Distributie-apparaat is gereed
BERLIJN SPREEKT
Duitsch-Russische politiek °gthuld
De Balkan voor Rusland,
Duitschland en Italië
Bveg
man
DAGBLAD VOOR DEN-HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Broodbonboekje en een algemeen
distvibutieboekje
De mazen der
distributiewet
Neutraliteit van
Nederland en België
dient gehandhaafd
EERBERICHT
Zeventien mijnen
bij Terschelling
Port-vrijdom
veldpost
Gemobiliseerde
visch-actehouders
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
ZATERDAG
30 SEPTEMBER 1939
67e JAARG. No. 8735
v
Dit nummer bevat 12 pagina's
DE BILT SEINTt
LEERAAR M. O.
HELDERSCHE COURANT
Uitgave der Ultg.-Mj(. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
Als Nederland op rantsoen gaat...
Wij zijn in staat onzen lezers een nauwkeurige beschrijving te
geven van de wèrking van het Nederlandsche distributie-apparaat.
Gaat dit machtige apparaat eenmaal functionneeren, dan zal blij
ken, dat alles tot in de kleinste bijzonderheden is geregeld en zoo
wel consument, winkelier als grossier precies weet waar hij aan
toe is! Wel een beetje anders dan tijdens den Wereldoorlog, toen
het ingewikkelde distributie-stelsel, door den korten tijd van voor
bereiding lang niet op volledigheid aanspraak kon maken
De grondslag van het distributie
stelsel vormt de distributie
stamkaart.
Op grond van de gegevens van
deze kaart kunnen den consument
worden uitgereikt:
a. Een bonboekje voor de distri
butie van artikelen, waarvan de ver
strekking niet dagelijks behoeft te
geschieden (algemeen distributie
boekje).
b. Een bonboekje voor de distri
butie van brood.
Het algemeen distributieboekje
bevat pl.m. 100 genummerde bons.
Het distributieboekje voor brood
bevat eveneens genummerde bons,
welke recht geven op een bepaalde
nader aan te geven hoeveelheid
brood, beschuit, enz. Deze bons be
staan uit 2 coupures, zoodat de ge
bruiker zich b.v. desgewenscht hier
op beschuit en klein brood kan ver
schaffen. Uiteraard worden de hoe
veelheden te zijner tijd bekend ge
maakt.
Zoolang evenwel deze stamkaarten en
bonboekjes nog niet gereed zijn, kan, zooals
reeds gemeld, gebruik worden gemaakt van
een nooddistributiekaart.
Een enquête in vijf dagen.
De gang van zaken is als volgt:
Nadat bij ministerieele beschikking de
hiervoor in aanmerking komende goederen
als distributiegoederen worden aangewezen,
zooals reeds voor een aantal goederen is ge
schied, wordt door de gemeente een enquête
formulier aan alle detaillisten uitgereikt.
De gemeente kan datum en uur bepalen,
waarop deze formulieren door de detaillisten
op een aan te wijzen plaats in ontvangst
kunnen worden genomen.
De detaillist is dus verplicht .zelf de for
mulieren te halen. Verder moet worden be
paald, dat de formulieren uiterlijk 5 dagen
na den eersten datum van uitgifte moeten
worden ingeleverd op een door de gemeente
aan te wijzen plaats.
De geheele enquête vordert dus
maximum vijf dagen. Iedere detail
list, die binnen dezen termijn zijn
formulier niet heeft ingeleverd kan
van de verstrekking van distributie
goederen worden uitgeschakeld.
Op het formulier moet de detaillist ver
melden: zijn voorraad op den datum van
afgifte, zijn gemiddelden voorraad en zijn
omzet per week.
De gemeente zendt deze enquête-formulie
ren naar het Centraal Distributiekantoor te
's-Gravenhage, dat den detailleur dan nader
meldt, op welken dag hij zijn van den con
sument ontvangen bonnen moet inleveren.
Tevens komt Den Haag op de hoogte van
den in eiken distributiekring aanwezige
voorraden. Hierna kan worden bepaald dat
de verkoop en aflevering van goederen in
het klein verboden zal zijn, zonder dat door
den consument een aangewezen distributie
bonnetje wordt ingeleverd. Tevens wordt dan
voor de distributiegoedcren een algemeen
vervoerverbod afgekondigd.
