m m 28 m Amandelspeculaas WAT GEVEH Dl il©SC©PII^? Brieven van een recruut ïliallo-the. edel Je kunt het toch niet meenemen Xiv-Q-tL-theateA „De Kroegbaas EEN UURTJE GEZELLIG UIT?? CENTRAAL"' KANAALWEG MUZIEK EN DANS Witte. Eio-lco-ap ü€RUBSW©09$DRAAD rail-li 18 «I19 fl ÜPf mn m H 38 R ss iÉë 41 m MM47 11 g m m „Ter nagedachtenis aan hen die vielen" „Jacob van Heemskerck" tweede flottieljeleider loopt heden van stapel De Indische postvluchten preöfhbeurten COR KRIGEE Vice-admiraal J* H. O. graaf van den Bosch 70 jaar Opname uit de film „Je kunt 't toch niet mee nemen", die van de week in het Rialto-theater draait. Het filmwerk, dat op het oogenblik in Rialto wordt gedraaid, neemt een geheel eigen plaats in de filmproductie in. Zoo ergens dan wordt wel hier getoond, dat op de film schier alles mogelijk is. Wat hier wordt vertoond, is van een schier verbijsterende afwisseling, de com binaties in deze film verondersteld, zijn zoo grillig, zij is zoozeer het product van een zeer speelsche fantasie, dat men elk oogenblik voor verrassende vondsten en onverwachte wendin gen in het verhaal komt te staan. In alle opzichten is deze Loet C. Barnstijn- Columbia-film een vondst. Zij wekt hoege naamd geen herinneringen aan soortgelijke creaties. Geestig, vol fijne, soms bittere humor, spie gelt deze fantasie, hoe vreemd de entourage ook aandoet, toch problemen, die ons allen ver trouwd zijn, komen ook hier de algemeen men- schelijke eigenschappen naar voren, zoowel de goede als de kwade en analyseeren wij het werk, ontdoen wij het van alle versiering, dan is dit wel de gedachte waardoor de film wordt gedragen en waartoe als motto wordt ge bruikt: „Je kunt het toch niet meenemen dat geld den mensch geen geluk aanbrengt, en dat de mensch onder klle omstandigheden moet zoeken gelukkig te zijn. Toch zou deze combinatie van geestigheden en dwaasheden en slechts op het witte doek mogelijke onmogelijkheden niet het succes be halen, dat zij nu oogst, als er niet tevens een goed verhaal doorheen liep, dat in zijn snelle ontwikkeling deze lading humor draagt. In deze film, werk van den bekenden Colum- bia-regisseur Frank Capra, ontbrandt een strijd tussclien twee families, de Vanderhofs en de Kirby's. Het contact tusschen deze beiden wel eenig in hun soort families, komt tot stand op vele manieren, even origineel als de families origineel zijn. De allervreemdste familie, waarin men alle mogelijke talenten aantreft, die daarbij nog met elkaar in goede verstandhouding leven is die der Vanderhofs. Een grootvader op krukken, een zoon tusschen haakjes al in de vijftig die vuurwerk maakt in den kelder, een schoondochter, die schildert, een kleindoch ter die danseres is, een zonderling, die mecha niekjes in elkaar frommelt, een dansleeraar, Rus, afkomstig uit Omsk, wiens steriotiepe antwoord is „verrot", een aantal negers en negerinnen, een tamme raaf en een dochter, die voor het contact met de Kirby's zorgt. De Kirby's zijn n.1. de andere familie, bankiers, rijke papa, arrogante mama, eenigszins onnoo- zele maar goedhartige zoon. Het contact tus schen beide wonderlijke geslachten is zakelijk, Vanderhof wil zijn huis niet verkoopen, waar door het geheele opgekochte blok geen waarde voor Kirby heeft, waardoor Kirby's stemming is vergald, en emotioneel daar de jonge Kirby contact heeft gezocht met kleindochter Van derhof en ernstige trouwplannen heeft. De ver wikkelingen die hieruit voortkomen door weder- zijdsch verzet tegen de wederzijdsche plannen zijn talloos vele endaarbij origineel zonder onwaarschijnlijk te zijn. Het is geen wonder, dat deze film geweldig is ingeslagen, zoowel in Amerika zelf, als in Europa. Men moet zich overgeven en zich mee laten slepen door het enthousiast élan van