Geluk en Vrede LANDBOUW ORDENING Suiker op de bon DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Belemmering van de neutrale scheepvaart mag geen groepsbelang worden Een pond per persoon in de 14 dagen donderdag 12 OCTOBER 1939 67e JAARG. No. 8744 tt Laatste foto van de twee Nederlandsche Prinsessen Beatrix en Irene Moet de regeering passief blijven of daadwerkelijk regelen Verzet tegen te groote ministe- rieele bevoegdheid De wolprijs 90 ct. per K.G. Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DE BILT SEINT: Britsch overleg met Nederland heldersche courant KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER.' TELEFOON 50 (2 LIJNEN) Uitgave der Uitg.-Ml|. Hollands Noorderkwartier N V. te Den Helder (Opgenomen door Z.K.H. Prins Bernhard) ZOOVEEL HOOFDEN, ZOO VEEL ZINNEN OVER HET RE- GEERINGSQNTWER.P. Blijks het voorloopig verslag om trent het ontwerp „regelen betref lende het algemeen verbindend en onverbindend verklaren van bedrijfs regelingen in den landbouw",, zijn bijna alle leden van de Tweede Kamer het er over eens, dat orde ning in den landbouw noodzakelijk is. Echter over het regeeringsvoor- stel als zoodanig zijn de meeningen zeer verdeeld; men zou bijna kunnen zeggen, zooveel hoofden, zooveel zin nen. De tegenstanders van de „orde ning" meenen, dat algemeen verbin dendverklaring van bedrijfsregelin gen uit den landbouw, door den landbouw zelf vastgesteld, naar het beoogde doel kunnen leiden. De export hangt af van maatregelen op binnenlandsch en buitenlandsch handelspolitiek gebied en uit niets, aldus de tegenstanders is geblekeu, dat de Nederlandsche landbouw naar zulke maatregelen verlangt. Wat nu de voorstanders van orde ning betreft, hebben sommigen hun ner bezwaar, tegen het feit dat de REGEERING PASSIEF denkt te blijven. Volgens het ontwerp zal het initiatief ge heel moeten uitgaan van de ondernemers, Het ondernemersbelang, dus het groepsbe lang. blijft steeds de drijfveer. Naar de meening dezer leden mag de re geering niet nalaten zelf de ordening ln den landbouw met kracht ter hand te ne men. Vierkant tegenover deze meening staat die van vele andere leden, dat ordening uit het bedrijfsleven zélf dient voort te komen, zoo noodig door de overheid aangemoedigd. Deze leden ontkennen, dat de landbouw geen ordening zou willen, wanneer deze op gezonde basis mogelijk wordt gemaakt. REGELING IS GEEN ORDENING. Enkele leden waren van oordeel, dat de re geling, in dit wetsontwerp voorgesteld, met ordening niets gemeent heeft. Het ontwerp bevat slechts een machtiging aan de regee ring tot het sanctionneeren van ondernemers afspraken. De machtiging zal het den minister mogelijk maken mede te werken tot gedwongen kartelvorming op het ge bied van den landbouw. Door de vaagheid der omschrijvingen zal de ze wet den minister een onbegrensde macht over het bedrijfsleven geven. Een juiste ordening van den land bouw zou geheel andere doeleinden nastreven dan het maken van prijs- afsrpaken. Aan zulk een ordening zou trouwens een organisatie van alle bedrijfsgenooten moeten voorafgaan, en dan zonder splitsing naar godsdienstige of politieke richting. Sommige andere leden, die overigens dit betoog geenszins konden onderschrijven, deelden toch de meening, dat in den toestand van den landbouw eerst dan een belangrijke verandering ten goede kan komen, wanneer de mentaliteit van de andere bevolkingsgroe ■pen, tot uiting komende in het inzicht in de beteekenis van den landbouw, een grondige wijziging heeft ondergaan. Enkelen hunner voegden hieraan toe, dat zij de wederinstel ling van een afzonderlijk departement van landbouw