/legenda
VOOR SLECHTS
I CENT
i
Oorlog of vrede?
Zaterdag 30 September 1939
Tweede Blad
ytadlnieuwj
Ernstig verkeersongeval
bij den overweg
Bergplaatsen
voor H. Ms» Wachtschip
Een vriendelijk gebaar
De uitreiking der H.L»0»-
diploma's
tiVan Kinsbergen" naar
West-Indië
Heldersche Visscherij
Na ruim 3 jaarx
Morgen weer Helder-
H.R.C
Kon. Nationale Vereen,
tot steun aan miliciens
Alkmaar-Den Helder
een wereldreis van
9 uur!
Hoe men een eeuw geleden in
onzen Noordkaap reisde
Motorrijder rydt op auto.
Een vrij ernstig verkeersongeval vond gister
avond te omstreeks 7 uur plaats op den over
weg. Op genoemd tijdstip reed, volgens oogge
tuigen met tamelijk groote snelheid, een
matroos op een motor den overweg over, waar
na hij afsloeg in de richting Tuindorp.
Bij het nemen van de bocht heeft hij waar
schijnlijk niet voldoende acht geslagen op een
militaire vrachtauto, die uit de richting van den
watertoren gereden kwam. De gevolgen waren,
dat de motorrijder met vaart op de auto in
reed.
De zware slag deed tal van omwonenden
naar buiten vliegen. Wat men zag, was een
bloedend op de straat liggende matroos en een
vrijwel geheel vernielde motor.
Terstond werd de politie gealarmeerd, die
met haar auto zoo snel mogelijk naar den
overweg gereden kwam. Hier was een aan
tal marinemannen reeds bezig met het ver-
leenen van de eerste hulp. Dokter Rienks
moest daarbij een breuk in den onder
arm constateeren. Na verbonden te zijn,
werd de matroos naar het Mar.-Hospitaal
vervoerd. De politie stelt een onderzoek
in. De auto was slechts licht beschadigd.
V
°°r het maken van bergplaatsen
voor H. Ms. Wachtschip is op de be
groot ing voor 1940 een bedrag van
25.000 gulden uitgetrokken. In de toe
lichting op deze post wordt gezegd,
dat de gebouwtjes op het terrein voor
het Wachtschip ouderdomsgebreken
vertoonen. Door wijziging in den water
stand in de haven, tengevolge van de
indjjking der Zuiderzee, komen meer
dere van deze gebouwtjes bij hoogen
waterstand thans ten deele onder wa
ter te staan.
In een en ander kan alleen door het
maken van nieuwe bergplaatsen wor
den voorzien.
Men schrijft ons:
Op de oude houtwerf van de firma Oort-
gijsen aan het einde van de Janzenstraat is
nu, tijdens de mobilisatie het algemeen stel
lingpark gevestigd. Aanvankelijk werkten daar
als timmerlieden een 12-tal militairen en het
was de bewoonster van het aangrenzende
perceel, die zich geroepen voelde dezen man
nen, die noodgedwongen hun huis en familie
hebben moeten verlaten, wat hartelijkheid te
bieden door hen koffie en thee te verstrekken.
Toen het personeel werd uitgebreid was het
vanzelf sprekend dat het niet meer doenlijk
was gratis daarvoor te zorgen en werd hen
per week den kapitalen som van 10 ct. be
rekend, waarvoor dagelijks koffie en thee
werd verstrekt.
Dit kwam meerdere bewoners van de Jan
zenstraat ter oore en zij namen spontaan op
zich om bij alle bewoners van deze straat te
collecteeren. Het resultaat bleef niet uit, ieder
vond het zoo bijzonder sympathiek, te meer
waar de saamhorigheid onder het militaire
personeel zoo voortreffelijk is, dat zij gaarne
een steentje bijdroegen om het leven van de
militairen zoo veel mogelijk te veraangenamen.