Door middel van de radio en pers wordt
vroegtijdig bekend gemaakt, dat aan den
consument tegen inlevering van een be
paald bonnetje in een zekere periode een
hoeveelheid distributiegoederen ter beschik
king wordt gesteld tegen een bepaalden
prijs.
Er moet natuurlijk genoeg zijn!
Uiteraard moeten nu de detaillis
ten over voldoenden voorraad kun
nen beschikken om aan de vraag
van de consumenten te kunnen vol
doen. Hiervoor wordt vroegtijdig
door het centraal distributiekantoor
aan de detaillisten een schriftelijke
mededeeling gedaan, hoeveel goede-
ren zij kunnen bestellen (toewijzing)
Deze toewijzing bestaat uit een be
stelbon in twee gedeelten (den zg. a
en b-bon.)
De berekening der toewijzing.
De berekening der toewijzing is gebaseerd
bp het aantal bonboekjes dat in een gemeen
te versterkt is. Om te berekenen, hoeveel
elke leverancier krijgt toegewezen, moet
de winkelier, zooals egzegd, zijn omzet op
geven.
Het te hoog opgeven van den omzet, wat
wellicht hier en daar gebeuren zal in de
hoop, dan een grootere toewijzing te krijgen,
haalt niets uit, omdat een grondig con
trolesysteem den juisten omzet vrij nauw
keurig kan nagaan. Dit systeem werkt als
volgt:
De eerste maal zal de toewijzing aan den
detaillist n.I. zoodanig zijn, dat hij bestel-
biljetten voor 3 distributieperiodes tegelijk
krijgt.
Het kan dus voorkomen dat hij de eerste
periode meer bonnen ontvangt n.1. als er
meer klanten komen dan op grond van
de enquête kon worden verwacht. De toe
wijzing voor de volgendè periode geschiedt
op grond van de ingeleverde bonnen.
Hiertoe rpoet de detaillist op den op het
kaartje aangewezen dag direct na afloop
van de distributieperiode zijn op opplakvel-
len geplakte distributiebonnetjes bij het
distributiekantoor inleveren.
De tweede toewijzing.
Aan iederen detaillist wordt nu weer een
toewijzing gedaan (door toezending a en b)
voor de volgende distributieperiode, welke
precies gelijk is aan de blijkens het aantal
bons omgezette hoeveelheid. Aangezien de
detaillist de eerste maal een toewijzing
voor drie distributieperiodes heeft ontvan
gen, is de situatie als volgt: (elke periode
geschat op 2 weken):
le periode: toewijzing 3 keer te
verwachten omzet (verkoop tegen
bons)
2e periode: inleveren van de ver
kregen bons le periode, verkoop
uit den voorraad;
3e periode: inleveren van de
verkregen bons 2e periode, ont
vangst toewijzing 4e periode.
Indien nu een winkelier zijn omzet te
hoog heeft opgegeven blijkt dit onmiddellijk
uit de gegevens, welke worden verkregen
uit het aantal verkregen distributiebons.
Hij krijgt dan de eerste maal inderdaad
meer toegewezen, doch dit is alleen ver
koopbaar tegen bons. Immers het Centraal
Distributie Kantoor kan onmiddelijk zien,
welk deel van den door de toewijzing ver
kregen voorraad niet is verkocht en kan
hiermede bij de volgende toewijzingen reke
ning houden, niet alleen, doordat nu de
toewijzing vermindert omdat niet voldoen
de bons worden ingeleverd, doch ook om
dat eerst uit den te veel toegewezen voor
raad zal moeten worden geput.
Als bijzonderheid kan nog worden ge
meld, dat de eerste toewijzing bovendien
eenigszins ruim zal zijn. zoodat de winke
lier, die zijn omzet eerlijk heeft opgegeven,
voldoenden voorraad zal hebben om de aan
geboden distributiebons in te wisselen.
De keuze van leveranoiers vrij.
Opgemerkt zij, dat de detaillist vrij is in
de keuze van leveranciers.
