Gemiddelde mensch walgt van den oorlog Ernstig motor-ongeval op den nieuwen weg Het incident met de R 5 Belgisch schip tot zinken gebracht Ander herkenningsteeken voor onze vliegtuigen Verhooging melkprijs Goed nieuws voor de autorijders Motor met zijspan tegen militairen auto gebotst Een oorlog van langen duur Gemberbrood f 0.25 Zaterdag 16 September 1939 Derde blad Buiten onze territoriale wateren geschied In den Rijn gereden Roosevelt zegt: Verslag van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs Een delicatesse.... COR KRIGEE Verhooging passagetarieven voor Indië Scheepvaartberichten Burgerlqke Stand van Den Helder SCHAGEN Oranjecirkel inplaats van rood wit-blauwe sectoren. Hoewel het incident van Ameland waarbij een Duitsche marinevlieger een vliegtuig van de Nederlandsche" marine heeft afgeschoten, gelukkig geen internationale gevolgen heeft gehad, omdat bij onderzoek duidelijk is gebleken, dat hier slechts van een betreurenswaardig misverstand spra ke is geweest, heeft dit incident toch wel een belangrijk gevolg gehad en wel, dat de Nederlandsche regeering onverwijld maatregelen heeft geno men om het voorkomen van derge lijke vergissingen in de toekomst on mogelijk te maken. Zooals men weet, schrijft het Hsbl., be staan de nationaliteitsteekens voor de Ne derlandsche leger- en marinevliegtuigen uit op den vleugel en romp aangebrachte cir kels, verdeeld in drie sectoren, welke in roode, witte en blauwe kleuren zijn beschil derd. De Duitsche vlieger schijnt deze toe ken s niet duidelijk als de Nederlandsche herkend te hebben. Hij verkeerde bij het vluchtig zien van de rood-, wit en blauwe kleuren in de veronderstelling met een vij andig vliegtuig te doen te hebben. Immers ook de Fransche en Engelsche militaire vliegtuigen zijn voorzien van herkennings- teekens in dezelfde kleuren, welke welis waar op andere wijze in de cirkels zijn aan gebracht, doch zeer verwarrend kunnen wer ken, vooral wanneer het element „zenuwen" een rol gaat spelen. In verband hiermee, zoo vernemen wij, heeft de regeering besloten in de herken- ningsteekens voor Nederlandsche vliegtui gen een verandering te brengen. Bij wijze van proef heeft men van ©en aantal vliegtuigen de rood-wit en-blauwe sectoren vervangen door een volledigen oranjecirkcl met een zwarten rand. Reeds van grooten af stand valt dit verschil op en men mag deze verandering dan ook wel als een gunstige beschouwen. Mocht de oranjecirkel als vast nationali- ieitsmerk voor onze militaire vliegtuigen worden aangenomen, dan zullen alle vréém de mogendheden hiervan op de hoogte wor den gesteld. Toestel bij landing over den kop geslagen. De regeeringspersdienst meldt nog de vol gende bijzonderheden over het vergaan van een Nederlandsen marinevliegtuig. De bemanning van het marinevliegtuig R 5, hetwelk door een Duitsch militair vlieg tuig was aangevallen, en na tot daling te zijn gedwongen, was vergaan, is Vrijdag avond te Delfzijl aangekomen.. Uit het verhoor is komen vast te staan, dat het incident zich buiten onze territoriale wateren, op onge veer 5 mijl benoorden het licht Hol- lum, heeft afgespeeld. Het Duitsche vliegtuig bleek het Neder landsche met mitrailleurvuur te hebben aangevallen. Het instrumentenbord werd versplinterd en de voorkant bakboord-drij