De eerste stap is nu om te zorgen dat de
wacht, die 's nachts dat terrein bewaakt, wat
warm drinken krijgt, tot welk doel een kook-
toestelletje met ketel en verdere toebehooren
zijn aangeschaft. Daarbij zal het echter niet
blijven, want zoolang als de militairen op het
stellingpark moeten doorbrengen, zoo lang
zullen de geachte gevers wekelijks hun pen
ninkje offeren om den soldaat voor weinig
geld z'n bakje troost te geven. Dat dit alles
door de militairen buitengewoon op prijs wordt
gesteld behoeft geen betoog en zij brengen
den bewoners van de Janzenstraat in gedachte
een eeresaluut voor zooveel bewijs van mede
leven. Het is wel een treffend bewijs hoe bur
gers en militairen thans één zijn in deze zoo
moeilijke en vaak angstige tijden.
Slr. Mulder onder de geslaagden.
Gisterenavond had in het intieme gebouwtje
van de Speeltuin-Vereeniging Vischmarkt aan
de Kemphaanstraat de uitreiking plaats van de
diploma's der H.L.O. aan diegenen, die erin ge
slaagd waren de proeven met goed gevolg af
te leggen.
Het was voorzitter Lücker, die na een korte
inleiding het woord gaf aan één der gediplo
meerden, n.1. onzen sportieven wethouder Mr.
Mulder.
Deze wees op het nut der H.L.O., en dankte
namens alle deelnemers het werkcomité, be
staande uit de heeren Lücker, Lastdrager,
Stam, De Zeeuw en De Vries, die in niet ge
ringe mate er toe hadden medegewerkt, dat
ook deze 3e maal, dat de proeven werden af
gelegd, een groot succes kon worden. Voorts
sprak spr. de hoop uit, dat volgend jaar Casino
moest worden afgehuurd om de gediplomeer
den te kunnen bevatten.
Nadat de heer Lücker Mr. Mulder bedankt
had voor zijn aardige woorden, werd er nog
een mooi filmpje gedraaid, dat welwillend door
den heer Schaafsma aan het Werkcomité was
geschonken. Het waren opnamen van de H.L.O.
proeven zelf, die natuurlijk grooten bijval
oogstten.
Zoo kwam om pl.m. negen uur het einde van
dezen aardigen avond.
De gediplomeerden.
Diploma 4e graad:
Dames: T. Wagemaker (2); B. Goedhart
(2): R. Bosch: C. Teuscher; J. de Waard.
Heeren: C. Everhardus (2); H. v. d. Water
(2); J. Colijn (2); W. Offringa (2); D. Romijn;
G. A. de Zeeuw: S. E. B. J. de Bock; J. Moeli-
ker; C. de Maagd.
Diploma 3e graad:
Heeren: H. Lastdrager (2); H. Gieze (2);
H. Wynia (2); H. Nieuwland (2); Mr. J. Mul
der; J. Brandsma; H. L. H. Baars; J. J. A. de
Waard.
Diploma 2e graad:
De heer H. N. Muts (2).
De (2) geplaatst achter de namen der ge
slaagden, duidt aan, dat deze personen de
proeven voor de tweede maal hebben afgelegd.
Burgerlijke Stand van Den Helder
BEVALLEN: M. Laan—Gauw, z.
OVERLEDEN: P. Slort, (m.L 75 jaar.
GETROUWD: A. Prins en H. Werksma;
M. de Jonge en G. W. Pauli; C. C. Nolf en
K. de Ruijter; B. C. de Koning en D. Hei
blom.
Eerste groote reis.
Maandag a.s. zal het nieuwe artillerie-in
structieschip Hr. Ms. „Van Kinsbergen" naar
West-Indië vertrekken, onder commando van
den kapitein-luitenant ter zee J. L. K. Hoeke.
Dit is de eerste groote reis, welke het schip
zal maken.
Hr. Ms. „Van Kinsbergen" is eerst sinds kort
in dienst. De waterverplaatsing is 1760 ton. De
bewapening bestaat uit vier kanonnen van 12
cm en twee dubbel-mitrailleurs van 40 mm.