Van den bestelbon, die, zooals gemeld, uit
twee gedeelten bestaat, behoudt hij het ge
deelte a, dat tegelijk met de opplakvellen,
na het plaatselijk distributiekantoor wordt
opgezonden naar Den Haag. De b-strook
wordt door den grossier behouden.
Ten slotte zij nog vermeld, dat steeds de
toegewezen hoeveelheid gelijk zal zijn aan
het aantal ingeleverde bons.
Moet het rantsoen worden vermin
derd, dan zal dit geschieden door de
distributie periode te verlengen (b.v.
van 2 tot 3 weken.)
Het Centraal Distributie Kantoor is gaar
ne bereid nadere bijzonderheden aan be
langhebbenden te verstrekken. Men wende
zich daartoe echter niet tot ambtenaren
persoonlijk, doch tot den inlichtingendienst
van het kantoor, Bezuidenhout 93, telefoon
720000.
WINKELIER KAN ER NIET
DOORHEEN GLIPPEN
Het distributiesysteem in ons land is, zoo
als elders in dit blad reeds uiteengezet, van
dien aard, dat de betrokken winkeliers
moeilijk de contróle op hun voorraden kun
nen ontloopen. Niet slechts het te hoog op
geven van den omzet, teneinde zooveel
mogelijk goederen toegewezen te krijgen,
zal op niets uitloopen, doch ook een te
lage aangifte is voor den detaillist van geen
enkel beiang.
Geeft hij n.1. de voorraden te laag op, dan
kan hij het teveel nooit op reglementaire
wijze verkoopen, omdat uit het aantal in
geleverde bons direct zou blijken, dat hij
goederen had buiten den opgegeven voor
raad. Verkoopt hij zonder bons, dan zal
behalve het feit, dat hij zich aan een mis
drijf, waarop een maximum gevangenisstraf
van 4 jaren staat, schuldig maakt, hij nooit
voor de verkochte goederen een aanvulling
krijgen, m.a.w. hij verkoopt zijn eigen om
zet.
Onder het opschrift: „De DuitschRussische
doelstellingen", publiceert de Essener Na
tional Zeitung, het blad van Göring, een ar
tikel van een diplomatieke medewerker, dat
beschouwd kan worden als de officieele
Duitsche houding aangevende.
In dit artikel wordt o.m. gezegd: Duitsch-
lands belang in het zuidoosten bestaat hier
in, dat de natuurlijke betrekkingen van deze
ruimte met haar- natuurlijke partners, die
reeds heden een bijna definitieven vorm heb
ben, behouden en beveiligd blijven.
Daarom is een neutrale Balkanruim
te met een beveiligde economische
stabiliteit en verhoudingen, die vrij
zijn van conflictstof, tusschen het
Duitsche rijk en zijn vrienden het
doel van Duitschland. Ook Rusland,
dat in nieuwe en natuurlijke vriend
schap met Duitschland is verbonden,
geeft in alle duidelijkheid te kennen,
dat het denzeliden wensch heeft.
Daarmede is de nachtmerrie van een
DuitschRussische vijandschap, waarvan
Engeland trachtte te profiteeren, van deze
volkeren weggenomen.
De tusschen Duitschland, Rusland en Ita
lië als natuurlijke partners in de Balkan
ruimte gemeenschappelijk afgestemde poli
tiek tegpnover den Balkan, laat geen plaats
over voor vreemde belangen.
De neutraliteit van België en Nederland
en de respecteering daarvan door Duitsch
land en Frankrijk is een historische voor
waarde geworden voor een naast elkander
leven tusschen Frankrijk en Duitschland. De
vernietiging van dit „niemandsland" zou het
geheele probleem der DuitschFransche na
buurschap in alle kracht en in alle histo
rische en psychologische diepte weer ter ta
fel brengen. Duitschland weet dat en Frank
rijk moge dat bedenken, wanneer de mislei
dende influisteringen van Engeland iets an
ders mochten aanraden.
Duitschland eerbiedigt het Fransche
en tenslotte ook het Engelsche be
ginsel, dat België en de Nederlanden
aan geen partij mogen toevallen.