ver weggeschoten. Als gevolg hiervan ging het toestel bij landing over den kop. De be manning werd opgepikt door het Duitsche vliegtuig, meegevoerd naar Norderney en daar in liet hospitaal opgenomen. De bemanning maakt het naar omstandigheden wel. Het bleek, dat luitenant ter zee 3e klasse der marineteserve van Rijn een schamp schot aan den rechterschouder en 2 schamp schoten achter het linker oor had en ser geant-vlieger F. Buynink 2 schoten door den linker grooten teen. De korporaals Goudswaard en van Wingerden bleven on gedeerd. Allen bevinden zich naar omstan digheden in goeden welstand. Het vliegtuig is het laatst gezien met de drijvers boven water. Twee jongemannen levenloos uit vrachtauto gehaald. Gistermorgen omstreeks vijf uur is een vrachtauto met aanhangwagen van den loswal bij het Rcnkumsche Veer te Renkum in den Rijn gereden. Een juist voorbijvarend© schipper, die even t© voren nog lichten op den weg had gezien en vrijwel onmiddellijk daarna- niets meer zag, vermoedde dat er een ongeluk ge beurd moest zijn. Hij maakte direct alarm. In allerijl werd de schipper van het schip de „Eendracht" van de firma Van Gelder en Zoon gewaarschuwd en spoedig werd begon nen met het lichten van de auto. Pas tegen elf uur had men den wagen bo ven water. In de cabine bevonden zich de lijken van tweg jonge mannen. Uit het rij bewijs dat op een hunner werd aangetrof fen, bleek dat de bestuurder de 27-jarige J. Sijtsma uit Uithuizen (Gr.) was. Het andere slachtoffer kon nog niet geïdentificeerd worden. Vermoedelijk is de chauffeur door de duisternis misleid in het water gereden. Met 1 cl. per liter. De algemeene Vereeniging voor Melkvoorziening en de organisatie van melkveehouders de C. M. C. heeft met goedkeuring van de re geering besloten den inkoopprijs van de melk met ingang van Zon dag 17 September met 1,1 cent per liter te verhoogen. Als gevolg hiervan wordt met ingang van denzelfden datum de verkoopprijs met 1 cent per liter verhoogd. EERSTE KAMER. De Eerste Kamer heeft gistermiddag z.h. st. hot wetsontwerp gebruik vervoermidde len aangenomen. Zooals men weet, beoogt dit ontwerp het transport van levensmidde len, enz. in geval van oorlog te waarborgen en zullen alle in ons land beschikbare vex-- voermiddelen worden geregistreerd. Nieuwe carburateur uitgevonden? Een zekere Carl Ahlstedt in Stockholm heeft een uitvinding gedaan welke in de zen tijd van groot belang blijkt te zijn. Het betreft hier een carburateur voor au to's waardoor het mogelijk is te rijden op een mengsel, bestaand uit 40 pet. water en 60 pet. petroleum. Men heeft een modex-- ne auto voorzien van een dergelijke car burateur. Hierbij viel zoowel wat betreft het aantal toeren als bij het motorgeluid geen enkel verschil op te merken. Hoewel het optrekken iets minder snel was dan bij een gewonen benzine carbura teur, werd bij het rijden met deze auto in het verkeer geen enkele meoilijkheid onder vonden. De bereikte maximum snelheid bij gebruik van bovenstaande brandstof was zeer goed. Na eenigen tijd gereden te heb ben, viel op te merken, dat de motor loo- pende op petroleum, en water, geruisch- loozer liep dan op benzine. Bij gebruik van deze brandstof komt uit den uitlaat een bijna reukloos gas, dat bovendien niet giftig is. Noodlottig