De modernste navigatie-middelen zijn op het
schip aangebracht, terwijl tevens een uitge
breide vuurleidingsinstallatie ingericht is.
De voortstuwing geschiedt door turbines.
De bemanning telt 190 koppen.
Evenals elders zijn er ook hier ter plaatse
enkele visschers, die zich er niet van laten
weerhoud ente gaan visschen ondanks de aan
wezigheid van mijnenvelden op onze kust en
voor de zeegaten.
En het opmerkelijke daarbij is, dat diegenen,
die eenmaal geprobeerd hebben en hun pogen
met succes bekroond zagen, er telkens weer
opnieuw op uittrekken. Begrijpelijk is dit wel,
als men bedenkt, dat de vischprijzen zeer hoog
zijn en de kans om een extra goede besomming
te maken groot is.
En zoolang het goed weer is schijnen de be
zwaren nog niet zoo groot te zijn, vooral voor
schepen met krachtigen motor. Maar voor de
kleinere vaartuigen valt het niet mee, want
om de vischgronden te bereiken moet een om
weg van vele uren varen worden gemaakt. Dan
wordt zoo'n reis te lang, vooral in het najaar
met de snelle wisseling van het weer.
Tenzij de Defensie er toe kon besluiten het
Molengat open te maken, waardoor de reis
naar de vischgronden met ettelijke uren zou
worden bekort en ook voor de kleinere vaar
tuigen weer bereikbaar zou worden. Hetgeen
tevens een uitkomst zou zijn voor ons visch-
bedrijf, dat thans vrijwel is lamgelegd.
Maar of het mogelijk is?
Zoo langzamerhand begint men ook weer in
de Reede op garnalen te visschen, nu het weer
wat kouder wordt. Maar de temperatuur zal
toch nog wat moeten zakken wil men met
succes de garnalen springlevend in Amsterdam
kunnen aanvoeren, en dan zal ook de prijs,
welke thans nog zeer matig is, wel rijzen, even
als dit het geval is met den prijs voor ge
kookte garnalen.
Het was zoo ongezellig bij
en daarom gingen ze allemaal
naar de gezellige „TOELAST".
Als vanouds: spanning in beide
kampen. Kacing favoriet voor de
zege.
Het moge dan waar zijn, dat aan de
Noodcompetitie het odium van „stryd om
het bestaan in de voetbalmaatschappij"
ontbreekt, den talrijken voetballiefhebbers
hier ter stede heeft deze hulp-competitie
toch maar „de derby" teruggegeven.
Het zou misschien nog wel enkele jaar
tjes geduurd hebben alvorens de beide
plaatselijke rivalen elkaar ontmoet zouden
hebben, maar de K.N.V.B. heeft anders
beslist en zoo staan we, na ruim 3 jaar
daarvan verstoken geweest te zijn, weer
aan den vooravond van „Helder-Kacing".
Meer dan 3 jaren zijn yerstreken, sinds
H.R.C. haar oudere stadgenoote met 21 op
eigen terrein versloeg en daarmede den kam
pioenstitel van IIIA verwierf om eenige
weken later te promoveeren naar de tweede
klasse. Het is den Racers op kranige wijze
gelukt zich in die hoogere regionen te hand
haven, doch Helder's verwoede pogingen om
het reeds in 1928 verloren terrein te herwin
nen, werden niet met succes bekroond. Zoodat
in feite de herboren derby niet anders is dan
een strijd tusschen de derde klasser Helder en
de tweede klasser H.R.C. Dit maakt echter de
zaak niet minder interessant, want het is een
bekend feit, dat in een plaatselijke ontmoeting
zoovele factoren een rol kunnen spelen, dat
het riskant is zonder meer de op papier ster
kere ploeg als den a.s. overwinnaar aan te
wijzen. Dat de tweede klasser3 niettemin als
favorieten starten, danken zij aan de weten
schap, dat mocht de wedstrijd door louter nor
male verhoudingen beslist worden, zij èn door
hun groote ervaring in goede wedstrijden èn
door hun betere training, sterker zijn dan de
withemden. Ook qua ploeg moet die der rood-
baadjes iets hooger aangeslagen worden, hier
bij rekening gehouden met het feit, dat beide
niet op volle „oorlogssterkte" kunnen uit
komen. Het staat echter vast, dat de Helder-
ploeg er een buitengewone eer in zal stellen
om haar sterke tegenpartij zoo goed mogelijk
partij te geven.
