Molest- Verzekering. Vliegtuigbommen op oorlogs schepen coulance Ingezonden £mijhhardtjes' Over de waarde van het bombardement uit vliegtuigen De Tiel-Utrechtverzekert U ook tegen Neutraliteits-Molest. JjtK&lteh eiieuuró Trefkansen over het algemeen gering Weinig zeggende Amerikaansche proeven van allerlei aard Vraagt ons onze tarieven en condi ties Wij lichten U gaarne in over de dekking tegen schade aan Uwe eigendommen, veroorzaakt door vliegtuigen, enz. zoolang Neder land neutraal is. - Wilt U veilig verzekerd zijn? Vraagt de „Tiel-Utrecht" dan om inlichtingen. Hoog Militair Gerechts hof bestaat 125 jaar Texel door mijnen zeer geïsoleerd Voor dc automatiseering van de telefoon Nieuws uit Hellevoetsluis Murine-beri chteft Tot de serie oorlogsberichten, die wij ook deze week weder te slikken kregen, behoorde o.m. dat van het Duitsche Nieuwsbureau, waarin melding gemaakt werd van een lucht aanval op het Engelsche eiland Man in de Iersche Zee, waar een bom van 250 kilogram een zware Britsche kruiser ernstig bescha digd zou hebben. Daarentegen staat het be richt van den Britschen Voorlichtingsdienst, dat zegt dat een Duitsch vliegtuig geracht heeft een torpedobootjager te bombardeeren, doch dat er niet in slaagde eenige schade toe te brengen. Om deze beide berichten is een internatio naal debat ontstaan. En wel een debat om de vraag wat in den modernen oorlog van door slaggevende beteekenis is: het slagschip, dan wel het vliegtuig. In verband met het momenteel actueeler dan ooit zijnde vraagstuk is het interessant enkele ciaten over te nemen uit een artikel, van het September-nummer van het Marine blad. Het artikel luid „De kern van de har monische vloot" en het werd geschreven dooi den luitenant ter zee der 1ste kl. J. W. F. Nu- boer. Wij citeeren gedeelten, waarin schrijver het heeft over bombardementen uit vliegtui gen op schepen. Amerikaansche proeven. De luchtaanval kan plaats hebben met de bom, de torpedo of de mitrailleur. De mitrailleur heeft slechts uitwerking te gen onbeschermd opgesteld personeel, dus op een modern groot oorlogsschip, welks beman ning vrijwel volledig door pantser is gedekt, heeft deze aanvalsvorm geen uitwerking. Anders is het met de bom en de torpedo. verdrijft U snel en zeker met Koker 12 stuks 50ct. Proef doosje 2stuks10ct. De vliegtuigbom kan in verschillende gewichten geworpen worden, de grootste bommen, welke ooit op schepen geworpen zijn, schijnen 1000 kg. gewicht te hebben gehad. De springladingholte van de bom is zeer groot, daar de wand geen hoogen gasdruk behoeft te weerstaan, zooals die van het ar tillerieprojectiel. De springlading kan dan ook tot ongeveer 0.5 of bij groote bommen zelfs 0.6 van het totale bomgewicht worden opge voerd. Een bom van 1000 kg. bevat dus circa 600 kg. springstof, ongeveer overeenkomende met 2 torpedokoppen. Bij proeven in Amerika werd het Duitsche slagschip „Ostfriésland", door 2 of 3 dezer bommen, die vlak naast het schip onder water ontploften, tot zinken gebracht. Men trok hieruit de conclusie, dat de „near-miss" de meest gewenschte treffer was. Nu moet bij de beoordeeling dezer bommen- proeven tegen uitgeleverde Duitsche oorlogs schepen wel bedacht worden, dat de schepen niet bemand waren en niet behoorlijk water dicht gesloten en dat geen pompen bediend konden worden om compartimenten lens te houden. Ware dit welh et geval geweest, dan zou het nog zeer de vraag geweest zjjn of zij na het bombardement gezonken zouden zijn. Voorts moet wel worden bedacht, dat de groote springlading van een bom niet louter voordeel oplevert bij bombardement van een groot schip, want de groote springlading gaat ten koste van de wanddikte. Zou een dergelijke bom, voorzien van een vertraagd werkende buis, op een pantserdek treffen, dan door boort ze dit niet, doch breekt en komt on voldoende of In het geheel niet tot explosie. Werpt men bommen met direct werkende buis, dan ontploffen zij onmiddellijk na het treffen, dus doorboren een pantserdek ook niet; treft een dergelijke bom onmiddellijk naast het schip, dan ontploft ze even onder het oppervlak van het water, dus in het al gemeen nog tegen het gordelpantser, zoodat de uitwerking van een „near-miss" van di rect werkende bommen ook al