMER VAN HET WERK.
Werd reeds eerder besloten de Septem
berfeesten, welke in de hoofdstad georgani
seerd warep ter gelegenheid van de spoor
wegtentoonstelling, in verband met de tijds
omstandigheden niet te laten doorgaan,
thans heeft het gemeentebestuur ook op
dracht gegeven de reeds aangehrarhtc feest
verlichting der grachten, welk in het kader
van de geprojecteerde feesten zou bran
den, weer af te breken.
aantal districten, die, behoudens enkele
plaatselijke afwijkingen, samenvallen nnet
de tegenwoordige provinciale in deel in g der
R i j ks v e r k eers inspee t ie
Aan he hoofd staat dte inspecteur-generaal
van het verkeer.
Invoervergunningen.
De „Invoenioodwet 1939" behelst o.m. het
volgende artikel:
„De invoer van door ons aan te wijzen
goederen of soorten van goederen is verbo
den, behoudens indien daartoe vergunning
is verleend door onzen minister of door een
door dezen aan te wijzen persoon of
lichaam."
Van den belanghebbende kan een bankga
rantie of andere zekerheid wordien gevor
derd.
De twee bovenomschreven wetsontwerpen
zullen morgenmiddag om 2 uur in een
spoedvergadering van de Eerste Kamer be
handeld worden.
Het wil niet in een Europeeschen
oorlog worden betrokken.
In antwoord op een vraag van een bui-
tenlandschen journalist betreffende de re-
geeringsverklaring over de politiek van niet
inmenging in den Europeeschen oorlog,
heeft de woordvoerder van het Japansche
departement van buitenlandsche zaken ver
klaard, dat dit geen neutraliteitsverklaring
is in het licht van het internationale recht,
Japan concentreert zijn krachten op een re
geling der Chineesche kwestie, maar wil niet
in den Europeeschen oorlog betrokken wor
den. De regeeringspolitiek voor het vestigen
van vrede en rust in het verre oosten is on
gewijzigd. Op een vraag of het militaire
pact tusschen Duitschland en Sovjet-Unie
niet den vrede en rust in het Verre Oosten
bedreigt, zeide de woordvoerder, dat de ge
ruchten over zulk een pact niet bevestigd
zijn. Er worden thans geen diplomatieke
onderhandelingen tusschen Japan en de
Sovjet-Unie inzake de grensgeschillen ge
voerd.
Over het houten brugdek van de Lange Vechtbrug te Weesp, waarvan de beide
vallen waren ingestort, is een noodbrug aangebracht ten dienste van het
verkeer
Door de buitenlandsche Journa-
listenvereeniging te Parijs.
De buitenlandsche journalistenvereeni-
ging te Parijs is gisteren in buitengewone
vergadering bijeengekomen en heeft ver
klaard zich diep verbonden te voelen met
Frankrijk en de vrijheid, welke Frankrijk
en zijn bondgenooten verdedigen.
De vereeniging verzekert, de Fransche re
geering haar diepe sympathie en geeft haar
dl verzekering, dat de leden hun werk met
volledige loyaliteit zullen vervullen. Beslo
ten werd alle leden van de vereeniging, die
Duitsch staatsburger zijn, te royeeren.
OORLOGSMAATREGELEN IN LITHAUEN.
De voorraad steenkool van Lithauen is ge
ïnventariseerd en iederen particulieren ver
koop is verboden. Het aantal autobussen is
met 50 procent verminderd en de invoer van
buitenlandsche bankbiljetten is verboden.
Poolsche officieren en generaals
naar Boekarest. Ook generaal
Weygand zou daar vertoeven.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit
Boekarest, dat daar gistere ntwee vliegtui
gen uit Warschau zijn aangekomen met een
groep officieren van den Poolschen genera-
len staf,, waaronder verscheidene generaals.
Deze officieren zullen eenige dagen in Boe
karest blijven om besprekingen te voeren.