Zoodat het er wel naar uitziet, dat deze
wedstrijd zal zijn als zoovele tusschen Helder
en H.R.C.: spannend en interessant. Dat de
talrijke toeschouwers getuigen mogen zijn van
een sportieve viering van het herstel van het
zoo noodige contact tusschen wit-zwart en
rood-wit!
Samenstelling der elftallen.
De elftallen komen zeer waarschijnlijk als-
volgt uit:
Helder.
Muller
Voerman De Jongh
Trap De Ligt Verzijl
Himpers v. Tongeren Spierenburg
Hoebe Godschalk
O
Dissel Sanders
De Jong De Vries Roomeyer
v. Pelt Stolk Selderbeek
Buitenhuis Leavy
Dijkshoorn
H.R.C.
Apotheken
Van hedenavond 9 uur tot Maandagmorgen
is alleen geopend de apotheek van de firma
SmeetsSnel, Weststraat.
Van Maandag 2 Oct. tot 9 Oct. wordt
avond- en Zondagsdienst waargenomen door
A. P. Hoolmans, Spoorstraat.
Afd. Den Helder.
Velen onzer zullen zich nog herinneren hoe
in ^e mobilisatiejaren 19141918 hier ter
plaatse met medewerking van het toenmalig
gemeentebestuur werd opgericht het Steun
comité 1914, waarvan voorzitter was de wet
houder G. de Ven en secretaris Ds. Buiskool,
als bestuursleden volgden de heeren Bierste
ker, Adriaanse, Beekman en Nypels.
Dit Steuncomité heeft veel goeds kunnen
verrichten, en sloot zich later aan bij het lan
delijk bestuur, en mocht nog verscheidene
jaren een weldaad zijn voor de velen, die door
de mobilisatie waren getroffen.
De werkzaamheden raakten ten einde, door
het overlijden van den heer De Ven. en het
vertrek naar Schagerbrug van Ds. Buiskool
waardoor de plaatselijke afdeeling aan activi
teit moest inboeten. Intusschen hield Ds. Buis
kool het secretariaat aan, zoodat de loopende
werkzaamheden voortgang vonden. Dit secre
tariaat is later overgegaan in handen van
Mr. Buiskool te Schagen.
Toen kwam het contact met de Kon. Veree-
niging tot Steun aan Miliciens, en werd op
dezen grondslag voor Den Helder en omstreken
het vereenigingswerk voortgezet. Wijlen bur
gemeester Driessen stelde opnieuw pogingen
in het werk de afdeeling nieuw leven te geven,
hetgeen echter door zijn onverwacht overlijden
is blijven liggen. Intusschen bleef het hoofd
bestuur voeling houden met de afdeeling, nieu
we functionarissen werden aangezocht, waar
door de voorkomende werkzaamheden voort
gang konden vinden. Burgemeester Ritmeester
werd op verzoek bereid gevonden het eere
voorzitterschap te aanvaarden, terwijl de hee
ren H. C. M. Nypels als voorzitter, L. Bandsma
als secretaris en Adolfs als penningmeester, en
Mr. J. A. E. Buiskool tot het bestuur toetra
den. De kapitein-luitenant ter zee W. H. C.
Hoog en kapitein Smaal aanvaardden een be
noeming namens het hoofdbestuur als contact
officier resp. voor de Kon. Marine en Land
macht, beide heeren zijn op verzoek eveneens
tot het afdeelingsbestuur toegetreden.
