IJNHARDTJ Levensgevaarlijke sleep Dr. Co lijn over den oorlog Amsterdam-Oost Tien spuitgasten gewond bevrijdt zich van zijn kluisters 7 we fv^£fxo^i TVoricl^A smel ^ij: De „Indra behouden binnen Tweede Kamer over het kabinet-De Geer Hulde aan onze weermacht nieuwe stations verrezen Hoofdpijn - Kiespijn - Zenuwpijnen Rheumatische pijnen - Spit - Spierpijn Periodieke pijnen - Kou en Griep. Brandweerauto kantelt Twijfelachtig berouw Postvluchten op Indië Stappen der Oslo-staten te Berlijn „Door bloed geheiligde vriendschap" 1 „Mijnhardtje" 5ct. 1 2 „Mijnhardtjes" 50ct. B., Apoth. en Drog. KAPITEIN V. D. BURG VAN DE „UTRECHT" VERTELT. (Van onzen eigen verslaggever). Tegen de kade van de Nieuwediepsche liaven ligt de sleepboot „Utrecht" uit te puffen. Een grijze smook komt uit de zwar te pijp en drijft traag over het havenwater. De kok staat in het kombuis wat aardappels te bakken, die sissend in het vet drijven. De stoker duikt juist uit de machinekamer vandaan, waar hij sinds gistermorgen zes uur, bijna zes en dertig uur heeft doorge bracht. Zes en dertig uur zijn de mannen niet uit de kleeren geweest, hebben ze gebi vakkeerd op dek in een triesten regen en met een onwillig schip achter zich. De „Indra" bleef drijven. Menige zware reis heeft de sleepboot ge maakt. Reizen bij stormweer, als men van de brug niet over de koppen van de golven heen kon zien, maar wellicht heeft men nim mer zoo'n moeilijke reis gehad als met de Finsche houtboot „Indra", die Maandagmor gen bij de kust van Terschelling op een mijn liep. De Stortemelk II van Doeksen snelde het schip ter hulp, de bemanning, waarvan er twee helaas 0111 het leven kwamen, werd door begeleidende houtschepen overgeno men, maar de „Indra" bleef hulpeloos rond drijven. Het is onbegrijpelijk, dat het schip niet in de diepte verdwenen is, zoo zeide ons kapitein v. d. Burg van de „Utrecht" en als het niet zoo'n dek last met groot drijfvermogen had ge had, was het zeker verloren geweest Nu bleef het schip boven water, maar er was de angstige onzeker heid, dat de deklast los zou raken en dan was de „Indra" zeker nog een prooi van de golven geworden. Maandagavond kwam het verzoek van Terschelling om hulp te verleenen bij de sleep. De Stortemelk kon het schip onmo gelijk sleepen. Eerst Dinsdagmorgen echter kon de Utrecht de haven van Nieuwediep uitvaren, daar 's avonds na zes uur geen enkel schip meer de haven uit mag. Langs een grooten omweg moest men naar Ter schelling. In normalen tijd is de afstand ongeveer 22 mijl en was men dus in enkele uren ter plaatse van het ongeluk geweest. Nu moest niet minder dan 50 mijl gevaren wor den, alvorens men de sleepboot van Doek sen met de Finsche houtboot genaderd was Het was reeds half twaalf in den morgen, toen men de verbinding tot stand kon bren gen. De sleep naar IJmuiden. De „Utrecht" maakte vast op de „Storte melk" en zoo aanvaardde men de reis naar IJmuiden... Het weer was slecht. Mist en regen, zoodat er weinig uit zicht was en dat in een vaarwater, dat vol gevaren is en waar de laatste weken al verscheidene schepen hun graf gevonden hebben. Het was dan ook een uiterst in spannende reis voor de opvarenden van de sleepbooten, temeer waar de Indra onrustbarend gierde. Het schip draaide practisch telkens om zijn as. Het moest achteruit ge sleept worden, omdat het voor schip bijna onder water zat. Het gierde van links naar rechts als het dwars lag, was het „of je aan een berg zat te trekken", zei de kapitein van de Utrecht... Het duurde 24 uur De tocht naar IJmuiden, anders een kip- peneindje, duurde dan ook niet minder dan pl.m. 24 uur. Om 11 uur vanmorgen waren we voor de pieren van IJmuiden, toon kwamen, de „Stentor" en „Nestor" van Wijsmuller te hulp en vereischte het nog heel wat stuurmanskunst om het scheepje veilig binnen te brengen. De maximale vaart van de Utrecht, die tien mijl loopt, ■was op deze reis 2Ve mijl. De „Utrecht" stoomde