Duitschland doet dat om der wille van de
Belgen en de Nederlanders, maar ook om der
wille van de daardoor vergemakkelijkte hou
ding der pacificatie tusschen Frankrijk en
Duitschland, die steeds het doel is geweest
van de Duitsche politiek.
De Scandinavische landen hebben in hun
geschiedenis en in hun aardrijkskundige
data genoeg reden en recht om de reeds tot
politieke bestemming geworden neutraliteit
met alle scherpte te handhaven.
In Duitschland kent men de pogingen
van Engeland om Littauen door de kunst-
BATAVIA ZORGT VOOR ZIJN
INWONERS.
Dat men in Ned. Indië het ver
loop der internationale gebeurte
nissen niet lijdzaam aanziet, doch
op alles voorbereid wil zijn, bewijst
bovenstaande foto van een der-
bomvrije schuilplaatsen, zooals de
ze op verschillende punten van
Batavia worden opgericht.
Verwachting: Gedeeltelijk be
wolkt, overwegend droog
weer, weinig verandering in
temperatuur, zwakke tot
matigen wind uit uiteenloo-
pende richtingen.
Accountantskantoor
Lid N. 1. t. B.
Lid Ned. Gen. v. Acc.
Loodsgracht 72 - Tel. 560
matige verzwering van Memel in zijn ban
cirkel tegen Duitschland te houden. Men
kent verder de Engelsche bedrogsmanoeuvre
om Rusland te verleiden tot een alliantie te
gen Duitschland, doch zich daarbij in de
Baltische landen dooj epn handig garantie
systeem met behulp van Frankrijk een po
sitie op te richten, die in dezelfde mate te
gen Duitschland en tegen Rusland was ge
richt.
Nadat nu tusschen Duitschland en
Rusland een natuurlijke en duurza
me wending in de vorming hunner
betrekkingen is geschied, welke door
de gemeenschappelijke oplossing
van de Poolsche kwestie haar be
proeving en tenuitvoerlegging heeft
gekregen, is de eisch tot duurzaam
weg houden van vreemde belangen
en belanghebbenden uit de Baltische
ruimte tot een belangrijk Duitsch-
Russisch doel geworden.
Het is derhalve een gebod van het oogen-
blik om langs den weg van overeenkomst
tusschen Duitschland en Rusland het pro
bleem der Baltische landen te brengen tot
de voor den Europeeschcn vrede alleen be
vorderlijke, voor de groote mogendheden na
tuurlijke en voor de volkeren gelukkige op
lossing te brengen.
Ook de Noordzeekust nog onveilig
Op het strand van Terschelling
zijn niet minder dan zeventien mij
nen aangespoeld. Een er van lag
vlak bij het badpaviljoen Midsland
en men dorst dezen mijn niet tot
ontploffing teb rengen, daar men ge
vaar vreesde voor het badpaviljoen
Men heeft het projectiel dus eerst
versleept en daarna doen explodee-
ren. Meerdere van deze oorlogs-zee-
monsters werden tot ontploffing ge
bracht, terwijl men ook enkele de
monteerde.
Aan de Noordzeekust signaleert
men nog steeds tal van mijnen.
Geldt niet voor 't buitenland.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat
briefkaarten en couranten beneden het ge
wicht van 100 gram aan en van militairen
in werkelijkcn dienst beneden den rang van
officier alleen vrij van port zijn voor zoover
het binnenlandsch verkeer betreft. Voor het
buitenland bestemde correspondentie moet
in ieder geval normaal gefrankeerd wor
den.
Toch niet achter het net gevischt.
A an bevoegde zijde deelt men ons mede,
dat voor gemobiliseerde houders eener groo
te vischakte a of b, die dit wenschen, de
gelegenheid wordt opengesteld, zich voor den
verderen duur van het aktejaar 1939—1910
te doen vervangen door een door hen aan te
wijzen persoon.
Zij, die daarvan gebruik wenschen te ma
ken, moeten zich met een desbetreffend ver
zoek richten tot het hoofd van plaatselijke
politie in hun woonplaats.
De bovenbedoelde mogelijkheid geldt
slechts voor de houders eener groote visch
akte a of b van het aktejaar 1939—1910, voor
zoover dit formulier vóór 1 September j 1
werd uitgereikt.