Den Helder heeft dus weer een bestuur
van de Kon. Vereeniging tot Steun aan
miliciens, belanghebbenden kunnen zich
langs den gebruikelyken weg tot dit be
stuur vervoegen. Binnenkort zal een bij
eenkomst worden uitgeschreven met de
nog ingeschreven plaatselijke leden, om
daarna meer publiciteit aan doel en stre
ven der afdeeling te geven. Wjj mogen
aannemen, dat door de geheele burgerij
medewerking zal worden verleend om zoo
veel mogelyk het sympathieke doel der
vereeniging te steunen.
Uit het politie-rapport
TEEKEN DES TIJDS...
Hedennacht werden uit een bestelauto een
2-tal Edammer kazen ontvreemd, welke ont
vreemding bij de politie is aangegeven.
Teeken des tijds...
WEDEROM: HET RIJTIJDENBESLUIT.
Tegen een stadgenoot werd door de politie
proces-verbaal opgemaakt terzake overtre
ding van het Rijtijdenbesluit. Het is niet de
eerste en waarschijnlijk zal het ook de laat
ste wel niet zijn.
ARBEIDSWET OVERTREDEN.
DoSr een winkelier hier ter stede werd gis
teren de Arbeidswet overtreden. Ook dit
blijkt een moeilijkheid te zijn, waaraan vele
middenstanders niet weten te ontkomen.
Met trekschuit en postwagen naar
„Den Helder, een dorp met 1650 in
woners"
In den ouden jaargang van ,,'t Vliegend
Blaadje" bladerend ter bijwerking van de ru
briek „Vondsten uit 't VI. BI.", ontdekten wij
onderstaande pennevrucht, die wij in haar ge
heel overnemen. Het lijkt ons interessant deze
cyfers en andere gegevens hier eens te laten
zien. Juist nu de Spoorwegen wederom jubi-
leeren.
De aanteekeningen. vervat in 't Gedenkboek
der Hollandsche IJzeren Spoorweg Maat
schappij, door haar bij gelegenheid van het
gouden jubilé dezer dagen aan hare ambtena
ren en beambten ten geschenke gegeven, heb
ben de aandacht weder opnieuw gevestigd op
den vooruitgang ter zake van het onderling
verkeer.
De Spoorweg Maatschappij deed belangrijke
opgaven, doch die meer bepaald den omtrek
van Amsterdam betroffen. Wij willen hier doen
volgen eenige mededeelingen omtrent de vroe
gere reisgelegenheden in het Noorderdeel onzer
Provincie en we ontleenen die mededeelingen
aan den „Almanak voor reizigers in het Ko
ninkrijk der Nederlanden, tweede jaargang te
Amsterdam bij Mortier Covens en Zoon, Ten
Brink en de Vries 1820".
Reisweg van Alkmaar naar Den Helder,
met trekschuit en postwagen. Met de
schuit In 3/4 uur naar Koedyk; vervol
gens besteedt men 1 uur om naar Schoorl-
dam, 1 2 u. om naar Krabbendam, weder
1/2 uur om naar Burgerbrug, 1 uur om
naar St. Maartensbrug, S/4 uur om naar
Schagerbrug, 1/2 uur om naar Keynsmer-
brug en 3/4 uur om naar Het Zand te ko
men. Nu gaat men met den postwagen
verder. Langs de groote en de kleine keet
komt men in 2 uren tyds in Den Helder.
In het geheel duurt de reis van Alkmaar
naar hier 9 uren.
Niet onbelangrijk is het zeker hier „N.B."
over te nemen, waarmede de opgave van den
reisweg besloten wordt:
N.B. De trekschuiten tusschen Alkmaar en
de Zijp of het zoogenaamd Zand vertrekken:
Van Alkmaar van le April tot 31 October
's morgens 7 ure en 's-namiddags 3 ure en van
1 October tot 31 Maart 's morgens 8 en 's na
middags 3 ure. Zoo ook vaart, het geheele jaar
door, alle dagen van de Zijp op Alkmaar een
schuit, 's morgens 5 ure en daarenboven nog
eene des namiddags, van 1 April tot 31 ten 4
en van 1 November tot 31 Maart ten 3 ure.