verkeersongeluk bij Wassenaar vraagt twee dooden. Gisteravond omstreeks kwart voor negen is er een zeer ernstig verkeersongeluk op den Rijksstraatweg onder de gemeente Was senaar gebeurd. Uit Wassenaar kwam de kapitein B. H. Zöllner op zijn motor. In het zijspan was mevrouw Zonneveld, die ten huize van kap. Zöllner woonde, gezeten. Uit de tegenovergestelde richting uit den Haag naderde een militaire autocolonne, waarvan de voorste wagen bij de Rust en Vreugdilaan wilde draaien. Hoewel de soldaten van dien wa gen teekens gaven heeft kapitein Zöllner deze blijkbaar niet gezien. Met groote snelheid reed de kapitein op den dwars over den weg staan den wagen in met het gevolg, dat hij en zijn medepassagiere op slag gedood werden. De beide lijken zijn per politieauto naar de rouwkamer van het hoofdbureau van po litie te Wassenaar vervoerd. Ook de beide zwaar beschadigde voertuigen zijn naar het hoofdbureau gebracht. Kapitein Zöllner was 39 jaar oud, ge huwd en vader van twee kinderen. Hij woonde in Wassenaar. Tengevolge van dit ongeluk ontstond een groote verkeersstagnatie. De Wassenaar- sche politie, bijgestaan door de soldaten van de militaire colonne, die uit ongeveer 50 man bestond, zoigde ervoor, dat het verkeer vrij spoedig weer normaal liep. De overlevenden door Engelsche schepen aan land gebracht. Een Engelsch marinevaartuig en een red dingsboot zijn aan de Zuidkust van Enge land uitgevaren, ter assistentie van een Bel gisch vaartuig, dat naar aanvankelijk werd aangenomen, op een mijn was gcloopen, waardoor het schip is gezonken. De bemanning voor zoover die kon wor den gered, werd in de booten opgenomen. Zes hunner, die verwondingen hadden opgc- loopen of ernstig geschokt waren zijn naar het hospitaal overgebracht. Volgens mededeeling van d© opvarenden zou het schip gisteravond door een pro jectiel zijn getroffen, waarop een ontplof fing volgde, waarna het schip zonk. Het verluidt nader, dat het Belgische schip, door een Duitsche duiklxoot is tot* zinken gebracht. Een Grieksch stoomschip heeft 49 overle venden opgepikt en meegenomen naar de dichtsbijzijnd© haven. Toen de reddingboot- aankwam werden alle overlevenden aan booid genomen en was er geen spoor meer van het gezonken schip. De bekende vrijzinnige predikant, ds. Bel den, die in Engeland is aangekomen uit de Vereenigde Staten, waar hij o.m. een onder houd heeft gehad met president Roosevelt, heeft tegenover de pers verklaard: „Het is niet twijfelachtig, dat het Ame- rikaansche volk sympathie aan den dag legt jegens Frankrijk en Groot-Brittannië. De krachten der redelijkheid moeten zich aan eensluiten, opdat de oorlog kort zal duren, Hiervan afgezien ben ik van meening, dat de vooruitzichten in de wereld in het alge meen waarschijnlijk beter zijn dan zij ooit zijn geweest. Want de gemiddelde mensch walgt van den modernen oorlog met alle beestachtigheid en dwaasheid, die hij mede brengt". DE WINTER ZAL EEN TIJD VAN BEPROEVING WORDEN. Volgens den Berlijnschen correspon dent van het Deensche blad Politi- ken is men er zich thans in Duitsch- land van bewust, dat er geen hoop meer is op een spoedigen vrede. De Duitschers spannen zich tot 't uiter ste in om zoo spoedig mogelijk den strijd tegen de Polen te kunnen be ëindigen teneinde alle strijdkrachten