direct naar zijn Standplaats, Nieuwediep, waar de sleepboot om ongeveer vier uur binnenliep. Kapitein en bemanning waren blij, dat de reis er op zat, want al hadden ze geen mijnen gezien, het gevaar dreigt daar van tal van kanten. Naar de hoofdstad. Gistermorgen om 11 uur is de „Indra" door de „Utrecht" en „Stortemelk" te IJ muiden binnengebracht. Gistermiddag om half vijf passeerde het Finsche schip, do Iïembrug, het werd geas sisteerd door drie sleepbooten van de ree- derij Goedkoop en zal opgenomen worden vin een dok van de Amsterdamsche Droog dok Maatschappij. „VIJFDE KABINET-COLIJN ON NEDER- LANDSCH BEHANDELD." Het voorloopig verslag over de algemeens beschouwingen van de Tweede Kamer over de Rijksbegrooting 1940 is verschenen. Verscheidene leden vragen waarom de voorzitter van den Ministerraad en diens ambt'genooten door het aan vaarden van hun tegenwoordige functies de verantwoordelijkheid op zich hebben genomen voor het feit, dat niet een poging is gedaan tot het formeeren van een kabinet, uitslui tend gevormd uit die politieke groe pen, die haar medewerking verlee- den aan de aanneming van de motie- Deckers, welke tot het aftreden van het vijfde kabinet-Colijn heeft geleid. Dat een kabinet, samengesteld als het hui dige, thans met de bewindvoering is belast, betreuren deze leden. „On-Nederlandsch". Eenige andere leden zijn met de boven staande woordvoerders van oordeel, dat na de huns inziens on-Nederlandsche wijze, waarop het vijfde kabinet-Colijn was behan deld, allereerst door een katholieken for mateur een poging had moeten zijn ge daan tot het vormen van een kabinet, steu nend op dezelfde meerderheid, waaraan de motie-Deckers haar succes dankte. Deze meerderheid was niet een toevallige. Zij was, naar deze leden meenden te weten, door een overleg voorafgegaan. Sommige leden noemen de hier boven weergegeven betoogen on juist en achten ook volkomen on juist de bewering, dat de meerder heid, welke zich voor die motie- Deckers uitsprak, zou zijn tot stand gekomen na voorafgaand overleg. Dat de heer de Geer in de vorming van een kabinet op breede basis slaagde, achten deze leden verheugend. Verscheidene andere leden, die even min kunnen erkennen, dat de vor ming van een kabinet, uitsluitend bestaande uit aanhangers van de po litieke groepen, welke de aanvaar ding van de motie-Deckers bewerk stelligden, de eenig juiste oplossing was, stellen er niettemin prijs op, er op te wijzen, dat zij bereid waren geweest aan de vorming van een parlementair kabinet, in de eerste plaats steunende op die groepen, mede te werken. Dat voor het eerst ook sociaal-de mocraten aan de regeering deelne men, achtten zij voor een gezond staatkundig leven in Nederland van groote beteekenis. De weg naar een vervaagd Marxisme. Eenige andere leden zeggen: Gelijk de S.D.A.P. naar de zgn. burger lijke partijen toegroeit, groeien deze laat- vten naar de SDAP toe. Alle treffen elkaar op den weg van een vervaagd Marxisme, om noodzakelijkerwijs of bij het nationaal- socialisme of bij het communisme te belan de ra, Geen wanhoop aan den vrede. „Maar het is voorzichtiger met een vrij langen oorlogsduur te rekenen". Dr. Colijn is gisteren naar Genève ver trokken, teneinde deel te nemen aan het werk van de controle-commissie, in verband met de voorbereiding der Volkenbondsbc- grooting voor 1940. In een interview dat de oud-minister-pre- sidonit een redacteur van de Tel. vóór zijn vertrek toestond, heeft de grijze staatsman zich over den internationalen toestand o.m. als volgt uitgelaten: Er zijn nog heel wat neutralen van wie het volstrekt niet zeker is dat zij tot het eind van den oorlog alle neutraal zullen blijven. En in dien wel, dan zullen ze vermoede lijk, anders dan in 1919. toch mee spreken bij het tot stand brengen van den vrede. Wie zal nu bij zooveel ongewisheid een prognose durven geven van de uitkomsten van dezen oorlog. En wie