De postwagen tusschen het Zand en Den Hel
der vertrekt van de eerstgenoemde plaats
dadelijk na aankomst der trekschuit van Alk
maar en van Den Helder rydt hy alle morgen
tegen den middag.
Verder lezen we omtrent den genoemden
reisweg nog het volgende:
Die 's morgens van Alkmaar vaart en gaarne
dien dag aan Den Helder of aan boord van de
daar liggende schepen nog iets wil verrichten,
zal wel doen, te Schagerbrug de schuit te ver
laten en bijzonder rijtuig te nemen, dat hem
veel vroeger, dan gewoonlijk, derwaarts bren
gen zal.
De tocht van de groote Keet naar Den Hel
der ging langs den Zanddjjk, een slecht be
gaanbaar pad, vandaar dat bij de vermel
ding van de kleine Keet aangeteekend is:
hier ververschen zich de reizigers en post
paarden. Ja, dat mocht waarlijk wel op
dien langen, moeilyken tocht.
Laten de nu nog vaak pruttelende reizi
gers de bovenstaande opgave eens lezen, om
tot het besluit te komen: Wat is er in die
70 jaren op het gebied van het vervoer
ontzettend veel ten goede veranderd!
We besluiten deze opgaven uit de „oude
doos" met de mededeeling van de aardrijks
kundige beschrijving, dezer gemeente, die we
in genoemden almanak op pagina 30 aan
treffen:
Den Helder, een dorp met 1650 inwoners,
een Hervormde, een Doopsgezinde, eéne
Roomsch Katholieke en eene Jansenisten
(Oud R.) kerk. Men ziet op dezen schralen
oord veel levendigheid, zoo door de vaart
van inkomende schepen, als door het be
lang, dat het Landsbestuur altijd gesteld
heeft in het bewaren en beveiligen der
reede, welke hier gevonden wordt.
Onder het bewind der Franschen zijn hier
sterke verdedigingswerken aangelegd, by het
Fort La Salie, nu Erfprins. Ook heeft men
buiten het Nieuwe Diep, voormaals slechts een
Kreek, naderhand een veilige ligplaats voor de
schepen, nog een nieuw groot dok gegraven en
een bijzondere koopmanshaven aangelegd. Na
tuurlijk wonen er veel loodsen en ook vele
visschers.
Met Den Helder is vereenigd Huisduinen,
dat, onder den naam Hulsidunia, voorkomt in
de lijst der oude kerkelijke goederen van het
Utrechtsche Bisdom.
Naderhand behoorde het, nevens de Helder,
aan den huize van Egmond, vervolgens aan de
Grafelijkheid. Men telt er omtrent 370 inwo
ners, en op het Duin vindt men het zooge
naamde Kijkduin met een vuurbaak ten dien
ste der zeelieden, doch is inzonderheid ver
maard door den zeeslag, door de Ruyter en
Cornelis Tromp in het jaar 1673 voor hetzelve
tegen de Engelschen geleverd.
By de lezing van het bovenstaande zal men
wel tot de gedachte komen, dat er in het
tijdsverloop van meer dan 100 jaren hier in
den omtrek heel veel veranderd is.
(Wij behoeven hieraan niets toe te voegen.
Red. Held. Crt. September 1939).
Voor het laatst zal Europa, zeer bin
nenkort, te beslissen hebben over oorlog
of vrede. De kansen worden in alle lan
den van de wereld gewikt en gewogen.
Men weet, dat, wanneer het antwoord
negatief zal zijn, de oorlog eerst begin
nen zal in zijn volle ontzetting. Wat we
tot op het oogenblik hebben meegemaakt
aan het Westelijk front is slechts een
voorspel geweest en kan als kinderspel
beschouwd worden bij den stryd, die ont
branden zal, als Engeland en Frankrijk
weigeren op het voorstel van Duitschland
en Rusland in te gaan. Toch is het zeer
onwaarschijnlijk, dat dit laatste gebeu
ren zal.