aan het westelijk front te kunnen sa mentrekken, waar, naar wordt toege geven, een moeilijke taak ligt. Er wordt toegegeven, dat de winter voor de Duitsche burgers een tijd van beproeving zal blijken, doch men is van meening, dat de Duitsche troepen in de Siegfriedlinie dan in staat zullen zijn de EngelschFi-ansche strijdkrachten in bedwang te houden en dat de werkelijke strijd niet voor het voorjaar zal beginnen. De correspondent van Beiiingske Tidende maakt melding van evacuatie op groote schaal uit West Duitscliland naar de Zuide lijke districten. Gemeld wordt, dat 18 tot 20 millioen personen zullen worden overge- bracht en dat thans de plannen voor de in kwartiering worden voltooid. over de maand Augustus 1939. Mannen. Aanbiedingen kwamen in van: 1 bakker, 14 bankwerkers (2 ben. 18 j.), 2 betonvlechters, 8 bollenarbeiders (1 ben. 18 j.), 2 brugwachters, 8 chauffeurs, 6 conciërges, 1 constructiewerker, 7 electriciens (3 ben. 18 j.), 18 grondwerkers, 4 incasseerders, 1 kapper, 24 kantoorbedienden (6 ben. 18 j.), 5 kellners, 3 kleermakers (1 ben. 18 j.J, 2 koks, 1 koper slager, 34 landarbeiders, 3 letterzetters, 1 lood gieter, 10 loopknechts (6 ben. 18 j.), 9 matro zen (5 ben. 18 j.), 3 metselaars, 4 monteurs (1 ben. 18 j.)1 motordrijver, 9 opperlieden, 1 opzichter, 8 schilders (4 ben. 18 j.), 2 slagers, 4 smeden, 1 steendrukker, 1 steenzetter, 1 sto ker, 3 straatmakers, 2 stucadoors, 29 timmer lieden (1 ben. 18 j.), 44 transp. arbeiders), 4 tuinlieden (1 ben. 18 j.)2 vrachtrijders, 226 werklieden (3 ben. 18 j.), 2 winkelbedienden (1 ben. 18 j.). Totaal: 511 personen. Aanvragen kwamen in om: 2 bankwerkers ben. 18 j., 1 betonvlechter, 17 bollenarbeiders, 1 brugwachter, 2 chauffeurs, 8 electriciens (3 ben. 18 j.2 grondwerkers, 2 kantoorbedienden, 4 kappers (1 ben. 18 j. 3 kellners (1 ben. 18 j.), 1 kleermaker ben. 18 j.), 39 landarbeiders, 2 loodgieters, 6 loop knechts (5 ben. 18 j.), 1 matroos, 2 metselaars, 5 monteurs (4 ben. 18 j.3 opperlieden, 8 schilders (2 ben. 18 j.), 1 schoenmaker, 1 sla ger, 3 smeden, 23 timmerlieden (2 ben. 18 j. 36 transp.arbeiders, 369 werklieden (3 ben. 18 j.). Totaal: 552 personen. Geplaatst werden: 1 bankwerker ben. 18 j„ 1 betonvlechter, 16 bollenarbeiders (2 te Anna Paulowna), 1 brug wachter, - chauffeur, 6 electriciens (2 ben. 18 j.), 2 grondwerkers, 2 kantoorbedienden, 1 kapper, 1 kleermaker ben. 18 j., 39 landarbei ders (3 te Anna Paulowna), 2 loodgieters, 3 loopknechts (2 ben. 18 j.), 4 matrozen (3 te Groningen), 2 metselaars, 4 monteurs3 ben. 18 j.), 3 opperlieden, 7 schilders (2 ben. 18 j. 2 smeden, 18 timmerlieden (2 uit Alkmaar), 1 ben. 18 j.), 3 transp.arbeiders, 369 werk lieden. Totaal: 521 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden in geschreven 4 bakkers, 1 bakschipper, 17 bankwerkers (8 ben. 18 j.), 1 boekbinder, 4 bollenarbeiders, 19 chauffeurs, 18 conciërges, 1 constructie werker, 1 controleur, 4 electriciens (1 ben. 18 j.)18 grondwerkers, 8 incasseerders, 42 kan toorbedienden (11 ben. 18 j.), 4 kellners, 5 kleermakers, 2 koks, 1 koperslager, 24 land arbeiders, 4 letterzetters, 8 loopknechts (4 ben. 18 j.1 machinist, 3 magazijnbedienden, 8 matrozen (3 ben. 18 j.), 2 metselaars, 3 meu belmakers, 3 monteurs (1 ben. 18 j.), 1 motor drijver, 2 opperlieden. 