mede tot de noodzakelijke voor waarden voor een verbetering van de postie van den landbouw rekenden. Klaarheid gewenschtl Vrij algemeen is men van oordeel, dat het wetsontwerp zeer vaag en rekbaar is ten aanzien van de vraag, welke maatregelen wèl en welke niet onder de werking van het wetsontwerp zullen vallen. Klaarheid is ge- wenscht, vooral ook omdat de regeering, wordt dit ontwerp wet, daaraan zeer ver gaande bevoegdheden zal kunnen ontleenen, o.a. zal zij het telen, ver handelen en bewerken van alle land bouwproducten kunnen verbieden aan personen, die daartoe geen ver gunning van een der nieuw op te richten organen bezitten. Sommige leden zouden er de voorkeur aan hebben gegeven, indien de regeering een al- gemeene regeling voor het geheele landbouw bedrijf, welke ook de crisisregelingen zou omvatten, had voorgesteld. Hiertegenover werd opgemerkt, dat een zoodanige algemeene regeling uiterst be zwaarlijk tot stand te brengen zou zijn, zon der het „zelfdoen" in gevaar te brengen. Het is geenszins uitgesloten, zoo meenden ook deze leden, dal er binnenkort drieërlei regelingen zullen beslaan: die krachtens de nieuwe wet, die krachtens de landbouw- crisiswet, en ten slotte die. welke oorspron kelijk onder de werking der landbouwcri- siswet vielen, doch sedert zijn overgeno men dóór de bedrijfsgenooten. Hoe nu met consumptiemelk en bloembollen? Sommige leden stelden in het bijzonder de vraag, wat de regeering voornemens is te doen met de regelingen, welke thans door organisaties van bedrijfsgenooten wor den uitgevoerd, speciaal die betreffende consumptiemelk en de bloembollen. Dat de werkingssfeer van het ontwerp zich niet beperkt tot den landbouw in engen zin, doch ook den handel in landbouwpro ducten, en de industrie, die landbouwpro ducten bewerkt en verwerkt, omvat, achtte men juist. Vele leden waardeerden het, dat de re geering heeft gepoogd in het wetsontwerp waarborgen op te nemen tegen overheer- sching van handel en industrie door den landbouw. Echter meenden sommige leden, dat deze poging niet is geslaagd. Alles hangt immers af van een volkomen sub jectieve beoordeeling door den minister. EéN ORGAAN! Verscheidene leden juichten het ten zeer ste toe. dat de regeering er naar streeft de belangen van producent, handelaar en in dustrieel in één lichaam te vereerrigen. Het was hun vaste overtuiging, dat alleen door samenwerking in één orgaan met inachtne ming van de rechten en belangen van qlle groepen een goede onderlinge verhouding kan worden tot stand gebracht en gehand haafd. In den aanvang van dit verslag bleek reeds, dat verscheidene leden de voorgestel de wijze van ordening in den landbouw niet de juiste achtten, omdat niet het algemeen belang, doch het groepsbelang der onderne mers daarbij het uitgangspunt vormt. Deze leden, en verscheidene andere met hen, had den er ernstig bezwaar tegen, dat krach tens artikel 2, lid 2, onder 2. verbindend ver klaring reeds zal kunnen volgen, indien zij niet in strijd is met het algemeen belang. In dit opzicht wijkt het ontwerp in belang rijke mate af van de wet op het algemeen verbindend en onverbindend verklaren van ondernemersovereenkomsten, welke immers als eisch voor verbindendverklaring stelt, dat het algemeen belang haar moet vorde ren. Geldt daar dus een positieve norm, in dit ontwerp wordt met een negatieve norm genoegen genomen. Zoodoende, aldus de hier aan het woord zijnde leden, wordt aan het algemeen belang een te geringe plaats bij de toepassing der wet toegekend. Eyeneens in verband met hun op vatting. dat de voorgestelde wijze van ordening niet op de juiste wijze