gering is. Wil men pantser doorboren, dan moet men dus dikwandige en slanke bommen werpen met een vertraagde buis, maar dan moet men ook genoegen nemen met een kleine springlading holte en een springladinggewicht, dat slechts enkele procenten van het totale bomgewicht bedraagt. De pantserbom heeft dus geen grootere uitwerking dan de .pantsergranaat, bij een „near-miss" heeft de pantserbom slechts geringe uitwerking. De bom heeft echter nog een ander nadeel ten opzichte van de granaat, n.1. haar kleine trefs: elheid. Slagschepen zijn boven hun vitale deelen gepanserd tegen de zwaarste artillerie-pro jectielen, wier gewicht op moderne slagsche pen varieert tusschen 700 en 1000 kg. Hun pantserdekken, die op dit artillievuur ont worpen zijn, kunnen ook het luchtbombarde ment van bommen van 700 1000 kg. ver dragen. Dergelijke zware vliegtuigbommen werden echter practisch nooit gebruik, omdat het normale middelzware bomvliegtuig slechts 1000 5 1200 kg. bommenlast kan dragen, dus niet meer dan één zeer zware zom zou kunnen torsen. Nu is de trefkans van de enkele bom- worp op een klein doel als een oorlogsschip zoo gering, zooals nog nader zal worden be sproken, dat men nimmer een enkele bom werpt, doch bij voorkeur een serie van 3 14 Het gewicht per bom bedraagt dus maximaal ongeveer 300 kg, ongeveer 1/3 van dat van de zwaarste granaten. Hoeveel kunnen slagschepen en kruisers incasseeren? Bedenkt men voorts, dat een slagschip of kruiser blijkens de oorlogservaringen vele treffers van zware artillerie-projectielen kan doorstaan, zonder buiten gevecht te worden gesteld, dat b.v. de slagkruiser „Seydlitz -in den slag bij Jutland niet minder dan 21 tref fers van 400 tot 850 kg projectielen en een torpedotreffer te verwerken kreeg, de slag kruiser „Tiger" 17 treffers van 300 tot 400 kg, dan is de conclusie niet te gewaagd, dat het luchtbombardement voor een slagschip of slagkruiser geen levensgevaarlijke bedreiging vormt. Voor een kruiser, die een veel lichter pantser draagt en slechts bestand is te gen artillerie-projectielen van 50 tot 120 gewicht, is het luchtbombardement met bommen van 300 kg natuurlijk ernstiger. Toch moet men het weerstandsvermogen ook van een kruiser niet onderschatten en wel bedenken, dat b.v. de Duitsche kleine kruiser „Pillau" (van ongeveer 4000 ton) in den slag bij Jutland getroffen werd door een granaat van 400 kg, welke het pantserdek doorboorde en in het voorste ketelruim ontplofte. Dit ketelruim viel uit, de ketels ontploften, de er boven lig gende brugopbouw zake als een puinhoop in elkaar, maar de commandotoren bleef intact en het schip kon met een tot 20 mijl gereduceerde vaart den stryd voort zetten. Men moet dus niet aannemen, dat een enkele bomtreffer van 300 kg een kruiser buiten gevecht zal stellen. Amerikaansche treffers. De Amerikaansche bombardementen op uit geleverde Duitsche oorlogsschepen, waarom heen zoo ontzettend veel reclame is gemaakt door luchtmacht-enthousiasten, waren dan ook voor de daarbij aanwezige Amerikaansche tor- pedobootjagers niet anders dan een zielige demonstratie van de geringe kracht van het luchtwapen; het tot zinken brengen van die paar onbemande oorlogsschepen, dat door de vliegtuigen met ontzaglijk veel inspanning na een dagenlang bombardement tenslotte werd bereikt, zou door een torpedojager met slechts enkelen van zijn twaalf torpedo's, in weinige minuten zijn verkregen. De treffers, die ten slotte het zinken van de „Ostfriésland" en de „Frankfurt" tengevolge hadden, waren in we zen torpedotreffers, want de near-miss" heeft dezelfde uitwerking. Dit wijst er al op, dat men in den strijd met schepen, meer uitwer king zal kunnen verwachten van de vlieg tuig-torpedo, dan van de vliegtuig-bom. Wel iswaar is de vliegtuig-torpedo aanzienlijk lichter dan die van de schepen, en is haar springlading ook kleiner, maar deze is toch altijd nog grooter dan die van een 300 kg bom. De bomaanval. De bom-aanval kan op 2 wijzen geschieden. Bij de horizontale aanval wordt het vlieg tuig met behulp van een richtkijker zoodanig over het doel gestuur, dat een punt gepas seerd wordt van waaruit een losgelaten bom het doel moet treffen. Tijdens heet aansturen op het doel moet het vliegtuig met eenparige