durft zeggen, hoe lang hij duren zal, wanneer de vredp komt? Niet binnen de drie maanden en niet later dan 1943. Daar tusschen in heeft elke tijds bepaling gelijke waarde. Althans bil de ge gevens, waarover wij op dit oogenblik be schikken. T.en aanzien van Polen zeide dr. Colijn o.m.: Men is reeds zeker van het ieft, dat een integraal herstel van Polen niet te verwachten is. Zelfs niet al zouden Engeland en Frankrijk er in slagen Duitschland op de knieën te brengen. Immers laat Rusland het nu bezette deel van Polen niet meer los. Dr. Colijn concludeerde tenslotte: Zuiver zakelijk gezien, behoeft men niet te wanhopen aan de mogelijkheid van een vrede in eene niet al te ver verwijderde toe komst. maar als men acht geeft op wat achter de feiten ligt, is het in elk geval voorzichtiger om met een vrij landen oor logsduur te rekenen. Zij, die vielen. Met deernis dacht men aan hen, die in de achter ons liggende we ken bij de vervulling van hun mili tairen plicht het leven lieten. Verscheidene leden constateeren, dat de noodzakelijke beperking van meeningsui- ting met betrekking tot den oorlogvoeren den in ernstige mate ontbreekt bij bepaal de politieke kringen, wier pers in dit op zicht ergerlijk eenzijdige beschouwingen be vat en uit wier midden men zich zelfs niet heeft ontzien, tegen een der bij den oorlog betrokken mogendheden opruiende pamflet ten te verspreiden. Naar het oordeel der hierbedoelde leden is 't dringend gewenscht, dat van de zijde der overheid tegen uitin gen van dezen aard wordt opgetreden. CritieU op bepaalde pers, die Nederlands neutraliteit schaadt. De Tweede Kamer heeft, naar aanleiding van de Rijksbegrooting voor 1940, ver klaard, zonder eenige uitzondering te kun nen instemmen met de door de regeering gevolgde zelfstandigheidspolitiek en met de daarop gebaseerde handhaving van een strikte onzijdigheid in het uitgebroken ge wapende conflict. Gaarne wil men hulde brengen aan het orgaan, waaraan in de aller voornaamste plaats de zorg voor de handhaving onzer neutraliteit is toe- vertrouwd: de weermacht. Deze hulde geldt allen, van hoog tot laag, die van dat orgaan deel uitmaken. Sterkend noemt men het, dat de vaste wil van regeering en volk om, zoo noo- dig, onze onafhankelijkheid tot het uiter ste te verdedigen, mede een krachtige ui ting heeft gevonden in de groote toewijding waarmede leger en vloot hun taak vervul len. EEN NOODLOTTIGE ONTMOETING. Bij een oefentocht van de Hilver- sumsche brandweer is gistermiddag omstreeks iwee uur oen zeer ernstig ongeluk gebeurd, waarbij tien per sonen gewond werden. Een zware motorspuitwagen met volledige bemanning reed met vrij groote snelheid den hellenden vaart- weg af, toen van den Schuttersweg een vrachtauto verscheen, die door reed naar de Hondenbrng, zonder voorrang te verleenen. Een botsing was onvermijdelijk. De brandweeranto werd in den flank gegrepen en kwam kantelend in een tuin terecht, waardoor de wagen ern stig beschadigd werd. Tien brand weerlieden werden gewond. De G.G.D. rukte met een ziekenauto uit en de politie met overvalwagen en brancard. Voorts stelden de militaire autoriteiten eeni ge wagens beschikbaar. Nadat dokter Planten, de directeur van den geneeskundigen dienst, ter plaatse de eerste hulp had verleend, zijn alle tien ge wonden naar een ziekenhuis vervoerd. Twee van de tien spuitgasten hebben ern stige kwetsuren opgeloópen, namelijk de B., die een gebroken onderkaak en een gebroken arm, en U„ die een wonde in den rug kreeg. Drie mannen werden minder ernstig ge wond, terwijl de vijf overigen lichte verwon dingen opliepen. Deze laatste vijf zullen van daag of morgen het Diakonessenhuis, waar heen allen werden vervoerd, kunnen verla ten. Man geeft zich zelf aan na ver duistering van f 3000. Een vertegenwoordiger van buitenland- sche huizen te Amsterdam had op de We teringschans een meubelzaak. De goederen had hij in consignatie. Deze