dit werk, frisch en onbevangen en genieten van het bekoorlijke scenario, dat vol pittige ironie zit, zonder daarbij al te diepzinnig te worden. Moderne romantiek van de allerbeste soort, romantiek, die toch nooit het algemeen men- schelijke te buiten kan gaan. In het programma van „Tivoli" kunnen liefhebbers van Wallace Beery dezen ouden filmrot weer eens bewonderen in een film, die ongetwijfeld indruk zal maken. Het betreft hier de rolprent „De Kroegbaas" („Port of seven seas"), met in de hoofd rollen Beery, Frank Morgan, Maureen O'Sullivan en John Beal. Het betreft hier een sterk drama, waarin men op de eerste plaatsen uitsluitend eerste klas stars aan treft. Wat den inhoud dezer film betreft: Jarenlang houdt de welgestelde zeilfabrikant van de Marseillaansche haven, Honoré Panisso, reeds in stilte van het jonge meisje Madeion, dat aan dè haven een klein vischstalletje bezit. Maar de verlangens van het meisje gaan uit naar den jongen Marius, zoon van César, den aanmatigenden vriend van Panisse. En vele malen weigerde zij de herhaalde huwelijksaan zoeken van Panisse. Op zekeren dag stuurt Marius een briefje aan Madeion, waarin hij haar mededeelt, dat hij hoeveel hij ook van het meisje houdt toch meer wordt aangetrokken door het zee mansleven en voor een reis van drie jaar deel genomen heeft op een schip. Madeion en Vader César zijn ontroostbaar daarover. Eenige weken later weet Madeion, dat zij een kindje zal verwachten, dat Marius tot vader heeft. Zij is buiten zichzelf van smart en wanhoop, totdat de milde en goedige Panisse haar opnieuw vraagt om zijn wettige vrouw te worden. Zij vertelt hem thans de waarheid en zegt, dat zij hem trouwen wil, indien hij haar thans nog wil hebben. De edelmoedgie Panisse mengt zijn liefde met zijn medelijden en, daar hijzelf zoo gaarne een kind zou willen groot brengen, is hij zielsgelukkig, dat zij zijn aanzoek aanvaardt. Zij spreken af, dat niemand weten zal, dat Panisse niet de vader van het kind is, doch de heftige tegenstand van César noopt hen om hem in het geheim te nemen. En als César tenslotte zijn tegenstand opgeeft, is het om het kind. Madeion en Panisse trou wen en er wordt een zoon geboren. Twee jaar later komt Marius onverwachts in Marseille terug. Panisse is niet thuis. Nog altijd houdt Marius van Madelon. Hij verneemt thans echter, dat hij vader is van haar zoon en wil Madelon en het kind tot zich nemen. Eerst verzet Madelon zich hiertegen, maar dan geeft zij toe aan den aandrang van Marius. Nu is het vader César, die, hoe dol hij ook op zijn eigen zoon moge zijn, Marius en Ma delon duidelijk maakt, dat zij niet het recht hebben om Panisse, die zoo oneindig goed ge weest is, te verraden. Panisse zelf in zijn onzelfzuchtigheid wil Madelon laten gaan; maar niet het kind, dat zoozeer het middelpunt geworden is van zijn leven. En daardoor krijgt Madelon den juisten kijk op den inborst van Panisse. De matroos heeft het kind het leven gegeven, maar Panisse gaf het zooveel liefde, dat het in werkelijkheid hem toebehoort. Als tweede film draait de niet minder voor treffelijke rolprent „Neen mijn dochter, neen!", waaraan men enkele uiterst vroolijke kwartie ren kan beleven. Een goed programma. Wie zich deze week een portie wild-west en romantiek wenscht te doen toekomen, moet zich een gang naar de Witte niet besparen. Aldaar draaien namelijk twee films, die men van „ouderwets" stempel zou kunnen noemen. Als eerste rolprent aanschouwt men „El- gato, de galante bandiet", een heel mooie film, terwijl na de pauze vertoond wordt „Cowboy- taal". Deze laatste film is een zeer genoeglijke mengeling van sensatie, romantiek en kan men tot de beste wild-west producties gedu rende langen tijd rekenen. Utrecht 1909. 