Het Duitsche Nieuwsbureau bericht ver
der, dat volgens een nog niet bevestigd be
richt de Fransche generaal Weygand, die
reeds einde Maart in Boekarest heeft ver
toefd, wederom te Boekarest is. De Fran
sche pers heeft vérleden week gemeld, dat
generaal Weygand met een bijzondere op
dracht naar Beyroiiih en Zuidoost Europa
is vertrokken.
Oproep van liberalen leider.
De BritschIndische liberale leider Tejba
badoer Saproe, heeft gisteren een oproep tot
Indië gericht om onvoorwaardelijk achter
Engeland te staan.
Het zou rampspoedig zijn, zoo zegt hij, in
zijn oproep, wanneer wij onze hulp, verbon
den aan voorwaarden, zouden aanbieden.
Iedere geschilkwestie, ten aanzien van
Indië's toekomst, moet wachten tot het ge
meenschappelijke gevaar voorbij is.
Het eigen belang van Indië alleen eischt,
dat alles gedaan wordt om de veiligheid
des lanclis te verzekeren. Saproe zegt ten
slotte er van overtuigd te zijn, dat dit al
leen geschieden kan met Engelands volle
dige samenwerking zonder voorbehoud.
De „Marnix van St. Aldegonde"
naar Nederland vertrokken.
De passagiers van het gisteren vertrok
ken mailschip „Marnix van St. Aldegonde"
vernamen 's morgens, dat bericht was ont
vangen dat de route naar Europa via de
Kaap moest worden genomen.
Intusschen bleek de gebruikelijke belang
stelling op Woensdag voor de vertrekken
de mailbooten ten zeerste verminderd. De
vertrekkende passagiers zijn allen uiter
aard rustig, doch de gewone, vroolijkQ
aanblik, welke een naar Europa vertrek
kende mailboot altijd biedt, was ditmaal
niet merkbaar.
Ter typeering zou kunnen worden ge-
ezgd, dat het vertrek een „zakelijk" ka
rakter droeg.
De stilte werd bovendien nog gemarkeerd
door het feit, dat verschillende passagiers,
die niet dringend naar Europa moeten, -ver
zochten hun passages aan te houden.
Door de route via de Kaap, waarbij bui
tenlandsche havens worden vermeden, zal
de reis slechts een week langer duren.
Met groote snelheid is de „Marnix van St.
Aldegonde" van de Nederlandsche kleuren
voorzien.
Als verdere maatregel zijn alle foto-toe
stellen der passagiers ingenomen.
Behoudens tegenbericht zal Singapore
worden aangeloopen, doch ten aanzien van
Colombo is dit onwaarschijnlijk.
2 DUITSCHE JODEN GEÏNTERNEERD.
Passagiers van de „Buizerd".
Zooals wij gemeld hebben, werd de piloot
van het K.L.M. toestel de „Buizerd", de
Duitscher Klein te Calcutta geïnterneerd.
Thans vernemen wij, dat twee passagiers
van de „Buizerd", Duitsche Joden, eveneens
zijn vastgehouden. Naar men vermoedt, zal
men de twee emigranten spoedig de vrijheid
hergeven.
Dagorder van den comman
dant Zeemacht.
De Commandant der Zeemacht
gaf, onder dagteekening 6 Septem
ber, den volgenden dagorder uit,
die werd voorgelezen op alle uitva
rende schepen:
„Officieren, onderofficieren en
manschappen,
Het is mij een behoefte om in
het stadium van voorbereiding,
waarin wij thans gekomen zijn, u
van hoog tot laag mijn bijzondere
tevredenheid te betuigen voor de
toewijding en ijver waarmede en de
voortvarende wijze waarop gij uw
taak tot heden hebt vervuld.
Ik wensch u allen goede vaart.
Ik heb vertrouwen in de vloot, en
mocht het ergste gebeuren, wel,
dan zeggen wij met Cornelis
Tromp: ,,'t Sal waerachtig wel
ga en".
Elk doe zijn plicht.
Leve de Koningin. Leve het va
derland!"