buitenlandsche firma's inden zelf de gelden voor de ver kochte meubelen, de vertegenwoordiger ont ving provisie. Toen de zaken slechter gin gen, inde de vertegenwoordiger zelf de gel den en besteedde deze ten eigen bate. Op het oogenblik dat de laatste cent uitgegeven was, meldde hij zich berouwvol bij de po litie aan. Een bedrag van ongeveer drie duizend gulden was verdwenen. Op de heenreis bereikte de Bui. zerd Basra. op de terugreis kwam de Wielewaal tè Jodhpoer aan. a* Inzake he* torpedeeren van neg, trale schepen, DUITSCHE TEGENSPRAAK. Naar wij vernemen hebben de Scan dinavische staten besloten zich tot de Duitsche regeering te wenden met een protest terzake van het torpedee ren van neutrale handelsschepen. Voorts vernemen wij, dat België zich bij dit protest aansluit, doch dat voer Nederland daartoe op het oogenblik nog geen redenen bestaan zich bij zulk een dergelijk protest aan te slui ten. Niets van een démarche bekend^ zegt D.N.B. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: Inzake het bericht, als zouden de neu* trale staten in Berlijn stappen willen onder* nemen tegen de torpedeering van neutrale, schepen, wordt van bevoegde Deensche zijde vastgesteld, dat aan de Deensche regeering van een démarche door een groep van neu trale staten niets bekend is. Tusschen Duitschland en Slowakije Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: Ministerpresident Tiso heeft tot de Slo* waaksche weermacht een legerorder ge* richt, waarin o.a. gezegd wordt: Onze troepen aan de noordelijke grens hébben de historische taak! vervuld, het gebied van Slowakije voor een vijandelijke inval te beschermen en het TISO. ons sinds oeroude tijden toebehoorende en ten onrechte geroofdie gebied weer bij het moederland in te lijven. Onze verbondenheid met het Duitsche Rijk is niet slechts van inniger en hartelij* ker aard geworden, doch is bovendien ver* keerd in een onwrikbare door bloed gehei* ligde vriendschap. Ten slotte wekt Tiso in den legerorder de officieren, onderofficie* ren en soldaten op, zich thans met all8 kracht te wijden aan het opbouwende vre* deswerk van den Slowaakschen staat. GEHATE OVERWEGEN BEHOOREN A.S. ZONDAG TOT HET VERLEDEN. STAAL VAN DEGELIJK HOLLANDSCH INGENIEURSWERK. In Amsterdam Oost gaat iets ge beuren. Vijf jaren van harden arbeid in dit stadskwartier gaan hun finale bele ven. Amsterdam Oost wordt bevrijd. Dat wil zeggen: het behoort dan tot de historie, dat eindelooze drommen auto's, fietsers aan weerszijden van „gezakte" overwegboomen zich staan te verbijten, ieder moment van den dag. In den nacht van 14 op 15 Oct. zal dit deel van Amsterdam een an der aspect verkrijgen. Dan zullen er geen dwars over de straten rijdende trams meer zijn, dan zal de hoofd stad in dat deel geen voorwereldlijke verkeersstoornisscn meer bezitten. En het zal er twee nieuwe stations bij ge kregen hebben: de schoone vol einding van vijf jaar inspannenden arbeid van duizenden werkers. Zoo wordt de situatie: Bij Duiven- drecht vangt de hooge spoorbaan aan, die bij der Zeeburgerdijk weer in een lage overgaat. Momenteel gaat het spoorverkeer nog via Wees- perpoortstation naar Centraal-stati- on over een lage spoorbaan. In den nacht van Zaterdag op Zondag gaat het via de hooge en dan langs het nieuw gebouwde Amstelstation di rect naar het Centraalstation. En Zondagmorgen zien de Amsterdam mers een zeer gewijzigd stadsbeeld. Bevrijd van een gehaat harnas. Maar hef zijn niet alleen de spoor- wegboomen in Oost. In den zelfden nacht verdwijnt het beruchte Wees- perpoortstation. Ook dat vonnis is geveld. Doch hierover direct. Het kostte millioenen. Deze spoorwegwerken hebben millioenen gekost. Om het vrij precies te zeggen: 28 millioen. Hiervan voteerden de Nederland- sche Spoorwegen 10 millioen, rijk en ge meente elk 9 millioen, terwijl het rijk voorts de uitgaven voor den aanleg van een deel ringbaan voor zijn rekening nam. Doch