snelheid horizontaal vliegen, bij goed ge oefende bemanningen kost het aansturen 60 90 seconden. De trefkans op een niet-ontwijkend doel hangt af van de aanvalshoogte en van de snelheid geven vermindering van de trefkans. Bij een hoogte van 3000 meter kan men op een niet-ontwijkenden kruiser een trefkans van circa 8 berekenen, op een niet-ontwij kend slagschip circa 15 Daar dit percen tage zeer laag is (de theoretische trefkans van het enkele torpedo-schot van een onder zeeboot ligt tusschen 40 en 60 werpt men in dezen aanvalsvorm nimmer een enkele bom, doch gewoonlijk een serie van 3 4, de onderlinge tusschenruimte tusschen de bom men gelijk nemende aan de breedte van het doel. Bij een serie van 4 bommen krijgt men hierdoor een redelijke trefkans op een niet- ontwijkend doel. Ziet het doel de aanval aankomen en ont wijkt het, dan verstoort het de gegevens, vol gens welke de bommen-serie werd losgelaten, zoodatde kans op treffers veel kleiner wordt. Een groot schip reageert langzamer op het roer dan een klein schip, maar toch kan een snelloopende slagkruiser de trefkans van de bommenserie, alleen door ontwijken tot op 1/10 van de oorspronkelijke waarde terug brengen, een lichte jager zelfs tot op onge veer 1/100. Als een do 1 zijn luchtafweerge schut niet gebruikt, kan men de ontwijkma- noevre ondervangen door in een verband van vilegtuigen aan te vallen en een trefferpa troon te werpen, van voldoende groote afme tingen, dat ook het ontwijkende doel er nog binnen ligt. Dergelijke vilegtuigverbanden bieden echter een zeer groote trefkans aan het afweergeschut, zoodat deze aanvalsvorm in de practijk zelden bruikbaar is. Tiet-titreeM BRAND - INBRAAK - STORM - VARIAVERZEKERINGEN KROMME NIEUWE GRACHT 70-80 - UTRECHT De duikbootaanval. In het algemeen belooft de horizontale bom-aanval op snelvarende lichte schepen dus weinig of geen succes. Tegen deze sche pen heeft men dan ook den duikbom-aanval ontwikkeld. Bij deze aanvalsvorm, die alleen door ilchte vilegtuigen kan worden toegepast, nadert het vliegtuig het doel op groote hoogte, tot het er ongeveer vericaal boven is en stort zich dan op het doel. Het werpt ver volgens 1 of hoogsens 2 bommen van een hoogte van circa 1000 meter, met het vlieg tuig richtende op een punt vóór het schip. De val tijd is nu zeer kort, want de bom heeft al een aanvankelijke snelheid van circa 150 m/sec en bovendien kan het schip de richting niet verstoren door vóór den afworp te ont wijken. düitwjjken van den duikbom-aanval is dus niet mogelijk. De trefkans is in de prac tijk bij een afwerphoogte van 1500 meter niet grooter dan die van den horizontalen bom aanval op 3000 meter hoogte. Een bezwaar van deze werp-methode is. dat de eindsnel- heid van de bom, door de geringe werphoogte, kleiner is 200 m/sec) dan bij den horizon talen aanval van groote hoogte, zoodat het vermogen pantserdekken te doorboren bij een zelfde bomgewicht minder dan de helft is dan by een horizontalen aanval van groote hoogte. Korte plechtigheid in Den Haag. Het was gisteren 125 jaar geleden, dat in Utrecht de plechtige installatie van het Hoog Militair Gerechtshof geschiedde. Aanvanke lijk lag het in de bedoeling aan dezen dag een bijzondere herdenking met enkele feeste lijkheden te verbinden, doch men heeft hier van evenals vijf en twintig jaar geleden bij het honderdjarig bestaan in verband met de mobilisatie afgezien en zich bepaald tot een korte herdenkingszitting in de zaal van het Haagsche Paleis van Justitie, waar het Hof geregeld zijn strafzittingen houdt. Aanwezig waren de plaatsvervangende leden van het Hof: gep. luitenant-generaal F. J. Quanjer, gep. luit.