1 opzichter, 4 reizigers, 1 scheepmaker, 2 schilders, 1 slager, 2 smeden, 1 steendrukker, 1 stoffeerder, 4 stokers, 2 straatmakers. 2 stucadoors, 5 timmerlieden, 1 touwslager. 70 transp.arbeiders, 6 tuinlieden (1 ben. 18 j.), 4 visschers, 1 voerman, 1 wachts- man, 144 werklieden (7 ben. 18 j.), Totaal: 462 personen. Vrouwen. Aanbiedingen kwamen in van: 7 aardappelschilsters, 1 costuumnaaister, 5 dagdienstboden, 8 dagmeisjes (1 ben. 18 j.)7 dienstb. intern, 1 hulp i. d. huishouding, 1 in- pakster ben. 18 j., 7 kantoorbedienden (3 ben. 18 j.), 1 kinderjuffrouw, 1 mangelmeisje, 1 noodh. dienstbode, 6 verkoopsters (2 ben. 18 j.1 waschvrouw, 13 werksters. Totaal: 60 personen. Aanvragen kwamen in om.: 10 aardappelschilsters. 16 dagdienstboden, 19 dagmeisjes, 8 dienstb. intern, 1 huishoud ster, 2 hulp i. d. huishouding, 2 mangelmeisjes, v. Galenstraat 71. Tel. 399 10 morgenmeisjes (7 ben. 18 j.), 1 naaister, 1 strijkster, 1 werkmeisje, 15 werksters. Totaal: 86 personen. Geplaatst werden: 10 aardappelschilsters, 5 dagdienstboden, 4 dagmeisjes, 2 dienstb. intern, 1 hulp i. d. huis houding, 1 kindermeisje, 1 mangelmeisje, 2 morgenmeisjes ben. 18 j., 1 noodh. dienstbode, 1 werkmeisje, 10 werksters. Totaal: 38 personen. Aan het einde der verslagmaand stonden in geschreven 2 aardappelschilsters, 1 dagmeisje, 2 dienst boden, 2 huishoudsters, 2 hulp i. d. huishou ding, 7 kantoorbedienden (3 ben. 18 j.), 1 naaister, 5 verkoopsters (4 ben. 18 j.), 3 werk sters. Totaal: 25 personen. De N.V. Stoomvaartmaatschappij „Neder land", Amsterdam en N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, deelen ons mede, dat zij in verband met de als gevolg van de interna tionale omstandigheden ingetreden verhooging der exploitatiekosten, genoodzaakt zijn de passagetarieven 'te verhoogen. Hieronder laten wij een opgave volgen van de passa ■©prijzen zooals die zullen gelden voor geboekte, zoowel als voor nog te boeken passages op schepen, welke op of na 15 Sep tember 1939 van Nederland naar Batavia of van Batavia naar Nederland vertrekken. Deze tarieven gelden alleen voorzoover de genoem de havens rech .streeks door het betrokken schip worden aangeloopen; mocht het aan- loopen van een of meer dezer havens ter be oordeeling dezer Maatschappij niet mogelijk zijn, dan komen de kosten van vervoer van de overscheephaven naar de niet-aangeloopen haven of omgekeerd, voor rekening van den passagier. Passagetarieven Passagiersschepen. Van Amsterdam of Rotterdam naar: (of omgekeerd) resp. Ie, 2e en 3e klasse: Colombo, enkele reis 960.710. 500.—, retour 1680.—, 1245,— 875.—. Sabang, Belawan, enkele reis 1100. 820.—, o80. Singapore, enkele reis 1100.820. 580.—; retour 1925.—, 1435.—, 1100.—. Batavia, enkele reis 1160.860. '00.—. Semarang, enkele reis 1184.884. 617.—. Soe abaja, enkele reis 1200.900. 628.—. Bij ift of ontscheping in Lissabon in plaats van te Amsterdam of Rotterdam, worden bo venstaande tarieven met de volgende bedra gen vermindercv(resp. Ie, 2e en '3e klasse): Enkele reis 60.—. 40.20. Retour 105.—, 70.—, 35.—. Passagetarieven Vrachtschepen. Van Amsterdam, Rotterdam of Antwerpen naar: (of omgekeerd) „Poelau" Andere en „Kota"- vracht schepen schepen*) Sabang, Belawan, enkele reis 680.580. Singapore, enkele reis 680.580. retour 1190.1015. Batavia enkele reis 700.600. Semarang enkele reis 717.617. Soerabaja enkele reis 728.628. Voor de m.s. „Bantam", „Brastagi", „Ja para", „Java" en „Weltevreden" gelden de klasse tarieven. 