rekening houdt met het algemeen belang, hadden verscheidene leden er bezwaar tegen, dat in het wets ontwerp aan de rechtspersoonlijk heid bezittende lichamen, welke door of met medewerking van on dernemers zijn of zullen worden op gericht, zulke groote bevoegdheden worden toegekend. Sommige leden zouden in deze rechts persoonlijkheid bezittende lichamen steeds vertegenwoordigers van de centrale land bouworganisaties en de landarbeidersorga nisaties, van den nijverheidsraad en den middenstandsraad opgenomen willen zien. Ook van de vaste commissie uit den econo- misclien raad, bedoeld in ariikel 7. zouden vertegenwoordigers van al deze groepen en organen huns inziens deel moeten uitmaken Verscheidene leden stelden de vraag, of het niet juister ware, het oprichten van de lichamen, welke bedrijfsregelingen kunnen vaststellen, uitsluitend toe te vertrouwen aan de drie centrale landbouworganisaties, c. q.tuinbouworganisaties. Naar wij uit goede bron verne men, is de wolprijs door de Regee ring vastgesteld op 90 ct. per K.G. Ook de wol, die reeds door den han del is gekocht, moet voor 90 ct. wor den ingeleverd. Op Texel zijn partijen tegen ver schillende prijzen opgekocht, loo- pende van 65 ct. tot f 1.10 per K.G. De minister van Economische Za ken deelt mede, dat met ingang van 16 October a.s. als eerste artikel met de distributie van suiker zal worden begonnen. Van dien datum af zal men in den winkel slechts suiker kunnen koo- pen tegen inlevering van een nader aan te wijzen bon der rijksdistribu tiekaart. Het rantsoen, dat men op dien bon, die geldig is van 16 Oct. t.m. 29 October, 14 dagen dus, kan verkrijgen, bedraagt y2 kg. suiker,. De bon is het geheele land door geldig. Men kan dus koopen in welke plaats en bij welken winkelier men wil. Teneinde een goeden gang van zaken te verkrijgen, is het uiteraard noodzakelijk, dat de winkels op den 16den October inderdaad over voldoenden voorraad suiker kunnen beschikken. Om dit te bereiken is het nood zakelijk gebleken om gedurende vier voor afgaande dagen nl. vandaag, Vrijdag, Za terdag en Zondag (12 t.m. 15 October) aan de winkeliers te verbieden suiker aan de consumenten af te leveren. Deze voor het publiek onaangename maatregel is helaas onvermijdelijk omdat, wil men de winkels met suiker vullen, men ze niet van boven kan volgieten en van beneden laten leeg- loopen. Zelfs nu moet het publiek met aandrang verzocht worden om op Maandag a.s. niet dadelijk alle bons tegen suiker in te wil len wisselen, want ieder kan begrijpen, dat wanneer alle 8V2 millioen Nederlanders op één dag ieder het hun toegedachte pond sui ker zouden koopen, geen enkele winkelvoor raad daartegen bestand zou zijn. Het is trouwens toch ook niet noodig, dat in een gezin, van b.v. vier leden, waar men dus over 4 bonnen beschikt, alle vier bonnen tegelijk ingewisseld worden. Men kan als gewoon, den aankoop van suiker over de geheele periode verdeelen. Geen suikergebrek. Deze distributie van suiker immers geschiedt niet omdat er werkelijk suiker-gebrek is in Nederland, maar alleen om te zorgen, dat iedere - Nederlander een gelijke hoeveel heid suiker zal kunnen verkrij gen. De suikerbietenoogst is in vollen gang en illeen omdat zij nog niet verwerkt is, wordt begonnen met een niet te groote hoeveel heid te distribueeren. Dit kwantum van Vi kg. in de veertien dagen of wel 250 gram in de week is ongeveer van het normale huishoudelijke verbruik, dat gemiddeld op plm. 330 gram per hoofd der bevolking per week wordt geraamd. Naar het zich laat aanzien, zal spoedig, wellicht reeds in November, het rantsoen verhoogd kunnen