het volle nut van deze belangrijke wijzigingen zal eerst worden gesorteerd door de uitvoering van de plannen waar voor enkele maanden geleden door den Am- sterdamschcn raad een crediet van ruim 3 millioen gulden is gevoteerd. Deze plannon omvatten een groote uitbreiding van het tramnet in het zuidoostelijk deel van Am sterdam en den aanleg en verbetering van oen reeks nieuwe, resp. reeds bestaande wegen. Verbeterd zullen o.a. worden de Insulindeweg, Middenweg en de 1ste Oos terparkstraat, terwijl over de oude Wees- perpoorterreinen een breede en grootsch opgezette verkeersweg zal worden aangelegd voei*ende van het Weesperplein door den onderdoorgang bij het President Steyn- plantsoen naar het Amstelstation. Het nieuwe stationsgebouw aan de MniderpoorL Wat nu de beide nieuwe stations betreft die over enkele dagen in gebruik genomen zullen worden, staan wij eerst even stil bij het nieuwe Muiderpoortstationsgebouw, dan zien wij daar een kleine, intieme hal, met aan de linkerzijde de zes loketten. Rechts liggen een serie kiosken, waarin men zich van alles en nog wat kan voorzien. Allerlei modern gerief is hier voor den rei ziger aanwezig. En dat is alles uiterst prak tisch ingericht en maakt een uiterst smaak- vollen indruk. Een keurig staaltje van in genieurswerk. Rust en behaaglijkheid ademt dit emplacement. Symbolisch is het groote ronde venster in de hal. dat ieder binnen komende opvalt: een door professor Cam- pendonck ontworpen glas-in-lood raam met veel vliegende en trekkende vogels, die de reislust voorstellen. Het Amstelstation Het Amstelstation verdeelt het plein in twee helften, die verkeerstechnisch het aan brengen en het wegvoeren van de reizigers hebben te verzorgen. De tramreiziger komt aan den Oostkant van het plein aan, hij doorkruist de tramtunnel en komt langs een inonumcntale trap in de plaatskaartenhal uit. Ongemerkt is hij onder den drukken rij weg heengegaan. In dit station: ruimte en licht. Smaak volle meubelen. Op allerlei comfort is hier gerekend. Wascligclogenheden in direct con tact met do wachtkamers, boeken- en cou rantenverkoop op de snelste wijze, een op vallend verzorgd interieur. In het gebouw zullen muurschilderingen van de hand van Peter Alma U boeien. Ook zal de aandach tige beschouwer die wat meer tijd heeft zich kunnen verheugen in eenig beeldhouwwerk van den kunstenaar Theo van Reyn, ter* wijl voorts de metaalkeuze van het interieur en de omgeving der onderdeelen het gevoel zullen geven dat met veel liefde aan dit ge* bouw gewerkt werd om de duizenden te ontvangen, waarvoor de spoorweg icderen dag klaar staat. Slagboomen-misère verdwenen Twee stations: Het Muidcrpoortsta- tion en het Amstelstation: twee voorbeelden van kranig werk, die ieder voor zich het stadsbeeld be- heersohen en er een modern en smaakvol cachet aan geven- Het is bekend dat het Amsterdamsche publiek met veel interesse de werkzaamhe* den gevolgd heeft. Vurig beidde men h® oogenblik, dat de gehate „slagboomcn" geH slecht zouden worden en door tunnels ver* vangen. da Thans is het zoover: overwonnen is historische overwegmisère in de Linnaeus* straat en de Watergraafsmeer ontsloten* het klassieke Weesperpoortstation uit den weg geruimd. Geboren zijn oen monumen* taal Amstelstation en een modern Muider* pooitstation. En ver van het gewoel van <1© straat daveren nu de treinen over de vis* ducten. Het verkeer, zoo vele jaren geban* ]n d© KreeP van de gewoonte, heef1 zich ook hier vrijgemaakt. Amsterdam is verheugd dat dit alles ©f net punt staat te gebeuren. Amsterdam „f f iaren'ang zich verbeten. Maar nlt staat de uiteindelijke victorie van een mm dern verkeer in onze eerste stad des lanaS voor de deur. '-n haast onwillekeurig komt dat van Vondel in dn gedachten: Aan d Aemstel en aan 't Y, daar doet [zich heerlijk op® aij die als Keizerin de kroon draagt [van Europ©»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 18