Velen vragen Zich af, of
liet voor onzen vrede niiet ge
vaarlijk is, indien wij onze
afweermiddelen in werking
brengen in geval van schen
ding van onze neutraliteit,.
Deze angst komt voort uit
een onjuiste opvatting van
het woord onzijdigheid. Want
was in 1914 tot 1918 er nog
weinig sprake van, dat in dit
opzicht- ook rekening moest
wordien gehouden niet liet
luchtruim boven ons territo
rium, diat practisch tot de
sterren reikt, en kon men
dus feitelijk volstaan met
het voorkomen en afweren
van aanvallen op onze gren
zen op den begancn grond,
sinds de toepassing van het
lucht wapen is de zaak veel
moeilijker en ingewikkelder
geworden.
Wij zijn verplicht, niet passief te
blijven tegenover schendingen van
ons grondgebied. Wij voeren derhal
ve een actieve neutraliteitspolitiek,
en geen der oorlogvoerende partijen
kan ons dit euvel duiden. Integen
deel, zij zullen dit stellig begrijpen
en waardeeren, ook al zal het hun,
indien zij een overtreding begaan,
misschien wel eens een paar vlieg
tuigen kosten.
Hoe zien de vliegtuigen er uit?
Alle oorlogsvlicgtuigen zijn thans ge
camoufleerd door verschillende kleurvlakken
op de bovenzijde te schilderen. Het beschil
deren van den onderkant heeft geen zin,
omdat elk vliegtuig, van den grond gezien,
toch zwart lijkt. In het luchtgevecht, waar
bij gewoonlijk de aanvaller boven den aan
gevallene tracht te komen, tracht men door
verschillende kleuren het vliegtuig van bo
ven gezien, te doen samenvallen met het
onderliggende terrein. Vermoedelijk zal men
echter wel de herkenningsteekens ongewij
zigd laten, omdat men anders zelf in de war
zou kunnen komen, nu vele typen vliegtui
gen veel op elkaar lijken. De Duitsche vlieg
tuigen zijn te herkennen aan een kruis op
vleugels en romp. Dit kruis is van denzelf
den vorm als het bekende roode kruis, maar
is zwart met daaromheen een witten rand.
De Engelsche vliegtuigen zijn herkenbaar
aan drie concentrische cirkels, waarvan de
binnenste rood, de tweede wit eii de buiten
ste blauw is. Het Fransche herkenningstee-
ken is hetzelfde van vorm, maar de kleuren
zijn van binnen uit blauw, wit, rood.
Bommenwerpers, jagers en ver
kenners.
De oorlogsvliegtuigen zijn te onderscheiden
in bommenwerpers, jagers en verkenners. De
namen zeggen reeds het voornaamste om
trent hun taak. Bommenwerpers, onderver
deeld in zware en lichte, moeten een groote
actie-radius hebben. Hun taak is het werpen
van bommen, en zij vechten over het alge
meen niet. Worden zij aangevallen, dan ge
schiedt dit door jagers, die meestal in for
matie vliegen en een kruisvuur afgeven,
waartegen ze niet zijn opgewassen, en dus
is hun aanval meestal van korten duur, en
trekken ze zich terug naar hun punt van
uitgang, wanneer ze worden aangevallen. De
jagers dienen, om bomaanvallen af te slaan
en gaan soms, mits niet over een te- langen
afstand, mee met de bommenwerpers als es
corte. Ze zifn bewapend met een aantal mi
trailleurs en hebben een aan het fantastische
grenzende snelheid.
Tenslotte de verkenners, waarvan ook
een groot aantal verschillende typen be
staan en die ook niet vechten, maar voor
al het vijandelijke gebied fotografeeren.
De meest voorkomende typen.