't Lijkt onwezenlijk dat wjj tot nu toe pas drie weken gemobiliseerd zijn. U kunt zich niet voorstellen hoe koh en toch ook weer hoe lang de dagen hier kunnen zijn. De kleurige school hebben wij verlaten en ons bivak opgeslagen in 'n kazerne. En juist deze verhuizing zal ons lang in het geheugen blijven. 's Middags om 5 uur kwam het telegram: Naar de Kromhout Kazerne! En plotseling leek de comp. 'n mierennest. Alles moest mee. Dekens, stroo, wagens, paarden, springstof, enz. enz. De buurtbewo ners, door wien wij al zoo'n beetje als familie werden beschouwd, vertroetelden ons als gold het 'n afscheid voor immer en wij voel den allen dat schrijnende gevoel van iets te verlaten, wat je dierbaar was geworden. Niet dat wij er over piekerden, maar op dat moment voelden wij ons tekort gedaan. Wij konden niet zeggen door wien of waarin, want wij wisten, dat verplaatsing te wach ten was... De eerste sensatie werd teweeg gebracht door één van onze paarden. Deze, aan de drukte van het miltaire leven niet gewende viervoeter, trok er tusschen uit met tien duizend patronen achter zich aan. 't Liep wonder boven wonder goed af, maar wij wa ren door het oog van een naald gegaan. Zoo zijn onze paarden. Ze loopen öf te hard öf heelemaal niet. Dat bleek, bij het verveer van onzen ge- improviseerden keukenwagen. Midden op den Amsterdamschen Straatweg, waar wij moes ten wachten voor de spoorovergang, vertik ten de paarden het om maar één stap verder te gaan. Integendeel, inplaats van vóór- gin gen ze :elfs Achteruit, 't Was goed, dat wij over 'n intellectueelen kok beschikten. Deze inwendige menschenversterker stelde n.1. voor den wagen te draaien en dan te trachten te beesten i.an het loepen te krijgen. Gebeurde he* tegendeel, dan kwam je er vanzelf. Dit snuggere plan hebben wij niet uitge voerd, doch 'n ander bedacht. Wij hebben de paarden uit- en de koks ingespannen. Deze optocht trok door Utrechts straten en verheugde zich in aller belangstelling. Hetgeen te begrijpen is. Overigens hebben de koks het on-i nu nog niet vergeven. Om elf uur 's avonds begonnen 'wij aan de springstof, 'n Dertig kisten, welke hoog op 't vrachtwagen werden geladen en waar ge noeg in zat om de halve buurt het zwijgen op te leggen, moesten naar 'n plaats worden vervoerd, welke wij uit defensiebelangen niet nader aan kunnen duiden. Voor, achter en opzij witte borden met in rood erop „Spring stof". Wij reden langzaam en zoo druk het om ons heen was bij de rndere materialen, zoo stil was het nu. 't Was als passeerde er 'n doode En de gedachte dat deze lading misschien eens ncodig zou zijn om ons dierbaar landje te verdedigen, maakte de zaak nóg ernstiger. Wij stonden met zes man op dezen wagen en wij weten, dat er tijdens dezen tocht door ons allen L ebeden is. Niet aleen dat ér nu, maar ook in de toekomst niets met deze lading zou gebeuren. Èn daar bidden wij nóg om! 's Nachts vijf uur kwamen wij met den laat- sten wagen binnen gn kropen doodmoe en uitgeput onder de wol. Wij hadden één wensch; slapen, slapen, slapen, dus, So long!! W.i.j.o. GA NU OOK EENS met Uw kennissen naar „De Toelast' Spoorstraat 9—11 i. 7. 13. 14. 15. 16. 18. 19. 20. 22. 25. 26. 28. 29. 30. 31. 34. 35. 36. 37. 39. 40. 41. 43. 45. 47. 49. 50. 52. 53. 54. 55. 57. 58. 61. 63. 61. Horizontaal. Metaalerts. Steensoort. Verwisselen. Genot. Jongensnaam (afk.). Inhoudsmaat. Schijngestalte der maan Arabisch bidwoord. Rustplaats. Eiland in Oost-Azië. Tijdperk. Gehoorzaal. Insect. Boschgod. Vreemde munt. Onregelmatig. Natuurkundige term. Snauw. Boordsel. Lengtemaat. Spoedig. Telwoord. Gewicht. Woede, razernij. Algem. Dem. Unie. Alleen. Plaats in Gelderland. Inhoudsmaat. Japansche munt. Water in Fries land. Rivier in Europa. Soort onderwijs. Hetzelfde. Bedrog. Gevierde vrouw in de uitgaande wereld. Schotsche mantel. Inkeeping. Verticaal. Voertuig (Indisch) Schrijver. Chineesche maat. Onderdeel Kon. Marine. Huidverharding. Voorzetsel. Buiten dienst (Duitsch). Watervlakte. Zwemvogel. Romeinsche rijk. Eerste vlieger. Vendutie (In disch) Hoofd van moskee. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 20 21 22 23 24 25 26 27 29 30 32 33 34 35 36 37 39 40 ■Hf 42 43 44 45 46 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 HK 61 62 63 64 21. 23. 24. 25. 27. 29. 32. 33. 37. Als 16 Hor. Afgodisch. Redenaar. En andere. Planeet. Radkrans. Gevangenis. Vlaktemaat. Teeken uit de dierenriem. 38. Wijnsoort. 41. Geringe. 42. Vaartuig. 44. Pers. voorn.- woord. 46. Boom. 48. Rund. 50. Natrium Car- bonaat 51. Bijbelsche figuur. 54. Kuil. 56. Lichaamsdeel. 59. Staatkundige partij. 60. Voegwoord. 61. Schijngestalte der maan. 62. Deel van den Bijbel. De prijs werd gewonnen door" den heer H. Noot, Weststraat 62. Correspondentie. J. J. v. I. Ieder gezins hoofd behoort een kaart met gegevens om trent luchtbescherming in zijn bezit te heb ben. Wanneer dat met U niet het geval is, kunt ge er een ontvangen op het bureau van Gemeentewerken. OPLOSSING KRU~J WOORDRAADSEL VORIGE WEEK Horizontaal. 1. Me; 3. Gene; 7. Irene; 12. Ons; 14. Reet; 16. Kooi; 17. Kalf; 19. Buur; 21. Sok; 22. Keep; 24. Wiek; 26. Re; 28. Mier; 30. Nier; 32. W.L.; 34. Touw; 36. Suez; 38. Aam; 40. Niet; 42. Ruif; 44. Lauw; 46. Neon: 48. Koe; 49. Gram; 51. Rein; 53. N.I.; 55. Waal; 57. Rail; 61. Nuis; 63. Scot; 65. Rug; 67. Wenk; 69. Edom; 71. Mier; 72. Rust; 73. Iep. Verticaal. 1. Mok; 2. Enak; 4. Er; 5. Neb; 6. Eeuw; 8. R.K.; 9. Eos; 10. Noor; 11. Eikel; 13. Slem; 15. Tuin; 18. Feit; 20. Reis; 23. Peon; 25. Keur; 27. Kwal; 29. Ruin; 31. Reuk; 33. Laag; 35. Weer; 37. Zion; 39. Murw; 41. Toer; 43. Feil; 45. Waan; 47. Nias; 50. Mauw; 52. Nice; 54. Norm; 56. Lier; 58. Lodi; 60. Pui; 62. Snij; 64. Toe; 66. Ge; 68. K.S.; 70. M.P. Mevrouw FokkensEngelen, weduwe van den oud-resident van Madoera, zend ons, via den commandant, der Marine, een bijdrage voor het Marine-Rampenfonds, met verzoek ingesloten vers op te willen nemen: Vaartwel! Als God ons roept, dan mogen [wij niet toeven, Hij bracht ons eens tezaam, Hij is 't, die [ons weer scheidt, Het lange scheidingsuur moog 't hart een [wijl bedroeven, Die vast in God gelooft, die volgt, waar [Hij ons leidt. Al valt de scheiding zwaar: Uw wil [geschiede, o Heer! Wie één met Christus is, kan wee noch [graf doen schrikken, Wie één met Hem zijn, zien vast elkander [weër. Al ziet mijn oog hem hier niet weder, Blijft onbezet zijn leuningstoel, Al druppelen tranen daarop neder, De tolken van mijn smartgevoel, Noch dood, noch groeve zullen rooven, Ik weet, zij beiden scheiden niet, Ik hef mij uit het stof naar boven Alwaar mijn geest hem zalig ziet. Heden, Zaterdagmiddag, loopt nu de tweede flottieljeleider van het type „Tromp", even eens gebouwd bij de „Nederlandsche Scheeps bouwmaatschappij", van stapel, welke den naam zal krijgen van „Jacob van Heems kerck". De plechtigheid zan in verband met de omstandigheden een zeer eenvoudig karak ter dragen. Mevrouw P. G. Vos-Romer-, echt- genoote van vice-admiraal A. Vos, hoofd van de afdeeling materieel van het departement van Defensie, zal de doopplechtigheid ver richten. De naam „Jacob van Heemskerck" heeft reeds in onze marine bestaan, schrijft „De Telegr.". Een pantserschip van 4400 ton en dateerende uit 1906 en bewapend met twee kanonnen van 24 cm, droeg dien naam. Dit oude schip is al buiten dienst gesteld en zal later gesloopt worden, maar in den nieuwen flottieljeleider zal de naam van den zeeheld Van Heemskerck, die in 1607 bij Gibraltar tegen de Spanjaarden sneuvelde, voortleven. Luchtafweer