-generaal T. de Goeyen, gep. vice-admiraal T. L. Krfuys, gep. schout bij-nacht tit. E. G. de Wijs, gep. schout-bij getreden en de zitting was geopend, sprak mr. dr. Th. W. C. Kalkoen, de waarnemend- a ivocaten-fhcaal, mr. L. D. J. Vermeulen en mr. J. U. Polman, de oud-advocaat-fiscaal jhr. mr. P. A. J. van den Brandeler, de waar nemend-griffiers, mr. W. Tonkens en jhr. mr. J. van Doorn, vele reserve-officieren voor specialen dienst en leden van de Haagsche balie. Nadat de leden van het Hof waren binnen geschreden en de zitting was geopend, sprak de president, mr. E. Jellinghaus een rede uit. Hierna sprak de advocaat-fiscaal mr. A. Brants. Namens de balie sprak mr. J. H. Rolandus Hagedoorn, die zijn groote bewondering voor het college uitte, waarmee hij zoovele jaren in contact is geweest. Nadat de president de sprekers en de aan wezigen had dank gezegd werd de plechtige zitting gesloten en overgegaan tot de gewone behandeling van strafzaken. Het mijnengevaar, dat op het Marsdiep lang niet denkbeeldig is zooals in de laatste dagen allerduidelijkst is gebleken heeft Texel in een zeer geïsoleerden toestand ge bracht. Waren we in den laatsten tijd gewoon, om ook gedurende den winter nog des avonds de avondbladen te ontvangen, thans is dat niet mogelijk en daar de eerste post pas omstreeks half elf op Texel aankomt, ontvangen de inwo ners van het hoofddorp Den Burg, de avond bladen van den vorigen dag (die dan tegelijk met de ochtendbladen aankomen) pas tus schen half twaalf en één uur. In dezen toestand zal dezen winter wel geen verandering komen, ook al zouden de steeds weer opduikende vredesgeruchten tot een wapenstilstand of iets van dien aard leiden, omdat de zee (evenals in 1918) na langen tijd nog onveilig blijft. Naar wij van het bestuur van T.E.S.O. vernemen, zal de thans loopende dienst regeling zoo lang mogeiyk gehandhaafd blyven, een nog verdere inkrimping van den dienst TexelDen Helder staat dus voorloopig niet op het program. Met het leggen van een kabel in verband met de automatiseering van de telefoon is men thans ook reeds te Den Burg begonnen. Tot dit doel worden werkzaamheden verricht in de Zwaanstraat, Molenstraat en op den Hoornder- weg. Beroep afgewezen. Blijkens bij het Gemeentebestuur ontvangen bericht van Ged. Staten, d.d. 3 October, is het beroep van den heer Mes, tegen de toelating van den heer P. S. C. van Kralingen als lid van den Raad en zijn benoeming tot wethou der, niet ontvankelijk verklaard. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden.) Den Helder, 16 Oct. 1939. Geachte Redactie, Ondergeteekende verzoekt beleefd eenige plaatsruimte in Uw veelgelezen blad. Bij voor baat mijn dank. Wanneer men zoo hier en daar Den Heldeï rondkijkt, ziet men vele maatregelen getrof fen tegen luchtaanvallen, waarvoor ons ge meentebestuur zeker een pluimpje verdient. Echter, waar m.i. een onmiddellijk gevaar dreigt, valt van buitengewone maatregelen niets te bespeuren. Ik tedoel hier onzen zee dijk, die weliswaar niet tot het ressort van ons gemeentebestuur, doch onder Rijkswater staat behoort, maar waar toch tenslotte alle inwoners onzer stad belang bij hebben. Wanneer straks de najaarsstormen komen en harde Noord-Westers onze zeewering beu ken, is het gevaar niet denkbeeldig, dat losge raakte mijnen op onze kust geworpen worden en daarbij explodeeren, waardoor gaten in den dijk ontstaan. Iedere „dijkklant" weet, dat bij zwaar stormweer een klein gat in zeer korten tijd ontstellend groote afmetingen kan aan nemen met alle gevaar daaraan verbonden. Is het naar Uw meening dan niet raadzaam, op verschillende gedeelten van onze kust eenige duizenden zandzakken of ander dicht materiaal, zooals stormzeilen, enz., te verdee- len, zoodat iedere ontstane beschadiging van onze zeewering onmiddellijk voorloopig ver holpen kan worden? Ik meende hier even de aandacht van de bevoegde autoriteiten op te moeten vestigen. U beleefd dankend voor de plaatsruimte, Een dijkklant. Wij kunnen dijkklant gerust stellen. Wa terstaat beschikt over een vijftal groote stormzeilen, van 15 bij 15 meter, om even- tueele gaten te dichten. Men heeft in een magazijn beneden den windwijzer honderden zakken zand liggen en kan in enkele uren tijds beschikken over een voorraad van eenige duizenden zandzakken, opgeslagen te Petten, bovendien heeft men een veertigtal kruiwa gens met hout. schoppen en ander materiaal, dat noodig mocht zijn ingeval één of meerdere gaten in den dijk mochten slaan. Over de zelfde hulpmiddelen beschikt men aan de Bui tenhaven. Van ongerustheid behoeft dus geen sprake te zijn. Red. Heldersche Courant. Per Marnix van St. Aldegonde, 21 dezer van Lissabon naar Ned.-Indië vertrekkend reist van de Kon. Marine officier M.S.D. 3e klasse B. P. A. Wamelink.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6