Het is wellicht interessant, enkele der
meest voorkomende typen van oorlogsvlieg
tuigen van Engeland en Duitschland te
noemen met hun kruissnelheid en den af
stand, dien ze in verband met de benzine
lading kunnen afleggen. Onder do nieuw
ste Engelsche bommenwerpers bchooren tot
de zware typen de Whitley IV, die onge
veer 1600 K.M. heen en terug kan afleggen,
dit is omstreeks twee maal den afstand
LondenBerlijn, en de Hampden met een
•.ruissnelheid van circa 260 K.M.; deze
.aatste is het best verdedigbaar en 'is min-
der snel. Lichte bommenwerpers zijn de
I Blenheime en de Wellington, beide met een
I actieradius van 3000 km., dus 1500 km. heen
j en terug. Den allergrootsten afstand kan de
Welleslev afleggen, die trouwens in liet be-
I zit is van het wereldafstandsrecord en ge
middeld 320 km. per uur aflegt. Betrekke
lijk licht ïs de Duitsche bommenwerper
Heinkel III (kruissnelheid 415 km.), zwaar
der de Junkers Ju 96 X (3'58 km.) en de
snelle Dornier Do 17 425 km.). Van de
jagers zijn bekend en veel gebruikt de En
gelsche „Spitfire" en „Hurricane" en de
Duitsche „Messerschmitt" en „Heinkel".
Hoe worden lucht-indringers ge
weerd?
De eerste vraag in,tusschen, die bij der
oningewijde rijst, is deze: wat gebeurt er
indien gemeld wordt, dat een of meer vlie£
tuigen in de richting vam ons iand koers
zetten of zich zelfs reeds boven Nederlandscl:
grondgebied bevinden? Deze vraag kan niet
worden beantwoord, daar de desbetreffen
de militaire instructies alleen voor insiders
zijn bestemd. In het kort samengevat kan
men echter dit zeggen. Nederland beschikt
over een uitstekenden luchtwachtdienst, een
organisatie, welke er voor te waken heeft
dat onze luchtgrenzen niet worden over
schreden door vreemde vliegtuigen. Daar
toe beschikt deze dienst over de modernste
apparatuur. Door weers- of andere omstan
digheden kan het voorkomen, dat gesigna
leerde vliegtuigen zich reeds zoo dicht bij
de grens bevinden, dat het hun gelukt bo
ven Nederlandsch gebied te komen.
Onmiddellijk nadat diergelijke
vliegtuigen zijn ontdekt, wordt
langs een speciale telefoonlijn de
gebiedsstrook, waarheen zij zich dii-
rigeeren, gealarmeerd en wel met
zoodanige snelheid, dat binnen den
tijd van drie minuten het geheele
'betreffende district is gewaar
schuwd, zoodat men afweer- en be
schermingsmaatregelen kan nemen.
Bovendien wordt langs de Neder
landsche grenzen geregeld door on
ze eigen luchtmacht gepatrouil
leerd.
Men kan in zooverre gerust zijn, dat het
vrijwel uitgesloten is dat een vliegtuig van
een der oorlogvoerenden zich boven ons
land zal vertoonen met het vooropgezette
doel, zich hier van zijn bommen te ontlas
ten. Aan den anderen kant echter is het,
gevaar niet denkbeeldig, dat een dergelijk
vliegtuig door den vijand achternagezet,
zijn lading bommen laat vallen, om snel
weg te kunnen komen. Ook kan liet gebeu
ren, dat een vliegtuig door den vijand zoo
danig is getroffen, dat het, kort nadat bet
over de Nederlandsche grens is gevlucht,
neerstort, waarbij de bommen, die het even
tueel nog aan boord beeft, tot ontploffing
komen. Doch dan is de kans, dat menschen
worden getroffen, inderdaad gering, naar
men zal moeten toegeven. Wij hebben even
wel het volste vertrouwen, dat dergel"'1'»
incidenten zich niet zullen voordoen, want
nooit is ons leger zoo doelmatig georea"1-
seerd en zoo krachtig geweest als thn*,«
De samenwerking tusschen de verschillen
de diensten is tot in de puntjes in orde;
leger, luchtmacht en marine vormen één
hecht geheel, waaraan wij onze belangen
met gerustheid kunnen toevertrouwen.