versterkt. D^ nieuwe „Jacob van Heemskerck" zal van hetzelfde type zijn als de „Tromp", alleen zal het aantal anti-luchtvaartmitrailleurs van 40 mm verdubbeld worden. De „Van Heemskerck", die eind October 1938 op stapel is gezet, is tot dusver iets sneller gebouwd dan de „Tromp", in Juni 1940 zal de proeftocht zijn. Zooals de toestand zich tot dusver laat aanzien, is er geen reden te verwachten, dat de afbouw van het schip ve^L vertraging zal ondervinden. De lengte van het nieuwe schip is 132 meter, de breedte12.40 meter en de waterverplaat sing bedraagt geheel uitgeriist 4200 ton. De bewapening bestaat uit zes 15 cm kanonnen op dub'oel-affuiten, vier dubbele anti-lucht- vaartmitraiïlours (de'„Tromp" heeft er twee), van 40 mm en vier mitrailleurs van 12.7 mm, terwijl twee drievoudige torpelo-lanceerinrich- tingen van 53 cm torpedo's worden opgesteld. De „Van Heemskerck" wordt verder uitge rust met een watervliegtuig vöor verkennings doeleinden. Ter bescherming tegen granaatscherven is ook deze flottieljeleider voorzien van een licht pantserdek, terwijl ook een gedeelte van de huid en enkele langsschotten van pantser materiaal zijn vervaardigd. De geheele vorm van het schip wijst er op, dat de snelheid een belangrijke factor is ge weest bij het ontwerp van dit type. Het door twee turbine-installaties ontwikkelde ver mogen van 56.000 pk wordt overgebracht op twee schroeven. De gecontracteerde snelheid is 32.5 mijl, maar de „Tromp" heeft meer dan 34 mijl geloopen bij den proeftocht. Vier waterpijpketels zullen de hoeveelheid stoom, welke noodig is voor dit vermogen, produ- ceeren. De machine-installatie is ontworpen door Werkspoor en wordt ook door deze be kende onderneming uitgevoerd. Zooals op alle moderne oorlogsschepen, is op den flottieljeleider het gebruik van hout tot het uiterste minimum beperkt. Bij de con structie van hutwanden en meubels is in ruime mate gebruik gemaakt van aluminium, mede in verband met de gewichtsbesparing. Evenals de „Tromp", zal de „Van Heems kerck" een product zijn van de Nederlandsche nijverheid. De bemanning zal bestaan uit 21 officieren, 20 adelborsten, 36 onderofficieren en 232 man schappen. Al is een oorlogsschip nu eenmaal een geperfectionneerde gevechtsmachine, het comfort voor officieren en manschappen is niet vergeten. Napels als voorlöopig eindpunt der Indië-route. Zoolang het niet mogelijk is, de thuiskee- rende Indië-vliegtuigen te laten doorvliegen tot Nederland, zal Napels als voorloopig eind punt der Indië-route dienst doen. Zoowel in Napels als in Batavia zijn op het oogenblik drie Indië-vliegtuigen gesta- tionneerd. Zaterdagochtend vertrekt „De Gier" uit Napels en de „Torenvalk" uit Bata via, Maandag vertrekt de „Buizerd" uit Napels, waarna de „Wielewaal" Dinsdagmor gen uit Batavia vertrekt. Het besluit de Indië-vliegtuigen uit Napels weer naar Ned.-Indië te laten vertrekken, maakt weer een snelle luchtpostverbinding tusschen Nederland en Ned.-Indië mogelijk. „De Gier", welke hedenmorgen uit Napels vertrekt, zal in Alexandrië post, bestemd voor Nederl.-Indië, aan boord nemen. Dit is de post, welke op 2 September j.1. den dag voor het uitbreken van den oorlog, niet pet- vliegtuig werd verzonden, maar per s.s. „Poe- lau Roebia" uit Nederland werd medegeno men. Zooals door de posterijen reeds werd mede gedeeld, zal Zaterdag, morgenochtend, voor Indië bestemde luchtpost per trein naar Na pels worden gebracht. De „Buizerd", welke Maandag uit Napels naar Indië vertrekt, neemt deze post verder mede. Ned Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) Geen dienst. Westerkerk (Helden der Zeeplein) 10.30 v.m.: Ds. H. A. Enklaar. N.m. 12.30 uur: Ds. IJ. A. Enklaar. Kinderkerk. Gcref. Kerk (Julianapark) 's Morgens 10 uur Ds. Veenhuizen. Heilig Avondmaal, 's Avonds 6 uur: Ds. Tollenaar. Voortzetting Heilig Avondmaal. Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk) 's Morgens 9 uur: Ds. Tollenaar. 's Morgens 10.45 uur: Cand. Y. Feenstra. 's Avonds 6 uur: Ds. Veenhuizen. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat) 's Morgens 10 u. en 's avonds 5.30 uur Leesdienst, Donderdag a.s. 's Avonds 7.15 uur, Ds. Hennephof, van Scheveningen Chr. Geref. Kerk (Steengracht) 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur de heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat) 's Morgens 10.30 uur: Ds. H. Ouwerkerk van I'urmerend. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht) 's Morgens 10 uur: Ds. P. J. Smidts. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur Kerkdienst. Pastoor H. J. Verheij. Evangelisatie (Palmstraat) 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur Ds. J. H. Jansen. Gebouw Middenstraat 117 's Avonds 8 u. Evangelisatie-samenkomst. Evangelisatiegebouw Vij zeistraat) 10 uur samenkomst. Zondagmiddag 4 uur, Straatprediking Tuindorp 's Avonds 8 uur, Samenkomst. Leger der Heils 7.30 u.: v.m. Bidstond. 10 uur v.m. Heiligingsdienst. 3.30 u. n.m.: Openluchtsamenkomst Julia napark. 8 uur n.m. Verlossingssamenkomst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8. 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur. Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente v.m. 9.30 uur Ds. M. van Wichen. JULIANADORP v.m. 11 uur Ds. M. van Wichen. Zendingsgebouw „De Ster der Hope" ■Niet ontvangen. Vanaf heden onze heerlijk gekruide per half pond f 0.25. van Galenstraat 71 Tel. 399 De luchtmail, welke door de thuiskeerende vliegtuigen tot Napels wordt gebracht, zal per snelste gelegenheid naar Nederland wor den vervoerd. Het spreekt vanzelf, dat de K.L.M. haar pogingen voortzet om vergunning te krijgen de Indië-lijn weer tot Nederland door te trek ken. Het is echter wel aannemelijk dat, zoo lang deze vergunning niet is verleend, de dienst tweemaal per week tusschen Napels en Batavia zal worden waargenomen. De mail voor Nederland. Aneta meldt heden uit Batavia: De P.T.T.-dienst deelde mede, dat op 16 en 19 dezer, resp. met de „Torenvalk" en de „Wielewaal", op de gewone wijze luchtpost zal worden afgezonden voor Singapore, Azië, Europa, enz. Voorts zal op 20 September geen mail naar Nederland worden verzonden, aangezien het op dien datum vastgestelde vertrek van de „Kertosono" niet doorgaat. Heden wordt vice-admiraal J. H. O. graaf van den Bosch, lid van het Hoog Militair Ge rechtshof, 70 jaar. Geboren in 1869 te Pasaroean, bezocht hij van 1885 tot 1889 het Koninklijk Instituut van de Marine te Willemsoord; in 1889 werd hij benoemd tot adelborst eerste klasse en in 1892 tot luitenant ter zee tweede klasse. Na verschillende rangen doorloopen te hebben was hij van 19221924 commandant der marine te Middelburg, tevens commandant van de stelling van de monden van de Maas en de Schelde. Op 21 November 1923 werd hij benoemd tot lid van het Hoog Militair Ge rechtshof, waarna in 1925 zijn benoeming tot vice-admiraal volgde. Vice-admiraal van den Bosch is ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw, eere ridder der Balije Brandenburg der Johanniter- orde en officier in de Orde van Leopold II van België. OP- EN ONDERGANG VAN ZON EN TIJD VAN HOOG EN LAAG WATER Zomertijd Zon Sept. op: ond.: Hoogwater Laagwater Z 17 6 36 7.13 10.45 23.20 4.45 17.15 M 18 6.38 7.10 11.25 23 55 5.25 17.50 D 19 6.39 7.08 0.05 12.25 6.00 18.15 W 20 6.41 7.06 0.40 13.00 6.30 1845 D 21 6.42 7.03 1.00 13.40 7.20 19.30 V 22 6.44 7.01 2.C0 13.55 8.15 20.40 Z 23 6.45 6.59 3.20 16.20 9.40 22.00

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6