100-dagen retourbiljetten. Vacantieretourbil jetten. Deze worden voorloopig niet meer afge geven. Reeds geboekte passages kunnen ech ter gehandhaafd blijven tegen verhoogd tarief, d.w.z. 100 dagen retours tegen 1bi X het nieuwe enkele reis tarief, afgerond op het dichtstbijzijnde veelvoud van 5.en vacan- tieretours tegen het nieuwe enkele reis tarief. STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND. Poelau Roebiah (u.), 11 Sept. van Genua. 'Poelau Tello (u.), 13 Sept. te Batavia. KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ. Vulcanus, 15 Sept. te IJmuiden. Titus, 15 Sept. van Amsterdam. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Manoeran, 14 Sept. van San Francisco. JA VA—NEW- YORK LIJN. Brastagi, 14 Sept. van Kaapstad. Kota Pinang, pass. 10 Sept. Kaap de Goede Hoop. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Kota Agoeng (th.), 14 Sept. te Suez. Kota Inten (th.), 14 Sept. van Padang. Soekaboemi (u.), 15 Sept. van Vlissingen. ROTTERDAM—ZUID-.AMERIKA LIJN. Alcyone, 15 Sept. van Rotterdam. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Nieuw Amsterdam, 15 Sept. te Rotterdam. Gevonden en Verloren voorwerpen Gevonden voorwerpen: Een rozenkrans, een doublé arband, een foto toestel, een kinderfietsje, een rozenkrans in étui, een heerenhorloge in kast, een zwarte hond, een knipmes en ijzeren meetlint, een zil veren broche, een eend, een horloge, een jon gensrijwiel, vermoedelijke gouden lorgnet in étui, een hondenpenning 374/'39. Verloren voorwerpen: Een badpak bruingeel, een damespolshorloge met bandje, een witte hond, twee belasting- merken, een bruin lage schoen, een schooltasch met boeken, een portemonnaie met inhoud, een broche met pareltjes en diamantjes, een en veloppe met papieren, een pak manufacturen, twee autopeds rood, een bruin glacé hand schoen: een bankbiljet van 20.een zilveren polshorloge met armband. van 15 September 1939. GETROUWD: N. Greiner en G. Giltjes; M. G. Bonarius en T. Bosma; R. Meijer en M. H. Nestier. BEVALLEN: M. D. van LeeuwenNieuw- buurt, d.; J. M. van der Reijdenvan der Lans, d. OVERLEDEN: J. Rottier, (m.), 50 jaar; C. de Pijper, (m.), 67 jaar. Twee Korporaals vrij ernstig ge wond. Twee te Julianadorp gedetacheerde korporaals de heeren H. van Buren en K. Eijk, resp. uit Assendelft en Beemster zijn gisteravond met hun motor omstreeks half tien op den Nieuwen Weg onder Schagen tegen een hek gereden en vrij ernstig ge wond. De doktoren van der Sluvs en van Slooten, uit Schagen en Zijpe waren spoedig aanwe zig en vei'lecndcn de eei'ste hulp. De motor was niet ernstig beschadigd. Per ziekenauto van de Fa. Raven en Lingeman werden de slachtoffers naar het R. K. Liefde gesticht te Schagen vervoerd, waar zij in af wachting der beslissing van de militaire au toriteiten op doktersadvies in observatie moeten blijven. Zoowel de bestuurder van Buren als de duorijder Eyk hadden een her- senschudding bekomen en de toestand van laatstgenoemde was gisteravond niet zonder gevaar. De familie van de getroffenen arri veerden nog gistei'avond en ook de