De vermoedelijke basis waarop het z.g.
vredesvoorstel gefundeerd zal zijn, zal waar
schijnlijk wel hierop neerkomen, dat Oost- en
Zuid-Oost Europa aan Duitschland en Sowjet-
Rusland als politieke en economische invloeds
sferen zullen worden overgelaten, terwijl En
geland en Frankrijk West-Europa als zoo
danig kunnen beschouwen. Duitschland noch
Rusland zouden zich op dat terrein wagen,
maar evenmin zouden Engeland en Frankrijk
aan de Sowjet-Unie, noch aan Berlijn een
stroobreed in den weg mogen leggen als zij
hun belangen in Oost en Z.-Oost Europa zou
den „behartigen".
Het is niet waarschijnlijk, dat Engeland
en Frankrijk op een dergelijk voorstel
zullen ingaan. Hun woord aan Polen ge
daan zouden ze daardoor schenden en ze
zouden Duitschland en Rusland, het recht
geven met hun agressies voort te gaan,
zonder daartegen een enkel woord van
protest meer te mogen doen hooren. Wy
gelooven niet, dat Engeland en Frankrijk
daartoe zullen besluiten en hebben dus
meer te rekenen met het feit, dat de oor
log zal worden voortgezet, dan dat hij
op het critieke moment nog zal worden
verhinderd.
Als het aanbod van Duitschland en Rusland
wordt afgewezen, zal Duitschland tot het
offensief overgaan, zoo heeft de perschef, Dr.
Schmidt, gisteravond een onderhoud met een
aantal journalisten gezegd. Wij moeten dan
rekenen op een totalen oorlog, d.w.z. een oor
log waarbij niemand noch iets gespaard zal
worden. Een oorlog, die ook op de open steden
gericht zal zijn, om zoo snel en radicaal moge
lijk den tegenstander te vernietigen. Een oor
log, waarbij de nieuwste „uitvindingen" en
„verrassingen" zullen worden gebruikt. Een
vraag blijft op het oogenblik nog, zal Rusland
Duitschland ook militaire hulp verleenen.
Woensdag heeft de Sowjet-ambassadeur te
Londen, Maiski, nog aan den Britschen minis
ter van buitenlandsche zaken, lord Halifax,
verklaard, dat de Sowjet-Unie haar politiek
van neutraliteit in den oorlog tusschen Duitsch
landEngeland en Frankryk, zal handhaven.
Is dit waar, dan zal Duitschland een zwaren
dobber hebben in den strijd tegen Engeland en
Frankryk. Men gelooft ook in buitenlandsche
kringen, dat het verdrag tusschen Duitschland
en Rusland niet anders dan economische betee-
kenis heeft.
De toekomst zal trouwens nog moeten lee-
ren, of Duitschland zich niet heel erg in de
vingers gesneden heeft met zijn vriendschap
met Rusland. Onbaatzuchtigheid is geen eigen
schap geweest van de roode broeders en
Duitschland zal dus zwaar moeten betalen voor
zijn „bondgenootschap" met zijn Oosterbuur.
Waarmee? Nu reeds heeft het de ervaring op
gedaan de beste deelen van Polen aan Rusland
te moeten afstaan. Wat voor een offer zal het
voor de neutraliteit van Rusland in de toe
komst moeten brengen
De tijd zal dit alles moeten leeren. Voor-
loopig leven we weer in afwachting.
Zaterdag 30 September.
Casino, 8.00 uur: Dansavond.
Zondag 1 October.
Casino, 8 uur: Cabaret Revue Henriëtte Davids
BIOSCOPEN:
Rialto, Spoorstraat, acht uur:
„De stervende Zwaan".
Tivoli-Theater, Spoorstraat, acht uur:
„52ste Straat" en
„Tommy en zijn Moeder".
Witte-Bioscoop, Koningstraat, acht uur:
.Levensproblemen".
Opgenomen om 8 uur hedenmorgen
Barometerstand Den Helder: 759.3
Temperatuur lucht: 10.1
Maximum temp. lucht: 14.1
Wind: richting: Z., kracht: 1
Temperatuur zeewater 15.3
Licht op: 7.15