worden. Aparte regelingen zullen worden getrof fen voor zieken, militairen met verlof, restaurants enz. Verwachting: Gedeeltelijk be wolkt tot betrokken, tijde lijk regen, in het N.O. zach ter, overigens weinig veran dering in temperatuur zwakke tot matige wind uit Zuidelijke richtingen, later waarschijnlijk ruimend en toenemend. ONS GROOT TRANSITO-VERKEER MET DUITSCHLAND BEMOEILIJKT DE ONDERHANDELINGEN. De directeur-generaal van het Brit- sche ministerie van economische oor logvoering, sir Leith Ross, heeft gis teren aan een aantal buitenlandsche journalisten gelegenheid gegeven, vragen te stellen voornamelijk be trekking hebbende op de positie van de neutrale handel en scheepvaart in verband met de Britsche economi sche oorlogvoering. Onder meer kwam daarbij Ier sprake de groote vertraging, welke de neutrale booten ondervinden, die in de Britsche controlebases aan een onderzoek onderworpen worden. In de eerste dagen van den oorlog, aldus werd den corr. van de Msb. toegegeven, is er inderdaad vertraging ingetreden, waar voor Groot-Briltannië verantwoordelijk was. De organisatie was toen nog niet geheel compleet, doch thans wordt toegezien, dat geen vertraging meer veroorzaakt wordt, welke zou kunnen voortvloeien uit de orga nisatie van deze controle. Slechts weer kan nog vertraging veroor zaken, doordat dan de controle-ambtenaren moeite hebben om aan boord te komen van de te onderzoeken schepen, doch ook booten met een zeer gemengde lading zullen de kans loopen een grootere vertraging te on dervinden, wanneer nagegaan moet worden, wat contrabande is en wat voor eigen ge bruik van de neutrale landen bestemd is. De neutralen moeten medewer ken. Terugkomende op de kwestie van de neutrale scheepvaart in de Britsche controlebases deelde sir Leith Ross nog mede, dat de regeeringen van de neutrale landen belangrijk zouden kunnen bijdragen tot een snellere afhandeling van de controle, indien zij te voren aan de Britsche autori teiten zouden kunnen doen weten, dat een bepaald schip, dat de Brit sche controle moet aandoen, alleen goederen aan boord heeft, die voor eigen gebruik van het neutrale land bestemd is De discussies met de Nederlandsche mis sie, welke hier de vorige week geweest is, hebben nog slechts een voorloopig karakter gedragen, voornamelijk, naar het ons leek, omdat de Nederlandsche vertegenwoordi gers niet over voldoende volmachten be schikten. De indruk als zou er een diepe kloof be staan tusschen de Nederlandsche en Brit sche vertegenwoordigers achtte sir Leith Ross overdreven. De positie van Nederland is uiter aard moeilijk, omdat Nederland zulk een groot transitoverkeer met Duitschland heeft. La,ding onder weg naar een neu traal land, welke niet is bestemd en waarvan niet kan worden aan getoond, dat zij bestemd is voor ei gen gebruik of voor aanwending van eigen industrie of voor heruit voer naar een niet-oorlogvoerend land wordt door Groot-Brittannië steeds gestopt. Heruitvoer in veredelden vorm. Naar aanleiding hiervan werd nog gevraagd o Engeland van plan was den invoer van veevoer te stoppen, indien, zooals het geval feri «f 1 ®1.?.^produc'en van de zuivelindustrie „edeeltelqk voor Duitschland en gedeeltelijk voor Groot Bnttannië bestemd zijn. Indien contrabande slechts een zeer be scheiden onderdeel zou uitmaken van goe deren welke door neutrale landen aan Duitschland worden geleverd, aldus de mi nister, heeft de Britsche regeering geen bezwaar deze contrabande aan de neutrale landen te doen toekomen voor heruitvoer als onderdeel van een fabrikaat naar Duitschland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1