comman dant der militairen is gewaarschuwd. Daar de slachtoffers zonder vergunning hun standplaats hadden verlaten, zal dit on geval behalve dë reeds ondervonden onge makken waarschijnlijk voor hen ook nog wel andere gevolgen hebben. Het ongeluk als zoodanig is waarschijnliik niet aan on voorzichtig rijden te wijten, maar de situatie is ter plaatse 's nachts zeer gevaarlijk. Wanneer men zooals deze soldaten vanaf de richting Zijdewind komt is het zeer moei lijk in den scherpen bocht, welke de weg naar Schagen neemt, 't hek, dat geen behoor- lijke reflector bezit te onderscheiden. Als men niet heel goed weet dat men plotseling links af moet slaan is het tien tegen een dat men i-echtdoor rijdt en kunnen gevolgen als bo venomschreven dan niet uitblijven. Voorzie ning lijkt ons dringend gewen'scht! W1ERINGEN POLITIE. Verl.: een blauw ratiné kinderjasje. Een zilveren lintje „Orde van Oranje Nassau" tegen beloonAng terug te bezorgen Een nikkelen hoeren horloge. Inlichtingen bij den Gemeente Bode. BURGERLIJKE STAND. (9 t./m. 15 September 1939) Geboren: Theodorus Maria, zoon van P. Glim en C. J. J. Weber; Mach iel Joha.n z. van W. v. d. Krek© en A. de Jongh; Jan Willem, zoon van W. v. d. Kreke en A. de Jongh. Ondertrouwd: H. de Wilde en M. C. Mul der. Overleden: J. A. Siesling, 52 jaar weduw naar van J. Bontes. MOND- EN KLAUWZEER. Weder is in deze gemeente een eerste ge val van mond- en klauwzeer geconstateerd, n.1. onder het vee van den landbouwer F. Lont, Gemeeneiandsweg alhier. GEEN WERKLOOZEN MEER. Het in de laatste maanden tooh niet reeds groot aantal werkloozen in deze ge meente is door de bijzondere omstandighe den wederom verminderd. Deze week waren er nog slechts 16 over. Al deze personen zullen Maandag a.s. in het vrije bedrijf worden geplaatst, in ver band waarmede diverse werkverschaffings objecten zullen worden stopgezet. ALKMAAR, 15 Sept. Kaasmarkt. Aangevoerd 27 stapels, zijn de 81.000 Kg.: Fabriekskaas kleine f 24. Boerenkaas kleine f 23. ALKMAAR, 15 Sept. Op de heden gehouden markt was de prijs van vale erwten f 14f 17.50 per 100 kg. ALKMAAR 15 Sept. Aardappelen 230—280; andijvie 12.60; appelen 26; augurken 212; bloemkool I 916; bloemkool II' 26; bieten 160360; druiven 913 gele kool 180280; gi-oene kool 160360; kropsla 0.502; knolselderie 24; komkommers 1—1350; meloenen 517; peren 212; prei 2106; peterselie 0.50 1.20; postelein 0.090.3S; pruimen 612; roo de kool 1240; selderie 1180; spinazie 16 p. bak 0.150.50; snijboonen 3—12; dubbele spercieboonen 0.95—190; tomaten 2—280; uien 260490; wortelen 250450. NOORDSCIIARWOUDE, 16 Sept. Grooten 160—190; eigenheimers 160210; bl. dito 210240; drielingen 120170; beve 1 anders 170190; souvenirs 160170; uien 250320; drielingen 190220; Grove 250 3.10; gele nep. 290—320; zilvernep 480; klei ne peen 160—2; kroten 130—2; roode kool 1—160; witte kool 80—90; gele kool 150—2; Veiling duurt voort. BROEK OP LANGENDIJK, 16 Sept. Eigenheimers 2—230; idem grove 1; id. drielingen 1; bl. dito 250—270; .drielingen 1; id. grove 1S0: uien 280—390; drielingen 190— 220; grove 310—390; gele nep 3—330 beve landere 190—2; spercibonen 610—l'l; snijboo nen 6—15.20; kroten 150—230; andijvie 140; wortelen 190; Veiling duurt voort

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 9